m

Tre konceptbilar på gång från Audi
I samma stil som Audi A6 e-tron?

I en Linkedin-post så har en Audi-anställd vid namn Benjamin Honal visat upp den här bilden. Det handlar om tre kommande koncept från märket. Elbilar ser och fungerar (än så länge) mycket som fossilbilar men då och då dyker det upp nya varianter, speciellt i konceptform, och det här verkar vara tre sådana. Den första kallas för Sky Sphere och verkar vara en riktig grand turismo, lite som Maybach-konceptet. Det andra är Grand Sphere och här luktar det lite crossover tyvärr, men med en grandiosare stil. Urban Sphere är nästan lite minibuss, men även här får vi hoppas att det blir vackert. Alla tre har lite känsla från Audi A6 e-tron som ju är larvigt vacker, så jag har stora förhoppningar. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Nu ska även Volvo Cars köpa fossilfritt stål till sina bilar
Från SSAB

I april gick Volvokoncernen ut med att man startat ett samarbete med SSAB. Volvo skulle leverera fordon till SSAB och SSAB skulle leverera fossilfritt stål som Volvo kunde använda i sina lastbilar. Nu startar även Volvo Cars ett samarbete med SSAB för att kunna få fossilfritt stål i sina bilar. SSAB har på sin sida startat HYBRIT tillsammans med LKAB och Vattenfall, ett projekt där man ersätter kokskolet i den järnmalmsbaserade ståltillverkningen med fossilfri el och vätgas. Volvo blir första biltillverkaren som gör detta, men just nu handlar det om prov och stålet kan komma att användas i en konceptbil. Enligt SSAB står den globala stålindustrin för sju procent av koldioxidutsläppen globalt eftersom man eldar masugnarna med kokskol. Man har som mål att sänka Sveriges utsläpp med tio procent med hjälp av HYBRIT-tekniken. För Volvos del står 35 procent av koldioxidutsläppen i en fossilbil av utsläpp relaterade till stål- och järnproduktion. I en elbil är den siffran 20 procent. Tumnagel
60.6°
+
Roger Åberg
0

VW-chef visar upp Volkswagen ID.3 X
En sportigare variant av elbilen

Att det lär komma en sportigare variant av ID.3 känns som en säker gissning och nu har VW-chefen Ralf Brandstätter visat upp en konceptbil som just leker med detta. Det är som sagt ett koncept och ingen färdig produkt, men skvallrar om vad vi kan se. Man har tagit en ID.3:a och tryckt ner ett batteri på 82 kWh och sedan tagit delar från ID.4 GTX. När bilen väl kommer på marknaden är det troligen det namnet som den kommer att få, alltså ID.3 GTX. Konceptet har 329 hästar vilket är mer kraft än ID.4 GTX har och den ska klara 0-100 på 5,5 sekunder. När den kommer i produktion får den troligen samma lina som ID.4 GTX vilket betyder 299 hästar, men kanske kommer det alltså en ännu hårigare version. Konceptet ska vara 200 kilo lättare än en vanlig ID.3. När en ID.3 GTX i produktionskläder kommer återstår och så, men den blir nog rätt skoj att köra! Tumnagel
36.2°
+
Roger Åberg
0

Mazda restaurerar cool konceptbil
MX81 får nytt liv

När jag säger Mazda kanske inte du tänker på riktig coola konceptbilar. Men de har gjort roliga saker de med och nu har man restaurerat en klassiker, nämligen Mazda MX-81 som byggdes av Bertone och visades upp på Tokyo Motor Show 1981, alltså för 40 år sedan. Bilen har inte bara ett udda utseende utan också en hel del konstiga detaljer på insidan, bland annat en mycket udda ratt som sitter runt en tv av bildrörsmodell. Riktigt roligt att bilen har fått nytt liv! Tumnagel
44.0°
+
Roger Åberg
0

Mercedes visar konceptet EQT
Men det är ingen riktig elbil

Mercedes fortsätter att rulla ut elbilar, men det är egentligen bara kommande EQS som är en elbil som bygger på en plattform som bara är gjord för elbilar. När man nu visar upp konceptet EQT skulle man kunna tro att det rör sig om en helt ny plattform med massor av spännande saker. Men nä, det här är en bil som kommer att komma med bensin, diesel och el som drivning och den delar plattform med Renault Kangoo. Bilen heter alltså EQT vilket betyder att det är en T-klass, en för Mercedes ny klass med minivans. Modellen har skjutdörrar på båda sidor och Mercedes lovar att det ska vara enkelt och hoppa in och ur även till den tredje raden. Precis som på Renault Kangoo har man gjort en lösning som gör hålet för att hoppa in lite extra stort. Klassen ska erbjuda stora möjligheter till variation och vill man använda den för att frakta saker istället för människor är det bara att ta bort den tredje raden och istället köra saker där. Vill man bara köra saker kommer en arbetsversion senare som heter Citan, ett varumärke som vi känner igen sedan tidigare. Tumnagel
36.4°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi A6 e-tron concept
Så blir framtidens A6

Bilmässan i Shanghai har dragit igång och Audi tog tillfället i akt att presentera en riktigt fin konceptbil. Det handlar om nästa generation av A6 i elektrisk form, alltså A6 e-tron. Det här är faktiskt den första helt elektriska bilen från Audi som tydligt ersätter en av de nuvarande modellerna, även om fossilvarianten lär finnas en stund till. E-tron, e-tron GT och Q4 e-tron har ju alla varit nya modeller, men det här är alltså A6. Det handlar så klart om ett koncept och de är ju alltid flådigare än versionerna som sedan kommer på gatan. Men om man tittar i backspegeln så har varken koncepten för e-tron GT eller Q4 e-tron skiljt sig så jättemycket från de slutgiltiga versionerna, så jag tror att vi ser framtiden för Audi här. Och det är faktiskt lite annorlunda. Det är en riktigt slankt bil som i alla fall jag tycker är vacker och lysen både fram och bak har fått lite ny stil. Bilen bygger på PPE-plattformen, alltså personbilsvarianten av den J1-plattform som Porsche Taycan och Audi e-tron GT använder, så det finns en stor möjlighet att det här blir en riktigt rolig bil. Slankheten ger förresten lågt luftmotstånd, man har lyckats komma ner i 0,22 cW vilket är lågt men inte så lågt som Mercedes lyckades komma med sin EQS som har 0,2. Eftersom det är den plattformen men bilen är större än e-tron GT så får vi saker som snabbladdning med 270 kW men också mer räckvidd, Audi lovar upp till 70 mil. Golvet är platt tack vare plattformen och innerutrymmena lär bli riktigt trevliga. Audi kallar detta en lyxsedan och de lär passa på att göra en riktigt fet version som kostar riktigt fläskigt med pengar. Man har också hittat på en ny färg som man kallar för Heliosilver som ska ha en 3D-effekt. Fräsigt! Audi har som sig bör också jobbat med belysningen och självklart finns matrix-belysning. Men man har även slängt in lite projektorer som kan visa upp tecken och symboler framför bilen, dels för att man ska kunna kolla på grafik när man sitter i garaget (?) men också för att upplysa gångtrafikanter om diverse saker. Baklysena är uppbyggda av ny OLED-teknologi. Färdiga versionen av den här kommer redan nästa år faktiskt! Tumnagel
54.2°
+
Roger Åberg
0

Det här är konceptbilen Genesis X
En eldriven GT-vagn

Det Genesis smygvisade nyligen var Genesis X - en stor eldriven coupé som förhandsvisar lite hur tillverkaren tänker kring framtiden. Den är inte lika sportig som konceptet Essentia men hämtar ändå mycket av sin design därifrån. Hela bilens tema är "Two Lines" vilket är väldigt tydligt. "The Genesis X can be described as the ultimate vision of Athletic Elegance. The signature Two Lines theme and sustainable luxury will be the blueprints for the futuristic designs and state-of-the-art technologies that Genesis seeks to adopt in its future models." För tillfället är det här bara en designstudie och inget som kommer att bli verklighet inom den närmaste tiden. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Genesis smygvisar eldriven konceptbil
Kan det vara Essentia som snart är klar?

2018 visade Genesis den helläckra eldrivna konceptbilen Essentia men sedan dess har det varit tyst kring den. Samma höst sa man att bilen skulle gå i produktion, och det kan mycket väl vara den som Genesis nu har skickat ut en smygtitt på. Det handlar i alla fall om en eldriven coupé av något slag, men likheterna med Essentia är många. Premiär för nyheten är den 31 mars. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Lexus nya elbil ska presenteras den 30 mars
Här får vi se lite mer av den

Nu får vi reda på att Lexus kommer att visa upp deras nya eldrivna konceptbil nästa vecka den 30 mars. Vi vet inte vad bilen kallas än men det nya klippet här ovan visar att det handlar om en slank crossover av något slag. Enligt Lexus är det här en förhandsvisning på nästa generation av modeller från tillverkaren. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Eldriven stadsbil från Seat lanseras 2025
Och Tavascan blir verklighet 2024

Tidigare idag höll Seat sin årliga presskonferens och på den berättade man bland annat att en ny urban elbil med lågt pris ska lanseras 2025. Den ska tillverkas i Spanien och målet är att tillverka fler än 500.000 stycken elbilar per år i Martorell för hela Volkswagen-koncernen. Man berättar även att den eldrivna konceptbilen Tavascan kommer att lanseras i produktionsform 2024. Den första elbilen från Cupra blir dock Born som lanseras i slutet av detta år. Mer information får ni i videon och i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Toyota smygvisar X Prologue
En eldriven SUV?

Den 17 mars kommer Toyota att köra ett event live på nätet där de ska visa upp den nya konceptbilen X Prologue. Den här bilden är det första vi får se av den och det ryktas att det handlar om en SUV som ska vara den första modellen ut i en ny elbilsfamilj från Toyota. Den kan vara byggd på plattformen e-TNGA som tagits fram tillsammans med Subaru. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.7°
+
Bobby Green
0

BlizzCon 2021 Blizzard släpper arkadsamling
Med spel som Blackthorne och The Lost Vikings

Under sin öppningscermoni gör BlizzCon 2021 presenterade Blizzard en samling som innehåller tre av Blizzards klassiska spel från 90-talet. Samlingen heter Blizzard Arcade Collection som innehåller det första The Lost Vikings, Rock n’ Roll Racing och Blackthorne. Samtliga tre spel har fått små moderna uppgraderingar så som möjligheten att spara var man vill och "spola tillbaka" spelen upp till tio sekunder. Blizzard Arcade Collection innehåller också ett digitalt museum där du kan spana in grejer så som konceptbilder, material som aldrig användes i spelen samt intervjuer. Samlingen är nu tillgänglig på Windows, PlayStation 4, Switch samt Xbox One för dryga 200 kronor. Det finns också en dyrare utgåva som innehåller lite bonusmaterial till Diablo III och Overwatch. Samlingen går såklart också att spela på PlayStation 5 och Xbox Series X/S via konsolernas bakåtkompatibilitetsfunktioner. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

Det här är nya Mitsubishi Outlander
Hämtar mycket från konceptet

Nej, nya Outlander kommer inte att säljas här. Men det kan ju kanske ändå vara kul att veta hur den ser ut och vad den kommer att bjuda på. Som vi kan se har man använt mycket av designen som konceptbilen Engelberg Tourer bjöd på i mars 2019. Bilen är helt nyutvecklad även om den baseras på samma plattform som Nissan Rogue. Den är fem centimeter bredare än föregångaren och har en fyra centimeter längre hjulbas. På längden mäter bilen 4,68 meter och på höjden 1,74 meter. På insidan är tre stolsrader standard och materialval, inpassningar och känsla överlag ska vara bättre än tidigare. Framför föraren sitter ett digitalt instrumentkluser med skärm på 12,3 tum, och på mittkonsolen sitter en skärm på nio tum som kan köra Android Auto och trådlös Apple CarPlay. Under huven finns det bara ett enda alternativ att välja på - en fyra på 2,5 liter. Det är Nissans PR25DD-maskin och den utvecklar 184 hästar och 245 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en åttastegad CVT-låda som driver alla fyra hjulen. Nya Outlander börjar säljas i USA i april och på andra marknader senare under året. Prislappen kommer att börja på 25.795 dollar. Tumnagel
26.6°
+
Bobby Green
0

West Coast Customs har byggt om Justin Biebers Rolls
Har lite inspiration från konceptbilen 103EX

Om man är en kändis som vill synas lite extra går man till Pimp My Ride-gänget West Coast Customs och ber dem att bygga om sin bil rejält. Det är precis vad popstjärnan Justin Bieber gjort och nyligen blev hans senaste åk klart. Det är en Rolls-Royce Wraith som moddats rejält och som hämtat en del inspiration från konceptbilen 103EX som Rolls visade 2016. Det som sticker ut mest är de täcka hjulhusen som gör att det nästan ser ut som att bilen svävar fram. Vad tycker ni om bygget? Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av West Coast Customs (@westcoastcustoms) Tumnagel
11.8°
+
Bobby Green
0

Saab Aero X-designer ny designchef hos Ford
Anthony Lo går från Renault

1995 började Moray Callum på Ford och 1999 var han designchef över Super Duty, 2011 över Explorer och 2015 över Mustang och Ford GT. Han har även varit inblandad i nya Bronco, nya F-150 och Mach-E. Nu ska han gå i pension, och för att fylla hans skor har man plockat Anthony Lo som sedan 2010 varit designchef hos Renault. Anthony har hos Renault varit med och tagit fram konceptmodeller som Dezir, Captur, R-Space, Frendzy, Twinx27Z, Twinx27Run och Initiale Paris. Han började dock sin karriär med att designa Lotus Carlton som på sin tid var världens snabbaste fyrdörrars sedan. Han har därefter varit hos Audi där han jobbade med konceptbilen AVUS och A4. Han blev sen rekryterad av Mercedes och var med och ritade nya Maybach 1995 och S-Klass W221. 2000 tog Saab tag i honom och där var han bland annat med och tog fram Aero X-konceptet 2006 som ni kan spana in i bonusklippet nedan. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

Eldriven BMW M-modell släpps i år
Nu bekräftat av M-chefen

För snart ett år sedan rullade BMW ut den eldrivna konceptbilen Concept i4. Då sa man att den skulle lanseras 2021 vilket ju är i år. I höstas sades det att även en M-version av denna bil skulle släppas i år, och nu bekräftar Markus Flasch som är chef över BMW M att företaget kommer att lansera sin första elektriska prestandabil under 2021. Det borde då alltså handla om i4 M eller vad den nu kan tänkas heta. Vanliga i4 har ju inte presenterats än så vi får se när det blir eller om M-versionen kommer att vara först ut. Klart är nu i alla fall att den kommer i år. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

En Nissan e-NV200 att vintercampa i
Ut på tur, aldrig sur!

Förra veckan fick vi se Nissans konceptbil som var ett rullande kontor. Nu visar man upp e-NV200 Winter Camper som är en bil man kan använda när man inte jobbar. Man har utgått från den vanliga eldrivna e-NV200 Evalia och sedan utrustat denna med diverse campinggrejer för att man ska kunna bo och leva i den. Man har även sett till att höja bilen, förse den med fetare terränghjul och monterat en kraftigare stötfångare med extraljus framtill. På insidan hittar vi ett litet kök med diskho, kylskåp, en säng som går att fälla ut och bättre isolerade glas. Om denna kommer gå att köpa någon gång eller stanna på konceptstadiet återstår att se. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Första bilderna på Hyundai Ioniq 5
Ser tokfrän ut!

Minns ni när Honda rullade ut eldrivna EV Concept 2017? Alla gick bananas för att bilen var så retrotuff och jag väntade typ bara på att trycka på beställknappen. Men som oftast när det handlar om koncept så blir det inte riktigt så där kul när den färdiga produkten väl är här. Så blev det tyvärr även för Hondan som gick från att vara en kaxig liten pitbull till en söt liten Shih tzu. I september förra året presenterade Hyundai konceptbilen 45 och även denna var en retroinspirerad liten eldriven sak. Även här trodde man ju att det som skulle komma i produktion hade suddat bort allt det fräna men oj så fel detta var. Nu får vi de första bilderna på den färdiga produkten Ioniq 5 och Hyundai verkar ha fattat att man inte ska visa flådiga koncept och sen leverera disktrasor. Det här blir Hyundais första modell baserad på E-GMP-plattformen (Electric-Global Modular Platform) som är speciellt framtagen för elbilar. Ioniq 5 är en så kallad CUV (Crossover Utility Vehicle) och den kommer bland annat att få V2L-teknik (Vehicle to Load) som gör att du kan driva apparater som typ en cirkelsåg direkt från bilen. Världspremiären för Ioniq 5 äger rum nästa månad. Habegäret är på topp! Tumnagel
51.0°
+
Bobby Green
0

Sony har börjat testa sin elbil på allmänna vägar
Snabbt jobbat!

Under förra årets CES-mässa överraskade Sony genom att presentera den eldrivna konceptbilen Vision-S. I somras sa man att tester på allmän väg skulle inledas senare under året, men pandemin gjorde att det drog ut lite på tiden. Nu har man dock gjort just detta och därför får vi följande klipp. Det säger inte så mycket men det är kul att se bilen på rull så kort efter att konceptet presenterades. Under skalet ska det finnas två stycken motorer som tillsammans genererar över 560 hästar, vilket ska vara tillräckligt för att kunna klara av 0-100 km/h på under fem sekunder. Några fler specifikationer har vi inte fått än tyvärr, och det är oklart om Sony någonsin kommer att sälja bilen till kunder eller om det bara är en rullande testbänk för teknik. Skulle ni vilja att den här släpptes lös till folket? Tumnagel
54.2°
+
Bobby Green
0

Sony visar upp kameradrönaren Airpeak
Lär användas för att spela in Sony-filmer i framtiden

Sony kör lite vertikal integrering och har i samband med CES 2021 visat upp sin första kameradrönare som företagets filmstudio, och förstås alla andra filmmakare, kan använda för att spela in filmer och ta fina bilder från ovan. Airpeak heter drönaren och enheten ska vara en av de minsta drönarna som kan bära en Sony Alpha-kamera för att spela in video och ta bilder. Enheten kommer med ett rejält landningsställ som fälls upp automatiskt när drönaren är i luften för att inte störa inspelningen på något sätt. Sony är lite sparsmakade när det kommer till matig info om drönaren och det är okänt hur lång batteritiden är, vad maxvikten på kameran ligger på och vad den kommer kosta. Våren 2021 planeras den i alla fall lanseras och i samband med det lär vi få lite mer kött på benen. Ovan har ni en introvideo för Airpeak och nedan kan ni se när drönaren används för att filma konceptbilden Vision-S. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Aston Martin ska försöka bräcka 200 mph med Bulldog
Den över 40 år gamla konceptbilen har inte gett upp än

Bulldog är namnet på en konceptbil som Aston Martin presenterade 1979. 1981, för 40 år sedan, försökte man nå 200 mph (322 km/h) med bilen som hade en teoretisk toppfart på 237 mph (381 km/h). Det gick dock aldrig vägen och man nådde "bara" 191 mph (307 km/h). Nu vill dock den nuvarande ägaren att man ska försöka igen och det hela kommer att ske med Aston Martins egna racerföraren Darren Turner bakom ratten. Classic Motor Cars i Bridgnorth har under 18 månader gått igenom hela bilen så att den snart är i toppskick igen och redo för uppgiften. Bilen har en V8:a på 5,3 liter med dubbla turbo och över 600 hästar och 678 newtonmeter i vrid. När man ska försöka sig på 200-gränsen är oklart, men när den väl är slagen ska bilen ut på rundtur över hela världen för att visa upp sig. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Jeep presenterar Grand Cherokee L
Bjässe med plats för sju

Konceptbilen Grand Wagoneer som Jeep visade upp i september förra året har nu mynnat ut i Grand Cherokee L som vi ser här. Mycket har fått hänga med från konceptet och det här är alltså versionen med tre stycken rader och plats för upp till sju stycken personer. Det kommer även att erbjudas en version utan L i namnet som då bara erbjuder två stycken rader och plats för upp till fem personer. Bilens hjulbas ligger på 3,09 meter och den totala längden mäter 5,2 meter. Med alla stolar uppfällda ska det gå in upp till 484 liter bagage, fäller man den tredje raden ökar detta till 1328 liter istället. Fäller man även den andra raden får man 2396 liter att fylla med grejer. På insidan finns en helt ny instrumentpanel som har en pekskärm i mitten på 8,4 tum, denna kan mot tillägg öka till 10,1 tum. Infotainmentsystemet är det senaste UConnect 5 som har både trådlös Apple CarPlay och Android Auto. Instrumentklustret består också av en skärm och den mäter 10,3 tum. Basmotorn är en Pentastar-V6:a på 3,6 liter som ger 294 hästar och 348 newtonmeter i vrid. Sen finns det även en Hemi-V8:a på 5,7 liter som ger 362 hästar och som har 529 newtonmeter i vrid. Oavsett vilken man väljer är det åttastegad automatlåda som gäller. Bakhjulsdrift är det som är standard, fyrhjulsdrift finns som tillval. Vad man får betala för Grand Cherokee L framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

NIO visar eldriven flaggskeppsmodell på lördag
Ska hämta inspiration från konceptet ET Preview

I april 2019 visade den kinesiska elbilstillverkaren NIO upp konceptbilen ET Preview. Den ska nu ha utvecklats till en produktionsversion och den kommer man att visa upp nu på lördag. Den ska enligt uppgift ha batteripack på 150 kWh och bli tillverkarens flaggskepp. Räckvidden är oklar men det snackas om mellan 60 till 80 mil på en laddning. Storleken på batteriet ska vara det största som monterats i en produktionsbil för passagerare hittills. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Rykte Alfa Romeo Tonale presenteras i september
Det är nog inte en dag för sent

Alfa Romeo har en ny SUV på gång och den kommer att få namnet Tonale. I mars 2019 såg vi de första konceptbilderna på den och i oktober samma år läckte bilder på vad som tros vara produktionsversionen ut. Men fortfarande har den inte presenterats officiellt, men nu går rykten om att detta kommer att ske i september i år. Och att en Launch Edition ska börja säljas i november. Det vi kan vänta oss är en crossover med delar från Jeep Renegade, bland annat en hybriddrivlina. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2020

Mer om Rinspeed Bedouin
Den knasiga Porsche-pickupen

Rinspeed har alltid byggt tokiga konceptbilar och Bedouin är sannerligen en av dem. Den tog man fram för 17 år sedan och det är en Porsche 996 som fått ryggsäck och ett pickupflak. Insidan var ju också självklart urballad men det var utsidan som gav mest reaktioner. I det här nya klippet får vi bekanta oss lite mer med skapelsen. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida