m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Våra bästa Black Friday-tips är här!

Vi har testat Ambi Climate Mini
Smart kontroll för värmepumpen

För någon månad sedan släppte Hong Kong-baserade Ambi Labs sin Ambi Climate Mini vilket kort och gott är en mindre variant av deras tidigare modeller Ambi Climate samt Ambi Climate 2. Precis som sina föregångare så fungerar Minin som en glorifierad fjärrkontroll till din värmepump eller klimatanläggning. Detta är extra praktiskt om man till exempel har en stuga som man vill se till är varm och go när man kommer fram. Men dess primära syfte är gjord för att justera temperaturen i hemmet så man har en konstant behaglig temperatur oberoende av andra faktorer. Den är kompatibel med mängder av olika fjärrkontroller och även om just din modell inte är med i listan så kan den lära sig de olika signalerna för de flesta kontrollerna. Räckvidden är också vettig, jag hade min på 5 till 6 meters avstånd och det var aldrig några problem. Denna nya modell är endast 24 mm hög och har en trevlig diskret design. I för­pack­nin­gen får du med USB-kabel, en strö­madapter och ett väg­gfäste om du vill hänga den på väggen. Trots sin storlek har den samma sensorer och funktioner som tidigare generationen, det vill säga sensorer för temperatur, fuktighet samt för synligt och infrarött ljus. En av Minins mer spännande funktioner är "Comfort AI Assistant". Det fungerar så att man under en initial period berättar för enheten om man tycker att det är för kallt eller varmt. Utefter det skräddarsyr appen en profil för dig och ser till att temperaturen alltid ligger där du föredrar att den ska vara. Men det är inte så pass enkelt att den bara känner av att det är 23 grader utan de olika sensorerna kombinerat med liveinformation från vädertjänster ser till att faktorer som solljus samt luftfuktighet tas med i beräkningarna. Har man fler användare i hemmet med oli­ka pref­er­enser när det gäller tem­per­a­tur så bal­anseras det­ta så att alla blir nöj­da. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Dags att säga hejdå till Arecibo-observatoriet
Världsberömt radioteleskop har gjort sitt

The National Science Foundation (NSF) meddelade förra veckan att man kommer att lägga ner sitt världsberömda radioteleskop Arecibo i Puerto Rico. Arecibo-observatoriets bygges 1963 och är med sina 305 meter i diameter världens näst största radioteleskop. Efter att ha varit i bruk i över 50 år verkar det dock som om Puerto Ricos klimat och tidens tand till slut har gjort att det inte längre anses lönt att driva Arecibo vidare. Bland annat har två vajrar gått sönder på senare tid vilket skadat anläggning och gjort den obrukbar. Observatoriet kommer dock att vara saknat av många och Mikael Lerner, forskningsingenjör vid Onsala Rymdobservatorium, som mellan 2004 och 2009 arbetade på Arecibo-observatoriet där han utvecklade mjukvaran för antennens ALFA-mottagare, säger bland annat till Populär Astronomi: "Betydelsen av Areciboobservatoriet kan inte underskattas. Det har varit mänsklighetens största radioteleskop i mer än 50 år, och har bidragit med en strid ström av viktiga upptäckter från hur de övre skikten i vår egen atmosfär fungerar ut till de mest avlägsna kvasarerna i universum.Det kommer förmodligen aldrig att byggas ett teleskop som Arecibo igen. Visserligen har Kina byggt ett gigantiskt 500-metersteleskop som kallas FAST, men det kommer nog inte att få några efterföljare eftersom det är betydligt billigare att bygga fält av mindre, massproducerade antenner som man samkör än att bygga jättelika megastrukturer." Arecibo-observatoriet har även förekommit flitigt i populärkulturen genom åren. Bland annat har observatoriet visats upp i tv-serien X-Files såväl som filmerna Species, Contact och James Bond-filmen Golden Eye. Ni kan kolla in Arecibo i Golden Eye från 1995 här nedanför. Tumnagel
29.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Idag har Greta premiär
Se dokumentären om Greta Thunberg på bio eller hemma

Idag har dokumentärfilmen Greta, som handlar om den unga svenska klimataktivisten Greta Thunberg, premiär på både biografer och video-on-demand-tjänster. Idag började även de nya coronarestriktionerna att gälla i Sverige och därför kanske det kan vara svårt att hitta biografer som är öppna och visar filmen. Skulle man välja att kolla på filmen på någon VoD-tjänst så kostar den runt 130 kronor på till exempel SF Anytime, Amazon Prime och Apple. Orkar man att vänta så kommer Greta även att visas helt gratis på SVT Play 3 januari nästa år. Här ovan hittas trailern för Greta. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya Mercedes-Maybach S-Klass är här
En bil du inte vill köra

I början av september rullade Mercedes ut nya S-Klass. Nu kommer den i det lyxigaste utförandet man kan tänka sig - Maybach. Bilen sticker ut genom att ha lack i två toner, mer krom, annan design på fälgarna och en grill med vertikala ribbor i sig. Den är dessutom hela 29 centimeter längre än en vanlig S-Klass vilket innebär att den mäter 5,47 meter på längden. Busenkel att fickparkera alltså. Allt för att man ska förstå att det här inte är någon vanlig vagn som kommer rullandes. Med den här vill man utmana bilar som Bentley Flying Spur och Rolls-Royce Ghost. Som väntat är det i baksätet man vill hänga i den här bilen. Här dryper det av lyx i överflöd, benutrymme så det räcker och blir över och alla tekniska prylar du kan tänkas behöva. Du kan öppna och stänga dörrarna elektriskt med en knapp eller genom att göra en gest - för att öppna en dörr manuellt är för tjänstefolk. Här bak finns det två stycken fåtöljer att plantera ändan i och dessa är givetvis utrustade med massage, värme och kyla. Sitter man bakom passagerarstolen kan man även fälla sin stol och få en mer liggande position. Då fälls även ett stöd för benen ut från sätet framför, och detta kan ge dig massage av vaderna. Som om inte allt detta vore nog är även dörrsidorna och armstöden uppvärmda för att du inte ska frysa om dina armbågar. Skärmarna på framstolarna mäter 11,6 tum och via dessa kan du styra allt från musik till klimatanläggning. Mellan stolarna finns en skärm till som du kan ta loss och använda som surfplatta. Sist men inte minst finns här ett kylskåp för dina drycker och specialdesignade glas att hälla upp detta i. Under den långa motorhuven finns det antingen en V8:a eller en V12:a. Den förstnämnda versionen heter S580 4Matic och den har den välbeprövade dubbelturbomatade vinkelåttan på 4,0 liter. Den ger här 500 hästar och kan via ett mildhybrid-system bjuda på en extra dos med 25 hästar vid behov. S650 har istället tolv stycken burkar, dubbla turbo och maskinen är på 6,0 liter. Effekten är 625 hästar och drivningen sker på alla fyra hjulen. Längre fram kommer även en laddhybrid-version att erbjudas. Den kombinerar en rak bensinsexa på 3,0 liter med en elmotor och ska ha en sammanlagd effekt på 510 hästar. Lansering sker i mitten av nästa år men något pris har vi inte fått än. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Jeff Bezos har börjat dela ut pengar från sin miljöstiftelse
16 miljöorganisationer får dela på 6,8 miljarder kronor

Världens rikaste man, Amazons grundare Jeff Bezos, meddelade igår att hans stiftelse Bezos Earth Fund har beslutat sig för vilka organisationer man kommer att göra sina första donationer till. Det handlar om 16 miljöorganisationer som tillsammans kommer att få dela på 791 miljoner dollar, motsvarande 6,8 miljarder kronor, från Bezos miljöstiftelse. Organisationer som The Nature Conservancy, Natural Resources Defense Council, Environmental Defense Fund, World Resources Institute samt World Wildlife Fund (WWF) kommer att få 100 miljoner dollar var från stiftelsen medan andra kommer att få ett lite mindre belopp. Ni hittar alla organisationer och hur mycket de får i donation från Bezos Earth Fund i faktarutan här nedanför. Det var i februari i år som Jeff Bezos presenterade miljöstiftelsen Bezos Earth Fund. Han uppgav då att han skulle donera minst tio miljarder dollar, motsvarande över 86 miljarder kronor, av sin förmögenhet till olika miljöorganisationer som arbetar för att förbättra jordens miljö. Det uppskattas att Jeff Bezos har en förmögenhet på runt 183 miljarder dollar. I klippet här ovanför kan ni kolla in lite om vad WWF planerar att använda sin donation från Bezos Earth Fund till. Här nedanför hittas ett Instagram-inlägg från Jeff Bezos. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av Jeff Bezos (@jeffbezos) Tumnagel
65.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Land Rover lyfter Discovery
Får uppdaterad ut- och insida

Det är nu fyra år sedan nya Land Rover Discovery lanserades och därmed hög tid för en facelift. Så här ser den alltså ut och som vi kan se matchar den nu storebrodern Range Rover ännu mer än tidigare. Som väntat innebär faceliften förutom lite designuppdateringar även nya motoralternativ och mer teknik under skalet. Utsidan får en ny grill, nya strålkastare, nya stötfångare och uppdaterade bakljus. Insidan får bland annat ett helt nytt infotainmentsystem som liknar det man får i nya Defender. Det består av en pekskärm på 11,4 tum som kan ta emot OTA-uppdateringar. Nytt är också ratten, växelväljaren och hela mittkonsolens design. De som sitter i baksätet ska ha fått bekvämare säten, nya luftutblås och uppdaterade klimatanläggningsknappar. Under huven erbjuds en rad olika motoralternativ. Det finns bland annat en ny turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och en ny rak sexa på 3,0 liter med mildhybridteknik och 360 hästar. Lansering sker någon gång nästa år och priset börjar på 53.900 dollar. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Ny svensk film med Noomi Rapace i huvudrollen
Romanen Svart krabba blir långfilm

Svart krabba är en roman av författaren Jerker Virdborg. Nu ska den bli långfilm på Netflix och i huvudrollen kommer vi att se Noomi Rapace. Det hela ses som en återkomst av Noomi som spenderat tio år utomlands och gjort filmer som Prometheus, Sherlock Holmes och What Happened to Monday. För regin av filmen Svart krabba står Adam Berg som tillsammans med författaren Per Rådström har skapat ett fantasifullt manus baserat på boken. Synopsisen lyder som följande: "Svart krabba är en skandinavisk actionthriller som utspelar sig i en postapokalyptisk värld som har förfallit till följd av klimatförändringar och krig. Under en vinter som aldrig tycks ta slut skickas sex soldater på ett farligt uppdrag över det frusna havet för att transportera ett paket som äntligen kan få kriget att upphöra. Utrustade med skridskor och omedvetna om vad de bär på eller vem de kan lita på utmanar uppdraget deras tilltro och tvingar dem att ställa sig frågan: Vad är de villiga att offra för sin egen överlevnad?" Global premiär på Netflix är 2022. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Nu har USA formellt lämna Parisavtalet
Hoppar antagligen på det igen om Biden vinner presidentvalet

Nu har USA formellt lämnat det så kallade Parisavtalet, ett klimatavtal som slöts mellan världens länder 2015 med syfte att hålla den globala temperaturökningen till under 2 grader och arbeta för att den ska stanna på 1,5 grader. USA:s president Donald Trump meddelade redan 2017 att han planerade att ta USA ur Parisavtalet och det hela formaliserades förra året. Idag lämnade USA formellt avtalet vilket gör dem till det enda landet i världen som för tillfället står utanför avtalet. Demokraternas presidentkandidat Joe Biden har tidigare lovat att han kommer att ansluta USA till Parisavtalet igen om han blir president. Skulle så bli fallet så ska det vara en process som kan gå på cirka en månad. Vem som blir USA:s nästa president är i skrivande stund inte klart då rösterna fortfarande räknas. Tumnagel
4.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vad skulle hända om vi planterade en biljon träd?
Jean-François Bastin förklarar

Här har vi en kul liten video där man försöker reda ut om en biljon nya träd räcker för att få bukt på negativa klimatförändringarna. Tumnagel
40.4°
+
Frode Wikesjö
0

50 kronor per liter bränsle för att nå klimatmålen 2030
Ny rapport från Trafikverket

Trafikverket släppte idag sin senaste rapport som heter "Inriktningsunderlag inför transportinfrastrukturplanering för perioden 2022-2033 och 2022-2037". Rapporten har tagits fram på initiativ av Regeringen och den ska användas som inriktningsunderlag inför den långsiktiga infrastrukturplaneringen i Sverige. I rapporten pratar man bland annat om hur vi ska nå klimatmålen 2030. Ett sätt att göra det är att höja bränslepriset, rejält. Över 50 kronor per liter för bensin och diesel säger man skulle krävas för att få till siffrorna. Lena Erixon som är generaldirektör hos Trafikverket säger att siffran är orealistisk men att priserna måste höjas om vi inte börjar använda biodrivmedel i större utsträckning. Du hittar hela rapporten på länken nedan. Tumnagel
12.6°
+
Bobby Green
0

Japan siktar på att bli koldioxid-neutralt till 2050
Ska satsa mer på förnybar energi och kärnkraft

Japans premiärminister Yoshihide Suga meddelade häromdagen att landet siktar på att bli helt koldioxid-neutralt fram till 2050. För att uppnå det målet ska landet satsa mer på förnybar energi och kärnkraft. Många bedömare är dock tveksamma till om Japan kan klara av den här målsättningen. Japan är idag kraftigt beroende av fossila bränslen, 56% av landets energiproduktion kommer från sådana, och planerar även att bygga ett dussin nya kolkraftverk de kommande åren skriver New York Times. 2018 var det bara fyra länder som släppte ut mer koldixoid än Japan. Dessa var Kina, USA, Indien och Ryssland. Tumnagel
62.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Transportstyrelsen pausar klimatbonusen
Pengarna är slut

Under 2020 har Transportstyrelsen betalat ut 1,76 miljarder i klimatbonus till de som köpt en ny bil som har ett koldioxidutsläpp på max 70 gram per kilometer. Varje köpare har då fått 60.000 kronor i bonus om man har behållt bilen i minst ett halvår. Men nu är det tomt i kassan för detta och man tvingas pausa utbetalningarna i väntan på nya pengar. Som förslag från Regeringen finns att ytterligare 400 miljoner till klimatbonus i år ska skjutas till, men ett beslut kring detta fattas först av riksdagen den 25 november. Tumnagel
14.6°
+
Bobby Green
0

Microsoft presenterar Azure Modular Datacenter
Ett portabelt datacenter med satellituppkoppling

Microsoft har visat upp något som man kallar för Azure Modular Datacenter (MDC), ett portabelt och modulärt datacenter avsett att kunna användas i stort sett var som helst. I samband med detta lanserar Microsoft även Azure Space vilket är ett initiativ för att förse MDC och annat med internetuppkoppling från rymden. Initialt görs detta i samarbete med Starlink, SpaceX satsning på internet via satellit. Det innebär att MDC:s i framtiden kan förses med uppkoppling från i stort sett var som helst i världen, något som gör att man till exempel kan använda de portabla datacentren som kommandocentraler vid humanitära och militära uppdrag. Bill Karagounis, chef för Microsofts Azure Global Industry Sovereign Solutions, säger om Azure Modular Datacenter: "Around the world, there are significant cloud computing and storage needs in areas with adverse conditions, where low communication, disrupted network availability and limited access to specialized infrastructure would have previously prevented taking advantage of cloud computing. The MDC solves this by bringing Azure to these environments, providing datacenter scale compute resources closest to where they’re needed." Azure Modular Datacenter är byggt för att klara av olika klimatförhållanden och Microsoft skriver: "With MDC you can deploy a self-contained datacenter unit with a field transportable solution that provides near-immediate value. The unit can operate in a wide range of climates and harsh conditions in a ruggedized, radio frequency (RF) shielded unit. Once deployed it can act as critical infrastructure where temperature, humidity, and even level surfaces can pose a challenge." I videoklippet nedan hittas en introduktion till Azure Space. Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Plastpåseskatten inte så lönsam för staten som förutspått
Har hittills dragit in en bråkdel av vad som beräknades

Det har nu gått lite över fem månader sedan den nya skatten på plastpåsar infördes i Sverige 1 maj. Regeringen uppgav då att man beräknade att den nya skatten skulle dra in cirka 2,1 miljarder kronor till statskassan i år. Så har inte blivit fallet rapporterar GP. Under de första fyra månaderna efter det att skatten infördes så har detta hittills resulterat i 100 miljoner kronor till statskassan. Dock verkar skatten ha haft effekt på antalet bärkassar i plast vi köper med oss från livsmedelsbutiker och andra platser. Enligt återförsäljarna ska försäljningen av den typen av plastpåsar som nu beskattas ha sjunkit med upp emot 70 procent sedan skatten infördes. Regeringen är trots sin räknemiss nöjd med den nya skatten och Finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP) säger till GP: "Från vår synvinkel är det positivt och har överträffat förväntningarna. Det här visar att svenska folket är redo för förändring." Regeringen kommer dock ändra i budgeten för kommande år då det nu ser ut som om plastpåse-skatten bara kommer att dra in runt 200 miljoner kronor i år, alltså långt ifrån de 2,1 miljarder man ursprungligen räknade med. Bolund säger: "Där får vi nu göra en revidering av intäkterna, och det är så vi har arbetat med alla miljöskatter. Syftet är att påverka köpbeteende." Regeringen räknade med att plastpåse-skatten skulle dra in 2,7 miljarder kronor under 2021 men detta lär alltså nu revideras. Tumnagel
18.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny cykelgata ska underlätta för cykeltrafik
Kan inrättas av kommuner från den 1 december 2020

Nu ger Regeringen kommuner möjligheten att inrätta så kallade cykelgator. Dessa gator ska underlätta för cykeltrafik och här ska motordrivna fordon anpassa hastigheten till cyklarna. Man får heller inte parkera några fordon här förutom på utmärkta parkeringsplatser. Maxhastigheten inom området är alltid 30 km/h. Tanken är att man ska kunna införa cykelgator i täta stadsmiljöer där en ny cykelbana inte får plats. Infrastrukturminister Tomas Eneroth säger följande: "Det måste bli smidigare att ta cykeln och jag vill att det ska bli ett transportalternativ för ännu fler. Genom att förbättra och underlätta för cyklande bidrar vi både till en bättre folkhälsa och till ett klimatsmart sätt att resa. Nu ger vi ett nytt verktyg för att kommunerna ska kunna prioritera cykeltrafik." Inrättandet av cykelgator kan ske från och med den 1 december 2020. Tumnagel
54.1°
+
Bobby Green
0

Grönlands is smälter snabbare än vad den gjort på 12.000 år
Kan vara helt borta om 1000 år

Forskare skriver i en nyligen publicerad forskningsrapport i Nature att Grönlands istäcke nu smälter snabbare än vad det har gjort de senaste 12.000 åren. Baserat på sina undersökningar tror forskarna att avsmältningen från Grönland kan leda till att världens havsnivåer höjs med mellan 2 - 10 centimeter till nästa århundrade om isen på Grönland fortsätter att smälta i den nuvarande takten. Mätningarna visar att Grönlands istäcke krympte mellan 10.000 - 7000 år sedan för att därefter börja växa sig större igen. På grund av den globala uppvärmingen har istäcket på Grönland återigen börjar krympa och skulle avsmältningen fortsätta i den här takten tror forskarna att all is på Grönland kan ha försvunnit om 1000 år. Andy Aschwanden, från Geophysical Institute på University of Alaska Fairbanks, säger i en kommentar till den senaste studien av det grönländska istäcket: "We are increasingly certain that we are about to experience unprecedented rates of ice loss from Greenland, unless greenhouse gas emissions are substantially reduced." Tumnagel
20.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Är vi helt körda när det kommer till klimatändringar?
Kurzgesagt undersöker

Jorden kommer gå under om 1,5-4,5 miljarder år, men när det väl sker har vi människor troligtvis dött ut för länge sedan. Men så länge vi lever lär vi fördärva Moder Jord på olika sätt och ett tillvägagångssätt är miljöförstörelse, vilket lett till att medeltemperaturen på jorden gått upp en skvätt. Detta är direkt obra och kan ha rätt trista konsekvenser för vår framtid. Men hur jävligt är läget egentligen? Kurzgesagt har släppt en video där det pratas om just detta. Tumnagel
41.2°
+
André Stray
0

Forskare säger sig ha hittat nya spår av flytande vatten på Mars
Kan finnas sjöar med saltvatten under planetens istäckta sydpol

För två år sedan upptäckte forskare vad man tror kan vara en underjordisk sjö under istäcket på Mars sydpol och nu har man hittat ytterligare tecken som pekar på att så kan vara fallet. ESA:s rymdfarkost Mars Express ligger i omloppsbana runt Mars och med hjälp av sitt instrument MARSIS (Mars Advanced Radar for Subsurface and Ionosphere Sounding) har den samlat in data som pekar på att det kan finnas flera sjöar med saltvatten under ytan vid Mars sydpol. Man tror att trycket från istäcket samt saltet i vattnet gör att vattnet inte fryser till is i det extremt kalla klimatet. I en ny forskningsrapport baserad på data från MARSIS Elena Pettinelli, huvudförfattare till den senaste rapporten, säger: "Our results strengthen the claim of the detection of a liquid water body at Ultimi Scopuli and indicate the presence of other wet areas nearby. We suggest that the waters are hypersaline perchlorate brines, known to form at Martian polar regions and shown to survive for geologically significant periods of time at temperatures well below the freezing point." Forskarna bakom den senaste rapporten om eventuellt flytande vatten på Mars ska nu fortsätta studera områdena runt Mars poler i sin jakt efter vatten. Man planerar även att använda samma teknik som man nu använt för att undersöka andra områden på planeten för att förhoppningsvis hitta spår av flytande vatten även på andra platser på Mars. Tumnagel
51.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det kinesiska bilmärket DFSK börjar säljas i Sverige
Suvar med biogas och eldrift

DFSK (Dongfeng SOKON) grundades 2003 och är en av de tre största biltillverkarna i Kina. Företaget har 150.000 anställda och tillverkar 3,8 miljoner bilar per år i sju stycken olika fabriker utspridda i Kina, USA och Indonesien. Utvecklings- och forskningscenter finns i USA, Kina, Japan, Tyskland och här i Sverige. Nu ska tre stycken SUV-modeller börja säljas här. Två av dem konverteras till biogasdrift hos Konvegas Sweden AB i Växjö och sedan saluförs dessa som biogas-hybrider. Konverteringen säger man kommer sänka bilens utsläpp med upp till 95 procent jämfört med bensindrift. Biogasen gör också att man får en klimatbonus på 10.000 kronor och en lägre vägskatt första året. Den tredje modellen går helt och hållet på el och har ett batteripack på 53,6 kWh. Ytterligare två stycken elbilar kommer att lanseras längre fram. Tyvärr får vi inte reda på mer för tillfället. Tumnagel
33.2°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Volkswagen ID.4
Kostar från 514.900 kronor

Nu kommer nästa modell i Volkswagens ordentliga elbilssatsning - ID.4. Det här är en SUV med slimmad taklinje för den som behöver lite mer plats än den som erbjuds i ID.3. Inledningsvis erbjuds den i två stycken versioner - ID.4 1st som kostar från 514.900 kronor och mer utrustade ID.4 1st Max som blir din för 614.900 kronor. På dessa priser kan man sen dra av 60.000 kronor i klimatbonus. Båda två som lanseras nu baseras på ID.4 Pro Performance som har 204 hästar, drivning på bakhjulen och ett batteripack på 77 kWh som har en räckvidd på 52 mil. 0 till 100 km/h går på 8,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. Nästa år lanseras en fyrhjulsdriven version med ännu högre effekt. Det går att privatleasa modellen och det kostar 5425 kronor i månaden. Säljstarten är idag och de första leveranserna ska ske runt årskiftet. Fyra färger finns att välja mellan - Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Av dessa två versioner finns det 27.000 stycken exemplar, när de är slut så erbjuds istället ett antal förkonfigurerade modeller. ID.4 har takräcke och dragkrok som standard och på den får man hänga upp till ett ton. Bilen mäter 4,58 meter på längden, 1,85 på bredden, 1,63 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. I bagagerummet får man in 543 liter, fäller man baksätet går det istället in 1575 liter. Markfrigången anges till 21 centimeter. Laddar gör man via en laddbox hemma eller på en laddstation längs med vägarna. Laddboxen som kallas för ID. Charger finns i tre stycken versioner, kostar 4.349 kronor och har en laddningseffekt på 11 kW. Snabbladdar man på station kan man få upp till 32 mil på 30 minuter om man laddar med 125 kW. Läs allt om ID.4 i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Rivian R1T får dra upp till 4990 kilo
Men då halveras räckvidden

Rivian har nyligen varit ute med pickupen Rivian R1T och hårdtestat dragkapaciteten i det varma klimatet. Temperaturen var som max plus 47,8 grader. Bilen får dra upp till 4990 kilo och detta testade man bland annat på vägsnittet Arizona State Route 68 och Davis Dam Grade. Maxar man vikten på kroken påverkas som väntat räckvidden en hel del och i testerna halverades denna. Pickupens maximala räckvidd är 64,4 mil vilket alltså skulle resultera i 32,2 mil om du lastar fullt. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida