m

Kia uppdaterar Ceed
Med nya detaljer och mjukvara

Kia säljer bra och bäst säljer Ceed-modellerna. Bättre säljer faktiskt bara Volvo XC40, XC60 och V60. Nu uppdateras hela linjen och Kia är tydliga med att modellerna är utvecklade för den europeiska marknaden. Skillnaderna är inte gigantiska om man säger så och är en regelrätt ansiktslyftning med detaljer. Grillarna har fått lite annan stil lite mer krom och lyktorna har också uppdaterats. Nya fälgar har även hittat in i utbudet liksom fyra färger med coola namn (Machined Bronze, Lemon Splash, Yucca Steel Gray och Experience Green). Enklast att känna igen den uppdaterade varianten är på den nya loggan som nu finns både fram och bak på bilen. På insidan har man ändrat detaljer och materialval, till exempel på växelväljare och knappar. I mitten finns en 12,3 tum stor skärm och framför föraren en skärm på 10,25 tum. Ny mjukvara finns också, inte bara på skärmarna utan också för den som vill koppla upp sig mot sin bil med Kias app. På drivlinjefronten är det inga nyheter förutom att en 1,4 liters bensinare har ersatts av en 1,5 T-GDi. Räckvidden på laddhybriden, som så klart är viktigast i skaran av modeller, är numera 57 kilometer. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Opel Astra
En helt ny look!

Opel är verkligen på gång med en ny stil och nu presenterar man nya Astra. Bilen som förr har varit fantastiskt mellanmjölkig känns nu riktigt frän. Eller vad tycker ni? Gamla Opel köptes av FCA-koncernen som sedan gick ihop med en massa andra märken och blev Stellantis. Det kanske inte ni bryr er om, men det gör att man fått en nystart och numera rullar på samma plattform som bland andra Peugeot 308 och inte något från General Motors. Det betyder också att bilen kommer som laddhybrid men inte som helt elektrisk, tyvärr. Drivlinorna med ren bensin eller diesel är kanske inte så skoj och levererar mellan 110 och 130 hästar. Väljer man laddhybrid blir det däremot roligare och då kan man få upp till 225 hästar. Växellådorna varierar mellan sexpetad manuell och automat med åtta växlar. Astra tar även avancerad belysning till klassen, matrix-lysena har 84 LED-element i varje lykta. Tumnagel
52.2°
+
Roger Åberg
0

Bentley Flying Spur nu som laddhybrid
Njut lite miljövänligare

Laddhybrider är väl sällan speciellt roliga, men den här skulle jag kunna leva med. Det handlar om fina Flying Spur från Bentley som nu får ett laddhybridsalternativ precis som Bentaygan tidigare har fått. Men det är ingen fjösig historia för det. En V6 på 2,9 liter ger 416 hästar och 550 Nm och elmotor levererar 136 hästar och 400 Nm. Tillsammans blir det ger 544 hästar och 750 Nm, vilket är 95 mer än i Bentaygan. Fyra mil ska man komma på ren el och kombinerat ska man komma hela 70 mil. Batteriet är på 4,1 kWh. Bentley lovar att bilen ska bjuda på snabb gasrespons och i princip inget turbolagg. 0-100 ska gå på 4,3 sekunder. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Varannan såld bil i juni var laddbar
MG ZS EV mest sålda elbilen

Vilken elbilsmodell sålde bäst i juni tror ni? Tesla kanske med deras Model 3? Eller Volkswagens ID.4? Nope, det gjorde faktiskt MG med deras MG ZS EV. Man lyckades registrera hela 1665 stycken, före Model 3 med 1499 stycken och ID.4 med 1229 stycken. ID.4 är förresten den överlägset mest sålda bilen för Volkswagen. En imponerande start på den billiga elbilen som går att privatleasa för 1990 kronor i månaden. Bilen fokuserar på pris och har en motor som ger 143 hästar, accelererar till hundra på 8,1 sekund och har ett batteri på 44,5 kWh vilket ska räcka dryga 26 mil enligt WLTP. Andelen laddbara bilar ligger nu på hälften av de sålda bilarna, eller 49,4 procent för att vara exakt. 36.095 bilar såldes i juni och av dem var 9142 laddhybrider, nästan en dubblering från förra året, och 8687 var rena elbilar, vilket är mer än en fyrdubbling från förra året. Tumnagel
44.3°
+
Roger Åberg
0

Utsläppen från nya bilar minskade förra året i Europa
Tack elbilen!

European Environment Agency har sammanställt data för alla bilar som såldes under 2020 och kommit fram till att snittutsläppen bland dessa minskade. Snittet låg på 107.8 gram CO2/km (enligt NEDC), vilket är 14,5 gram mindre än 2019. Faktum är att det är första gången sedan 2016 som snittet minskar, det har alltså ökat i några år i takt med att bilarna vi köper blivit större. Anledningen till minskningen är inte välvilja och smarthet hos tillverkarna utan regler och böter. Dessa har tvingat biltillverkarna att få ut elbilar på marknaden och antalet sålda elbilar tredubblades från 3,5 procent till 11 procent. Även försäljningen av laddhybrider lär ha påverkat siffrorna. Siffrorna ovan är alltså enligt den gamla mätmetoden NEDC för att man helt enkelt ska kunna jämföra bakåt i tiden. I dag använder vi den hårdare mätmetoden WLTP och enligt den var snittet för 2020 130,3 gram CO2/km. Norge är det land som har den överlägset bästa siffran, 38,2 gram enligt NEDC. Men Sverige ligger faktiskt rätt bra till med en fjärdeplats och 93,4 gram. Sämst är Bulgarien med 133 gram. Mer data finns att kolla in här. Bensinbilarna säljer fortfarande överlägset mest och både diesel och bensin ligger på runt 120 gram i snitt. Laddhybrider ligger på runt 40 gram i snitt och elbilar så klart runt noll. Detta är alltså NEDC-siffror och inte WLTP som numera används, så räkna upp dessa med cirka 20 procent. Tumnagel
48.2°
+
Roger Åberg
0

Ferrari släpper rätt rimlig laddhybrid
Levererar 830 hästar

Nu presenterar Ferrari en lite mer sansad laddhybrid, deras första (SF90 Stradale) var ju smått galen. Bilen får namnet 296 GTB och har en V6:a som är nyutvecklad och levererar 663 hästar. Tillsammans med en elmotor på 163 hästar levererar 296:an 830 hästar och 740 Nm. Vikten ligger på 1470 kilo och 0-100 ska gå på 2,9 sekunder. 0-200 går på nätta 7,3 och toppfarten är satt till 330 km/h. Även om det här alltså är en laddhybrid så ska du inte räkna med att göra alla dina ärenden bara på el. Batteriet är nämligen bara på 7,45 kWh och det ska räcka 2,5 mil, så man kommer i alla fall till kiosken innan man "måste" njuta av V6:an. Tumnagel
43.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är nästa Honda Civic
Två första bilderna

Det är dags för en ny generation Civic och här är första bilderna på bilen med fem dörrar. Till Europa kommer den att komma nästa höst och hybriddrivlinor kommer att vara standard, samma som i dag finns i CR-V och HR-V. Men någon laddhybrid eller elversion pratas det inte om, inte än i alla fall. Det här blir den elfte generationen av Civic sedan den lanserades 1972. Tumnagel
34.2°
+
Roger Åberg
0

Peugeot visar nya 308 SW
Wow, en ny kombi!

Det känns som att varje ny bil som presenteras i dag antingen är ett koncept, en SUV eller en crossover. Men nu bryter Peugeot trenden och visar en kombiversion av sin 308. Enligt Peugeot själva så har bilens form en rejsig profil och en sofistikerad rumpa. Håller ni med? Bilen kommer som laddhybrid, två varianter dessutom. Den ena med 180 hästar och den andra med 225. Sedan finns ett gäng med bensinare och dieselsnurror. Det mesta är samma lika som vanliga 308:an förutom bakdelen då. Baksätet är fällbart 40/20/40 och 608 liter med sätena uppe och 1634 med sätena nere. Kul att det kommer nya kombis tycker jag, vad tycker ni om stilen på bilen? Läs mer om 308:an på länken nedan! Tumnagel
45.0°
+
Roger Åberg
0

Volvo och Volkswagen bäst på elektrifiering
Toyota får bakläxa

Gruppen Transport and Environment har kollat på vilka biltillverkare som ligger bäst till när det kommer till elektrifiering ur ett europeiskt perspektiv. Jag vet inte om det är med flit, men Tesla verkar ha glömts bort helt eller så har man inte tagit med dem eftersom de är klara med elektrifieringen. Förutom Tesla så ligger Volkswagen och Volvo bäst till enligt gruppen. Man har tittat på hur långt fram man ligger i egna prognoser, hur det ser ut med batteritillverkning och en rad andra punkter. Både Volkswagen och Volvo kör ju en hård strategi mot elektrifiering just nu och säger att en betydande del av bilarna som säljs 2030 ska vara elektrifierad. I Volkswagens fall tror jag att de kommer att lyckas eftersom MEB-plattformen verkar bli en succé med deras VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4 som väntade storsäljare. Volvo väntar vi fortfarande på att de ska komma ur snackhörnan och in i levererahörnan, att ha en modell som kostar nästan 700.000 kronor räcker inte. Lite underligt är det att Kia och Hyundai hamnar så dåligt, de har redan i dag en stor del elbilar och kommande plattformen som Hyundai Ionic 5 och Kia EV6 ska rulla på verkar väldigt lovande. Att Toyota ligger sist är inga konstigheter, de mumlar fortfarande om hybridteknik även om elbilar också är på gång. Enligt rapporten så väntas försäljningen av rena elbilar ligga på 7,4 procent av produktionen i år, 24,2 procent 2025 och över hälften av produktionen 2030. Laddhybrider väntas nå sin topp försäljningsmässigt runt 2026 och sedan dala igen. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

En närmare titt på nya Volkswagen Multivan
Personbilsfeatures för den stora familjen

Volkswagens klassiska buss används ju för en massa saker, bland annat av den riktigt stora familjen som behöver mycket plats. Men kunderna har börjat bli lite kinkiga och vill ha laddhybrid och annan modern teknik vilket gjorde att Volkswagen nu har flyttat versionen som är just för den stora familjen till samma plattform som deras personbilar, alltså MQB-plattformen. Här får vi se våra tyska vänner gå igenom hela bilens funktioner. Skåpbilsversionen av denna kommer att stanna kvar på den äldre plattformen eftersom MQB inte passar så bra för det syftet. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Lexus presenterar nya NX
Kommer som laddhybrid

NX är en viktig bil i Europa för Lexus och nu kommer en ny generation som bjuder på två mycket välkomna nyheter. Den första är att bilen kommer som laddhybrid. Vi känner igen lösningen från Toyota RAV4 där den är riktigt trevlig, speciellt räckvidden är riktigt härlig med över sju mil på bara el. Trots att batteriet är lika stort i NX som i RAV4 (18,1 kWh), hästarna är exakt samma (306 hästar) och 0 till 100 går på sex sekunder i båda bilarna så väntas Lexus NX komma 63 kilometer istället för 75 kilometer som i RAV4. Men eftersom Toyota håller vad de lovar kan du troligen räkna med dryga sex mils räckvidd. Bensinmotorn är på 2,5 liter och jobbar på framhjulen medan elmotorn jobbar på bakhjulen. Laddhybriden får beteckningen 450h+ men det finns även en annan version som kallas 350h och som har Lexus vanliga hybridteknik. Den har 242 hästar och gör 0 till 100 på 7,7 sekunder. Jämfört med förra versionen är det 15 procent snabbare, samtidigt har man minskat utsläppen med 10 procent. En annan trevlig nyhet är att man jobbat om förarmiljön. Borta är den där ålderdomliga styrplattan och istället rör man skärmen med fingrarna som på resten av bilindustrin. Konceptet kallas för Tazuna och ser riktigt trevligt ut. Det nya systemet ska vara betydligt mer responsivt, men man verkar inte så stolt över det eftersom man bra visar Apple CarPlay på bilderna. Välkommet är det hur som helst! En rolig detalj är att dörrarna öppnas med en knapp som sedan öppnar dörren elektroniskt. Detta jobbar tillsammans med systemet som upptäcker saker i döda vinkeln, så kommer det en cyklist eller annan bil farande varnas man. Om jag minns rätt från RAV4 så var bakluckan mördande långsam, men i Lexus NX ska man ha fixat detta. Den ska vara snabb (4 sekunder) och tystare än tidigare. Bra! Tumnagel
36.5°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen presenterar sjunde generationens folkabuss
Det här är nya Multivan

Folkabussen är en klassiker och nu är det dags för generation sju. Den här ska inte blandas ihop med ID.Buzz som är en elektrisk version av folkabussen på MEB-plattformen, samma som ID.3 och ID.4 bygger på. Men nya Multivan byter ändå plattform och kommer numera att byggas på MQB-plattformen, som många av Volkswagens "vanliga" fossilbilar byggs på. Det betyder att vi kommer att få se laddhybridsteknik i denna. Batteriet i denna ligger på 13 kWh och elmotorn ger 116 hästar, tillsammans med bensinmotorn får den 218 hästar. Vill man inte ha laddhybrid kan man få en bensinare på antingen 136 eller 204 hästar, nästa år kommer diesel på 150 hästar. Alla har DSG som standard. Golvet är platt i bilen och det finns plats för sju. Skenor i det platta golvet gör att man kan möblera rätt fritt utifrån vad man har för krav på andra passagerare och last. Nya versionen är bredare och längre än föregångaren men också lite lättare. På insidan är måtten ungefär desamma som tidigare men väljer man panoramaglastak blir takhöjden bättre. Lasta kan man. Med alla säten får det plats 469 liter, med bara två rader säten 1844 liter och utan säten där bak 3672 liter. Det finns även en lång version och där är siffrorna 762, 2171 och 4005 liter. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Audi smygvisar RS3
Har en imponerande S- och RS-serie

Förr i tiden så hade bilmärkena en fyra-fem olika modeller. I dag är det annorlunda och Audi är en av de "värsta" på att ha många modeller. Jag räknar till 17 olika modeller om man inte räknar med sportback- och sedan-versioner. Räknar man även med S- och RS-versioner och laddhybridversioner är man uppe i 82 versioner på deras modellista. Imponerande faktiskt. De där S- och RS-versionerna är också en hög numera, man plockade fram 15 av dem för en fotografering men det finns några till om man räknar nog. De säljer tydligen bra också enligt Audi-folket, speciellt bra säljer RS 6 Avant, RS 7 Sportback och RS Q8, tre bilar som kostar en bra bit över miljonen och som är långt ifrån billiga att äga. Med på bilden var också nya versionen av Audis RS3, både i sportback- och sedan-version. De lär alltså presenteras alldeles strax. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

BMW ansiktslyfter X3 och X4
Bara lagom stora njurar

Det är dags för en liten uppdatering av BMWs mindre suvar X3 och X4. På utsidan ser vi ny front med lite annorlunda njurar och smalare lampor. LED är standard men man kan även få Matrix-lysen eller Laser-lysen om man vill. Njurarna är stora men av en rimlig storlek ändå, X3 får kromade och X4 lite sportigare. Motoralternativ finns det gott om. Gemensamt för alla är nu att alla är mildhybrider och alla har fyrhjulsdrift. X3 kommer i hela sju versioner där billigaste versionen kostar 491.000 kronor och dyraste M40i kostar 702.000 kronor. X4 saknar laddhybriden X3 30e som kommer fem mil på en laddning. Den har i vanliga fall 292 hästar, men kan få 41 till under kortare perioder och bör alltså vara rätt pigg. På insidan så har tekniken fått sig en uppdatering där den största nyheten kanske är att deras digitala cockpit i plus-version numera är standard, denna har en 10,25 tum stor skärm. Här är alla versioner och svenska priser: X3 xDrive 20i = 491.000 SEK X3 XDrive 30i = 565.000 SEK X3 xDrive M40i = 702.000 SEK X3 xDrive 30e = 632.000 SEK X3 xDrive 20d = 510.000 SEK X3 xDrive 30d = 582.000 SEK X3 xDrive M40d = 697.000 SEK X4 xDrive 20i = 513.000 SEK X4 xDrive 30i = 587.000 SEK X4 xDrive M40i = 733.300 SEK X4 xDrive 20d = 532.000 SEK X4 xDrive 30d = 605.000 SEK X4 xDrive M40d = 728.000 SEK Man har även släppt en X3M och en X4M, men eftersom det hade blivit miljoner bilder i den här artikeln om vi även tog med dessa så kommer det en egen om dessa bensinmonster. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Kia Sportage
Europaversionen presenteras i september

Nu har Kia presenterat den globala versionen av Kia Sportage, men vi kommer att få en helt egen version av denna i Europa i höst, närmare bestämt i september. Sportage har designats gemensamt av team i Korea, Tyskland, USA och Kina under filosofin ”Opposites United”, men i slutändan verkar man inte ha tyckt att det räcker för Europa som får sin egen version. Det är första gången Europa får det under modellens 28-åriga historia, vi verkar inte ha velat vara med när motsatser skulle förenas. Exakt vad som kommer att skilja är oklart, men i stora drag kommer nog bilen att vara densamma. Hur som helst så är det så här den globala versionen ser ut och designen andas nya Kia som kom först med EV6 och som vi kommer att se framåt för Kia. Märket vill bli lite mer premium och den nya modeller är ett rejält lyft mot förra generationen, i alla fall på bilderna. Till skillnad mot EV6 är det här ingen ren elbil men en laddhybrid kommer så klart. Vad vi vet så är det bara den versionen som kommer att komma till Sverige. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

McLaren Artura blir först med Pirellis Cyber Tyre-teknik
Däcken kommunicerar direkt med bilen

Laddhybriden Artura som McLaren lanserade tidigare i år kommer att bli den första kommersiellt tillgängliga bilen med en variant av däcken "Cyber Tyre" som Pirelli presenterade förra året. När Pirelli presenterade Cyber Tyre förra hösten så snackades det om 5G-uppkopplade däck som med hjälp av inbyggda sensorer skulle kunna hålla koll på om vägbanan är blöt eller om det finns något annat som kanske tillfälligtvis kan göra vägbanan lite osäkrare att färdas på. Riktigt så avancerade verkar dock inte de Pirelli P Zero Corsa-däcken som Artura är försedd med vara. Istället handlar det om att däcken har försetts med ett system som via Bluetooth LE kan överföra information om däcktryck, slitage och annat direkt till bilens datorsystem. Sådana system sitter vanligtvis i bilars hjul men i McLaren Arturas fall finns alltså detta system i däcken. Pirellis R&D-chef Piero Misani säger till Ars Technica: "Now we have the technology to install at industrial level a sensor inside the tire and, most of all, integrate the sensor into the car itself. You can put in a sensor, you can put in an app [linked to a tire], but this is not a dialogue between the tire and the car. That is something that is a standalone system. With the McLaren Artura, we believe that wex27ll be the first to fully integrate a sensor in the tire with the carx27s electronics." Laddhybriden McLaren Artura kostar från 185.000 pund, motsvarande närmare 2,2 miljoner svenska kronor, och börjar levereras någon gång under årets tredje kvartal. Här nedanför hittas en demonstrationsfilm för Pirellis vision med Cyber Tyre, däck som kan komma att dyka upp på bilar i framtiden. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kia smygvisar kommande Sportage
Och den nuvarande återkallas för sensorfel

En SUV i den mindre klassen måste man ju ha och just nu saknar Kia det eftersom man har slutat sälja den fjärde generationen av Sportage vid årsskiftet. Men en ny generation är på gång och kommer att få premiär i Korea i juli och mer information om hur det blir för Europa kommer i september. Kia har ju ett nytt formspråk och den nya generationen har en del likheter med EV6, speciellt i rumpan. Men till skillnad mot den så kommer nya Sportage att gå på annat än el. Till Sverige lär endast laddhybriden komma. Samtidigt nås vi av nyheten att man återkallar nuvarande generationen eftersom en kortslutning i en sensor kan leda till brand. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Nu finns Jeep Wrangler som laddhybrid
Kör lite miljövänligare i skogen

Jeeps Wrangler är en av de där riktiga klassikerna och nu finns den som laddhybrid. Istället för bara en stor bensinare finns det här en lite mindre bensinare på 2,0 liter som tillsammans med två elmotorer levererar 380 hästar och 637 Nm vrid. Det gör att 0 till 100 går på 6,4 sekunder, så helt ok fartresurser. Batteriet är på 17,3 kWh och det ska enligt Jeep ta bilen 5 mil på vanliga vägar. Självklart är bilen fyrhjulsdriven. Bilen ska komma till Europa redan nästa månad men någon prislapp är inte satt. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Nästa Audi A4 kommer som två olika bilar
En med förbränning och en med el

Det är dags att hoppa på elbilståget, men vissa modeller är alldeles för viktiga för att enbart säljas med el. Det är helt enkelt så att folk fortfarande vill ha förbränningsmotorer, speciellt i de delar av världen som inte ha så hårda utsläppskrav. Därför kommer Audi att släppa nästa generation av A4 på två olika plattformar, precis som Porsche väntas göra med sin Macan. Förvänta er alltså två olika A4:or, där den ena är en facelift av den nuvarande som då alltså bygger på MLB-plattformen. Här är det förbränningsmotorer som gäller, även om det så klart kommer att elektrifieras i form av laddhybrider och annat. Sedan kommer en helt ny version som byggs på den helt nya plattformen som heter PPE och denna lär få namnet A4 e-tron. På PPE-plattformen kommer bland annat Macan och nya A6 e-tron att byggas. Här är det bara eldrift som gäller och det är ingen högoddsare att Audi kommer att se till att det finns modeller som går undan, men det lär även finnas lite mer rimliga versioner så klart. Enligt Autocar så kommer vi att få se både elektriska RS-versioner och RS-versioner med hybriddrift. Vi kan ju hoppas att kommande A4 e-tron kommer att vara lika sexig som kommande A6 e-tron som också kommer att byggas på PPE-plattformen. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen visar upp lite mer av nästa folkabuss
Nya Multivan presenteras officiellt nästa månad

Volkswagen har skickat ut en ny teaser inför presentationen av den sjunde generationens folkabuss. Nu visar man bland annat upp en designskiss på nya Multivan samt en smidig bordslösning som går att få som tillval i nästa generations folkabuss. Nya Multivan kommer att vara en laddhybrid som för det mesta rullar på el tills batteriet laddats ur. Volkwagen skriver i ett pressmeddelande: "Räckvidden på el ska räcka för de flestas vardagsbehov. Om maximal med kraft skulle behövas, eller om batteriet tömts, kliver en turbomatad bensinmotor (TSI) in och hjälper till eller tar över framdriften. För den upp till 7-sitsiga Multivan är detta ett optimalt system eftersom det tillåter avgasfria resor i staden, samtidigt som den inte kompromissar med en av sina paradgrenar – möjligheten till bekväma långresor." Volkswagen kommer att presentera nya Multivan officiellt 10 juni. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes visar konceptet EQT
Men det är ingen riktig elbil

Mercedes fortsätter att rulla ut elbilar, men det är egentligen bara kommande EQS som är en elbil som bygger på en plattform som bara är gjord för elbilar. När man nu visar upp konceptet EQT skulle man kunna tro att det rör sig om en helt ny plattform med massor av spännande saker. Men nä, det här är en bil som kommer att komma med bensin, diesel och el som drivning och den delar plattform med Renault Kangoo. Bilen heter alltså EQT vilket betyder att det är en T-klass, en för Mercedes ny klass med minivans. Modellen har skjutdörrar på båda sidor och Mercedes lovar att det ska vara enkelt och hoppa in och ur även till den tredje raden. Precis som på Renault Kangoo har man gjort en lösning som gör hålet för att hoppa in lite extra stort. Klassen ska erbjuda stora möjligheter till variation och vill man använda den för att frakta saker istället för människor är det bara att ta bort den tredje raden och istället köra saker där. Vill man bara köra saker kommer en arbetsversion senare som heter Citan, ett varumärke som vi känner igen sedan tidigare. Tumnagel
36.4°
+
Roger Åberg
0

215.700 laddbara fordon i Sverige
Dubblering på ett år

Powercircle håller koll på antalet laddbara fordon i Sverige och nu är de över 200.000. Och ökningen går snabbt, gränsen 100.000 nåddes första kvartalet förra året och på bara ett år har alltså antalet dubblerats. 28.340 kom till under det första kvartalet i år och mars var en extra bra månad för laddhybrider, vilket troligen beror på att bonus malus ändrades 1 april. Efter ändringen får rena elbilar 70.000 istället för 60.000 kronor i bonus och bonusen till laddhybrider minskar, vilket gjorde att många köpte nu. 71 procent av de laddbara bilarna som registrerats hittills är laddhybrider. Förändringarna i bonus malus kan ändra detta, men samtidigt är det en boom av laddhybrider nu där i princip alla modeller som presenteras har en laddhybrid som alternativ. Hur EU ser framåt på laddhybrider lär också påverka. Tumnagel
49.0°
+
Roger Åberg
0

Skoda uppdaterar Kodiaq
RS-versionen slänger ut dieseln

Skoda har precis släppt en lite uppdaterad Kodiaq. Och det är verkligen en facelift, man har jobbat lite på lysena fram (som nu erbjuder Matrix-lysen) och bak och grillen har fått lite ny look. Man har även lagt till en liten svart spoiler ovanför bakrutan och det går att välja 20-tummare på fälgarna. På insidan har stolarna fram fått möjlighet till ventilation och massage, man har lagt till lite nya sömmare och ljudsystemet har fått två högtalare till. Inget världsomvälvande med andra ord. En ny RS-version kom dock och här har man slängt ut diesel och slängt in bensin (tyvärr inte laddhybrid). Bensinaren ger 245 hästar vilket är fem mer än dieseln, men den är också 60 kilo lättare än dieseln. Den får även en ny DSG-låda med sju växlar som också är lättare, 5,2 kilo för att vara exakt. Man släpper även en Laurin & Klement-version för den som vill ha lite lyxigare känsla. Någon laddhybrid syns dock inte till. Antagligen litar man på att elbilen Enyaq ska bli valet för de som vill köra på el. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

Priser klara för Mercedes C-Klass
Din från 399.900 kronor

I februari visade Mercedes upp nya C-Klass och nu är priserna klara. Om du har 400.000 spänn på fickan kan du beställa en C 200 SE-Edition och få en hundring tillbaka. Vill du ha kombi får du betala 10.000 kronor till. Mercedes säger att bilarna är välutrustade från start och med från start är bland annat varnare som gör att du inte slänger upp dörren vid fel ögonblick, LED-ljus, parkeringspaket med backkamera och smartphone-integration. Fyra motoralternativ finns, två bensinare och två dieslar, kombin får dock bara ett bensinalternativ. Bensinarna går att få med fyrhjulsdrift. Första exemplaren kommer i sommar och då kommer även lite andra motoralternativ, bland annat laddhybriden som ska kunna köra tio mil på el. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Hyundai Tucson som laddhybrid kostar från 414.900 kronor
Nu drar försäljningen igång

Hyundai öppnar nu upp försäljningen för nya Tucson som laddhybrid och därmed får vi även reda på priset - från 414.900 kronor kostar den. För pengarna får du en SUV som bland annat tar sig 5,2 mil på bara el. Drivlinan består av en bensinfyra på 1,6 liter som är parad med en elmotor på 66,9 kW som får sin kraft från ett batteripack på 13,8 kWh. Den sammanlagda effekten anges till 265 hästar och 350 newtonmeter. Till paketet sitter en sexstegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Första skissen på T7 Multivan
Kommer som laddhybrid

"Om några veckor" kommer Volkswagen att presentera T7 Multivan som är uppföljaren till T6.1. Nu får vi en första skiss som visar fronten av bilen och på moderiktigt vis har den en LED-list som löper längs med hela grillen. Spionbilder avslöjar att bilen bland annat kommer att få en kortare huv än tidigare. T7 kommer att erbjudas som laddhybrid och den kommer att finnas tillgänglig vid lansering. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Peugeot presenterar nya 308
Två laddhybridversioner erbjuds

Peugeot visar nu upp helt nya 308. Den här bygger på den tredje generationen av Stellantis EMP2-plattform vilket bland annat gör att hjulbasen ökat med 5,5 centimeter. Bilen är även 20 millimeter lägre på höjden för att få en lite mer slimmad taklinje. Det här blir Peugeots första modell som bär den nya loggan som presenterades nyligen. Oavsett vilken version av nya 308 man köper får man LED-strålkastare och de vertikala huggtänderna som fungerar som DRL-ljus. Köper man en GT eller en GT Premium får man dessutom LED-strålkastare med Matrix-teknik. Baklysen är också LED och där lyser tre stycken streck som ska föra tankarna till ett lejon som dragit med sina klor. Bilen erbjuds i färgerna Olivine Green, Bianca White, Cumulus Grey, Nera Black, Pearlescent White, Vertigo Blue och Elixir Red. På insidan hittar vi i-Cockpit-designen som består av ett instrumentkluster med skärm på tio tum och en separat infotaimentskärm i samma storlek. Här finns även trådlös laddning av smart telefon, USB-hål och plats för dubbla läskburkar. På teknikfronten finns bland annat adaptive cruise control with Stop and Go, Lane Keeping Assistance, Semi-automatic lane change, Anticipated speed recommendation och Curve speed adaptation. Det finns även en backkamera som kan tvätta sig själv, parkeringshjälp i 360 grader med fyra stycken kameror och en uppvärmd vindruta och ratt. Bilen kommer säljas med två stycken olika laddhybrid-alternativ. Insteget heter Hybrid 180 e-EAT8 och detta kombinerar en 150 hästar stark bensinmotor med en elmotor på 110 hästar. Denna ska man kunna köra sex mil på bara el med. Den andra versionen heter Hybrid 225 e-EAT8 och den har istället 180 hästar men samma elmotor. Räckvidden på el är här 5,8 mil. Båda två har ett batteripack på 12,4 kWh. Förutom hybriderna finns även en bensinmotor på 1,2 liter med 130 hästar och en diesel på 1,5 liter som också ger 130 hästar. Nya 308 lanseras senare i år men vad den kommer kosta vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Mitsubishi gör en nysatsning i Europa
Kommer inte alls att försvinna

I somras stod det klart att Mitsubishi skulle lämna Europa och satsa på andra länder istället. De modeller man sålde skulle finnas kvar tills deras livscykler var slut men inga nya skulle ersätta dem. Nu får vi reda på att tillverkaren har tänkt om och att man kommer göra en nysatsning i Europa. Fokus kommer ligga på laddhybriden Eclipse Cross PHEV och två stycken kommande modeller som ska tillverkas av Renault. Dessa två ska dela plattform med Renault-modeller men "reflektera Mitsubishis DNA". Den nya Outlandern som presenterades för en månad sedan kommer dock troligtvis inte att säljas i Europa. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida