m

Mr JWW kör en Koenigsegg One:1
Världens första megacar

Vi har tidigare sett när Mr JWW spanade in en Koenigsegg Regera. Nu har han även fått köra en One:1 och även om den börjar få några år på nacken nu är det fortfarande en oerhört mäktig bil som man gärna ser mer av. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Misha Charoudin snackar med Christian von Koenigsegg
Kommer aldrig bygga en SUV

YouTubern Misha Charoudin har satt sig ned för att snacka lite med Christian von Koenigsegg om ditten och datten. Bland annat om varför Koenigsegg aldrig kommer att bygga en SUV men att de kanske kan överväga en Mad Maxad version av Gemera. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Mazda Miata-motor med Koenigseggs Freevalve-teknik
Smart och effektivt

YouTubern Wesley Kagan har byggt om en Mazda Miata-motor så att den fungerar med Koenigseggs Freevalve-teknik. Han har testat detta på en encylindrig Harbor Freight Predator-motor tidigare men detta är första gången han ger sig på en vanlig bilmotor. Det hela fungerar som så att motorns ventiler styrs med hjälp av pneumatik istället för mekaniskt av en kamaxel som de brukar göra. Det gör alltså att man slipper använda en kamaxel vilket inte bara sparar vikt utan även ökar effektiviteten i motorn. Tyvärr är Wesley inte helt klar med grejerna så vi får aldrig se motorn gå utan bara hur det hela är tänkt att fungera. Förhoppningsvis kommer det ett klipp inom kort på när allt rullar. Bonusklipp nedan på Harbor Freight-motorn. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Eldrivna NIO EP9 fungerar som filmbil i dragrace
Drar ifrån både Lamborghini Aventador SVJ och Koenigsegg Agera R

2001 släppte BMW en rätt så fräsig reklamfilm för M5 E39. I den såg man en sån där bil byggd för att komma upp i så snabb hastighet det bara går köra på rätt så duktigt innan den fällde ut sin fallskärm. Men vad filmade bilen? En M5:a såklart. Klassisk reklam som blivit lite kult. Bugatti gjorde typ samma grej när de filmade rekordkörningen med Chiron då man använde en annan Chiron för att filma. Nu har kinesiska NIO också gjort något liknande när de ställde upp en Lamborghini Aventador SVJ och Koenigsegg Agera R som fick köra dragrace mot varandra. Detta filmades alltså med en NIO EP9 som givetvis drar ifrån de båda superbilarna så att det visslar om det. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0
2020

Gott nytt år alla underbara läsare!
Tack för allt stöd under ett väldigt annorlunda 2020

Säga vad man vill om 2020, men vi lär inte glömma bort det. Året började med att Australien nästan brann upp och ett tredje världskrig nästan startades, men det har vi nästan glömt bort nu. Men corona lär vi inte glömma bort, inte i första taget i alla fall. I början av året, innan skiten klassades som en pandemi, så gick nog tankarna hos många att det var en kinesiskt sak och många dör ju även av den vanliga influensan, det här löser sig och blir inte vårt problem. Men som det blev vårt problem. Tumnagel
102.0°
+
Roger Åberg
0

Christian förklarar hur växellådan i Koenigsegg Jesko fungerar
Spännande!

Växellådan i Koenigseggs modell Jesko kallas för Light Speed Transmission och den är inte som alla andra. Här berättar Christian hur den fungerar. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Auto Motor & Sport spanar in Koenigsegg Gemera
Ett besök i Ängelholm

Alrik och Peder från Auto Motor & Sport drog en sväng till Ängelholm i somras för att hälsa på Koenigsegg och spana in modellen Gemera lite närmare. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Nu kan du leasa en Koenigsegg
Kostar 24.000 dollar i månaden

Om man inte har all kosing som behövs när det är dags att köpa bil kan man leasa, något som blivit väldigt populärt de senaste åren. Men leasing innebär oftast att det man får på uppfarten är en grå Volkswagen Passat med manuell låda. Sådär kul. Vad som däremot är kul är en Koenigsegg CCXR Trevita. En sådan kan du nu leasa genom Luxury Lease Partners. Men det kostar 24.000 dollar i månaden i fem år. Och du måste slänga upp 650.000 dollar kontant först. Skulle du vilja leasa något annat än ägget har firman även bilar från McLaren, Ferrari, Lamborghini och andra exotiska tillverkare att erbjuda. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Supercar Blondie spanar in Koenigsegg Gemera
Drömbil

Det är inte jättemånga som fått möjlighet att klämma på Koenigsegg Gemera än men Supercar Blondie är en av dem, och här visar hon upp bilen. Hon säger att hon ska köra den men så blir det tyvärr inte. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

SSC Tuatara är nu världens snabbaste produktionsbil
Toppade 532,9 km/h och snittade 508,7 km/h

SSC North America som tillverkar superbilen Tuatara har sedan start sagt att denna kommer att bli världens snabbaste produktionsbil. För att lyckas med denna bedrift var man tvungen att klå Bugatti Chiron Super Sport 300+ toppade 490 km/h för lite mer än ett år sedan. Dock sattes det rekordet inte genom att köra åt två håll och sedan räkna ut genomsnittet som man bör. En sådan körning genomförde Koenigsegg med en Agera RS 2017 vilket gjorde att den bilen utsågs till världens snabbaste produktionsbil. Det har bubblat den senaste tiden om att SSC hyrt en vägsnutt i Nevada (samma som Koenigsegg hyrde) för att köra toppfartstester med Tuatara och visst var det så. Och visst höll man vad man lovade, och lite där till. Man lyckades nämligen att komma upp i hela 331,15 mph (532,9 km/h) och när man körde åt två håll och tog genomsnittet landade den siffran på 316.11 mph (508,7 km/h). Detta innebär alltså att vi har en ny herre på täppan och det är Tuatara. Bakom ratten under rekordkörningen satt den brittiska racerföraren Oliver Webb. "There was definitely more in there. And with better conditions, I know we could have gone faster, as I approached 331 mph, the Tuatara climbed almost 20mph within the last five seconds. The car wasn’t running out of steam yet. The crosswinds are all that prevented us from realising the car’s limit." Grattis! Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

AutoTopNL hänger med en Koenigsegg Regera
Ett trevligt möte

Biltestarkanalen AutoTopNL blev inbjudna till Koenigsegg i Ängelholm för att få sig en lite närmare titt på en Koenigsegg Regera. Först får vi oss en genomgång av bilen och efter tolv minuter är det dags att åka lite tillsammans med Koenigseggs testförare. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Qoros nya konceptbil ska attrahera Generation Z
Har vindruta som kan fungera som skärm

Vi har tidigare skrivit om den kinesiska biltillverkaren Qoros och deras samarbete med Koenigsegg. På mässan i Kina visar man nu upp konceptbilen Milestone Concept som är en stor eldriven sedan med väldigt futuristisk design. Med denna vill man locka till sig Generation Z och det ska man alltså bland annat göra genom skjutdörrar som aktiveras med en gest. Bilen mäter fem meter på längden, två på bredden och är 1,4 meter hög. Tyvärr får vi inte reda på så värst mycket kring bilen. Den ska gå att köra autonomt och när man väl gör det kan de som är i bilen istället chilla och titta på vindrutan som man kan projicera videoklipp och liknande på. Tumnagel
31.4°
+
Bobby Green
0

Lyssna på det råa ljudet från en Koenigsegg Jesko
Mumma!

En sak som jag verkligen gillar med Koenigseggs bilar är att de låter råa, och inte som ett TV-spel där motorljudet bara ökar i en rak linje. Här låter det istället olika hela tiden och mer levande. Nya modellen Jesko är inget undantag och det får vi ytterligare bevis på i klippet nedan. Ljudet kommer från en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter och det som hjälper till så att det låter så där fint är en så kallad "flat plane"-vevaxel. När man kör på E85 ger maskinen 1600 hästar. Tillverkningen av Jesko ska dra igång i slutet av året. Visa det här inlägget på Instagram A behind the scenes clip of one of our Jesko prototypes having a great time in the sun on our runway. Ett inlägg delat av Koenigsegg (@koenigsegg) 23 Sep 2020 kl. 2:57 PDT Tumnagel
53.4°
+
Bobby Green
0

Christian går igenom Koenigsegg Gemera
Gemigdenna!

Koenigsegg har ju minst sagt fått sig ett namn i bilvärlden men med Gemera levlar man upp ytterligare. En bil med plats för fyra personer på två meter som gör noll till hundra på under två sekunder och som är snäll mot miljön. Smått magiskt. Enda problemet är prislappen som ligger på 1,7 miljoner. Dollar. Här får vi en genomgång av Christian som fortfarande verkar vara imponerad över sin skapelse. Tumnagel
51.2°
+
Roger Åberg
0

Mr JWW tar sig ett snack med Christian von Koenigsegg
Ny serie om "vår" världskända biltillverkare

Mr JWW har dragit igång en serie han kallar för Chronicles of Koenigsegg och här har vi första avsnittet där Christian von Koenigsegg intervjuas och berättar om företagets bilar genom åren. Under de kommande månaderna kommer vi få lära oss allt om Koenigsegg och även om du kanske visste mycket redan är ju allt kring Koenigsegg intressant så. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Jon Olsson spanar in några Koenigseggs
Ge mig alla tack

Jon Olsson byggde om sin uppfart så att den skulle bli lite mer superbils-vänlig. Nu när allt är klart måste man ju testa om det blev bra, och ska man göra det ordentligt låter man en Koenigsegg Regera hälsa på. Del två har ni nedan. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

En genomgång av en Koenigsegg Regera
Det här är Zachs Garages nya bil

Nu har den Koenigsegg Regera som Zachs Garage beställt dykt upp så här får vi oss en liten genomgång av bilen som har tillvalet Ghost Package och som är specad i blått med synlig kolfiber och guldiga inslag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg släpper kortfilmen Time to Reign
Kolla in den actionspäckade rullen här

De anställda på Koenigsegg har spelat in kortfilmen Time to Reign: A Koenigsegg Mini Blockbuster vilken ni kan kolla in här ovanför. Den korta actionfilmen spelar Christian Von Koenigsegg själv en av rollerna och i andra roller hittas andra som arbetar för bilföretaget. I den cirka tolv minuter långa filmen förekommer det både biljakter, vapen och annat som hör actiongenren till. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Koenigsegg har råbarkad banbil på gång
Blir troligtvis deras dyraste bil någonsin

Rykten flyger nu återigen omkring om att Koenigsegg har en banbil i mycket begränsad upplaga på gång. Det sägs bara bli mellan sju och elva stycken exemplar och att denna kommer att bli den dyraste bilen tillverkaren någonsin har sålt. Bilen ska än så länge gå under kodnamnet LM och man tror att den baseras på Jesko. Mer än så här vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg och Polestar pratar bilar
Det här är vad som inspirerar dem

I början av juni hajpade Koenigsegg och Polestar upp hela Internet i brygga då de båda skickade ut bilder på en Koenigsegg Gemera och Polestar Precept som myste på en parkeringsplats. "Alla" trodde då att de båda svenska företagen hade kokat ihop en bil tillsammans eller liknande och förväntningarna var enorma. Nu får vi reda på vad det hela handlade om eftersom denna videon nyligen skickades ut. I den får vi se Christian von Koenigsegg och Sasha Selipanov från Koenigsegg snacka med Thomas Ingenlath och Maximilian Missoni från Polestar om hur de tänker kring det här med bilar och var inspirationen kommer från. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg har något på gång tillsammans med Polestar
Gemera och Precept figurerar på bilder

Koenigsegg och Polestar har båda lagt upp bilder där vi får se modellerna Gemera och Precept mysa tillsammans. Med bilderna kommer texter som säger att något stort och spännande är på gång, men vad det handlar om vet vi inte än. Många spekulerar i att Polestar kanske ska förse Koenigseggs bilar med elgrejer men det återstår att se vad det är för lurt man har kokat ihop. 25 juni klockan 12.00 ska det i alla fall hända något. Vad hoppas ni på? Visa det här inlägget på Instagram Something interesting is happening on the west coast of Sweden. Stay tuned. #KoenigseggXPolestar #Koenigsegg #PolestarCars #KoenigseggGemera #PolestarPrecept Ett inlägg delat av Polestar (@polestarcars) 2 Jun 2020 kl. 6:00 PDT Tumnagel
59.0°
+
Bobby Green
0

En Koenigsegg CCX får större kompressorer
800 hästar var tydligen för klent

Mellan 2006 och 2010 tillverkades 29 stycken exemplar av Koenigsegg CCX. Den har en V8:a på 4,7 liter försedd med dubbla kompressorer och effekten ligger på 806 hästar och vridet på 920 newtonmeter. Fullt tillräckligt skulle nog de flesta säga. Men inte de här gänget, som är i full färd med att byta ut kompressorerna på ett exemplar med målet att kunna trycka upp effekten till 1200 hästar istället. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Ny tresitsig sportbil från Koenigsegg
Designkoncept under övervakning av Sasha och Christian

Med modellen Gemera visar Koenigsegg att deras framtid inte bara kommer att bestå av tvåsitsiga hyperbilar utan bagageutrymme. Och det kommer att dyka upp fler modeller av denna typ. Nu visar RAW Design House som startats av Koenigseggs designer Sasha Selipanov upp ett nytt designkoncept och även om det inte handlar om en kombi får det i alla fall plats tre personer i den. Konceptbilen som kallas för RAW by Koenigsegg är designad av Esa Mustonen som tagit fram den som ett examensarbete under övervakning av både Sasha och Christian. Bakom sittbrunnen i kolfiber sitter samma 700 hästar starka trecylindriga kraftpaket som i Gemera. Fokus har legat på en kompakt och lätt bil, och tanken är att den här inte ska väga mer än 700 kilo. Det här är som sagt endast en fantasi för tillfället, men vem vet, något från detta kanske får följa med till en produktionsmodell i framtiden. Visa det här inlägget på Instagram Head over to @raw.designhouse for @esamust degree project. Supported by RAW Design House, Christian von Koenigsegg and yours truly. A vision of a future 3 cylinder 3 seat entry level hypercar! Ett inlägg delat av Sasha Selipanov (@sashaselipanov) 21 Apr 2020 kl. 8:11 PDT Tumnagel
56.1°
+
Bobby Green
0

Därför är Koenigseggs lilla trecylindriga motor så kraftfull
Smart teknik gör att man kan plocka ut 600 hästar

En kul och rätt så oväntad grej i Koenigseggs nya modell Gemera är den egenutvecklade trecylindriga motorn som man har döpt till TFG (Tiny Friendly Giant). En Koenigsegg ska alltid bjuda på massa effekt och det gör synnerligen den här lilla krabaten. Maskinen är på 2,0 liter, har dubbla turbo och det unika Freevalve-systemet med fria ventiler. Effekten är hela 600 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Förbränningsmotorn får i sin tur extra draghjälp från inte mindre än tre stycken elmotorer som tillsammans genererar 1100 hästar för en sammanlagd effekt på 1700 hästar. Så hur är det möjligt att plocka så mycket effekt ur den lilla trepipen? Det förklarar Engineering Explained i sitt senaste klipp. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg-designern delar med sig av Gemera-förslag
De som bara stannade på pappret

I augusti förra året anställdes Sasha Selipanov som ny chefsdesigner på Koenigsegg. Det är han som ligger bakom linjerna på den nya modellen Gemera. Nu har han delat med sig av ett gäng förslag som aldrig nådde riktigt ända fram på sitt Instagramkonto. Som ni kanske redan vet är en del av Gemeras linjer inspirerade av den allra första Koenigsegg CC-prototypen som togs fram 1994. I en intervju säger Sasha så här om Gemerans design: "It was vital to capture the essence of the megacar such as its stance, drama and athleticism, and to leave out the fact that it’s a four-seater. That aspect should be experienced as a complete surprise. So, when you see the Gemera driving down a road, the first thought that comes to mind is, ah – that’s an extreme mid-engine performance car – with two seats. Then as the Gemera pulls up, its massive B-pillar-less doors fly open – just then and not before it becomes apparent that it’s actually a true four-seater for four fully grown individuals. That’s the surprise factor. It’s a have-your-cake-and-eat-it kind of car." Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Engineering Explained snackar Koenigsegg Jesko Absolut
Världens absolut snabbaste bil

Jesko Absolut är den snabbaste bilen Koenigsegg någonsin kommer att tillverka. De har ännu inte visat upp exakt hur snabb den är men den lär bli snabbast i världen när det väl är dags. Men hur snabb? Det tar Engineering Explained upp i sitt senaste klipp. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Så här ser Koenigsegg Gemera ut som kombi
Plus lite tankar om designen

Ingen kan väl ha missat att Koenigsegg har släppt sin "familjebil" Gemera. Att kalla den familjebil är kanske att ta i även om den har fyra platser, så här får vi se TheSketchMonkey skissa om den till en kombi. Han går även igenom lite av Koenigseggs designhistoria, Gemera har ju en hel del drag från bolagets första prototyp. Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Top Gear tar sig en titt på Koenigsegg Jesko Absolut
Snabbaste de någonsin kommer att tillverka

En modell, som kanske inte helt oväntat, hamnade i skymundan när Koenigsegg presenterade nytt var Jesko Absolut. Koenigseggs snabbaste bil någonsin, och den snabbaste de någonsin kommer att tillverka. Här får vi reda på lite mer om den. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida