Mortal Kombat släpps digitalt 21 maj
Dags för slagsmål!

Mortal Kombat hade premiär på HBO Max i USA 23 april, men snart är det dags för oss i resten av världen att se filmen. Filmen kommer släppas digitalt 21 maj och kommer kunna köpas och hyras där man kan köpa och hyra filmer. Är ni valet och kvalet om ni ska se filmen eller ej så kan det vara intressant att veta att den inte fått allt för bra kritik, men verkar ändå vara bättre än Mortal Kombat från 1995. Men å andra sidan. Vem fan bryr sig. Vill man se filmen är man nog fullt medveten om att det inte kommer vara någon Oscars-rulle. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.5°
+
0

Sonys kommande WF-1000XM4 kan få ny design
Äntligen slipper användare ha antenner i huvudet

Sony gör riktigt bra hörlurar i sin 1000X-serie. Så pass att lurarna hamnat i toppen i många bäst i test-listor. I alla fall over ear-lurarna WH-1000X. När det kommer till true wireless-lurarna i serien så har de också levererat riktigt högkvalitativt ljud och vass brusreducering, men designen har varit under all kritik. WF-1000X och WF-1000XM3 är designade på ett vis som gör att lurarna sticker ut en bra bit från örat, vilket får användaren att se ut som en utomjording med antenner som sticker ut från öronen. Det finns gott om utrymme för förbättring och med den kommande versionen av true wireless-lurarna verkar det äntligen bli lite ny design. Tack vare läckta bilder via The Walkman Blog får vi ta en titt på den kommande versionen och kort sagt har Sony anammat en lite mer "traditionell" design som påminner mer om Galaxy Buds eller Jabra Elite-lurar. Även fodralet kommer få lite rundare design och ska enligt Walkman Blog vara möjligt att ladda trådlöst. När Sony kommer presentera nya WF-1000XM4 är för tillfället okänt. Historiskt sett brukar vi få se nya Sony-lurar i samband med IFA-mässan, men enligt bloggen kommer presentation ske någon gång nästa månad. Tumnagel
39.8°
+
0

AXA slutar teckna försäkringar för ransomware-lösensummor
Hoppas det kan minska antalet attacker

AXA, ett av Europas största försäkringsbolag, meddelade i torsdags att man inte längre kommer att teckna försäkringar där företag kan få ersättning för eventuella lösensummor de betalar ut i samband med ransomware-attacker. I takt med att ransomware-attacker har ökat mot företag har även villigheten att teckna sådana försäkringar ökat från företagens sida. Något som i sin tur lett till att lösensummorna skjutit i höjden och nu sägs ligga i genomsnitt på 250.000 euro per attack. Försäkringsbolag har fått kritik från rättsväsende för att de betalar ut lösensummor då detta tros leda till att brottsligheten fortsätter. Ofta sägs de som ligger bakom ransomware-attackerna i förväg letat upp företag som har ransomware-försäkringar och var taket för utbetalningen från försäkringsbolagen ligger på. AXA har sin huvudmarknad i Frankrike som sägs vara det land i världen som är näst mest drabbat av ransomware-attacker efter USA. Bara under förra året tros franska företag, sjukhus, skolor och lokala myndigheter ha betalat över 4,5 miljarder euro i lösensummor för att låsa upp och återfå data vid ransomware-attacker. Tumnagel
45.6°
+
0

NASA arga på Kina efter okontrollerad raketkrasch på jorden
Kina får kritik för att vara oansvariga i rymden

NASA har släppt ett uttalande där man kritiserar Kinas rymdmyndighet för att man lät en raket falla okontrollerat mot jorden efter att den sköts upp till rymden i slutet av förra månaden. Det handlar om den Long March 5B-raket som Kina använde för att 26 april skjuta upp huvudmodulen till sin nya rymdstation. Efter att raketen gjort sitt arbete med att ta modulen till rymden föll delar av raketen tillbaka mot jorden för att slutligen krascha i Indiska Oceanen natten till söndag svensk tid. NASA:s administratör Bill Nelson skriver i ett uttalande om raketens okontrollerade återinträde i jordatmosfären: "Spacefaring nations must minimize the risks to people and property on Earth of re-entries of space objects and maximize transparency regarding those operations. It is clear that China is failing to meet responsible standards regarding their space debris. It is critical that China and all spacefaring nations and commercial entities act responsibly and transparently in space to ensure the safety, stability, security, and long-term sustainability of outer space activities." Här ovanför kan ni kolla in en sammanställning av lite olika klipp som visar hur det såg ut när skrotet från Long March 5B-raketen kom tillbaka till jorden. Tumnagel
58.0°
+
0

Humble Bundle backar med nya fördelningen
Köpare får fortsätta ha kontroll över var pengarna går

För några veckor sedan meddelade Humble Bundle att de kommer göra lite ändringar på sin hemsida. Bland annat kommer sidan så lite mer modernt gränssnitt och planen var även att skrota reglagen där köpare kunde själva välja hur pengarna skulle fördelas mellan Humble Bundle, utvecklarna och välgörenhet. Med ändringen skulle man endast kunna välja två fördelningar där antingen 5 eller 15 procent gick till välgörenhet. Beslutet möttes med en hel del kritik och detta har lett till att Humble Bundle kommer behålla möjligheten för köparna att justera var deras pengar ska gå. Den nya designen kommer implementeras någon gång under de kommande veckorna. Tumnagel
44.7°
+
0

Behöver Returnal ett sparsystem?
Vissa spelare verkar vilja ha det

Returnal släpptes i fredags till Playstation 5 och levererar en av de vassaste spelupplevelserna PS5 har att erbjuda just nu. Spelet är ett roguelike-spel och saknar sparfunktion, vilket betyder att om du stänger av spelet så förlorar du dina framgångar under rundan och måste börja om. Vill du ta en paus utan att förlora något i spelet så måste du sätta spelet i strömsparläge. Vissa spelare har sedan release påpekat att detta system inte riktigt passar dem och har bönat och bett om ett lite mer ordentligt sparsystem. Housemarque meddelade nyligen att de tagit åt sig av kritiken, men för tillfället har de inga planer att implementera något mer omfattande sparsystem och ber spelare njuta av utmaningen. Detta är förstås lite tråkiga nyheter för folk som verkligen vill ha, eller behöver, ett omfattande sparsystem. Men i ärlighetens namn behövs det inte och som utvecklarna skriver är det bäst att fortsätta lira och njuta av utmaningarna spelet erbjuder. Tumnagel
37.5°
+
0

Polisen i New York slutar använda roboten Spot
Boston Dynamics robothund ansågs vara för dystopisk

I slutet av förra året meddelade polisen i New York att de skulle börja testa Boston Dynamics robothund Spot i sitt arbete men det testet avslutas nu rapporterar flera källor. New York-polisens version av Spot hade målats blå och döpts till Digidog men har sedan den börjat användas fått en del kritik. En del ansåg att roboten kändes för dystopisk och andra anklagade roboten för att vara ond, något som givetvis inte stämmer då roboten inte besitter tillräckligt med intelligens att på egen hand utveckla sådana karaktärsegenskaper. Polisen i USA har fått ta emot en hel del kritik den senaste tiden på grund av att olika polisingripanden som lett till flera dödsfall. Att då satsa pengar på robotar, som oftast framställs som rätt onda när de används för övervakning och annat i filmer, kanske inte var någon jättebra idé. Stadsrådet Ben Kallos säger till New York Post: "At a time where we should be having more beat cops on the street, building relationships with residents, they’re actually headed in another direction in trying to replace them with robots." I inslaget här ovanför kan ni kolla in lite reaktioner på Digidog från allmänheten i New York. Tumnagel
36.1°
+
0

Kritikerrosade Judgment ute nu till PS5, XSX/S och Stadia
Dags för bredare release

Judgment släpptes till PS4 för två år sedan och nu är det dags för fler att ta del av Yakuza-spinoffen. Spelet har nu släppts till PS5, Xbox Series X/S och Google Stadia och ger spelare inte bara möjlighet att ta del av det dramatiska äventyret, utan får även göra det med lite tjusigare grafik. Mer specifikt har spelet fått lite finputsade texturer och rullar nu i 60 fps på de nya plattformarna. Judgment hittar ni i respektive spelbutik och kostar runt 400 pix. Tumnagel
37.9°
+
0

Alla Premier League-klubbar hoppar av The Super League
Oklart vad som händer med den nya fotbollsligan nu

Den europeiska superligan The Super League som presenterades i måndags ser nu ut att vara på väg att kollapsa efter att hälften av lagen som än så länge var klara för ligan nu hoppar av. Efter hård kritik så har samtliga av de sex brittiska Premier League-klubbarna beslutat sig för att inte vara med i The Super League. Det innebär att det nu enbart är de tre spanska klubbarna Real Madrid, Atletico Madrid och Barcelona samt de italienska klubbarna AC Milan, Inter Milan och Juventus som för tillfället är kvar i The Super League. Efter det blev klart att de sex brittiska klubbarna Arsenal, Chelsea, Liverpool, Manchester City, Manchester United och Tottenham lämnar The Super League-samarbetet, även kallad European Super League (ESL), så sa skrev ESL i ett uttalande: "Despite the announced departure of the English clubs, forced to take such decisions due to the pressure on them, we are convinced our proposal is fully aligned with European law and regulationsGiven the current circumstances, we shall reconsider the most appropriate steps to reshape the project, always having in mind our goals of offering fans the best experience possible while enhancing solidarity payments for the entire football community." Huruvida det nu faktiskt kommer att bli någon superliga för europeisk fotboll återstår med andra ord att se. Här ovanför hittas ett inslag från SVT om de brittiska klubbarnas avhopp från The Super League och nedan hittas ett inslag där James Corden snackar lite om vad han anser om den så kallade superligan. Tumnagel
46.6°
+
0

Days Gone-författare: Köp spel till fullpris om ni vill ha uppföljare
Spelare ska inte klaga om uppföljare uteblir

När Days Gone släpptes 2019 så höll de inte riktigt samma höga nivå som andra exklusiva Playstation-titlar och spelet fick rätt sval respons från kritiker. Den svala responsen i kombination med en strulig utvecklingsperiod sägs ligga bakom att utvecklarna Bend Studios inte fick göra en uppföljare. I David Jaffes livestream fick dock spelets författare och creative director John Garvin utrymme att tala ut om uppföljare och kastade en känga mot spelare som inte ger stöd till sina favoritutvecklare ordentligt. Mer specifikt säger Garvin detta: "I do have an opinion on something that your audience may find of interest, and it might piss some of them off. If you love a game, buy it at f-cking full price. I canx27t tell you how many times Ix27ve seen gamers say x27yeah, I got that on sale, I got it through PS Plus, whateverx27 Donx27t complain if a game doesnx27t get a sequel if it wasnx27t supported at launch. Itx27s like, God of War got whatever number millions of sales at launch and, you know, Days Gone didnx27t. Just speaking for me personally as a developer - I donx27t work for Sony - I donx27t know what the numbers are." Hur som helst. PC-versionen av spelet släpps 18 maj och om försäljningen av det skjuter i höjden kanske vi kommer få en uppföljare trots allt. Men med tanke på att ultrawide-stöd troligtvis inte kommer rädda upp den lätt mediokra spelupplevelsen så kanske man inte ska hoppas på för mycket. Tumnagel
24.7°
+
0

Call of Duty: Warzone-utvecklarna lovar justering av Roze-skin
Har ansetts vara ett pay-to-win-skin

Call of Duty: Warzone-utvecklarna Raven Software har meddelat att de äntligen kommer göra något åt Roze-skinnet Rook som ställt till lite bekymmer för spelare sedan det släpptes i somras. Problemet har varit att då skinnet inte har några reflekterande ytor har det varit extremt svårt för spelare att se folk som använder skinnet när dessa sitter och trycker i mörka hörn. Spelare har klagat på skinnet sedan det släpptes och nu har utvecklarna Raven Software meddelat att de hört kritiken och att ändringar är på ingång. Specifikt vad som ska göras är oklart, men troligtvis kommer ändringarna göra att det lättare går att se spelare som använder skinnet. Tumnagel
39.8°
+
0

Två dog när Tesla utan förare krockade med träd
Autopilot betyder inte att bilen är självkörande

Flera källor rapporterar att två män dog efter att den Tesla Model S de färdades i kört av vägen och krockat med ett träd i den amerikanska delstaten Texas. Enligt polisen så satt ingen bakom ratten i bilen. En av männen satt i passagerarsätet medan den andra satt i bilens baksäte. Huruvida de båda männen, 59 och 69 år gamla, missuppfattat Teslas-bilens självkörande egenskaper eller varför ingen person styrde bilen finns det än så länge inga uppgifter om. Tesla har tidigare fått kritik för att man kallar sin körassistent för "Autopilot", något som kanske kan göra att en del får uppfattningen att denna gör bilen helt självkörande. Så är inte fallet utan det krävs att en förare sitter bakom ratten även när Autopilot är aktiverad och att föraren ska vara uppmärksam på trafiken och beredd att ta kontroll över bilen om så behövs. I klippet ovan kan ni kolla in bilder från olycksplatsen och vad som blev kvar av Teslan efter dödsolyckan. Tumnagel
43.9°
+
0

Firefox, Opera och Edge dissar FLoC

Google hade ambitionen att försöka ersätta tredjepartscookies via en ny teknologi som de kallar FLoC. Denna nya annonsteknologi fick snabbt kritik från flera håll då den ansågs skada användarintegriteten även om Google påstår att den respekterar användarnas integritet mer än vanliga cookies. Webbläsarna Vivaldi, Opera samt Brave har redan sagt att de inte kommer stödja FLoC och nu får de sällskap av två tyngre webbläsare. För både Mozilla och Microsoft har nu sagt att de inte heller kommer stödja FLoC i sina webbläsare. Det innebär att man kommer surfa FLoC-fritt i både Firefox och Edge. Apple har inte beslutat hur de ska göra med Safari ännu förutom att de sagt att de håller på att titta på det. Kör man Chrome och vill kolla ifall Google har börjat FLoCa dig så kan du göra det här. DuckDuckGo har också släppt ett tillägg som gör att du kan blockera FLoC i Chrome. Tumnagel
50.3°
+
0

Kika på lite bortklippt material från Warcraft-filmen
#ReleasetheJonesCut

Warcraft: The Beginning släpptes 2016 och filmen kritiserades rejält av kritiker samtidigt som den älskades av folk som faktiskt betalade för att se den. Är man en av de som gillade filmen och bara vill ha mer så har Universal släppt en video med ett gäng bortklippta scener från filmen och dessa kan ni kika på ovan. Tumnagel
41.9°
+
0

Oxenfree II: Lost Signals presenterat
Night School Studios kritikerrosade spel får uppföljare

Oxenfree släpptes för fem år sedan och lyckades imponera på praktiskt taget alla som lirade spelet. Nu har utvecklarna Night School Studios meddelat att spelet kommer få en uppföljare som kommer släppas senare i år till Nintendo Switch och PC, men med stor sannolikhet även till andra plattformar. Vad som kommer hända i uppföljaren är lite okänt. Första spelet hade en rad olika slut beroende på vad för val du gjorde, men hur dessa kommer påverka uppföljaren är lite oklart. Oxenfree II: Lost Signals kommer i alla fall utspela sig fem år efter originalspelet och vi kommer få ta kontroll över en ny karaktär vid namn Riley som beger sig till sin hemstad Camena för att undersöka lite mystiska radiosignaler. Tumnagel
39.0°
+
0

En första trailer för WWE 2K22
Kan det bli något vettigt denna gång?

Under nattens första kväll av Wrestlemania passade 2K på att annonsera sitt nya spel WWE 2K22. Spelserien tog som bekant en paus förra året vilket kanske var lika bra då kvalitén på senare tid har varit under all kritik. Om WWE 2K22 lyckas bli vettigt återstår att se men faktumet att Cesaro, även om han som vanligt får stryk, är med i första teasern bådar ju gott. Tumnagel
34.8°
+
0

Signal ska börja stödja betalningar med kryptovaluta
Kritiker menar att det inte hör hemma där

Wired rapporterar att meddelandeappen Signal planerar att inom kort att införa stöd för mobilbetalningar via kryptovalutan MobileCoin. MobileCoin är ingen särskilt välanvänd kryptovaluta och ska ursprungligen vara designad för att kunna genomföra säkra betalningar via mobiltelefonen. Anledningen till att Signal vill börja fungera som en betaltjänst uppger grundaren Moxie Marlinspike är att man vill att det ska känna säkert och anonymt att betala via kryptovalutor. Till Wired säger Marlinspike: "Therex27s a palpable difference in the feeling of what itx27s like to communicate over Signal, knowing youx27re not being watched or listened to, versus other communication platforms. I would like to get to a world where not only can you feel that when you talk to your therapist over Signal, but also when you pay your therapist for the session over Signal." Kritiken har inte låtit vänta på sig efter Wireds artikel om att Signal ska börja stödja kryptobetalningar. Många anser att det kan göra att Signal kanske tappar fokus på sitt primära syfte, att leverera krypterade meddelanden säkert mellan tjänstens användare. Andra menar på att om Signal börjar att användas som betaltjänst så kommer många finansmyndigheter, och kanske även polisiära myndigheter, antagligen börja granska Signal hårdare, något som även det kan innebära att användares integritet kan hamna i farozonen. Tumnagel
31.9°
+
0

Få din BMW 5-serie E60 att se ut som nya 3-serien
Krill är gott

Nya 3-serien från BMW har minst sagt fått kritik för sin nya grill med gigantiska njurar i fronten. Men det hindrar inte folk från att vilja göra om sin gamla E60 till samma look och därför har ett kinesiskt företag börjat sälja kit så att din gamla front kan få en ny look. Jag måste säga att BMW-folket verkligen har lyckats dölja de gigantiska njurarna väl eftersom det ser helt bananas ut på en gammal 5-serie. Här nedan kan ni se när vi kollade in senaste M3 och M4. Tumnagel
39.3°
+
0

Ryssland bötfäller Twitter
Efter regimkritiska inlägg

En domstol i Ryssland bestämde sig nyligen för att bötfälla Twitter 8,9 miljoner rubel (drygt en miljon kronor) för att de inte plockade bort regimkritiska inlägg från tjänsten. Inläggen var bland annat för demonstrationer till stöd för den fängslade Kremlkritikern Aleksej Navalnyj och det gillade så klart inte de ryska myndigheterna. Domstolen menar att mikrobloggtjänsten har haft flera månader på sig att ta bort dessa inlägg efter uppmaningar från ryska kommunikationsmyndigheten Roskomnadzor. Men eftersom de inte gjort det bötfäller de nu Twitter en dryg mille. Roskomnadzor har sedan tidigare sagt att sociala medietjänster som inte plockar bort inlägg efter myndigheterna krävt kommer bötfällas. Twitter har ännu inte besvarat domen. Tumnagel
5.5°
+
0

Red Hat lämnar Free Software Foundation
Efter att Richard Stallman återvänt till styrelsen för FSF

IBM:s mjukvaruföretag Red Hat har meddelat att man nu lämnar open source-organisationen Free Software Foundation (FSF) och även kommer att sluta bidra ekonomiskt till organisationen. Detta är något man gör efter det att FSF:s grundare Richard Stallman återigen är tillbaka i styrelsen för FSF efter att han lämnade denna efter kontroversiella uttalanden för två år sedan. Det var 2019 som Stallman gav sig in i diskussionen angående att flera personer kopplade till det amerikanska universitetet MIT hade haft samröre med den nu döde sexförbrytaren Jeffrey Epstein. I en epost-tråd så sa då Stallman bland annat att Epsteins minderåriga trafficking-offer varit "entirely willing" till de övergrepp de utsattes för. Det, och vidare diskussioner om definitionen av sexuella övergrepp och våldtäkt, var uttalande som till slut tvingade Stallman att lämna FSF. Red Hat skriver i ett uttalande efter det att det blev känt att Stallman skulle återvända till organisationens styrelse: "Red Hat was appalled to learn that [Stallman] had rejoined the FSF board of directors. As a result, we are immediately suspending all Red Hat funding of the FSF and any FSF-hosted events." Även internt verkar Stallmans återkomst ha mottagits med blandade känslor. Kat Walsh som satt i FSF:s styrelse var en av de som motsatte sig att Stallman skulle återvända till FSF:s styrelse. Hon lämnade styrelsen efter det att det blev klart att Stallman trots kritiken skulle återinsättas i styrelsen. Tumnagel
40.1°
+
0

Monster Hunter Rise släpps idag till Nintendo Switch
Jaga monster i mindre format!

Har du lirat demot till Monster Hunter Rise och suktar efter mer? Då har vi goda nyheter då hela spelet släpps idag. I spelet får vi kontrollera en monsterjägare som får jaga nya monster i nya miljöer med nya verktyg och vapen. För övrigt verkar Monster Hunter Rise väldigt uppskattat. Spelet har 87 poäng på Metacritic och verkar vara ett måste ha-spel till Switch. Spelet verkar dock ha fått kritik för att översimplifiera vissa moment, vilket kan göra upplevelsen lite understimulerande för vana Monster Hunter-spelare. Tumnagel
37.2°
+
0

Genshin Impact har tjänat 1 miljard dollar på ett halvår
Rätt stabil start!

Genshin Impact fick tidigt en hel del kritik för att ha varit en kopia av Zelda: Breath of the Wild, men när spelet väl släpptes i höstas verkar det som att spelare kunnat förbise likheterna och njuta av vad spelet har att erbjuda. Och lagt en och annan slant på spelets diverse in game-prylar. Enligt analysfirman Sensor Tower har spelet dragit in en hel del kosing sedan det släpptes i september och har sedan dess dragit in 1 miljard dollar. För att jämföra tog det nio månader för Pokémon Go att nå samma siffra. Värt att nämna är att Sensor Tower endast håller koll på intäkter från appar och då spelet är tillgängligt på flera andra plattformar, så lär den totala intäkten vara en bra bit över 1 miljard. Genshin Impact är gratis att spela och finns tillgängligt på PS4, iOS, Android och PC. En version av spelet till Switch är på ingång. Tumnagel
37.0°
+
0

Vi kollar in helt nya BMW M3 och M4!
Vad gillar ni fronten?

BMW M3 och senare M4 har alltid varit en favorit men den nya generationens feta njurar har fått en hel del kritik. Så när vi fick reda på att de fanns i Sverige drog vi och kikade in dem. Spontant så måste jag säga att jag gillar dem, med svart grill och ingen ram runt njurarna är de faktiskt riktigt läckra. De ska ju liksom vara feta. De här två har Competition-paketen och M4:an har även M Race Track Package (endast 174.300 kronor) som innehåller keramiska bromsar och två fantastiska stolar. M3 exteriör M4 exteriör M3 interiör M4 interiör Jag ska köra dessa om några veckor, då återkommer vi med hur de låter och känns! Tumnagel
39.7°
+
0

I morgon släpps Josef Fares co-op-spel It Takes Two
Spelet har redan fått riktigt bra betyg

I morgon kommer Josef Fares och Hazelights nya spel It Takes Two att släppas till PC och konsol. I spelet får vi ta kontroll över paret Cody och May som förvandlas till dockor och måste samarbeta med varandra för att klara av spelets diverse utmaningar, och i samma veva rädda sin relation. Spelet är som sagt ett co-op-fokuserat spel och kan endast spelas med två spelare. För att underlätta att spelaren har en vän att lira med får köpare av spelet tillgång till Friendx27s Pass som låter du kan ge till den person du vill spela med. När det kommer till recensioner så har spelet fått riktigt bra kritik och hyllas för sitt co-op-fokuserade gameplay, men får lite kritik för delvis svag story. Men så länge spelet i sig är roligt spelar storyn mindre roll. Hur som helst. Recensioner av olika slag har ni här nedan. På grund av sent levererad kod har vi i skrivande stund inget att säga om spelet, men då spelet släpps i morgon så har ni möjlighet att skapa en egen uppfattning. Men det verkar i alla fall rätt nice. Tumnagel
53.1°
+
0

SVT ångrar att man sände presskonferens med Lambertz
Säger att det är "beklagligt"

SVT Nyheters ansvarige utgivare Charlotta Friborg säger idag att det var "beklagligt" att man sände live från den presskonferens som arrangerades av våldtäktsanklagade advokaten Göran Lambertz efter att han igår släpptes ur häktet. Under presskonferensen kallade Lambertz bland annat den kvinna som anklagat honom för våldtäkt för lögnerska och livesändingen har fått kraftig kritik i efterhand. Till P1 berättar Charlotta Friborg hur man tänkte när man valde att sända presskonferensen live: "Allmänintresset kring att Lambertz har suttit häktad har varit och är väldigt stort. Så när han släpptes var det givet att rapportera. Vi hade en sändning som också var inramad av en kunnig reporter, programledare och en juridisk expert som kunde beskriva svårigheterna med bevisföring i den här typen av mål." Förutom SVT så sände bland annat även Expressen Göran Lambertz presskonferens live. Här nedanför kan ni lyssna på när SVT Nyheters ansvarige utgivare Charlotta Friborg medverkar i Sveriges Radios P1 Morgon. Uppdaterat DN skriver att SVT hittills blivit anmälda nio gånger till Granskningsnämnden efter att man igår livesände Göran Lambertz presskonferens. Tumnagel
29.6°
+
0

Kolla in ett klipp från Q: Into the Storm
HBO:s dokumentärserie om QAnon

Häromdagen hade dokumentärserie Q: Into the Storm premiär på HBO och här kan ni kolla in ett klipp från den. Dokumentären handlar om extremistgruppen QAnon, en grupp som har betecknats som högerextrem och har en hel del långtgående konspirationsteorier på sin agenda vilka man försöker lyfta i olika nätforum. Seriens två första avsnitt hade premiär på HBO i söndags. En del kritiker säger att serien snarare kan fungera som reklam för QAnon än i avskräckande syfte. IndieWire skriver i sin recension, vilken ni kan läsa i sin helhet på länken nedan: "At its best, “Q: Into the Storm” is an aimless puff piece on some of the conspiracy theory’s most notorious promoters. At its worst, it’s an uncritical platform for QAnon adherents to promote their worldview and trivializes a conspiracy theory that has directly inspired several violent crimes." Tumnagel
35.7°
+
0

Disco Elysium: The Final Cut släpps 30 mars
Hyllade rollspelet kommer till konsol i utbyggd version

Disco Elysium släpptes under hösten 2019 och lyckades imponera både på spelare och kritiker med sitt unika val-fokuserade gameplay och underhållande story. Så pass att spelet hamnade i toppen av flertalet årets spel-listor. I slutet av förra året meddelade utvecklarna att en förbättrad version var på ingång och nu har vi fått reda på att den kommer släppas 30 mars och kommer kunna köpas via PC, PS4, PS5, Stadia och iOS. Xbox- och Switch-version väntas släppas senare i sommar. Priset kommer ligga på runt 350 kronor, men PC-spelare som äger spelet sedan tidigare får uppgradera till den nya versionen utan extra kostnad. The Final Cut är som sagt en förbättrad version och utvecklarna har bland annat lagt till röster för alla spelets karaktärer samt lagt till uppdrag som petats från originalversionen. Tumnagel
40.4°
+
0

Kinesiskt isbjörnshotell får kritik
Gästerna kan kolla in isbjörnar från sina rum

Den kinesiska turistattraktionen Harbin Polarland öppnade förra veckan vad man säger ska vara världens första isbjörns-hotell, ett hotell där gästerna har möjligheten att kolla in isbjörnar direkt från sina rum. Harbin Polarland ligger i den kinesiska provinsen Harbin och en representant för Harbin Polarland sa om The Polar Bear Hotel på den kinesiska chattjänsten WeChat: "Whether you’re eating, playing or sleeping, polar bears will keep you company.". Hotellet fick mer eller mindre omgående kritik från djurrättsaktivister då hotellets isbjörnar får tillbringa sina dagar i ett uppvärmt rum med artificiell "is" och en liten pool. Jason Baker, senior vice president på djurrättsorganisationen PETA, sa bland annat om hotellet: "Polar bears belong in the Arctic, not in zoos or glass boxes in aquariums – and certainly not in hotels. Polar bears are active for up to 18 hours a day in nature, roaming home ranges that can span thousands of miles, where they enjoy a real life." The Polar Bear Hotel har 21 rum vilka kostar motsvarande mellan 2500 - 3800 kronor natten. Här ovanför kan ni kolla in ett videoklipp från hotellet. Tumnagel
-6.2°
+
0

Ryssland stryper hastigheten på Twitter
Straffas för att de inte raderar tweets som anmälts

Rysslands kommunikationsmyndighet Roskomnadzor meddelade idag att man kommer att strypa hastigheten på Twitter för alla ryska mobilanvändare och hälften av de datorer som använder tjänsten. Roskomnadzor uppger att det beror på att Twitter inte raderat samtliga av de inlägg som myndigheten velat ha bort från tjänsten. Enligt ett pressmeddelande ska Roskomnadzor ha anmält över 28.000 inlägg på Twitter som man velat ha bort från tjänsten men över 3000 av dessa är fortfarande kvar på Twitter. Enligt Roskomnadzor ska dessa inlägg bland annat handla om diskussioner om självmord av minderåriga, barnpornografi samt information om droganvändning. Ryssland stämde igår Twitter, Facebook och Google då man ansåg att dessa inte tagit bort inlägg som uppmanade barn att delta i protester mot fängslandet av Putin-kritikern Alexei Navalny. Dessa inlägg var dock inget som nämndes i Roskomnadzor pressmeddelande om strypningen av hastigheten på Twitter. Roskomnadzor uppger att om Twitter inte tar bort de inlägg man anmält till tjänsten så kan Twitter komma att blockeras helt i Ryssland. Tumnagel
24.6°
+
0