m

Kanye West besök i Älmhult ska bli dokumentär
The Swedish Cinematic Universe?

Det är inte bara ASAP Rockys besök i Sverige som ska bli dokumentär eftersom Kanye Wests besök på IKEA i Älmhult en mulen dag i mars 2016 nu också ska bli dokumentär. Dokumentären produceras av SVT och ska kretsa kring om hur två världarna/kulturerna krockade när Kanye hängde i Älmhult. Flertalet invånare från orten kommer medverka i dokumentären och berätta om hur roligt de tyckte det var med besöket. Lite så här spontant undrar ju jag vem som kände att det här var en bra idé men jag är ju inte heller direkt känd för att ha fingret på pulsen så detta kanske är något många vill se. Tumnagel
4.0°
+
Frode Wikesjö
0

Greenpeace-aktivist höll på att krocka med publiken
När han flög in i Allianz Arena

I går kväll strax innan avspark mellan Frankrike och Tyskland skärmflög en Greenpeace-aktivist in på Allianz Arena där matchen spelades. Budskapet hopparen försökte förmedla vara ett det var dags att sluta förlita sig på olja. Händelsen höll dock på att sluta rätt illa då snubben verkade trassla in sig i spindellinorna i arenan vilket gjorde att han tappade kontrollen och var sjukt nära att krascha in i publiken. Tumnagel
7.6°
+
Frode Wikesjö
0

Rymdskrot kolliderade med viktigt instrument på ISS
Litet hål upptäckt på Canadarm2

Den kanadensiska rymdmyndigheten CSA rapporterar att man har hittat ett litet hål på Canadarm2, en robotarm som suttit monterad på den internationella rymdstationen ISS sedan 2001. Hålet på robotarmen är cirka 5 millimeter i omkrets och upptäcktes vid en rutininspektion. Det tros ha uppstått när armen kolliderade med någon form av rymdskrot. Exakt vad armen kolliderat med vet man inte men det handlar om ett väldigt litet föremål. Rymdskrot kan färdas med hastigheter på upp till 28.000 km/h vilket gör att även små föremål kan orsaka stor skada. Canadarm2 uppges dock inte ha drabbats av någon funktionsskada och fungerar fortsatt som det är tänkt. Rymdskrot utgör sannolikt det största hotet mot ISS. Gizmodo skriver att ett rymdskrot med en diameter på 1,3 centimeter skulle kunna penetrera en av ISS moduler. Rymdskrot som har en diameter som är större än 10 centimeter skulle kunna förstöra en hel modul vid en kollision. Det amerikanska försvarsdepartementets satellitsystem Space Surveillance Network (SSN) har koll och följer runt 27.000 rymdskrots-objekt som har en diameter på närmare 10 centimeter eller mer. Det gör att de förhoppningsvis kan varna och se till att ISS flyttar lite på sig om SSN upptäcker att ett sådant objekt skulle vara på väg att kollidera med rymdstationen. Här nedan kan ni kolla in ett kort inslag om vad Canadarm är, hur den fungerar och vad den används till. Tumnagel
33.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina har gjort sin första Mars-landning
Hoppas den inte krockar med Perseverance

Natten till i dag lyckades kinas rymdsond Zhurong med bedriften att lämna rymdfarkosten Tianwen-1 och landa på Mars. Zhurong har en liten rover i sig som om några dagar ska lämna sonden för att utforska den mer isiga delen av planeten som kallas för Utopia Planitia. Tanken är att rovern ska åka omkring och samla data i ungefär tre månader. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Tesla hävdar att förare satt bakom ratten vid dödsolycka
Företaget anser inte att Autopilot framförde fordon där två dog

Biltillverkaren Tesla uppgav igår att någon satt bakom ratten på den Tesla som förra helgen var inblandad i en dödsolycka i den amerikanska delstaten där två personer dog. Det är uppgifter som helt går emot det polisen som utreder olyckan tidigare sagt då dessa redan från start sagt att ingen person suttit bakom ratten i den förolyckade bilen. Det var under ett investerarsamtal igår som Tesla uppgav att deformationer på fordonets ratt tyder på att någon satt i förarsätet när bilen körde av vägen och krockade med ett träd. Vidare uppgav företaget att inga säkerhetsbälten i bilen var fastspända, något som krävs för att Teslas körassistent Autopilot ska kunna aktiveras. Den amerikanska myndigheten NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) har än så länge inte kommenterat Tesla uppgifter om att det satt en förare bakom ratten i samband med dödsolyckan som man nu utreder. Tumnagel
32.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Honda vill köra helt elektriskt vid 2040
Och ingen ska behöva dö av krock i deras bilar vid 2050

Honda meddelade nyligen att de har som mål att endast sälja el- eller bränslecellsbilar i de större bilmarknaderna vid 2040. Redan vid 2030 räknar de med att 40 procent av deras bilar kommer vara någon form av av el- eller bränslecellsbil och vid 2035 räknar de med att den siffran ska ligga på 80 procent i de största marknaderna. Honda säger att de kommer uppnå detta mål genom sin e:Architecture-plattform som ska driva företagets elbilar under senare halvan av detta årtionde. Fram tills den plattformen är klart kommer Honda använda GM:s Ultium-batterisystem för sina elbilar. Honda har också planer på att förbättra sitt förarassistanssystem till 2030 med målet att inga ska behöva dö i trafiken på grund av bil- eller motorcykelkrockar vid 2050. Honda kommer investera runt fem biljoner yen i forsknings- och utvecklingsinitiativ de närmaste sex åren. Tumnagel
46.0°
+
Frode Wikesjö
0

Oklart om Autopilot låg bakom Tesla-olycka som dödade två
Elon Musk anser inte det i alla fall

De två amerikanska myndigheterna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och National Transportation Safety Board (NTSB) har nu dragit igång utredningar om vad som orsakade helgens dödsolycka med en Tesla Model S i Texas. Enligt polisen satt ingen vid ratten vid tillfället för olyckan, något som indikerar att Teslans Autopilot framförde fordonet. Detta är dock något som Teslas vd Elon Musk tillbakavisar. Han gick kort efter olyckan ut med ett uttalande på Twitter där han uppgav att Teslas data visar att Autopilot inte ska ha varit aktiverad vid olyckstillfället. Musk sa vidare att ägaren till bilen inte hade köpt den senaste uppdateringen FSD (Full Self Driving) till Autopilot. Enligt vittnen polisen varit i kontakt med ska dock ägaren av bilen tagit med sig en kompis på en biltur just för att visa upp bilens förmåga att köra själv. Teslas data som Musk refererar till är inte heller något som polisen eller de båda myndigheterna som utreder olyckan har fått ta del av. De har därför utfärdat en husrannsakningsorder mot Tesla för att komma åt datan från bilen som kraschade. NHTSA uppgav för nyhetsbyrån Reuters förra månaden att man då hade dragit igång 27 olika utredningar där man utreder bilolyckor med Tesla-bilar, olyckor där bilens körassistent Autopilot kan ha varit delaktig i olycksförloppet. Tumnagel
29.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

En trailer för S02 av Ted Lasso
Believe!

I går kväll släppte Apple en första trailer för den andra säsongen av humorserien Ted Lasso. Serien handlar om en amerikan som tränar ett brittiskt fotbollslag och alla kulturkrockar det medför. Den andra säsongen av Ted Lasso återvänder till Apple TV+ den 23 juli. En tredje säsong är redan planerad och första säsongens tio avsnitt kan du så klart se på Apple TV+ Tumnagel
41.2°
+
Frode Wikesjö
0

Två dog när Tesla utan förare krockade med träd
Autopilot betyder inte att bilen är självkörande

Flera källor rapporterar att två män dog efter att den Tesla Model S de färdades i kört av vägen och krockat med ett träd i den amerikanska delstaten Texas. Enligt polisen så satt ingen bakom ratten i bilen. En av männen satt i passagerarsätet medan den andra satt i bilens baksäte. Huruvida de båda männen, 59 och 69 år gamla, missuppfattat Teslas-bilens självkörande egenskaper eller varför ingen person styrde bilen finns det än så länge inga uppgifter om. Tesla har tidigare fått kritik för att man kallar sin körassistent för "Autopilot", något som kanske kan göra att en del får uppfattningen att denna gör bilen helt självkörande. Så är inte fallet utan det krävs att en förare sitter bakom ratten även när Autopilot är aktiverad och att föraren ska vara uppmärksam på trafiken och beredd att ta kontroll över bilen om så behövs. I klippet ovan kan ni kolla in bilder från olycksplatsen och vad som blev kvar av Teslan efter dödsolyckan. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dacia Sandero får bara två stjärnor i Euro NCAP
Men Skoda Enyaq och VW ID.4 får fem

När Dacia lanserade nya Sandero och Sandero Stepway skrev man "tack vare CMF-plattformen, som nu även införs på Dacia, har Nya Sandero och Sandero Stepway aktiva och passiva säkerhet förbättrats avsevärt" och man skröt om styvare konstruktion och sex krockkuddar som standard. Men Euro NCAP är inte alls imponerade och ger modellen två stjärnor. Man skriver bland annat att det basala systemet för autobromsning bara reagerar på andra fordon och inte på gångare eller cyklister. Det finns heller inget system för att hålla bilen i rätt fil. Däremot så är själva krockskyddet helt ok och gott för fyra stjärnor. Dacia är alltså helt ok när det smäller, men gör minimalt för att inte smälla. – Safety has moved on and the biggest strides forward are now being made by using high-tech to prevent accidents from happening. Clearly, Dacia have found their market and they’re sticking to it, but a two-star rating shows little ambition, even for a low-cost product. Their decision not to offer a camera clearly is out of step with the market and disappointing as Dacia are aware that their cars will soon have to comply with the new General Safety Regulation. Škoda and VW, on the other hand, show what can be achieved and Euro NCAP applaud them for offering their customers the highest level of safety, det säger Michiel van Ratingen från Euro NCAP. Men Dacia verkar inte så bittra, i ett uttalande till Vi Bilägare säger man... – Dacias säkerhetsstrategi har alltid varit att erbjuda god passiv säkerhet för att skydda passagerarna i bilen i händelse av en olycka. När det gäller de aktiva säkerhetssystemen har Dacia fokuserat på att erbjuda de system som förväntas finnas i en modern bil – och som kunderna är villiga att betala för. Det innebär att bilen inte är utrustad med funktioner som körfältsassistans och nödbromsvarning för fotgängare och cyklister. Vad säger ni, är det rätt eller fel att erbjuda en bil i dag med i princip bara passiv säkerhet? Tumnagel
34.6°
+
Roger Åberg
0

Beta-versioner av Lordstowns eldrivna pickup klara
Milstolpe innan masstillverkning

Lordstown Motors presenterar nu två stycken beta-versioner av deras eldrivna pickup Endurance. Det här ska vara en stor milstolpe för företaget innan den riktiga produktionen drar igång. Totalt ska 57 stycken beta-versioner bli till och några av dem kommer att användas för krocktester och liknande. Några kommer även att skeppas till potentiella kunder för att höra vad de tycker. Målet är att börja masstillverka Endurance i september. Priset kommer att ligga på 52.500 dollar och för detta får man en pickis med fyra stycken eldrivna navmotorer som tillsammans genererar 608 hästar. Batteripacket är på 109 kWh och ska ge en räckvidd på över 40 mil. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Snubbe packar upp DJI:s FPV-drönare
Ser stabil ut

De senaste månaderna har en hel del information om DJI:s första FPV-drönare läckt ut lite överallt men här får vi oss en första ordentlig blick på drönaren. En snubbe har nämligen fått tag på ett demoex och kör en klassisk uppackningsvideo på den i klippet ovan. Som man kan se på drönaren verkar den ha flertalet olika sensorer som förhoppningsvis ser till att den inte krockar med omgivningen samt en större kamera som då ska ge den som styr en skön förstapersonskänsla när den flyger. Det vi inte får se dock är en flygtur men ett sådant klipp lär väl dyka upp förr eller senare. Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

Evangelion: 3.0+1.0 försenas igen
Men attans då

Animestudion Khara har än en gång senarelagt premiärdatumet för Evangelion: 3.0+1.0 Thrice Upon a Time. Denna gång är det Japans nya coronanödläge som är boven i dramat. Eftersom smittspridningen ökat i flera regioner kommer biograferna stängas ner vilket då krockar med det tidiga premiärdatumet som var den 23 januari. Något nytt premiärdatum har ej angivits ännu men Japans nödläge ska ta slut den 7 februari så studion bakom filmen letar nu efter ett nytt premiärdatum någon gång efter det. Tumnagel
35.7°
+
Frode Wikesjö
0
2020

Trafikverket och Euro NCAP har krocktestat skåpbilar
Säkerheten ligger flera år efter personbilar

Skåpbilar testas och säkerhetsklassas för första gången genom ett samarbete mellan Euro NCAP och bland annat Trafikverket. De har testat 19 stycken olika modeller av skåpbilar utrustade med förarstödssystem som exempelvis autobroms. Testerna visar att säkerheten i skåpbilarna ligger flera år efter personbilar. Rikard Fredriksson som är senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket säger följande: "Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar och de system som finns är oftast sämre än i moderna personbilar. Att testa och utvärdera skåpbilar är ett första steg för fordonsindustrin att integrera säkerhetsutrustning som redan finns, i nya skåpbilar. Säkerhetssystem i skåpbilarna erbjuds i allra flesta fall endast som tillval och i realiteten är det få köpare som prioriterar detta." Betygsskalan är i fem olika nivåer - platina, guld, silver, brons och ej rekommenderad. Ingen av skåpbilarna fick högsta betyg. Läs hela testet på länken nedan. Tumnagel
33.0°
+
Bobby Green
0

Honda e och Hyundai i10 missar toppbetyg i Euro NCAP
Får fyra respektive tre stjärnor

Euro NCAP har testat ett helt gäng med nya bilar och det visar sig att det skiljer en hel del mellan resultaten. Seat Leon och Audi A3 får toppbetyg medan Hyundai i20 och Honda e inte alls presterade lika bra. Hondan har inte alla aktiva säkerhetssystem som är kraven för att få högsta betyg så där stannar man på fyra stjärnor. Hyundaien får bara tre stycken stjärnor och detta beror på att föraren kan glida framåt under bältet vid en frontalkrock. Bilen har även ett begränsat autobromssystem som också ser till att dra ned betyget. Läs mer om testerna på länken nedan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Toyota uppdaterar Camry Hybrid lite smått
Ny front och ny pekskärm

För att hålla liv i Camry Hybrid rullar Toyota nu ut en liten uppdatering. Bilen har fått en ny inramning av den undre grillen och nya lister i ytterkant av grillen. I hjulhusen sitter även nya 17 eller 18-tummare och den nya exteriörfärgen Deep Metal Grey erbjuds. På insidan finns en ny mittkonsol som har en ny pekskärm på nio tum i sig. Den ska vara snabbare både när det gäller mjukvara och respons än tidigare och den är kompatibel med Apple CarPlay och Android Auto. Vidare finns en ny läderklädsel med perforering för sätesventilation i fiskbensmönster. Man kan även få dekoren på instrumentpanelen och dörrsidorna i två nya utföranden. Drivlinan består av en bensinfyra på 2,5 liter parad med en elmotor. Den sammanlagda effekten är 218 hästar. På säkerhetfronten har modellen fått nya funktioner i Toyota Safety Sense. Systemet kan nu upptäcka risk för frontalkrock i dagljus (PCS, Pre-Collision System). Det lan även upptäcka, varna för och automatiskt bromsa om föraren svänger i en korsning och inte upptäcker ett mötande fordon i motsatt körfält, eller en fotgängare som korsar gatan direkt efter svängen. Vad uppdaterade Camry Hybrid kostar får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Volvo Cars släpper nya bilar från 30 meters höjd
Så att räddningstjänsten kan öva på dessa

För att räddningstjänsten ska kunna göra ett så bra jobb som möjligt när de behöver ha ur någon som sitter fastklämd i en krockad bil har Volvo släppt flera nya bilar från 30 meters höjd rätt ner i backen. Detta ska då simulera en ordentlig frontalkrock och blir då ett bra övningsobjekt att jobba med. Tumnagel
57.7°
+
Bobby Green
0

Original-Cortana blir Cortana i nya Halo-serien
Natascha McElhone har hoppat av

Natascha McElhone, känd från bland annat Californication, Solaris och Truman Show, skulle egentligen spela AI:t Cortana i den kommande TV-serien Halo som baseras på spelserien med samma namn. Tyvärr verkar det vara lite schemakrockar, troligtvis på grund av coronan, och Natascha har hoppat av projektet och kommer inte spela AI:t. Produktionen har dock varit rätt snabba med att hitta en ersättare och Jen Taylor kommer spela Cortana i stället . McElhone kommer dock fortfarande medverka i serien som Cortanas skapare Dr. Catherine Halsey. Fans av spelserien lär känna igen namnet en skvätt och detta beror kort och gott på att Taylor spelade Cortana i spelet. Halo-serien väntas ha premiär under första kvartalet 2021. Tumnagel
44.1°
+
André Stray
0

Krocktester med skitbilar
Maruti Suzuki S-Presso fick noll stjärnor

Maruti Suzuki India Limited är en indisk biltillverkare som till 56 procent ägs av den japanska biltillverkaren Suzuki Motor Corporation. I Indien säljer de en modell som heter S-Presso. Den har nu genomgått ett Global NCAP-test och i detta fick den noll stjärnor i betyg. Bilen erbjuder bara en airbag, har inte trepunktsbälten på alla platser och saknar ISOFIX-fästen. Bilens konstruktion bedöms även som ostabil på flera punkter. På den indiska marknaden genomförs bara frontalkrocktester, därför ser vi inga sidokrockar i klippet här nedan. Alejandro Furas som är Global NCAP Secretary General säger följande: "It is very disappointing that Maruti Suzuki, the manufacturer with the largest share of the Indian market, offers such low safety performance for Indian consumers. Domestic manufacturers like Mahindra and Tata have demonstrated high levels of safety and protection for their customers, both achieving five-star performance. Surely, it’s time for Maruti Suzuki to demonstrate this commitment to safety for its customers?" I klippen nedan ser ni även bilarna Hyundai Grand i10 Nios och Kia Seltos när de genomgår krocktester. Den förstnämnda fick två stjärnor och Kian fick tre. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Volvo återkallar bilar på grund av airbagstrul
Mekanism kan orsaka skada eller dödsfall

Volvo Cars har nu återkallat totalt 120 000 bilar världen över efter att en defekt krockkudde orsakade en dödsolycka i USA 2018. Volvo har analyserat och utrett olyckan och nu kommit fram till att återkalla S80 och S60 av årsmodellerna 2001, 2002 och 2003. Det som kan inträffa är att mekanismen som blåser upp krockkudden på förarsidan kan explodera vid en krock och då orsaka allvarlig skada. Orsaken till att mekanismen felar beror på hög luftfuktighet och temperatur i kupén. Återkallningen sker därför i USA:s varmare och fuktigare delstater och i Sydamerika, Asien och Afrika där man har just hög luftfuktighet och höga temperaturer. Tumnagel
32.6°
+
Frode Wikesjö
0

Fler krocktester med Rimac C_Two
Nödvändigt innan lansering

För att bli godkänd för gatan måste nya bilar krocktestas. Det gäller såklart även hyperduperbilar i små skalor. Här ser vi ett nytt klipp från Rimac där man ser till att smacka in modellen C_Two i olika hinder för att se hur den pallar med detta. Innan lanseringen som sker nästa år ska totalt elva stycken prototyper möta samma öde. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.3 får fem stjärnor i Euro NCAP
Volkswagens första modell med mittkrockkudde fram

Volkswagen ID.3 har nu genomgått krocktesterna hos Euro NCAP och den fick det högsta möjliga betyget fem stjärnor i samtliga fyra kategorier - skydd av vuxna, skydd av barn, oskyddade trafikanter och förarstödsystem. När det kommer till skydd av förare och passagerare fick bilen 87 procent och 89 procent när det kommer till skydd av barn. ID.3 har som första Volkswagen även en mittkrockkudde för framsätena. Den ska se till att skydda de där fram så att de inte slår i varandras huvuden vid en krock. Läs mer om Euro NCAP:s betyg på länken nedan. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0

Mercedes S-Klass får världens första krockkudde för baksätet
Ska fånga upp personer som en handske

Idag har många nya bilar krockgardiner i baksätet som skyddar huvudet från sidan om en krock inträffar. I nya Mercedes S-Klass tar man det hela ett steg längre och monterar in en krockkudde i framstolarna som ska fånga upp de i baksätet som en handske. Denna ska fungera som den i framsätet gör och utlösas vid en frontalkrock. De ska dock vara lite annorlunda utformade och ska kunna anpassas till barnstolar och fungera i samband med krockkuddarna som finns i säkerhetsbältena. Nya S-Klass har premiär den 2 september. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

AI hjälper drönarsvärmar att koordinera sin flygning
Så att de inte krockar med grejer som är i vägen

Forskare på amerikanska Caltech har utvecklat ett AI-system som man hoppas ska kunna göra så att drönare i svärm både kan flyga lite säkrare och även kanske i lite tajtare formationer. Man kallar systemet för Global-to-Local Safe Autonomy Synthesis (GLAS) och tanken bakom detta är primärt att drönarsvärmar ska kunna flyga i formation på tidigare ej kartlagda ställen. För att detta ska bli möjligt har systemet som kontrollerar drönarna försetts med en AI som ger varje individuell drönare en viss frihet att flyga på egen hand, detta för att den inte ska kollidera med något objekt som kommer i vägen för formationen. Förutom GLAS så används även systemet Neural-Swarm som kan kompensera olika aerodynamiska hinder som de enskilda drönarna utsätts för, det kan till exempel handla om vinddrag som uppstått från de andra drönarna i formationen. Forskarna skriver om sitt arbete: "When GLAS and Neural-Swarm are used, a robot does not require a complete and comprehensive picture of the environment that it is moving through, or of the path its fellow robots intend to take. Instead, robots learn how to navigate through a space on the fly, and incorporate new information as they go into a "learned model" for movement. Since each robot in a swarm only requires information about its local surroundings, decentralized computation can be done; in essence, each robot "thinks" for itself, which makes it easier to scale up the size of the swarm." Teknik som denna skulle kunna användas vid till exempel stora formations-uppvisningar med drönare men även vid sök-operationer där man måste koordinera en stor mängd drönare för att täcka in ett större område. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida