m

John Romeros Empire of Sin kommer till Game Pass på torsdag
Smuggla spriten!

Romero Games Empire of Sin släpptes i december till PC, PS4, Xbox One samt Switch och några av er har troligtvis redan lagt vantarna på DOOM-pappans nya spel. För folk som inte gjorde det och prenumererar på Xbox Game Pass så har vi lite goda nyheter då utvecklarna meddelat att spelet kommer bli tillgängligt för Game Pass-prenumeranter redan på torsdag. I spelet får vi resa tillbaka ett helt sekel till förbudstiden i USA och ta kontroll över ett gäng alkoholsmugglare i Chicago där vi får ta del av management-spelande och taktiska XCOM-liknande strider. Vid release fick spelet ett svalt mottagande på grund av buggar, obalans och underliggande gameplayproblem, men utvecklarna har sedan dess jobbat med att förbättra upplevelsen. Och om ni varit sugna på att testa, så är ett hett tips att göra det på torsdag. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0
2020

Nu kan ni kika på High Score på Netflix
Spelfest!

Tycker ni att det är lika roligt att se spelhistoria som det är att faktiskt spela spel? Då är det ju kalas att Netflix nu släppt sin dokumentärserie High Score som består av sex avsnitt som går igenom diverse delar i spelvärldens historia. I serien får höra berättelser från anrika spelutvecklare som bland annat hur Tomohiro Nishikado skapade Space Invaders. Länk till High Score på Netflix har ni här nere till vänster. Ovan har ni ett klipp från dokumentärserien där bland annat DOOM-pappan John Romero pratar om multiplayer över internet. Tumnagel
46.7°
+
André Stray
0
2019

Tut i luren I dag fyller Doom II 25 år
idchoppers

Den 10 oktober 1994 var dagen då Doom 2 släpptes i Europa och därmed höjde id Software ribban för det här med FPS. Detta helt fenomenala spel förbättrade det mesta Doom 1 erbjöd och spelet som fortfarande en av de bästa spelhagelbrakarna någonsin. Jag spenderade själv ett omänskligt antal timmar i spelets flerspelarläge via nullmodem och ångrar inte en sekund av den spenderade tiden. Ett tips som är värt att upprepa en dag som denna är den lysande boken Masters of Doom. Denna bok berättar historien hur John Carmack och John Romero utvecklade Doom samt Quake. Denna bok ska inom kort också bli tv-serie under nästa år. Så varför inte fira denna dag med att spela lite Doom II, något som du kan göra direkt i webbläsaren via länken nedan. Tumnagel
47.1°
+
Frode Wikesjö
0

Historien om id Software kan bli tv-serie
Pilotavsnitt till Masters of Doom beställt

Deadline rapporterar att USA Network har beställt en pilotavsnitt till en tv-serie som handlar om spelföretaget id Software. id Software är en spelstudio som drog igång sin verksamhet 1991 av John Carmack, John Romero, Tom Hall och Adrian Carmack. Företaget anses vara ett av de som låg bakom FPS-genren i spelbranschen och ligger bland annat bakom spel i Wolfenstein-, DOOM- och Quake-serierna. Pilotavsnittet till en eventuell kommande tv-serie om id Software baseras på Daves Kushners bok Masters of Doom: How Two Guys Created an Empire and Transformed Pop Culture. När vi kan få ta del av avsnittet finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
51.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

John Romero släpper ny DOOM-kampanj
En inofficiell femte episod

John Romero är en av skaparna av det legendariska FPS-spelet DOOM. Efter Quake var färdigt lämnade han id Software på grund av diverse konflikter. Sedan dess har han hittat på diverse spelprojekt, men inget av dem har haft genomslagskraft som spelen under Romeros tid på id Software hade. I dagarna släppte han dock något som går tillbaka till Romeros rötter. Han släppte nämligen en helt ny kampanj för DOOM. Detta är så klart en totalt inofficiell kampanj men blir ju lite halft legitim eftersom Romero gjort banorna. Kampanjen heter Sigil och innehåller nio nya banor samt nio deathmatch-kartor. Sigil är helt gratis att ladda ner och du hittar den 3.1MB stora WAD-filen via länken nedan. Sigil kräver dock att du har DOOM separat någonstans för att det ska gå att spela. Det finns också en möjlighet att köpa en fysisk utgåva av Sigil-kampanjen. Då får du med lite fysiska grejer så som en USB-sticka som ser ut som en diskett och Romeros ansikte på en påle. Tumnagel
41.8°
+
Frode Wikesjö
0

John Romero skjuter upp Sigil ytterligare
Fortfarande strul med fysiska versionen

I februari flaggade John Romero att Sigil, den själsliga uppföljaren till DOOM, kommer att försenas och nya releasedatumet var april. Nu har releasen skjutits upp ytterligare och det nya releasefönstret som gäller är första veckan i maj. Förseningen beror på att tillverkningen av den fysiska versionen, även känd som Beast Box och kostar 160 dollar, av spelet tar längre tid än väntat. Förseningen påverkar även den digitala gratisversionen av Sigil då Romero vill få ut Beast Box till betalande kunder innan spelet blir tillgängligt gratis, vilket kommer ske en vecka efter att bestlådan börjat skeppas. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Paradox ska göra strategispel med Romero Games
Det kan bli spännande!

Det svenska spelföretaget Paradox Interactive meddelade igår att man kommer att utveckla ett spel tillsammans med Brenda och John Romeros spelstudio Romero Games. Det nämns inte vad spelet kommer att heta men det ska hur som helst handla om något slags strategispel skriver Paradox i ett pressmeddelande. John Romero är antagligen en av världens mest kända spelutvecklare och Paradox vd Ebba Ljungerud kommenterar det nya samarbetet med Romero Games: "We are thrilled to work with industry legends, Brenda and John Romero, whose games we’ve grown up playing ourselves and long admired. At Paradox Interactive, we’ve built a reputation for top-tier strategy games and we’re employing that expertise to help build something really special with the team at Romero Games." Romero säger själv att det kommande strategispelet är något som Romero Games funderat på länge och att de är glada att Paradox vill samarbeta med dem: "This has been a project we’ve been wanting to work on for a long time, so it’s especially exciting that we’ll be partnering with Paradox Interactive to fully realize that dream. We can’t wait to tell everyone more, so make sure you watch this space!" Hemsidan för det kommande spelet hittas för tillfället på länken nedan. Jag antar att den kommer att flytta den dagen spelet väl har fått ett namn. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

DOOM-tillskottet Sigil försenas till april
John Romeros spirtuella uppföljare skulle släppas i februari

DOOM-pappan John Romero meddelade i december att han har ett tillägg till DOOM på ingång för att fira spelseriens 25-årsdag. Tillägget går under namnet Sigil och bestod av 18 nya banor, 9 singleplayerbanor och 9 multiplayer, och planen var att det skulle släppas gratis nu i februari. Nu har Romero meddelat att vi kommer vara tvungna att vänta lite längre innan vi får lägga vantarna på spelet. I ett inlägg om Sigil skriver Romero att förseningen beror på de fysiska exemplaren av spelet, Big Box och Beast Box, kommer börja skeppas i april. Romero vill att Sigil ska bli tillgängligt för alla samtidigt, så även den nedladdningsbara gratisversionen kommer också försenas i och med detta. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0
2018

DOOM:s skapare John Romero släpper mod till DOOM gratis
Kan även kosta 1500 kronor

I år är det 25 år sedan det klassiska FPS-spelet DOOM släpptes av ID Software och det firar John Romero, en av spelets skapare, med att släppa modden Sigil till DOOM. Det handlar om 18 stycken nya banor, 9 single player-banor och 9 multiplayer-banor. Sigil beskrivs som den "spirituella efterföljaren" till den fjärde episoden av DOOM och kommer att släppas för nedladdning gratis i februari nästa år. Det finns även två stycken fysiska specialutgåvor av Sigil. Den ena kostar 40 dollar och då får man spelet på ett USB-minne format som en diskett, cd-skivor med soundtrack samt klistermärken. Sedan finns även den exklusiva utgåvan "Beast Box" för 160 dollar och den innehåller följande: A beautiful demonic over-sized box, inspired by the id Anthology™ box, individually numbered and signed personally by John Romero and featuring the artwork of Christopher Lovell. A 16GB 3-1/2-inch floppy disk-themed USB that includes the free megawad data and extras. A 2-disc booklet-styled case that includes the free megawad data and full soundtrack by Buckethead and behind-the-scenes information on the original game and the megawadx27s development. A beautiful 8" x 10" art print signed by the illustrator, Christopher Lovell. A SIGIL-themed coin. A pewter statue of John Romerox27s head on a spike. An XL-sized SIGIL T-shirt. 2 stickers: 1 SIGIL and 1 Romero Games. Tumnagel
45.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

John Romero ska visa upp nytt spel idag
På Dooms 25-årsdag

Idag är det 25 år sedan Doom lanserades till MS-DOS och för att fira årsdagen verkar det som att Doom-pappan John Romero har ett nytt spel på ingång. Romero och hans utvecklarstudio Romero Games kommer presentera sitt spel senare idag, men vad det hela handlar om är oklart. Romero skickade ut ett mail till media i helgen med texten Prepare for 5 samt denna teasertext: 25 years ago DOOM was released on December 10th. To celebrate this momentous occasion, Romero Games will announce pre-orders for a project John Romero just completed. Troligtvis kommer spelet presenteras senare i eftermiddag så vi får gå tillbaka till den här berättelsen då. Tumnagel
44.4°
+
André Stray
0

Sista hemligheten i DOOM II hittad
Det tog bara 24 år

1994 släppte ID Software DOOM II och nu ska den sista hemligheten i spelet vara upphittad har skaparen John Romero meddelat på Twitter. Det var youtubern Zero Master som upptäckte att en teleporter som tidigare aldrig gått att aktivera kunde aktiveras genom att en av spelarens motståndare puttade in spelaren i teleportern. Då aktiverades denna och spelaren teleporterades till ett hemligt rum som ni kan se i klippet ovan. Tumnagel
56.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Köp John Romeros Doom 2-disketter
Auktioneras ut på eBay

Vad sägs om att äga John Romeros egna Doom 2-disketter? Snart kommer någon att göra det då han auktionerar ut dem på eBay. John Romero är som bekant grundare av iD Software och är en av huvudmännen bakom bland annat just Doom men även Wolfenstein och Quake. De fem diskarna lades enligt IGN ut för 10 dollar. Men inte helt oväntat har nu priset ökat rejält, i skrivandets stund till 3100 dollar. Tiden för auktionen går ut om mindre än 40 minuter. Tumnagel
40.4°
+
Emmy Zettergren
0

Noclip hänger med John Romero
Spellegenden som numera bor i Galway

Här har vu ett nytt klipp från YouTube-kanalen Noclip där man åkt till Irland för att träffa mannen, myten, legenden John Romero som numera bor där i den lilla staden Galway. Romero är sannolikt mest känd för att vara en av dem som grundade id Software och ligger bakom spel som Wolfenstein 3D, Doom samt Quake. I intervjun får man bland annat höra varför han lämnade just id Software och varför han valde att flytta till just Galway. Tumnagel
39.7°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Veckans snabblänkar
Ny vecka, nya länkar, ny skärmdump

* Spela spelet på bilden * The worst bullshots in PC gaming * John Romero spelar E1M8b * For Honor Drops Split Screen * Amazon bets big on Twitch generation with new game line-up * PlayStation VR Pre-Launch Special * Oh hey, it’s the Super Mario Kart development team in 1992. * Extended Gravity Rush 2 Gameplay Takes Flight, ESRB Rating Emerges * Making a Big Budget Video Game Is Riskier and Harder Than Ever. So Why Do It? * This Old-Ass Commodore 64 Is Still Being Used to Run an Auto Shop in Poland * Watch 20 minutes of the new GTA Online Bikers DLC in action * PS4 Pro Mantis Burn Racing: Native 4K 60fps Analysis + Frame-Rate Test * "Wex27re definitely at the point where somethingx27s gotta give" Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Romero och Carmack pausar Kickstarterinsamling för Blackroom
Vill fokusera på demo av spelet

John Romero och Adrian Carmack meddelade tidigare i veckan att de kommer släppa ett sprillans nytt spel vid namn Blackroom och startade en Kickstarterinsamling för att få in lite kosing till projektet. Nu har gänget valt att pausa insamlingen då de hellre vill fokusera på att ta fram en demonstration av spelet som visar spelets mekanik och funktioner som gör Blackroom unikt och när demon är klar kommer de att dra igång Kickstarterinsamlingen igen. Troligtvis gör gänget detta då det gått rätt långsamt för insamlingen och de lyckades endast få in 131 052 dollar sedan start och de trodde kanske att de skulle få in lite mer kosing vid det här laget. När Romero och Carmack är klara med Blackroom-demon är för tillfället okänt, men troligtvis kommer det dröja ett par veckor innan vi får se spelet in action. Kickstartervideon för projektet kan ni skåda ovan. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Kul påskägg i Doom
Och John Romero har släppt en ny WAD

Om två veckor släpps Doom men om man vill så kan man redan nu se några av spelets hemliga påskägg. I spelet finns det nämligen spakar som öppnar speciella dörrar som leder till sektioner av klassiska Doom-banor från förr. Både Rage och Wolfenstein hade liknande påskägg så det kanske inte var helt oväntat att även Doom skulle ha något sånt här. På tal om Doom så har en av Doom-papporna, John Romero, släppt en ny WAD för just Doom. Tumnagel
46.8°
+
Frode Wikesjö
0

John Romeros nya spel heter Blackroom
Klassiskt FPS

Som utlovat presenterade John Romero, en av männen bakom DOOM, i går sitt nya spel som kallas för Blackroom. Spelet tas fram i samarbete med art director Adrian Carmack och blandar actionbaserad FPS med upptäckande. Upplägget för spelet inkluderar så väl en kampanj som multiplayer-läge inkluderat co-op och bland annat ska spelare kunna skapa egna kartor och köra egna dedikerade servrar. Nu försöker teamet få ihop 700 000 dollar på Kickstarter för att få ut spelet på marknaden. Än så länge går dock insamlingen lite knackigt och på ett dygn har John och Adrian dragit in lite mer än 82 000 dollar. Skulle de bli finansierade beräknas spelet anlända till PC och Mac i december 2018. Tumnagel
35.3°
+
Emmy Zettergren
0

John Romero visar upp nytt spel nästa vecka
Doom-pappan har något nytt på gång

En av utvecklarna bakom klassiker som Wolfenstein 3D och Doom, John Romero, har ett nytt spel på gång som kommer visas upp på måndag. Vad spelet är är oklart i skrivandets stund men någon form av skjutare skall det vara. Spelet utvecklas i samarbete med Adrian Carmack och den irländska studion Night Work Games. Tumnagel
45.2°
+
Frode Wikesjö
0

John Romero har släppt en ny DOOM-bana
Efter mer än 20 år

Spellegenden John Romero släppte en ny DOOM-bana i går något som han, enligt honom själv, inte har gjort på mer än 20 år. Romero blev snabbt känd inom spelvärlden för just DOOM som han, tillsammans med bland annat John Carmack, utvecklade. Den nya banan heter E1M8B och beskrivs som en alternativ bossbana för DOOMs första episod. "My Boss level replacement for e1m8...22 years later." Banan är i klassiskt .WAD-format och kan hittas via länken nedan. Tumnagel
64.2°
+
Frode Wikesjö
0
2015

En PC-version av Super Mario Bros. 3
Som utvecklades av John Romero och John Carmack

John Romero, som var med och grundade legendariska id Software, firade i går Commander Keens 25-årsdag genom att slänga upp ett klipp från en PC-version av Super Mario Bros. 3. Demot utvecklades av IFD (Ideas from the Deep) som bestod av just Romero samt John Carmack och sedan blev id Software. De skickade demot till Nintendo i hopp om att de kanske kunde få jobbet att utveckla en officiell PC-version av spelet. Nintendo ville inte att ha det vilket gjorde att de började utveckla Commander Keen istället. Tumnagel
43.3°
+
Frode Wikesjö
0

Motherboard träffar John Romero
He's About To Make You His Bitch

Motherboard träffar här den legendariska spelutvecklaren John Romero som sannolikt är mest känd för sin tid på id Software med spel som DOOM och Quake. Tumnagel
42.2°
+
Frode Wikesjö
0

John Romero spelar och kommenterar DOOM
I nya Devs Play

I den nya youtube-serien Devs Play får vi denna gång följa John Romero när han spelar och kommenterar DOOM. Romero är en utav utvecklarna bakom DOOM, och det är väldigt intressant och kul att höra både hans och JP LeBreton prata om ett av spelen som satte FPS-genren på kartan. Tumnagel
46.3°
+
Fenjima Manrique
0

Veckans snabblänkar
Ny vecka, nya länkar, ny skärmdump

* Spela spelet på bilden * Life in Japan: an 18-part look inside Japanx27s game industry * Half-Life Reimagined As An Isometric Game * Destiny Player Builds Robot To Grind For Him * Want to get big on Twitch? Stream one of these five games * 33 Things About Arma 3 * So, what do you actually do in No Manx27s Sky? * Alchemilla is a Silent Hill fan remake, just released Oculus Rift Support! * The Legend of Zelda: Majorax27s Mask 3D Aonuma minigame demo * x27Borderlandsx27 on PS4 and Xbox One comes in a $399 edition with a robot * Classic Counter-Strike Maps In Isometric View * Robotoki Is Shutting Down * Saints Row Moneyshot - Unreleased Game - Part 1 * Super Mario World speedrunner pulls off a glitch never done before on console, results in breaking the world record * First work-in-progress screenshots of Clock Tower spiritual successor Night Cry * Uncharted Knockoff Is Busted In Hilarious Ways * Level Design of Doom with John Romero and Double Fine Designer JP LeBreton * The Sex Games That Steam Censors * Katamari Damacyx27s Chaotic Lore Summed Up In Under One Minute * Alien: Isolation: One million sold, scared * Microsoft will beta test a patch for the still-busted x27Halox27 collection Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0
2014

Veckans snabblänkar
Ny vecka, nya länkar, ny skärmdump

* Spela spelet på bilden * Sexism, Lies, and Video Games: The Culture War Nobody Is Winning * Naughty Dog celebrates its 30th anniversary with new video and art show * Apparently PSP Will Not Be Able To Access PS Store From September 15th * John Romero On Reinventing the Shooter * 12 expert Velocity 2X tips to help you climb the leaderboards * Middle-earth: Shadow of Mordor delayed on PS3, Xbox 360 & PC * How Battlefield Hardline’s single player campaign is taking cues from Hollywood * Sony reveals new Silver Wired Headset for PS4, PS3 * Dying Light to rise in January 2015 Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

Veckans snabblänkar
Ny vecka, nya länkar, ny skärmdump

* Next-Gen Face-Off: Titanfall * This Guy Makes Millions Playing Video Games on YouTube * x27The Sun Does Not Existx27 turns Hunter S. Thompsonx27s drug trips into a strange game * Lucasfilm Games vets look back on the earliest days of George Lucasx27 game company * Headset combines virtual and augmented reality with holodeck-like results * Spellegendaren hatar free to play * Aztez Is Going To Blow Up Your PS4 and Vita * God of War 3 creative director leaves Sony Santa Monica * Kinect and Unreal Engine 4 power Alzheimerx27s and dementia care project (video) * What really happened to THQ’s unfinished games? * Stig Asmussen has Left Sony Santa Monica * John Romero on playing Doom with his kids, and his favorite modern version * First Sacred 3 gameplay video * Mizuguchi leaves Q Entertainment along with CEO, insider claims * Nom Nom Galaxy - Overview video * Ability to dim DualShock 4 lightbar coming, but youx27ll never be able to turn it off * Indie horror game Home confirmed for PS4 and Vita * Cross-platform Android and iOS gaming arriving through Google Play * Why Pixel Art is Totally Awesome * How Super Time Force solves time paradoxes with science that x27feelsx27 good * Guy Scammed Online Gets Revenge By Texting Entire Shakespeare Plays * Someone remastered Morrowindx27s soundtrack and it sounds awesome. * PS4 supply to be constricted until summer, Sony says Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0
2013

IGN spelar Doom med John Romero
I 90 minuter

I dagarna fyllde det klassiska FPS-spelet Doom 20 år och på grund av detta så bjöd folket från IGN in en av spelets skapare, John Romero, för att helt enkelt spela spelet i ungefär 90 minuter. Självklart pratar man även om spelets utveckling och vilken betydelse det haft för spelindustrin. Tumnagel
43.1°
+
Frode Wikesjö
0

Klipp från How Video Games Changed The World
Det snackas Minecraft

Här har vi kort klipp från Charlie Brookers kommande två timmar långa dokumentär How Video Games Changed The World som handlar om det här med tv-spel. I dokumentären får man höra vad celebert folk som Jeff Minter, Graham Linehan (IT Crowd!), Jonathan Ross, Dara Ox27Briain, Will Wright och John Romero tycker om det här med spel. "From Atari to Angry Birds, How Video Games Changed the World explores how interactive entertainment evolved from a penny arcade diversion into a medium that some believe is art, and shows how it is changing the way we work, communicate and, of course, play." I klippet ovan pratar man lite om Mojang-spelet Minecraft och vad det har betytt för spelbranschen. How Video Games Changed The World sänds i Storbritannien den 30:e november på Channel 4. Tumnagel
42.0°
+
Frode Wikesjö
0
2012

John Romero återvänder till FPS-rötterna
Han vill göra dig hans bitch igen

Den spelutvecklar-veteranen John Romero planerar att återgå till sina rötter genom att utveckla ett nytt FPS-spel. Några specifika detaljer ville han inte dela med sig förutom att det kommer släppas till PC och ha MMO-element. "Itx27s a persistent game, it has persistent player data, the character grows and gets better over time. I think most gamers expect that now anyway, but this was a design Ix27d done a while ago. I think itx27s pretty valid. "You will be playing the game as you would expect a shooter to feel, but the specifics of your situation, narrative wrapper and reward system are all unique. I wouldnx27t want to give out any specifics until Ix27m close to shipping it. Ix27ve learned my lesson about talking too soon about specific game features and release dates." Det var längesedan Romero jobbade med ett skjutarspel då det senaste var N-Gage-version av Red Faction som släpptes 2003. Romero är som bekant mest känd för spel som Wolfenstein, Doom och Quake men även för kalkonspelet Daitakana. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida