m

Nu kan du betala vid laddstolpen med parkeringsappen
Easypark startar samarbete med Vattenfall

En av de tråkiga sakerna med elbil är att de ska laddas och har man ingen Tesla så är det ett gäng olika tjänster och appar att hålla reda på. Easypark försöker lösa detta precis som man försöker lösa alla appar för parkering och man verkar faktiskt vara mästare på samarbeten. Att betala för laddning via Easypark-appen har fungerat tidigare och man har samarbeten med Eways, Fortum Charge & Drive och Recharge och nu har man börjat samarbeta med InCharge, som är Vattenfalls nätverk av laddare. Samarbetet innebär att man alltså kan betala för sin laddning vid InCharge-laddstationen med Easypark-appen. Samarbetet håller på och rullas ut och det har sedan slutet av april gått att betala vid vissa laddstolpar med Easyparks app. Tumnagel
49.9°
+
Roger Åberg
0

Metro Exodus släpps i tjusigare konsolversion 18 juni
Med ray tracing och sånt

Metro Exodus: Enhanced Edition släpptes till PC igår och ger spelare möjlighet att dra nytta av deras flådigare RTX-kort för att bland annat få tjusigare ray tracing-effekter. Enhanced Edition är även på ingång till PS5 och Xbox Series X/S och nu har vi fått reda på att den versionen kommer bli tillgänglig 18 juni. Enhanced Edition till konsol kommer erbjuda några av förbättringarna vi fått se i PC-versionen, utan flådigare RTX-funktioner som Advanced Ray Traced Reflections samt DLSS 2.0 förstås, men ska ändå erbjuda en tjusigare upplevelse. Bland annat kommer den nya versionen 4K/60fps, ray tracing-effekter, kortare laddningstider och på PS5 kommer även spelet dra nytta av handkontrollens vibrationer för bättre haptisk feedback. Precis som med PC-versionen kommer spelare som äger Metro Exodus sedan tidigare kunna uppgradera till Enhanced Edition gratis. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

Digital Foundry kollar in Resident Evil: Village
Lite bättre prestanda på Xbox, snabbare laddning på PlayStation

Digital Foundry har kollat in Resident Evil: Village för de moderna konsolerna för att jämföra de olika plattformarnas prestanda. Precis som i jämförelsen de gjorde för spelets demon så snurrar spelet en liten skvätt bättre på Series X men har kortare laddningstider på PlayStation 5. Du kan kolla in hela jämförelsen i klippet ovan eller i textform via länken nedan om du nu går igång på sådana här jämförelser. Värt att nämna är att de visar scener från senare delar av spelet så vill man inte bli spoilad så kanske man ska låta bli att titta på klippet. Resident Evil: Village släpptes i dag till Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series S/X, Stadia och Windows. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

Vi kollar in nya Kia EV6
Verkar riktigt lovande!

Det är nu de kommer, de riktiga elbilarna. Och med riktiga så menar jag de som bygger på en plattform som liksom är gjord för elbilar och bara för elbilar. Volkswagens plattform MEB har vi tjatat om och nu är det dags för Hyundai/Kias plattform E-GMP att börja leverera på riktigt. Eller leverans blir det i september, men nu finns det en bil att kolla på i alla fall! Kia och Hyundai är verkligen kompisföretag och de släpper varsin bil på plattformen i år, Hyundai med supersnygga Ioniq 5 och Kia med klart annorlunda EV6. Jag måste säga att båda dessa modeller är vågade och Kias version är nog den mest vågade. På bild har jag inte varit så övertygad om snyggheten, men i verkligheten gjorde den sig bättre. Jag är fortfarande lite tveksam till fronten, vad tycker ni om den? Som alltid med elbilar som byggs på plattformar för just elbilar blir det väldigt mycket mer innerutrymmen och så även här. på utsidan är detta inte en speciellt stor bil men på insidan är det väldigt gott om plats. Det är luftigt och härligt både fram och bak och man kan vara riktigt lång utan att det tar i varken vid benen eller huvudet. Plattformen som EV6 bygger på är intressant framförallt för att den har snabbladdning (249 kW) och det är coolt att systemet kör på 800V, något som inte är så vanligt hos konkurrenterna i samma prisklass. Det gör att man kan snabbladda som sagt, men man kan också få till en riktig prestandabil, toppversionen kommer att klara 0 till 100 på 3,5 sekunder. Men då blir det dyrt, GT-versionen med 585 hästar kostar 749.600 kronor men ska ha fått en hel del köpare redan! Instegsversionen har 228 hästar och bakhjulsdrift och kostar 569.900 kronor och mellan dem finns en hög med versioner (scrolla ner här för hela prislistan). Provkörning och leverans väntas till september och det ska bli väldigt intressant att testa denna på riktigt, inte bara kika. För om Kia kan leverera hela vägen och inte bara flådig design och snabba 0-100-tider så har de nog en liten succé med denna. Tumnagel
53.9°
+
Roger Åberg
0

Lite första intryck från Resident Evil Village
Vi har spelat det nya skräckspelet

Resident Evil Village släpps på fredag och lär spelas av fans av serien och skräckentusiaster av olika slag. Vi fick nyligen tillgång till spelet och har betat av spelets första timmar och nedan kan ni läsa våra första intryck om spelet. Tumnagel
41.1°
+
André Stray
0

Hajpade Clubhouse ingen jättesuccé i Sverige
Mycket snack och lite verkstad?

Diskussions-tjänsten Clubhouse verkar inte ha blivit någon stor framgång på den nordiska marknaden trots all hajp som omgett tjänsten de senaste månaderna. Enligt analysföretaget Mediavision används Clubhouse bara av cirka 50.000 personer i åldersgruppen 15 - 74 år på den nordiska marknaden, något som motsvarar mindre än en procent i den kategorin. Mediavision skriver också att antalet nedladdningar av Clubhouse app, en app som bara finns till iOS och som man måste bli inbjuden av någon för att kunna använda, föll med 72 procent mellan februari och mars. Använder du Clubhouse? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ta en titt på PS5-versionen av Wreckfest
Släpps 1 juni

Wreckfest kommer bli tillgängligt för Playstation Plus-prenumeranter nästa vecka och i början av juni kommer spelare med PS5 få möjlighet att uppgradera till en lite tjusigare version. Och denna tjusigare version kan ni kika på ovan. PS5-versionen av Wreckfest kommer med flådigheter som 4K-upplösning i 60 fps, snabbare laddningstider, förbättrat ljus och visuella effekter samt upp till 24 spelare i multiplayer. Och förstås förbättrad haptisk feedback i kontrollen. 1 juni kommer PS5-versionen släppas och det kommer kosta en hundring att uppgradera om man äger spelet sedan tidigare. En liknande version kommer släppas till Xbox Series X/S senare i år. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Kolla in en massa gameplay från Ratchet & Clank: Rift Apart
För PlayStation 5

Precis som utlovat visade Sony upp en hel del gameplay från kommande Ratchet & Clank: Rift Apart under sitt State of Play-jipoo i går kväll. Hela 15 minuter med gameplay visades med kommentarer från utvecklarna. Man visade bland annat upp den nya hjälten Rivet som måste rädda galaxen från Doctor Nefarious genom att hoppa mellan olika dimensioner och använda sig av ett stort arsenal av tokiga vapen. Som man kan se i klippet, och som tidigare trailers visat, sker hoppen mellan dimensionerna mycket snabbt tack vara konsolens snabba laddningsförmågor. Det innebär att man kan ta sig från en miljö till en helt annan på bara någon sekund. Utvecklarna lovar också använda DualSense-kontrollens olika funktioner till max så där kan man nog förvänta sig en hel del tuffa saker. Ratchet & Clank: Rift Apart släpps till PlayStation 5 den 11 juni. Tumnagel
42.0°
+
Frode Wikesjö
0

Returnal får oss att vilja dö om och om igen
Vi har spelat Housemarques nya bullethell-roguelike

Finska Housemarque har gång på gång visat att de kan göra riktigt vassa bullethell-spel, men med Returnal kastar sig utvecklarna ut på djupt vatten och försöker leverera en ordentlig AAA-upplevelse. Men lyckas utvecklarna ta sin expertis till nästa nivå? Jajemensan. TL;DR: Returnal kombinerar bullethell-spelande med roguelikeelement och erbjuder en av de bästa upplevelserna på PS5 just nu. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

Husqvarnas släpper satellitkontrollerad gräsklippare
Behöver inga fysiska staketslingor

Husqvarna släpper nu den första robotgräsklippar-modellen som baseras på den EPOS-teknik som företaget presenterade 2019. Automower 550 EPOS behöver inte någon fysisk staketslinga som begränsar området den klipper på. Detta görs istället via ett digitalt staket som ritas upp av en referensstation som hämtar data från en satellit. Var de digitala staketen ska gå bestämmer ägaren själv med hjälp av en tillhörande mobilapp. Satellitnavigeringssystemet har en precision på 2-3 centimeters noggrannhet och gräsklipparen är anpassad för att klippa ytor på upp till 5000 kvadratmeter. En Automower 550 EPOS med tillhörande laddningsstation kostar cirka 60.000 kronor och en referensstation kostar cirka 13.000 kronor. I videoklippet nedan kan ni kolla in lite närmare hur Husqvarnas EPOS-system fungerar. Tumnagel
50.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi A6 e-tron blir inte första bilen på nya PPE-plattformen
Q6 e-tron kommer först från Audi

Häromdagen skrev vi om nya Audi A6 e-tron concept och ni blev lyriska. Vi fattade det som att A6:an skulle bli första bilen ut på nya plattformen, men så blir det inte. J1-plattformen är den som Porsche har tagit fram, i samarbete med Audi, och som vi har fått se Porsche Taycan och Audi e-tron GT på. PPE-plattformen är framtagen av Audi, i samarbete med Porsche, och den kommer vi att få se betydligt fler bilar på den närmsta tiden. Men det dröjer. Från Audis håll så kommer nya Q6 e-tron att bli den första bilen på plattformen och den kommer att presenteras under andra halvan av 2022 så vi får ge oss till tåls en smula där. Först 2023 kommer A6 e-tron. Men det trevliga är att Audi lovar att den färdiga A6:an kommer att vara väldigt lik konceptet. Plattformen delas som sagt med Porsche och först ut från dem är troligen en elektrisk version av Macan, men en större elektrisk SUV kommer troligen också som då ersätter Cayenne. Dessa två är storsäljare för Porsche och för att få ihop utsläppssiffrorna och kunna ha kvar 911 och 718 som fossil behöver de två SUVarna att komma relativt snart. Panamera säljer typ ingenting längre tack vare Taycan. Personligen så hoppas jag att Porsche utnyttjar plattformen och också levererar en personvagn i stil med A6 e-tron. Varför inte liksom? PPE-plattformen är skapad för bilar i B, C och D-segmentet så en A4 e-tron lär komma också. Även mindre premiumbilar kan komma, men hur prioriteringen ser ut där är ännu inte klart. Gemensamma nämnaren för plattformen är inte så mycket storlek utan premium, plattformen har en del saker som MEB-plattformen inte har som riktigt snabb laddning och 800 V. Efter 2024 är tanken att man inte längre ska ha två olika plattformar utan då ska alla bilar som släpps rulla på den nya SSP-plattformen. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi A6 e-tron concept
Så blir framtidens A6

Bilmässan i Shanghai har dragit igång och Audi tog tillfället i akt att presentera en riktigt fin konceptbil. Det handlar om nästa generation av A6 i elektrisk form, alltså A6 e-tron. Det här är faktiskt den första helt elektriska bilen från Audi som tydligt ersätter en av de nuvarande modellerna, även om fossilvarianten lär finnas en stund till. E-tron, e-tron GT och Q4 e-tron har ju alla varit nya modeller, men det här är alltså A6. Det handlar så klart om ett koncept och de är ju alltid flådigare än versionerna som sedan kommer på gatan. Men om man tittar i backspegeln så har varken koncepten för e-tron GT eller Q4 e-tron skiljt sig så jättemycket från de slutgiltiga versionerna, så jag tror att vi ser framtiden för Audi här. Och det är faktiskt lite annorlunda. Det är en riktigt slankt bil som i alla fall jag tycker är vacker och lysen både fram och bak har fått lite ny stil. Bilen bygger på PPE-plattformen, alltså personbilsvarianten av den J1-plattform som Porsche Taycan och Audi e-tron GT använder, så det finns en stor möjlighet att det här blir en riktigt rolig bil. Slankheten ger förresten lågt luftmotstånd, man har lyckats komma ner i 0,22 cW vilket är lågt men inte så lågt som Mercedes lyckades komma med sin EQS som har 0,2. Eftersom det är den plattformen men bilen är större än e-tron GT så får vi saker som snabbladdning med 270 kW men också mer räckvidd, Audi lovar upp till 70 mil. Golvet är platt tack vare plattformen och innerutrymmena lär bli riktigt trevliga. Audi kallar detta en lyxsedan och de lär passa på att göra en riktigt fet version som kostar riktigt fläskigt med pengar. Man har också hittat på en ny färg som man kallar för Heliosilver som ska ha en 3D-effekt. Fräsigt! Audi har som sig bör också jobbat med belysningen och självklart finns matrix-belysning. Men man har även slängt in lite projektorer som kan visa upp tecken och symboler framför bilen, dels för att man ska kunna kolla på grafik när man sitter i garaget (?) men också för att upplysa gångtrafikanter om diverse saker. Baklysena är uppbyggda av ny OLED-teknologi. Färdiga versionen av den här kommer redan nästa år faktiskt! Tumnagel
54.3°
+
Roger Åberg
0

Tesla sänker priset på Model 3
Men lägger till standardutrustning

Elbilar är fortfarande ruskigt dyra, men de blir mer och mer prisvärda. Nu sänker Tesla priserna på två versioner av Model 3 och lägger samtidigt till saker i standardutrustningen på den billigaste versionen. Det handlar om trevliga saker som värmepump, elektrisk bagagelucka och ny mittkonsol med induktiv laddning för två mobiltelefoner. Prislappen sänks alltså samtidigt på Model 3 Standard Range Plus från 579.900 kronor till 549.900 kronor men det är exklusive destinations- och dokumentavgifter på 9180 kronor. Samtidigt skrivs räckvidden upp från 43 till 44,8 mil. Även Model 3 Long Range prissänks från 649.900 till 619.900 kronor plus avgiften på 9180 kronor. Priserna är innan klimatbonusen på 70.000 kronor. Tumnagel
36.3°
+
Roger Åberg
0

Finnair vill köpa elflygplan av svenska Heart Aerospace
Små elflygplan kan komma att dyka upp på Finnairs rutter om några år

Det finska flygbolaget Finnair har tecknat ett avtal med den svenska flygplantillverkaren Heart Aerospace vilket innebär att Finnair kan komma att köpa in upp till 20 stycken av Heart Aerospace kommande modell ES-19. Det framtida inköpet är en del av Finnairs målsättning om att företaget ska bli helt koldioxidneutralt till 2045. Anders Forslund, vd och grundare av Heart Aerospace, säger om avtalet med Finnair: "We have worked closely with the NEA (Nordic Network for Electric Aviation) but getting this commitment from Finnair is really important. The big challenge of building an electric aircraft isn’t just in the technology, but also building the momentum to create a project like this and building it all the way." Heart Aerospace modell ES-19 kommer att ha en kapacitet på 19 passagerare vilka man ska kunna flyga sträckor på upp till 400 kilometer på en laddning batterier. Företaget har tidigare sagt att man siktar på att ha de första ES-19 i luften någon gång runt 2025. Heart Aerospace har även planer på att i framtiden utveckla en modell som kan ta 48 passagerare. Tumnagel
52.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony presenterar tredje generationen av Xperia 1, 5 och 10
Mobilfest!

Sony har hållit låda och presenterat lite nytt på Xperia-fronten. Och med lite menar vi ganska mycket. Tre nya modeller har presenterats och de nya enheterna går under namnen Xperia 1 III, Xperia 5 III och Xperia 10 III. Sony har den senaste tiden valt att göra Xperia-serien lite mer nischad och fokuserar på att leverera en riktigt bra upplevelse till folk som gillar att plåta, spela in video och titta på film. Och satsningen fortsätter även med tredje generationens telefoner. Tumnagel
47.9°
+
André Stray
0

OnePlus Watch ger ett gott första intryck
Vi har tagit en titt på OnePlus första klocka

OnePlus presenterade Watch vid sidan av 9-serien och det hela såg kort och gott ut som en lovande smart klocka. Eller smart är väl att ta i. Till skillnad från andra klockor som Samsung Galaxy Watch och Apple Watch är OnePlus klocka mer en förlängning än en fristående enhet, men efter att ha pillat med klockan ett tag känns det som att den ger användaren allt som behövs, egentligen. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Nu går det att beställa en billigare Polestar 2
Nu från 489.000 kronor

Polestar (och Volvo för den delen) har främst satsat på att leverera elbilar i det dyrare segmentet med så mycket lull-lull som möjligt. Anledningen till taktiken är precis som med Tesla att man prioriterar att leverera modeller som man tjänar mycket pengar på och när man får igång produktionen börjar man sälja billigare versioner. Nu verkar det som att Polestar är redo att ta det där klivit, för man har börjat sälja en billigare version av Polestar 2 som kostar från 489.000 kronor. Då får man så klart inte allt man får med den dyrare versionen och det man tummar på är batteri och fyrhjulsdrift, den billigare versionen är alltså framhjulsdriven. Eftersom bilen då bara får en motor blir den långsammare, 7,4 sekunder istället för 4,7 sekunder till hundra. Det verkar dock inte som att Polestar har problem att få iväg de bilar man tillverkar, för leverans är satt till oktober om man beställer i dag. Räckvidden med framhjulsdrift och det mindre batteriet är 42-44 mil enligt WLTP och den kostar alltså 489.000 kronor. För 50.000 kronor till, alltså 539.000 kronor, får man framhjulsdrift och det större batteriet som enligt WLTP ska räcka 51,5-54 mil. För ytterligare 50.000 kronor till, alltså 589.000 kronor, får man även fyrhjulsdrift och då blir räckvidden 45-48 mil. Det går inte att välja en Polestar 2 med fyrhjulsdrift och det mindre batteriet. Den vakne ser då att 589.000 kronor är mindre än de 659.000 kronor som en Polestar 2 kostade tidigare. Man kan alltså i dag få en billigare bil med större batteri och fyrhjulsdrift än tidigare, men då ingår inte samma utrustning. Förut fanns bara paketet Performance, nu finns även paketen Pilot och Plus. Pilot kostar 40.000 kronor och innehåller pixelstrålkastarna, främre LED dimljus och kurvljus, 360-graderskamera, "Driver assistance with Pilot Assist, Adaptive Cruise Control, and Emergency Stop Assist", "Driver awareness with Blind Spot Information System (BLIS) with steering assist, Cross Traffic Alert with brake support, and Rear Collision Warning & Mitigation", automatisk dimning av ytterspeglar och park assist sida. Plus kostar 45.000 kronor och innehåller värmepump, panoramatak, stereo från Harman Kardon, WeaveTech-säten, uppvärmt baksäte, ratt och torkarblad, bättre interiörbelysning, trådlös laddning för mobilen, matkassehållare och tonad bakruta. Pris med de två paketen blir 674.000 kronor, alltså 25.000 kronor dyrare än tidigare. Performance-paketet finns kvar och kostar 60.000 kronor. Uppdatering I en tidigare version av artikeln stod det att bilen var bakhjulsdriven. Det stämmer inte, den är antingen framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Betatesta Final Fantasy XIV till PS5 idag
Njut av Eorzea i 4K

Lirar du Final Fantasy XIV och har privilegiet att äga Playstation 5? Då har vi goda nyheter. Från och med idag är det möjligt att spela Square Enix MMO på Sonys nya konsol och dra nytta av konsolens styrka för att uppleva en lite flådigare version av spelet. Bland annat kommer den nya versionen kunna spelar i 4K-upplösning och utvecklarna skriver att fps:en kommer då ligga på runt 40 fps och i lägre upplösning är det 60 fps som gäller. Vidare kommer PS5-versionen erbjuda snabbare laddningstider, förbättrat gränssnitt samt 3D-ljud. För att börja lira Final Fantasy XIV Online på PS5 behöver ni bara leta upp spelet i Playstation-butiken, ladda ner, logga in och sedan är det bara tuta och köra. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Fullösning ger dig tillgång till Xbox Game Streaming på PC
Lira Xbox-spel på datamaskinen

Microsofts Xbox Game Pass-prenumeration är kort sagt riktigt trevlig. Du får tillgång till en rad olika titlar på Xbox-plattformen och pröjsar du för Ultimate-versionen får du även tillgång till ett bibliotek med spel till PC samt möjligheten att spela några titlar på telefonen via molnet. Microsoft verkar vilja att deras spelbibliotek ska vara tillgänglig på ännu fler ställen och det verkar som att en Xbox Game Streaming-app är på ingång till PC. Och extra trevligt är att den går att testa precis nu med lite pillande. För att komma igång med det hela behöver ni hara klicka in er på RG-Adguard, vilket är en sida som ger dig nerladdningsbara filer från Microsoft Store, och sedan klistra in länken från testversionen av Xbox Game Streaming-appen, som finns tillgänglig via spanska Microsoft Store. Scrolla därefter ner till filen som slutar på .appxbundle och kopiera länkadressen i adressfältet i webbläsaren. Filen kommer då laddas och du behöver bara dubbelklicka för att installera appen, logga in med ditt Xbox-konto och sedan ska det bara vara att tuta och köra. Att strömma spel via testappen fungerar relativt felfritt. Bäst upplevelse får man om man har kabel kopplad till datorn, men det fungerar relativt smärtfritt om man inte är extremt allergisk mot all form av fördröjning. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Lenovo presenterar Legion Phone Duel 2
Kontrollfest!

Lenovo har hållit lite låda idag och presenterat sin nya gamingtelefon Legion Phone Duel 2. De stora nyheterna i den nya gamingtelefonen är fler touchknappar som underlättar för spelande, integrerad kylning med rejäl fläkt och givetvis RGB-belysning på baksidan. Legion Phone Duel 2 är en regelrätt flaggskeppstelefon och kommer givetvis med flaggskeppshårdvara. På insidan sitter det ett stycke Snapdragon 888, upp till 16GB ram och 512GB lagring. Snapdragon 888 har en tendens att bli varm, vilket vi märkt med både OnePlus 9 Pro och Xiaomi Mi 11, och för att motverka detta har Lenovo petat in ordentlig fläktförsedd kylning som ska hålla insidan kall vid tungt arbete. Skärmen är 6,92 tum stor och är av AMOLED-typ med 2460 x 1080 pixlars upplösning och 144Hz i uppdateringsfrekvens och 720Hz i touch sampling rate. Vidare är telefonen utrustad med ett tudelat batteri på totalt 5500mAh som kan laddas snabbt med upp till 90W effekt, vilket görs genom att använda telefonens båda USB-C-portar. Att kontrollera spel med skärmen är sådär, men Legion Phone Duel 2 kommer med flera touchytor som ger dig tillgång till fler knappar. I horisontellt läge har telefonen fyra touchkänsliga ytor på toppen samt ytterligare två touchytor på baksidan. Flera spel ska ha stöd för extraknapparna och om spelen inte har stöd så kommer det vara möjligt att själv välja vad tryck på ytorna ska göra. Lenovo Legion Phone Duel 2 kommer börja säljas i Kina nu i april och nästa månad kommer telefonen släppas på utvalda marknader. Priset ligger på 799 euro för versionen med 12GB/256GB och 999 euro kommer versionen med 16GB/512GB kosta. Den dyrare varianten kommer även med laddningsdocka. Nedan har ni några techtubers som tycker till om telefonen. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Sonos Roam är en krånglig liten sötnos
Passar bäst i duschen

Det är nog många som har önskat att Sonos ska släppa en lite mindre och portabel högtalare och nu är den här och dess namn är Roam. Men det tog väldigt lång tid innan vi kom på vilket sätt den ska användas på. Och Sonos har sin iver att göra en så avskalad produkt som möjligt fällt krokben på sig själva och sina användare. TL;DR Sonos Roam är en mindre högtalare än man kan tro och med liten förpackning kommer litet, om än bra, ljud. Roam levererar en Sonos-upplevelse på gott och ont, hårdvaran är finfin och när det fungerar så är det härligt med Spotify Connect, Airplay 2 och bluetooth i samma förpackning. Men installation kräver wifi och en knapp för fyra olika funktioner gör Roger gråhårigare och smått galen. Roam är Moves för tidigt födda lillasyskon Hösten 2019 släppte Sonos Move, en högtalare som hade två liv. Dels var den en stationär högtalare som fungerade fint i Sonos-hemmet, men den gick också alldeles utmärkt att flytta i på balkongen eller i trädgården eftersom den gick på batteri. Och flyttade man sig bort från wifi-nätverket var det bara att växla till bluetooth med en knapptryckning och poppa vidare. Prislappen på 4500 kronor gjorde den dock lite knepig, för den pengen kunde man köpa en Sonos One och en riktigt, riktigt bra högtalare till balkongen eller trädgården. Storleken gjorde också att man inte direkt slängde ner den i ryggsäcken om man säger så, en Move väger in på tre kilo. Tumnagel
34.7°
+
Roger Åberg
0

Snart ska elbilen hjälpa elnätet
Tvåvägsladdning på väg till Volkswagens elbilar

Elbilar är fantastiska och det säljs rekordmånga just nu, men om alla börjar ladda kommer det att påverka elnätet. En lösning på det är tvåvägsladdning, alltså att en bil kan bli laddad och ladda andra saker. Extra bra blir det om bilen kan bidra till elnätet i ett hus. Då kan bilen laddas på tider som det är lugnt och inte så mycket andra saker används och så kan bilen och dess batteri ge tillbaka till huset när det är full aktivitet och tvättmaskiner och spisar rullar. Nu säger Thomas Ulbrich, som är styrelsemedlem i Volkswagen, att alla koncernens bilar på MEB-plattformen kommer att få tvåvägsladdning från och med nästa år. MEB-plattformen är den som alla Volkswagengruppen "vanliga" elbilar är byggda på. Spännande nyheter helt enkelt, för när VW gör saker betyder det att det får spridning. Att detta ska få effekt på elnätet är så klart nästa steg och inte helt enkelt, men om några år finns möjligheten till lite "lastbalansering" med hjälp av bilar. Tumnagel
53.1°
+
Roger Åberg
0

Så ska du sköta batteriet i en MacBook
Du behöver inte tänka så mycket

Apples nya M1-datorer drar betydligt mindre ström än Intelvarianterna och det har en positiv sidoeffekt. Det gör nämligen att antalet laddcykler blir färre och det gör att batteriet lever längre. Created Labs berättar i den här videon hur du ska tänka kring batteri och laddning med din MacBook och det enkla svaret är att du inte behöver tänka så mycket. Om du har din MacBook på skrivbordet 24/7 kan det vara trevligt att plugga ur datorn då och då så att batteriet får lite gympa, men du behöver helt enkelt inte överanalysera detta eftersom macOS sköter mycket av hanteringen så att batteriet ska må bra länge. Videon ovan är rätt bra att kolla in ändå, den bjuder på lite matnyttig och intressant information. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Google öppnar upp Google Play för fler Android Auto-appar
Lite mer variation att vänta

Google tillåter nu tredjepartsutvecklare att publicera fler typer av appar i Android Auto-kategorin på Google Play. Apptyperna är navigations-, parkerings- och laddningsappar vilket förhoppningsvis kommer innebära lite mer variation i Play-butiken. Today, we’re thrilled to announce that you can publish your Android Auto navigation, parking, and charging apps to production! We’ve been hard at work stabilizing the library, Android Auto, and the publishing process to reach this milestone. Publishing to production enables drivers to use your Android Auto app on their car screen without needing to sign up for a beta program. De som vill publicera sina appar där måste dock följa Googles riktlinjer mycket noggrant då Google inte vill ha appar som distraherar föraren allt för mycket. Tumnagel
42.5°
+
Frode Wikesjö
0

Elder Scrolls Online får next gen-uppdatering
Kommer bli tjusigare på XSX/S och PS5 i sommar

Lirar du Elder Scrolls Online och sitter på Xbox Series X/S eller PS5? Då har vi goda nyheter då Bethesda nu meddelat att en next gen-uppgradering till spelet kommer bli tillgänglig i sommar. The Elder Scrolls Online: Enhanced Console kommer släppas 8 juni och den tjusigare versionen kommer vara gratis att ladda ner så länge man äger spelet sedan tidigare. Den uppgraderade versionen kommer erbjuda snabbare laddningstider, längre draw distance och möjlighet att välja mellan hög upplösning och 30 fps eller lite lägre upplösning med 60 fps. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

CDPR snackar next gen-uppdatering till The Witcher 3
Väntas släppas under andra halvan av 2021

CD Projekt RED har tidigare sagt att The Witcher 3: Wild Hunt kommer få en regelrätt next gen-uppgradering, men när detta skulle ske har varit okänt. Och extra okänt har det varit då CDPR är rätt upptagna med att städa upp Cyberpunk 2077. Nu har CD Projekt RED:s PR-chef Radek Grabowski gett oss lite trevlig information om den kommande uppgraderingen och meddelat att den kommer släppas någon gång under andra halvan av 2021, vilket för övrigt är samma släppfönster som next gen-uppdateringen till Cyberpunk 2077. Next gen-uppgraderingen kommer vara gratis att ladda ner om man äger Witcher 3 sedan tidigare och det kommer även erbjudas en version av spelet till de nya konsolerna. Den nya versionen av spelet kommer bland annat vara tjusigare med ray tracing-effekter samt ha snabbare laddningstider. Dessa flådigheter kommer även till PC-versionen. Tumnagel
44.9°
+
André Stray
0

Vad betyder ICE, HEV, PHEV och BEV?
Vi förklarar!

Förr i tiden så fanns det bilar och de gick på bensin. Sen dök det upp bilar som även gick på diesel när det bränslet och motorerna slutade vara supersmutsigt och dåligt. Sen kom miljötrenden och etanolen kom, och försvann. Nu är vi inne i den elektriska tidsåldern men det är ett tag kvar tills alla bilar är elektriska och just nu är det en hel hög med konstiga förkortningar som förklarar vilken typ av drivning som en bil har. Du kanske har läst om ICE, BEV, PHEV och HEV men inte fattat något, så därför tänkte vi kort förklara vad de olika förkortningarna står för. ICE är ett, i alla fall för mig, rätt nytt begrepp. Det står för Internal Combustion Engine, eller förbränningsmotorn som det heter på svenska. Förbränningsmotorer finns i en hel hög med varianter men gemensamt för dem alla är att de förbränner ett bränsle och på så sätt kan driva till exempel en bil framåt. En ICE-bil går oftast på bensin eller diesel som är fossilbränslen men kan också drivas på etanol, biogas eller biodiesel som är förnybara bränslen. En ICE-bil är med andra ord oftast men inte alltid dålig för miljön. HEV står för Hybrid Electric Vehicle (eller hybrid på talspråk) och blev känd för världen när Toyota släppte sin Prius som minst halv Hollywood åkte runt i för att de skulle verka miljövänliga. Så stor skillnad var det dock inte eftersom en så kallad fullhybrid har en liten elmotor och ett litet batteri men så fort dessa inte räcker till, vilket är fort, så kickar bensinmotorn igång. Det finns även mildhybrider som blivit poppis under senare år men som i alla fall inte jag förstår. De är mindre usla än en ICE eftersom de kan stänga av under längre perioder till exempel vid rödljus och så får bilen en liten, liten knuff ibland men skillnaden i förbrukning är 10-15 procent. Så bättre, men ingen revolution. PHEV står för Plug-in Hybrid Electric Vehicle och är precis som en HEV en bil som har en mindre elmotor och (oftast) en bensinmotor. Men här är batteriet och elmotorn större och man kan stoppa in en sladd i bilen och ladda den, vilket gör att man kan köra mindre sträckor på bara el. När dessa kom var den sträckan försumbar och man skulle verkligen vara ambitiös om man orkade ladda, men i dag kommer PHEV-bilar ofta fyra mil på en laddning och senaste generationer kommer upp till sju-åtta mil. Det gör att om man har laddning hemma eller på jobbet så kan man använda bilen som en normal elbil och så använder man bara bensinmotorn när man åker längre sträckor. Bensin är som sagt vanligast men några tillverkare, bland annat Mercedes, använder diesel. Anledningen till att man använder bensin är att det (oftast) är krångligare och dyrare att göra en dieselmotor och det är redan dyrt och krångligt som det är med både el och bensin. PHEV kan vara det absolut bästa valet just nu eftersom man kan köra miljövänligt till vardags men även ha lång räckvidd när det behövs. Ibland är det dock det sämsta av två världar eftersom bensinmotorn är trött och elmotorn är trött. Det kommer även att bli "spännande" att se hur länge dessa kommer att leva eftersom det är mycket teknik som kan och kommer gå sönder i dessa när de blir några år på nacken. Och snart är de bara dyrare och besvärligare än riktiga elbilar. FCEV är inte så vanligt så det är mest en parantes här. Det handlar om Fuel Cell Electric Vehicle, alltså en bränslecellsbil. Det är en bil som tar vätgas och omvandlar det till el i en bränslecell i bilen. Resultatet blir en elbil, men som tankas med bränsle istället för färdig el. Det finns bara några få stationer i Sverige så just nu är det här ett väldigt ovanligt alternativ i Sverige. BEV är den sista förkortningen för dagen och det står för Battery Electric Vehicle. Helt enkelt en riktig elbil som inte har någon bensinmotor som backup. Ibland kallar man dessa för EVs, men det kan även vara en PHEV eller en HEV så vill man vara korrekt och tydlig säger man BEV. Men BEV behöver inte vara en bil utan kan även vara en cykel eller elsparkcykel eller typ vad som helst som klassas som ett fordon och som går på el. Hoppas att ni har blivit lite klokare. Har vi missat något? Skrik till bland kommentarerna! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida