m

Acura TLX får världens första airbag som omsluter huvudet
Siktar på toppbetyg i krocktesterna

Acuras kommande modell TLX kommer fokusera mycket på säkerhet. Målet är att få toppbetyg hos NHTSA och IIHS och för att lyckas med detta har man bland annat utrustat bilen med världens första airbag som omsluter huvudet vid en krock. Den nya airbagen är ett samarbete mellan Honda R&D Americas och Autoliv och den är designad så att den "better manage lateral collision forces that can cause an occupant’s head to rotate severely at high velocity, or to slide off a conventional airbag, increasing the chance of serious injury." I det här klippet får vi lära oss mer om hur den fungerar. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Euro NCAP skärper sina krav
Nu ännu svårare att få maxpoäng

Euro NCAP uppdaterar nu sina säkerhetsprotokoll vilket bland annat innefattar nya tester och ett gäng ändringar gällande hur de kontrollerar och betygsätter bilar. Den största förändringen är att man kommer börja använda en helt ny kraschvagn för front-kollisioner. Med den ska man ytterligare kunna utvärdera hur en kollision påverkar passagerare i båda bilarna som är inblandade i krocken. Till sin hjälp ska man ha världens mest avancerade krock-docka Thor. I videon och på länken får ni reda på vad mer som kommer att uppdateras. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Mercedes Vito lastad med 770 kilo betongblock krocktestas
Man vill inte sitta framför dessa när det smäller

Här får vi se vad som händer om man lastar en Mercedes Vito med betongblock som tillsammans väger 770 kilo och sedan kör den in i en vägg i 50 km/h. Betongblocken stod på en pall och man kan ju tycka att eftersom de är tunga ligger de ju snällt stilla, så är inte fallet om man måste tvärnita eller som i det här fallet det tar stopp väldigt fort. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

De säkraste bilarna testade av Euro NCAP förra året
55 modeller krockades under 2019

Om ni inte har sovit väldigt länge så är ni medvetna om att det har slagit över till ett nytt år vilket bland annat gör att man kan summera lite saker som hände förra året. Här får vi en video från Euro NCAP som sammanfattar vilka som var de säkraste bilarna i sin klass som testade under 2019. Klassvinnarna per kategori är listade här under. Som ni ser kammar Tesla hem tre kategorier med Model 3 och Model X. Runner-up i kategorin Hybrid & Electric var för övrigt just Tesla Model X. Tesla Model 3 - Hybrid & Electric BMW 3 Series - Large Family Car Tesla Model 3 - Large Family Car Tesla Model X - Large Off-Road Mercedes-Benz CLA - Small Family Car Subaru Forester - Small Off-Road/MPV Audi A1 - Supermini Renault Clio - Supermini Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2019

Nya krocktester från Euro NCAP
Porsche Taycan, Tesla Model X med flera krockas

Euro NCAP har genomfört ett gäng nya krocktester och i dessa stod bland annat Tesla Model X ut. Den belönades med fem stycken stjärnor och lyckades få betyget 98 procent när det gäller Adult Occupant Protection, 81 procent i Child Occupant, 72 procent i Pedestrian Protection och 94 procent i Safety Assist. En annan elbil som var med var Porsches nya modell Taycan och den fick också fem stjärnor. Procenten här blev 85, 83, 70 och 73. Andra bilar som också kammade hem alla stjärnor var nya Skoda Octavia, Renault Captur, Ford Kuga, Audi Q7, Subaru Forester och Ford Mondeo. Jeep Renegade fick bara tre stjärnor eftersom autobroms är tillval. I klippen ser ni hur alla tester såg ut och på länken nedan kan ni läsa om hur alla bilar klarade sig. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Krocktest med ny bil utan airbag
Mitsubishi L200 får noll stjärnor i betyg

Ja, det går fortfarande att köpa nya bilar utan airbags. I Latinamerika är det inte lag på att basmodellerna behöver utrustas med detta vilket alltså gör att man exempelvis kan köpa en snik-utrustad Mitsubishi L200 utan kudde. Nyligen krocktestades bilen av av Latin NCAP och inte helt oväntat fick den noll stjärnor i betyg. Så här säger Alejandro Furas som är Latin NCAP Secretary General om resultatet: "The L200 result is appalling, especially for a Japanese car manufacturer brand leader like Mitsubishi. It is a great disappointment for Latin NCAP and Latin American consumers and calls into question the car makers ethics when it comes to Latin American consumers. The L200 in markets like Europe offers 7 airbags and ESC as standard among other safety features." Mitsubishi har nu efter detta gått med på att utrusta modellen med två stycken airbags fram från och med februari nästa år. Tumnagel
25.0°
+
Bobby Green
0

Dekra har krocktestat elbilar - brutalt
Exploderade inte

Vad händer om man krockar med en elbil? Exploderar den direkt? Tar batteripacket eld och bränner ner allt till molekyler på sekunder? Dekra bestämde sig för att testa och genomförde därför krocktester med elbilarna Renault Zoe och Nissan Leaf. Testerna var betydligt mer våldsamma än de Euro NCAP har genomfört med modellerna som båda fått fem stycken stjärnor. Här ökade man hastigheten till 84 km/h som max och man krockade bilarna mot en stolpe istället för mot en vägg eller liknande. Resultatet man fick fram var att elbilarna skadades på samma vis som bilar med förbränningsmotor, och ingen av dem började brinna. När en elbil är med om en krock ska högspänningssystemet i den stängas av och detta fungerade utan anmärkning i båda bilarna. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Toppbetyg i Euro NCAP för Mazda CX-30
Grattis!

Mazdas modell CX-30 har nu genomgått diverse olika krocktester hos Euro NCAP och den kom ur detta med toppbetyg - fem stjärnor. I kategorin skydd av vuxna fick den exempelvis 99 procent. I skydd för barn fick den 86 procent och i kategorin oskyddade trafikanter 80 procent. Hela testet kan ni läsa om på länken nedan. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Lordstown Motors köper GM:s fabrik i Ohio
Ska bygga eldriven pickup där från och med nästa år

Lordstown Motors är namnet på en elbils-startup som precis som namnet avslöjar är baserade i Lordstown, Ohio. Nu har man köpt GM:s gamla fabrik i området och där planerar man att börja tillverka en eldriven pickup vid namn Endurance från och med nästa år. Lordstown Motors ägs till tio procent av Workhorse Group som vi tidigare har skrivit om. "GM is committed to future investment and job growth in Ohio and we believe LMC’s plan to launch the Endurance electric pickup has the potential to create a significant number of jobs and help the Lordstown area grow into a manufacturing hub for electrification." Nu behöver inte helt oväntat Lordstown Motors massvis med pengar för att bygga om fabriken från att ha tillverkat bilar med förbränningsmotor till eldrivna modeller. Enligt uppgift ska man ha pengarna för att kunna köpa fabriken och börja jobba fram modellen men det behövs mer för att kunna vidareutveckla och genomföra säkerhets- och krocktester. Bilen kommer att ha en elmotor vid varje hjul och flera eluttag som man ska kunna koppla in maskiner i. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Krocktester med en Rimac C_Two
Gör lite ont att titta på

För att Rimacs eldrivna superbil C_Two ska kunna bli homologerad globalt måste den bland annat genomgå krocktester. Så är det bara, hur ont det än gör i kroppen att krascha en bil av denna sort. Men, den måste ju självklart vara säker så det är bara att bita ihop och göra det som måste göras. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Mercedes EQC får fem stjärnor av Euro NCAP
Grattis!

Mercedes nya eldrivna modell EQC har nu varit en sväng hos Euro NCAP för att genomgå diverse krocktester. Bilen fick fem stjärnor i betyg vilket är det högsta man kan få och hur testerna såg ut ser ni här. Bedömningen kan ni läsa mer om på länken nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Toppbetyg för Audi e-tron i krocktester
Grattis!

IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) som är en krocksäkerhetsorganisation i USA har nu testat Audis eldrivna modell e-tron och där har den fått toppbetyg och utmärkelsen "Top Safety Pick+". Det här innebär att bilen är en av de säkraste elbilarna som finns på marknaden idag. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Nu har Euro NCAP krocktestat Tesla Model 3
Fick toppbetyg

Euro NCAP har nu krocktestat Tesla Model 3 och där blev den tilldelad fem stjärnor. I kategorin "Safety Assist" där man tittar på hur bilen klarar av att undvika olyckor, förhindra att förare kommer ur sin fil och mildra skaderisken fick bilen det högsta betyget som trafiksäkerhetsamarbetet delat ut under hela 2018/2019. I USA har Model 3 sedan tidigare fått femstjärnigt betyg av NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration). Mer information finns på länken och i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
56.3°
+
Bobby Green
0

Världens första bil-cykel-krocktest för cykelhjälmar
Volvo Cars och POC samarbetar

I slutet av 2014 skrev vi om att Volvo, Ericsson och POC höll på med teknik som skulle koppla ihop cykelhjälmar med bilar. Idag släpper man nyheten att Volvo Cars och POC tillsammans utvecklar världens första bil-cykel-krocktest för cykelhjälmar. Krocktesterna äger rum på Volvos anläggningar för säkerhetsforskning i Göteborg och man använder sig av krockdockehuvuden försedda med POC-hjälmar som sedan slungas mot olika områden av huven på en stillastående Volvo-bil, i olika hastigheter och vinklar för olika mätningar. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0

Trafikverket har krocktestat husbilar
Krocksäkerheten är bristfällig

Det börjar starkt att dra sig mot vår och många plockar ut sina husbilar om de nu inte har kört med dem hela vintern. Trafikverket har nyligen gjort krocktester med just såna här fordon och dessa visar tyvärr, och kanske inte helt oväntat, att risken att omkomma vid en krock är stor. Orsaken är att bilarna har en relativt kort deformationszon i förhållande till sin vikt, och att massa inredning kan lossna vid en krock och flyga omkring. Man testade en halvintegrerad och en helintegrerad och den förstnämnda har något bättre krocksäkerhet men ändå inte alls i närheten av en modern personbil. Tumnagel
29.4°
+
Bobby Green
0

Local Motors krocktestar sin självkörande buss Olli
Hur krocksäkra är egentligen 3D-utskrivna fordon?

Det amerikanska motorföretaget Local Motors har sedan 2014 experimenterat med att skriva ut bilar och minibussar med 3D-skrivare och 2016 så presenterade man den självkörande bussen Olli. Många av delarna i Olli är utskrivna i 3D-skrivare och idag kan man skriva ut en Olli på cirka 10 timmar. Det kan jämföras med de 44 timmarna det tog när man började utveckla Olli 2014. Självkörande minibussar som Olli och varianter från Local Motors konkurrenter rullar redan idag runt i mindre skala på universitetsområden, företagsbyar och liknande platser. Därför är det givetvis viktigt att se till att dessa är krocksäkra och då det kommer till 3D-utskrivna fordon finns det i dagsläget inte så många tidigare tester tillgängliga. Därför beslöt sig Local Motors förra året för att testa hur Olli skulle klara en frontalkollision med en vägg i två olika hastigheter. I animationen ovan så har bussen en hastighet på 4,8 km/h och som synes så verkar det inte ha uppstått några större problem när man krockar i den hastigheten. I animationen nedan framförs fordonet i 40 km/h och då går inte kollisionen riktigt lika lugnt till. Det ska dock observeras att bussens chassi ser ut att klara krocken hyfsat okej vilket jag antar är ett av huvudmålen när man konstruerar bilar. Local Motors uppger att man har testat över 2000 olika kombinationer av material sedan man började experimentera med 3D-utskrivna fordon. Att Local Motors publicerar resultatet från sina krocktester med Olli förklarar företagets vd Jay Rogers med att man vill visa upp vilka framsteg man gjort med att utveckla krocksäkra 3D-utskrivna fordon sedan man började med detta. Till The Verge säger Rogers: "What I hope we’re showing, by showing people these vehicles crashing, is that we’re doing the due diligence. We want people to see the progress. People thought the only way to make a safe vehicle was the way that it’s always been made." Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Nya Suzuki Jimny verkar ha problem med vägräcken
Utlöser stabilitetskontrollen

Suzuki har som ni säkert redan vet släppt en ny upplaga av modellen Jimny. Men den verkar inte vara helt utan bekymmer. Förutom att få rätt så dåligt betyg i krocktest verkar den även ha lite egendomliga saker för sig när man kör den. Förra månaden testade World Car of the Year bilen och när de passerade ett vägräcke fick den fnatt och aktiverade stabilitetskontrollen vilket satte igång rejäla svängningar. Det här inträffade flera gånger på raken. Suzuki har fått ta del av videoklippen och undersöker för tillfället vad man ska göra åt saken. Tumnagel
33.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes A-Klass fick bäst betyg av Euro-NCAP i år
Grattis!

Euro-NCAP presenterar nu en lista som visar vilka bilar som klarade sig allra bäst hos dem under året. I topp hittar vi nya Mercedes A-Klass som presenterades i början av februari. Den har den bästa krocksäkerheten av alla testade bilar och fick 96 procent när det kommer till skydd för vuxna, 91 procent för skydd för barn och 92 procent när det kommer till skydd av fotgängare. I kategorin "Stor familj" vann Lexus ES och i kategorin "Stor SUV" Hyundai Nexo. På plats nummer två hittar vi Audi A3. Volvo XC40 hamnade på sjätte plats och V60/S60 på sjunde. 15 stycken av årets testade bilar fick fem stjärnor. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Nya Jeep Wrangler får en stjärna av Euro NCAP
Fiat Panda får noll

Euro NCAP har krockat lite fler nya bilar och resultatet är minst sagt varierande. Volvo S60 och V60, Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace och Peugeot 508 fick alla fem stjärnor men det blev verkligen toppenuselt resultat för nya Jeep Wrangler och Fiat Panda. Jeepen fick en stjärna medan Pandan fick noll. Hur det ens är tillåtet att bygga såna här usla bilar i dagsläget förstår jag inte. Till Pandans försvar ligger dock att den som går att köpa nu har tillverkats sedan 2011 och att kraven hos krocktestarna gått upp rejält sedan dess. När den krocktestades för sju år sedan fick den fyra av fem stjärnor. Jeep ska dock inte ursäktas. Det här handlar om den helt nya generationen Wrangler som presenterades för ett år sedan. Michiel van Ratingen som är generalsekreterare hos Euro NCAP säger följande om bilen: "Det är verkligen en besvikelse att se en helt ny bil som säljs år 2018 utan autonomt bromssystem och ingen filassist. Det är hög tid att vi får se en produkt från Fiat-Chrysler-gruppen som erbjuder säkerhet som kan konkurrera med sina rivaler." Tumnagel
30.9°
+
Bobby Green
0

Polestar har krocktestat 1
Utvärderade styrkan i kolfiber

Som en del av utvecklingen av Polestar 1 har man nu genomfört de första krocktesterna med bilen för att utvärdera hur stark kolfibern i karosskonstruktionen är. Det är faktiskt första gången som Volvo Car Group testat just detta i en verklig krocksituation. Man använde sig av en prototyp som i 56 km/h fick frontalkrocka med en barriär. Thomas Ingenlath som är vd för Polestar säger följande: "Vi var verkligen entusiastiska över det här krocktestet. Det första krocktestet med Polestar 1 har handlat om att utforska det okända. Detta var en avgörande bevispunkt i utvecklingen av Polestar 1; vi måste veta att de idéer och beräkningar som ligger till grund för bygget av den här bilen är rätt – och det var de." Zef van der Putten som är ansvarig för kolfiber på Polestar säger: "Utfallet av detta första krocktest visar att beslutet att bygga karossen till Polestar 1 i kolfiber var rätt. Krocktestet bekräftar även att kolfibern uppfyller de högsta säkerhetsstandarderna. Detta är ett exempel på hur Polestar går i bräschen för utvecklingen av ny teknik i Volvo Car Group." Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

NHTSA uttalar sig kring krocktesterna med Tesla Model 3
Missledande att kalla en bil för säkrast

I måndags skrev vi om att Tesla Model 3 var den säkraste bilen NHTSA någonsin hade testat och att den slår alla andra bilar när det kommer till krocksäkerhet. Åker man i en sådan är risken att skadas minst av alla. Nu väljer NHTSA att uttala sig om just detta och att det inte finns någon bil som är "säkrast". Har en bil fått fem stjärnor i betyg så har den. Det är det högsta betyget och det kommer aldrig att bli högre. Man menar därför att det blir missledande att beskriva en bils betyg som säkrast och perfekt när det kommer till betygsättningen. "A 5-star rating is the highest safety rating a vehicle can achieve. NHTSA does not distinguish safety performance beyond that rating, thus there is no "safest" vehicle among those vehicles achieving 5-star ratings." Jalopnik har gjort en bra genomgång som visar hur Tesla har fått till säkerheten i Model 3. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Tesla Model 3 slår alla i krocksäkerhet
Ingen annan bil är säkrare

Den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA har nyligen gjort ett antal krocktester för att se hur säkra nya bilar är och resultatet är att Tesla Model 3 går ut med flaggan i topp. Den anses också vara den allra säkraste bilen man kan färdas i om man skulle vara med om en krock. Enligt NHTSA är risken för att råka ut för en skada vid en krock i Model 3 under sex procent. Tidigare har Model S ansetts vara den säkraste bilen man någonsin har testat, följt av Model X. Anledningarna sägs bland annat vara konstruktionen med den låga tyngdpunkten och att det inte finns någon motor under huven fram. Där sitter istället massa absorptionszoner som tar upp smällen vid en frontalkrock. Tumnagel
69.4°
+
Bobby Green
0

Förserieproduktionen av Polestar 1 drar igång
Testbilarna byggs nu

Det dröjer ännu ett tag innan vi får se Polestar 1 på vägarna på riktigt, men nu startar man i alla fall produktionen av förseriebilarna. Dessa ska användas för krocktester och olika former av vägtester. Förserien på 34 bilar produceras i Göteborg men resten av bilarna kommer, så småningom, att produceras i Kina. Planen är att detta ska dra igång i mitten på nästa år. Tumnagel
48.5°
+
Roger Åberg
0

Nya Suzuki Jimny fick bara tre stjärnor i krocktest
Det var ju inte så bra

Euro NCAP har testat ett gäng nya bilar och däribland fanns nya Suzuki Jimny. Den sticker ut i testerna men tyvärr inte på ett positivt sätt. Bilen fick nämligen bara tre av fem möjliga stjärnor och detta på grund av att den har för dåligt skydd för fotgängare. Det är speciellt i fronten på grund av dess fyrkantiga design som det är illa. Det automatiska bromssystemet fungerar heller inte när det är dåligt ljus och reagerar inte tillräckligt snabbt på cyklister. Att bilen inte går att få med Emergency Lane Keeping eller Lane Keep Assist drar också ned betyget. Tumnagel
29.9°
+
Bobby Green
0

Försäkringsbolag varnar för mopedbilar
Har för dålig krocksäkerhet

Glöm Puch Dakota och trimmade Yamaha FS1:or. Idag ska kidsen ha mopedbil när åldern slagit över till 15 år. Att dessa kostar över 100.000 kronor verkar inte skrämma köparna, för antalet på vägarna ökar kraftigt. Mellan 2016 och 2017 ökade försäljningen med över 60 procent. För tillfället finns det runt 10.000 stycken exemplar på Sveriges vägar. Nu går försäkringsbolaget If ut och varnar för bilarna då de har väldigt dålig krocksäkerhet. Johan Granholm som är motorexpert på företaget säger följande: "Olyckorna är ofta allvarliga, mopedbilen demoleras totalt och föraren blir inte sällan fastklämd. De säkerhetssystem som finns i vanliga personbilar är bortprioriterade på grund av att bilen inte får väga mer än 425 kilo. Krocksäkerheten är usel. Vi vill verkligen varna för olycksrisken med mopedbilarna och vänder oss både till lagstiftare och konsumenter. Det är alltid säkrare att sitta i någon form av kaross jämfört med att sitta på en vanlig moped. Men eftersom karossen är så undermålig finns risken att föraren vaggas in i en falsk trygghet och tar större risker än på en vanlig moped." 2016 gjorde Euro NCAP krocktester med mopedbilar och i betyg fick de noll eller en stjärna. Samma år var antalet personskador i mopedbil 26 stycken, förra året 63 och fram tills 31 juli i år 60 stycken. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Fem stjärnor till Volvo XC40 av Euro NCAP
En av de säkraste bilarna någonsin

Euro NCAP har nu testat Volvos modell XC40 och resultatet blev ett toppenbetyg. Bilen får fem stjärnor och 97 procent i betyg. Enligt testerna är det här en av de fem säkraste bilarna någonsin. I år är det även krav på att autobroms-tekniken även ska upptäcka cyklister vilket systemet i XC40 gör. Alla testade Volvo-bilar som säljs idag har fått fem stjärnor i sina respektive Euro NCAP-bedömningar. Tumnagel
58.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida