m

Dacia Sandero får bara två stjärnor i Euro NCAP
Men Skoda Enyaq och VW ID.4 får fem

När Dacia lanserade nya Sandero och Sandero Stepway skrev man "tack vare CMF-plattformen, som nu även införs på Dacia, har Nya Sandero och Sandero Stepway aktiva och passiva säkerhet förbättrats avsevärt" och man skröt om styvare konstruktion och sex krockkuddar som standard. Men Euro NCAP är inte alls imponerade och ger modellen två stjärnor. Man skriver bland annat att det basala systemet för autobromsning bara reagerar på andra fordon och inte på gångare eller cyklister. Det finns heller inget system för att hålla bilen i rätt fil. Däremot så är själva krockskyddet helt ok och gott för fyra stjärnor. Dacia är alltså helt ok när det smäller, men gör minimalt för att inte smälla. – Safety has moved on and the biggest strides forward are now being made by using high-tech to prevent accidents from happening. Clearly, Dacia have found their market and they’re sticking to it, but a two-star rating shows little ambition, even for a low-cost product. Their decision not to offer a camera clearly is out of step with the market and disappointing as Dacia are aware that their cars will soon have to comply with the new General Safety Regulation. Škoda and VW, on the other hand, show what can be achieved and Euro NCAP applaud them for offering their customers the highest level of safety, det säger Michiel van Ratingen från Euro NCAP. Men Dacia verkar inte så bittra, i ett uttalande till Vi Bilägare säger man... – Dacias säkerhetsstrategi har alltid varit att erbjuda god passiv säkerhet för att skydda passagerarna i bilen i händelse av en olycka. När det gäller de aktiva säkerhetssystemen har Dacia fokuserat på att erbjuda de system som förväntas finnas i en modern bil – och som kunderna är villiga att betala för. Det innebär att bilen inte är utrustad med funktioner som körfältsassistans och nödbromsvarning för fotgängare och cyklister. Vad säger ni, är det rätt eller fel att erbjuda en bil i dag med i princip bara passiv säkerhet? Tumnagel
34.4°
+
Roger Åberg
0

Beta-versioner av Lordstowns eldrivna pickup klara
Milstolpe innan masstillverkning

Lordstown Motors presenterar nu två stycken beta-versioner av deras eldrivna pickup Endurance. Det här ska vara en stor milstolpe för företaget innan den riktiga produktionen drar igång. Totalt ska 57 stycken beta-versioner bli till och några av dem kommer att användas för krocktester och liknande. Några kommer även att skeppas till potentiella kunder för att höra vad de tycker. Målet är att börja masstillverka Endurance i september. Priset kommer att ligga på 52.500 dollar och för detta får man en pickis med fyra stycken eldrivna navmotorer som tillsammans genererar 608 hästar. Batteripacket är på 109 kWh och ska ge en räckvidd på över 40 mil. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Snubbe packar upp DJI:s FPV-drönare
Ser stabil ut

De senaste månaderna har en hel del information om DJI:s första FPV-drönare läckt ut lite överallt men här får vi oss en första ordentlig blick på drönaren. En snubbe har nämligen fått tag på ett demoex och kör en klassisk uppackningsvideo på den i klippet ovan. Som man kan se på drönaren verkar den ha flertalet olika sensorer som förhoppningsvis ser till att den inte krockar med omgivningen samt en större kamera som då ska ge den som styr en skön förstapersonskänsla när den flyger. Det vi inte får se dock är en flygtur men ett sådant klipp lär väl dyka upp förr eller senare. Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

Evangelion: 3.0+1.0 försenas igen
Men attans då

Animestudion Khara har än en gång senarelagt premiärdatumet för Evangelion: 3.0+1.0 Thrice Upon a Time. Denna gång är det Japans nya coronanödläge som är boven i dramat. Eftersom smittspridningen ökat i flera regioner kommer biograferna stängas ner vilket då krockar med det tidiga premiärdatumet som var den 23 januari. Något nytt premiärdatum har ej angivits ännu men Japans nödläge ska ta slut den 7 februari så studion bakom filmen letar nu efter ett nytt premiärdatum någon gång efter det. Tumnagel
35.7°
+
Frode Wikesjö
0
2020

Trafikverket och Euro NCAP har krocktestat skåpbilar
Säkerheten ligger flera år efter personbilar

Skåpbilar testas och säkerhetsklassas för första gången genom ett samarbete mellan Euro NCAP och bland annat Trafikverket. De har testat 19 stycken olika modeller av skåpbilar utrustade med förarstödssystem som exempelvis autobroms. Testerna visar att säkerheten i skåpbilarna ligger flera år efter personbilar. Rikard Fredriksson som är senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket säger följande: "Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar och de system som finns är oftast sämre än i moderna personbilar. Att testa och utvärdera skåpbilar är ett första steg för fordonsindustrin att integrera säkerhetsutrustning som redan finns, i nya skåpbilar. Säkerhetssystem i skåpbilarna erbjuds i allra flesta fall endast som tillval och i realiteten är det få köpare som prioriterar detta." Betygsskalan är i fem olika nivåer - platina, guld, silver, brons och ej rekommenderad. Ingen av skåpbilarna fick högsta betyg. Läs hela testet på länken nedan. Tumnagel
33.0°
+
Bobby Green
0

Honda e och Hyundai i10 missar toppbetyg i Euro NCAP
Får fyra respektive tre stjärnor

Euro NCAP har testat ett helt gäng med nya bilar och det visar sig att det skiljer en hel del mellan resultaten. Seat Leon och Audi A3 får toppbetyg medan Hyundai i20 och Honda e inte alls presterade lika bra. Hondan har inte alla aktiva säkerhetssystem som är kraven för att få högsta betyg så där stannar man på fyra stjärnor. Hyundaien får bara tre stycken stjärnor och detta beror på att föraren kan glida framåt under bältet vid en frontalkrock. Bilen har även ett begränsat autobromssystem som också ser till att dra ned betyget. Läs mer om testerna på länken nedan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Toyota uppdaterar Camry Hybrid lite smått
Ny front och ny pekskärm

För att hålla liv i Camry Hybrid rullar Toyota nu ut en liten uppdatering. Bilen har fått en ny inramning av den undre grillen och nya lister i ytterkant av grillen. I hjulhusen sitter även nya 17 eller 18-tummare och den nya exteriörfärgen Deep Metal Grey erbjuds. På insidan finns en ny mittkonsol som har en ny pekskärm på nio tum i sig. Den ska vara snabbare både när det gäller mjukvara och respons än tidigare och den är kompatibel med Apple CarPlay och Android Auto. Vidare finns en ny läderklädsel med perforering för sätesventilation i fiskbensmönster. Man kan även få dekoren på instrumentpanelen och dörrsidorna i två nya utföranden. Drivlinan består av en bensinfyra på 2,5 liter parad med en elmotor. Den sammanlagda effekten är 218 hästar. På säkerhetfronten har modellen fått nya funktioner i Toyota Safety Sense. Systemet kan nu upptäcka risk för frontalkrock i dagljus (PCS, Pre-Collision System). Det lan även upptäcka, varna för och automatiskt bromsa om föraren svänger i en korsning och inte upptäcker ett mötande fordon i motsatt körfält, eller en fotgängare som korsar gatan direkt efter svängen. Vad uppdaterade Camry Hybrid kostar får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Volvo Cars släpper nya bilar från 30 meters höjd
Så att räddningstjänsten kan öva på dessa

För att räddningstjänsten ska kunna göra ett så bra jobb som möjligt när de behöver ha ur någon som sitter fastklämd i en krockad bil har Volvo släppt flera nya bilar från 30 meters höjd rätt ner i backen. Detta ska då simulera en ordentlig frontalkrock och blir då ett bra övningsobjekt att jobba med. Tumnagel
57.7°
+
Bobby Green
0

Original-Cortana blir Cortana i nya Halo-serien
Natascha McElhone har hoppat av

Natascha McElhone, känd från bland annat Californication, Solaris och Truman Show, skulle egentligen spela AI:t Cortana i den kommande TV-serien Halo som baseras på spelserien med samma namn. Tyvärr verkar det vara lite schemakrockar, troligtvis på grund av coronan, och Natascha har hoppat av projektet och kommer inte spela AI:t. Produktionen har dock varit rätt snabba med att hitta en ersättare och Jen Taylor kommer spela Cortana i stället . McElhone kommer dock fortfarande medverka i serien som Cortanas skapare Dr. Catherine Halsey. Fans av spelserien lär känna igen namnet en skvätt och detta beror kort och gott på att Taylor spelade Cortana i spelet. Halo-serien väntas ha premiär under första kvartalet 2021. Tumnagel
44.1°
+
André Stray
0

Krocktester med skitbilar
Maruti Suzuki S-Presso fick noll stjärnor

Maruti Suzuki India Limited är en indisk biltillverkare som till 56 procent ägs av den japanska biltillverkaren Suzuki Motor Corporation. I Indien säljer de en modell som heter S-Presso. Den har nu genomgått ett Global NCAP-test och i detta fick den noll stjärnor i betyg. Bilen erbjuder bara en airbag, har inte trepunktsbälten på alla platser och saknar ISOFIX-fästen. Bilens konstruktion bedöms även som ostabil på flera punkter. På den indiska marknaden genomförs bara frontalkrocktester, därför ser vi inga sidokrockar i klippet här nedan. Alejandro Furas som är Global NCAP Secretary General säger följande: "It is very disappointing that Maruti Suzuki, the manufacturer with the largest share of the Indian market, offers such low safety performance for Indian consumers. Domestic manufacturers like Mahindra and Tata have demonstrated high levels of safety and protection for their customers, both achieving five-star performance. Surely, it’s time for Maruti Suzuki to demonstrate this commitment to safety for its customers?" I klippen nedan ser ni även bilarna Hyundai Grand i10 Nios och Kia Seltos när de genomgår krocktester. Den förstnämnda fick två stjärnor och Kian fick tre. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Volvo återkallar bilar på grund av airbagstrul
Mekanism kan orsaka skada eller dödsfall

Volvo Cars har nu återkallat totalt 120 000 bilar världen över efter att en defekt krockkudde orsakade en dödsolycka i USA 2018. Volvo har analyserat och utrett olyckan och nu kommit fram till att återkalla S80 och S60 av årsmodellerna 2001, 2002 och 2003. Det som kan inträffa är att mekanismen som blåser upp krockkudden på förarsidan kan explodera vid en krock och då orsaka allvarlig skada. Orsaken till att mekanismen felar beror på hög luftfuktighet och temperatur i kupén. Återkallningen sker därför i USA:s varmare och fuktigare delstater och i Sydamerika, Asien och Afrika där man har just hög luftfuktighet och höga temperaturer. Tumnagel
32.6°
+
Frode Wikesjö
0

Fler krocktester med Rimac C_Two
Nödvändigt innan lansering

För att bli godkänd för gatan måste nya bilar krocktestas. Det gäller såklart även hyperduperbilar i små skalor. Här ser vi ett nytt klipp från Rimac där man ser till att smacka in modellen C_Two i olika hinder för att se hur den pallar med detta. Innan lanseringen som sker nästa år ska totalt elva stycken prototyper möta samma öde. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.3 får fem stjärnor i Euro NCAP
Volkswagens första modell med mittkrockkudde fram

Volkswagen ID.3 har nu genomgått krocktesterna hos Euro NCAP och den fick det högsta möjliga betyget fem stjärnor i samtliga fyra kategorier - skydd av vuxna, skydd av barn, oskyddade trafikanter och förarstödsystem. När det kommer till skydd av förare och passagerare fick bilen 87 procent och 89 procent när det kommer till skydd av barn. ID.3 har som första Volkswagen även en mittkrockkudde för framsätena. Den ska se till att skydda de där fram så att de inte slår i varandras huvuden vid en krock. Läs mer om Euro NCAP:s betyg på länken nedan. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0

Mercedes S-Klass får världens första krockkudde för baksätet
Ska fånga upp personer som en handske

Idag har många nya bilar krockgardiner i baksätet som skyddar huvudet från sidan om en krock inträffar. I nya Mercedes S-Klass tar man det hela ett steg längre och monterar in en krockkudde i framstolarna som ska fånga upp de i baksätet som en handske. Denna ska fungera som den i framsätet gör och utlösas vid en frontalkrock. De ska dock vara lite annorlunda utformade och ska kunna anpassas till barnstolar och fungera i samband med krockkuddarna som finns i säkerhetsbältena. Nya S-Klass har premiär den 2 september. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

AI hjälper drönarsvärmar att koordinera sin flygning
Så att de inte krockar med grejer som är i vägen

Forskare på amerikanska Caltech har utvecklat ett AI-system som man hoppas ska kunna göra så att drönare i svärm både kan flyga lite säkrare och även kanske i lite tajtare formationer. Man kallar systemet för Global-to-Local Safe Autonomy Synthesis (GLAS) och tanken bakom detta är primärt att drönarsvärmar ska kunna flyga i formation på tidigare ej kartlagda ställen. För att detta ska bli möjligt har systemet som kontrollerar drönarna försetts med en AI som ger varje individuell drönare en viss frihet att flyga på egen hand, detta för att den inte ska kollidera med något objekt som kommer i vägen för formationen. Förutom GLAS så används även systemet Neural-Swarm som kan kompensera olika aerodynamiska hinder som de enskilda drönarna utsätts för, det kan till exempel handla om vinddrag som uppstått från de andra drönarna i formationen. Forskarna skriver om sitt arbete: "When GLAS and Neural-Swarm are used, a robot does not require a complete and comprehensive picture of the environment that it is moving through, or of the path its fellow robots intend to take. Instead, robots learn how to navigate through a space on the fly, and incorporate new information as they go into a "learned model" for movement. Since each robot in a swarm only requires information about its local surroundings, decentralized computation can be done; in essence, each robot "thinks" for itself, which makes it easier to scale up the size of the swarm." Teknik som denna skulle kunna användas vid till exempel stora formations-uppvisningar med drönare men även vid sök-operationer där man måste koordinera en stor mängd drönare för att täcka in ett större område. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rivian får in 2,5 miljarder dollar i ny finansieringsrunda
Nu uppe i totalt 5,3 miljarder dollar sedan förra året

Det är många som tror stenhårt på den nya elbilstillverkaren Rivian. Nyligen klubbades det igenom att ytterligare en stor säck med pengar kommer in till företaget via en ny finansieringsrunda. Denna gången handlar det om 2,5 miljarder dollar vilket är den största enskilda summan hittills. Denna gången kommer pengarna återigen från Amazon och BlackRock - nya namn är Soros Fund Management, Coatue, Fidelity Management and Research Company och Baron Capital Group. Sedan förra året har man lyckats få in hela 5,3 miljarder dollar, men någon bil finns inte på vägarna än. Förutom pickupen R1T har Rivian suven R1S på gång, och en skåpbil för kommersiell verksamhet. Alla ska börja levereras någon gång nästa år. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Ägare av ny Kia Carnival testar krocksäkerheten direkt
Bilen hann vara krockfri i några sekunder

Att beställa en ny bil och sedan få hämta ut denna hos handlaren måste ju vara en speciell känsla. Här får vi se en person som precis tagit emot nycklarna till sin helt nya Kia Carnival och som ska köra ut bilen från leveranshallen. Något händer dock och istället för att smyga ut och svänga kör bilen rakt fram in i en mur. Tillräckligt hårt för att krockkuddarna ska utlösas och för att notan för att fixa allt säkert inte blir så rolig. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Acura TLX får världens första airbag som omsluter huvudet
Siktar på toppbetyg i krocktesterna

Acuras kommande modell TLX kommer fokusera mycket på säkerhet. Målet är att få toppbetyg hos NHTSA och IIHS och för att lyckas med detta har man bland annat utrustat bilen med världens första airbag som omsluter huvudet vid en krock. Den nya airbagen är ett samarbete mellan Honda R&D Americas och Autoliv och den är designad så att den "better manage lateral collision forces that can cause an occupant’s head to rotate severely at high velocity, or to slide off a conventional airbag, increasing the chance of serious injury." I det här klippet får vi lära oss mer om hur den fungerar. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Skyltfonden delar ut 5 miljoner till projekt för trafiksäkerhet
Pengar som kommer från personliga nummerplåtar

Trafikverket skriver i ett pressmeddelande att man har delat ut 5 miljoner kronor till olika trafiksäkerhets-projekt via den så kallade "Skyltfonden". Skyltfonden finansieras via de avgifter personer som beställer personliga registreringsskyltar betalar in till Transportstyrelsen. I pressmeddelandet skriver man att pengarna från Skyltfonden bland annat kommer att gå till: Cykelöverfarter - strategier för ökad efterlevnad hos bilister. Krockprovning för motorcykel - bilkollisioner. Olycks- och skadestatistik vid påbackning av motorfordon. Modell för kommunvis redovisning av skade- och åtgärdskostnader för halkolyckor. Utvärdering och test av skyddsväst för cykel. Merparten av de pengar som Transportstyrelsen får in via personliga registreringsskyltar slussas vidare till Skyltfonden. Fonden delar ut pengar till olika projekt två gånger om året. Alla som inte är anställda av Trafikverket och har idéer om hur trafiksäkerheten i Sverige kan förbättras kan söka bidrag från Skyltfonden. Tumnagel
50.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rich spanar in den kraschade Taycanen
Kommer han köpa den?

För några veckor skrev vi om det första kraschade exemplaret av purfärska Porsche Taycan. Bilen står hos Copart som snart ska auktionera iväg den. Rich från Rich Rebuilds brukar i vanliga fall fixa till kraschade Teslor, men han verkar lite sugen på att ge sig på denna. Här får vi se när han tar sig en titt för att försöka förstå hur stora skadorna egentligen är. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Factorio släpps skarpt en månad tidigare än tänkt
För att inte krocka med Cyberpunk 2077

Factorio har varit tillgängligt via Steam Early Access sedan 2016, men kommer släppas ordentligt i höst. Tidigare var planen att släppa 1.0-versionen 25 september, men utvecklarna Wube Software har bestämt sig för att tidigarelägga releasen till 14 augusti. Anledningen till detta beror på att ett annat aningen stort spel släpps en vecka tidigare i september, nämligen Cyberpunk 2077, och troligtvis kommer varenda spelintresserad individ ignorera allt som inte har med CD Projekt REDs mastodontspel att göra. Så för att inte hamna i cyberskuggan släpps Factorio lite tidigare. Utöver för att undvika Cyberpunk 2077 så känner utvecklarna även att spelet mer eller mindre är redo att släppas som 1.0-version, så att släppa spelet tidigare verkar inte vara några problem alls. Wube Software skriver bland annat att de vill få ut spelet så snabbt som möjligt, vilket kommer låta dem fokusera på andra roliga uppdateringar till spelet. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0

Euro NCAP skärper sina krav
Nu ännu svårare att få maxpoäng

Euro NCAP uppdaterar nu sina säkerhetsprotokoll vilket bland annat innefattar nya tester och ett gäng ändringar gällande hur de kontrollerar och betygsätter bilar. Den största förändringen är att man kommer börja använda en helt ny kraschvagn för front-kollisioner. Med den ska man ytterligare kunna utvärdera hur en kollision påverkar passagerare i båda bilarna som är inblandade i krocken. Till sin hjälp ska man ha världens mest avancerade krock-docka Thor. I videon och på länken får ni reda på vad mer som kommer att uppdateras. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0

Köp en krockad Porsche Taycan Turbo och bygg något kul
En snabb lådbil kanske?

En helt färsk Porsche Taycan Turbo har kommit in till Copart och säljs nu iväg på auktion. Det tråkiga med bilen är dock att den är totalkvaddad och inlöst av ett försäkringsbolag som inte tyckte att det var värt att laga den. Exakt vad som har hänt är oklart men en olycklig kollision med något handlar det om i alla fall. Undersidan av bilen ska ha fått rejäla smällar och det bådar inte gott eftersom batteripacket sitter där. Men, känner du att du har lite ont om projekt just nu är det bara att buda loss när auktionen väl drar igång. Kanske ta delarna och sätta i din gamla bil med förbränningsmotor? Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Stolpskott bromskollar buss
Skyllde på osynlig hund

En del stollar i trafiken har fått för sig att bromskolla större fordon av olika anledningar. Det kan vara för att de har stört sig på hur någon annan kör och därför vill markera genom att köra upp framför och slå på en tvärnit. Det kan också vara på grund av försäkringsbedrägeri, då man vill försöka ge skulden till den bakomvarande som krockar in i en. Killen vi ser här säger dock att han var tvungen att väja för en hund som sprang över vägen och därför blev det så tokigt som det blev. Problemet var dock att bussen var utrustad med en dash cam, och ingen hund syns till i filmen. Vilken osis. Polisen ska ha tagit hand om mannens körkort eftersom han orsakade olyckan och utsatte både busschauffören och passagerarna för fara. Tumnagel
55.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida