m

Sony släpper ny Reon Pocket
Reon Pocket 2 är en bärbar luftkonditionerare

Sony har släppt en ny modell av sin bärbara AC-pryl Reon Pocket. Denna appkontrollerade luftkonditionerare kan man bära med sig lite överallt om man nu behöver en frisk fläkt i ansiktet. Denna nya modell heter enkelt not Reon Pocket 2 och ser mer eller mindre likadan ut som föregångaren. Inne i enheten finns det dock nya fina saker som gör att den ha fördubblad kylningseffekt och mer svettsäker än föregångaren. Sony har ingått samarbete med diverse sportklädsföretag så som Le Coq Sportif, Munsingwear och Descente som alla ska ta fram kläder som har speciella fickor för denna enhet. Sony kommer också sälja ett halsband så man kan ha den runt halsen under vanliga kläder för att kyla ner kroppen en aning när det är riktigt varmt ute. Reon Pocket 2 är redan släppt i Japan där den kostar 14 850 vilket är dryga tusenlappen i svenska pengar. Det är för tillfället oklart om denna produkt kommer säljas i resten av världen. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

Forskare tar fram den vitaste färgen någonsin
Reflekterar över 98 procent av solens ljus

Vi har genom åren skrivit några gånger om Vantablack, världens mörkaste material, men nu har några forskare på amerikanska Purdue University utvecklat vad som kanske kan sägas vara motsatsen till det. Forskarna skriver i en pressrelease att man har utvecklat vad som ska vara världens vitaste färg, en färg som man säger reflekterar hela 98,1 procent av solens ljus. Forskarna presenterade en variant av denna redan förra året då den kunde reflektera 95,5 av solens ljus, ett rekord man alltså nu har slagit. Det finns idag vit färg på marknaden som används för att måla hus som kan reflektera 80 - 90 procent av solens ljus, något som fungerar för att kyla ner byggnaderna. Forskaren Xiulin Ruan säger om färgen man nu utvecklat: "We think of 90% to 98% as not very different, but we need to think about the absorption of the sunlight. Our paint absorbs 1.9% of sunlight, but those commercial paints, even with reflectants, absorb 10% of the sunlight—five times as much as our paint absorbs. They look white, they are pretty white, but they aren’t white enough—they’re not able to cool beyond the ambient temperature." Forskarna tror att deras färg i framtiden skulle kunna spara in på 80 procent av luftkonditioneringskostnader om den används på byggnader i varma städer som till exempel Reno och Phoenix. Ruan säger: "If you have really hot days our paint alone couldn’t do the job, but on other days it could keep you from turning on your air conditioner." När den superreflekterande vita färgen kommer att släppas kommersiellt finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
50.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft testar att kyla ner servrar i kokande vätska
Ska spara in på vatten och plats

Microsoft har börjat testa att kyla ner serverrack genom att sänka ner dessa i en icke-ledande vätska vilken börjar koka vid 50 grader. Sådan här teknik har tidigare bland annat använts för kryptogrävar-riggar och kallas för "two-phase immersion cooling". Microsoft beskriver processen som gör att serverracken kyls ner och kan arbeta för full kraft konstant: "The boiling effect, which is generated by the work the servers are doing, carries heat away from laboring computer processors. The low-temperature boil enables the servers to operate continuously at full power without risk of failure due to overheating.Inside the tank, the vapor rising from the boiling fluid contacts a cooled condenser in the tank lid, which causes the vapor to change to liquid and rain back onto the immersed servers, creating a closed loop cooling system." Vanligvis används luftkylning för att kyla ner servrar i stora datacenter. Detta kräver dock tillgång till stora mängder vatten, något som minskar avsevärt med two-phase immersion cooling. Förutom det så kan man enligt Microsoft packa serverracken med mindre avstånd i datacenter med den här tekniken vilket gör att man kan spara in på yta i serverhallar. I dagsläget testar Microsoft det hela i en container, se bild nedan, för att utvärdera och förbättra tekniken. I framtiden hoppas man kunna ta fram slutna system som dessa som kanske skulle kunna grävas ner under 5G-master och hantera till exempel AI-applikationer avsedda för självkörande bilar. I klippet nedan, som inte kommer från Microsoft, förklaras hur two-phase immersion cooling fungerar rent tekniskt. Tumnagel
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft kommer tillverka riktiga Xbox-minikylar
Perfekt att ha bredvid Xbox Series X

Microsofts nya Xbox Series X har en monolitisk design som gjort att folk skämtat om att den ser ut som ett kylskåp och Microsoft har själva hoppat på skämtet och skickat Xbox Series X-formade kylskåp till några Youtubers. Nu verkar det som att alla som vill kommer kunna lägga vantarna på egna Xbox-formade kylskåp i framtiden. Det hela började med en Twitter-tävling mellan Xbox och Skittles där Twitter-användare fick rösta på vilket varumärke de tyckte var bäst. Xbox vann med en hel procent och det hela ledde till att Microsoft bestämde sig för att börja tillverka riktiga minikylar som ser ut som Xbox-knosoler. När dessa pjäser kommer börja säljas eller vad de kommer kosta är för tillfället okänt. Förhoppningsvis kommer minikylarna vara lite lättare att lägga vantarna på jämfört med själva konsolen. Tumnagel
42.8°
+
André Stray
0

Vintertester med Rivian R1T
Elbilen måste tåla ordentlig kyla

Alla nya bilar genomgår mängder av tester för att palla de förhållanden som ägarna sedan utsätter dem för. Det blir troligtvis inte lika hardcore som i testerna men bilarna måste ändå tåla extrem hetta och extrem kyla. Rivian har nyligen varit ute och testat den kommande pickupen R1T i kylan och här får vi se lite hur det gick. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört vätgasbilen Toyota Mirai!
Spännande men går inte att köpa...

Toyota tror verkligen på vätgas och när man pratar om det är man noga med att poängtera att det inte bara är ett bränsle utan mer av en energibärare. Till skillnad mot el så går det att flytta och lagra fysiskt och det har ju sina fördelar. Nackdelarna är just det fysiska, det behövs platser att tanka på och det finns det bara tre stycken i Sverige, en vid Arlanda, en vid Mariestad och en vid Sandviken. Första generationen Mirai, som alltså är Toyotas vätgasbil, lanserades 2016 i Sverige och sedan dess har man levererat hiskeliga 14 stycken bilar. Ingen supersuccé alltså. Det beror så klart på att det bara finns tre mackar men också på att den första generationen inte vara vacker alls och så var den rätt dyr. Men nu är andra generationen här och den här snygg! Kolla in vår video om bilen här! Tyvärr så kvarstår problemet med mackarna och Toyota kommer därför inte att sälja bilen i Sverige. Istället kommer man att göra den tillgänglig via deras bilpoolstjänst Kinto. Där ska du kunna hyra bilen per timme (för 150 spänn), per dag eller på längre tid om du så vill. Det handlar alltså om att få ut lite bilar som syns på stan och som gör att man kanske, kanske bygger fler mackar. Om du verkligen vill ha en så kan nog Toyota ordna det, men du får inte köpa utan i sånt fall är det leasing som gäller. Nya Mirai kan ha en så mycket vackrare form till stor del för att tekniken har utvecklats. Istället för en stor bränslestack placerad under bilen så är den nu betydligt mindre och placerad under huven. Det gör att bilen är 65 millimeter lägre och 70 millimeter längre. Det finns numera tre tankar istället för två och man får plats med 5,6 kilo vätgas i dessa tre. Bränslestacken tar vätgasen och gör om denna till energi som sedan kan driva motorn. Tillsammans med ett mindre batteri som sitter bak i bilen så får man ut 134 kW vilket tar bilen från noll till hundra på nio sekunder. Inte toksnabbt, men du har den där elbilsknuffen i början i alla fall. Men som referens känns en VW ID.3 betydligt snabbare. Körkänslan är ändå sportig, sittpositionen i bilen är som hämtad från en Lexus-coupé. Man har även lagt till en funktion som gör att det låter när man accelererar, men det blir mest pinsamt och tramsigt. Se hur bilen ser ut på insidan här! Toyota har haft problem att leverera Mirai främst för att man inte fått fart på tillverkningen av bränslestackarna. Men nu är det mer fart och de 330 cellerna som stacken består av tar nu sekunder istället för en kvart styck att tillverka. Det gör att man kommer att leverera 30.000 bränslestackar i år vilket är tio gånger fler än tidigare, men alla dessa kommer inte att hamna i Mirai utan även i kommersiella fordon. Så fler bilar kommer att tillverkas, men inga stora mängder. Vätgas känns fortfarande som något som inte är så ett självklart drivmedel för framtiden och fokus kommer nog att vara på kommersiella fordon, även om de tester som gjorts med bussar i bland annat Stockholm och Göteborg har lagts ner. Men det är hur som helst roligt att Toyota fortsätter fokusera på detta! Vi bad om lite frågor på Instagram och här kommer svaret på några av dessa! Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Acer, Asus och Razer visar upp gaminglaptops med RTX 30
Börjar säljas i slutet av januari

Igår kväll presenterade Nvidia inte bara nya RTX 3060, utan bekräftade att RTX 30-kort med laptopvänliga Max-Q-teknik var på ingång. Och i samma veva dunkade gamingjättarna Acer, Asus och Razer ut pressmeddelanden om att de kommer släppa nya laptops som är utrustade med Nvidias kraftfulla grafikkort. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Kinesiskt snabbtåg som klarar av extrem kyla presenterat
Fixar 350 km/h i 40-gradig kyla

Kina har presenterat det senaste av sina höghastighetståg i deras Fuxing-serie och den här gången handlar det om ett tåg som är anpassat för att klara av extrem kyla. Det handlar om modellen "CR400AF-G" som är en ny variant av "CR400AF" som syns på bilden ovan och i videoklippet nedan. G-modellen av CR400AF ska kunna köra i upp till 350 km/h i kyla på ner till 40 minusgrader enligt China Railway Beijing Group, en del av China State Railway Group Company. Tåget ska bland annat ha fått en del komponenter utbytta just för att klara av detta och även försett med ett modifierat bromssystem. Zhou Song som är chef för China Railway Beijing Groups höghastighetståg-center säger: "If the train stops in Harbin (one of Chinax27s coldest cities in northernmost Heilongjiang) for an hour, because of the extremely cold weather, the braking system can easily freeze if it stops moving for a while. The new system will enable the brakes to move from time to time even if the train stops, like a person who stamps his feet to keep warm in cold weather." CR400AF-G är tänkt att koppla ihop Kinas huvudstad Beijing med städer som Shenyang och Harbin med en höghastighetsförbindelse. När det är dags för premiärturen var inget man uppgav när den nya tågmodellen presenterades idag. Tumnagel
47.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Årets mest engagerande tweets i Sverige
Medieakedemien listar det som gått bäst på Twitter i år

Medieakademien har släppt en topplista över de tio svenska tweets som har fått flest reaktioner på Twitter under årets som gått. En del av årets mest engagerande tweets har handlat om den pågående pandemin och Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten säger om årets topplista: "Pandemin har givetvis satt stort avtryck på årets topplista. Och mitt i allt hemskt är det givetvis skönt att få skratta åt allt elände ibland. På årets topplista finns flera sådana exempel" Fotbollspelaren Zlatan Ibrahimovic fick in två tweets på årets topplista. Bland annat den mest engagerande tweeten från året som gått. Den hittar ni här nedanför och de resterande nio på årets topp-tio-lista hittas under "Läs mer". Fansens Guldboll Nr 12 pic.twitter.com/o2OrlWUgKB— Zlatan Ibrahimovi? (@Ibra_official) November 25, 2020 Tumnagel
33.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

John le Carré död
Legendarisk spionförfattare blev 89 år

Igår meddelades det att den brittiske författaren David Cornwell, mera känd som John le Carré, dött efter att ha varit drabbad av lunginflammation en kortare tid. Le Carré var framför allt känd för sina böcker om den brittiska underrättelsetjänsten under kalla kriget. Han skrev bland annat “Tinker tailor soldier spy” (Mullvaden) och "The Spy Who Came In from the Cold" (Spionen som kom in från kylan). I ett uttalande från författarens familj stod det bland annat: "It is with great sadness that we must confirm that David Cornwell - John le Carré - passed away from pneumonia last Saturday night after a short battle with the illness.David is survived by his beloved wife of almost 50 years, Jane, and his sons Nicholas, Timothy, Stephen and Simon.We all grieve deeply his passing. Our thanks go to the wonderful NHS team at the Royal Cornwall Hospital in Truro for the care and compassion that he was shown throughout his stay. We know they share our sadness." John le Carré blev 89 år gammal och hand dödsfall ska inte ha varit relaterad till covid-19 enligt uttalandet från hans familj. Tumnagel
30.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Bollinger B1 och B2 i produktionsutförande
Får uppdaterad design och större frunk

Bollinger Motors kantiga eldrivna bilar presenteras nu i produktionsutförande. B1 heter suven och B2 är pickupen och de båda är väldigt lika designmässigt. Det som har förändrats är att man på suven har höjt midjelinjen en aning samtidigt som B-stolpen flyttats framåt för att göra det enklare att komma in i baksätet. Sidorutorna var tidigare såna man sköt åt sidorna men dessa är nu ersatta med vanliga, handvevade (!), diton. Alla glasytor är nu högre än tidigare vilket ska ge bättre sikt åt alla håll. Fronten har ändrats så att en mindre kylare räcker vilket i sin tur har gjort att frunkens storlek har ökat. Både strålkastarna och baklamporna har även flyttat mer ut åt sidorna. Pickupen får liknande förändringar men det största gällande den är att flaket nu är frånskilt från förarhytten vilket gör det enklare att byta ut mot något annat - typ ett skåp. Oavsett vilken du köper så får du dubbla elmotorer som tillsammans genererar 623 hästar och 906 newtonmeter i vrid. De får sin kraft från ett batteripack på 142 kWh som ska ge en räckvidd på över 32,2 mil. 0-100 km/h ska gå på runt 4,5 sekunder. Frånpriset kommer att ligga på 125.000 dollar. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Ducati Diavel inspirerad av Lamborghini Sián FKP 37
Kolfiberfest!

Ducati och Lamborghini presenterar nu tillsammans en specialversion av hojen Diavel inspirerad av superbilen Sian FKP 37. Det här är det första samarbetet mellan företagen sedan Volkswagen-koncernen köpte Ducati 2012. Hojen har utrustats med luftintag, kylarskydd, tankskydd och skärmar i kolfiber. Den lilla flärpen ovanför strålkastaren, det runt strålkastaren och skyddet över ljuddämparen är också i detta ädla material. Vidare är den lackad i samma Gea Green-kulör som bilen. Ramen är i lacken Electrum Gold. Fälgarna som är smidda är på 17 tum. Motorn är orörd vilket innebär att den fortfarande bjuder på 162 hästar. Hojen släpps nästa månad och endast 630 stycken exemplar kommer att tillverkas. På prislappen står det 31.995 dollar. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes-Maybach S-Klass är här
En bil du inte vill köra

I början av september rullade Mercedes ut nya S-Klass. Nu kommer den i det lyxigaste utförandet man kan tänka sig - Maybach. Bilen sticker ut genom att ha lack i två toner, mer krom, annan design på fälgarna och en grill med vertikala ribbor i sig. Den är dessutom hela 29 centimeter längre än en vanlig S-Klass vilket innebär att den mäter 5,47 meter på längden. Busenkel att fickparkera alltså. Allt för att man ska förstå att det här inte är någon vanlig vagn som kommer rullandes. Med den här vill man utmana bilar som Bentley Flying Spur och Rolls-Royce Ghost. Som väntat är det i baksätet man vill hänga i den här bilen. Här dryper det av lyx i överflöd, benutrymme så det räcker och blir över och alla tekniska prylar du kan tänkas behöva. Du kan öppna och stänga dörrarna elektriskt med en knapp eller genom att göra en gest - för att öppna en dörr manuellt är för tjänstefolk. Här bak finns det två stycken fåtöljer att plantera ändan i och dessa är givetvis utrustade med massage, värme och kyla. Sitter man bakom passagerarstolen kan man även fälla sin stol och få en mer liggande position. Då fälls även ett stöd för benen ut från sätet framför, och detta kan ge dig massage av vaderna. Som om inte allt detta vore nog är även dörrsidorna och armstöden uppvärmda för att du inte ska frysa om dina armbågar. Skärmarna på framstolarna mäter 11,6 tum och via dessa kan du styra allt från musik till klimatanläggning. Mellan stolarna finns en skärm till som du kan ta loss och använda som surfplatta. Sist men inte minst finns här ett kylskåp för dina drycker och specialdesignade glas att hälla upp detta i. Under den långa motorhuven finns det antingen en V8:a eller en V12:a. Den förstnämnda versionen heter S580 4Matic och den har den välbeprövade dubbelturbomatade vinkelåttan på 4,0 liter. Den ger här 500 hästar och kan via ett mildhybrid-system bjuda på en extra dos med 25 hästar vid behov. S650 har istället tolv stycken burkar, dubbla turbo och maskinen är på 6,0 liter. Effekten är 625 hästar och drivningen sker på alla fyra hjulen. Längre fram kommer även en laddhybrid-version att erbjudas. Den kombinerar en rak bensinsexa på 3,0 liter med en elmotor och ska ha en sammanlagd effekt på 510 hästar. Lansering sker i mitten av nästa år men något pris har vi inte fått än. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Audi uppdaterar SQ5
Har nu dieselmaskin under huven igen

I somras fick Audis mellan-SUV Q5 sig ett lyft. Nu presenteras prestandaversionen SQ5 i samma utförande. Men där tidigare SQ5 innebar bensinsexa är det nu återigen dieselsexa som gäller för Europa. Den är på 3,0 liter och ger 341 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Jämfört med föregångaren har den här fått kolvar i härdat stål istället för aluminium samtidigt som man förbättrat och modifierat insprutningen. Istället för en laddluftkylare i nosen har man monterat en luft/vatten-kylare i V:et mellan cylindrarna. Turbon har även fått ett mindre turbinhjul som snurrar snabbare. Bilen är en mildhybrid och har en kombinerad startmotor och generator med 48-voltsteknik. 0-100 km/h ska gå på 5,1 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 0,82 liter per mil och utsläppen till 215 gram per kilometer. Nya SQ5 lanseras under första kvartalet nästa år och den kostar från 687.500 kronor. Beställa ska man kunna göra från och med den här veckan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Playstation 5 är next gen på riktigt
Vi har testat Sonys nya spelkonsol

TL;DR: Playstation 5 är en kraftfull konsol och Sony har gjort ett svinbra jobb med att demonstrera vad konsolen går för. Tumnagel
53.3°
+
André Stray
0

3Doodler släpper ny Pro-version
Kan rita 3D-strukturer i metall och trä

2016 släppte 3Doodler en Pro-version av sin 3D-skrivarpenna och nu släpper man en ny version av denna som fått namnet "3Doodler Pro+". Precis som föregångaren kan 3Doodler Pro+ skriva ut strukturer i andra material än plast. I Pro+ fall handlar det om till exempel brons, koppar, nylon och till och med trä. Förutom att skriva ut olika typer av strukturer föreslår 3Doodler att pennan skulle kunna användas till olika typer av reparationer. Pennan går att använda i upp till en halvtimma innan den måste kylas av i minst två minuter. Det kan jämföras med 3Doodler Create+ som företaget släppte för två år sedan som kan rulla i tio minuter innan den måste kylas av. Det handlar dock om en rätt stor prisskillnad på de båda modellerna. En 3Doodler Create+ kostar 80 dollar medan 3Doodler vill ha 250 dollar för en 3Doodler Pro+. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det kommer en svensk version av Alone
Överlevnadsprogrammet "Ensam" ska spels in i Nordnorge

Discovery Networks meddelade idag att det kommer en svensk version av deras överlevnadsprogram Alone som sänts i sju säsonger i USA. Den svenska versionen av Alone kommer att heta Ensam och ska spelas in i den nord-norska vildmarken. Discovery skriver om Ensam: "Långt från familj, vänner, mobiler, tv-apparater och det moderna samhället. De måste jaga mat och hitta vatten. De behöver bygga skydd mot isande kyla och kunna försvara sig mot rovdjur som hotar. De utsätts för extrem isolering långt bort från de samhälle som vi är vana vid. Allt de har är sig själva." Ensam kommer att börja sändas på Dplay någon gång under nästa år. Här ovanför hittas trailern till den amerikanska förlagan Alone. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu har ISS fått två nya kylskåp
Ska användas för att förvara mat och medicin

Tidigare den här månaden var det dags för NASA att skicka upp nya grejer till den internationella rymdstationen ISS, något man gör någorlunda regelbundet. Ombord på farkosten Cygnus NG-14 som då skickades till ISS fanns bland annat två kylskåp som nu levererats till ISS. Kylskåpen kallas för FRIDGE (Freezer Refrigerator Incubator Device for Galley and Experimentation) och är ungefär lika stora som en mikrovågsugn. Det finns möjlighet att ställa in kylskåpen ända ner till -15 graders temperatur vilket borde innebära att de även kan användas frysskåp. FRIDGE är utvecklat av BioServe Space Technologies på University och Colorado och Robby Aaron, en av kylskåpens utvecklare säger om dessa: "There are no rotating parts, no fans, which is really big for reliability. A normal fridge on Earth is also hot in the back. We can’t have that in space. Warm air doesnx27t rise in microgravity; it stays stationary and can cause things to overheat, so you must get rid of heat some other way. ISS has a water-cooling system we’ll be tapped into to directly dump the waste heat and keep the system cool." Sammanlagt har NASA beställt åtta FRIDGE. De två som nu levererats till rymdstationen ska användas för att kyla ner mat och medicin. De övriga sex kylskåpen ska användas för att förvara olika typer av temperaturkänsliga experiment som besättningen ombord på ISS genomför. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida