m

En titt på Maybach S-Class S680
Verkar trevlig i baksätet

Maybach var en gång i tiden ett eget märke under Mercedes, numera är det främst Mercedes superlyxversioner av deras bilar. Här får vi en genomgående titt på Maybach S-Class S680 som verkar vara en riktigt, riktigt trevlig bil att färdas i. Fickparkera vill jag däremot inte göra med den här långa besten. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

En trailer för Nine Perfect Strangers
Nicole Kidman är lite creepy

Nine Perfect Strangers är en kommande serie med Nicole Kidman, Melissa McCarthy, Michael Shannon, Luke Evans, Bobby Cannavale, Regina Hall, Samara Weaving, Melvin Gregg, Asher Keddie, Grace Van Patten, Tiffany Boone och Manny Jacinto. Serien är skapad av David E. Kelley (Boston Legal, Big Little Lies) och är baserad på boken Nio främlingar av Liane Moriarty. I Nine Perfect Strangers får vi se vad som händer när nio främlingar anländer till Tranquillum House för att spendera tio dagar med lyxbehandlingar, meditation, nya vänskapsband och möjligen lite träning. Men det som kanske såg bra ut i broschyren visar sig vara vara bra mycket otrevliga då kvinnan bakom de omtalade retreaten, den karismatiska Masha Dmitrichenko, har andra planer. Nine Perfect Strangers här premiär på Hulu den 18 augusti och det återstår väl att se var det hamnar här i Sverige. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0

Första trailern för The Eyes of Tammy Faye
Film om känd tv-predikant

The Eyes of Tammy Faye är en kommande film som handlar om den amerikanska tv-predikanten Tammy Faye Bakker som levde lyxliv under 80-talet. The Eyes of Tammy Faye is an intimate look at the extraordinary rise, fall and redemption of televangelist Tammy Faye Bakker. In the 1970s and 80s, Tammy Faye and her husband, Jim Bakker, rose from humble beginnings to create the world’s largest religious broadcasting network and theme park, and were revered for their message of love, acceptance and prosperity. Tammy Faye was legendary for her indelible eyelashes, her idiosyncratic singing, and her eagerness to embrace people from all walks of life. However, it wasn’t long before financial improprieties, scheming rivals, and scandal toppled their carefully constructed empire. Denna dramakomedi är regisserad av Michael Showalter (The Big Sick) och i huvudrollerna ser vi Jessica Chastain samt Andrew Garfield. The Eyes of Tammy Faye har premiär den 17 september. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan du köpa en Maybach
Din från 1.912.000 spänn

Om Mercedes-Maybach S-Klass är en äkta Maybach eller inte kan man diskutera i små grupper, men lyxig är den. Perfekt för dig som gillar S-Klass men som vill vara ett snäpp exklusivare helt enkelt. Den presenterades för ett halvår sedan och nu är det säljpremiär. Prislappen börjar på 1.912.000 kronor, men räkna inte med att den slutar där. För den pengen får man 18 centimeter extra att leka med i baksätet och vill man ha tvåtonslack från fabrik är det här det du ska välja, men man kan få med en färg också. Feta skärmar, aktiv brusreducering och annat härligt finns också. Lyx galore alltså. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Nu satsar Rolls-Royce på supersuperlyx
Först ut är Rolls-Royce Boat tail

Rolls-Royce är knappast något för gemene man utan är något som redan från start är lyxigt på en nivå som inte är nåbart. Om man vill vara lite mer unik så fixar fixar Rolls det under deras Bespoke-program där deras modeller blir lite mer individuella. Då blir det ännu dyrare, men inte knasdyrt. Nu har Rolls-Royce dock gett sig in i kategorin knasdyrt när man, återigen, börjar med det som på engelska kallas för couchbuilding. Lite som modevärldens haute couture. Här handlar det om att inte bara göra lite unika varianter av deras vanliga modeller utan helt nya modeller åt några ytterst få kunder. Det började att man gjorde Sweptail åt en kund 2017, en bil som sägs ha kostat 13 miljoner dollar. Efter det kom ett gäng kunder till märket och sa att de också ville ha något riktigt unik. Tre av dessa jobbade man vidare med och resultatet heter Boat Tail. De tre kunderna har tydligen varit med i arbetet och lagt mycket tid på projektet. Och som sagt knasmycket pengar. Prislappen per bil sägs ligga på 20 miljoner pund, runt 235 miljoner kronor. Bilen är 5,7 meter lång och det som verkligen sticker ut är så klart rumpan. I den långa aktern så hittar man allt man behöver för den perfekta picnicen, inklusive ett parasoll. Nedan får vi se Mr JWW gå igenom bilen. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Bentley släpper sportigare version av Bentayga
V8 och sportiga detaljer

Bentleys Bentayga verkar vara en riktigt fläskig SUV med härlig lyx och flärd. För den som vill åka riktigt fort har de en Speed-version där W12:an levererar 646 hästar. Den räknas som världens snabbaste SUV och gör 0-100 på 3,9 sekunder. Nu kommer den i en S-version där S troligen står för sportig. Denna är inte riktigt lika vild som Speed som är fokuserad på hastighet. Istället för en W12 under huven finns istället en V8 som levererar 550 hästar och 0-100 går på 4,5 sekunder. Men S står som sagt troligen för sportig för man har här fokuserat svarta detaljer på utsidan, alcantara på insidan, sportigare chassi under bilen och sportigare avgassystem med fräckare ljud. Alltså en bil som inte riktigt är lika mycket elegans som andra modeller, men lyxen finns så klart kvar. Kabinen går att få lite hur man vill när det kommer till säten, fyra, fem, sex eller sju säten finns som alternativ. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Köp en Koenigsegg Jesko för 259 kronor
Du får bygga den själv

En Koenigsegg Jesko kostar en slant, typ tre miljoner dollar och uppåt, så det är inte något ör vanligt folk. Men den här versionen kan faktiskt alla köpa för den kostar 259 kronor. Det är Lego-versionen vi pratar om här, så du år bygga den själv. Men det är liksom det roliga. Lego lovar att man har gett den billigare versionen ett brett chassi så att två får plats på insidan. Med får man också en testförare vilket känns lite lyxigt om man vill ha lite hjälp på banan. Jesko som Lego släpps 1 juni. Tumnagel
49.1°
+
Roger Åberg
0

Kinakopia av Titanic
Skala 1:1

För ungefär fyra år sedan skrev vi om att Kina hade börjat bygga en kopia av fartyget Titanic som sjönk i Atlanten efter en kollision med ett isberg 1912 och 1 500 människor miste livet. Tanken med bygget är att det ska fungera som en turistattraktion. Folk kommer kunna besöka med båten som ska stå i en kopia av hamnen i Southampton. På båten kommer folk kunna ta del av lyxen båten erbjöd samt höra historier om människorna som åkte med den. Bygget av båten började redan 2014 och tanken är att den ska vara klar innan årets slut. Runt 1,3 miljarder kronor har den kostat att bygga. Tumnagel
34.2°
+
Frode Wikesjö
0

Ny MacBook Air kommer kanske se ut som nya iMac
Färgglatt och vitt

Nya iMac är ju en färgglad rackare och enligt läckaren Jon Prosser så kommer kommande MacBook Air att ha samma stil. Vi pratar alltså färgglatt och vitt istället för grått och svart. Enligt Prossers läcka så ska enheterna få samma färg som iMacarna har på sitt ställ. Nya iMac har ju tre olika färger egentligen, en på framsidan som är mer solid, en på baksidan som är betydligt mörkare och lite metallisk och så en på stället som är metallisk men lite ljusare. Nya MacBook Air ska alltså få den senaste färgen. Tangentbordet ska bli vitt och det ska även ramen runt skärmen bli. USB-portar finns det två av, en på varje sida vilket är trevligt. Formen på datorn ska bli mer platt jämfört med dagens kilformade. Vilket leder oss till namnet, för om det verkligen är Air är inte Prosser helt säker på. Det kan alltså bli bara MacBook vilket skulle kännas lite mer naturligt faktiskt. Det verkar som att Apple på Mac-sidan satsar hårt på en konsumentdel som är färgglad och lekfull och så en pro-del som troligen kommer att bli lite mer "seriös", precis som man i dag kör på iPads. Apple har ju lyxen i dag att deras sämsta maskiner är riktigt bra och håller måttet även för många som använder dem i arbetet, så man tar helt enkelt särskiljer dem med färg och form. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

Genesis visar kombi anpassad för oss européer
Det här är G70 Shooting Brake

Hyundais lyxigare märke Genesis är på väg till Europa, vilket man berättade för en vecka sedan. Då sa man att man skulle börja med modellera G80 och GV80 och att man sedan skulle börja sälja G70 och GV70. Men redan så här en vecka senare så visar man upp en ny modell som enbart är skapad för den europeiska marknaden. Det handlar om en kombiversion av G70 som man inte kallar för kombi utan för shooting brake. Med modellen vill Genesis visa att man menar allvar med sin ankomst till vår del av världen. Kombin kommer att ha exakt samma mått som sedanen men kommer att svälja mer last, 40 procent mer enligt Genesis. Genesis kommer till Europa senare i år och första länderna ut är Tyskland, Storbritannien och Schweiz. Tumnagel
44.2°
+
Roger Åberg
0

Hades utnämnt till årets spel på DICE Awards
Spelet fortsätter kamma hem stora priser

Igår hölls den årliga spelgalan D.I.C.E. Awards och Supergiants mästerliga Hades lyckades än en gång kamma hem ett gäng priser. Hades fick den anrika utnämningen Game of the Year, men lyckades även vinna i fyra andra kategorier som game direction, game design, bästa action-spel och bästa indie-spel. Andra spel som det gick bra för var bland annat Ghost of Tsushima som kammade hem fyra pokaler och The Last of Us: Part II, Spider-Man: Miles Morales, Half-Life: Alyx fick två pokaler vardera. Samtliga vinnare i de olika kategorierna hittar ni i faktarutan nedan. Hela showen kan ni för övrigt kika på nedan. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0

Kinto Share växer till sig
Finns nu även i Malmö

Volvo tyckte att det var en lysande att lägga ner Sunfleet och starta ogooglingsbara M istället, en tjänst som enligt rykten inte går alls bra. Det verkar har lämnats en lucka i marknaden för nu växer Toyotas bildelningstjänst Kinto Share så det knakar, man började med 40 bilar i Stockholm förra året och nu har man 300 bilar som rullar i Stockholm och Göteborg. Nu kommer man även till Malmö och börjar med tio bilar, men till sommaren ska det finnas 100 bilar. Tjänsten är stationsbaserad så bilarna kan inte lämnas där man behagar utan de hämtas och lämnas på en viss plats. Nackdelen är flexibiliteten, fördelen är att det alltid finns en plats. Just nu finns det en typ av abonnemang men snart kommer det att finnas tre, Free, Light och Plus. Just ni finns endast Light, men det är gratis så det är ju gott. Man betalar per timme, dag, 3 dagar, vecka eller månad och utöver det så får man betala två kronor per kilometer inklusive drivmedel, tullar och den där parkeringsplatsen då. Kinto Share ägs av Toyota och bilarna är allt från små Toyota Yaris, till lyxigare Lexus UX eller transportbilen Proace. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Apple presenterar Airtags
Men det var väl ändå på tiden!

Airtags har det gått rykten om i år nu och nu är de äntligen här. Det handlar helt enkelt om en liten puck som man kan lägga ner i saker för att hitta dem med Hitta-appen. Man kan även fästa puckarna på nyckelringen eller andra saker. Man kan även märka dem med ord, bokstäver eller emoji så att man vet vems Airtag som är vems. Prislappen ligger på 350 kronor för en och 1195 kronor för fyra. För att fästa dem på nyckelringen så kan man lyxa till det med tillbehör från Hermes. Tumnagel
51.1°
+
Roger Åberg
0

Audi släpper längre version av A7
Anpassad för Kina

Den kinesiska marknaden gillar långa bilar, inte bara av de riktigt lyxiga bilarna utan även av de mer normala. Därför har Audi presenterat A7L som enligt Audi ska vara lika delar sportig A7 och elegant limousine. Bilen kommer med adaptiv luftfjädring, bakhjulsstyrning och så klart fyrhjulsdrift. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Mercedes släpper lång version av C-class
Mer benutrymme i lillmercan

Kineserna gillar som sagt långa bilar så även Mercedes har släppt en lite längre version, denna gång är det nya C-class som blir lite längre. Förutom mer benutrymme så får man lite lyxigare nackstöd och större armstöd med mer förvaring, USB-portar och mugghållare. Man har även ordnat lite mjukare dämpning i comfort-läget och bättre ljuddämpning så man slipper lyssna på omvärlden. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi A6 e-tron concept
Så blir framtidens A6

Bilmässan i Shanghai har dragit igång och Audi tog tillfället i akt att presentera en riktigt fin konceptbil. Det handlar om nästa generation av A6 i elektrisk form, alltså A6 e-tron. Det här är faktiskt den första helt elektriska bilen från Audi som tydligt ersätter en av de nuvarande modellerna, även om fossilvarianten lär finnas en stund till. E-tron, e-tron GT och Q4 e-tron har ju alla varit nya modeller, men det här är alltså A6. Det handlar så klart om ett koncept och de är ju alltid flådigare än versionerna som sedan kommer på gatan. Men om man tittar i backspegeln så har varken koncepten för e-tron GT eller Q4 e-tron skiljt sig så jättemycket från de slutgiltiga versionerna, så jag tror att vi ser framtiden för Audi här. Och det är faktiskt lite annorlunda. Det är en riktigt slankt bil som i alla fall jag tycker är vacker och lysen både fram och bak har fått lite ny stil. Bilen bygger på PPE-plattformen, alltså personbilsvarianten av den J1-plattform som Porsche Taycan och Audi e-tron GT använder, så det finns en stor möjlighet att det här blir en riktigt rolig bil. Slankheten ger förresten lågt luftmotstånd, man har lyckats komma ner i 0,22 cW vilket är lågt men inte så lågt som Mercedes lyckades komma med sin EQS som har 0,2. Eftersom det är den plattformen men bilen är större än e-tron GT så får vi saker som snabbladdning med 270 kW men också mer räckvidd, Audi lovar upp till 70 mil. Golvet är platt tack vare plattformen och innerutrymmena lär bli riktigt trevliga. Audi kallar detta en lyxsedan och de lär passa på att göra en riktigt fet version som kostar riktigt fläskigt med pengar. Man har också hittat på en ny färg som man kallar för Heliosilver som ska ha en 3D-effekt. Fräsigt! Audi har som sig bör också jobbat med belysningen och självklart finns matrix-belysning. Men man har även slängt in lite projektorer som kan visa upp tecken och symboler framför bilen, dels för att man ska kunna kolla på grafik när man sitter i garaget (?) men också för att upplysa gångtrafikanter om diverse saker. Baklysena är uppbyggda av ny OLED-teknologi. Färdiga versionen av den här kommer redan nästa år faktiskt! Tumnagel
54.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är utsidan av Mercedes elektriska lyxbil
EQS är officiell

Nya Mercedes EQS är deras moderna och elektriska version av deras S-Class. Självklart är det en lång bil, men eftersom den ska gå riktigt långt har man jobbat väldigt mycket i vindtunneln vilket syns på resultatet som verkligen är slankt, cW-värdet (alltså måttet på luftmotståndet) är låga 0,2. Man har även jobbat på ett nytt system som tar hand om energin vid inbromsningar och detta ska kunna generera 290 kW. Räckvidden blir som längst hela 77 mil. Ladda går, om man har rätt stolpe, snabbt - upp till 200 kW. Mercedes säger att man ska kunna ladda 30 mils körning på 15 minuter under rätt förutsättningar och hela batteriet ska kunna laddas på en halvtimme. Batteriet är på 107,8 kWh. Laddar man med laddbox på 22 kW kommer man från 10% till 100% på drygt fem timmar. Mercedes lovar att man med laddbox hemma ska få 10 mils körning på en timme. Men det kräver som sagt 22 kW. Inredningen har massor med skärmar och det går vi igenom här. Säljstart är i juni och första bilarna levereras i augusti. Prislapparna är ännu inte satta. Tumnagel
32.7°
+
Roger Åberg
0

Sonos ska göra ljudet i fler Audi-modeller
Till en början A1, Q2 och Q3

I kväll presenterades Audi Q4 e-tron och i den hittar vi ljudsystem från Sonos. Det är Sonos första samarbete med en biltillverkare och samarbetet ska vara exklusivt, vad det nu betyder. Men Q4 e-tron är inte den enda modellen som kommer att få Sonos, på schemat framöver står A1, Q2 och Q3. Det verkar alltså som att Sonos blir nya ljudsystemet för Audis bilar men det är oklart om även Bang & Olufsen kommer att finnas kvar. Eftersom man börjar med de mindre modellerna är en gissning att Sonos kommer att leverera till de mer vanligare modellerna och Bang & Olufsen till de lyxigare. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Skoda uppdaterar Kodiaq
RS-versionen slänger ut dieseln

Skoda har precis släppt en lite uppdaterad Kodiaq. Och det är verkligen en facelift, man har jobbat lite på lysena fram (som nu erbjuder Matrix-lysen) och bak och grillen har fått lite ny look. Man har även lagt till en liten svart spoiler ovanför bakrutan och det går att välja 20-tummare på fälgarna. På insidan har stolarna fram fått möjlighet till ventilation och massage, man har lagt till lite nya sömmare och ljudsystemet har fått två högtalare till. Inget världsomvälvande med andra ord. En ny RS-version kom dock och här har man slängt ut diesel och slängt in bensin (tyvärr inte laddhybrid). Bensinaren ger 245 hästar vilket är fem mer än dieseln, men den är också 60 kilo lättare än dieseln. Den får även en ny DSG-låda med sju växlar som också är lättare, 5,2 kilo för att vara exakt. Man släpper även en Laurin & Klement-version för den som vill ha lite lyxigare känsla. Någon laddhybrid syns dock inte till. Antagligen litar man på att elbilen Enyaq ska bli valet för de som vill köra på el. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

Mercedes EQS verkar riktigt fet
Men är den så speciell?

S-class är ju Mercedes lyxskepp och när deras framtid nu blir elektrisk så blir det så klart orgie i lyx när den elektriska motsvarigheten till S-class presenteras. Modellen heter EQS och utsidan har vi inte fått se ännu, men nu har insidan visats upp och ett gäng har fått kolla in den. Självklart är det superlyxigt, men när man tittar lite närmare på tekniken så är det inte självklart en homerun. I baksätet hittar man till exempel en tablet och det visade sig vara en Samsung S4 som släpptes 2013(!). De stora skärmarna fram verkar så klart imponerande, men de verkar inte kunna göra så mycket mer än helt vanliga skärmar i en A-class. Senare i veckan får vi se utsidan av den här bilen. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Genesis skickade upp 3281 drönare i himlen
Ritade bland annat bilmodeller

Genesis är Hyundais lyxmärke och nu har man börjat sälja bilar i Kina. För att fira det skickade man för några dagar sedan upp 3281 drönare i Shanghais natthimmel. Bland annat använde man drönarna för att rita företagets logotyp, men man gjorde även en hand och två av märkets modeller. Imponerande, och rekord vad det verkar! Tumnagel
46.3°
+
Roger Åberg
0

Suunto 7 och 9 släpper titanversioner av sina klockor
Släpper även lite ny mjukvara

Suunto släpper nu lite lyxigare versioner av sina modeller 7 och 9. De är gjorda av titan och ser faktiskt riktigt coola ut. Suunto 7 är modellen som passar den som sportar på många olika sätt. 70 olika sportlägen finns och med en mjukvaruuppdatering får man nu också kontroll på sömnen. Suunto 7 kör Googles Wear OS. Prislappen ligger på 5100 kronor. Även Suunto 9 Baro kommer i en modell av titan. Prislappen för denna ligger på 5990 kronor. Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0

Exakt hur lyxig är Mercedes-Maybach GLS?
Doug ger oss en genomgång

En av de flådigaste suvarna du kan köpa är Mercedes-Maybach GLS som släpptes i november 2019. Den här beskrivs som en förhöjd S-Klass och på insidan kan du vältra dig i lyx. Helst hänger du i baksätet där du har alla bekvämligheter du kan tänka dig nära till hands. Här visar Doug oss vad man får för pengarna om man köper en. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co 01 är riktigt lovande!
Vi har provkört Volvo-syskonet

Det har varit mycket snack från Lynk & Co men nu är deras första bil äntligen här! Eller nästan i alla fall, en första bil har nått Stockholm och jag fick låna den i två ynka timmar. Så det här är inget tet utan mer av ett första intryck. Hur som helst så blev jag positivt överraskad av den här bilen. Lynk & Co 01 är på sätt och vis en annorlunda och billigare Volvo. Företaget är systerföretag till Volvo och ägs av Geely och plattform och massor av teknik är hämtad från just Volvo. Deras första modell heter logiskt nog 01 och det är en liten SUV som är lik XC40 på många sätt under skalet. Bilen är tolv centimeter längre än XC40 så den är lite större men annars är det mycket som är likt. Under skalet. Tumnagel
43.8°
+
Roger Åberg
0

Ny smygtitt på Project Trinity
Volkswagens eldrivna flaggskepp

Precis som vi har skrivit tidigare är Project Trinity namnet på Volkswagens kommande eldrivna flaggskepp. Det handlar om en stor och lyxig sedanmodell som kommer att börja tillverkas någon gång 2026. Nu får vi ytterligare en smygtitt på linjerna som visar att det är en slank rackare vi har att göra med, i alla fall än så länge. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Renault visar upp ny Kangoo Van, Express Van och Trafic
Går att beställa nu

Renault har nu släppt nya versioner av både Kangoo, Express och Trafic. Kangoo får en trevlig nyhet med en extra vid dörr, B-stolpen är helt enkelt inbyggd i dörren så öppningen blir betydligt större. Express är det enklare syskonet till Kangoo som bara har det absolut nödvändigaste, prislappen hamnar då på 129.900 kronor. Båda modellerna finns för provkörning i juni men går att beställa nu. Man har även släppt nya versioner av Trafic och där finns det två versioner, en lite mer vanlig som heter Trafic Passenger och en lyxigare som heter Trafic SpaceClass. även dessa kommer i juni för provkörning och går att beställa nu. Tumnagel
37.9°
+
Roger Åberg
0

Utforska Rapture i Half-Life: Alyx
Mod slänger in Bioshock i Half-Life

Spelvärlden i BioSchock var trevlig att utforska med alla detaljer man kunde hitta. Någon bestämde sig för att det hade varit trevligt att kunna ränna runt i denna spelvärld i virtuell verklighet så personen moddade helt enkelt in det i Half-Life: Alyx. Modden heter Return to Rapture och innehåller en kampanj på åtta kapitel. Modden innehåller flertalet grafiska objekt från Bioshock som moddaren fått tillåtelse att använda från originalspelets utvecklare. En kort titt på Return to Rapture kan ses ovan och modden, som är gratis, kan hittas via länken nedan. Tumnagel
46.1°
+
Frode Wikesjö
0

VW ska bygga 18.000 laddstolpar i Europa
Och alla bilar ska rulla på samma plattform med samma OS

Volkswagen har hållit hov och där berättade man bland annat att man storsatsar på fabriker för batterier och gör en gigantisk deal med Northvolt. Men man berättade även lite andra intressanta saker. De två nuvarande plattformarna för elektriska bilar kommer att bli en. För fossilbilar har man använt och använder än i dag plattformarna MQB och MLB där MQB är för mindre och mellanstora bilar som Golf, A3, Passat och Tiguan och MLB är för större bilar främst från Audi och Porsche men också bilar som Touareg och Cayenne. Audi e-tron, som inte är en elbil från grunden bygger på MLB. För elbilar har man använt MEB för folkliga bilar som ID.3, ID.4, Enyaq och Q4 e-tron medan PPE-plattformen är för större och lyxigare bilar och där har vi hittills fått se Audi e-tron GT och Porsche Taycan. Nu satsar man istället på en och samma plattform för alla elbilar och den kommer att komma 2024 och heta SSP. Att ha en och samma plattform för så stor bredd av bilar är så klart inte lätt att genomföra, men det har stora fördelar när det gäller utveckling eftersom man kan fokusera all kraft på en sak. Observera att detta endast gäller elbilar, fossilbilarna kommer att fortsätta byggas på MQB och MLB. Nytt är också att Volkswagen kommer att storsatsa på sitt VW.OS och ska anställa 10.000 utvecklare till plattformen. MEB kör operativsystemet i dag och nästa år ska PPE-plattformen kommer med och 2024 är det SSP och VW.OS 2.0 som gäller. Det gemene man kanske inte vet är att väldigt lite av mjukvaran som finns i bilar görs av tillverkarna, när VW.OS 2.0 finns skulle man kunna tro att VW själva gör all mjukvara men då är planen att 60 procent ska vara skapat inhouse. I dag är den siffran 10 procent. Det är här Tesla har en stor fördel där man inte jobbar med att koppla ihop mjukvara från en stor mängd underleverantörer utan helt enkelt gör sin egen grej. Det är en bra sak, och det verkar VW nu ha fattat. Volkswagen berättade även att man kommer att storsatsa inte bara på batteritillverkning utan också på laddstolpar. Till 2025 ska man femdubbla antalet stolpar som deras kunder har tillgång till och då ska det finnas 18.000 laddstolpar i Europa. Ett rejält lyft alltså. Som jämförelse hade Tesla i slutet av förra året drygt 23.000 laddstolpar över hela världen, så det är en rejäl satsning. Tumnagel
50.9°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida