m

Enormt isberg har brutit sig loss från Antarktis
Har ungefär samma storlek som London

Ett enormt isberg har brutits loss från Antarktis bara 20 kilometer från en forskningsstation som drivs av brittiska The British Antarctic Survey (BAS). Isberget ska vara cirka 1270 kvadratkilometer och runt 150 meter tjockt vilket gör att det upptäcker samma yta som London ungefär. Det är inte onormalt att delar av isen från Antarktis lossar lite då och då men det lite mer sällsynt att sådana enorma isberg som det som nu brutit sig loss gör det. Den brittiske professorn och glaciologen Adrian Luckman säger till The Guardian: "Although the breaking off of large parts of Antarctic ice shelves is an entirely normal part of how they work, large calving events such as the one detected at the Brunt Ice Shelf on Friday remain quite rare and exciting. With three long rifts actively developing on the Brunt Ice Shelf system over the last five years, we have all been anticipating that something spectacular was going to happen.Time will tell whether this calving will trigger more pieces to break off in the coming days and weeks. At Swansea University we study the development of ice shelf rifts because, while some lead to large calving events, others do not, and the reasons for this may explain why large ice shelves exist at all." I inslaget här ovanför snackar australiensiska ABC News lite mer om isberget med doktor Ben Galton-Fenzi från Australian Antarctic Division. Tumnagel
27.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

60 Minutes tar sig ett snack med Bill Gates
Om hur vi ska undvika en klimatkatastrof

Här kan ni kolla in när Anderson Cooper intervjuar Microsoft-grundaren och filantropen Bill Gates där det primärt snackas om hur världen ska undvika att drabbas av en klimatkatastrof. Bill Gates släppte nyligen boken How to Avoid a Climate Disaster. Där går han går igenom lite olika åtgärder jordens stater och medborgare bör genomföra för att inte de pågående klimatförändringarna ska sluta i en större katastrof än den redan kanske är. Bill Gates har investerat över två miljarder dollar i olika företag som utvecklar olika typer miljövänliga tekniker eller andra teknologier som kan göra världen lite grönare. Även dessa företag snackas det en hel del om i intervjun ovan. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Försäljningen av plastpåsar har gått ner med 75 procent
Skatten på plastpåsar verkar ha fungerat

Skatten på plastpåsar verkar ha lett till att svenskarna köpt med sig betydligt mycket färre antal plastpåsar när de handlat i butiker än vad de gjorde innan skatten infördes. Enligt Svensk handel ska ha försäljningen av plastpåsar i butiker minskat med 75 procent, något som flera stora matvarukedjor bekräftat. Regeringen verkar dock ha gjort en kraftig felräkning på hur mycket den så kallade plastpåseskatten skulle dra in till statskassan. När skatten presenterades så uppgavs det att denna skulle dra in cirka 2,1 miljarder kronor till statskassan första året. Enligt Skatteverkets preliminära årsredovisning så har dock skatten än så länge bara genererat cirka 174 miljoner kronor i skatteintäkter skriver Expressen. Plastpåseskatten infördes 1 maj förra året och innebar att traditionella plastpåsar beskattades med 3 kronor medan tunnare påsar, avsedda för till exempel frukt och grönt, beskattades med 30 öre. Tumnagel
54.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

USA är nu officiellt tillbaka i Parisavtalet
Välkomna tillbaka

Under gårdagen återanslöt USA officiellt till FN:s klimatavtal från 2015, det så kallade Parisavtalet. USA lämnade formellt avtalet under hösten men USA:s nya president, Joe Biden, har nu alltså hoppat på Parisavtalet igen. Eftersom USA är en av världens största ekonomier och världens näst största utsläppsland känns det väl rätt väsentligt att USA nu är med i avtalet igen. Joe Biden kommer under våren också bjuda in de största utsläppsländerna till ett internationellt klimatmöte. Syftet med Parisavtalet är att världens länder ska försöka hålla den globala temperaturökningen till under två grader och arbeta för att den ska stanna på 1,5 grader. Tumnagel
95.5°
+
Frode Wikesjö
0

Ska Sveriges framtida snabbjärnväg byggas på pelare?
Det kan eventuellt bli så

Det fortsätter att snackas om Sveriges framtida snabbjärnväg och nu har det kommer ett förslag om att denna delvis ska kunna byggas på upp till 20 meter höga pelare. Fördelen med att bygga delar av snabbjärnvägen på pelare skulle bland annat vara att byggtiden ska kunna halveras och att tågen skulle kunna köra i hastigheter på upp till 360 km/h. Det skulle leda till att tågen på de aktuella sträckorna skulle kunna avgå fem gånger i timmen till skillnad från de fyra avgångar som blir möjliga om maxhastigheten är 300 km/h. Anders Åkesson (C) som är vice ordförande i riksdagens trafikutskott säger om det nya förslaget att bygga snabbjärnvägar på pelare, eller landbroar som det även kallas: "Det finns många skäl till att pelare är mer tänkbart i dag. Då, 2010-2011, när den var på tapeten kändes det lite väl japansk-kinesiskt. Men när vi ser hur mycket dyrare det är att bygga järnväg i Sverige jämfört med övriga Europa finns skäl att studera andra metoder, som denna prefab-modell. En annan intressant faktor är att markanvändningen blir klart lägre, siffran 15 procent har nämnts." Nackdelar som nämns om det blir aktuellt att bygga snabbjärnväg på pelare är att bullret kan bli högre än om man bygger på banvallar samt att det kanske inte blir riktigt lika miljövänligt då det kommer att gå åt stora mängder betong för att bygga pelarna. Den 28 februari kommer en ny rapport angående nya snabbjärnvägar i Sverige att läggas fram. De så kallade januaripartierna vill att järnvägen ska byggas men Liberalerna har vissa reservationer. Moderaterna, KD och SD vill inte bygga nya snabbjärnvägar med hänvisning till kostnad, nytta och klimatpåverkan skriver DN. Tumnagel
56.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bill Gates snackar om pandemin
Och framtida hot mot mänskligheten

I slutet av förra månaden släppte Bill & Melinda Gates Foundation ett slags nyhetsbrev för 2021 vilken i år fått titeln "The year global health went local". I samband med detta intervjuade Derek Muller från YouTube-kanalen Veritasium Microsoft-grundaren vilket ni kan kolla in här ovanför. Muller och Gates diskuterar bland annat den pågående pandemin och Gates får även frågan vad nästa hot mot mänskligheten kan bli. Inte helt oväntat så tror Gates att globala klimatförändringar kan bli ett framtida hot mot mänskligheten. Lite mer oväntat är kanske att Gates även tror att bioterrorism kan bli något som kommer att bli ett hot mot oss framöver. Förutom det så snackar han en del om vad som bör göras för att vi ska förbereda oss för framtida pandemier så att dessa inte drabbar världen lika hårt som den pågående pandemin gjort. Bill Gates har i åratal varnat för att en av de största farorna för mänskligheten skulle vara en pandemi och ni kan kolla in det och lite annat i artiklarna vi länkat in här nedanför. Vill ni ta del av mer av Bill och Melindas tankar om olika hälsofrågor i allmänhet och den pågående pandemin i synnerhet så kan ni hoppa vidare till deras nyhetsbrev på länken här nedanför. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pollensäsonger har blivit längre
På grund av förändringar i klimatet

I en ny studie om pollen framkommer det att säsongerna för pollen både blir längre och mer kännbara för dem som lider av olika typer av pollenallergi. I studien har man undersökt hur pollensäsongerna påverkats i Nordamerika från 1990 till 2018 och sett att pollensäsongerna är betydligt längre nu än vad de var för 30 år sedan. Jämfört med 1990 sätter de olika pollensäsongerna idag igång i genomsnitt 20 dagar tidigare och är tio dagar längre än vad de var för 30 år sedan. Förutom det så är förekomsten av pollen i genomsnitt 21 procent högre idag än vad den var 1990. Anledningen till förändringarna i pollensäsongerna förklaras till stor del med förändringarna i klimatet som skett de senaste 30 åren. Det ska påpekas att förhållandena som råder i Nordamerika gällande pollen kanske inte direkt behöver motsvara pollen-förhållandena i Sverige och på andra platser. Sannolikt har det dock skett liknande förändringar i pollensäsongerna och i pollenförkomsten även här. Lider du av pollenallergi? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Danmark ska bygga vindkraftsö
Ska ge el till tio miljoner hushåll

Väster om Jylland i Nordsjön planerar Danmark att bygga en ö som ska husera en vindpark som kan försörja upp till tio miljoner hushåll. Denna ö förväntas bli lika stor som 18 fotbollsplaner och kommer initialt försörja ungefär tre miljoner hushåll. Men ön ska utökas med tiden och kapaciteten förväntas utökas så den kan försörja upp till tio miljoner hushåll. Den danska klimatministern Dan Jørgensen hade detta att säga om projektet: We are at the dawn of a new era for energy. Last year, Denmark set a cutoff date for fossil fuel extraction. Today we are taking a decisive step toward a clean energy future. The EU has set a goal to achieve climate neutrality by 2050 and the Commission has set a target of 300 GW offshore wind energy in order to attain this goal. By constructing the world’s first energy hub with a potential capacity of 10 GW, Denmark significantly contributes to this ambitious target. Not only by dramatically expanding renewable energy production, but also by supplying our European neighbors with an abundance of renewable energy Denna ö beräknas att kosta 210 miljarder kronor vilket tydligen är lika mycket pengar som fem stycken Stora Bält-broar. Men en stor politisk majoritet är överens om att denna vindkraftverksö ska bli av. Det är dock oklart när den ska börja byggas och själva anbudsprocessen har ännu dragit igång ännu. Men runt 2033 någon gång vill man i alla fall att det ska vara klart. Tumnagel
71.4°
+
Frode Wikesjö
0

Medierna i P1 om teknikjournalisternas gråzoner
Intressant reportage!

I veckans Medierna går man igenom teknikjournalistiken, bland annat för att Joel på Surfa.se och Nordichardware helt enkelt hade fått nog av smutsiga samarbeten och betalda artiklar. Reportaget, där jag är med, börjar 13 minuter in i programmet. Techjournalistik är en rätt udda bransch, i alla fall ur ett journalistiskt perspektiv. Vi skriver om prylar och halva grejen är liksom att få tag på dem, leka med dem och berätta för er läsare hur bra de är. Samtidigt har vi företag som tillverkar och vill sälja de där prylarna som vi vill få tag på och lite beroende på hur bra deras produkter är kan det bli en konstig situation om någon av parterna är oseriösa. Tumnagel
57.4°
+
Roger Åberg
0

Mercedes eldrivna EQA kostar från 529.900 kronor
Går att beställa nu

Nu går det att beställa Mercedes eldrivna modell EQA och i samband med detta får vi reda på vad man får betala för ett exemplar. Prislappen börjar på 529.900 kronor (innan klimatbonusen på 70.000 kronor) och för den slanten får man versionen som heter EQA 250 SE Edition. Elmotorn ger 190 hästar och batteripacket som är på 66,5 kWh ska ge 42 mils räckvidd. Med snabbladdare kan man ladda från 10 till 80 procent på 30 minuter. Via en laddbox tar 10 till 100 procent runt sex timmar. Standarutrustning i bilen är bland annat förarassistentpaket med självkörande funktioner, det röststyrda infotainmentsystemet MBUX, backkamera, LED-strålkastare med helljusassistent och bromskraftåtervinning i fyra steg. De första exemplaren av EQA väntas komma till landet i april. Längre fram kommer fler versioner med upp till 270 hästar, fyrhjulsdrift och 50 mil som räckvidd. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Trafikverkets rapport om elektrifiering av vägar för tung trafik
I första hand behövs en infrastruktur för stationär laddning

Trafikverket har nu skickat ut sin rapport kring hur man kan bygga ut elvägar och laddinfrastruktur för den tunga trafiken. Arbetsprogrammet bytte förra året namn från Elvägar till Elektrifiering av det statliga vägnätet för tunga transporter. Magnus Lindgren som är senior sakkunnig på Trafikverket säger följande: "Det speglar utvecklingen och vår ökade kunskap. De eldrivna lastbilar som finns på marknaden och som förväntas komma den närmaste tiden är hybrider eller batteridrivna lastbilar. För att dessa ska kunna användas, och ge ett betydande bidrag till klimatmålen, behövs i första hand en infrastruktur för stationär laddning." Kenneth Natanaelsson som är biträdande programledare hos Trafikverket säger: "Elvägar är en lösning som har potential att reducera utsläppen för de så kallade fjärrtransporterna. Vi har tagit fram en plan för en etappvis utrullning och bedömer att kvarvarande frågetecknen kring exempelvis juridiken, kan lösas fram till en eventuell utbyggnad startar. Det finns stor potential att reducera de fossila utsläppen från den tunga trafiken över tid med olika typer av åtgärder. Klimateffekterna från elvägar är lägre än vad tidigare bedömningar har visat men förväntas ändå kunna bidra med en reduktion på upp emot ca 15 procent av de totala utsläppen från tung trafik 2040." Rapporten hittar ni på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen släpper fler versioner av ID.4
Insteget kostar från 446.900 kronor

Volkswagen breddar nu portföljen när det kommer till den eldrivna modellen ID.4 på den svenska marknaden och hela sex stycken nya versioner erbjuds. Insteget blir ID.4 City och för den får man betala 446.900 kronor innan avdragen klimatbonus (60.000 kronor). Här får man ett batteripack på 52 kWh som ska ge en räckvidd på 34,3 mil. Elmotorn ger 170 hästar och toppfarten är begränsad till 160 km/h. Alla andra versioner får batteripack på 77 kWh och elmotor på 204 hästar. Alla driver på bakhjulen. Under året kommer ID.4 GTX att lanseras och den har fyrhjulsdrift. Alla versioner som erbjuds ser ni här nedan: 1st Edition: ID.4 1st Edition (204 hästar, 49,6 mils räckvidd): 514.900 kronor ID.4 1st Edition Max (204 hästar, 48,8 mils räckvidd): 614 900 kronor Nya lanseringsversioner: ID.4 City (170 hästar, 34,3 mils räckvidd): 446.900 kronor ID.4 Life (204 hästar, 51,8 mils räckvidd): 509.900 kronor ID.4 Business (204 hästar, 51,6 mils räckvidd): 549.900 kronor ID.4 Family (204 hästar, 51,1 mils räckvidd): 562.900 kronor ID.4 Tech (204 hästar, 50,7 mils räckvidd): 599.900 kronor ID.4 Max (204 hästar, 50,6 mils räckvidd): 624.900 kronor ID.4 lanseras i mars och i samma veva ska de första leveranserna dra igång. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

MSB tar in två vattenbombplan till
Tror att problemen med skogsbränder kommer att öka

Myndigheten för Samhällsberedskap (MSB) skriver i ett pressmeddelande att man nu förstärker sin verksamhet med ytterligare två skopande vattenflygplan, det som vi vanligtvis kallar för vattenbombplan. MSB har sedan tidigare avtal med SAAB som innebär att de ska förse MSB med två stycken vattenflygplan med besättning och nu löser man ut en option som innebär att MSB får tillgång till ytterligare två mindre skopande vattenflygplan under 2021 - 2023. Camilla Asp, vikarierande generaldirektör för MSB, säger i pressmeddelandet om beslutet att stärka upp verksamheten med ytterligare flygplan: "Efterfrågan på stöd kommer förmodligen fortsätta att öka de närmsta åren och det behöver vi kunna möta upp. Klimatförändringar gör att problemen med skogsbränder riskerar att bli ännu större i framtiden. Detta i kombination med att mindre skopande flygplan är en resurs som många länder i norra Europa i dag saknar gör att vi ser behov av ytterligare två flygplan" De mindre skopande flygplanen är av samma typ som de tidigare, Air Tractor AT-802 Fire Boss, och kommer att baseras i på flygplatserna i Nyköping och Skavsta. Båda planen kommer att ha en kapacitet att fälla 3000 liter vatten vid varje fällning. Tumnagel
62.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

USA ska ansluta sig till Parisavtalet igen
Kommer även att börja bidra ekonomiskt till WHO igen

Igår blev Joe Biden ny president i USA och ett av de första besluten han tog som landets nya ledare var att åter ansluta landet till det FN:s klimatavtal från 2015, det så kallade Parisavtalet. USA anslöt sig till Parisavtalet 2015 men USA:s förre president Donald Trump tillkännagav att USA skulle dra sig ur avtalet 2017, något man formellt sedan gjorde förra hösten. Anledningen till att Trump ville lämna avtalet var bland annat för att han ansåg att det var skadligt för USA:s ekonomi. Att åter ansluta USA till Parisavtalet var en av 17 så kallade exekutiva ordrar som Biden undertecknade under sin först dag som president. Bland de andra fanns bland annat en som uppgav att USA ska börja bidra ekonomiskt till Världshälsoorganisationen WHO igen, något som Trump beslutade att stoppa i samband med att pandemin drog igång förra året. Tumnagel
117.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Göteborg ska minska antalet bilar i stan
Volvo ska hjälpa till

Initiativet Gothenburg Green City Zone är en ny klimatzon som kommer att gå från Lindholmen förbi Korsvägen vidare mot Mölndal. Göteborg har som mål att vara en klimatneutral stad 2030 och för att lyckas med detta samarbetar Göteborgs stad bland annat med Volvo Cars. Samägda bilar, självkörande taxibilar och elektrifiering ska testas för att skapa en helt utsläppsfri stadskärna. Den nya zonen ska fungera som en testbädd och demonstrationsmiljö där företag, samhällsaktörer, akademi och institut kan samverka och testa ny teknik och tjänster kring transporter, infrastruktur, energi och miljö. Axel Josefson som är kommunstyrelsens ordförande Göteborgs Stad säger följande: "I Gothenburg Green City Zone kommer staden, näringslivet och forskningsaktörer att arbeta gemensamt för att ställa om transportsystemet till utsläppsfritt på väldigt kort tid. Genom denna samverkan visar vi vägen inom hållbarhetsfrågor i Europa och att vi menar allvar med stadens klimatkontrakt med EU och våra ambitiösa hållbarhetsmål till år 2030." Håkan Samuelson som är vd för Volvo Cars säger: "I grund och botten initierar vi ett projekt som syftar till att begränsa antalet bilar i staden – vilket är helt i linje med vårt företags syfte. Detta bevisas redan genom vår investering i den delade mobilitetstjänsten M, som har utvecklat patenterad AI-teknik för att förbättra effektiviteten och användningen. Vi vill vara med och skapa framtidens städer och se till att de fortsätter att vara beboeliga. Det här initiativet ger oss en möjlighet att göra just det och ta ansvar i vår egen hemstad på samma gång." Läs mer i pressmeddelandet och på länken nedan. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0

Kolla in "När kriget kommer"
Försvarsmaktens nya serie om ett framtida krig

Här kan ni kolla in Försvarsmaktens nya YouTube-serie När kriget kommer, en serie om en tänkbar framtida konflikt och hur ett väpnat angrepp mot Sverige kanske skulle kunna drabba oss. När kriget kommer handlar om ett scenario där Sverige blir indraget i en väpnad konflikt i Arktis, en region som tros kunna bli ett ett framtida konfliktområde på grund av klimatförändringarna. Johan Landeström, marknadschef vid varumärkesenheten på Högkvarterets kommunikationsavdelning, säger om serien: "Serien är en del av en bredare satsning vi gör för att höja medvetenheten kring de utmaningar och hot som vi som land kan stå inför. Serien utgår från scenarier som Försvarsmakten och andra myndigheter har tagit fram. Ett av hoten som lyfts fram är en konflikt kring Arktis som Sverige dras in i." Försvarsmaktens nya serie är producerad av Pannrummet som tidigare bland annat gjort Om kriget kommer för SVT. Ni kan kolla in första avsnittet av När kriget kommer, som fått undertiteln Den osäkra framtiden, här ovanför. De fyra resterande avsnitten, Den grå zonen, Det framtida slagfältet, Det totala försvaret samt Vad är värt att försvara?, hittas nedan. Tumnagel
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in Attenborough och massutrotningen
Dokumentär om hur människor förändrar klimatet

I dag dök den brittiska naturdokumentären Attenborough och massutrotningen upp på SVT Play. Den handlar om människor förändrar klimatet vilket kan leda till att upp till en miljon arter hotas av utrotning. För 60 miljoner år sedan slog en asteroid ut dinosaurierna. Det var det femte massutdöendet i jordens historia. Nu upplever vi det sjätte och den här gången är vi människor asteroiden. Vi förstör arternas livsmiljöer. Vi förföljer dem och släpper ut främmande arter. Vi förändrar klimatet. Dokumentären är 52 minuter lång och hittas via länken nedan. Tumnagel
52.3°
+
Frode Wikesjö
0
2020

Forskare omvandlar koldioxid till flygbränsle
Återvunnen koldioxid kanske kan komma till nytta i framtiden

Forskare på Oxford University uppger att man har lyckats omvandla koldioxid till bränsle som skulle kunna driva flygmotorer, något som skulle kunna göra att koldioxid som släpps ut i vår atmosfär kanske skulle kunna komma till något slags nytta i framtiden. I dagsläget handlar det om försök i liten skala utförda i laboratorium. För att det hela skulle kunna bli kommersiellt användbart krävs givetvis att det är möjligt att konstruera större anläggningar som skulle kunna omvandla koldioxid till jetbränsle. Tanken är att man då skulle kunna bygga sådana anläggningar i närheten av till exempel kolkraftverk, eller andra typer av fabriker som släpper ut stora mängder koldioxid, och samla in koldioxid från dessa för att sedan omvandla detta till jetbränsle. Enligt forskarna skulle deras metod även bli ett billigare sätt att tillverka flygbränsle än när man skapar jetbränsle av väte och vatten, detta för att det krävs mindre elektricitet för att omvandla koldioxid till bränsle enligt forskarna. Tumnagel
60.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sverige missar 15 av 16 av sina egna miljömål
Det är inte direkt godkänt

1999 tog den dåvarande regeringen (S) initiativ till att sätta upp 16 klimatmål i hopp om att nästa generation inte skulle ärva en massa miljöproblem. Men det verkar som dessa mål inte direkt har uppnåtts då DN i veckan rapporterade att Sverige endast lyckats med att nå ett av de 15 miljömål som riksdagen klubbade genom för dryga 20 år sedan. Enligt Naturvårdsverket är det enda målet man lyckats uppnå är det om skyddade ozonskikt då uttunningen av ozonskiktet sägs avstannat. Ett annat mål som man anser vara nära att nå är säker strålmiljö vars syfte är att minska antalet hudcancerfall via förändrad livsstil och nya attityder kring utseende samt solning. Målen som inte anses vara nådda är: Giftfri miljö Begränsad klimatpåverkan Bara naturligförsurning Frisk luft Levande sjöar och vattendrag Ingen övergödning Hav i balans samt levande kust och skärgård Ett rikt odlingslandskap Myllrande våtmarker Levande skogar Grundvatten av god kvalitet Storslagen fjällmiljö God bebyggd miljö Ett rikt växt- och djurliv Naturvårdsverket säger också att det är särskilt två områden som är extra bekymmersamma och de är klimatförändringarna samt utarmningen av den biologiska mångfalden. Tumnagel
-1.5°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida