m

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Kohler presenterar Stillness Bath
Superlyxigt badkar för de som gillar att bada

Vitvarutillverkaren Kohler har under CES-mässan presenterat lite nya grejer och det mest spektakulära från dem var helt klart badkaret Stillness Bath, ett badkar som kanske kan göra badandet mer likt en riktig spa-upplevelse. Stillness Bath är försett olika ljud- och ljuseffekter, en funktion som omsluter den som badar i dimma samt så kallat "infinity overflow", en funktion som låter vattnet konstant rinna nerför badkarets kanter som ett slags vattenfall. Förutom det så går badkaret att förse med röststyrning som kan kontrollera badkarets olika funktioner. Den mest maxade versionen av Kohlers Stillness Bath, som innehåller samtliga funktioner som beskrivs ovan, kostar 16.000 dollar, motsvarande cirka 130.000 kronor men det går även att köpa lite mer avskalade varianter av badkaret. Den billigaste modellen går för 6200 dollar och då får man i stort sett bara själva badkaret. I klipper nedan kollar CNET in Stillness Bath lite närmare och går igenom vad som ingår i de olika modellerna av badkaret. I slutet av klippet visas även lite olika smarta toaletter och blandare avsedda för kök badrum upp. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Mercedes nya monsterskärm på 56 tum
Kommer att ha premiär i den eldrivna modellen EQS

I slutet av året kommer Mercedes att rulla ut den produktionsklara versionen av den nya lyxiga eldrivna sedan-modellen EQS. Nu får vi reda på att den kommer att få en skärm på 56 tum som man kallar för Hyperscreen. Den här bygger på andra generationen av infotainmentsystemet MBUX och som vi kan se är den en ersättare för fysiska knappar som brukar finnas runt ratten och på mittkonsolen. Skärmen sträcker sig ända bort till passagerarsidan så ingen ska bli utan. Som väntat är det inte en enda skärm utan flera som man bakat in i samma del. Hur skärmen är tänkt att fungera ser vi i de två klippen nedan. Tumnagel
50.5°
+
Bobby Green
0
2020

Lorinser klär upp nya Mercedes S-Klass med 21-tummare
Xzibit approves

I början av september rullade Mercedes ut nya S-Klass. Nu presenterar Lorinser hur de kan pimpa upp lyxlimpan med en omgång fälgar i storlek 21. Modellen heter LM2R och förutom krom kommer de i silver eller svart om man hellre föredrar det. Dimensionerna är 9J x 21 H2 ET32 fram och 10.5J H2 ET37 bak. Prislappen per styck är 960 euro. Förutom fälgar kommer Lorinser framöver även att erbjuda både effekthöjning och aerodynamikprylar till modellen. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

AirPods Max övertygar rejält
Men är helt klart en lyxpryl

TL;DR AirPods Max är rejält imponerande både i bygge, ljudkvalitet, brusreducering och handhavande. Kör du Apples ekosystem är de helt enkelt det bästa valet bland overears, om du kan leva med tyngden. Men de är väldigt dyra och du behöver nog ändå ett par vanliga AirPods, så AirPods Max är inte för alla eller för alla situationer. Helt enkelt en lyxartikel med en prislapp på 6695 kronor. Ryktet om AirPods Max (eller Studio som de hette i ryktena) pågick ett tag men så förra tisdagen var det äntligen dags för lansering. Att de skulle komma innan jul ryktades det också om men Apple har släppt så mycket saker i höst att det nästan kändes lite orimligt med fler släpp, men där var de. Nackdelen när man läser rykten är att man inte blir så överraskad, så formen var inte någon överraskning. Mer om den sen. Vad som var lite överraskande var dock att det inte fanns så mycket smarta funktioner som vi hade hoppats på, som att lurarna skulle veta vad som var L och R och att man inte skulle behöva sätta på dem rätt. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Vi packar upp AirPods Max!
Apples nya superlurar

Efter mycket snack och rykten presenterade Apple sina fetare AirPods Max och nu har de landat på kontoret! Har ni en hög med bilder och en liten unboxingfilm. Första intrycket är att det här är ett fantastiskt bygge, mycket bättre än de närmsta konkurrenterna från Bose och Sony. Alla delar är helt enkelt mycket bättre, från kvalitet på kuddar och material i kåpor. De är tyngre än konkurrenterna men när de är på huvudet känns inte den skillnaden speciellt mycket eller knappt alls. Det speciella tyget som ligger på toppen av huvudet gör att det inte känns som någon speciell tyngd. Själva puffarna är också väldigt "lätta" och luftiga och det känns spontant som att man kommer att kunna ha dessa på sig under väldigt lång tid. De känns kanske inte lika lyxiga som läderkuddar med memoryfoam, men jag tycker att det här valet är bättre eftersom det inte blir så varmt och instängt. De två kontrollerna som sitter på ovansidan av höger kåpa är också spontant väldigt trevliga. Knappen som styr brusreducering / transparens är extremt lätt att hitta eftersom den sitter vid bågen och är tydligt upphöjd. Den lilla runda kontrollen som har hämtat inspiration från Apple Watch är också lysande, den är lika lätt att hitta och man styr volymen antingen exakt eller snabbt på ett bra sätt. Det är alltså väldigt lätt att justera ner volymen en liten smula eller snabbt sänka från 80 till 20 procent. Nu ska vi lyssna rejält på dessa och så klart jämföra dem mot konkurrentera. Har ni några frågor? Ställ dem bland kommentarerna så svarar vi! Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Jaguar uppdaterar F-Pace SVR
Snabbare och lyxigare

I september släppte Jaguar en uppaterad version av modellen F-Pace. Nu kommer samma behandling till värstingen F-Pace SVR. Bilen har fortfarande den galet fint sjungande kompressormatade V8:an på 5,0 liter under huven och den ger fortfarande 550 hästar. Dock har vridet ökat med 20 newtonmeter till 700 istället. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda från ZF som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på strax över 3,8 sekunder vilket ska vara en förbättring med tre tiondelar. Toppfarten anges till 286 km/h. I övrigt ska gasresponsen ha blivit rappare, fjädringen något styvare och styrkänslan något bättre. Även hur avgassystemet låter ska ha förfinats. Vidare finns nyheten Dynamic Launch som ska se till att kraften ut till hjulen bibehålls även under växlingar. De adaptiva dämparna har uppdaterats för att ge en mer förfinad gång även vid låga hastigheter. Bromsarna ska ge en sportigare känsla och nu behöver du trycka mindre på bromspedalen för att de ska gripa in. Utseendemässigt får bilen ny front och bak, nya LED-strålkastare, nya baklampor och en bredare upphöjning i mitten av huven. Insidan får ett nytt digitalt instrumentkluster på 12,3 tum och en ny kurvad infotainmentskärm på 11,4 tum. Vad uppdateringen kostar och när den lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Så blev Aznom Palladium till
Willes nästa bil

I början av månaden rullades Aznom Palladium ut. En väldigt märklig skapelse baserad på Ram 1500 som lovar att vara något av det lyxigaste på fyra hjul du kan köpa. I det här klippet får vi se hur åbäket blev till. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes-Maybach S-Klass är här
En bil du inte vill köra

I början av september rullade Mercedes ut nya S-Klass. Nu kommer den i det lyxigaste utförandet man kan tänka sig - Maybach. Bilen sticker ut genom att ha lack i två toner, mer krom, annan design på fälgarna och en grill med vertikala ribbor i sig. Den är dessutom hela 29 centimeter längre än en vanlig S-Klass vilket innebär att den mäter 5,47 meter på längden. Busenkel att fickparkera alltså. Allt för att man ska förstå att det här inte är någon vanlig vagn som kommer rullandes. Med den här vill man utmana bilar som Bentley Flying Spur och Rolls-Royce Ghost. Som väntat är det i baksätet man vill hänga i den här bilen. Här dryper det av lyx i överflöd, benutrymme så det räcker och blir över och alla tekniska prylar du kan tänkas behöva. Du kan öppna och stänga dörrarna elektriskt med en knapp eller genom att göra en gest - för att öppna en dörr manuellt är för tjänstefolk. Här bak finns det två stycken fåtöljer att plantera ändan i och dessa är givetvis utrustade med massage, värme och kyla. Sitter man bakom passagerarstolen kan man även fälla sin stol och få en mer liggande position. Då fälls även ett stöd för benen ut från sätet framför, och detta kan ge dig massage av vaderna. Som om inte allt detta vore nog är även dörrsidorna och armstöden uppvärmda för att du inte ska frysa om dina armbågar. Skärmarna på framstolarna mäter 11,6 tum och via dessa kan du styra allt från musik till klimatanläggning. Mellan stolarna finns en skärm till som du kan ta loss och använda som surfplatta. Sist men inte minst finns här ett kylskåp för dina drycker och specialdesignade glas att hälla upp detta i. Under den långa motorhuven finns det antingen en V8:a eller en V12:a. Den förstnämnda versionen heter S580 4Matic och den har den välbeprövade dubbelturbomatade vinkelåttan på 4,0 liter. Den ger här 500 hästar och kan via ett mildhybrid-system bjuda på en extra dos med 25 hästar vid behov. S650 har istället tolv stycken burkar, dubbla turbo och maskinen är på 6,0 liter. Effekten är 625 hästar och drivningen sker på alla fyra hjulen. Längre fram kommer även en laddhybrid-version att erbjudas. Den kombinerar en rak bensinsexa på 3,0 liter med en elmotor och ska ha en sammanlagd effekt på 510 hästar. Lansering sker i mitten av nästa år men något pris har vi inte fått än. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Honda Civic
I alla fall som prototyp

Nu visar Honda upp nya Civic. Det handlar om en prototyp men den ser väldigt färdig ut för produktion. Man har nu hunnit till den elfte generationen och jämfört med föregående ska den här vara lyxigare, större och modernare. Vi får tyvärr bara se en skiss på interiören just nu och det man kan se är att bilen får en pekskärm på mittkonsolen och färre knappar än tidigare. Några specifikationer kring drivlinor och liknande får vi inte heller för tillfället. Lansering sker först i USA och det är nästa vår som gäller. Senare kommer en även halvkombi-version och en ny Type R. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Stephan Winkelmann tar över vd-posten hos Lamborghini igen
Kommer rodda Bugatti och Lamborghini samtidigt

Mellan 2005 och 2016 roddade företagsledaren Stephan Winkelmann Lamborghini. Sedan bytte han de lyxiga kostymerna mot mjukisbyxor och chefade över Audi quattro GmbH mellan 2016 och 2017. De senaste tre åren har han dock varit det högsta hönset hos Bugatti. Nu ska han återigen bli vd för Lamborghini, men inte lämna Bugatti för det. Stephan ska alltså vara vd för båda företagen samtidigt eftersom den nuvarande Lamborghini-vdn Stefano Domenicali ska ta över som F1-chef igen den 1 januari nästa år. Stephan kommer att hoppa in i sin nya dubbelroll från och med den 1 december. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

D1 - första eldrivna bilen byggd enbart för skjuts
Ett samarbete mellan Didi Chuxing och BYD

Två av de största kinesiska företagen har gått samman och tagit fram D1. Det är en eldriven liten bil med skjutdörrar som du inte kan köpa, men du kan via appen kalla på den när du behöver skjuts. Man säger inte att det är en taxi, och inte heller en bil för ride-sharing - utan för ride-hailing. Så jag antar att man anser att det här är en lite lyxigare form än en vanlig taxi man brukar beställa. Bilen tar sig 41,8 mil enligt NEDC-cykeln och det man trycker på som gör den här så speciell är att det finns två stycken pekskärmar där bak där den som åker med kan navigera och få diverse annan information. Enligt Didi har man med hjälp av data från 550 miljoner passagerare fått fram hur man på det mest ultimata viset skulle designa bilen och dess app. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Nu är Mazdaspeed officiellt dött
Prestandaavdelningen kommer inte tillbaka

Mazdaspeed är namnet på Mazdas lilla sidomärke som såg till att sporta upp några av märkets modeller. Miata, Mazda3 och Mazda6 fick alla tre behandlingar vilket gjorde bilarna ganska så vassa jämfört med original. Mazda3 tillverkades senast 2013 så det är några år sedan man gjorde något. Nu får vi reda på att avdelningen läggs ned och att den inte kommer att väckas till liv igen. Istället kommer Mazda att lägga sitt fokus på lyxigare bilar och deras Skyactiv-teknik. En talesperson säger följande: "Mazda is focused on becoming more mature and upscale. It is our priority to continue to evolve the next generation of Skyactiv Technologies. As part of this evolution, we are refining and applying our turbocharged engines to more models to provide better, stronger performance with engaging driving dynamics." Bara för att Mazdaspeed försvinner innebär det inte att man inte kommer släppa bilar med kraft i framtiden. En rak sexa som kan ge över 350 hästar är under utveckling och den kommer bland annat att hamna i nästa generation Mazda6. Bonusklipp nedan. Tumnagel
30.8°
+
Bobby Green
0

Half-Life: Alyx uppdateras med kommentatorsspår
Nörda ner dig medan du lirar

Valve brukar vara rätt duktiga på att erbjuda kommentatorsspår till sina spel som ger spelare lite extra insikt i hur spelet har byggts upp. Half-Life: Alyx som släpptes i våras har nu fått en uppdatering där utvecklarna lagt till lite utvecklarsnack och snacket är tillgängligt för samtliga ägare av spelet. Med uppdateringen Valve lagt till 147 intressepunkter som vi kan aktivera för att höra massvis med snack från utvecklarna som pratar om design, konst, animation, rendering, ljud och mer. Då kommentarsspåren innehåller spoilers så rekommenderas det att spela igenom spelet utan kommentarsspår först. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

Biltillverkaren Bizzarrini återupplivas
Före detta Aston Martin-vd håller i spakarna

1964 grundades den italienska biltillverkaren Bizzarrini av Giotto Bizzarrini. Giotto hade tidigare jobbat som både ingenjör och testförare hos Ferrari och Alfa Romeo och kände sig mogen att dra igång något eget. Under fem års tid deltog man i flera olika race, bland annat 24-timmars på Le Mans. Modellerna Strada, Europa och P538 blev till och även en del specialare under 2000-talet. Nu ska märket återupplivas ytterligare en gång och bakom står den London-baserade lyxbilshandlaren Pegasus Brands. Tre stycken före detta Aston Martin-chefer ska basa över märket och en av dem är Ulrich Bez som mellan 2000 och 2013 var vd för Aston. Ulrich har även jobbat hos Porsche där han var med och utvecklade 911 Carrera RS 2.7, 968 och 993. Andra namn som är med i det nya projektet är Christopher Sheppard och Janette Green. När "nya" Bizzarrini ska presentera något är oklart men det lär vi få reda på. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Före detta Vertu-anställda startar lyxtelefonmakarna Xor
Första telefon Titanium kan bli din för 4000 dollar

Ultrapremiumsegmentet dog mer eller mindre med nedläggningen av Vertu, men nu verkar segmentet återuppstå. Det nya företaget Xor, uttalas tydligen Eggsor, grundades av före detta Vertu-anställda och kommer släppa sin första telefon Titanium i början av 2021. Precis som Vertus telefoner ligger fokus mer på form än funktion och enheten ser verkligen ut att osa lyx. Men på funktionsfronten verkar det vara rätt skralt och Engadget skriver bland annat att mjukvaran får Nokias gamla Series 40-mjukvara att verka avancerad. Enheten kan ta samtal över 2G/3G-näten samt hantera sms. Enhetens mest avancerade funktion verkar vara en inbyggd luftmätare. Men med få avancerade funktioner kan man få rätt bra batteritid. Enhetens batteri ska räcka i upp till 5 dagar och telefonen kommer kunna laddas trådlöst. En grej Xor fokuserar mycket på är säkerhet. Samtal och sms kommer end-to-end-krypteras med AES256 och telefonen kommer använda olika ringsignaler för att indikera om ett samtal är krypterat eller ej. Xor Titanium kommer kosta närmare 4000 dollar när den släpps. Tumnagel
20.5°
+
André Stray
0

Vi har testat iPhone 12 Pro Max
Levererar Apples största telefon maximalt?

Om känslan när man för första gången tar i iPhone 12 mini är ”åh vilken liten sötnos” så är känslan av iPhone 12 Pro Max precis tvärtom. Herrejösses vilket stor telefon det här är. TL;DR iPhone 12 Pro Max är större än någonsin och det märks, på gott och ont. Den kantiga formen som fungerar så bra på de mindre modellerna i familjen är inte en lika självklar vinst här. Apple lovar en bättre kamera än i de övriga modellerna, men i våra begränsade tester sticker den inte ut som vi hoppats. I slutändan ska du helt enkelt vilja ha en riktigt stor telefon för att välja iPhone 12 Pro Max, och det är precis därför den finns. Jag har kört iPhone 11 Pro Max det senaste året som min daily driver och jag har inte riktigt tyckt att den varit för stor. Alternativet, iPhone 11 Pro, var för liten med sin skärm som var 0,7 tum mindre. Men med iPhone 12 Pro har Apple lyckats göra en telefon i mellanstorleken som har större skärm i lika stor förpackning som förra årets modell och den har inte alls känns för liten för mig på samma sätt som föregångaren gjorde. Bra jobbat Apple! Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

iPhone 12 mini är så liten, så naggande god
Vi har testat!

Efter några veckor med mellanstorlekarna iPhone 12 och 12 Pro så är första intrycket av iPhone 12 mini att den är såååå liten. Att den var liten hade man ju fattat sedan tidigare, men så här liten? Det är helt enkelt en otroligt söt telefon och du som har längtat efter att ha en riktigt kompetent telefon men som inte vill släpa på en gigantisk skärm kommer att bli larvigt nöjd med denna. TL;DR iPhone 12 mini är en efterlängtad liten godsak. Men bara för att den är mindre är den inte sämre, den levererar på allt förutom stort batteri. Och den lilla skärmen Läs recensionen av iPhone 12 Pro Max här! Tumnagel
46.6°
+
Roger Åberg
0

Samsung Galaxy W21 är en lyxigare version av Galaxy Z Fold 2
Riktar sig till rika kineser

Samsung har presenterat en ny modell i sin Galaxy W-serie och den här gången handlar det om Galaxy W21, en lite lyxigare version av den vikbara mobilen Galaxy Z Fold 2. Telefonerna i Samsungs Galaxy W-serie säljs för tillfället bara i Kina och riktar sig till de kineser som kan tänka sig att betala lite mer för sina mobiltelefoner. Enligt en läcka, se inbäddad tweet nedan, så ska Galaxy W21 vara något större än Galaxy Z Fold 2. Varför så är fallet är oklart. Telefonen ska vara försedd med två skärmar som har samma skämstorlek som Galaxy Z Fold 2, en inre skärm på 7,6 tum och en yttre skärm 6,2 tum. Batteriet ska vara något mindre än i Galaxy Z Fold 2 men för övrigt ska den ha samma specifikationer som Galaxy Z Fold . Den levereras dock bara med lagringskapaciteten 512GB, någon 256GB-modell finns inte. Galaxy W21 är guldfärgad vilket gör att den kanske känns lite lyxigare än den traditionella Galaxy Z Fold 2. I Kina kommer Galaxy W21 kosta 20.000 yuan vilket motsvarar lite över 26.000 svenska kronor. Det kan jämföras med Galaxy Z Fold 2 som kostar 17.000 yuan, motsvarande lite över 22.000 kronor, i Kina. Samsung har även släppt en specialversion av Galaxy Z Fold 2 tillsammans med Aston Martin som även den bara kommer att gå att köpa i Kina. Den kostar 21.000 yuan vilket motsvarar nästan 27.500 svenska kronor. Tumnagel
31.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är den äntligen här - Aznom Palladium
Überlyx-suvcoupén

I somras fick vi se renderingar på Aznom Palladium för första gången. Och vad är detta för bil egentligen? Tillverkaren själv beskriver den som en "hyper-limousine that is capable of traversing any terrain". Nu är skapelsen i alla fall officiellt presenterad och i princip handlar det om en Ram 1500 som fått nytt utseende och proppats med lyx. Jag kan inget om design men jag misstänker att de som ritat formerna på denna antingen luktat lite väl mycket på glöggen eller så har de innan de började helt enkelt bytt ut ögondropparna mot syra. Syftet med den här bilen är som tur är att hänga på insidan, och då slipper man ju se hur den ser ut på utsidan. Här ska baksätesåkarna kunna färdas fram i lyx och flärd och allt man kan tänkas behöva ska finnas på plats. En stor soffa i skinn och förvaringsutrymmen för sprit finns så här ska man nog kunna trivas. Ljudsystemet kommer från Harman Kardon och det finns två stycken Microsoft Surface Pro X-plattor att leka med. Det finns även en klocka i guld och palladium att kika på. Denna går att plocka bort och även använda i hemmet om man vill lyxa till det lite där också. Under huven sitter en V8:a på 5,7 liter som fått dubbla turbosnurror på sig. Effekten nu anges till 710 hästar och 950 newtonmeter. Maskinen är kopplad till en åttastegad automatlåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,5 sekunder och toppfarten ska vara elektroniskt begränsad till 210 km/h. Ekipaget väger in på 2,65 ton och får hjälp att stanna av Brembo-bromsar med sexkolvsok och 408 millimeter stora skivor fram. Bak sitter det fyrkolvsok med 380 millimeter stora skivor. Endast tio stycken exemplar kommer att tillverkas men vad det står på prislappen är oklart för tillfället. Man räknar med att köparna kommer från Kina, Ryssland, Mellanöstern och USA. Tumnagel
11.5°
+
Bobby Green
0

Genesis visar bilder på den kompakta suven GV70
Börjar säljas nästa år

Hyundais lyxmärke Genesis visar nu modellen GV70 som är en hyfsat kompakt SUV som anammar samma designspråk (Athletic Elegance) som den större suven GV80 och sedan-syskonen G70 och G80. Jämfört med GV80 har GV70 en något slankare taklinje som så många tycker är populärt nu för tiden. Genesis delar än så länge bara med sig av bilder på utsidan av bilen och ingen övrig information. Suven baseras på G70 och den lär erbjuda samma drivlinor som denna, vilket innebär en turbomatad fyra på 2,5 liter eller en dubbelturbomatad V6:a på 3,5 liter. Till detta kopplas antagligen en åttastegad automatlåda. Om inte drivningen sker på alla fyra hjul som standard lär det finnas som tillval. Lanseringen ska ske någon gång under början av nästa år. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Watch Dogs: Legion lyckas inte riktigt tända aktivistlågan
Vi har spelat Ubisofts nya hackersimulator

Watch Dogs: Legion försöker röra runt i Ubisofts open world-gryta genom att låta oss befria områden som precis som vilken London-bo som helst, men detta sätter mest käppar i hjulet för berättelsen. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Mercedes-Maybach GLS kostar från 1.620.000 kronor
Inte mer?

1.620.000 kronor är sjukt mycket pengar. Kanske inte om man ska köpa ett hus, men om man ska köpa en ny bil är det en ansenlig summa. För de flesta. Mercedes-Maybach GLS lanseras i USA just nu och därför har vad den kostar där börjat snurra runt på nätet, det svenska priset har varit klart ett bra tag men vi har aldrig skrivit om det så här kommer det alltså. Och det är väl inte så extremt eller? Det var i november förra året som Mercedes-Maybach GLS presenterades och det här är alltså crème de la crème när det kommer till lyx från den tyska tillverkaren. Som Maybach alltid har varit. Men när Mercedes återupplivade epitetet och 2002 lanserade modellerna Maybach 57 och Maybach 62 hade de helt sjuka prislappar. I princip handlade det om ordentligt uppsnofsade Mercedes S-Klass-versioner som kostade från 341.750 euro respektive 392.750 euro i sina billigaste utföranden. Slog du till på specialaren Maybach Landaulet som var en semi-cabriolet fick du punga ut med hiskeliga 900.000 euro! 2012 la man ner sina satsningar på namnet, men 2015 återuppstod det igen med en liten annan approach. Temat var fortfarande überlyx men utförandet var lite mer diskret och prislappen var lite mer "rimlig". Först ut var Mercedes-Maybach S 500 och den kostade från 1.369.000 kronor. Galet mycket pengar men ingen hade väl väntat sig att en fullsmetad S-Klass skulle vara billig. Men den kostade i alla fall inte över tre miljoner som tidigare. Åren har gått och för ett år sedan presenterade man alltså suven GLS med Maybach-behandling. Och en sådan får du för 1.620.000 kronor vilket i mina öron inte låter så extremt farligt för vad man får? Vanliga GLS har ett startpris på 862.900 kronor så Maybach-versionen är ju dubbelt så dyr, men jämfört med britterna (Rolls-Royce Cullinan och Bentley Bentayga känns den "billig". Du hittar den kompletta prislistan på länken nedan. Vilken lyx-SUV i detta segment skulle du välja om du hade möjlighet? Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Exklusivt! Första svenska testet av iPhone 12 och 12 Pro!
Så bra är de!

För nästan exakt en vecka sedan presenterade Apple fyra nya telefoner. Deras lineup har ju de senaste åren förändrats lite från det att vi fick en iPhone X. Året efter kom Xs och då kom även en ny storlek, Xs Max. Vi fick även ett litet sidospår som kallades för Xr. Året efter så blev det siffror igen och Xs blev 11 Pro, Xs Max blev 11 Pro Max och så fick vi en helt vanlig 11 som uppföljare till iPhone Xr. Hänger ni med? I år utökas serien ytterligare med en iPhone 12 mini. I mitten har vi då iPhone 12 och iPhone 12 Pro, två telefoner som är väldigt mycket mer lika varandra än förra årets iPhone 11 och 11 Pro var. Faktum är att man till en början nästan undrar varför det ens finns två modeller. TL;DR iPhone 12 och iPhone 12 Pro är inte bara mellansyskonen i årets upplaga av iPhones, de är nästan tvillingar. Men även tvillingar har sina egenheter. iPhone 12 har en kamera mindre, har mindre RAM-minne, saknar LiDAR och har aluminiumram istället för stål, men väger mindre och kostar 2500 kronor färre pengar. Vilket blir ditt val? Tumnagel
48.8°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida