Quantcast
m

BMW 545e - laddhybrid med sexa
Går kortare på el men har mer kraft

Vill man köra BMW 5-serie som laddhybrid finns 530e. Men om man tycker att den är lite för klen med sin turbomatade bensinfyra presenteras nu 545e xDrive. Den har istället en turbomatad rak bensinsexa som tillsammans med elmotorn ger 400 hästar och hela 600 newtonmeter. Växellådan är en åttastegad Steptronic. Räckvidden på bara el minskar dock från 6,7 till 5,7 mil men det kanske det kan vara värt för att komma fram lite snabbare. 0-100 km/h ska här gå på 4,7 sekunder vilket är en klar förbättring mot 530e:s tid på 5,9. Toppfarten på bara el anges till 140 km/h, när bägge systemen rullar är den istället 250 km/h. Den blandade förbrukningen anges till mellan 0,21-0,24 liter per mil. Vad 545e xDrive kommer att kosta och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Hyundai gör Ioniq till ett eget varumärke
Tre nya elbilar lanseras de kommande fyra åren

Hyundai har en modell som heter Ioniq som man kan få som hybrid, laddhybrid och elbil. En rätt smart bil vars namn nu förvandlas till ett eget varumärke. Hyundai säger att man under Ioniq-varumärket ska erbjuda "kundcentrerade eldrivna upplevelser som kretsar runt uppkopplade livestylelösningar" och det kommer att bli helt dedikerat till batteridrivna elbilar. Under de kommande fyra åren ska tre stycken elbilar lanseras under epitetet och konceptbilarna 45 och Prophecy är två av dem. Den tredje blir en ny SUV som vi ser längst bak på bilden ovan. 45 är först ut att förvandlas till produktionsbil och den får då namnet Ioniq 5 med lansering 2021. 2022 kommer Prophecy att bli Ioniq 6 och i början av 2024 lanseras Ioniq 7 som är suven. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Produktionsstarten av Ferrari SF90 Stradale försenas
Är du drabbad?

Förra våren rullade Ferrari ut sin första laddhybrid SF90 Stradale. En superbil med 1000 hästar som tar Ferrari in i framtiden både teknik- och designmässigt. Målet var att de första leveranserna skulle äga rum under första halvan av året men det satte coronaviruset inte helt oväntat stopp för. Nu säger man att det hela istället är framflyttat till senare i år under fjärde kvartalet och att man inte kommer att kunna rampa upp produktionen förrän mot slutet av året. Den som lägger en beställning nu får i snitt vänta 1,5 år på att få sin bil. I Italien börjar priset för en SF90 Stradale på 430.000 euro. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Nästa BMW 5-serie och X1 kommer som helt eldrivna
Nya 7-serie är dock först ut

2022 kommer en ny 7-serie från BMW och som vi tidigare har berättat kommer den i ett helt eldrivet utförande. Modellen kommer att erbjudas med fyra stycken olika motoralternativ (bensin, diesel, laddhybrid, eldrift) och nu bekräftar BMW att nästa 5-serie och X1 kommer att få samma behandling. 2023 är BMW:s mål att ha presenterat 25 stycken hybrider och eldriftsmodeller. Oliver Zipse som sitter i BMW:s styrelse säger följande: "We are not just making abstract statements – we have developed a detailed ten-year plan with annual interim goals for the timeframe up to 2030. We will report on our progress every year and measure ourselves against these targets. The compensation of our Board of Management and executive management will also be tied to this." Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade Maserati Ghibli
Nu som mildhybrid

Maserati drar nu täcket av uppdaterade Ghibli som de hajpat så mycket om det senaste. Och inte nog med att utseendet knappt har förändrats, allt snack om elektrifiering resulterade inte i en laddhybrid eller ens en vanlig hybrid, utan bara en fjuttig mildhybrid. Designmässigt har bilen en ny grill och uppdaterade strålkastare. Sen finns det även lite nya blåa detaljer för som ni vet måste alla elektrifierade fordon ha sådant på sig, annars räknas det inte. Under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 330 hästar och har 450 newtonmeter i vrid. Den i sin tur får sällskap av ett 48-voltssystem som alltså är det som gör den till en mildhybrid. 0-100 km/h ska gå på 5,7 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Jämfört med Ghibli Diesel väger den här 80 kilo mindre. Den blandade förbrukningen anges till mellan 0,85-0,96 liter per mil. Maseratis första helt eldrivna modell blir nya GranTurismo och GranCabrio som ska dyka upp någon gång nästa år. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Jeep teasar Wrangler som laddhybrid
Kommer snart

Som vi har skrivit tidigare kommer nya Wrangler att dyka upp som laddhybrid och här får vi en första teaser inför detta. Man säger inte exakt när den lanseras men vi får reda på att den då kommer att heta Wrangler 4xe. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Nya Skoda Octavia RS med traditionella motoralternativ
Alltså inte som laddhybrid

I mars rullade Skoda ut nya Octavia RS. Det som var nytt förutom designen var att bilen hade laddhybrid-teknik. Nu presenteras RS-versionen även med traditionell bensin- och dieselmotor helt utan elektrifiering inblandat. Om vi börjar med bensinaren så får den en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 245 hästar. Precis samma effekt som i laddhybrid-versionen alltså. Maxvridet som man får mellan 1600 och 4300 varv är 370 newtonmeter. Sexpetad manuell växellåda är standard, sjustegad dubbelkopplingslåda finns som tillval. Drivningen sker endast på framhjulen. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder vilket är 0,6 snabbare än för laddhybriden. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Dieselsnurran är på 2,0 liter och ger 200 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Den här går bara att få med den sjustegade dubbelkopplingslådan och är också endast den version av alla RS som går att få med fyrhjulsdrift. Med detta gör den 0-100 km/h på 6,8 sekunder. Någon prislista har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Suzuki sätter sin logga på Toyota RAV4
Det här är nya laddhybriden Across

2018 presenterade Toyota den femte generationen av modellen RAV4, och ett år senare lanserades den i Europa. I början av året kunde vi här i Sverige reservera laddhybrid-versionen av bilen. Nu presenterar Suzuki modellen Across som är en RAV4 med Suzuki-loggor på sig, och lite annan front. Toyotan börjar på 499.000 kronor och Suzukin väntas bli bra mycket billigare än så. Den ska lanseras i Europa i höst men om den kommer till Sverige är oklart för tillfället. Under huven sitter en bensinfyra på 2,5 liter som får sällskap av en elmotor på framaxeln och en på bakaxeln. Drivningen sker på alla fyra men man kan om man vill välja att bara köra framhjulsdrivet för att spara soppa. Vid behov kan upp till 80 procent av kraften skickas till bakhjulen. I RAV4 är systemeffekten 306 hästar och batteripacket på 18,1 kWh. Den klarar 7,5 mil på bara el vilket Suzukin alltså också borde göra. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Första provkörningarna av Ferrari SF90 Stradale är här
Tyskt och italienskt

För ett år sedan släppte Ferrari lös den nya super-hybriden SF90 Stradale och nu har journalister fått köra den för första gången. Det här är ingen efterträdare till LaFerrari utan snarare en mer avancerad version av F8 Tributo. Som du kan ladda med sladd och som har mer effekt. Två stycken elmotorer sitter på framaxeln och dessa får sällskap av en tredje som man placerat mellan förbränningsmotorn och växellådan. Bensinslukaren är en turbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 780 hästar och 800 newtonmeter i vrid, allt kopplat till en åttastegad dubbelkopplingslåda. Den kombinerade effekten anges till 1000 hästar. Det räcker för att kunna ta sig från 0-100 km/h på 2,5 sekunder och toppa 340 km/h. Det går även att köra på bara el i typ 2,5 mil. Ovan ser vi SportAutos testkörning på tyska och nedan Automoto.it på italienska så glöm inte att sätta på undertexter om ni inte behärskar dessa språk. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen lyfter Tiguan
Kommer också som laddhybrid och i R-version med 320 hästar

Redan i början av året läckte bilder på ansiktslyftna Tiguan ut men nu är det alltså dags för Volkswagen att dra av täcket officiellt. Den här följer samma spår som övriga modeller i utbudet och även under skalet ser det samma ut. Precis som för nyligen presenterade Arteon kommer även den här i R-version med 320 hästar och för första gången som laddhybrid. Den heter då Tiguan eHybrid men några specifikationer kring den får vi tyvärr inte för tillfället. Förmodligen får den samma saker som sitter i nya Golf och den ska klara runt fem mil på bara el. Man ska även kunna köra i upp till 130 km/h på bara el. Systemeffekten anges här till 245 hästar. Lansering i Sverige sker i november. Förförsäljningen drar igång i sommar och då släpps även priserna. Läs mer om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Det här är fjortonde generationen av Ford F-150
Nya arbetshästen presenterad

Nu var det så äntligen dags för Ford att rulla ut helt nya F-150. Det här blir galet nog den fjortonde generationen och den absolut största nyheten är att pickupen kommer att erbjudas med eldrift - både som laddhybrid och ren elbil. Den sistnämnda dyker dock inte upp förrän 2022. Utseendemässigt har det hänt en del även om man fortfarande såklart känner igen sig. Det är stort och maffigt som alltid och modemässigt riktigt har sjävklart grillen ökat i storlek. Och man kan få inte mindre än elva stycken olika utföranden på den. Motormässigt presenterar man bara ett enda alternativ för tillfället och det är en EcoBoost-hybrid där man kombinerar en V6:a på 3,5 liter med en elmotor på 47 hästar som är inbyggd i automatlådan som har tio steg. Tyvärr är Ford väldigt förtegna kring effekt och prestanda än så länge. Insidan får en liten skärm på fyra tum i instrumenthuset och en åtta tum stor infotainmentskärm. Dyrare utrustningsnivåer har istället 8 respektive 12 tum på grejerna. Infotainmentsystemet SYNC 4 är standard och har stöd för Apple CarPlay, Android Auto och SYNC AppLink. Mellan stolarna har man skapat en slags kontorsyta där man kan göra viktiga saker när bilen är parkerad. På säkerhetssidan hittar vi saker som autobroms, 360-graderskamera, helljusassistans och fotgängardetektering. Nya F-150 lanseras i höst till ett ännu okänt pris. Den kommer att erbjudas i versionerna XL, XLT, Lariat, Platinum, King Ranch och Limited. Givetvis kommer fler motoralternativ att läggas till och saker som om man vill ha långt eller kort flak. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen rullar ut Arteon Shooting Brake
Kommer som laddhybrid och i R-version med 320 hästar

Volkswagen lyfter nu modellen Arteon och i samma veva presenteras även den nya versionen Shooting Brake som vi skrivit om tidigare. Det här är en slank kombi som precis som sitt sedan-syskon kommer att erbjudas som laddhybrid och i 320 hästar stark R-version. Kombin kan lasta upp till 590 liter och 1632 liter (75 fler än vanliga Arteon) om man fäller baksätet. Det ska även gå att få in nästan två meter långa grejer med sätet fällt. Gällande själva faceliften är det inte så mycket som har hänt och den mesta fokusen har legat på inredningen som fått mer läder och trä-detaljer. Här finns även en ny ratt med pekfunktioner och precis som i nya Golf styr man även klimatanläggningen genom touch. Det nya infotainmentsystemet MIB3 finns på plats och det klarar trådlös Android Auto och Apple CarPlay. Det finns även trådlös laddare för telefonen och ett ljudsystem på 700 watt från Harman/Kardon. Utsidan uppdateras med en ljuslist i fronten som kopplar ihop strålkastarna. Det finns även mer krom och lite större luftintag. Även bakljusens design är ny, och ett sportigare avgassystem får sällskap av en ny diffusor. Körmässigt har man bland annat uppdaterat den självkörande funktionen Travel Assist så att den nu fungerar upp till 210 km/h. Backkameran får en ny bredd på synfältet - från 90 till 170 grader. Köper man en Arteon som laddhybrid har den tillägget Ehybrid. Den får samma grejer som i GTE vilket här innebär sammanlagt 218 hästar och framhjulsdrift. Batteriet är på 13 kWh och på bara el ska man kunna köra 5,4 mil. Vassast blir som väntat Arteon R. Här finns en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 320 hästar. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften kommer dit via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på omkring fem sekunder. Versionen får nyheten R-Performance Torque Vectoring som ser till att skicka kraften mellan alla hjulen på allra bästa sätt beroende på situation. Om det behövs kan exempelvis alla kraft skickas till ett enda hjul. Vad nya Arteon kostar och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Specialversion av Range Rover hyllar originalet som fyllt 50 år
Kan fås med solid lack som flörtar med dåtiden

Som vi tidigare har skrivit så fyller Range Rover hela 50 år i år. Det firar tillverkaren Land Rover bland annat genom att nu presentera Range Rover Fifty som är en specialversion som hyllar originalet. Den 17 juni 1970 lanserades den första generationen och det var något helt nytt att man kunde ge sig ut i terrängen och samtidigt vara inbäddad i lyx. Konceptet har vidareutvecklats hela tiden och nu för tiden är det nog väldigt få som är ute och härjar i leran med sina Range Rovers, även om det såklart fortfarande är möjligt. Vid lanseringen var Range Rover den första suven med permanent fyrhjulsdrift och 1989 blev den världens första terrängbil med ABS-bromsar. 1992 introducerades elektronisk antispinnkontroll och automatisk elektronisk luftfjädring vilket man också var först med på denna typ av bil. 2012 var man först med att tillverka en SUV helt i aluminium. Den senaste specialversionen Fifty tillverkas endast i 1970 stycken exemplar. Man har utgått från Autobiography och och smackat dit 22-tumsfälgar. Bilen går att få i färgerna Carpathian Grey, Rosello Red, Aruba och Santorini Black. Land Rover Special Vehicle Operations har även tagit fram tre stycken solida färger som inspirerats av dåtiden - Tuscan Blue, Bahama Gold och Davos White. Det går att få bilen med lång eller kort hjulbas och med bensin, diesel eller laddhybridsversionen P400e. Speciella emblem kommer att finnas både på in- och utsidan. Vad man får betala för kalaset är dock oklart. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Nu har den sista i8:an rullat av bandet
BMW drar ut sladden på sport-hybriden

Som vi tidigare har skrivit har BMW beslutat att lägga ned modellen i8. Den 11 juni, torsdag förra veckan, rullade det allra sista exemplaret av bandet. Bilen är en Roadster lackerad i Portimao-blå och med denna ihopskruvad landar antalet byggda exemplar på runt 20.500. i8 presenterades hösten 2013 som coupé och våren 2018 presenterades den även som Roadster. "The BMW i8 is a unique vehicle that was manufactured by unique employees. The experience gained here at the Leipzig plant ensures that the BMW Group has lightweight construction expertize that is unique in the automotive industry. The BMW i8 is an integral part of Leipzig. It is a brand ambassador for the BMW Group and for our plant." Uppföljaren som ryktas heta i12 fick vi en försmak på i samband med att Vision M Next Concept visades upp för ett år sedan. Den väntas dock inte dyka upp förrän 2023. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Kommande laddhybrider från BMW klarar 10 mil på el
Räcker det för er?

I slutet av året är BMW:s plan att ha inte mindre än tolv stycken laddhybrider i utbudet. Nu meddelar styrelsemedlemmen Pieter Nota att några av dessa kommer att kunna ta sig tio mil på bara el. Vilka modeller det kommer att röra sig om är dock oklart än så länge. Framöver kommer BMW även att lanseras ett belöningssystem för laddhybrider. Det innebär att användare kommer att få poäng för varje kilometer de kör på bara el. Poäng som de sedan kan byta mot något, vad det kan vara får vi se. Kanske glassbåtar? Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Jeep uppdaterar Compass
Kommer som laddhybrid

Jeep ger nu sin lilla modell Compass ett lyft. Förutom ny motor och att den kommer som laddhybrid är det nytt att tillverkningen numera sker i Melfi, Italien. Den nya motorn är en turboladdad fyra på 1,3 liter som ska vara 30 procent mer bränsleeffektiv än sin föregångare. Den ger 130 hästar och erbjuds i kombination med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrit. Fem stycken versioner av Compass kommer att erbjudas - Sport, Longitude, Mighty Eagle, Limited och S. Den sistnämnda bjuder på hisnande 150 hästar. Oavsett vilken version du köper kan du välja mellan en sexpetad manuell låda eller en ny dubbelkopplingslåda. Laddhybriden kommer under andra halvan av året och den kombinerar 1,3-litersmotorn med en elmotor. Det snackas om effekt på antingen 190 eller 240 hästar. Den här versionen kommer endast gå att få med fyrhjulsldrift. Insidan bjuder nu på Uconnect-systemet som gör att du på avstånd kan övervaka och låsa/låsa upp bilen. På säkerhetssidan hittar vi saker som forward collision och lane departure warning som standar. Blind-spot monitoring, adaptive cruise control, parking assist och cross-traffic alert finns på tillvalslistan. Några priser har vi inte fått än. De framhjulsdrivna versionerna ska nå återförsäljare den här månaden, men om det gäller här i Sverige är oklart för tillfället. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Maseratis första laddhybrid blir Ghibli
Faceliften kommer med elektrifiering

Även Maserati måste ge sig in i elektriferingens värld och det kommer man att göra med den uppdaterade versionen av modellen Ghibli som snart presenteras. Planen var att visa upp denna version på Beijing Auto Show men nu blir det någon gång senare i år istället. Nu får vi i alla fall en första teaser kring bilen, även om den egentligen inte säger någonting. Det ska i alla fall handla om en laddhybrid men någon mer information kring den har vi inte för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade Hyundai Santa Fe
Mer än bara en facelift

Hyundai presenterar nu en facelift av modellen Santa Fe och det handlar faktiskt om mer än bara nya lackalternativ och DRL-ljus i stötfångaren. Förutom uppdaterade strålkastare och baklampor baseras bilen på en ny plattform som ska vara säkrare, ge bättre köregenskapar och som möjliggör laddhybrid-teknik. Även insidan har gjorts om och här hittar vi en ny 10,25 tum stor infotainmentskärm tillsammans med ett digitalt instrumentkluster som visas på en 12,3 tum stor skärm. Hela mittkonsolen har även arbetats om och nu hittar man knappar istället för spak gällande växellådans lägen. Tyvärr får vi ingen mer information än så här för tillfället. Bilen lanseras i Sverige i början av nästa år. Specifikationer kring motorer, pris och liknande ska släppas senare i år. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Bekräftat - Volkswagen Arteon kommer som slank kombi
Erbjuds som laddhybrid

Den 24 juni kommer Volkswagen att presentera en uppdatering av modellen Arteon. Bilen som är en mer sportigt designad version av Passat i sedan-utförande kommer då även att erbjudas som slank kombi, vilket vi har sett bild på tidigare. Volkswagen kallar det för Shooting Brake-version men den benämningen har ju använts lite felaktigt de senaste åren då en sådan egentligen bara ska ha två dörrar. I övrigt får bilarna en uppdaterad förarmiljö med den senaste generationens infotainmentsystem MIB3. Nytt är också att modellen kommer som laddhybrid. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Rykte Alfa Romeos eldrivna SUV kommer 2022
Kommer troligtvis bygga på PSA-plattform

Senare i år kommer Alfa Romeo att sluta tillverka modellen Giulietta och då har man endast två stycken kvar i utbudet - Giulia och Stelvio. Men det ska fyllas på med fler, bland annat en liten eldriven SUV. Nu sägs det att den ska dyka upp någon gång 2022. Det finns inte så mycket information kring denna än men det sägs att man kommer bygga den på samma bitar som PSA använder sig av, en koncern man slog ihop sig med i slutet av förra året. Där finns det i dagsläget redan flera eldrivna bilar, som exempelvis Opel Corsa-e och Peugeot e-2008. Nästa modell från Alfa Romeo blir den lilla suven Tonale som lanseras nästa år. Den kommer att erbjudas som laddhybrid. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

BMW:s uppdaterade 5- och 6-serie är här
Kommer både som mildhybrid och laddhybrid

Precis som utlovat presenterar BMW idag uppdaterade 5-serie Sedan, 5-serie Touring och 6-serie. Gemensamt för alla är att det går att få med mildhybridteknik eller som laddhybrider. På det sistnämnda temat presenterar man även nyheten X2 xDrive25e. Bilarna har fått ett nytt uppdaterat utseende och tydligast är LED-strålkastarna, den större grillen och de nya bakljusen. Adaptiva LED-strålkastare och laserljus finns på tillvalslistan. Insidan får infotainmentsystem med skärm på upp till 12,3 tum, sporträtt i läder och nya perforerade Sensatec-komfortsäten. Dragvikten för laddhybriderna ökas från 750 till 1700 kilo. Har du fyrhjulsdriften xDrive får du dra upp till 2000 kilo. Mildhybridtekniken består av en 48-volts startgenerator som kan lagra bromskraftsenergi och vid tillfälle kan ge extra elektrisk kraft. 5-serie Sedan och 5-serie Touring har premiär i juli. Då erbjuds 530e och 530e xDrive Sedan som båda fått 40 extra hästar och som nu bjuder på 292 hästar. I höst lanseras laddhybriderna 530e Touring, 530e xDrive Touring och 545e xDrive Sedan. 6-serie Gran Turismo lanseras i slutet av sommaren. 5-serie Sedan kostar från 436.000 kronor, Touring från 454.900 kronor och 6-serie GT från 557.600 kronor. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Mini uppdaterar Countryman
Union Jack-baklamporna är på plats

Mini uppdaterar nu modellen Countryman som har sett likadan ut sedan 2017. Det handlar om en liten facelift och att man trycker in mer teknik i bilen. Stötfångaren fram har blivit lite sportigare och LED-strålkastare är nu standard. Bakljusen anammar samma design som vanliga Mini, det vill säga Union Jack-flaggans mönster i glasen. Diffusorn har även fått ny design. På insidan är sportratt nu standard och infotainmentsystemet har nytt innehåll. Instrumentklustret består av en skärm på fem tum och pekskärmen i mitten mäter 8,8 tum. Som motoralternativ finns Cooper ALL4 som har en trecylindrig bensinare på 136 hästar och 220 newtonmeter. Med den gör bilen 0-100 km/h på 10,1 sekunder och toppar 202 km/h. Den som vill komma lite snabbare fram köper Cooper S ALL4 som har en bensinfyra som ger 178 hästar. Den gör istället 0-100 km/h på 7,3 sekunder och toppar 222 km/h. Countryman erbjuds även som laddhybrid och då heter den Cooper SE ALL4. Samma motor som i S driver framhjulen och en elmotor driver bakhjulen. Den sammanlagda effekten anges till 220 hästar och vridet till 385 newtonmeter. Batteripacket är på 9,6 kW och med fulladdat ska man kunna ta sig 5,2 mil på el. 0-100 km/h går här på 6,8 sekunder och toppfarten ligger på 196 km/h. Prislappen börjar på 321.600 kronor och sträcker sig upp till 492.900 kronor. Tillverkningen drar igång i juli och de första leveranserna ska ske i augusti. Ännu mer fakta och mängder av bilder hittas på länken nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Det här är ansiktet på nya Hyundai Santa Fe
Kommer som laddhybrid

I september kommer Hyundai att lansera nya Santa Fe och nu får vi en första teaserbild som visar lite hur den kommer att se ut. Det handlar om mer än bara en facelift och modellen får bland annat ett helt nytt aggressivare ansikte. Två stående DRL-staplar gör att bilen ser ganska så arg ut, själva strålkastarna är de två runda på vardera sida som är ganska dolda på denna bild. Nya Santa Fe kommer att baseras på Hyundais helt nya plattform som bland annat är anpassad för elektrifiering. Bilen kommer alltså att för första gången erbjudas som hybrid och laddhybrid. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagens R-divison kommer utvecklas till ett elbilsmärke
Det måste bli så enligt Jürgen Stackmann

Om det finns ett R med i beteckningen på din Volkswagen innebär det att den är lite sportigare än vanligt. I sin renodlade form handlar det om bättre prestanda och mer effekt. Nu får vi reda lite på hur man tänker kring R:ets framtid och enligt styrelsemedlemmen Jürgen Stackmann kommer divisionen att utvecklas till ett elbilsmärke. Om man med detta menar att R-bilarna kommer att vara helt eldrivna eller hybridiserade framgår inte för tillfället. Nyligen släppta Touareg R är exempelvis en laddhybrid. "The future of R needs to be, and will be, electric. We’re still working on what we started two and a half years ago – which was obviously not electric, though exciting – but the work going forward is and will be electrified." Härnäst i R-gänget blir nya Golf R som man håller på att finslipa innan lansering. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Toyotas stora SUV kommer till Sverige
Sjusitsiga Highlander lanseras nästa vår

Toyota har en SUV-modell som heter Highlander och med våra ögon mätt är det en ganska stor bil som har plats för sju personer. Nästa vår kommer bilen till Europa och till oss här i Sverige och så här ser den ut. Försäljningen drar igång i höst men vad bilen kostar vet vi tyvärr inte just nu. Enda motoralternativet är en bensinfyra på 2,5 liter som paras ihop med en elmotor bak och en fram. Det här är dock ingen laddhybrid utan systemet jobbar utan din inverkan. Effekten anges till 247 hästar och bränsleförbrukningen till 0,66 liter per mil. Drivningen sker på alla fyra hjulen. Bilen mäter 4,95 meter på längden och i bagagerummet ska det gå in 658 liter. Fäller man andra och tredje raden sväljer utrymmet upp till 1909 liter. Som tillval kommer Apple Carplay och Android Auto att finnas. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Mercedes GLC som diesel-laddhybrid börjar säljas
Kostar från 601.900 kronor

I början av året presenterades priserna på Mercedes GLC som laddhybrid, från 559.900 kronor. Nu presenterar man priserna för den version som istället för en bensinmotor kombinerar elmotorn med en dieselsnurra. Suven kostar från 601.900 kronor medan "coupén" kostar från 636.900 kronor. Under skalet sitter en dieselfyra på 194 hästar tillsammans med en elmotor på 122 hästar. Systemeffekten anges till 306 hästar och 700 newtonmeter i vrid och 0-100 km/h ska gå på 6,2 sekunder. På eldrift ska man kunna ta sig fyra mil och batteripacket är på 13,5 kWh. Att ladda från 10 till 100 procent tar 1,5 timme med 7,4 kW. Bränsleförbrukningen anges till cirka 0,2 liter per mil när förbränningsmotorn är inblandad. CO2-utsläppet ligger på mellan 48-57 gram och siffrorna tillsammans gör att bilen får en preliminär miljöbonus på ca 25.000 kronor. Årsskatten ligger på runt 1230 kronor. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Nya Audi A6 som laddhybrid börjar säljas
Kostar från 649.000 kronor

Den här veckan drar Audi igång försäljningen av laddhybriderna A6 Avant och A6 Sedan 55 TFSI e quattro. Kombin tar sig fem mil på bara el, sedanen 5,5. Under huven sitter en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 252 hästar. Tillsammans med elmotorn är systemeffekten 367 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 14,1 kWh. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften skickas dit via en sjustegad S-tronic-låda. Den blandade förbrukningen anges till 0,16 liter per mil för A6 Sedan, 0,18 för A6 Avant. Med en typ 3-kabel kan man ladda med upp till 7,4 kW och då tar det 2,5 timme till fullt batteri. Lansering sker efter sommaren. A6 Sedan 55 TFSI e quattro kostar från 649.000 kronor och A6 Avant 55 TFSI e quattro från 666.000 kronor. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Land Rover lanserar trecylindrig laddhybrid
Drivlina som går att få till Evoque och Discovery Sport

För ett år sedan fick sig Land Rover Discovery Sport en facelift och lanserades som mildhybrid. Man berättade i samband med detta att även en laddhybrid-version skulle dyka upp och nu presenteras den. Drivlinan består av en trecylindrig bensinare på 1,5 liter som ger 200 hästar. Den i sin tur paras ihop med en elmotor på 110 hästar som får sin kraft från ett batteri på 15 kWh. Alltsammans är kopplat till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Även Evoque får ta del av drivlinan och den kommer att erbjudas till andra modeller framöver, Defender lär vara en av dessa. Batteriet ska man kunna ladda från tomt till 80 procent på 30 minuter om man har tillgång till snabbladdning. På bara el kommer Evoque 6,6 mil, Discovery Sport 6,2 mil. Den blandade förbrukningen anges till 0,14 respektive 0,16 liter per mil. Vad de nya drivline-alternativen kommer ha för prislappar är oklart för tillfället. Lansering ska ske efter sommaren. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Första skissen på Volkswagen Tiguan facelift
Modellen har även nått milstolpe

I början av året smygfotades en facelitad Volkswagen Tiguan utan maskering så hur den ska se ut är ingen direkt nyhet. Nu har i alla fall Volkswagen själva börjat teasa bilen och man börjar med den här skissen. Det vi vet nu kring bilen är bland annat att den kommer att erbjudas som laddhybrid. Annat nytt på Tiguan-fronten är att man nått en milstolpe eftersom man tillverkat sex miljoner exemplar. Bara under förra året tillverkades 910.926 stycken. Siffrorna gör bilen till Volkswagens bäst säljande modell och en av Europas bäst säljande suvar. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida