m

Fullösning ger dig tillgång till Xbox Game Streaming på PC
Lira Xbox-spel på datamaskinen

Microsofts Xbox Game Pass-prenumeration är kort sagt riktigt trevlig. Du får tillgång till en rad olika titlar på Xbox-plattformen och pröjsar du för Ultimate-versionen får du även tillgång till ett bibliotek med spel till PC samt möjligheten att spela några titlar på telefonen via molnet. Microsoft verkar vilja att deras spelbibliotek ska vara tillgänglig på ännu fler ställen och det verkar som att en Xbox Game Streaming-app är på ingång till PC. Och extra trevligt är att den går att testa precis nu med lite pillande. För att komma igång med det hela behöver ni hara klicka in er på RG-Adguard, vilket är en sida som ger dig nerladdningsbara filer från Microsoft Store, och sedan klistra in länken från testversionen av Xbox Game Streaming-appen, som finns tillgänglig via spanska Microsoft Store. Scrolla därefter ner till filen som slutar på .appxbundle och kopiera länkadressen i adressfältet i webbläsaren. Filen kommer då laddas och du behöver bara dubbelklicka för att installera appen, logga in med ditt Xbox-konto och sedan ska det bara vara att tuta och köra. Att strömma spel via testappen fungerar relativt felfritt. Bäst upplevelse får man om man har kabel kopplad till datorn, men det fungerar relativt smärtfritt om man inte är extremt allergisk mot all form av fördröjning. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Voltswagen verkar vara en kampanj
Namnbytet bara ett skämt?

I går skrev vi om att en pressrelease hade råkat läggas upp lite för tidigt på amerikanska Volkswagens sida och att källor till CNBC sa att det var helt korrekt. I pressreleasen stod det Volkswagen i USA skulle byta namn till Voltswagen. Senare kom det rapporter till Reuters att det var på låtsas och att det bara var ett aprilskämt. Men samtidigt har bolaget döpt om sig både på Twitter och Youtube. Det vi anar just nu är att Voltswagen är en kampanj, ID.4 har premiär i USA just nu, och att det där med namnbytet var ett skämt. Den som lever får se. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Tut i luren! 65 år sedan den första folkabussen byggdes!
Fabriken där det hela började ställer nu om till elektrifiering

I mars 1956 startade Volkswagen produktionen av "Folkabussen" i den helt nya fabriken i Hannover. Det innebär att modellen i år fyller 65 år vilket givetvis är värt att fira. Fram tills idag har över 10,3 miljoner tillverkats på stället och av dessa är 9,2 miljoner skåpbilar, minibussar, pickuper, campingbilar och andra versioner av modellen Transporter. Fabriken håller just nu på att byggas om rejält för att senare i år kunna tillverka nya Multivan och från och med nästa år den helt eldrivna modellen ID. BUZZ. Då kommer fabriken för första gången att tillverka både laddhybrider och elbilar vid sidan av traditionella drivlinor. Fabriken i Hannover har en yta på 1,1 miljoner m2 (motsvarande 152 fotbollsplaner) och här jobbar 14.800 stycken personer. Läs historien om stället i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Mercedes C-Klass
Laddhybriden klarar tio mil på el

Så, då har skynket fallit från nya Mercedes C-Klass. Tidigare uppvisning av interiören och läckta officiella pressbilder gör att bilen utseendemässigt inte är någon överraskning, men nu får vi även lite fakta kring vad som döljer sig under skalet. Det som sticker ut mest är nog att laddhybriden klarar tio mil på bara el vilket säkert är välkommet av många. Alla versioner av C-Klass är elektrifierade, antingen är det mildhybrid eller laddhybrid som gäller. Mildhybriderna har ett 48-voltsystem som kan ge 20 hästar extra om du gasar hårt, och gör det även möjligt att "coasta" om du kör på motorväg. Laddhybriderna får ett batteripack på 25,4 kWh och en ombordladdare på 11 kW. Man ska kunna snabbladda batteriet med upp till 60 kW. Precis som vi har skrivit tidigare kommer nya C-Klass endast att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Exakt vilka specar som är aktuella här i Sverige vet vi inte än. C300 som kommer till USA har i alla fall den turbomatade M254-maskinen på 2,0 liter. Effekten anges till 259 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 208 km/h. Ingen manuell växellåda kommer att erbjudas till nya C-Klass utan alla får den niostegade 9G-Tronic-lådan. Bilen har vuxit sex centimeter på längden och har en hjulbas som nu är 2,5 centimeter längre. Det ska bland annat göra modellen rymligare på insidan, speciellt i baksätet. Totalt mäter bilen 4,68 meter på längden, 1,86 på bredden och 1,47 på höjden. På insidan hittar vi bland annat generation två av infotainmentsystemet MBUX. Detta styrs via en stor skärm på mittkonsolen och det finns möjlighet att uppdatera systemet via molnet. I övrigt har mycket teknik hämtats från storebror S-Klass. En nyhet är Mercedes Digital Light som finns på tillvalslistan. Det innebär att strålkastarna kan projicera bilder på vägen - exempelvis visa hur bred bilen är om man kör där det är trångt, eller peka ljuset på något som skulle kunna innebära en fara. Nya C-Klass börjar säljas i slutet av mars och de första kunderna ska få sina bilar i sommar. Hur priserna ser ut vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Imorgon har nya Mercedes C-Klass premiär
Kommer bara erbjudas med fyrcylindriga motorer

Imorgon har nya Mercedes C-Klass premiär. En sak som vi vet kring den nya generationen är att den endast kommer att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Det innebär alltså att nästa C63 AMG inte kommer att få en mullrig V8:a och inte ens en mustig rak sexa, utan en fyra av något slag. Högst troligt med hybriddrift och massvis med hästar, men det blir alltså inte med lika många cylindrar som vi är vana vid. Rykten kring att den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter skulle spolas för nästa C63 AMG började cirkulera i slutet av 2019. Under denna tid var Tobias Moers vd för Mercedes-AMG och det sägs att han stormade ut ur mötesrummet när det blev klubbat att efterföljaren bara skulle erbjudas med fyra cylindrar. Några veckor efter detta avgick han som vd och är nu istället vd för Aston Martin. Och Aston Martin använder sig som ni säkert redan vet av AMG-V8:an i flera av sina modeller. Men varför stoppar inte Mercedes ner den raka sexan (M256) under huven då? Chefsingenjören Christian Früh säger att man då hade behövt göra nosen på bilen fem centimeter längre och även fått en högre belastning på framaxeln och därigenom sämre egenskaper. Har man bara fyrcylindriga motorer som är relativt små kan dessa placeras på ett bättre sätt i motorrummet och så adderar man bara hybriddrift när man vill ha mer effekt. En C63 med rak sexa och hybriddrift hade helt enkelt blivit tyngre än föregångaren, och det går inte. Speciellt eftersom det även snackas om att denna version ska få fyrhjulsdrift. Den digitala världspremiären drar igång klockan 14.00 imorgon. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Chasing släpper undervattensdrönaren M2 Pro
Kolla in hur det ser ut under ytan

Chasing har släppt en ny undervattensdrönare och den här gången rör det sig om en modell avsedd för proffs och den har fått en prislapp därefter. Chasing M2 Pro är försedd med åtta propellrar vilka möjliggör att den kan färdas i vilken riktning som helst. Den har en topphastighet på 4 knop och kan ta sig ner till 150 meter under ytan. Den levereras med en kabel som ger den en räckvidd på 200 meter men det går att köpa till en kabel som ger drönaren möjlighet att ta sig upp till 400 meter från sin operatör. I drönaren sitter en kamera som kan filma i 4K-upplösning eller fota stillbilder på 12 megapixel. Det finns även inbyggd LED-belysning på sammanlagt 4000 lumen vilket gör att det går att filma och fota i lite mörkare vatten. Chasing M2 Pro släpps på den svenska marknaden den här månaden och priset ligger på 56.600 kronor. Här nedanför hittas Chasings egen video på M2 Pro. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Med Maskfone kan du skydda dig och lyssna på musik samtidigt
Pandemins måste-ha-pryl?

Har du haft problem att lyssna på musik när du bär mask? Troligtvis inte, men folket bakom Maskfone har tagit fram en lösning för folk som har problem med sånt. Maskfone är en ansiktsmask som inte bara skyddar dig från att bli smittad av corona, utan förser dig även med ljud med de inbyggda hörlurarna. Masken kommer med utbytbara filter, både PM2.5 och N95/FFP2, vilket går att köpa i pack om 30 och 5 via Maskfones hemsida. Själva pluggarna går att koppla till valfri musikspelare via bluetooth har även inbyggd mikrofon för samtal. På maskens undersida sitter det kontrollknappar som låter dig kontrollera volym och pausa musiken. Detta känns dock en svindum lösning då man helst inte ska pilla med fingrarna på masken när den används då det ökar risken att föra bassilusker från fingrarna till ansiktet. Maskfone går att beställa via Maskfones hemsida och priset ligger på 50 dollar. Extrafilter kostar 20 dollar per paket. Tumnagel
30.1°
+
André Stray
0
2020

Barack Obama svarar på frågor från youtubers
Snackar om familj, musik, vetenskap och gott ledarskap

I det här avsnittet av BookTube svarar Barack Obama på frågor ställda av ett gäng youtubers - däribland Mark Rober, LaGuardia Cross, Marques Brownlee och Team2Moms. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Lorinser klär upp nya Mercedes S-Klass med 21-tummare
Xzibit approves

I början av september rullade Mercedes ut nya S-Klass. Nu presenterar Lorinser hur de kan pimpa upp lyxlimpan med en omgång fälgar i storlek 21. Modellen heter LM2R och förutom krom kommer de i silver eller svart om man hellre föredrar det. Dimensionerna är 9J x 21 H2 ET32 fram och 10.5J H2 ET37 bak. Prislappen per styck är 960 euro. Förutom fälgar kommer Lorinser framöver även att erbjuda både effekthöjning och aerodynamikprylar till modellen. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Toyota GR Yaris på Ringen
Kvick rackare

Här får vi hänga med en Toyota GR Yaris när den kör det kortare varvet på Nürburgrings nordslinga. Tiden blev 7 minuter och 56 sekunder vilket gör att bilen är lika kvick som Corvette C5 Z06 och Porsche 996 Turbo, och faktiskt snabbare än BMW M2 innan facelift. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Skillnaden mellan nya MacBook Air och Pro med M1
Och lite köptips!

I går släppte Apple ett nytt chip och tre nya datorer med detta chip i. Man pratade mycket om hastighet och man pratade mycket om batteritid, men vad var det egentligen man släppte? Och vad ska du tänka på om du ska köpa? Apple började med de minst krävande produkterna I går släppte Apple tre produkter som i dag alla har så kallat integrerade grafikchip. Det här har traditionellt sett varit produkter som riktar sig till användare med inte så mycket krav. Det var därför vi fick en Mac mini, en MacBook Air och en MacBook Pro 13" light. Apple har länge nu haft två olika MacBook Pro 13, en version med lite tröttare hårdvara och två USB-C-portar och en med lite tjockare hårdvara och fyra USB-C-portar. Om du är en användare som fnyser åt två portar för att du vill kunna koppla in externa grafikkort och hålla på får du ge dig till tåls, det här är inte maskinen för dig. Som jag har förstått det kan du inte ens koppla in externa grafikkort i dessa. Fetare MacBook Pro kommer senare Är du mer Pro kommer det en tjockare MacBook Pro 13 och en MacBook Pro 16 senare. Dessa kommer troligen vara snabbare, ha stöd för fler saker som externa grafikkort och inte bara en extern skärm och möjlighet till mer RAM-minne. Köp så mycket RAM du kan! Apple har i sina andra enheter med deras egna chip alltid varit snåla med RAM-minne. iPhone fick i år 6 GB och tidigare har vi fått nöja oss med 4 GB. Det senare har varit lite väl lite, men det har fungerat. I vilket fall som helst så räcker 6 GB gott i en iPhone samtidigt som Android-bestarna kör det dubbla, alltså 12 GB. Det är därför inte en vild gissning att de nya Macarna kommer att behöva mindre RAM än en motsvarande Intel-maskin, men frågan är hur mycket mindre. Alla nya Mac-modeller kommer med 8 GB och går att uppgradera till 16 GB och det bör man göra. Prislappen ligger på 2500 kronor vilket inte är lite pengar, men du kommer troligen inte att ångra dig en sekund, så se till att uppgradera när du köper. Du kommer inte att kunna göra det senare. Ingen Touch Bar på Air - vilket många gillar Skillnaden mellan Air och Pro Många kommentarer igår var kring att det inte var så stor skillnad mellan Air och Pro. Anledningen till det är att de Pro-maskiner som presenterades var instegsmodellerna, skillnaden kommer att vara större senare när de lite fetare släpps. Det som skiljer i dag är formen så klart och att Air finns i en färg till (guld). Måtten är faktiskt exakt desamma på bredden och djupen, medan tjockleken skiljer sig så klart. Skärmen är 13,3 tum på båda men skärmen är lite ljusstarkare på Pro (500 cd/m2 vs 400 cd/m2). Båda har stöd för brett färgomfång P3. CPU-delen av M1-chipet är detsamma på båda. Dock har GPUn på den billigaste Air-modellen 7 kärnor medans det är åtta på den dyrare och på alla MacBook Pro. RAM-minne (eller enhetligt minne som Apple numera kallar det) är 8 GB som standard och går att öka till 16 GB på båda. Vill du ha mer får du snällt vänta tills Apple presenterar lite fetare maskiner. Återigen så är det här instegs. Lagringen är upp till 2 TB på båda och standard är 256 GB. Batteritiden är fetare på Pro-modellen, upp till 20 timmar istället för upp till 18 timmar på Air. Man får med en laddare på 30W med Air och 61W på Pro, så det kommer att gå snabbare att ladda Air. MacBook Pro levererar lite bättre högtalarupplevelse. Jag tror att det vara alla skillnader, har ni hittat något som jag har missat? Uppdatering Missade så klart fläkten, men det var lite medvetet. Vi vet nämligen inte riktigt vad det kommer att betyda i verkligheten. Troligen kommer M1:an i Pron gå att pressa hårdare under längre perioder. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Dragrace mellan BMW E36 M3, E46 M3 och M2 Competition
Det gäller att få i rätt växel

Innan ni ens har klickat på den här videon vet ni ju att M2 Competition kommer gå segrande ur racet. Men hur mycket skiljer det sig mellan E36 och E46 egentligen? Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Hyundais nya elbilsprototyp bjuder på 810 hästar
En prestandabil är på väg

Hyundai kommer att bygga en prestanda-fokuserad elbil i framtiden och den kommer att baseras på RM-plattformen. Nu presenteras RM20e som är en prototyp och testbänk för vad som skall komma sen, och den skäms verkligen inte för sig. Bilen har en elmotor som driver bakaxeln och den ger hela 810 hästar och 960 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder. 0-200 tar bara 9,88 sekunder. Innan 2025 ska Hyundai ha lanserat inte mindre än 44 stycken elektrifierade modeller och produktionsversionen av det vi ser här kan vara en av dem. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida