m

Stellantis storsatsar på elektrifiering
Ska lägga 30 miljarder euro på utveckling

Nu är det verkligen dags för elektrifiering och även de som har varit sena på pucken börjar vakna. Nu är det Stellantis tur, bolaget som kanske har flest varumärken under sitt paraply, här hittar vi varumärken som Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Maserati, Opel, Peugeot, Citroen och Alfa Romeo. I dag hade man en EV-dag och berättade om sin framtid. Man kommer att investera 30 miljarder euro på elektrifiering och mjukvara till 2025. Trots att man verkligen slänger pengar på projektet så säger man att man ska få ut 30 procent bättre effekt per krona än snittet i branschen. I Europa räknar man med att sälja 70 procent elektrifierad fordon 2030 och i USA räknar man med 40 procent. Man har också hittat på ett nytt uttryck, LEV, som står för Low emission vehicle. Man säger att alla varumärken ska erbjuda el-lösningar som är "best in class". Fyra olika plattformar kommer att tas fram som är baserade på storlekar. Tre är liten, mellan, stor och fokuserar på bilar. Den sista fokuserar på pickups och större fordon. Räckvidden för bilarna ska vara mellan 50 och 80 mil och man ska ta fram snabbladdning som klarar av att fylla på med 32 km per minut. Plattformarna har alltså olika storlekar men kommer att dela mycket komponenter som batterier, motorer och mjukvara. Man kommer att bygga batterier motsvarande 260 GWh 2030 och det ska man göra i fem gigafabriker som ska ligga i Europa och Nordamerika. Man har hittat på fyndiga små slogans för alla varumärken. Känn på den här raddan! Abarth – “Heating Up People, But Not the Planet” Alfa Romeo – “From 2024, Alfa Becomes Alfa e-Romeo” Chrysler – “Clean Technology for a New Generation of Families” Citroën – “Citroën Electric: Well-Being for All!” Dodge – “Tear Up the Streets… Not the Planet” DS Automobiles – “The Art of Travel, Magnified” Fiat – “It’s Only Green When It’s Green for All” Jeep – “Zero Emission Freedom” Lancia – “The Most Elegant Way to Protect the Planet” Maserati – “The Best in Performance Luxury, Electrified” Opel/Vauxhall – “Green is the New Cool” Peugeot – “Turning Sustainable Mobility into Quality Time” Ram – “Built to Serve a Sustainable Planet” Commercial Vehicles – “The Global Leader in e-Commercial Vehicles” Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Nu finns Jeep Wrangler som laddhybrid
Kör lite miljövänligare i skogen

Jeeps Wrangler är en av de där riktiga klassikerna och nu finns den som laddhybrid. Istället för bara en stor bensinare finns det här en lite mindre bensinare på 2,0 liter som tillsammans med två elmotorer levererar 380 hästar och 637 Nm vrid. Det gör att 0 till 100 går på 6,4 sekunder, så helt ok fartresurser. Batteriet är på 17,3 kWh och det ska enligt Jeep ta bilen 5 mil på vanliga vägar. Självklart är bilen fyrhjulsdriven. Bilen ska komma till Europa redan nästa månad men någon prislapp är inte satt. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

14 bilmärken får tio år på sig att bevisa vad de går för
Stellantis ger Alfa Romeo, Lancia, Chrysler en chans

Stellantis är resultatet av ett gång sammanslagningar i bilbranschen, senast Fiat Chrysler Automobiles och PSA Group. Gruppen har hela 14 olika varumärken under sig och vem som helst kan räkna ut att alla inte är framgångsrika. Varumärkena är Jeep, Chrysler, Dodge, Ram, Fiat, Abarth, Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Citroën, Peugeot, Opel, Vauxhall och DS Automobiles. När sammanslagningen skedde tidigare i år trodde många att en rad märken skulle läggas ner, men nu har Stellantis VD gått ut och sagt att alla varumärken kommer att få tio år på sig att bevisa att de har rätt att existera. – Wex27re giving each (brand) a chance, giving each a time window of 10 years and giving funding for 10 years to do a core model strategy. The CEOs need to be clear in brand promise, customers, targets, and brand communications, sa Carlos Tavares, vd på Stellantis på Financial Times Future of the Car event. Tumnagel
43.3°
+
Roger Åberg
0

Jeep visar helt eldriven Wrangler
Dock bara som koncept just nu

Snart är det påsk och precis som vanligt anordnas då Easter Jeep Safari och i samband med detta brukar Jeep presentera ett gäng nya koncept, så även i år. Eventet drar igång nu den 27 mars i Moab, Utah. Bilarna som Jeep visar upp i samband med detta är Wrangler Orange Peelz, Rubicon Red Bare, den oerhört charmiga Jeepster Commando Beach och Wrangler Magneto som är en helt eldriven version av modellen. Om vi börjar med Magneto så kan det här vara en förhandsvisning av en produktionsmodell. Under skalet på denna finns fyra stycken batteripack på sammanlagt 70 kWh som i sin tur förser en elmotor på 290 hästar och 370 newtonmeter med kraft. Denna är kopplad till en sexpetad manuell växellåda som skickar kraften till alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 6,9 sekunder. Vad bilen har för räckvidd och liknande får vi dock inte reda på just nu. Om den här kommer att bli verklighet återstår som väntat att se. Wrangler Orange Peelz är en orange sak som bland annat har en Corning Gorilla Glass-vindruta men den saknar både sidorutor fram och bakruta för att ge en mer öppen känsla. Framdörrarna är också väldigt låga och man kan ta bort taket. Vidare är bilen höjd och har feta terrängdäck monterade. Under huven sitter en V6:a på 3,6 liter som ger 290 hästar och 353 newtonmeter. Till denna sitter en åttastegad automatlåda som driver på alla fyra. Pickupen Rubicon Red Bare har fått Dana-axlar, vinsch, skydd för grillen, BFGoodrich-däck och lite annat smått och gott för att klara terrängen bra. Under huven sitter en dieselsexa på 3,0 liter som ger 264 hästar och 599 newtonmeter i vrid. Denna är också kopplad till en åttastegad automatlåda. Sist men inte minst är den retrotuffa Jeepster Commando Beach från 1968 som renoverats och uppdaterats med en del moderna grejer. Den gamla motorn har man slängt ut och ersatt med en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 345 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Den guldiga lacken och röda interiören är pricken över i:et, även om jag tycker att insidan är på tok för modern för denna typ av bil. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Motorn i en Jeep Wrangler exploderade efter bärgning
Hade lågväxeln i

Det vi ser här är en flång ny Jeep Wrangler Rubicon där motorn har exploderat. Anledningen till detta är att bilen bogserades på ett felaktigt vis. Ägaren drog den efter sin husbil men han hade glömt att koppla ur lågväxeln och första växeln så Jeepens drivning var aktiverad. Det gjorde i sin tur att motorn varvades till över 50.000 varv per minut tills den slutligen exploderade. Kostnaden för att fixa detta väntas landa på runt 30.000 dollar, och då ingår inte arbetet i det priset. Om ägaren kommer laga bilen eller inte återstår att se. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Stellantis kanske kommer byta namn på Jeep Cherokee
Den amerikanska urbefolkningen tycker inte det är hedrande

Jeep har en modell som heter Cherokee. Den lanserades redan 1974 och namnet har man hämtat från den amerikanska urbefolkningen som ett sätt att hedra dem. Men detta är inget som uppskattas av befolkningen. Chuck Hoskin Jr. som är ledare för Cherokee Nation tycker inte alls att det är hedrande att deras namn används som ett säljargument av en bilmodell. Nu överväger det nystartade företaget Stellantis som äger Jeep att byta namn på modellen. Carlos Tavares som är vd säger följande: "At this stage, I don’t know if there is a real problem. We are ready to go to any point, up to the point where we decide with the appropriate people and with no intermediaries." Så här säger Chuck om saken: "In 2021, the country is in a better position than they’ve been, say a generation ago, to think about what it means to use the names of Native peoples. Beyond just the Jeep issue, to depict our culture in the form of mascots or chants at football stadiums, I think the country’s in a better place to have a discussion about those and hopefully move away from those depictions and those name usages." Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Nya Jeep Wrangler med gammalt utseende
Retrotufft!

Ted Wentz Jr. är grundare av företaget Quadratec som säljer Jeep-delar och som i år fyller 30 år. Han älskar verkligen första generationen av Jeep Wrangler (YJ) som såldes mellan 1986 och 1995. För att fira sitt företag och sin älskade Jeep har han skapat YJL Sahara som är den senaste generationen Wrangler (JL) mixad med den gamla. Det som sticker ut mest är de rektangulära strålkastarna, hjulen och lacken som heter Khaki Metallic. Förutom detta har bilen fått andra klassiskt designade bakljus, skyddsbåge där bak, skärmbreddare, sidosteg och så har man även flyttat tanklocket till under regplåten bak. Rätt frän om ni frågar mig, vad tycker ni? Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0

Smygtitt på eldriven Jeep Wrangler
Koncept presenteras vid påsk

Nya Jeep Wrangler går att få som laddhybrid, men längre fram kommer man även att kunna få den som helt eldriven. Nu har man börjat smygvisa denna version som kommer att presenteras som koncept senare i år. Bilen kommer att presenteras som en i gänget under det årliga eventet Easter Jeep Safari i Moaböknen, så vid påsk är det alltså dags. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Jeep presenterar Grand Cherokee L
Bjässe med plats för sju

Konceptbilen Grand Wagoneer som Jeep visade upp i september förra året har nu mynnat ut i Grand Cherokee L som vi ser här. Mycket har fått hänga med från konceptet och det här är alltså versionen med tre stycken rader och plats för upp till sju stycken personer. Det kommer även att erbjudas en version utan L i namnet som då bara erbjuder två stycken rader och plats för upp till fem personer. Bilens hjulbas ligger på 3,09 meter och den totala längden mäter 5,2 meter. Med alla stolar uppfällda ska det gå in upp till 484 liter bagage, fäller man den tredje raden ökar detta till 1328 liter istället. Fäller man även den andra raden får man 2396 liter att fylla med grejer. På insidan finns en helt ny instrumentpanel som har en pekskärm i mitten på 8,4 tum, denna kan mot tillägg öka till 10,1 tum. Infotainmentsystemet är det senaste UConnect 5 som har både trådlös Apple CarPlay och Android Auto. Instrumentklustret består också av en skärm och den mäter 10,3 tum. Basmotorn är en Pentastar-V6:a på 3,6 liter som ger 294 hästar och 348 newtonmeter i vrid. Sen finns det även en Hemi-V8:a på 5,7 liter som ger 362 hästar och som har 529 newtonmeter i vrid. Oavsett vilken man väljer är det åttastegad automatlåda som gäller. Bakhjulsdrift är det som är standard, fyrhjulsdrift finns som tillval. Vad man får betala för Grand Cherokee L framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Rykte Alfa Romeo Tonale presenteras i september
Det är nog inte en dag för sent

Alfa Romeo har en ny SUV på gång och den kommer att få namnet Tonale. I mars 2019 såg vi de första konceptbilderna på den och i oktober samma år läckte bilder på vad som tros vara produktionsversionen ut. Men fortfarande har den inte presenterats officiellt, men nu går rykten om att detta kommer att ske i september i år. Och att en Launch Edition ska börja säljas i november. Det vi kan vänta oss är en crossover med delar från Jeep Renegade, bland annat en hybriddrivlina. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2020

Nya Jeep Wrangler som Lego Technic
Första Lego-Jeepen

Inspirerad av Jeep Wrangler Rubicon presenterar Lego nu ett bygge av denna i Technic-serien. Bilen består av 665 stycken bitar och det här är faktiskt första gången Lego tar sig an märket Jeep. När bygget är klart har man en modell med fullt fungerande fjädring, fyrhjulsdrift, fungerande styrning, feta offroad-däck och vinsch som du kan dra ut och rulla tillbaka. Släpps tyvärr inte förrän den 1 januari och på prislappen står det då 49,99 euro. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Jeep Wrangler med V8:a
Snabbaste och mest kraftfulla Wranglern någonsin

Idag presenterar Jeep Wrangler Rubicon 392 som är den version som får en V8:a under huven. Maskinen är en Hemi på 6,4 liter som ger 477 hästar och 637 newtonmeter i vrid. Den är i sin tur kopplad till en åttastegad automatlåda som ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,6 sekunder vilket innebär att det här är den snabbaste och mest kraftfulla Wranglern Jeep någonsin har byggt. Motorn har cylinderdeaktivering som släcker fyra stycken burkar när det inte finns behov för dessa. Förutom större motor är den här även 2,5 centimeter högre än en vanlig Wrangler Rubicon, och fem centimeter högre än standard-Wranglern. Vaddjupet anges till 82 centimeter. På frågan om varför man har valt att stoppa ned en vinkelåtta under huven svarar Scott Tallon som är director of Jeep brand marketing för den amerikanska marknaden så här: "Why are we doing it? Because our customers are doing it anyway." Försäljningen ska dra igång i början av nästa år, och i samband med detta släpps prislistan. Den officiella avtäckningen sker idag klockan 18.00 och du kan följa eventet här. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Jeep bekräftar Wrangler med V8:a
Släpps nästa år

I somras visade Jeep upp Wrangler 392 Concept där man stoppat ner en V8:a under huven. Nu bekräftar tillverkaren att en sådan version är på väg, och att det handlar om en Hemi-V8:a. Denna ska släppas nästa år men vi får ingen närmare information kring vad den kommer att bjuda på, förutom lite motorljud i följande klipp. Konceptet hade en maskin på 6,4 liter som gav 450 hästar och 609 newtonmeter kopplad till en åttastegad automatlåda. Produktionsversionen förväntas ha samma specar. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Nu är Rezvanis monster-pickis här
Hercules 6x6 bjuder på upp till 1318 hästar

Ibland kan man behöva köra riktigt stora stenar och då är det bra att ha ett fordon som klarar av uppdraget. Rezvani Motors senaste modell Hercules 6x6 gör troligtvis det. Den kostar från 225.000 dollar men för den slanten får du bara en V6:a på 3,6 liter som ger 289 hästar. Det finns även en dieselsexa på 3,0 liter som ger 260 hästar. Dessa är dock alldeles för fjuttiga för den här typen av bil. Det finns också en SRT-V8:a på 6,4 liter som ger 507 hästar och vill du ha den får du slänga upp ytterligare 40.000 dollar. Men det räcker liksom inte heller riktigt. Så den du ska köpa är versionen med en kompressormatad V8:a på sju liter som ger hela 1318 hästar och 1341 newtonmeter i vrid. Det är det enda rimliga i det här fallet. Men den kostar 249.000 dollar - extra! De klenare motoralternativen går att få med antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Värstingen går dock endast att få med samma åttastegade automat som återfinns i Ram 1500 RX. Drivningen sker på alla sex hjulen men du kan även välja mellan 6x2, 6x4 eller 6x6 när du kör. Bilen baseras på Jeep Gladiator men den har förlängts rejält och mäter nu 6,2 meter på längden för att få plats med de dubbla bakhjulen och ett flak som mäter 2,43 meter. Bilens bredd ligger på 2,15 meter och den är 2 meter hög. Den rullar på 37 tum stora offroad-hjul och innanför dessa sitter åttakolvsok som greppar 400 millimeter stora bromsskivor. Den som verkligen vill sticka ut köper Military Edition som ger dig kevlarskydd, skottsäkert glas, punkteringsfria däck, självläkande bränsletank, skydd mot explosioner undertill och möjligheten att stå emot EMP-attacker. Den här har även förstärkt fjädring, elektriska dörrhandtag och möjligheten att skicka ut en rökridå. Som om inte det vore nog får man även ett night vision-system, intercom, gasmasker, första hjälpen-prylar och lampor som kan blända fienden. För den här militärversionen får du betala 325.000 dollar. Bygg din version på länken nedan. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Mitsuoka ger ny Toyota RAV4 retro-utseende
Ser ut som en klassisk amerikansk SUV

Även om SUV:ar är hetare än någonsin just nu är det knappast något nytt. På 80- och 90-talet florerade mängder av denna biltyp i USA och Jeep Cherokee XJ från 1984 anses vara den första suven så som vi känner dem idag. En fyrkantig låda med bra markfrigång och fyrhjulsdrift. Så ser det ju kanske inte riktigt ut idag när det finns hur många som helst att välja mellan och den ena har mer sluttande taklinje än den andra och många driver endast på framhjulen. Gillar man hur det var förr fast ändå vill köra omkring i en ny bil kan det japanska företaget Mitsuoka hjälpa dig. De har flera retrostylade byggen att erbjuda och den senaste är Buddy. Här har man tagit en ny Toyota RAV4 och försökt att få den att efterlikna en sån där kantig amerikansk SUV från 80/90-talet. Bilen har fått en betydligt plattare och kantigare front med fyra stycken rektangulära strålkastare och en stor kromad grill. Här sitter även som sig bör en stor kromad stötfångare. Baken är också omgjord men där har i alla fall jag ingen aning av vad som hände - för här ska det ju givetvis också vara kantigt och inte som vi ser här. Bakljusen ska vara stående men ha en mycket kantigare design och sen ska det helst vara en tvådelad baklucka också. Men jag antar att man inte kan få allt här i livet. Vad Mitsuoka tar för att göra så här med RAV4:an framgår tyvärr inte. Tumnagel
48.8°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på Jeep Grand Wagoneer Concept
Verkar trevlig

För en månad sedan rullade Jeep ut Grand Wagoneer Concept. Bilen benämns som koncept men ser ut att vara hyfsat klar för produktion. I det här klippet får vi oss en närmare titt på bilen. Tillverkningen kommer att dra igång under mitten av nästa år. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Snubbe räddar en Jeep Wrangler
Bra jobbat!

Bara för att man har en Jeep Wrangler betyder det inte att man kan köra det var som helst. Den läxan fick några personer lära sig den hårda vägen när de körde ner en sandig stig för att titta på en flod och sedan inte kunde köra upp igen. Som tur var fanns Mattx27s Off-Road Recovery i närheten som tog sin jeep för att hjälpa upp bilen igen. Det var dock lättare sagt än gjort och arbetsdagen blev säkert avsevärt mycket längre än förväntat. Tumnagel
40.6°
+
Frode Wikesjö
0

Jeep presenterar Grand Wagoneer och Wrangler 4xe
Ett koncept och en laddhybrid

Jeep återupplivar nu modellnamnet Grand Wagoneer genom att visa upp detta koncept som man säger ska vara nära hur bilen ser ut när den väl går i produktion. Det här kommer att bli Jeeps största modell och en SUV i premium-segmentet. Den kommer som laddhybrid och får vad som sägs vara den första infotainment-skärmen för passagerare i en SUV. Skärmen mäter 10,25 tum och via den ska man kunna kika på videos, surfa på nätet eller leta upp resmål som man sedan kan dela med föraren. Föraren ser inte skärmen från sin vinkel utan kan istället fokusera på instrumentklustret som består av en skärm på 12,3 tum eller mittkonsolen som har en skärm på 12,1 tum och en på 10,25. Som om inte detta vore nog finns det även tre stycken 10,1 tum stora skärmar för de i baksätet. Skärmfest alltså! Allt rullar på FCAs nya Android-baserade infotainmentsystem Uconnect 5. Bilen har tre rader och plats för sju stycken personer. Så mycket mer än så här får vi inte reda på för tillfället. Tillverkningen av Grand Wagoneer och snik-versionen Wagoneer ska dra igång under andra kvartalet nästa år. Om vi hoppar vidare till Wrangler 4xe så är det laddhybrid-versionen av modellen som det har snackats om ett tag nu. Den kombinerar en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter med två stycken elmotor och har en sammanlagd systemeffekt på 380 hästar och 637 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 17 kWh och det sitter under baksätet. Räckvidden på bara el anges till fyra mil. Versionen ska lanseras tidigt nästa år men vad den kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Mahindra uppdaterar sin Jeep Wrangler-kopia
Det här är nya Thar

Mahindra fortsätter att strunta i att de inte får kopiera Jeep och presenterar nu nya Thar, som i princip exakt ser ut som en gammal Wrangler. Thar har dock lite tjockare stötfångare fram. Kunderna kan välja mellan tre stycken olika taktyper - fast monterat med tyg som går att rulla bak, hard top eller tygtak som går att fälla ned som en cabriolet. Även insidan osar gamla Wrangler och förutom en pekskärm på sju tum finns här även fejk-kolfiber. Man kan få bilen med plats för fyra eller sex personer. Under huven finns det två stycken alternativ - antingen en bensinfyra på 2,0 liter som ger 152 hästar eller en dieselfyra på 2,2 liter som ger 132 hästar. Till dessa kan man få manuell låda eller en sexstegad automat. Fyrhjulsdrift är standard. Thar lanseras i Indien den 2 oktober men vad den kommer att kosta är oklart. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Jeep har något stort på gång
Ny Grand Cherokee på väg?

Jeep har skickat ut följande teaserbild på Twitter. Den visar Grand Canyon samtidigt som man har med definitionen av Grand i text. Det torde ju därför vara nya Grand Cherokee man teasar, men vi vet inte säkert. Det skulle också kunna vara en hint om Wrangler med V8:a som man teasat tidigare, den har ju som väntat ganska stor (grand) motor under huven. Vad det nu än handlar om ska i alla fall presenteras snart. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Jeep Wrangler körs sönder för att sedan renoveras
Skala 1:18 får nytt liv

YouTube-kanalen Crazy Restorations idé är att köra sönder små leksaksbilar och sedan renovera upp dem igen. Här ser vi en Jeep Wrangler som får genomgå denna förvandling. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.0°
+
Bobby Green
0

Jeep teasar Wrangler som laddhybrid
Kommer snart

Som vi har skrivit tidigare kommer nya Wrangler att dyka upp som laddhybrid och här får vi en första teaser inför detta. Man säger inte exakt när den lanseras men vi får reda på att den då kommer att heta Wrangler 4xe. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Jeep har stoppat ner V8:a i Wrangler
Räcker det för att bräcka nya Bronco?

Det är klart att Jeep inte vill att nya Ford Bronco ska stjäla allt rampljus (även om det nog är oundvikligt) så därför slänger man idag ut konceptet Wrangler Rubicon 392. Det är en vassare version där man har stoppat ner en V8:a på 6,4 liter under huven. Den ger 456 hästar och har 610 newtonmeter i vridmoment. 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder och motorn är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Förutom större maskin är bilen utrustad med Dana 44-axlar som går att låsa både fram och bak, vassare fjädring, ett höjningskit och 17-tummare skodda med 37 tum stora offroad-däck. I övrigt finns det ett roligare avgassystem, stötfångare i stål, vinsch och en rejäl hasplåt undertill som skyddar när man gnuggar berg. Markfrigången anges till 33,7 centimeter och man ska kunna vada i 86,4 centimeter djupt vatten. Om det här konceptet kommer att bli verklighet återstår att se, men folk älskar ju fortfarande V8:or så. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Ford Bronco
Ska sno Jeep Wrangler-kunder

Efter ett helt gäng med teasers och fördröjningar på grund av pandemin är nu nya Ford Bronco äntligen presenterad. Namnet dök upp första gången 1966 och sedan tillverkades modellen ända fram till 1996, och nu är det alltså dags igen. Med nykomlingen vill man ta sig in på marknaden där Jeep Wrangler finns och för att lyckas sno kunderna därifrån har man tagit fram en bil som erbjuder väldigt många olika stilar och utföranden. För första gången kommer den även med fyra dörrar. Nya Bronco har en markfrigång på 29,4 centimeter och ska klara av att vada i 85 centimeter djupt vatten. Bra för den som ska ut och härja där den vanliga vägen tar slut. Ska man det lägger man nog även till 35-tumshjulen som finns på tillvalslistan. Motormässigt finns det två stycken alternativ att välja mellan. Båda är EcoBoost-maskiner och insteget är en fyra på 2,3 liter med 270 hästar och 420 newtonmeter i vrid, den andra en V6:a på 2,7 liter som har 310 hästar och 542 newtonmeter i vrid. Som växellåda finns en ny sjustegad manuell med lågväxel till den fyrcylindriga motorn och en tiostegad automatlåda. Det finns även två stycken olika fyrhjulsdrift-system att välja mellan. På tekniksidan finns något man kallar för Trail Toolbox som är en samling med hjälpmedel för när man kör offroad. Här finns bland annat Trail Control som är en farthållare för låga hastigheter, Trail Turn Assist som tightar till vändcirkeln ytterligare och Trail One-Pedal Drive som gör det ännu enklare att ta sig fram över stockar och stenar. Som synes går dörrarna att plocka av och i den längre versionen av Bronco kan dessa förvaras där bak i skyddspåsar. Även taket går att ta bort i partier. Dessa ska vara enkla och lätta så en person ska kunna göra jobbet själv. Givetvis finns det en uppsjö av tillval hit och dit för att få bilen precis som man själv vill - extraljus, vinsch, takräcken, skärmbreddare med mera. Insidan är inspirerad av det gamla originalet och har tydliga instrument, stora knappar och handtag att hålla fast sig i när det kränger. Kupén är vädersäkrad och i det gummerade golvet finns dräneringspluggar som man kan öppna när det har blivit lite väl blött om fötterna. Det går att reservera ett exemplar nu och priset börjar på 29.995 dollar. Tillverkningen ska dra igång i början av nästa år och de första exemplaren ska hittat ut till handlarna till våren. Läs allt om bilen på länken nedan. Det släpps även en Bronco Sport som är betydligt mildare i sitt utförande och inte alls lika rolig, den kan ni läsa om här. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0

Maserati ersätter Ferrari-V8:an med V6:a
Och Ghibli får turbofyra

Maserati har i många år använt sig av V8-motorer från Ferrari men nu är det slut med det. När den nya sportbilen MC20 lanseras i september kommer den istället att ha en V6:a under skalet. Och förutom denna nya maskin är även en turbomatad fyra på väg. V6:an är på 3,0 liter och har dubbla turbo. Det ryktas om att effekten kommer att ligga runt 550 hästar. Den här kommer man att använda i fyra stycken framtida modeller och den kommer att bli elektrifierad på något vis - troligtvis handlar det om mildhybrid-teknik. Motorn får något man kallar för "turbulent jet ignition" som ska göra den effektivare och minska utsläppen. Den turbomatade fyran som är på 2,0 liter kommer att hamna i nästa version av modellen Ghibli som presenteras den 15 juli. Det här är en version av den maskin som redan sitter i Alfa Romeo Giulia och Stelvio och Jeep Cherokee och Wrangler. I Ghibli erbjuds den med mildhybrid-teknik. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Jeep uppdaterar Compass
Kommer som laddhybrid

Jeep ger nu sin lilla modell Compass ett lyft. Förutom ny motor och att den kommer som laddhybrid är det nytt att tillverkningen numera sker i Melfi, Italien. Den nya motorn är en turboladdad fyra på 1,3 liter som ska vara 30 procent mer bränsleeffektiv än sin föregångare. Den ger 130 hästar och erbjuds i kombination med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrit. Fem stycken versioner av Compass kommer att erbjudas - Sport, Longitude, Mighty Eagle, Limited och S. Den sistnämnda bjuder på hisnande 150 hästar. Oavsett vilken version du köper kan du välja mellan en sexpetad manuell låda eller en ny dubbelkopplingslåda. Laddhybriden kommer under andra halvan av året och den kombinerar 1,3-litersmotorn med en elmotor. Det snackas om effekt på antingen 190 eller 240 hästar. Den här versionen kommer endast gå att få med fyrhjulsldrift. Insidan bjuder nu på Uconnect-systemet som gör att du på avstånd kan övervaka och låsa/låsa upp bilen. På säkerhetssidan hittar vi saker som forward collision och lane departure warning som standar. Blind-spot monitoring, adaptive cruise control, parking assist och cross-traffic alert finns på tillvalslistan. Några priser har vi inte fått än. De framhjulsdrivna versionerna ska nå återförsäljare den här månaden, men om det gäller här i Sverige är oklart för tillfället. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Harry spanar in världens första SUV
En Jeep Wagoneer Limited

När Harry Metcalfe för ett tag sedan sa att BMW X5 var världens första SUV fick han bassning. Tittarna menade istället att Jeep XJ Cherokee var den första i kategorin Sports Utility Vehicle. Harry lyssnade och bestämde sig för att göra en recension av en extremt fin Jeep Wagoneer Limited och den ser vi här. Och ja, jag vill ha en väldigt mycket. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Jeep visar upp eldriven mountainbike
Bra komplement när bilen inte räcker?

En av de bästa reklamfilmerna under Super Bowl var den från Jeep med Bill Murray. I den såg vi en elcykel från märket och nu har vi fått reda på lite mer. Det handlar om ett samarbete med QuietKat och det säger att det är den första från märket, men jag har nog allt sett andra cyklar med Jeep-logga på tidigare. Hur som helst kommer den i juni i år och vi vet inte så mycket mer än att motorn är på 750W och räckvidden ligger på 65 kilometer. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Jeep tog hjälp av Bill Murray i Super Bowl-reklam
Är livet roligare med en Jeep?

Till årets Super Bowl tog Jeep Bill Murray till hjälp. Temat är så klart Groundhog Day och med i filmen är även Stephen Tobolowsky och Brian Doyle-Murray. Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0

Barbie-jeep får nu motor
Nu med 50 hästar

Kanalen Grind Hard Plumbing Co ger sig på Barbie-jeepen igen och den här gången bygger man om motorn och nu rullar den på med 50 hästar under den lilla huven. Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida