m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Deals på Sonos, Hue och Apple!

SuperCharge - racing med eldrivna crossovers
Ny elmotorsportserie där man kör i stadsmiljö

Fler och fler motorsportserier med eldrivna fordon dyker upp. Den senaste kallas för SuperCharge och där ska man köra med eldrivna crossovers på korta och snabba banor i stan. Sporten lanseras 2022 och målet är då att hålla åtta stycken deltävlingar i städer i USA, Europa, Kina, Mellanöstern och Asien-Stillahavsregionen. Banorna ska vara en kilometer långa och innehålla sladdzoner och hopp. Bilarna man tävlar med heter SC01 och under skalet finns en elmotor fram och en bak som tillsammans genererar 680 hästar. Dessa får i sin tur kraft från ett batteripack på 40 kWh. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder och toppfarten anges till 200 km/h. Antispinn och antisladd finns inte. Bakom SuperCharge står Rob Armstrong som tidigare varit motorsportchef på marknadsföringsföretaget IMG och Max Welti som tidigare varit chef för Porsche Motorsport och Sauber F1:s lag. All logistik kring tävlingarna ska ske med med båt istället för flyg. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Uncle Ben's byter namn och logga
Var för rasistiskt och stereotypiskt

Snart får ni leta efter Benx27s i hyllorna när ni ska ha snabbris eller liknande. Namnet Uncle Benx27s som har funnits i 70 år kommer nämligen att försvinna efter många år av kritik att både namnet och loggan är för rasistiskt och stereotypiskt. Bilden på den svarta mannen med fluga kommer således att försvinna från paketen och i marknadsföringskampanjer. Fiona Dawson som är Mars Food global president of multisales and global customers säger följande om beslutet: "Over the past several weeks, we have listened to thousands of consumers, our own associates and other stakeholders from around the world. We understand the inequities that were associated with the name and face of the previous brand, and as we announced in June, we have committed to change." Andra som den senaste tiden har ändrat sina namn av samma anledning är bland annat det amerikanska fotbollslaget Washington Redskins och det svenska hockeylaget Frölunda Indians. Eskimo Pie och Geechie Boy Mill är också två varumärken som kommer att ändra sina namn och Quaker Oats kommer att lägga ned sitt varumärke Aunt Jemima. Tumnagel
1.0°
+
Bobby Green
0

General Motors och Nikola Motors ingår partnerskap
GM kommer att tillverka eldrivna pickupen Badger

Nu står det klart att General Motors har köpt aktieandelar i elbilsföretaget Nikola Motors för två miljarder dollar. Därmed äger man 11 procent av Nikola och det första man kommer att göra är att ta hand om tillverkningen av den eldrivna pickupen Badger. Den kommer att få GM:s Ultium-batterier och bränslecellstekniken Hydrotec. För Nikola Motors sägs det här innebära att man sparar mer än fyra miljarder dollar i kostnader för batterier och drivlinor över en tioårsperiod. Nikola kommer ansvara för försäljningen och marknadsföringen av modellen som ska börja tillverkas i slutet av 2022. Badger har världspremiär på Nikola World 2020 i december. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Oscarsgalan får nya mångfaldskrav för Bästa film-kategorin
Börjar gälla helt 2024

De senaste åren har Oscarsgalan fått en hel del kritik för att inte ta mångfaldsfrågan på allvar och det har kampanjats en hel del för frågan under hashtaggen #Oscarssowhite. Nu verkar det bli ändring på den fronten då Amerikanska filmakademin implementerat nya mångfaldsregler för kategorin Bästa film och kraven kommer börja gälla 2024, men kommer implementeras gradvis redan under de kommande åren. I ett uttalande till Deadline säger Oscars-ledarna David Rubin och Dawn Hudson detta: “The aperture must widen to reflect our diverse global population in both the creation of motion pictures and in the audiences who connect with them. The Academy is committed to playing a vital role in helping make this a reality. We believe these inclusion standards will be a catalyst for long-lasting, essential change in our industry.” För att en film ska bli invald i Bästa film-kategorin så måste den fylla hälften av fyra krav varav första handlar om att huvudrollen eller en viktig biroll måste spelas av en skådis från en underrepresenterad etnisk minoritetsgrupp. Alternativt måste 30 procent av alla skådisar i de mindre rollerna är kvinnor, etniska minoriteter, hbtq-personer eller individer med funktionsnedsättning. Ett tredje sätt att fylla kravet är att själva berättelsen handlar om kvinnor, etniska minoriteter, hbtq-personer eller folk med funktionsnedsättning. De resterande tre kraven handlar om mer mångfald inom ledarskapsroller, personal och marknadsföring. De nya reglerna kommer som sagt implementeras gradvis i samband med Oscarsgalan 2022 och 2023 och implementeras till fullo under Oscarsgalan 2024. Tumnagel
-14.6°
+
André Stray
0

Drönare lät det regna marijuana över Tel Aviv
Aktivism och marknadsföring på en och samma gång

Att det okynnesflygs med drönare lite då och då är inte särskilt ovanligt men att någon samtidigt även släpper påsar med marijuana under dessa okynnes-flygningar är lite ovanligare. Det var dock precis vad som hände förra veckan när ett par cannabis-aktivister släppte små påsar med marijuana från en drönare som flög över Rabin-torget i Israels största stad Tel Aviv. Aktionen genomfördes av en organisation som kallar sig för "Green Drone" vilka säger att de förespråkar fullständig legalisering av cannabis i Israel. Idag är medicinsk cannabis tillåten i Israel medan det är förbjudet, men i stort sett avkriminaliserat, att använda cannabis i rekreationssyfte. Det verkar dock som om torsdagens marijuana-regn över Rabin-torget även kan ha gjorts i vinstsyfte skriver Times of Israel. På påsarna som släpptes över torget fanns nämligen telefonnummer dit de som var sugna på mer marijuana antagligen hade kunnat ringa för att införskaffa mer. Polisen i Tel Aviv uppgav att man gripit två män i samband med drönarflygningen över Rabin-torget och att de nu misstänks för narkotikalangning. Tumnagel
33.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Sinking City borta från spelbutiker
Utvecklare i fejd med distributör

Lovecraft-inspirerade äventyrsspelet The Sinking City från Sherlock Holmes-utvecklarna Frogware släpptes förra sommaren, men nya spelare som skulle vilja lägga vantarna på titeln nu har stött på lite bekymmer. Spelet har nämligen plockats bort från nästan samtliga spelbutiker. Frogware meddelar att detta gjorts som svar efter en års lång fejd med distributören Nacon, som Frogware bråkat med på grund av uteblivna betalningar. I ett uttalande på sin hemsida skriver Frogware detta: Since the release of The Sinking City on June 27, 2019 we’ve been involved in legal battles with BigBen Interactive/Nacon over the title. In 2017 we signed The Sinking City contract as a licensing agreement with BigBen/Nacon, 2 years after the start of production. In exchange for a financial contribution to the development, we gave them the right to sell and commercialize the game on 4 platforms – Xbox One, PS4, Steam and later, Epic Games Store. The intellectual property would still belong to Frogwares, which has always been the only producer and owner of its games, including The Sinking City. I sitt inlägg om situationen skriver Frogware att de blivit lovade pengar för att nå milstolpar under utvecklingen, men dessa pengar kom aldrig. Även royalty-betalningar från Nacon ska ha varit försenade, och i vissa fall skippats helt. Frogware skriver även att Nacon försökt lägga vantarna på källkoden för spelet och uttryckt i marknadsföringsmaterial att det är Nacon som är ägaren av IP:t, vilket inte riktigt stämmer. Vill ni testa The Sinking City så finns det fortfarande några möjligheter att göra detta. Spelet finns tillgängligt i Nintendos eShop, då det är Frogware som själva distribuerat den versionen, samt via Frogwares hemsida. Tumnagel
35.3°
+
André Stray
0

Ryan Reynolds lanserar streamingtjänst
Som streamar sammanlagt en film

Den kanadensiska skådespelaren Ryan Reynolds gillar ju att göra narr av saker och ting, speciellt i marknadsföringssyfte. Så för att marknadsföra sin mobiloperatör Mint Mobile "lanserade" han en streamingtjänst för att det är något som varje techbolag tydligen måste ha. Tjänsten heter MintMobile+ och streamar endast filmen Foolproof från 2003 med just Ryan Reynolds i huvudrollen. Du kan faktiskt se hela filmen på tjänsten som du kan hitta via länken nedan. Tumnagel
55.1°
+
Frode Wikesjö
0

OnePlus-fans ryter till om Facebook-integrering
Inte helt nöjda med att Facebook-tjänster förinstalleras

OnePlus har tidigare varit rätt duktiga på att leverera en stabil mjukvaruupplevelse med användbara funktioner utan onödigt bloatware. Företaget brukar även berätta stolt i marknadsföringsmaterial att de levererar en bloatfri-upplevelse, men det stämmer inte riktigt med OnePlus 8, 8 Pro och nya Nord. Telefonerna kommer med en rad olika Facebook-tjänster samt Netflix förinstallerat. Gällande Facebook-tjänsten handlar det inte om sociala medie-apparna, utan tjänstappar som Facebook App Installer, Facebook App Manager och Facebook Services som jobbar i bakgrunden. Detta har nyligen börjat uppmärksammas och fans är inte helnöjda med detta och vissa skriver att de kommer skippa köp av ny OnePlus-telefon på grund av detta. OnePlus berättar dock att de kommer fortsätta med att dessa förinstallationer på framtida enheter på alla OnePlus-telefoner som släpps i Europa, Indien och USA. Vi har varit i kontakt med OnePlus gällande Facebook-grejen och vi får inte något annat svar än det som företaget levererat på OnePlus-forumet. Det vill säga att Facebook-tjänsterna används för att optimera batteriförbrukningen och Netflix kommer förinstallerat för att förbättra HDR-playback. Hur som helst. Facebook-tjänsterna i 8, 8 Pro och Nord går att avaktivera och samma gäller Netflix. Själva Facebook-apparna går att ta bort från telefonen precis som vanligt. Tumnagel
19.5°
+
André Stray
0

Fisker vill väldigt gärna vara med och tävla i Extreme E
Men det blir inte med Ocean

Fisker meddelar nu att de håller på att snacka med offroad-racingserien Extreme E om att vara med där och tävla nästa säsong. Målet är att tävlingen ska gå av stapeln i Senegal i januari. Fisker vill vara med på ett hörn och ser även eventet som en bra marknadsföringsplats för modellen Ocean. Men det är inte den de kommer att tävla med i så fall. Alla deltagare måste nämligen köra den specialframtagna elbilen Odyssey 21 och sedan tar man själv fram den elmotor och inverter man vill använda. Man får även möjlighet att designa några av karossens paneler. Så här säger Henrik Fisker: "Alejandro brought electric vehicle racing into the mainstream with Formula E and I fully support his vision to reinvent off-road racing at the same time as creating an education platform for the threats posed by climate change. Extreme E and Fisker Inc. are completely aligned in our mission and values." Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen T-Roc Cabriolet är så torr, så underbar!
Dubbla personligheter på hjul

Volkswagen är väl inte ett bilmärke som andas fest, spänning och passion direkt men de gör bilar som fungerar och som ändå gör många nöjda och glada, kanske just för att det är en bil och inte en passion. Deras småsuvar T-Cross och T-Roc (vad är det för namn egentligen?) vinner väl kanske inte heller några priser över spänning, även om Volkswagen själva tycker att T-Roc har "en uttrycksfull design". Bilen jag provkör är fullutrustad med R-line-paket och stora fälgar och ser faktiskt riktigt trevlig ut. Formatet är liten SUV, något som en del fnyser åt men som är älskat av många fler. Det finns något med att vara lite rejäl, sitta relativt högt och åka skönt utan att för den sakens skull behöva köpa en gigantisk bil. Och så är det ju en väldigt populär klass som bara blir populärare, i juni var T-Roc den 13:e mest sålda bilen i Sverige. Tumnagel
35.5°
+
Roger Åberg
0

Stopp för charterresor till Rhodos med TUI
Som det ser ut nu i alla fall

Ingen kan väl ha missat att resebolaget TUI körde ner ett flygplan med charterturister till Rhodos där de sedan blev arga på att det inte fanns så mycket att äta på all inclusive-buffén. Att det har blivit så mycket skriverier om just den här resan är inte så konstigt, dels så är det lite uppseendeväckande att åka på charter i dessa pandemitider, men med på planet var även ett antal journalister. Flygplanet hade också fått tillstånd att landa för att det var en marknadsföringsresa och ingen vanlig resa. Om resenärerna hade informerats om detta är oklart... Hur som helst så stoppar nu grekiska myndigheter TUI från att flyga fler turister till landet och TUI tvingas nu skicka ner ett tomt flygplan för att hämta de som redan är där nere. Tumnagel
54.4°
+
Roger Åberg
0

Knull kommer!
Är du redo?

Marvel har börjat teasa för en ny berättelse i Venom-världen, mer specifikt att Knull är på ingång. Eller kommer, vilket gänget skriver i marknadsföringsmaterialet med ett sädliknande typsnitt som gör det väldigt svårt för undertecknad att det hela är slump. Men vem är Knull och varför kommer han? Är det akten sex som förkroppsligats och sprider könsvätskor överallt? Nej, det är en ond gud som ligger bakom skapandet av Klyntar, eller symbioter som de också kallas, och som har en tendens att göra livet surt för andra gudar och karaktärer i Marvel-universumet. Knull förväntas dyka upp i nästa stora story-arc för Venom. Tumnagel
84.3°
+
André Stray
0

Bynk får inte fortsätta med sin marknadsföring
Lån är inte lätta grejer

Konsumentombudsmannen har tidigare stämt låneföretaget Bynk för att visa en slapp bild på hur lån fungerar i sina reklamfilmer. I reklamfilmerna uppmanades konsumenterna att enkelt "bynka", det vill säga ta nya lån, för att lösa sina ekonomiska problem. I ett pressmeddelande från november 2019 skrev KO detta: Enligt KO strider Bynks reklamfilmer mot konsumentkreditlagen där det framgår att måttfullhet ska iakttas vid marknadsföring av krediter. Marknadsföringen är därför att betrakta som otillbörlig och bör förbjudas, heter det i stämningsansökan. Frågan togs vidare till Patent- och marknadsdomstolen som gick i KO:s linje och Bynk får inte längre visa marknadsföringen i fråga. Om Bynk gör det ändå riskerar företaget böter på en halv miljon kronor. I ett uttalande säger Daniel Karfs, biträdande Konsumentombudsman, detta: – Reklamen lyfter fram lån som ett bekymmersfritt sätt att klara vardagen utan hänsyn till de generella riskerna med konsumentkrediter. Vi tycker att det är bra att domstolen delar vår uppfattning att företagets reklam inte hållit sig till lagens krav på måttfullhet. Tumnagel
77.8°
+
André Stray
0

Amazon söker folk i Sverige
Amazon.se närmar sig?

Förra månaden skrev vi om rykten som antydde att Amazon skulle börja lansera sin verksamhet här i Sverige. Nu har det kommit lite mer eld på rykteselden då Ehandel.se rapporterar om att jobbannonser från Amazon har dykt upp där de söker personal till flera nyckelpositioner här i Sverige. De söker folk för positioner som Senior Business Development and Account Manager, CRM Marketing Manager och en Third Party Logistics Manager som då ska hålla koll på tredjepartslogistiken. De söker också en Senior Marketing Manager som ska optimera Amazons marknadsföringskanaler och anpassa dem efter deras svenska kunders behov. Så nu verkar det vara väldigt mycket mer som när än om Amazon kommer lanseras i Sverige. Tumnagel
34.1°
+
Frode Wikesjö
0

Star Citizen har dragit in mer än 300 000 000 dollar
Det är rätt mycket pengar det

Utvecklingen av rymdspelet Star Citizen har till stor del förlitat sig på pengar från folk som är sugna på att spela spelet. Som bekant har de varit väldigt villiga att skänka sina pengar till utvecklingen och nu nu har denna crowdfunding-liknande kampanj nått en ny milstolpe. Cloud Imperium Games har nu nämligen, sammanlagt, fått in mer än 300 000 000 dollar för spelets utveckling. Den som kan räkna så högt inser nog snabbt att det är väldigt mycket pengar. Som referens kostade Grand Theft Auto V, med marknadsföringskostnaderna, runt 265 miljoner dollar. Tumnagel
41.8°
+
Frode Wikesjö
0

Greenpeace anmäler Preems reklamkampanjer till KO
Har hittat en mängd överträdelser mot marknadsföringslagen

Det svenska oljebolaget Preem arbetar hårt för att få bygga ut sitt raffinaderi i Lysekil. Företaget har bland annat lagt ner miljontals kronor på reklamkampanjer i svensk media, kampanjer vars syfte är att ge den svenska allmänheten en positiv bild av Preem och deras verksamhet i Sverige. Greenpeace skriver: "Med bilder på gröna skogar, rikskändisar och prat om miljö och klimatfördelar försöker Preem få deras fossilverksamhet att framstå som något bra för klimat och miljö. Sanningen är att Preems planerad expansion av oljeraffinaderi i Lysekil skulle öka Sveriges utsläpp med en miljon ton och därmed göra verksamheten till Sveriges enskilt största utsläppskälla." I klippet ovan går Gustav Martner från Greenpeace Sverige igenom en del av Preems annonser och reklamfilmer där Greenpeace anser sig hittat flera överträdelser mot marknadsföringslagen. Greenpeace Sverige har anmält Preem till konsumentombudsmannen Cecilia Tisell och kräver nu att hon startar ett tillsyningsärende mot Preem och deras påverkanskampanjer som rullar i svensk media. Tumnagel
33.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

MKBHD snackar Escobars nya satsning
Stabil marknadsföring!

MKBHD har fått en ny telefon från "telefonmakarna" Escobar och pratar om lite om telefonen och företaget i en ny video, som ni kan kika på ovan. Mer specifikt pratas det om företagets aningen fula verksamhet som går ut på att skicka enheter till influencers som visar upp dem i videor, vilket gör att fans hoppar över till Escobar och beställer telefoner som aldrig skickas. Det nya nu är att företaget presenterat en ny telefon som säljs i begränsad upplaga, vilket kort och gott är en guldpläterad iPhone 11 Pro. Nedan har ni en liknande video från Mrwhosetheboss. Tumnagel
32.4°
+
André Stray
0

Svenska Spels Triss-skrap i TV4 är reklam
Det tycker Konsumentombudsmannen i alla fall

Konsumentombudsmannen (KO) anser att det så kallade triss-skrapet som en del lyckliga trisslotts-vinnare får göra i TV4 ska betraktas som reklam. Det innebär även att inslaget framöver måste märkas upp som reklam enligt KO, något som Svenska Spel nu överklagar. Det är Branschföreningen för Onlinespel (BOS) som tidigare har anmält Svenska Spels triss-skrap i TV4 till både KO och Granskningsnämnden för radio och TV. Granskningsnämnden för radio och tv beslutade redan i mars att triss-skrapet vare sig skulle anses vara reklam eller produktplacering, något som KO nu alltså har bedömt på ett helt annat sätt. Dagens Juridik skriver att KO anser att trisskrapet utgör marknadsföring av spel och saknar tydlig reklamidentifiering vilket krävs enligt marknadsföringslagen. KO kräver nu att Svenska Spel delar med sig av innehållet i det avtal som reglerar samarbetet med TV4. Om inte hotar KO att bötfälla Svenska Spel. Svenska Spel har nu överklagat KO:s beslut till Patent- och Marknadsdomstolen vilka kanske en gång för alla kan besluta om huruvida triss-skrapet ska anses vara reklam eller inte. Har ni aldrig sett triss-skrapet i TV4 så hittas ett exempel från 2016 här ovanför. Tumnagel
82.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony visar upp ny PlayStation Studios-logga
Börjar rulla ut med PS5-spel i höst

Sony har ett gäng utvecklarstudior i sin Sony Interactive Entertainment Worldwide Studios-organisation, men för att göra livet lite lättare för konsumenter att se vilka spel som Sony utvecklat själva kommer gänget börja med en ny märkning i samband med PS5-releasen. Den nya loggan, som ni kan skåda ovan, kommer användas i marknadsföringsmaterial på spel från Sony-studior som bland annat Naughty Dog, Poyphony Digital och Insomniac Games. Lite som en kvalitetstämpel, liksom. För övrigt så har rykten börjat cirkulera om att PS5 kommer släppas i oktober, vilket beskrivs i en jobbannons i Japan. Sony har dock varit snabba och dementerat detta rykte och PS5 har fortfarande inget officiellt släppdatum. Det lär dock dyka upp inom en snar framtid. Tumnagel
41.0°
+
André Stray
0

Så här ser loggan för Xbox Series X ut
Japp.

Microsoft kommer släppa sin Xbox Series X-konsol senare i år och nu har gänget varumärkesskyddat konsolens logotyp. En bild på den nya loggan har ni ovan och denna lär dyka upp på den kommande konsolen samt på spel och tillbehör samt i diverse marknadsföringsmaterial. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0

Katrin Zytomierska stäms för corona-reklam
Influencer kränger fiskolja som ska stärka immunförsvaret

Influencern Katrin Zytomierska och hennes företaget Clean Eating stäms nu av Konsumentombudsmannen (KO) för falsk marknadsföring. Det ska handla om ett inlägg i sociala medier där Zytomierska antyder att en slags fiskolja som hennes företag säljer ska stärka immunförsvaret, något som underförstått ska ge bättre skydd mot det nya corona-viruset. Det finns inga bevis för att fiskoljan varken stärker immunförsvaret eller skyddar mot det nya coronaviruset och därför stämmer nu KO Zytomierska. I ett pressmeddelande säger Gunnar Wikström, processråd vid KO: "Det är extra illa om man använder sig av människors rädsla för sjukdom, som nu med coronaviruset. I det här fallet har influencern varken reklammarkerat inlägget på ett korrekt sätt eller kunnat visa att fiskoljan skyddar mot coronaviruset." KO vill även att marknadsföringen av fiskoljan och tre andra produkter som Clean Eating säljer stoppas omgående tills frågan är avgjord i domstol. Därför vill KO att domstolen utfärdar ett så kallat interimistiskt förbud mot marknadsföringen. Tumnagel
128.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Konsumentverket ska granska influencers
Misstänks ha gjort otillåten reklam för kreditföretag

Konsumentverket meddelar nu att man under året som kommer ska granska influencers som gör reklam för olika lånetjänster eller kreditföretag lite noggrannare. Anledningen till det är att en lång rad svenska influencers misstänks ha gjort otillåten reklam för företag som till exempel Anyfin, Bynk och Klarna. I en del reklaminlägg från svenska influencers ska dessa ha fått det att framstå som om de själva använde företagens kreditprodukter fastän så inte varit fallet, något som är klart brott mot marknadsföringslagen. Martin Olsson på Konsumentverket säger till SvD om ett fall där en kvinnlig influencer gör reklam för Anyfins produkter fastän hon saknar krediter hos företaget: "I detta fall var det faktiskt så att hon inte haft något lån. Det är ett brott mot marknadsföringslagen. Man får inte använda sig av felaktiga påståenden, eller ljuga." Bland de influencers som gjort reklam för låneprodukter och kreditföretag hittas bland andra Amanda Schulman, Alex Schulman, Isabella Löwengrip, Margaux Dietz och Carolina Gynning skriver DI Digital. Tumnagel
68.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Artister kan promota sin musik med Spotify Marquee
Så att Spotify drar kan dra in lite mera deg

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Spotify har börjat erbjuda artister och skivbolag att marknadsföra sin musik på Spotify genom en tjänst som Spotify kallar för "Marquee". Med Marquee kan artister betala Spotify för att artistens musik ska spela i kurerade låtlistor och få en mer framträdande plats i Spotifys presentationsvy. Enligt Bloomberg ska artister som Justin Bieber och Lil Wayne redan börjat marknadsföra sin musik via Marquee på Spotify sedan marknadsföringstjänsten började testas i höstas. 5000 dollar ska vara den lägsta summan en artist eller ett skivbolag kan betala för att ta del av Marquee, något som gör att marknadsföringskanalen antagligen bara är attraktiv för artister som redan är någorlunda etablerade. Det är oklart om låtar som spelas upp för lyssnaren på grund av att artister eller skivbolag betalat för detta markeras som reklam. Premium-användare kan dock välja att stänga av funktionen så att de slipper "rekommendationer" som genererats på grund av att artisterna betalat för dem. Tumnagel
33.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Steven Seagal bötfälls för att ha gjort reklam för kryptovaluta
Sådant måste man ange som influencer

Den amerikanske skådespelaren Steven Seagal har gjort en uppgörelse med den amerikanske finansinspektionen SEC efter sin inblandning i den misslyckade kryptovaluta-satsningen Bitcoiin2Gen (Bitcoiin, B2G) uppger flera källor. Enligt SEC (Securities and Exchange Commission) så ska Steven Seagal vid olika tillfällen marknadsfört Bitcoiin utan att ha uppgett att han fått betalt för att göra det. Bitcoiin var en kryptovaluta som några "entreprenörer" skulle ha lanserat 2018 men så blev aldrig fallet. Seagal ska ha blivit lovad 250.000 dollar kontant samt 750.000 dollar i B2G:s-token enligt SEC men det är oklart om han någonsin fick något av detta. SEC anser hur som helst att Segal mörkade sin eventuella ersättning när han i tweets och annat promotade Bitcoiin. Därför döms han nu till att betala böter på 314.000 dollar, motsvarande lite över 3 miljoner svenska kronor. Seagals advokat säger i ett uttalande efter domen från SEC: "Mr. Seagal, after consultation with others (including counsel), believed the product was a digital currency. He then agreed to allow his likeness to be used to promote the product. He allowed others to post certain items on his social media accounts regarding the product. At some point, Mr. Seagal became concerned with the bona fides of the product and terminated the relationship.Mr. Seagal was not involved in the creation of this product, nor did he have any prior relationship with the individuals who approached him,” the spokesman said. “To him, it was simply a case of someone paying a celebrity for the use of his image to promote a product." Det ska observers att Seagal inte har åtalats för bedrägeri. Istället handlar det om brott mot marknadsföringslagen liknande dem vi sett flera influencer dömas för de senaste åren. Det sker som bekant lite då och då att så kallade influencers "glömmer" att uppge att de fått betalt när de talar gott om olika produkter och tjänster i sociala medier, bloggar och andra platser. Tumnagel
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Levande skepp på ingång i No Man's Sky
Odla fram ditt egna skepp idag!

Hello Games har verkligen vänt på skutan när det kommer till No Manx27s Sky. Spelet hade en rätt skakig release och utvecklarna anklagades för falsk marknadsföring, tog emot dödshot och fick Steam att ändra regler för skärmdumpar i butiken. Med tiden har utvecklarna gjort ett hästjobb med att leverera nya och intressanta element till spelet och i med den senaste uppdateringen som släpps idag kommer vi få tillgång till levande rymdfarkoster. Och lite annat smått och gott. Living Ship-uppdateringen släpps idag och ger spelarna tillgång ett nytt uppdrag som resulterar i att spelarna får tillgång till ett Void Egg, vilket levererar organiska skepp av olika slag. Skeppen i fråga är procedurellt genererade, precis som resten av spelet, och kommer därför i en rad olika variationer med olika funktioner. Utöver tillskottet av nya skepp kommer rymden att bli lite livligare med diverse underliga objekt som petats in mellan planeterna. Dessa kan vara massiva kranium eller discokulor som du kan besöka för att lägga vantarna på unika resurser. Sedan har Hello Games lagt till möjligheten för passerande handelsfartyg att kontakta dig för att erbjuda unika föremål att köpa eller be om diverse tjänster. No Manx27s Sky finns tillgängligt till PC, PS4 och Xbox One. Mer info om Living Ships-uppdateringen hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
42.0°
+
André Stray
0

Systembolaget stämmer vintjänsten Vivino
Dansk tjänst utmanar Systembolagets alkoholmonopol

Dagens Juridik rapporterar att Systembolaget nu stämmer den danska vintjänsten Vivino då de marknadsfört vin på den svenska marknaden med fraser som till exempel "fredagsmys", "Halloween" och "Black Friday". Enligt stämningen ska Vivino även sälja vin på den svenska marknaden, något som enbart Systembolaget får göra. Systembolaget vill med stämningen få Vivino att sluta sälja vin i Sverige via sin tjänst samt sluta koppla samman vin med avkoppling, till exempel "Fredagsmys", i sin marknadsföring. Totalt hotas Vivino med 3 miljoner i vite om de inte upphör med försäljningen av vin på den svenska marknaden samt slutar använda vilseledande fraser i sin marknadsföring. Tumnagel
26.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har pratat 5G och vikbart med Motorola
Är det en gimmick eller inte?

Genom åren som jag har jobbat med Feber har det kommit och gått olika former av teknologier som man bara "måste" ha, men som något eller några år senare inte finns alls. Kanske tydligast är det på tv-sidan där 3D och kurvad tv var ett måste men där ingen av teknologierna finns i någon stor utsträckning i dag. I alla fall inte så att det marknadsförs. På mobilsidan finns det i dag två sådana som är väldigt tydliga nu, vikbara telefoner och 5G. Vi satte oss ner med Chris Francica från Motorola som har den engelska titeln Global Product Marketing Manager. Han borde ju kunna svara på de här frågorna och ge oss en hint om det mest är marknadsföringssnack eller inte. Vi börjar med 5G. Många tillverkare har redan 5G-telefoner till försäljning eller kommer att ha det strax. Samsung presenterade telefoner i veckan som säljs med "gratis" 5G hos Telia och Tele2. Problemet är att ingen av operatörerna ens har ett 5G-nät att erbjuda, vilket gör det hela en smula ironiskt. – Problemet som vi har i dag, förutom att infrastrukturen inte finns där, är att 5G är svårt för oss att marknadsföra. Det är inget man kan ta på. Visst kan vi visa hur fantastiskt snabbt det går att ladda ner saker men ingen med en 4G-telefon i dag upplever att deras telefon är långsam. Lite samma sak såg vi när 4G kom, det var snabbare men behövdes det verkligen? Vad man gör med 5G är det som kommer att spela roll, precis som när 4G kom. – Den boom av videotjänster som vi i dag ser i sociala medier hade aldrig hänt utan 4G. Jag tror att konsumenterna kommer att se vad man kan göra med 5G när applikationerna som använder tekniken börjar komma. Applikationer som i dag inte riktigt går att göra. Hårdvaran däremot finns, är testad och redo att lanseras. Det är lite underligt faktiskt att tekniken är redo men infrastrukturen och användningsområdena inte är klara. Samma sak ser vi i dag på tv-sidan som vill sälja oss 8K-apparater medan konsumenterna lite frågor sig varför de skulle behöva det, vi har knappt hunnit byta ut våra apparater till 4K och finns det egentligen så mycket 4K att kolla på? Precis som 2019 var året då 5G-produkter började komma var 2019 året då vikbara telefoner började komma. Kanske blir 2020 året då de faktiskt slår igenom. Motorola har fått väldigt mycket uppmärksamhet kring sin Razr, så mycket att man just nu har svårt att leverera. – Vi började titta på vad man kan göra med en vikbar skärm redan 2011 och då tittade vi på olika sätt att använda tekniken på bästa sätt. Vi började alltså inte att kolla på hur man kunde göra en ny Razr, telefonen ser ut som den gör eftersom det här är det bästa sättet att använda tekniken på just nu. Telefonen inbjuder till ett nytt beteende med sin lilla skärm där man kan svara på meddelanden och kolla notiser, men är också på sätt och vis en räddning för de som vill ha en liten telefon men stor skärm. – Vi satte grundformen 2015 och sedan dess har vi lagt tid inte bara på skärmen. Hur placerar man övrig teknik är också något som måste lösas, men framförallt har det tagit tid att sätta hur man använder telefonen. Att bara göra en telefon som viks på mitten var inte ett alternativ. Det räcker inte. För 2490 kronor får man en icke vikbar telefon från Motorola. Som jag skrev i början är det väldigt oklart om det här är en gimmick eller något som kommer att finnas länge och utvecklas. Chris är, så klart, övertygad om att det inte är en gimmick. Men för att det ska bli något måste priserna ner så jag frågar när han tror att vi kommer att få se lite mer rimliga priser. – Jag tror det kommer gå fortare än vi tror innan det här når en massmarknad. Se bara på det senaste årets utveckling. De första kostade en bra bit över 2500 dollar, Galaxy Fold kostar 2000 dollar, vår egen Razr kostar 1500 dollar och Samsung vill ha 1380 dollar för sin Z Flip. Det är en aggressiv kurva. De här skärmarna tillverkas fortfarande i väldigt begränsade upplagor och det är just nu framförallt dyrt att få fram skärmar av hög kvalitet. När upplagan blir högre kommer priserna att gå ner. Motorola var först ut med en vikbar telefon i det här formatet, men man fick inte vara ensam länge. Nu har som sagt Samsung Galaxy Z Flip gjort entré på marknaden och frågan är inte om utan när och vem som kommer att bli nummer tre. Eller tror ni att Razr och Z Flip kommer att de enda modellerna som ser ut så här? Kommer vi att ha glömt av dessa om något år eller två eller ser alla telefoner ut så här? Personligen så tror jag att 5G kommer att smyga sig på oss och helt plötsligt använder vi det överallt utan att tänka på det, på helt nya sätt. Jag tror däremot inte folk kommer att springa sina operatörer och be om att få betala extra för att kunna ladda ner något supersnabbt. Vikbart har helt klart sina utmaningar. Plast är en dålig idé, det måste ner i pris och det måste bli hållbart. Först när vikbart eller inte är som att välja mellan plast- eller pappkasse på ICA kommer det att slå. Min magkänsla är att det inte är speciellt långt dit faktiskt och jag är inte någon som klagar på det... Tumnagel
36.2°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida