m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Dagens Black Week-erbjudanden!

Jonny Smith kör den eldrivna versionen av MGB
En helt ny bil med annat hjärta

Vi har tidigare skrivit om företaget RBW som bygger klassiska MGB-modeller med eldrift. Nu har Jonny Smith fått provköra en och han gillar vad de har gjort. Bilen är helt nybyggd och väger bara 40 kilo mer än originalet, samtidigt som den har betydligt bättre köregenskaper. Viktfördelningen är 50/50 och den har elservo och bromskraftsåtervinning för att nämna några saker. Köper man ett exemplar får man åtta års garanti och prislappen börjar på 88.000 pund. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa ett elmotorkit till gamla Mini Cooper
Men det kommer inte bli billigt

För ett år sedan skrev vi om Swindon Powertrain som höll på att ta fram elkonverteringskit till olika bilar. Nu är deras paket till klassiska Mini Cooper klart och beställningsbart. Men det är som väntat inte gratis, 8850 pund vill man ha för grejerna. I kitet ingår en original subframe där elmotorn som är på 80 kW (109 hästar) sitter monterad. Inre drivknutar sitter redan på plats och i dessa monterar du original drivaxlar. Hela paketet väger in på 70 kilo. Vad som dock inte ingår i kitet och som man också måste ha för att få allt att fungera är kontrollsystem, batteripack, kylsystem och annat. Det säljer företaget också och då erbjuds bland annat ett batteripack på 12 kWh som är tänkt att monteras under huven. Spana in allt som firman säljer på länken nedan. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

EV West presenterar elmotor-paket för muskelbilar
Passar perfekt under huven

Företaget EV West som konverterar olika bilar till el presenterar nu ett elmotor-paket som de tagit fram speciellt för de som vill bygga om sin muskelbil. Porschen i klippet är som ni vet inte i den kategorin men den har också ett hjärta från Tesla precis som i det här fallet. Paketet består alltså av en motor från Tesla och grejerna har tagits fram i samarbete med Revolt Systems för deras ombyggnationen av en Ford Mustang från 1965. EV West har sett till att paketera hela systemet så att det enkelt går att montera in under huven på just klassiska muskelbilar. Man ska till och med kunna använda original motorfästen. Växellåda behöver du ingen utan du monterar bara kardanaxeln direkt på motorn. Effekten i elmotorn ligger på 609 hästar och vridet på hela 1200 newtonmeter. Motorpaketet kommer att kosta någonstans mellan 25.000 och 35.000 dollar. Notera då att batteripack, styrsystem för detta och laddteknik inte ingår i det priset. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Det kinesiska bilmärket DFSK börjar säljas i Sverige
Suvar med biogas och eldrift

DFSK (Dongfeng SOKON) grundades 2003 och är en av de tre största biltillverkarna i Kina. Företaget har 150.000 anställda och tillverkar 3,8 miljoner bilar per år i sju stycken olika fabriker utspridda i Kina, USA och Indonesien. Utvecklings- och forskningscenter finns i USA, Kina, Japan, Tyskland och här i Sverige. Nu ska tre stycken SUV-modeller börja säljas här. Två av dem konverteras till biogasdrift hos Konvegas Sweden AB i Växjö och sedan saluförs dessa som biogas-hybrider. Konverteringen säger man kommer sänka bilens utsläpp med upp till 95 procent jämfört med bensindrift. Biogasen gör också att man får en klimatbonus på 10.000 kronor och en lägre vägskatt första året. Den tredje modellen går helt och hållet på el och har ett batteripack på 53,6 kWh. Ytterligare två stycken elbilar kommer att lanseras längre fram. Tyvärr får vi inte reda på mer för tillfället. Tumnagel
33.2°
+
Bobby Green
0

ECD Automotive presenterar sin eldrivna Defender
Har batteri och drivlina från Tesla Model S

I maj skickade ECD Automotive ut en teaser på att de tänkte bygga om en Land Rover Defender och stoppa in drivlinan och batteripacket från en Tesla Model S i den. Nu är bilen klar och skapelsen är framtagen tillsammans med Electric Classic Cars. Effekten är 450 hästar och för att kunna klara ökningen har bilen bland annat fått uppgraderade drivaxlar och en stryktåligare kardanaxel. Batteriet är på 100 kWh och allt som allt ska ekipaget inte väga så väldigt mycket mer än original. Vikten är dessutom numera placerad lägre vilket ska ge lite bättre köregenskaper. 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder. Tycker man det är för långsamt erbjuds även en version med 600 hästar som klarar 0-100 km/h på runt tre sekunder istället. Om man vill att ECD bygger en sån här till en får man räkna med att betala mellan 200.000 och 265.000 dollar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Lunaz elkonverterar brittiska lyxklassiker
Erbjuder nu även Rolls-Royce

Lunaz är ett brittiskt företag som specialiserat sig på att elkonvertera gamla klassiska bilar. Fokus har legat på modeller från Jaguar och Bentley och nu meddelar man att även Rolls-Royce kommer att finnas med i utbudet. Modellerna som finns att tillgå är Phantom V och Silver Cloud. Man är precis klara med en helrenovering och ombyggnation av en Phantom V från 1961 och det är den vi ser här. Batteripacket man använder sig av är på 120 kWh och räckvidden ska ligga på runt 48 mil på en laddning. Varje bil man konverterar strippas ned totalt för att sedan byggas upp igen som en elbil. Det gör att kunderna också kan få till sina egna idéer och liknande under processen. Priset för en elektrifierad Silver Cloud börjar på 350.000 pund, en Phantom kostar istället från 500.000 pund. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Facebook och Instagram bannar konverteringsterapi
På tiden

Konverteringsterapi, det vill säga pray the gay away-läger och liknande företeelser, är ren och skär kvacksalveri och sådana verksamheter har börjat förbjudas runt om i världen. I USA har verksamheten, på ett eller annat sätt, förbjudits i 19 delstater och i slutet av förra året höjde Tyskland frågan om sådant förbud. Nu har sociala medie-jättarna Facebook och Instagram sagt sitt i frågan och har förbjudit samtliga inlägg som lyfter konverteringsterapi på något sätt. I ett uttalande till CNN säger Tara Hopkins, public policy director på Instagram, detta: “We don’t allow attacks against people based on sexual orientation or gender identity and are updating our policies to ban the promotion of conversion therapy services. We have removed violating content from @coreissuestrusttv. We are always reviewing our policies and will continue to consult with experts and people with personal experiences to inform our approach.” Tumnagel
50.6°
+
André Stray
0

Företag fixar cab av din Tesla Model 3
Men vill du verkligen det?

Simone Giertz satte vinkelkapen i sin Tesla Model 3 och skapade en pickup. Men är det en cabriolet du vill ha istället och inte har verktygen kan Newport Convertible Engineering hjälpa dig med jobbet. De kapar helt enkelt av taket, monterar en störtbåge och hänger dit ett tygtak du kan fälla över sittbrunnen när vädret är trist. Men så vidare värst vackert blev det inte, eller vad tycker ni? Företaget tar 29.500 dollar för konverteringen, men då är cabtaket fortfarande manuellt. Vill du att det ska vara eldrivet får du lägga på ytterligare 10.000 dollar. Tumnagel
23.0°
+
Bobby Green
0

Eldriven Land Rover Defender får drivlina från Tesla
ECD har nytt projekt på gång

East Coast Defender (ECD) från Florida är ett företag som skrämmer liv i gamla Land Rover Defenders. Nu meddelar man att en helt eldriven version är på gång, och i den ska det sitta drivlina hämtad från Tesla. Batteripacket ska vara på 100 kWh och räckvidden anges till 35 mil. 0-100 km/h ska gå på runt fem sekunder. Exakt hur mycket grejer man plockar från Tesla är oklart för tillfället, precis som priset. Förhandsbeställningar ska man dock ta emot redan nu om någon känner sig sugen. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Lanzante presenterar McLaren P1 GTR-18
Inspirerad av F1 GTR Longtail

Sommaren 2018 presenterade det förra McLaren-rejsteamet Lanzante P1 GT som är en gatlegal version av värstingen P1 GTR. Nu rullar man ut P1 GTR-18 som är en ännu vassare version av denna, inspirerad av legendaren F1 GTR Longtail och klädd i samma Gulf Team Davidoff-färger som Lanzante hade på sin McLaren F1 GTR när man körde racing. Bilen vi ser här är en av sex stycken P1 GTR som har konverterats på detta vis. Det är oklart vad konverteringen kostar men det snackas om sjusiffriga belopp, och det är utöver de 3,5 miljoner dollarna en P1 GTR kostar. För pengarna får man en förlängd bakdel, mega-vinge, takscoop, en ännu mer massiv frontsplitter, gälar på skärmarna och stora hjul med centrumbult. Och möjligheten att köra en supervass racerbil till mataffären. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Porsche Boxster förklädd till 356 Speedster
Bra eller anus?

En Porsche 356 Speedster hade ju varit trevligt att ratta runt i men ska du ha en äkta får du hosta upp väldigt mycket stålar. En del bygger därför replikor baserade på Volkswagen Bubbla men vill du ändå att det ska vara en Porsche undertill fixar företaget Total Headturners detta genom att erbjuda denna ombyggda Porsche Boxster (987). Visst, man ser ju att den skiljer sig en hel del från originalet men formerna finns ändå där, och resultatet ser ganska så ballt ut i mina ögon. Att det dessutom är en ganska mysig boxersexa monterad i mitten istället för en ganska trött boxerfyra i baken gör ju inte saken sämre. 240 hästar, manuell sexpetad låda och givetvis bakhjulsdrift - kul sak! Bilen vi ser här är till salu och blir din för 69.995 pund. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Henry Catchpole kör BMW M3 CSL med manuell låda
Helt rätt växellåda för denna bil

BMW M3 E46 är en trevlig bil som när den var ny gick att få antingen med manuell låda eller den robotiserade automatlådan SMG. Men när BMW släppte den lättade specialversionen CSL av M3 gick denna bara att få med SMG-lådan, till mångas förtret. En ägare i Storbritannien har dock löst biffen själv och slängt i manuell låda i sin CSL, och i januari visade vi ett klipp där Autocar testade denna bil. Nu har även Henry Catchpole från Carfection fått köra den, och eftersom han är så bra är det värt att även dela detta. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen presenterar gammal Folkabuss med eldrift
Köp en färdig eller köp ett kit

Igår skrev vi om att ABT gjorde Volkswagens transportbilar eldrivna, men egentligen är det ju en sån här man vill ha. Volkswagen Transportbilars partner eClassics presenterar nu e-BULLI - den gamla klassikern i modern tappning med eldrivlina under skalet. Om du vill kan de bygga en åt dig eller om du redan har en T1 kan du istället köpa ett konverteringspaket och göra din bil eldriven. Boxermotorn där bak har kastats ut och ersatts av en elmotor på 83 hästar som har 212 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en enstegad växellåda och lägena på denna är P, R, N, D, B. Väljer du B kan du själv justera bromskraftsåtervinningen som ser till att ladda batteriet när man släpper gasen och när man bromsar. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 130 km/h. Elmotorn får sin kraft från ett litiumjonbatteri på 45 kWh och räckvidden anges till 20 mil på en laddning. e-BULLI har ett uppdaterat chassi med skivbromsar runt om, justerbara stötdämpare, annan styrning och multilänkaxlar fram och bak. T1-konverteringen komplett med omdesignade hjulupphängningar fram och bak kostar från 64.900 euro. eClassics erbjuder även konverteringar till T2 och T3-modellerna. Vad det kostar att köpa en färdig bil framgår inte för tillfället. Tumnagel
61.8°
+
Bobby Green
0

Toyota GT86 med drivlina från Nissan Leaf
Intressant hemmabygge

Om en bilmodell man gillar inte erbjuds som elbil kan man ju alltid fixa till det själv. Det är precis vad Philip Schuster har gjort här eftersom han har stoppat ned drivlinan från en Nissan Leaf i sin Toyota GT86. Elmotorn ger 190 hästar och 400 newtonmeter i vrid. I klippen ovan och nedan förklarar Philip hur han har gjort. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2019

Volkswagen och EV West har byggt en eldriven T2
Har fått drivlina från e-Golf

Om du inte pallar vänta tills Volkwagens ID Buzz är här på riktigt kanske detta eldrivna alternativ kan vara något? Volkswagen of America och EV West har nämligen slagit sina påsar ihop och byggt om denna klassiska T2 till eldrift. Bilen har fått sig ett batteripack på 35,8 kWh som man har monterat under framsätena och där bensintanken satt. Elmotorn som är på 134 hästar har man plockat från en e-Golf och stoppat där den gamla boxermotorn satt. I övrigt har man lämnat så mycket man kan original och utseendemässigt är det inget som avslöjar att det här numera är en bil som går på el. Här kan du se ett klipp på en T1 som EV West har byggt om. Tumnagel
50.7°
+
Bobby Green
0

Elbilar tar större plats på SEMA i år
Inte bara muskliga V8:or längre

Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Firma bygger om Caterham Seven till eldrift
Och ger den ett helt nytt utseende

Kinetik är namnet på en bulgarisk start-up som har som plan att konvertera Caterham Sevens till eldrift. Men de ser inte bara till att byta ut drivlinan utan ger även bilen ett helt nytt utseende. Den första modellen som man kallar för Kinetik 07 består till hela 91 procent av nya delar så man undrar lite varför de inte bara gjorde en helt egen bil från grunden istället. Karossen ska man ha fått fram genom den största 3D-skrivaren som finns i regionen. Man kan få bilen i princip hur man vill men grundversionen ska i alla fall bjuda på hela 650 hästar och 800 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 2,8 sekunder. Vad man använder för typ av batteri och vad det kan tänkas ta att ladda detta framgår inte just nu. Inte heller hur mycket bilen väger. Planen är att bygga sju stycken exemplar men vad dessa kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Fully Charged spanar in eldriven BMW M3
Byggd av EV West

Företaget EV West har specialiserat sig på att erbjuda eldriftslösningar till bilar med förbränningsmotor. De måste ju självklart ha lite produkter för att visa upp vad de kan och gör, och den här BMW M3:an är just en sådan. Den har inte mindre än 800 hästar och går som väntat som ett skållat troll. Fully Charged fick testköra lite och så här såg det ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Project Catalyst konverterar iOS-appar till MacOS
Det som var Marzipan innan typ

En nyhet som kommer göra livet enklare för utvecklare i macOS Catalina är Project Catalyst. Med Project Catalyst kommer utvecklare enkelt kunna skapa Mac-appar medan de utvecklar appar för iPad. Apple bjöd upp utvecklare från Gameloft, Twitter och Atlassian som alla berättade om hur det bara tog några dagar för dem att konvertera sina iPad-appar till MacOS-appar. Eftersom konverteringen är så pass enkel behöver de inte längre ha olika team för att utveckla sin programvara för de olika plattformarna utan de kan fokusera på iPad-versionen och enkelt konvertera den till MacOS. Catalyst kommer vara tillgängligt för utvecklare i dag, en publik beta släpps i juli och ordentlig release sker i höst. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

Den här BMW:n kan man ladda via en Tesla-laddare
Kul bygge!

Att stoppa ner roligare motorer i bilar som inte hade detta från början har man gjort i många år. Att elkonvertera något har också en del folk gjort såklart, men inte lika utbrett. De senaste åren har dock detta poppat upp mer och mer, och en del har fått tag i begagnade Tesla-prylar som de stoppar ner i sina bilar. Det är precis vad en herre vid namn Jon Volk har gjort med sin gamla BMW 325 E30 Cabriolet från 1992. Nu har den istället drivlinan från en Tesla Model S P85 i sig. Denna får i sin tur kraft från batterier som är hämtade från Chevrolet Volt som ska räcka för att man ska kunna ta sig omkring 16 mil på en laddning. Fränt bygge helt klart som du ser mer av i klippen här. Visa det här inlägget på Instagram ?? Ett inlägg delat av Jon Volk (@tesla_bimmer) 3 Maj 2019 kl. 4:47 PDT Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Tanka loss med HVO100 i din Volvo
Om den är från 2015 eller nyare

Volvo meddelar nu att det är fritt fram att tanka det fossilfria och förnyelsebara bränslet HVO100 i samtliga modeller byggda på SPA- och CMA-plattformarna från 2015 och framåt så länge de har den egentillverkade fyrcylindriga dieselmotorn. Tillsammans med Taxi Göteborg drog man för snart ett år sedan igång ett projekt där man testade att köra omkring 100 stycken V90 med motorerna D3 och D4 på bränslet. I oktober fick samtliga taxibolag tanka sina bilar med detta och det gällde då S90 och V90 från 2018 och framåt och V60 från 2019 om man hade motorerna D3, D4 eller D5. Eftersom man är nöjda med resultaten efter detta släpper man nu HVO100 fritt även för privat- och tjänstebilskunder. Inga konverteringar eller anpassningar krävs för att detta ska fungera. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
61.0°
+
Bobby Green
0
2018

Aston Martin elkonverterar gamla klassiker
Här ser vi en mycket vacker DB6 Volante från 1970

Aston Martin har dragit igång något som man kallar för Heritage EV. Och precis som rubriken till den här artikeln och namnet avslöjar handlar det om elkonvertering av gamla klassiker. Nästa år kommer man att dra igång och den här vackra DB6 Volanten är en bil man redan förvandlat. Den raka sexcylindriga motorn och fempetade växellådan har fått säga hejdå och istället ersatts av en elmotor och ett batteripack. Några specifikationer kring dessa får vi dock inte ta del av för tillfället. Skulle man efter att man gjort en sån här operation ångra sig är det fullt möjligt att hinka tillbaka de gamla grejerna igen utan större bekymmer. Så, om du sitter på en gammal Aston som du känner borde få ett elhjärta istället, så är det bara att höra av sig till tillverkaren så löser de biffen. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Charges klassiska Ford Mustang är helt eldriven
Kommer att tillverka 499 stycken

Många säger nog att det är ett helgerån att sätta elmotor i en klassisk bil. Ibland tycker jag att det funkar, men inte alltid. Företaget Charge är i fart med att börja ta fram klassiska Ford Mustang-kopior som de stoppat elprylar i, och även om det gör bilen bättre på alla möjliga vis tycker jag ändå att just den här bilen ska ha en mullrande V8:a under huven. Men det finns ju såna att köpa också som tur är. Drivlinan har tagits fram tillsammans med Arrival och den består av ett batteripack på 64 kWh som i sin tur är kopplat till en elmotor. Eller man säger faktiskt inte om det bara är en eller flera. Effekten ska i alla fall ligga på 407 hästar och vridet på hela 1.200 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på kvicka 3,09 sekunder och räckvidden på en laddning ligger på 20 mil. Både bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift kommer att erbjudas. Planen är att ta fram 499 stycken exemplar av den här bilen och priset för en börjar på 229.625 euro. De första leveranserna kommer att ske i september nästa år. Tumnagel
46.9°
+
Bobby Green
0

Mercury Coupe från 1949 fylld med Tesla-batterier
Inget mera V8:a-muller här inte

Förutom den lilla Fiat 600:an har Icon även elkonverterat det vi ser här - en Mercury Coupe från 1949. Man har behållit den patinerade utsidan men uppdaterat allt annat och resultatet är faktiskt ganska mysigt, även för en som mig som älskar dovt V8:a-muller. Under skalet sitter dubbla elmotorer som tillsammans ger 400 hästar och 637 newtonmeter. Dessa får i sin tur kräm från ett batteripack på 85 kWh hämtat från Tesla. På en full laddning som bara ska ta 90 minuter ska räckvidden ligga på mellan 25 till 32 mil. Bakom nummerplåten fram sitter ett 125A CHAdeMO-ladduttag medan det under det vanliga tanklocket sitter en Tesla Supercharger-kontakt. Under huven ser det nästan ut som att det sitter en V8:a, men det är i själva fallet bara kåpor som täcker styrenheterna för batterierna. Tumnagel
59.0°
+
Bobby Green
0

För 116.000 pund får du en eldriven MG Roadster
Susa fram nästintill ljudlöst och slipp mecka

Jag har klassiska bilar bara för att jag tycker att det är kul att skruva, men det finns ju självklart de som bara vill njuta av dåtidens grejer men inte slabba med oljeläckage och strulande förgasare. Då är eldriftskonvertering rätt så smart. Du behåller bilens former men får något modernt under skalet som slipper massa underhåll. Det är precis det som företaget RBW erbjuder, och deras senaste är en MGB som kommer att tillverkas i 30 stycken exemplar. Bilen blir din för 116.000 pund och för slanten får du en öppen sportbil med en elmotor som levererar 95 hästar och 226 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på omkring åtta sekunder och toppfarten anges till 169 km/h. Räckvidden ska ligga på nästan 25 mil. Förutom denna bil kommer företaget inom kort även att erbjuda en eldriven kopia av Jaguar XKSS. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0
2017

Den här lastbilen vill utmana Tesla Semi
Thor visar prototypen ET-One

Tesla är inte ensamma om att utveckla en eldriven lastbil. Ett annat amerikanskt företag som sysslar med samma sak är Thor Trucks, och nu visar de upp prototypen ET-One. Planen är att få ut denna på marknaden innan Teslas som släpps 2019. Tanken är också att man ska kunna erbjuda elkonverteringskit till vanliga lastbilar. ET-One ska kunna ta sig 16 mil på en laddning när den är fullastad med 36 ton. En version som klarar 48 mil finns också med i planerna. Den förstnämnda ska kosta 150 000 dollar medan den med längre räckvidd ligger på 250 000 dollar - 100 000 dollar mer än Teslas lastbil alltså. Elmotorernas effekt sträcker sig från 300 till 700 hästar. Bilen bygger på ett Navistar-chassi, har Dana-axlar, motorerna kommer från TM4 och batteripacken är utvecklade av Thor själva. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida