m

En närmare till på Rimac Nevera
Imponerande bil!

Mat från Carwow har tagit sig en närmare titt på den smått bisarra elbilen Nevera. Mat är ju känd för att kolla om diverse öppningar för att kyla bilen och avgasrör och sånt är fejk eller inte med hjälp av en enkel pinne. Rimac tyckte att det var lite för banalt och fixade en specialgjord i kolfiber. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

Audi e-tron får ett mörkare utseende
Det här är nya Black Edition

Audi presenterar en hel del nya elbilar, men klassiska e-tron lever än. Inför det nya modellåret så har man släppt modellen i en lite ny version som man kallar för Black Edition. Den fläskiga grillen har blivit svart och det har även Audi-ringarna, backspeglarna och e-tron-loggorna blivit. Tre nya färger finns som man kallar för chronos-grå, glaciärvit och Mythos-svart. På insidan är det S-line som gäller och sömmarna är orangea. I inredningen finns även det nya materialet dinamica som är som alcantara men 45 procent är återvunnen polyester. Instrumentpanelen har kolfiberinlägg. Black Edition finns både till e-tron och e-tron Sportback och båda batteristorlekarna. Audi berättar också att man har sålt 100.000 e-tron. Tumnagel
44.7°
+
Roger Åberg
0

DIY Perks sätter PS5 i nytt skal
Kan man plugga träslöjd som vuxen?

Vi har tidigare fått se Youtubern DIY Perks göra en lite spexigare Playstation 5 genom att använda en skvätt mässig, men kan man modda konsolen så att man får en lite mer retro-inspirerad look? Definitivt. Detta är vad som görs i videon ovan där DIY Perks gör ett nytt skal till den skivläsar-lösa versionen av PS5 i valnöt och kolfiber. Tycka vad man vill av materialkombon, men resultatet är ändå rätt flådigt och gör en onekligen sugen på att vara tillbaka i träslöjden. Tumnagel
55.5°
+
André Stray
0

Svenska Oxeon har gjort tyg till Mars-helikopters rotorblad
Borås-företagets kolfibertyg flyger nu på Mars

SVT rapporterar att Borås-företaget Oxeon har tillverkat det kolfibertyg av vilket NASA:s Mars-helikopters Ingenuitys rotorblad är tillverkat, helikoptern som vi har skrivit en hel del om sedan den för två månader sedan landade på Mars tillsammans med Mars-rovern Perseverance. Oxeon tillverkar kolfibertyget TeXtreme som används för armeringsmaterial och företagets tyg har även använts i Formel 1-bilar. Företaget fick redan för tio år sedan en förfrågan av NASA om sitt kolfibertyg men sedan verkar det hela ha fallit i glömska skriver SVT. Då och då har dock NASA hört av sig med uppdateringar gällande tyget. I fredags fick Oxeon alltså reda på att deras tyg nu inte bara befinner sig på Mars utan att det även är inblandat i den första kontrollerade flygningen någonsin på planeten. På Linkedin skriver Oxeon om att deras tyg nu alltså flyger på en annan planet: "TeXtreme® is proud to be a part of this technology. TeXtreme® fabrics are used in several parts of the helicopter - solar panel substrate, the box at the bottom and the rotor blades.Since Mars atmosphere is extremely thin relative to Earths at surface level, it is difficult for aircrafts to generate lift. Which meant that the Mars helicopter had to be as light as possible, but also have respectively large rotors to create enough force for the lift. The fact that TeXtreme® can help reduce weight but not having to compromise on stiffness or robustness obviously makes our offering attractive for UAVs, not only on earth. " Här nedanför kan ni kolla in ett inslag från SVT där Oxeons vice vd Andreas Martsman snackar lite mer om det hela. Tumnagel
54.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mini Electric Pacesetter - ny säkerhetsbil för Formel E
En försmak på hur eldrivna JCW kommer att se ut

Självklart ska den eldrivna tävlingsserien Formel E ha en eldriven säkerhetsbil, och det är precis vad Mini Electric Pacesetter är. Det här kan väl också ses som en försmak på den eldrivna John Cooper Works-versionen som är på väg - utseendemässigt i alla fall. Under skalet finns en elmotor som ger 184 hästar och 280 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder. Samma effekt och siffror som för vanliga eldrivna Mini alltså. Insidan har man blåst ut helt och där finns bara en skalstol för föraren att pressa ned sig i. Här finns även en bur och dörrsidor i kolfiber och dragsnören som dörrhandtag. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Gunther Werks senaste Porsche-bygge
En 993:a som väcker habegär

Okej, Gunther Werks bygger endast 933:or och jag har habegär för alla de har presenterat, men ändå. Den här tilltalar mig ändå lite extra, kan det vara färgen månntro? Det här är i alla fall den senaste 993 Remastered-versionen och den är döpt till Irish Green Commission. Förutom den läckra gröna lacken har bilen två stycken kolfibermönstrade linjer som går över hela karossen. I hjulhusen sitter guldfärgade fälgar i Fuchs-stil. Motorluckan som har en fet ankstjärt på sig har även ett grillgaller med hexagonmönster i kolfiber. Insidan badar i ljus skinnklädsel och svart Alcantara. Stolarna som också de är i kolfiber är rejält skålade. Under luckan där bak sitter en boxersexa på 4,0 liter som Rothsport Racing har satt ihop. Den ger 441 hästar och 454 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en sexpetad manuell växellåda. I övrigt har bilen Brembo-bromsar och uppdaterad fjädring från Eisenlohr Racing och JRZ Suspension Engineering. Vad köparen har fått betala för den här skapelsen framgår inte, men det var nog en slant. Tumnagel
45.7°
+
Bobby Green
0

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Gunther Werks bygger egen 993 Speedster
En modern tolkning

Gunther Werks senaste projekt är döpt till 993 Speedster Remastered och det är en hyllning till väldigt sällsynta Porsche 993 Speedster. Modellen släpptes aldrig officiellt och endast två stycken exemplar ska ha blivit till. Flera personer har dock byggt egna versioner av bilen och nu ska alltså Gunther Werks göra samma sak. Som motor har man valt en boxersexa på 4,0 liter som Rothsport Racing har byggt. Den ska ge hela 440 hästar och 454 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på bakhjulen och kraften dit kommer via en uppgraderad version av 993:ans manuella Getrag-låda. För att få bilen att ha lika bra köregenskaper som deras tidigare 400R har väldigt mycket tid och energi lagts på att förstärka chassiet eftersom ett fast tak saknas. För att kompensera för detta är bland annat den främre huven i kolfiber. Vidare utrustas bilen med ett 3D-printat Inconel-avgassystem, backspeglar och dörrhandtag i aluminium och smidda Fuchs-kopior i hjulhusen. Under de två pucklarna bakom stolarna finns ett tygtak att montera för när vädret är tråkigt. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och planen är att dra igång med detta i början av nästa år. Vad man får betala är oklart. 400R börjar på 565.000 dollar och den här lär bli snäppet dyrare. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Bygg nya Porsche 911 GT3 på nätet
Konfiguratorn är igång

För en vecka sedan rullade Porsche ut nya 911 GT3. Nu kan du bygga och speca hur du vill ha bilen i konfiguratorn på Porsches hemsida. På bilderna ser ni hur jag vill ha "min". Priset landade på 2.243.300 kronor och av denna summa är 403.300 kronor i tillval. Aj. Och då valde jag ändå inte fodral i kolfiber till instruktionsboken för 7500 kronor extra. Bygg din version på länken nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray presenterar T.50s Niki Lauda
Banracer som kan producera upp till 1500 kilo i marktryck

I augusti förra året presenterade Gordon Murray Automotive superbilen T.50. En månad efter det fick vi en skiss på T.50s som är en ännu vassare version endast avsedd för bankörning. Nu är denna presenterad som T.50s Niki Lauda och som väntat är den mer extrem på alla sätt och vis. Vikten anges till löjligt låga 852 kilo vilket är en bantning med hela 134 kilo jämfört med T.50. Den 3,9 liter stora V12:an utan överladdning har även vässats från 633 till 736 hästar. Varvstoppet ligger på sjuka 12.100 varv. Till motorn sitter en nydesignad sexstegad X-Trac-lådan med paddlar bakom ratten. Den skickar i sin tur kraften vidare till bakhjulen och toppfarten anges till mellan 322 och 338 km/h. Alla karosspaneler skiljer sig mellan T.50 och T.50s och de är inte helt oväntat tillverkade i kolfiber. Allt glas är också lättare. Vidare har fjädrar, dämpare och krängningshämmare uppgraderats för att prestera ännu bättre. Bilen är även 87 millimeter lägre fram och 116 millimeter lägre bak. Fläkten där bak som hjälper till med marktrycket får sällskap av en ännu större diffusor och en ny fetare vinge. Tillsammans med en front som fått större splitter kan bilen producera upp till 1500 kilo i marktryck. Insidan har en stol i kolfiber för föraren i mitten och på vänster sida finns det plats för en passagerare. I T.50 kan man som ni säkert vet ha en passagerare på varje sida om sig. I T.50s har den högra stolen ersatts av ett brandsläckarsystem istället. Där man tidigare hade fötterna på denna sida sitter det nu en panel med massa knappar. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 3.1 miljoner pund. Dessa kommer att börja tillverkas efter att alla 100 stycken exemplar av vanliga T.50 är klara vilket ska vara i januari 2023. Det allra bästa är att lyssna på Gordon själv berätta om bilen för Harry Metcalfe i klippet nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Skoda visar fräsigare Enyaq
Sportline är lägre och aggressivare

Skoda presenterar nu en sportigare version av den eldrivna suven Enyaq. Den här kallar man för Sportline och det som skiljer den åt är svart ram runt grillen, svarta takrails, svarta rutramar, svart Skoda-text på bakluckan, sportigare bakre stötfångare, sidokjolar i bilens färg och nya 21 tum stora fälgar. Insidan får sportigare stolar, kolfiberutseende på instrumentpanelen, svart syntetläder, aluminiumpedaler och en treekrad ratt. Man har inte gjort något åt drivlinan utan Sportline innebär bara uppdateringar utseendemässigt, och en sänkning. Vad man får betala för de nya grejerna framgår tyvärr inte. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Porsche 911 GT3
Bättre på alla punkter

Porsche presenterar nu precis som utlovat sin senaste GT-modell - 911 GT3. Bilen är proppad med racingteknik från Porsche Motorsport och är en bil för dig som gärna svänger av den allmänna vägen och rastar loss på banan då och då. Motorn är en boxersexa på 4,0 liter som ger 510 hästar. Den bygger på samma drivlina som sitter i 911 GT3 R och saknar överladdning - ingen turbo eller kompressor här alltså. Till maskinen kopplas en sexpetad manuell låda eller en dubbelkopplingslåda. Med den sistnämnda avklaras 0-100 km/h på 3,4 sekunder och toppfarten ligger på 318 km/h. Med manuell låda toppar bilen 320 km/h. På Nürburgrings nordslinga har den nya modellen klockat 6:59,927. Tjänstevikten med manuell låda landar på 1493 kilo, med PDK är vikten 1510 kilo. Saker som håller vikten nere är inget baktsäte, främre huv i kolfiber, lättviktsglas, smidda fälgar och lätt avgassystem. Bilen går att beställa nu och kommer till återförsäljarna i juni. Priset börjar på 1.840.000 kronor. Läs allt om den i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Ferraris brödbil lever igen
Baserad på 550 Maranello

För två år sedan skrev vi att Niels van Roij Design som tidigare bland annat byggt kombi av Tesla Model S och coupé av Land Rover skulle ge sig i kast med att bygga en nytolkning av Ferraris klassiska Breadvan. Det var en Ferrari 250 GT SWB som Ferrari 1962 byggde om för att ha och tävla med. Nu är Niels skapelse klar och man kallar den kort och gott för Breadvan Hommage. Den baseras dock inte på en 250 utan istället en 550 Maranello. Bilen är framtagen åt en kund som efter att ha sett originalet köra på Goodwood kände att han ville ha en egen version av denna udda skapelse. Att valet föll på en 550 beror på att man ville använda en GT-modell, och 550 var den första bilen med frontmatad V12:a kopplad till manuell låda sedan Daytona. Alla karosspaneler har ändrat form på något vis och det enda som egentligen är kvar från ursprunget är vindrutan. I alla fyra hörnen sitter Koni-stötdämpare och ett nytt specialbyggt avgassystem har tillverkats. Motorn har dock lämnats orörd så det är 485 hästar och 568 newtonmeter som gäller här. Insidan har fått sig ett par skålade sportstolar i kolfiber med blå Alcantara på. Maranellos plastiga knappar på mittkonsolen har även bytts ut mot frästa aluminiumswitchar. Vad kunden har fått betala för denna bil framgår inte men det spelar ju heller egentligen ingen roll. Vad tycker ni om bygget? Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Det här är BMW M5 CS
Gör 0-100 på tre sekunder

Nu rullar BMW ut M5 CS och det är första gången modellen får dessa extra bokstäver i namnet. De står för Club Sport och det brukar innebära mindre vikt och mer effekt, och visst gör det det även här. Det här är den snabbaste och mest kraftfulla produktionsbilen BMW någonsin har byggt. Under huven sitter den numera beprövade V8:an på 4,4 liter med dubbla turbo. Den har man skruvat upp till 635 hästar och 750 newtonmeter vilket ska göra att den relativt stora sedanen tar sig från stillastående till 100 km/h på under tre sekunder. Det roliga är slut först vid 305 km/h. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en åttastegad automatlåda, och även om den driver på alla hjul ska den kännas som att den är mest bakhjulsdriven. Precis som i vanliga M5 kan man även koppla bort framhjulsdriften och bara låta bakhjulen jobba om man vill. Bromsarna är keramiska och de sitter innanför 20 tum stora fälgar. Huven har fått extra ventilationshål i sig och ljuslisterna i strålkastarna är gula för att kännas mer rejsiga och för att flörta med dåtiden. Lackalternativen är Brands Hatch Grey Metallic, Frozen Brands Hatch Grey Metallic och Frozen Deep Green Metallic som är den vi ser här. CS är som väntat baserad på Competition men är lite hårigare i alla hörn. Det innebär styvare motorfästen, fastare fjädrar, fetare krängningshämmare och en liten sänkning. Sen har vi bantningen som består av kolfiberarmerad plast och detta har man använt till taket, huven, frontsplittern, backspegelkåporna, diffusorn och den lilla läppen på bakluckan. För att ytterligare få ner vikten har man även tagit bort en del ljuddämpning. Resultatet blev 104 kilo lättare än M5 Competition vilket betyder en tjänstevikt på 1878 kilo. Insidan får rejäla skalstolar, sportig ratt och massa knappar man kan trycka på när man vill att det ska gå undan. BMW har även tänkt på de som sitter i baksätet och även här hittar vi två stycken kralliga skalstolar att placera ändan i. M5-loggan i framstolarna är upplyst och i nackstödet hittar vi Nürburgrings Nordslinga som siluett. M5 CS börjar dyka upp hos handlare nu i vår och kostar från 180.400 euro. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0
2020

Smygtitt på BMW M5 CS
635 hästar och 70 kilo lättare

Nästa månad kommer BMW M5 CS att ha premiär och inför detta får vi denna lilla smygtitt på bilen av Markus Flasch som är chef för BMW:s M-avdelning. Bilen baseras på M5 Competition men får bland annat en annan grill, gula LED-slingor i strålkastarna, smidda fälgar och keramiska bromsar med röda bromsok. Vi ser det inte här men insidan får samma skalstolar i kolfiber som M3 och M4 har. Det ska finnas baksäte men bara plats för fyra stycken personer totalt så det kanske även finns separata sportstolar där bak. Den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter ger 635 hästar vilket är tio fler än Competition bjuder på. CS ska ha bantat 70 kilo men vilken version man jämför den siffran med är oklart. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Mansory har gett sig på en åkgräsklippare
Inspirerad av Air Jordan XI

Vanligtvis när vi skriver om Mansory så handlar det om att företaget har våldfört sig på någon bilmodell och spexat till denna ordentligt. Nu handlar det dock om något helt annat, nämligen en åkgräsklippare. Och när man tog fram den lät man sig inspireras av skorna Air Jordan XI. Bygget har man gjort tillsammans med sportklädesmärket BSTN och Mansory X BSTN GT XI som man kallar skapelsen för har fått en handtillverkad kolfiberkaross, stötfångare i metall, luftscoop på motorhuven, andra hjul och en vinge där bak på gräsuppsamlaren. Sportstolen har den klassiska Air Jordan-loggan på sig. Klipparen finns bara i ett exemplar och den är specialbeställd av en kund så det är inget du kan köpa, om du nu skulle vilja det. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

Lamborghini presenterar vindrutelösa SC20
Specialbyggd åt en kund

I början av oktober visade vi bilder på en ny Lamborghini som moderiktigt saknade framruta och tak. Nu är bilen presenterade och man kallar den för SC20. Men det här är inget som kommer att säljas till kreti och pleti utan det här är något som specialbyggts åt en enda kund. Det är Lamborghinis Squadra Corsa-avdelning som snidat fram kärran vid Lamborghini Centro Stile precis så som kunden ville ha den. Utseendeinspiration ska ha kommit från Diablo VT Roadster, Aventador J, Veneno Roadster och Concept S. Som väntat är SC20 baserad på Aventador. Under den unika kolfiberkarossen finns en V12:a på 6,5 liter utan överladdning. Här ger den 770 hästar och 720 newtonmeter i vrid. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad automatlåda. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Bugatti och Tidal presenterar högtalare
Något att ha i garaget?

Tidal är namnet på en streamingtjänst för musik men även namnet på ett tyskt företag som tillverkar högtalare. De och Bugatti har nu gått samman och tagit fram ett par rejäla dunkadunka-lådor du kan ställa ut i ditt hem. Dessa lovar man ska bjuda på "unrivalled exclusivity and high quality like no other". Högtalarna kallas för Royale och har två stycken teman - Monocoque och Duotone. Dessa kan man sedan få i en rad olika färger och material - läder, kolfiber, aluminium och liknande. Inuti lådorna finns fyra stycken baselement, mellanregister och diskant. Högtalaren är aktiv och kan kopplas ihop med mängder av andra apparater. Vad man får betala för skapelserna framgår inte men det blir nog inte helt billigt. Tumnagel
14.0°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Hennessey Venom F5
Siktar på toppfart över 500 km/h

Precis som utlovat presenterar nu Hennessey Performance deras helt egentillverkade superbil Venom F5. Som tidigare är målet att kunna pressa den här kärran över 500 km/h och för att göra det har man tryck in rejält med effekt under skalet. Bilens design har förändrats en aning sen vi såg den första gången för ett par år sedan. I mina ögon ser den rätt så välbyggd ut med en trevlig interiör och dörrar som öppnas på ett sådant vis som signalerar framgång hos den som kliver in och ur bilen. Venom F5 firar företagets 30-årsjubileum och är uppföljaren till Venom GT. F5 kommer från tornadon med samma namn, dessa kan nå vindstyrkor på upp till 512 km/h. Venom F5 baseras kring en kolfibermonocoque som väger 86 kilo. Tack vare användandet av lättviktsmaterial genom hela bilen stannar vågen till slut på 1360 kilo. Motorn är en speciellt framtagen V8:a på 6,6 liter. Man kallar den för Fury och den baseras på ett motorblock i gjutjärn. Topparna är i aluminium och det finns ett torrsumpsystem. På motorn sitter två stycken turbosnurror och dessa hjälper till att göra denna maskin till "the most powerful production road car engine ever made". Effekten anges till 1842 hästar och 1617 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en sjustegad semiautomatisk växellåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder, 0-200 på under fem. Bilen är designad för att klara hastigheter över 500 km/h, men det återstår att se om den klarar att spräcka den gränsen. Endast 24 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset börjar på 2,1 miljoner dollar - innan skatt och leveranskostnader. De första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Nästa år ska Hennessey också testa bilens prestanda på riktigt då man ska genomföra ett oberoende verifierat toppfartstest på den 5,2 kilometer långa flygraka som finns på Kennedy Space Center. Man ska genomföra testet enligt konstens alla regler så att det inte blir samma härva som det blev för SSC. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Ares presenterar Wami Lalique Spyder
Klassisk Maserati Spyder i modern tappning

2018 visade Ares Design upp Project Wami som var en nytolkning av klassiska Maserati Spyder från 1953. Nu visar man upp bilen i produktionsutförande. Man kallar skapelsen för Wami Lalique Spyder och även om de klassiska linjerna är där så är det modernt under skalet. Karossen är exempelvis i både kolfiber och aluminium och insidan blandar analoga mätare med en hyfsat stor pekskärm. Grundaren Dany Bahar förklarar bilen med dessa ord: "This is the ultimate luxury accessory and a joy to own. Owners will be able to relive the romance of travel that is synonymous with the Côte D’Azur and the Amalfi Coast of the 1950s in a beautifully adorned masterpiece; the epitome of bejewelled excellence." Det går bra att lägga en beställning nu men endast tolv stycken exemplar ska tillverkas så man kanske bör snabba sig på om man vill ha en. Vad det handlar om för drivlina eller vad man får betala framgår inte för tillfället. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

MV Agusta släpper motorcykel inspirerad av nya Alpine A110
Specialversion av Superveloce

Motorcykeltillverkaren MV Agusta och Renaults sportbilsmärke Alpine har nu slagit sina påsar (och två modeller) samman. Det handlar om hojen Superveloce och modellen Alpine A110 som resulterat i Superveloce Alpine - en fräsig motorcykel som endast släpps i 110 stycken exemplar. Hojen har en trecylindrig motor på 798 kubik som ger 147 hästar vid 13.000 varv. Ekipaget väger in på 173 kilo och ska göra 0-100 km/h på omkring tre sekunder. Toppfarten anges till 240 km/h. Cykeln har fått samma blåa färg som bilen, samma svarta Alcantaraklädsel på sitsen och den förhöjda A-loggan på kåporna ska föra tankarna till den ursprungliga A110:an. Ramen är i "Avio"-matt gråmetallic och sidopanelerna och enkelsvingen är lackade i matt silver. På tekniksidan hittar vi saker som en TFT-skärm på fem tum, farthållare, Launch Control, GPS och Bluetooth. Kedjeskyddet, kåporna för luftintagen, de nedre kåporna och både fram- och bakskärm är alla i kolfiber. På prislappen står det 36.300 euro. I det ingår ett racingkit som består av Arrow Racing avgassystem med tre utblås, specifikt anpassad motorstyrning, CNC-fräst tanklock med läderrem och Alpine logotyp, överdrag för bakre sittplatsen, skräddarsytt motorcykelkapell och ursprungsintyg. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Hennessey Venom F5 har premiär den 15 december
Preddan?

Hennessey meddelar nu att superbilen Venom F5 i produktionsutförande kommer att ha sin premiär den 15 december. Den kommer då att avtäckas under en livesändning som drar igång klockan 19.00 svensk tid. Bilen har en V8:a på 6,6 liter, dubbla turbo och en effekt på 1843 hästar. Detta ska vara tillräckligt för att ge den en toppfart på över 500 km/h. Enligt Hennessey ska den bil man nu visar upp skilja sig avsevärt exteriört jämfört med konceptet som visades upp 2017. Den ska även ha blivit ännu mer aerodynamisk, ha mer kolfiber och en interiör som inspirerats av flygindustrin. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Bugatti och Uedelhoven Studios har återskapat Type 35
Tog fem år

Den tyska ingenjörs- och designfirman Uedelhoven Studios har under fem års tid snickrat på en modern tolkning av Bugattis klassiska modell Type 35, och nu är de klara. Den må vara inspirerad av gamlingen men den är lägre, skarpare och mestadels tillverkad i kolfiber. Bygget kallar man för Type 35 D men så mycket mer får vi tyvärr inte reda på. Exempelvis vore det ju kul att veta vad som sitter under huven för där har man ju inte kunnat få ner Bugattis stora W16-motor i alla fall. Originalet hade en rak åtta på 2,0 liter som gav runt 90 hästar. Förutom denna bil ligger Uedelhoven Studios även bakom koncept som Hyundai Prophecy, Hyundai 45 och Audi AI:Me. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Carlex biffar till nya Land Rover Defender
Kul att städa lera mellan de skärmbreddarna

Carlex visar nu upp vad de kan göra med din nya Land Rover Defender om du tycker att den ser lite för tanig ut. De smackar på rejäla skärmbreddare i kolfiber, sänker bilen och ger den ett överlag betydligt kaxigare utseende än original. Insidan får sportstolar både fram och bak i brunt läder och det gröna temat från utsidan fortsätter även här. Den silvriga vi ser på bilderna kallar man för Yachting Edition och den är lite mildare i sitt utförande. För den får man betala 66.000 euro. Racing Green Edition som är den feta på bilderna kostar istället 85.000 euro. Tumnagel
31.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida