m

Tesla börjar fasa ut radar från sina bilar
Autopilot i nya bilar får förlita sig helt på "Tesla Vision"

Tesla skriver på sin webbplats att man har börjat leverera Model 3 och Model Y utan det radarsystem som återfinns i tidigare exemplar av modellerna. Teslas vd Elon Musk sa tidigare i år att datorsyn var bättre än radar och detta verkar vara en av anledningarna till att Tesla nu går all in på datorsyn. Framöver kommer de radarlösa Teslorna få förlita sig på det som Tesla kallar för "Tesla Vision" när till exempel körassistenten Auto Pilot och FSD-funktionaliteten (Full Self Driving) används. På sin webbplats skriver Tesla att viss funktionalitet på grund av detta kanske inte kommer att fungera som tänkt i de Teslor som nu levereras. En mjukvaruuppdatering som ska fixa det ska dock vara på gång inom de närmaste veckorna. Så sent som i veckan så uppgavs det att Tesla börjat samarbeta med LIDAR-företaget Luminar även fast Elon Musk tidigare har dissat LIDAR rätt hårt. Det finns dock i dagsläget inga uppgifter som gör gällande att Tesla planerar att installera LIDAR-system som standard i sina framtida bilar. Det ska observeras att det tillsvidare bara är Model 3 och Model Y som säljs på den nordamerikanska marknaden som kommer att sakna radarsystem. De modeller som säljs här i Sverige verkar än så länge fortsatt levereras med radarsystem. Tumnagel
32.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla har börjat testa LIDAR-sensorer
Dags för Musk att krypa till korset?

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Tesla har börjar testa LIDAR-sensorer från Luminar på sina bilar vilket väckt en del uppmärksamhet. Tesla är en av de få biltillverkarna som fram tills nu inte har använt sig av LIDAR-sensorer för att göra sina bilar helt självkörande. Teslas vd Elon Musk har tidigare uppgett att det är något som inte behövs för att göra bilar självkörande och sa 2019 om dessa: "Lidar is a fool’s errand. Anyone relying on lidar is doomed. Doomed! [They are] expensive sensors that are unnecessary. It’s like having a whole bunch of expensive appendices. Like, one appendix is bad, well now you have a whole bunch of them, it’s ridiculous, you’ll see." Tesla har än så länge inte kommenterat officiellt vad deras samarbete med Luminar innebär. En Tesla med LIDAR-sensor har dock setts på vägarna i Florida vilket ni kan se på bilderna i den inbäddade tweeten nedan. Flera bedömare tror att det blir väldigt svårt att göra bilar helt självkörande med enbart kameror då dessa inte kan upptäcka hinder, läsa av vägar och annat lika effektivt som de laserbaserade LIDAR-detektorerna. Elon Musk har i år även medgett att hans tidigare kommentarer angående LIDAR kan ha varit lite förhastade. Så vem vet, det är väl inte helt omöjligt att även Teslas självkörande bilar kommer att förses med LIDAR-sensorer framöver. Tumnagel
33.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har testat nya iPad Pro med M1!
Otrolig hårdvara, nu behöver mjukvaran ta ett rejält steg

När iPad Pro presenterades i sin nuvarande form för 2018 slog den kanske inte ner som en bomb, men det var en riktigt solid sak som Apple presenterade. Framförallt var den toksnabb, så snabb att jag skrev en krönika om att Apple borde använda sina egna chip även i sina macOS-enheter. Ibland har jag fel men här hade jag helt rätt, för nu har en massa Macar en släkting till det där chipet som kom med iPad Pro i sig. När Apple presenterade nya iPad Pro med M1 så var det många som tänkte att det var lite galet med en tablet som har ett chip från datorer i sig, men det är ju faktiskt de där datorerna som har ett chip från en tablet i sig. TL;DR iPad Pro har blivit ännu snabbare och levererar M1-prestanda i en liten tablet. Med en ännu bättre skärm, mer RAM, Thunderbolt och 5G är det här verkligen ett kraftpaket. Pro i namnet gör verkligen skäl för sig, men du behöver verkligen använda den professionellt för att kunna nyttja all kraft. Hur som helst, ett år efter att iPad Pro presenterats, alltså 2019, väntade vi på att det skulle komma en ny iPad Pro som var ännu snabbare. Inget hände. Sedan kom 2020 och vi fick en ny iPad Pro med Lidar-kamera och ett lite, lite snabbare chip som Apple kallade för A12Z. Vi var alla lite förvirrade, varför kom det ingen A13X? Apples pr-maskineri malde på om att A12Z var ett fantastiskt chip, men egentligen så hade folket på Apple fullt upp med att skapa M1 och då fick iPad Pro snällt vänta lite. Men nu är den här, iPad Pro med M1, eller A14X som den skulle ha hetat om Apple inte tagit beslutet att även ge den till deras Macar. Och det är en best. Och jag vet inte vad jag ska använda den till. Betyder det att iPad Pro då verkligen, verkligen är värdig sitt "Pro"? Sinnessjukt snabb Men vi börjar med ett Geekbench-test och det är inte så förvånande att chipet presterar precis som i de andra enheterna den sitter i, det vill säga dryga 1700 i single-core och runt 7300 i multi-core. Så en iPad Pro är alltså lika snabb som en MacBook eller en iMac. Konstig värld vi lever i. Tumnagel
40.6°
+
Roger Åberg
0

Pony.ai visar upp självkörande taxi
Med en lite diskretare LIDAR-sensor från Luminar

Det kinesiska företaget Pony.ai har visat upp lite av en ny självkörande bil som man håller på och utvecklar, en bil som primärt är tänkt att användas i taxi-verksamheter med självkörande bilar. Det man nu visar upp är framför allt bilens nya LIDAR-sensor som är utvecklad av amerikanska Luminar. Som synes på bilden ovan så är denna betydligt mycket diskretare än de "saftblandare" som finns på många andra modeller av självkörande bilar. Ni kan till exempel kolla hur Pony.ai:s första flotta med självkörande bilar ser ut på bilden här nedanför. Den LIDAR från Luminar som sitter i Pony.ai:s nya bil sägs ha en räckvidd på 500 meter. Pony.ai delägs av bland andra Toyota som även använder Luminars LIDAR i utvecklingen av sina egna självkörande bilar, något som även Volvo och Audi gör. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Argo AI:s nya LIDAR har en räckvidd 400 meter
Gör att självkörande bilar kan "se" längre

Argo AI, företaget som delägs av bland andra Ford och Volkswagen, säger att man har utvecklar en ny LIDAR vilken man tror är den som har längst räckvidd på marknaden. Det nya LIDAR-systemet har en räckvidd på 400 meter, något som kan ge självkörande bilar förmågan att upptäcka saker på vägarna snabbare än vad många av dagens LIDAR-system gör. Argo Self-Driving System kan sedan tidigare täcka in 360 grader runt bilen och kan enligt Argo AI framföra självkörande fordon både dag- och nattetid i till exempel städer. Med den utökade räckvidden blir det nu möjligt att göra detta säkert även i högre hastigheter skriver Argo AI i ett pressmeddelande. Argo AI:s grundare och vd, Bryan Salesky, som tidigare utvecklat självkörande bilar hos Google, säger i ett pressmeddelande: "Argo Lidar takes us to a whole new level of self-driving technology, unlocking our ability to power both delivery and ride-hail services. The Argo Self-Driving System delivers the safety, scale and service experience that businesses want and their customers demand, especially coming out of the pandemic." Argo AI testar redan idag Argo Self-Driving System i en flotta med bilar från Ford och systemet lär sannolikt dyka upp i kommersiella bilar från både Ford och Volkswagen framöver. Här nedan kan ni kolla in en kort demo på Argo Self-Driving System. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Regeringen vill öka publiktaket igen
Den 17 maj till och med

Ekot rapporterar om att regeringen i dag la fram en remiss för att lättna restriktionen när det gäller deltagartaken på vissa arrangemang. Det skulle innebära att stora sport- och kulturevenemang skulle kunna få en publik på upp till 500 personer. Om detta skulle gå igenom så skulle det gälla från 17 maj. Sveriges kultur- och idrottsminister Amanda Lind (MP) baserar denna tanke på att de anser att det finns mindre risk för smittspridning om man sitter utomhus, så länge det är möjligt att hålla avstånd och använder sig av anvisade sittplatser. Regeringen menar dock att skulle detta publiktak endast kommer att lyftas om smittoläget är betydligt lägre än vad det är i dag. Vi passade på att fråga någon från sjukvården från lokala sjukhuset vad de ansåg om detta förslag och fick detta som svar: Detta beslut tar inte hänsyn till det faktum att den absoluta majoriteten under 65 år inte är vaccinerade ännu. De drabbas också av corona och för smittan vidare samt i många fall riskerar sjukvårdsvistelse, något vilket ökar pressen på sjukvården som redan går på knäna sedan oktober förra året. Denna press leder till ökade operationsköer och fördröjd utförd diagnostik av bland annat cancersjukdomar men även stroke och hjärtinfarkt. Jag anser att detta förslag saknar solidaritetstanke mot vårdpersonal men även riskgrupper och de som kan drabbas av långtidscovid. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

Apple ger Clips AR-effekter
Frickin' laser beams

Apple ger nu sina användare möjligheten att slänga in lite effekter via förstärkt verklighet till Clips-klipp. Funktionen kallas för AR Spaces och ger LIDAR-kompatibla Apple-enheter möjligheten att spexa till dina korta videoklipp. Clips 3.1 includes seven new AR Spaces effects to choose from: Prism: Ribbons of rainbow light scan the walls, floors, and objects in a room. Confetti: Celebratory bursts of confetti fall and accumulate on flat surfaces. Disco: Shining lights reflect off the disco ball that hangs from the ceiling of the space. Dance Floor: Colorful tiles of light dance in patterns across the floor. Sparkles: Golden sparkle emoji and white glitter fill the space. Stardust: Magical trails of starlight encircle and follow a person in the video. Hearts: Floating heart balloons bubble up within the space. Dessa effekter kan så klart kombineras med appens övriga effekter så du kan verkligen få till en explosion av färger i dina framtida dansvideos om du nu vill. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Alla Premier League-klubbar hoppar av The Super League
Oklart vad som händer med den nya fotbollsligan nu

Den europeiska superligan The Super League som presenterades i måndags ser nu ut att vara på väg att kollapsa efter att hälften av lagen som än så länge var klara för ligan nu hoppar av. Efter hård kritik så har samtliga av de sex brittiska Premier League-klubbarna beslutat sig för att inte vara med i The Super League. Det innebär att det nu enbart är de tre spanska klubbarna Real Madrid, Atletico Madrid och Barcelona samt de italienska klubbarna AC Milan, Inter Milan och Juventus som för tillfället är kvar i The Super League. Efter det blev klart att de sex brittiska klubbarna Arsenal, Chelsea, Liverpool, Manchester City, Manchester United och Tottenham lämnar The Super League-samarbetet, även kallad European Super League (ESL), så sa skrev ESL i ett uttalande: "Despite the announced departure of the English clubs, forced to take such decisions due to the pressure on them, we are convinced our proposal is fully aligned with European law and regulationsGiven the current circumstances, we shall reconsider the most appropriate steps to reshape the project, always having in mind our goals of offering fans the best experience possible while enhancing solidarity payments for the entire football community." Huruvida det nu faktiskt kommer att bli någon superliga för europeisk fotboll återstår med andra ord att se. Här ovanför hittas ett inslag från SVT om de brittiska klubbarnas avhopp från The Super League och nedan hittas ett inslag där James Corden snackar lite om vad han anser om den så kallade superligan. Tumnagel
46.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mobileye och Udelv drar igång tjänst för autonoma leveranser
Intels dotterföretag satsar på självkörande budbilar

Intels israeliska dotterföretag Mobileye fortsätter sin satsning på självkörande bilar. Företaget har nu meddelat att man tillsammans med startup-företaget Udelv planerar att dra igång en budtjänst där självkörande budbilar ska frakta paket hem till kunderna. Den kabinlösa budbilen som kommer att användas för att leverera paket kallas för The Transporter och kommer att förses med självkörande teknik som utvecklats av Mobileye. Mobileyes system för självkörande bilar inkluderar bland annat 13 stycken kameror, 9 stycken Lidar-sensorer av olika typer, sex stycken radarsensorer samt Mobileyes egenutvecklade SoC EyeQ. Maxhastigheten på The Transporter kommer att ligga på lite över 100 km/h. Mobileye och Udelv planerar att dra igång sin tjänst för autonoma leveranser någon gång under 2023. Fram till och med 2028 planerar de båda företagen att tillverka 35.000 exemplar av The Transporter vilka är tänkta att rulla runt och leverera paket på egen hand. I videoklippet nedan kan ni kolla in ett kort klipp som visar hur det är tänkt att leveranser med The Transporter ska fungera. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya Mercedes SL genomgår sina sista vintertester
I Sverige

Mercedes har en ny SL på gång och den har nu, precis som så många andra bilar, genomgått ett gäng med vintertester här i kalla Sverige. Den nya upplagan kommer bli den första att SL:en att få 4Matic+-systemet och det är detta man har velat testa extra mycket på våra hala underlag. Bilen har även ett nytt tygtak som fått bekänna färg och hålla testförarna undan de värsta minusgraderna. Nya SL utvecklas av AMG och använder samma plattform som nästa generation AMG GT. Fokus kommer ligga mer på prestanda än lyxglidare denna gång. Troligen börjar bilen säljas innan året är slut men när den presenteras är oklart. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Volvo Cars och Luminar Technologies börjar samarbeta
Ska utveckla självkörning tillsammans

I oktober förra året presenterade Volvo Cars det nya företaget Zenseact som ska pyssla med självkörande teknik. Nu har detta och det Kalifornienbaserade lidar-teknikbolaget Luminar Technologies slagit sina påsar ihop för att i framtiden tillsammans leverera en komplett lösning för sjävkörande bilar. Nya XC90 som presenteras 2022 blir den första modellen att utrustas med systemet som man har döpt till Sentinel. Andra biltillverkare ska även kunna få ta del av tekniken. Grejerna ska kunna fungera både som förarassistans och där de gör bilen helt autonom på exempelvis motorväg. I klippet nedan pratar man mer om Sentinel. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Självkörande version av Volkswagen ID. Buzz kommer 2025
Utvecklad för bilpooler

Volkswagen Commercial Vehicles presenterar nu planer på att erbjuda en helt självkörande version av den kommande eldrivna minibussen ID. Buzz. Målet är att den ska lanseras 2025 och då använda teknik utvecklad av företaget Argo AI. Tanken är att ta fram en bil anpassad för bildelning och bilpooler. Skissen visar en version utrustad med flera LIDAR-sensorer, bland annat i en kupa på taket. Om det är så här den självkörande versionen kommer att se ut när den väl börjar rulla på gatorna återstår att se. Vanliga ID. Buzz ska lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Rykte Apples första VR-headset kan bli dyrt
Riktigt dyrt

Rykten har länge florerat länge kring att Apple har ett VR- eller AR-headset på gång. Enligt en ny rapport från The Information kan Apple först släppa ett VR-headset för en lite dyrare prislapp. Detta headset sägs bli en lyxprodukt och ha två 8K-skärmar samt prestanda som matchar deras M1-processorer. Enligt rapporten så använder i alla fall en av headsetet som Apple just nu testar mer än ett dussin kameror som då ska hålla koll på rummet man befinner sig i och hur man rör sig. Headsetet sägs också använda sig av samma lidar-sensor som Apple slängt in i nyare iPhone- och iPad-modeller. Ögonspårning och utbytbara pannband ska också vara något som headsetet kommer ha. Detta headset kommer, enligt rapporten, inte massproduceras utan kommer vara en mer nischad produkt för folk som har lite pengar över då prislappen sägs bli runt 3 000 dollar. Rapporten nämner också att Apple, vid ett senare tillfälle, kan komma att släppa ett AR-headset med en mer konsumentvänlig prislapp. Vad nu "en mer konsumentvänlig prislapp" innebär för Apple återstår att se. Som så ofta med sådana här rykten får man väl ta det hela med en nypa salt fram tills man ser något mer konkret kring detta. Tumnagel
34.5°
+
Frode Wikesjö
0

FIFA och UEFA vill inte se någon superliga i fotboll
Hotar att porta spelare från VM, EM och annat om den blir av

Fotbollens världsorganisation FIFA uppger nu att man kraftigt motsätter sig de planer som en del europeiska storklubbar har på att skapa en slags superliga i fotboll. Tanken bakom en sådan liga skulle vara att Europas toppklubbar startade en egen liga för att kunna dra in ännu mer pengar till sina klubbar. För att se till att det inte skapas någon "Super League" hotar FIFA och fotbollsorganisationer i olika delar av världen att utesluta spelare som deltar i en sådan liga från fotbolls-vm, fotbolls-em och andra internationella fotbollsturningarna som arrangeras. I ett uttalande som undertecknats av FIFA och fotbollsorganisationerna UEFA, AFC, CAF, Concacaf, CONMEBOL samt OFC säger man bland annat: "Any club or player involved in such a competition would as a consequence not be allowed to participate in any competition organised by FIFA or their respective confederation. The universal principles of sporting merit, solidarity, promotion and relegation, and subsidiarity are the foundation of the football pyramid that ensures football’s global success and are, as such, enshrined in the FIFA and confederation statutes." En eventuell europeisk superliga skulle givetvis konkurrera med UEFA:s Champions League såväl som FIFA:s egna Club World Cup, en turnering där världens bästa klubblag ska mötas och som var tänkt att arrangeras i år för första gången. Detta är dock uppskjutet tillsvidare på grund av pandemin. Tumnagel
29.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny självkörande racerbil
Byggd av Dallara

Indy Autonomous Challenge presenterar nu deras högteknologiska racerbil som tillverkats av Dallara. Som sagt handlar det om en självkörande sak som lag ska kunna använda till att tävla med i "the world’s first high-speed, head-to-head autonomous race". Bilen baseras på Dallara IL-15 men har alltså betydligt mer teknik under skalet istället, och ingen plats för någon förare. Det här ska vara den mest avancerade och snabbaste självkörande racerbilen hittills och varje bil som är späckad med radar, lidar, kameror och avancerade datorer sägs vara värd över 800.000 euro. Det första racet ska äga rum den 23 oktober och då kommer fler än 500 stycken collegestudenter fördelade på 39 stycken lag från tolv stycken olika länder att delta. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Samsung nya robotdammsugare kan se vad som ska städas
JetBot 90 A.I.+ håller koll på sin omgivning

Samsung har visat upp sin senaste robotdammsugare JetBot 90 AI+ och som namnet antyder så är den försedd med lite inbyggd intelligens. I ett samarbete med Intel har Samsung försett robotdammsugaren med datorsyn och LIDAR så att dammsugaren själv ska kunna upptäcka områden i ett rum som behöver städas om till exempel man spiller ut chips eller annat. Med hjälp av detta ska dammsugaren även kunna upptäcka kablar och annat som ligger i vägen så att den inte kör in och fastnar i dessa. Med den inbyggda kameran kan ägaren själv även kolla in vad dammsugaren har för sig med hjälp av den tillhörande appen. Vad JetBot 90 AI+ kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. I videoklippet nedan kan ni se lite exempel på hur dammsugarens datorsyn kan användas när den lämnas ensam tillsammans med husdjur som kanske lattjar runt lite väl mycket när ingen annan är hemma. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Rykte Apple ryktas lansera egen bil 2024
Elbil med batterier utvecklade av Apple

Nyhetsbyrån Reuters har varit i kontakt med källor som uppger att Apple siktar på att lansera en självkörande bil 2024. Enligt uppgifterna ska det handla om en elbil som kan komma att förses med batterier som utvecklats av Apple själva. Det ska handla om "nästa generations" batteriteknik och om detta skriver Reuters: "As for the car’s battery, Apple plans to use a unique “monocell” design that bulks up the individual cells in the battery and frees up space inside the battery pack by eliminating pouches and modules that hold battery materials.Apple’s design means that more active material can be packed inside the battery, giving the car a potentially longer range. Apple is also examining a chemistry for the battery called LFP, or lithium iron phosphate, the person said, which is inherently less likely to overheat and is thus safer than other types of lithium-ion batteries." Vidare sägs det att en eventuell bil från Apple kommer att förses med diverse teknik som till exempel olika Lidar-sensorer men det nämns inget om i vilken omfattning bilen skulle kunna bli självkörande. De flesta verkar dock utgå från att bilen kommer att bli självkörande då Apple tidigare har bekräftat att man utvecklar system för den typen av bilar. Initialt verkar det som om Apple, om de här ryktena stämmer, satsar på att göra en bil för konsumentmarknaden och inte bygga någon egen taxitjänst med självkörande bilar, något som till exempel Googles Waymo pysslar med. Det har ryktats om Apples bilprojekt Project Titan sedan 2014 och Apple har väldigt sällan kommenterat något om ett eventuellt bilprojekt officiellt. Även det här ryktet bör tas med en nypa salt och Trip Miller från Apple-ägaren Gullane Capital Partners säger: "It would seem to me that if Apple develops some advanced operating system or battery technology, it would be best utilized in a partnership with an existing manufacturer under license. As we see with Tesla and the legacy auto companies, having a very complex manufacturing network around the globe doesn’t happen overnight." Hur som helst, Apple verkar på ett eller annat sätt sugna på att ge sig in på fordonsmarknaden. Exakt hur det kommer att se ut återstår att se och håller Apple på och utveckla bilbatterier så kan det säkert vara till nytta för hela branschen. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Zoox presenterar sin självkörande pod
En samåkningskub utan förare

Sommaren 2018 var första gången vi skrev om företaget Zoox som tagit fram ett självkörande fordon för samåkning. I somras köpte Amazon upp företaget och nu visar man upp den färdiga produkten som man beskriver som "a fully functional, electric, autonomous vehicle designed for dense, urban environments". Den lilla lådan mäter 3,6 meter på längden och 1,93 på höjden. På insidan finns det plats för fyra stycken personer och man kommer in via skjutdörrar precis som på en buss. På insidan finns trådlösa laddare för telefoner, ett infotainmentsystem med pekskärm, högtalare och ett Rolls-Royce-inspirerat lysande innertak. Poden är givetvis helt eldriven och den har ett batteripack på 133 kWh som ska räcka för 16 timmars körning. Toppfarten anges till hela 121 km/h vilket är betydligt snabbare än vad liknande skapelser har klarat tidigare. Det finns fyrhjulsstyrning och poden går lika snabbt framåt som bakåt. På tekniksidan hittar vi kameror, radar och Lidar som ser 270 grader i alla fyra hörnen. Det ska inte finnas några döda vinklar och hela tiden upptäcker poden vad som är runt omkring den. Enligt Zoox ser den allt inom 150 meters radie. Det ska även finnas fler än 100 stycken säkerhetsuppfinningar som inte konventionella bilar har. Bland annat finns det airbags som ser till att skydda de som åker oavsett vilket håll poden rör sig. När Zoox ska börja röra sig på gatorna och var är oklart för tillfället. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Nvidia köper upp svenska OptiGOT
Laser-företag från Göteborg blir en del av techjätten

Ny Teknik rapporterar att Nvidia har köpt upp det lilla Göteborgs-företaget OptiGOT vilka pysslar med att utveckla VCSEL-lösningar. VCSEL (vertical-cavity surface-emitting laser) är en teknik som bland annat kan användas i datormöss, fiberoptiska kablar, laserskrivare, LIDAR-applikationer och smarta glasögon. Optigots tidigare vd André Kelkkanen, numera anställd på Nvidia, skriver i ett inlägg på LinkedIn om affären med Nvidia: "Vi säljer vårt startup Optigot till Nvidia. För att klä det i en fotbollsmetafor: Känns fantastiskt - Vi ansluter oss till det bästa laget i världen och får chansen att tävla för att vinna mot den bästa konkurrensen i världen." OptiGOT har enligt deras hemsida fem medarbetare och företaget kommer nu att döpas om till Mellanox Technologies Sweden. Mellanox är ett israeliskt företag som Nvidia köpte upp förra året och som primärt utvecklar chip till datacenter. Varken Nvidia, OptiGOT eller OptiGOT:s huvudägare, Chalmers-inkubatorn Chalmers Ventures, har velat kommentera affären än så länge skriver Ny Teknik. Därför är köpesumman och de flesta andra detaljer runt affären än så länge okända. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Robotdammsugare skulle kunna avlyssna dig
Med hjälp av dess LIDAR-system

Forskare på University of Maryland och National University of Singapore har utvecklat ett system som tekniskt sett skulle kunna användas för att göra om moderna robotdammsugare till avlyssningsapparater. Det handlar om robotdammsugare som är försedda med så kallade LIDAR-system, system som används för att låta dammsugarna kartlägga sin omgivning med hjälp av laserstrålar. Forskarna har upptäckt att dammsugarnas LIDAR-system skulle kunna göras om till så kallade lasermikrofoner, mikrofoner som kan avlyssna sin omgivning med hjälp av att registrera vibrationer runt omkring dem. Baserat på detta har forskarna utvecklat ett system som de kallar för LidarPhone. Med detta har de kunnat uttyda nummer som sägs i rummet där dammsugaren befinner sig och även avgöra om det är en man eller kvinna som pratar. Sannolikheten att någon skulle använda någons robotdammsugare för avlyssning bedöms dock som väldigt låg. För att det hela ska fungera måste avlyssnaren först och främst få in mjukvara i robotdammsugaren som gör att LIDAR-sensorns laser håller sig stilla, något som krävs för att kunna registrera vibrationerna som används för avlyssningen, samt skickar signalerna vidare till avlyssnaren. Dessutom krävs det avancerad mjukvara för att förstärka och tolka dessa vibrationer så att det går att tyda vad som sägs i rummet där robotdammsugaren befinner sig. För den som verkligen vill avlyssna någon verkar det med andra ord finnas enklare metoder att tillgå. LidarPhone ska nog mest ses som ett så kallat "proof of concept", något som bevisar att det är möjligt att genomföra men kanske inte särskilt praktiskt användbart. Här nedan hittas ett klipp där forskarna beskriver lite mera ingående hur LidarPhone fungerar. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rory har kört BMW R 18
"Du ger mig bra vibrationer"

I april släppte BMW glidarhojen R 18 och den bjuder bland annat på en 1800 kubik stor motor med ordentlig kraft. Och även en hel del vibrationer, men det kanske man vill ha när det kommer till en sån här modell? Rorys rumpa domnade dock lite under provkörningen. Hojen blir din för 249.900 kronor. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Vi har testat iPhone 12 Pro Max
Levererar Apples största telefon maximalt?

Om känslan när man för första gången tar i iPhone 12 mini är ”åh vilken liten sötnos” så är känslan av iPhone 12 Pro Max precis tvärtom. Herrejösses vilket stor telefon det här är. TL;DR iPhone 12 Pro Max är större än någonsin och det märks, på gott och ont. Den kantiga formen som fungerar så bra på de mindre modellerna i familjen är inte en lika självklar vinst här. Apple lovar en bättre kamera än i de övriga modellerna, men i våra begränsade tester sticker den inte ut som vi hoppats. I slutändan ska du helt enkelt vilja ha en riktigt stor telefon för att välja iPhone 12 Pro Max, och det är precis därför den finns. Jag har kört iPhone 11 Pro Max det senaste året som min daily driver och jag har inte riktigt tyckt att den varit för stor. Alternativet, iPhone 11 Pro, var för liten med sin skärm som var 0,7 tum mindre. Men med iPhone 12 Pro har Apple lyckats göra en telefon i mellanstorleken som har större skärm i lika stor förpackning som förra årets modell och den har inte alls känns för liten för mig på samma sätt som föregångaren gjorde. Bra jobbat Apple! Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

iPhone 12 mini är så liten, så naggande god
Vi har testat!

Efter några veckor med mellanstorlekarna iPhone 12 och 12 Pro så är första intrycket av iPhone 12 mini att den är såååå liten. Att den var liten hade man ju fattat sedan tidigare, men så här liten? Det är helt enkelt en otroligt söt telefon och du som har längtat efter att ha en riktigt kompetent telefon men som inte vill släpa på en gigantisk skärm kommer att bli larvigt nöjd med denna. TL;DR iPhone 12 mini är en efterlängtad liten godsak. Men bara för att den är mindre är den inte sämre, den levererar på allt förutom stort batteri. Och den lilla skärmen Läs recensionen av iPhone 12 Pro Max här! Tumnagel
46.7°
+
Roger Åberg
0

Apple släpper iOS 14.2
Med över hundra nya emojis

Apple har nu börjat rulla ut den andra större uppdateringen till iOS 14 och iOS 14.2 innehåller en blandad kompott av nyheter. Bland annat görs nu över hundra nya emojis tillgängliga till iOS-användarna varav ni kan se de flesta på bilden hör ovanför. Vidare introduceras nu direktkontroller för Shazam och en funktion som kan avståndsbestämma var personer i närheten av iPhone 12 Pro finns, funktioner som vi skrivit lite om tidigare här på Feber. Förutom det så har även kontrollerna för AirPlay fått ny design, det introduceras en varning för om ljudnivån för hörlurarna är för hög och det har även lagts till ett gäng med nya bakgrunder. Ni hittar samtliga nyheter och buggfixar i iOS 14.2 i faktarutan här nedanför. iOS 14.2 går att ladda ner nu och hittas under uppdaterings-inställningarna i iOS allmänna inställningar. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

iPhone 12 kan upptäcka var andra människor är
Bra funktion för blinda och synskadade

Här kan ni kolla in en augmented reality-funktion från Apple som snart börjar rullar ut till alla som har iPhone 12 Pro och iPhone 12 Pro Max. Det handlar om en funktion som Apple kallar för "People Detection" och som kan tala om för användaren vilket avstånd det är till andra människor. Funktionen använder sig av iPhones kamera för att upptäcka människor i närheten och telefonens LIDAR-sensor för att bedöma avståndet till dessa. Sedan läser en röst upp hur långt det är till människorna som upptäcks i telefonens närhet. People Detection-funktionen ska primärt vara utvecklad för att blinda och synskadade ska få lite koll var i rummet andra människor befinner sig. People Detection testas just nu i betaversionen av iOS 14.2 och kommer antagligen att bli tillgänglig för alla iPhone Pro- och iPhone 12 Pro Max-användare när detta släpps publikt. Här nedan kan ni kolla in ett klipp på hur det hela fungerar. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Självkörande båtar har börjat trafikera Amsterdams kanaler
MIT visar upp Roboat II

Förra året skrev vi om den självkörande båten Roboat som utvecklats av amerikanska MIT CSAIL och Amsterdam Institute for Metropolitan Solutions (AMS). Nu har MIT visat upp efterföljaren till denna, en lite större båt som fått namnet "Roboat II" Roboat II har plats för två passagerare och kan med hjälp av GPS och LiDAR ta sig fram på egen hand i Amsterdams kanaler. Båten är försedd med fyra propellrar som ger den möjlighet att färdas i vilken riktning som helst utan att behöva svänga med hjälp av ett roder. Professor Daniela Rus säger om Roboat II: "Roboat II navigates autonomously using algorithms similar to those used by self-driving cars, but now adapted for water. We’re developing fleets of Roboats that can deliver people and goods, and connect with other Roboats to form a range of autonomous platforms to enable water activities." Framöver planerar MIT på att utveckla en ännu större version av Roboat som ska kunna transportera fyra till sex passagerare på egen hand. Här nedanför hittas ett videoklipp där Roboat II visas upp lite närmare. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

BMW släpper en Classic-version av R 18
Får vindruta, större framhjul och bönpall

I våras släppte BMW Motorrad glidarhojen R 18. Nu kommer den i ett Classic-utförande som innebär fler LED-strålkastare, ett större framhjul på 16 tum och en vindruta. Den har även en bönpall och packväskor där bak. Allt för att göra hojen lite mer bekväm på långturer. First Edition får specialsaker i svart och vitt och mer krom. Givetvis även ett gäng extra emblem som skvallrar att det handlar om en specialversion. Precis som vanliga R 18 har Classic en tvåcylindrig maskin på 1,8 liter som ger 91 hästar och 150 newtonmeter i vrid. Det svenska priset är från 279.900 kronor. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

iPad Air är allt från iPad Pro man behöver!
Perfekt utvalt för folket

Formen på de två senaste generationerna av iPad Pro är smått genialisk. Eller så smart är den kanske inte, förutom den stora mängden magneter som finns i den, men snyggt är det och skönt är det att hantera. Men varför ska det bara vara proffs som ska få njuta av fina saker? Det är klart att det ska finnas en likadan som är lite mer folklig! TL;DR iPad Air är den prisvärdaste i iPad-linjen, trots att vanliga iPad ger väldigt mycket för pengarna. Den nya formen och ett rackarns snabbt chip gör denna till det självklara valet för de allra flesta. Vi saknar dock 120hz-skärmen från Pro, men det är typ det enda. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Exklusivt! Första svenska testet av iPhone 12 och 12 Pro!
Så bra är de!

För nästan exakt en vecka sedan presenterade Apple fyra nya telefoner. Deras lineup har ju de senaste åren förändrats lite från det att vi fick en iPhone X. Året efter kom Xs och då kom även en ny storlek, Xs Max. Vi fick även ett litet sidospår som kallades för Xr. Året efter så blev det siffror igen och Xs blev 11 Pro, Xs Max blev 11 Pro Max och så fick vi en helt vanlig 11 som uppföljare till iPhone Xr. Hänger ni med? I år utökas serien ytterligare med en iPhone 12 mini. I mitten har vi då iPhone 12 och iPhone 12 Pro, två telefoner som är väldigt mycket mer lika varandra än förra årets iPhone 11 och 11 Pro var. Faktum är att man till en början nästan undrar varför det ens finns två modeller. TL;DR iPhone 12 och iPhone 12 Pro är inte bara mellansyskonen i årets upplaga av iPhones, de är nästan tvillingar. Men även tvillingar har sina egenheter. iPhone 12 har en kamera mindre, har mindre RAM-minne, saknar LiDAR och har aluminiumram istället för stål, men väger mindre och kostar 2500 kronor färre pengar. Vilket blir ditt val? Tumnagel
48.8°
+
Roger Åberg
0

Apple presenterar iPhone 12 Pro!
Med riktigt imponerande foto och video

Apple nöjde sig så klart inte med att presentera iPhone 12 och iPhone 12 mini utan så klart även iPhone 12 Pro och iPhone 12 Pro Max. Förutom funktionerna som vanliga iPhone 12 har levererar man lite andra godsaker. Vi börjar med storlekarna. Den vanliga versionen är numera 6,1 tum, upp från 5,8 tum. iPhone 12 Pro Max är numera 6,7 tum, upp från 6,1 tum. Fyra versioner finns som är lyxigare än iPhone 12. De är silver, rymdsvart, blå och guld och guldversionen ska ha samma material som den på Apple Watch och den är riktigt snygg. Kamerorna är så klart lite vassare också. Telekameran är numera motsvarande 65 mm från tidigare 52 mm. Inte jättestor skillnad och långt från 10x men alltid något. Den vanliga vidvinkel har fått ännu bättre stabilisering. Den kan numera justeras 5000 gånger per sekund vilket är fem gånger fler än förra året. Man kommer att kunna ta bilder som är 2 sekunder långa utan skakningar. Detta ger att man får 87 procent bättre resultat i dåligt ljus. Man har skapat ett nytt bildformat som man kallar för Apple ProRAW. Detta ligger i den vanliga foto-appen men kommer senare i år. Detta gör att kameran i ännu större utsträckning går att använda för proffs. Värdigt namnet Pro alltså. Mer Pro blir även video. Rakt i vanliga appen så får man inspelning med 10-bit HDR-inspelning och stöd för Dolby Vision HDR. Filmer som man har filmat kan man sedan redigera i vanliga foto-appen och när man gör det och lägger på filter så justeras Dolby Vision HDR-datan. Man kan alltså filma, redigera och dela HDR-filmer rätt från telefonen. iPhone 12 Pro har även en LiDAR-kamera vilket vi har sett i iPad Pro tidigare. Detta gör att telefonen får en bild av rummet i 3D. Detta gör att AR blir betydligt snabbare och exaktare än tidigare. Men man använder även denna data för att göra autofokus snabbare, sex gånger snabbare faktiskt. Om man tidigare har tyckt att det var lite töntigt med Pro-namnet så levererar Apple här i år, i alla fall på bild och videosidan. iPhone 12 Pro kommer att kosta från 12.495 kronor och iPhone 12 Pro Max kommer att kosta från 13.795 kronor. iPhone 12 Pro kommer att gå att förbeställa 16 oktober och säljas 23 oktober. iPhone 12 Pro Max kommer att gå att förbeställa 6 november och säljas 12 november. Läs om iPhone 12 och iPhone 12 mini här! Tumnagel
44.1°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida