m

Maserati MC20 sladdar i snön
Börjar tillverkas senare i år

Maserati har fullt sjå med att utveckla och förfina den senaste modellen MC20 innan den är redo för tillverkning senare i år. En sak man nyligen gjorde var att man var ute och sladdade med bilen i snön, och lite hur det såg ut får vi se här. Tyvärr har man lagt på massa dålig musik så vi får inte höra så mycket hur den där mumsiga V6:an låter. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Trafikmagasinet testar en Maserati 425
Klipp från förr

Här får vi hänga med bakåt i tiden och se när Trafikmagasinet testar en Maserati 425 från 1988. En fräsig bil med mycket motor men komforten är tyvärr som att sitta på frusna falukorvar. Bonusklipp nedan och fler nostalgiska klipp på länken. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Maserati visar bilder på maskerad Grecale
Presenteras senare i år

Maseratis kommande SUV heter Grecale och nu får vi oss en liten smygtitt på denna. Modellen baseras på Alfa Romeo Stelvio och det ultimata målet för Maserati är väl att sno kunder från Porsche Macan med denna. Vad den kommer att få under huven återstår att se men det lär bli samma maskiner som finns i Stelvio. Grecale kommer att presenteras innan året är slut. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

En Alfa Romeo Disco Volante Spyder är till salu
Nummer sju av sju tillverkade

I början av 2016 rullade Carrozzeria Touring Superleggera ut en taklös version av deras finfina Alfa Romeo Disco Volante Spyder. Endast sju stycken exemplar har tillverkats och nu är ett av dessa till salu, så passa på! Bilen baseras på Alfa Romeo 8C Competizione Spider som i sin tur hämtar mycket från Maserati GranTurismo och motor från Ferrari. Under huven sitter en V8:a på 4,7 liter utan överladdning som ger 450 hästar. Till den kopplas en sexstegad halvautomatisk växellåda som driver bakhjulen. Bilen säljs av företaget Auxie Treschmidt men vad man vill ha för den framgår inte tyvärr. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0
2020

Ares presenterar Wami Lalique Spyder
Klassisk Maserati Spyder i modern tappning

2018 visade Ares Design upp Project Wami som var en nytolkning av klassiska Maserati Spyder från 1953. Nu visar man upp bilen i produktionsutförande. Man kallar skapelsen för Wami Lalique Spyder och även om de klassiska linjerna är där så är det modernt under skalet. Karossen är exempelvis i både kolfiber och aluminium och insidan blandar analoga mätare med en hyfsat stor pekskärm. Grundaren Dany Bahar förklarar bilen med dessa ord: "This is the ultimate luxury accessory and a joy to own. Owners will be able to relive the romance of travel that is synonymous with the Côte D’Azur and the Amalfi Coast of the 1950s in a beautifully adorned masterpiece; the epitome of bejewelled excellence." Det går bra att lägga en beställning nu men endast tolv stycken exemplar ska tillverkas så man kanske bör snabba sig på om man vill ha en. Vad det handlar om för drivlina eller vad man får betala framgår inte för tillfället. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Maserati MC20 testas på Fiorano
Ser kul ut

Maserati sågs nyligen med två stycken prototyper av den nya modellen MC20 på Ferraris testbana Fiorano. Vi får höra lite hur den nya dubbelturbomatade V6:an låter och se lite hur bilen beter sig när den pressas. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Maserati smygvisar Grecale och nya GranTurismo
Den nya crossovern lanseras nästa år

I år firar Maserati 106 år. Inget jämnt tal att hurra över direkt men tillverkaren väljer att göra det ändå, genom denna lilla A-Z-film där man går igenom lite historia. I den finns över 30 stycken modeller med och även de som ännu inte är släppta. Två av dessa är den nya crossovern Grecale och nya GranTurismo som vi båda får en väldigt snabb titt på i slutet av filmen här. Grecale ska lanseras nästa år och blir en modell under Levante. Nya GranTurismo kommer inte förrän 2022 tillsammans med en ny GranCabrio. Båda dessa ska man kunna få med ren eldrift. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Modern tolkning av Maserati Shamal
Med 80-tals retrovibbar

Bilderna ni ser här kommer från Maserati Fuoriseries Instagram-konto. Här har designgänget delat med sig av hur en modern tolkning av modellen Shamal skulle kunna se ut. Men det handlar inte om något futuristiskt rymdskepp utan istället om något som skulle kunna ha släppts på 80-talet. Intressant eftersom Shamal lanserades på 90-talet. Oavsett så tokdiggar i alla fall jag och tycker att den ser helrätt ut. Vad tycker ni? Skulle ni vilja att den här lanserades idag? Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Så tycker Maserati MC12-designern om nya MC20
Blandar italienskt och tyskt

Bildesignern Frank Stephenson ligger bland annat bakom Maserati MC12 och vi har tidigare visat ett klipp där han snackar om hur den blev till. Som ni säkert vet släppte Maserati i september en slags uppföljare till denna kallad MC20. Här ger Frank sin syn på nykomlingen. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Jason förklarar F1-tekniken i Maseratis nya motor
Intressant

I Maseratis nya modell MC20 sitter en helt nyutvecklad motor med F1-teknik. Men vad innebär det då? Jason förklarar i det här klippet. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Lek loss med Lucids konfigurator
Hur vill du ha din Air?

Förra veckan släppte Lucid Motors nästan all information och bilder kring modellen Air. Konfiguratorn är nu öppnad och i den kan du bygga din bil som du vill ha den. Min spec ser ni bland bilderna. En annan konfigurator som nu också är öppen är den för Maseratis nya modell MC20, den hittar ni här. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Maseratis nya lilla suv kommer heta Grecale
Baseras på samma plattform som Alfa Romeo Stelvio

Maserati har en ny SUV som är mindre än Levante på gång och nu får vi reda på att denna kommer att heta Grecale. Namnet kommer från en våldsam nordöstlig vind som sveper över Medelhavet. Modellerna Mistral, Ghibli, Bora, Merak, Khamsin och Levante är också döpta efter kända vindstyrkor. Den nya modellen baseras på plattformen Giorgio som även Alfa Romeo Stelvio vilar på och är tänkt som en utmanare till bland annat Porsche Macan. Om allt går vägen visas bilen upp någon gång nästa år. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Maserati presenterar sportbilen MC20
Erbjuds som elbil

Som utlovat har Maserati nu presenterat MC20 - deras nya lilla sportbil. Maserati själva beskriver modellen som en superbil och det här är ju egentligen en vidareutveckling av MC12 fast i ett något mildare utförande. Siffrorna för MC20 visar dock att den får vara med de stora grabbarna och leka. Motorn sitter placerad bakom kupén som består av en kolfiber-monocoque. Precis som vi har skrivit tidigare är maskinen en helt nyutvecklad V6:a på 3,0 liter med dubbla turbo. Den har dubbla insprutnings-system och ett F1-inspirerat förkammarförbrännings-system med dubbla tändstift. Effekten anges till hela 630 hästar och vridet till 730 newtonmeter. Paketet är kopplat till en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under 2,9 sekunder och toppfarten ligger på 325 km/h. Finfina siffror och effekten i kombination med att bilen väger under 1500 kilo är det som gör det. Måtten är 4,66 meter på längden, 1,96 på bredden, 1,22 på höjden med en hjulbas på 2,7 meter. Innanför de 20 tum stora fälgarna sitter bromsskivor på 380 millimeter fram, 350 bak. Det finns keramiska att välja till och dessa är då tio millimeter större fram och bak. En intressant sak är att MC20 kommer att erbjudas som elbil. Den ska göra 0-100 på 2,8 sekunder och toppa 310 km/h. På en laddning ska man kunna ta sig 32 mil. Mer än så får vi inte reda på kring den versionen just nu. En cabriolet-variant är också på väg, om det gäller både för den med förbränningsmotor och elversionen återstår att se. Tillverkningen ska dra igång senare i år och en beställning går bra att göra nu. Prislappen börjar på 210.000 dollar. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Maserati MC20 läcker ut
Läcker?

Om ungefär tolv timmar kommer Maserati att presentera sin nya sportbil MC20. Bilder på bilen har dock redan läckt ut så här kan ni spana in den innan premiären som sker på länken nedan. Vad tycker ni? Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Ny teaser för Maserati MC20
Snart premiär

Den 9 september kommer Maserati att dra täcket av den nya sportbilen MC20 och här har vi en ny kort teaser som avslöjar lite av bilens linjer. MC20 får en mittmonterad V6:a på 3,0 liter med dubbla turbo som utvecklats med hjälp av F1-teknik. Motorn ger hela 629 hästar och har ett vrid på 730 newtonmeter. Till den kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda från Getrag som driver bakhjulen. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Maserati Ghibli och Quattroporte Trofeo är här
Har Ferrari-tillverkad V8:a på 588 hästar

Våren 2018 rullade Maserati ut suven Levante i Trofeo-utförande vilket innebar att den fick fyllig V8:a under huven. Nu får även syskonen Ghibli och Quattroporte Trofeo-stämpel på sig och det innebär att de också får vinkelåtta. Den är på 3,8 liter, har dubbla turbo och lämnar hela 588 hästar och 730 newtonmeter i vrid. Byggd av Ferrari såklart. Motorn kopplas till en åttastegad automatlåda som i sin tur skickar kraften till bakhjulen. 0-100 km/h ska för Ghibli Trofeo ta 4,3 sekunder och för Quattroporte Trofeo 4,5 sekunder. Båda två har 326 km/h som toppfart. Förutom mer kraft får bilarna även lite nytt utseende i form av annan front, sidokjolar, bakspoiler och fälgar i storlek 21 tum. Insidan får lite kolfiber här och där, läderklädsel, sportigare ratt och ett nytt infotainmentsystem med en pekskärm på 10,1 tum. När Trofeo-versionerna släpps och vad de då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Maserati Ghibli och Quattroporte kommer i Trofeo-versioner
Mer V8:a till folket!

För två år sedan begåvade Maserati suven Levante med ett Trofeo-emblem. Det innebar bland annat att bilen fick dubbelturbomatad V8:a på hela 590 hästar och därmed blev det starkaste Maserati kunde erbjuda. Nu har tillverkaren börjat teasa att samma behandling även kommer till modellerna Ghibli och Quattroporte och att bilarna kommer presenteras den 10 augusti. Om dessa två kommer att få exakt samma antal hästkrafter som sin storebror återstår att se. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade Maserati Ghibli
Nu som mildhybrid

Maserati drar nu täcket av uppdaterade Ghibli som de hajpat så mycket om det senaste. Och inte nog med att utseendet knappt har förändrats, allt snack om elektrifiering resulterade inte i en laddhybrid eller ens en vanlig hybrid, utan bara en fjuttig mildhybrid. Designmässigt har bilen en ny grill och uppdaterade strålkastare. Sen finns det även lite nya blåa detaljer för som ni vet måste alla elektrifierade fordon ha sådant på sig, annars räknas det inte. Under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 330 hästar och har 450 newtonmeter i vrid. Den i sin tur får sällskap av ett 48-voltssystem som alltså är det som gör den till en mildhybrid. 0-100 km/h ska gå på 5,7 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Jämfört med Ghibli Diesel väger den här 80 kilo mindre. Den blandade förbrukningen anges till mellan 0,85-0,96 liter per mil. Maseratis första helt eldrivna modell blir nya GranTurismo och GranCabrio som ska dyka upp någon gång nästa år. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Det här är Maseratis nya V6:a
Har F1-teknik

Precis som vi tidigare har berättat kommer Maserati att gå över till V6:a istället för V8:a som de lånat från Ferrari tidigare. Den första nya modellen som kommer att få ta del av motorn är MC20 och nu får vi en bild på maskinen tillsammans med lite siffror. Motorn är på 3,0 liter, har dubbla turbo och den ska vara framtagen med teknik hämtad från Formel 1. Vikten på klossen ligger på 220 kilo och effekten anges till 629 hästar vid 7500 varv. Vridet som är 730 newtonmeter är tillgängligt från 3000 till 5500 varv. Varvstoppet ligger på 8000. Den har förkammarförbränning och dubbla tändstift per cylinder vilket är en kombination den tydligen ska vara först med i en gatbil. Det finns även dubbla insprutningssystem - ett direkt och ett indirekt. Det här förbättrar bränsleförbrukningen, sänker CO2-värdena och gör motorn tystare på låga varv. MC20 har världspremiär den 9 september. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Maserati ersätter Ferrari-V8:an med V6:a
Och Ghibli får turbofyra

Maserati har i många år använt sig av V8-motorer från Ferrari men nu är det slut med det. När den nya sportbilen MC20 lanseras i september kommer den istället att ha en V6:a under skalet. Och förutom denna nya maskin är även en turbomatad fyra på väg. V6:an är på 3,0 liter och har dubbla turbo. Det ryktas om att effekten kommer att ligga runt 550 hästar. Den här kommer man att använda i fyra stycken framtida modeller och den kommer att bli elektrifierad på något vis - troligtvis handlar det om mildhybrid-teknik. Motorn får något man kallar för "turbulent jet ignition" som ska göra den effektivare och minska utsläppen. Den turbomatade fyran som är på 2,0 liter kommer att hamna i nästa version av modellen Ghibli som presenteras den 15 juli. Det här är en version av den maskin som redan sitter i Alfa Romeo Giulia och Stelvio och Jeep Cherokee och Wrangler. I Ghibli erbjuds den med mildhybrid-teknik. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Maseratis första laddhybrid blir Ghibli
Faceliften kommer med elektrifiering

Även Maserati måste ge sig in i elektriferingens värld och det kommer man att göra med den uppdaterade versionen av modellen Ghibli som snart presenteras. Planen var att visa upp denna version på Beijing Auto Show men nu blir det någon gång senare i år istället. Nu får vi i alla fall en första teaser kring bilen, även om den egentligen inte säger någonting. Det ska i alla fall handla om en laddhybrid men någon mer information kring den har vi inte för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Frank Stephenson berättar hur han designade Ferrari F430
Ville göra något vassare än 360 Modena

Frank Stephenson är designern bakom Ferraris modell F430 som lanserades 2004. 2002 fick han jobbet som design director hos Ferrari och Maserati och det första uppdraget var att ta fram en uppföljare till 360 Modena. Frank är också den som designat "nya" Mini och hur han tänkte där får ni reda på i klippet nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Matt Farah kör Maserati Levante Trofeo
Versionen med rätt motor

Våren 2018 presenterade Maserati en Trofeo-version av suven Levante. Det innebar att den under huven hade en Ferrari-byggd V8:a på 3,8 liter som gav 590 hästar. En Maserati ska ju ha en stor motor som låter och har sig i min bok, så receptet känns väl helrätt. Nu har Matt Farah som driver TheSmokingTire kört bilen och så här såg det ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Lanseringen av Maseratis elbil skjuts fram till september
Att anordna något i maj är bara att fetglömma

Tanken var att Maserati skulle visa upp sin nya eldrivna sportbil i maj men som vi alla vet är det bara att glömma allt vad event heter den närmaste tiden. Som ett resultat av virus-epidemin har man därför valt att skjuta fram presentationen till september istället. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Maserati MC20 ger oss långfingret
Prototyp är ute och rör på sig

Maserati MC20 har tidigare varit dold under Alfa Romeo 4C-kaross när man har varit ute och testat bilen. Nu har man dock bytt till produktions-karossen som man sedan klätt i maskering. Maserati delar nu med sig av suddiga bilder på just denna, poserande bredvid skulpturen L.O.V.E av konstnären Maurizio Cattelan som står på Piazza degli Affari i Milano. En tydlig markering från Maserati att konkurrenterna får se upp, eller? Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Ny fyrhjulig motorcykel från Lazareth
LM 410 har motor från Yamaha R1

Vi har tidigare skrivit om galna byggen från Lazareth och nu har de släppt en ny modell. Den här har också fyra hjul som sitter tätt bredvid varandra men man har varit lite mindre galen när det gäller motorvalet. Där man tidigare har använt sig av en Maserati-V8:a har man här istället valt en något mildare maskin i form av samma motor som sitter i motorcykeln Yamaha R1. Det är en fyra på 998 kubik som ger 200 hästar och ett vrid på 105 newtonmeter. Endast tio stycken exemplar kommer att tillverkas och vill du bli ägare till en får du hosta upp 100.000 euro. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Maserati Alfieri heter nu MC20
Sportbilen har fått ett nytt namn

Maseratis kommande sportbil har hittills gått under namnet Alfieri men nu blir det ändring på det. Det nya namnet är MC20 vilket är en förkortning på Maserati Corse 2020. Med namnet vill man knyta an till racingarvet vilket känns rimligt eftersom man snart kommer att återvända till motorsporten. Enligt Maserati är MC20 en supersportbil och en naturlig utveckling av klassikern MC12. Den nya bilen kommer att avtäckas i maj och kommer som man redan har berättat i en ren elversion vid sidan av förbränningsmotorerna. Bonusklipp nedan på MC12. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Maseratis nästa SUV dyker upp 2021
Ny sportbil kommer i år

Maserati berättar nu lite mer om framtiden och som väntat innehåller den både hybrider och rena elbilar. 800 miljoner euro ska investeras framöver och detta kommer bland annat resultera i en ny SUV som kommer att tillverkas på fabriken i Cassino bredvid Alfa Romeos modeller Stelvio och Giulia. Suven är planerad att dyka upp i förproduktionsform någon gång nästa år. Drivlinan kommer att vara elektrifierad i någon form och modellen hamnar i D-segmentet där även Mercedes GLC, Audi Q5 och BMW X3 finns. Annat nytt från Maserati är att deras nya sportbil kommer att presenteras i år. Den har vi tidigare sett i form av konceptet Alfieri och vi vet att den kommer att erbjudas som ren elbil vid sidan av traditionella alternativ. Maseratis första laddhydrid blir en version av Ghibli som kommer att lanseras senare i år. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Det här är första produktionsversionen av SSC Tuatara
Nu uppvisad

Precis som utlovat har SSC nu visat upp den allra första produktionsversionen av Tuatara och det hela skedde på Philadelphia Auto Show. Bilen som är designad av Jason Castriota som bland annat ritat Ferrari 599 och Maserati GranTurismo utgår från en monocoque och har kaross i kolfiber. Bakom sittbrunnen sitter en "flat-plane crank"-V8:a på 5,9 liter med dubbla turbo. Tanka E85 och du får ut 1775 hästar. Företaget tror att man ska kunna spräcka 300 mph (483 km/h) men inga bevis för detta finns än. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Så här låter Maseratis första elbil
Inget klassiskt Maserati-ljud direkt

Nästa generation av Maseratis modeller GranTurismo och GranCabrio kommer att erbjudas med ren eldrift och nu får vi en kort teaser på hur denna drivlina kommer att låta. Och som väntat låter det som en symaskin, för det är ju typ så elbilar låter. Inget härligt bröl som Maseratis bilar brukar bjuda på utan snarare något som ofta hörs i rymdfilmer. Den nya drivlinan är utvecklad av Maserati själva i deras nya Innovation Lab som ligger i Modena. I klippet ser vi texten MMXXI vilket är latin för 2021 och antagligen signalerar när man kommer att presentera nya GranTurismo. GranCabrio väntas dyka upp året efter. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida