m

Nikola Motors tuffar på
Presenterar framtidsplaner

Det har varit tyst kring Nikola Motors sedan härvan i september där vdn avgick och när det i november stod klart att den överenskommelse man hade med General Motors inte alls skulle bli av den storlek som först var tänkt. Men företaget finns kvar och nu presenterar de lite hur framtiden är tänkt att se ut. Målet är att först lansera den helt eldrivna lastbilen Tre i Nordamerika. Denna ska ha upp till 48 mils räckvidd. Efter den ska en bränslecellsdriven version av modellen lanseras. Med fulla vätgastankar ska denna kunna ta sig upp till 80 mil. Man planerar även för Two FCEV Sleeper som är en bjässe tänkt för transporter över långa sträckor. Den ska ha en räckvidd på upp till 144 mil. Jason Roycht som är global head of FCEV hos Nikola säger följande: "Our plan is to enter the market in steps. We are building on the current Tre platform with the planned launch of our fuel-cell and hydrogen storage systems in 2023. These systems are designed to be scalable in order to handle the greater power and longer-range requirements for long-haul, which allows for concurrent integration into the chassis design of the Nikola Two FCEV Sleeper. Utilizing common components and systems for hydrogen propulsion will support greater economies of scale and also allow Nikola to continuously expand and adapt our FCEV truck portfolio to address the diverse requirements of commercial trucking." Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Lastbil leker i snön
Ser kul ut

En bra sak med snö är att man kan leka i den. När man är yngre kanske det handlar om att göra snöänglar eller kasta snöbollar. När man blir äldre, och om man är snubbe, blir alla vägar helt plötsligt allmän sladdyta. Tumnagel
50.2°
+
Bobby Green
0

Trafikverkets rapport om elektrifiering av vägar för tung trafik
I första hand behövs en infrastruktur för stationär laddning

Trafikverket har nu skickat ut sin rapport kring hur man kan bygga ut elvägar och laddinfrastruktur för den tunga trafiken. Arbetsprogrammet bytte förra året namn från Elvägar till Elektrifiering av det statliga vägnätet för tunga transporter. Magnus Lindgren som är senior sakkunnig på Trafikverket säger följande: "Det speglar utvecklingen och vår ökade kunskap. De eldrivna lastbilar som finns på marknaden och som förväntas komma den närmaste tiden är hybrider eller batteridrivna lastbilar. För att dessa ska kunna användas, och ge ett betydande bidrag till klimatmålen, behövs i första hand en infrastruktur för stationär laddning." Kenneth Natanaelsson som är biträdande programledare hos Trafikverket säger: "Elvägar är en lösning som har potential att reducera utsläppen för de så kallade fjärrtransporterna. Vi har tagit fram en plan för en etappvis utrullning och bedömer att kvarvarande frågetecknen kring exempelvis juridiken, kan lösas fram till en eventuell utbyggnad startar. Det finns stor potential att reducera de fossila utsläppen från den tunga trafiken över tid med olika typer av åtgärder. Klimateffekterna från elvägar är lägre än vad tidigare bedömningar har visat men förväntas ändå kunna bidra med en reduktion på upp emot ca 15 procent av de totala utsläppen från tung trafik 2040." Rapporten hittar ni på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Så fungerar en elvägslastbil
Häng med till Scanias democenter

i det här klippet från SVT får vi hänga med Scanias expert Magnus Höglund som visar oss hur en lastbil som kör på elvägar fungerar. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0
2020

Gott nytt år alla underbara läsare!
Tack för allt stöd under ett väldigt annorlunda 2020

Säga vad man vill om 2020, men vi lär inte glömma bort det. Året började med att Australien nästan brann upp och ett tredje världskrig nästan startades, men det har vi nästan glömt bort nu. Men corona lär vi inte glömma bort, inte i första taget i alla fall. I början av året, innan skiten klassades som en pandemi, så gick nog tankarna hos många att det var en kinesiskt sak och många dör ju även av den vanliga influensan, det här löser sig och blir inte vårt problem. Men som det blev vårt problem. Tumnagel
102.0°
+
Roger Åberg
0

RFID-chip blir standard i Michelins personbilsdäck
Så att bilister kan hålla bättre koll på sina däck

Michelin har sedan 2017 experimenterat med att sätta in RFID-chip i sina däck till lastbilar och nu meddelar företaget att detta framöver även kommer att bli standard i deras personbilsdäck. Det innebär att däcken kan kopplas upp till bilen och meddela denna om däckens slitage och annat så att bilföraren enkelt kan se det via bilens inbyggda system. Vidare skulle det gå att skicka denna information direkt till bilverkstäder så att även de har koll på i vilket skick bilens däck är när den rullar in på verkstaden. Anders Svensson, Senior Commercial Manager OE, Michelin Nordic, säger i ett pressmeddelande om detta: "I den utsträckning som bilens dator kan kommunicera direkt med verkstaden, öppnar våra RFID-anslutna däck en helt ny värld. Det som sker är att man enkelt kan identifiera däcket och genom att följa körmönstret på bilen, så kan man via algoritmer förutsäga när det är dags att titta på däcken. Verkstaden kan proaktivt följa kundens däck och förbereda däckbyte vid nästa service eller verkstadsbesök." Tekniken kan även komma väl till pass i framtidens självkörande bilar då dessa mer exakt skulle kunna anpassa sin körning efter skicket på bilens däck, till exempel vid kraftiga inbromsningar och liknande. De RFID-försedda däcken gör även hela logistikkedjan runt däcken enklare att hantera vilket Michelin beskriver lite mer ingående i videoklippet här nedanför. Från och med 2023 kommer Michelin att införa RFID-chip som standard i sina personbilsdäck. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota testar bränslecellsdrivna lastbilar i Los Angeles
Ska köra runt i hamnar

I Los Angeles och Long Beachs hamnar kommer snart Toyotas prototyper av bränslecellsdrivna lastbilar att börja köra. De tunga lastbilarna går tyst och släpper inte ut några avgaser, bara vatten. Bilarna är tillverkade genom ett samarbete mellan Kenworth och Toyota och det är Kenworths modell T680 som har tekniken under skalet. Man har utgått från bränslecellerna som finns i Toyota Mirai och utvecklat dessa vidare. Bakom hytten finns sex stycken vätgastankar som i sin tur ger kraft till litiumjon-batteri som matar elmotorerna. Räckvidden med fulla tankar och full last på 36,3 ton ska ligga på 48,3 mil. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Teslas lastbil kommer ha upp till 100 mils räckvidd
Elon bekräftar

I en ny intervju har Elon Musk återigen snackat lite om den kommande lastbilen Semi. Bland annat bekräftade han att lastbilen kommer att ha en räckvidd på upp till 100 mil. Redan i maj 2018 sa man att den skulle klara upp till 96 mil men nu verkar det alltså vara 100 mil som gäller. Räckvidden kommer vara möjlig tack vare Teslas egenutvecklade battericeller och batteripack. Den totala vikten för en fullastad Semi kommer att ligga omkring 40 ton. Intervjun med Elon kan ses här nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Quebec kommer förbjuda försäljning av nya bensinbilar 2035
British Columbia kommer göra samma sak 2040

Igår skrev vi att Storbritannien kommer att förbjuda nyförsäljning av bilar som endast går på bensin eller diesel från och med 2030. Den kanadensiska staden Quebec meddelar nu att de också har ett liknande förbud på gång. Från och med 2035 kommer det nämligen att bli förbjudet att sälja nya personbilar som går på bensin där. Det hela är en del av en plan värd 5,1 miljarder dollar där man ska sänka sina koldioxiutsläpp med 29 miljoner ton till 2030. Provinsen British Columbia i Kanada har också som plan att fasa ut fossilbilar och fossillastbilar och målet där är att nyförsäljningen av dessa ska upphöra 2040. För att få kunder att byta till eldrivna bilar kommer Quebec återinföra rabatter både när det kommer till att köpa och hyra en elbilar, och när det kommer till priset för att ladda på laddstationer. Det pratas om en rabatt på upp till 6100 dollar om man köper en ny elbil. Regeringen har även planer på att elektrifiera sin flotta med bilar och 2030 vill man att alla ska gå enbart på el. Tumnagel
51.7°
+
Bobby Green
0

Volvo presenterar komplett program med eldrivna lastbilar
Rullar ut nästa år

Volvo Lastvagnar presenterar nu ett komplett program med eldrivna lastbilar. Nästa år kommer åkerier i Europa att kunna beställa bilarna som ska kunna tillgodose de flesta olika branscherna. Just nu genomförs testar av eldrivna Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX som kommer att användas i Europa för regionala transporter och för anläggningstransporter i stadsmiljöer. Räckvidden ska vara upp till 30 mil. Fordon för krävande och tunga fjärrtransporter kommer att lanseras under det här decenniet. De kommer då att vara både batteri-elektriska och bränslecells-elektriska lastbilar med längre räckvidder. Tumnagel
61.8°
+
Bobby Green
0

Daimler Trucks och Waymo ska bygga självkörande lastbilar
Ska klara av nivå 4

Daimler Trucks och Waymo har ingått ett partnerskap och ska tillsammans utveckla lastbilar som ska vara självkörande i nivå 4. Nivå 4 är den näst högsta nivån och den innebär att bilen kan köra helt själv, utan att föraren ska behöva ingripa. Waymo ska bistå med sin kunskap kring autonoma fordon och det är Daimlers lastbil Cascadia man kommer att utrusta med tekniken. Målet är att man ska ha en fungerande produkt ute på vägarna inom några år. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Einrides lastbil sätter rekord på Top Gears testbana
Första varvet för ett självkörande fordon här

Det är inget snabbt varv ni kommer att få bevittna här och det är inte heller det som är "rekordet". Istället handlar det om att ett självkörande fordon för första gången har tagit sig runt den klassiska sträckan. Man kör med versionen som kan toppa 80 km/h. Under helgens SpeedWeek som vi skrivit om tidigare kommer den självkörande lastbilen även att köra ett varv på Goodwood-banan, och den blir den första av sitt slag att göra det. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Det här är världens första masstillverkade bränslecellslastbil
Hyundai har börjat leverera Xcient

Hyundai har nu lanserat Xcient i Europa och de sju första bilarna har levererats till kunder i Schweiz. Ytterligare 43 stycken kommer att börja rulla där innan året är slut. Det här sägs vara världens första masstillverkade lastbil med bränsleceller. Nästa år ska Hyundai kunna tillverka 2000 stycken exemplar om året och vid 2025 hoppas tillverkaren att 1600 stycken exemplar finns i drift i Europa. Cheol Lee som är Executive Vice President och Head of Commercial Vehicle Division hos Hyundai Motor säger följande: "The delivery of Xcient Fuel Cell starts a new chapter not only for Hyundai’s hydrogen push, but also the global community’s use of hydrogen as a clean energy source. Today’s delivery is just a beginning as it opens endless possibilities for clean mobility. With successful delivery of the first Xcient Fuel Cell trucks, we proudly announce our plan to expand beyond Europe to North America and China where we are already making great progress." Under skalet på lastbilen finns sju stycken vätgastankar som tillsammans kan lagra 32 kilo. Dessa förser de dubbla bränslecellsstaplarna på sammanlagt 258 hästar med kraft. Räckvidden anges till 40 mil och en full tankning ska ta mellan 8-20 minuter. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Einride visar uppdaterad version av självkörande lastbilen
Kommer i fyra stycken olika versioner

Sommaren 2017 visade den svenska startupen Einride upp den självkörande eldrivna lastbilen Pod. Nu har man uppdaterat fordonet som kommer att säljas i fyra stycken olika versioner - 1 till 4. 1 är tänkt att användas i inhägnade områden där maxhastigheten är 30 km/h. 2 är av samma princip men kan även köras på allmänna vägar. 3 toppar 45 km/h och är tänkt för större vägar och nummer 4 som klarar 85 km/h ska kunna köra på motorväg. 1 och 2 går att reservera nu och leverans ska då ske någon gång nästa år. Bokningen kostar 10.000 dollar. När man väl fått sin Pod kommer 1:an kosta 18.000 dollar i månaden och 2:an 19.000 dollar. I priset ingår en frakthanteringsplattform och operatörer som både fjärrstyr och övervakar Pod:arna. 2022-2023 kommer nummer 3 och 4 att lanseras och de kommer då kosta 20.000 respektive 22.500 dollar i månaden. Båda dessa har mer avancerade sensorer vilket gör att prislappen går upp lite. Alla Pod:ar har radar, lidar och kameror som ser 360 grader. De kan laddas automatiskt och fjärrstyras. Lastkapaciteten är 15 stycken pallar och totalvikten ligger på 26 ton. Räckvidden på en laddning anges till mellan 13 och 18 mil. De första exemplaren kommer att tillverkas i Göteborg. Jämfört med konventionella alternativ ska företagen enligt Einride kunna minska sina koldioxidutsläpp med 90 procent och minska sina transportkostnader med upp till 60 procent om de använder sig av dessa. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Scania testar släp med solceller på sig
Ska hjälpa till att få ner förbrukningen

För att få ned utsläppen i sina lastbilar testar Scania just nu ett specialbyggt släp fullproppat med solceller - 140 kvadratmeter totalt. Dessa ger i sin tur ström till lastbilen som har laddhybridteknik i sig. Exakt hur mycket panelerna ger får vi dock inte reda på men man säger att förbrukningen sänks med mellan 5-10 procent här i Sverige. Skulle man köra på ställen som typ Spanien skulle man istället kunna få ut en sänkning på mellan 10-20 procent. Här i Sverige kommer tester med släpet att utföras av transportföretaget Ernst Express. Tumnagel
50.8°
+
Bobby Green
0

Nikola Motors vd avgår
Det har stormat en del kring företaget den senaste tiden

För två veckor sedan skrev vi att Nikola Motors och General Motors ingått partnerskap. Sedan Nikola Motors grundades 2014 har det varit en hel del frågetecken kring företaget och många har tvivlat på att de någonsin skulle släppa något av allt de har presenterat. Man gick ut hårt och 2016 presenterades en vätgasdriven lastbil som skulle revolutionera transportbranschen. Den sades vara fullt fungerande och 2018 visade man upp den i videoklippet nedan. Sedan nyheten om att General Motors gått in i företaget var det många som ifrågasatte varför man valde att para ihop sig med ett företag som ännu inte hade fått ut något på marknaden. Vdn Trevor Milton blev som väntat pressad med frågor och svar och förra veckan erkände företaget att videon från 2018 bara var fejk. Lastbilen finns visserligen men man rullade den bara ut för en väg som sluttade, den har ingen fungerande vätgasdrivlina under skalet. Stormen kring företaget har blossat upp rejält efter detta och igår valde grundaren Trevor Milton att avgå som vd och ordförande i bolaget. Han har den senaste tiden fått mängder av anklagelser som säger att företaget har vilselett investerare och andra biltillverkare genom att hävda att de har fungerande teknik när de inte har haft det. Ny styrelseordförande är nu Stephen Girsky som tidigare varit vice ordförande för General Motors. Ett pressmeddelande kring detta finns på länken nedan. Här finns även ett pressmeddelande där man slår ifrån sig alla anklagelser och säger hur det ligger till. Det sägs att USA:s justitiedepartement tillsammans med amerikanska finansinspektionen SEC just nu håller på med en utredning kring Nikola Motors för att se om de har ljugit kring sina tekniska framgångar. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Det här är Mercedes nya vätgasdrivna lastbil
Ska ha en räckvidd på 100 mil

Mercedes presenterar nu konceptet GenH2 som är en vätgasdriven lastbil i full storlek. Den här är tänkt för långväga transporter och det är en 40-tonnare som kan lasta 25 ton. Ombord finns två stycken vätgastankar som tillsammans rymmer 80 kilo. Bränslecellen är på 300 kW och det finns även ett batteripack på 70 kWh som tillfälligt kan skjuta till ytterligare 400 kW kraft. Lastbilen har två stycken elmotorer på vardera 312 hästar och 1577 newtonmeter i vrid. Med fulla tankar anges räckvidden till 100 mil. GenH2 är som sagt ett koncept men enligt Mercedes en förhandsvisning av en produktionsversion som ska dyka upp inom några år. De sista två bilderna visar även eActros LongHaul och det är en helt eldriven lastbil som ska ha en räckvidd på 50 mil. Målet är att sätta denna i produktion 2024. Tumnagel
50.7°
+
Bobby Green
0

Scania presenterar helt eldriven lastbil
Och uppdaterar laddhybriden

Lastbilstillverkaren Scania presenterar nu två stycken nya modeller. Båda är elektrifierade och den ena är en uppdateringen av den tidigare laddhybriden som ska klara sex mil på en laddning medan den andra bara går på el och har en räckvidd på 25 mil. Den helt eldrivna går att få med batteripack på 165 eller 300 kWh. Den förstnämnda tar sig 13 mil. Man ska kunna snabbladda med CCS-kontakt och har man 130 kW tar det under 55 minuter att ladda det mindre batteripacket fullt. Det större ska ta under 100 minuter. Effekten i elmotorn ligger på 310 hästar. Laddhybriden har en dieselmotor på 9,0 liter som går att få med 280 till 360 hästar. Denna får sällskap av en elmotor på 156 hästar. Den här har tre stycken batteripack som sammanlagt ger 90 kWh. Laddar man med 130 kW ska det ta 35 minuter att ladda 80 procent. Exakt när nyheterna ska lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
57.5°
+
Bobby Green
0

Elon Musk dissar Bill Gates
För att inte Microsoft-grundaren riktigt tror på ellastbilar

Teslas vd Elon Musk har genom åren gjort sig känd för att vara rätt rättfram när han uttrycker sig på Twitter. Nu har han kommenterat ett utspel Microsoft-grundaren Bill Gates har gjort angående framtiden för eldrivna lastbilar. Det var förra månaden som Gates i ett blogginlägg skrev att han inte var helt säker på att framtidens vägtransporter kommer att skötas av eldrivna lastbilar. Anledningen till det ansåg Gates bland annat var att batterierna som krävs för att driva lastbilarna både är stora och tunga. Gates skrev bland annat i sitt blogginlägg: "Even with big breakthroughs in battery technology, electric vehicles will probably never be a practical solution for things like 18-wheelers, cargo ships, and passenger jets. Electricity works when you need to cover short distances, but we need a different solution for heavy, long-haul vehicles." Detta verkar ha retat upp Musk som verkar anse att Gates är helt fel ute som synes i den inbäddad tweeten nedan. I sitt blogginlägg nämner Gates företag som GM, Ford, Rivian och Bollinger men utelämnar Tesla, kanske även det kan ha retat upp Musk. Musk sa även tidigare i år att han inte var imponerad av de diskussioner han haft med Bill Gates, en kommentar som kom kort efter att det blev känt att Gates köpt en eldriven Porsche Taycan vilket Musk kanske tog som en diss mot Tesla. Tumnagel
23.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volta Trucks presenterar eldrivna lastbilen Zero
Ska sköta leveranser i city

Idag har den eldrivna lastbilen Zero från den svenska startupen Volta Trucks premiär. 16-tonnaren är byggd från grunden som en elbil och är tänkt som ett miljövänligare alternativ för transporter och paket-leveranser i city. Företaget är grundat i Sverige och baserat i Stockholm, bilarna byggs dock i England. Räckvidden för Zero ligger på mellan 15 och 20 mil beroende på batteripack (160-200 kWh). Toppfarten är 90 km/h. Målet är att bli den säkraste tillverkaren av stora kommersiella fordon. Föraren sitter i mitten och lägre än i vanliga lastbilar. I kombination med de stora glasytorna ska detta göra att man ännu bättre kan upptäcka exempelvis gångtrafikanter. De första kommersiella exemplaren av Volta Zero kommer att rulla i Stockholm, London och Paris. Postnord och Bring blir först i Sverige att använda lastbilarna. En prototyp är under tillverkning just nu och den kommer ut på vägarna senare i år. Pilot-tester med kunder ska dra igång i början av nästa år. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Voltas eldrivna lastbil Zero presenteras den 3 september
Framtagen för city-transporter

Vi har tidigare skrivit om den svenska startupen Volta Trucks som ska bygga eldrivna lastbilar. Nu släpper de en teaser inför Volta Zero som kommer att presenteras online klockan 10.00 torsdag den 3 september. Zero är ett transportfordon i 16-tonsklassen som är speciellt designat för frakt av varor och gods i innerstan. Räckvidden ska ligga på mellan 15 och 20 mil. Den första prototypen tillverkas just nu och lansering ska ske senare i år. De första riktiga testerna ska dra igång under första kvartalet nästa år. Så här säger Rob Fowler som är Chief Executive Officer hos Volta: "Three years after the Volta Zero was first conceived, I am delighted that we will soon be able to reveal the vehicle. In 2017, we realised the opportunity that delivering a large zero-emission inner-city delivery vehicle could bring to the logistics industry, but also to the inhabitants of the city that it serves. Reducing pollution, improving safety, offering fleet operators a credible alternative to the internal combustion engine, and helping them with the migration to electrification, were our main drivers at the outset. The Volta Zero has over-delivered on all of these ambitions. Despite the headwinds we have all experienced in 2020, we will launch the Volta Zero on time, which is testament to a strong team, and fantastic partners. I’m really looking forward to revealing the Volta Zero, and seeing the truck used in our first pilot trials soon." Mer om Zero finns på länken nedan. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

I morgon dyker bilar upp i Fortnite
Brum brum!

Fortnite-spelare har troligtvis upptäckt att båtar försvunnit från spelet, men inom kort kommer nya fordon bli tillgängliga. Epic Games har meddelat att de beryktade bilarna är på ingång och de kommer bli tillgängliga från och med i morgon. Fordonen som kommer bli tillgängliga är vanliga bilar, till lite mer sportigare modeller samt lastbilar. Tumnagel
36.0°
+
André Stray
0

Idag öppnar förhandsbokningarna för pickupen Badger
Kan fås som elbil eller med bränslecell

Det första Nikola Motors visade upp var en vätgasdriven lastbil. Sedan dess har både en vattenskoter och en fyrhjuling dykt upp, och tidigare i år även en pickup. Den sistnämnda som man kallar för Badger ska man kunna förhandsboka från och med idag. Bilen erbjuds både som ren elbil och med vätgasdriven bränslecell som i sin tur driver en elmotor. Den förstnämnda ska ha en räckvidd på 48 mil medan den som går på vätgas ska klara sig hela 96 mil innan det är dags att tanka igen. Grundaren Trevor Milton säger följande om modellen: "The technology on the Badger is next to none; it has one of the most advanced powertrains and infotainment systems on the market. The features include over-the-air updates, keyless entry, independent torque control of every wheel, 906 HP, 980 ft. lbs. of torque, 15 kilowatt power export with 220V and 110V, tie-down tracks inside the truck for cargo, hidden refrigerator, up to 600 miles of range, and waterproof displays. You couldn’t dream of building a better pickup truck than the Badger and we offer it in both fuel-cell and battery-electric options. At Nikola World 2020, our followers will have the chance to see the Badger in action, so you don’t want to miss this show." Nikola World 2020 pågår mellan 3-5 december och där kommer först de som förhandsbokat ett exemplar att få se hur den färdiga produkten ser ut, och även få sig en provtur om de vill. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Bro rasar när tung lastbil tar sig över
Direkt obra

Här ser vi ett klipp från Uttarakhand i Indien där en tungt lastad lastbil tar sig över en risig bro. Men den hinner inte komma hela vägen över eftersom bron rasar och tar med sig maskiner och människor ner. Som tur var överlevde båda männen i lastbilen och mannen som gick till fots på bron. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Teslas Autopilot ser ut att fallera ordentligt i Taiwan
Smackar rakt in i en lastbil som vält på motorväg

Teslas hjälpsystem Autopilot ser ut att ha varit inblandat i ännu en trafikolycka misstänker flera bedömare som tagit del av videoklippet ovan. I filmen syns hur en Tesla Model 3 förhållandevis obehindrat smackar rakt in i en lastbil som vält och ligger väl synlig på vägen. Det är fortfarande inte helt fastställt att föraren faktiskt använde Autopilot men i rapporteringen runt olyckan nämns det som troligt. De flesta bedömare anser även att det nästan skulle vara omöjligt för en mänsklig chaufför att vara så frånvarande att en olycka som den ovan skulle kunna ske. Ingen person ska ha skadats vid olyckan men Teslan ska ha blivit totaldemolerad. Tesla själva har än så länge inte kommenterat olyckan. Tumnagel
27.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nyregistreringarna av personbilar halverades i maj
Men siffran för antalet laddbara bilar har mer än fördubblats

Färsk statistik från Bil Sweden visar att nyregistreringar av både personbilar och lätta lastbilar minskat avsevärt i maj månad. För lätta lastbilar handlar det om 51 procent minskning, för personbilar 50 procent. Anledningen är som väntat den rådande pandemin. Sett över hela året är minskningen 44 respektive 26 procent. En positiv trend är dock antalet laddbara bilar som ökade med 21,6 procent i maj vilket är mer än en fördubbling jämfört med förra året. Läs hela pressmeddelandet på länken nedan. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Hitta prissänkta viner på Systembolaget
Köp innan de skeppas tillbaka till Europa

Systembolaget har på sätt och vis två verksamheter, en med butiker och saker på hyllan och en med ett stort beställningssortiment där produkterna fysiskt inte finns hos Systembolaget utan hos importörerna. Ibland beställer dessa helt enkelt för mycket av en vara och blir inte av med sitt lager. Det vanliga är då att det skeppas tillbaka ner i Europa och kanske hamnar på en bordershop, men innan dess så sänks priset här på Systembolaget. Systembolaget varken får eller vill berätta om detta, alkohol och REA är två ord som inte fungerar så bra ihop i Sverige. Vinbörsen är en ny tjänst som håller koll på dessa prissänkningar åt oss konsumenter. Man har helt enkelt koll på Systembolagets sortiment och noterar när ett vins pris sänks. Resultatet blir att vi konsumenter kan köpa vin till bra pris, vin slipper skeppas runt på lastbilar och Systembolaget slipper fortfarande ha en REA-skylt på sin hemsida. Win win så att säga. Tumnagel
653kg
+
Roger Åberg
Nästa sida