m

Skoda uppdaterar Kodiaq
RS-versionen slänger ut dieseln

Skoda har precis släppt en lite uppdaterad Kodiaq. Och det är verkligen en facelift, man har jobbat lite på lysena fram (som nu erbjuder Matrix-lysen) och bak och grillen har fått lite ny look. Man har även lagt till en liten svart spoiler ovanför bakrutan och det går att välja 20-tummare på fälgarna. På insidan har stolarna fram fått möjlighet till ventilation och massage, man har lagt till lite nya sömmare och ljudsystemet har fått två högtalare till. Inget världsomvälvande med andra ord. En ny RS-version kom dock och här har man slängt ut diesel och slängt in bensin (tyvärr inte laddhybrid). Bensinaren ger 245 hästar vilket är fem mer än dieseln, men den är också 60 kilo lättare än dieseln. Den får även en ny DSG-låda med sju växlar som också är lättare, 5,2 kilo för att vara exakt. Man släpper även en Laurin & Klement-version för den som vill ha lite lyxigare känsla. Någon laddhybrid syns dock inte till. Antagligen litar man på att elbilen Enyaq ska bli valet för de som vill köra på el. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

GM tar patent på fotmassage inbyggt i bilens golv
Najs!

Det är många bilar som erbjuder massage i framstolarna nu för tiden. Vissa har det även i baksätet och i Audi A8 kan man dessutom få fotmassage genom att placera fötterna mot passagerarstolens rygg. Nu har General Motors tagit patent på ett system som låter dig få fotmassage genom golvet i hela bilen. Om man nu skulle ha detta i sin bil får man nog se till att hålla golven ordentligt rena, massagen funkar nämligen ganska så uselt om man behåller skorna på. Som vanligt med patent återstår det att se om detta någonsin kommer att bli verklighet. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0
2020

Nissan berättar lite om nya Qashqai
Lovar banbrytande design och förstklassig komfort

Nissan har en ny Qashqai på gång. Nu berättar tillverkaren lite mer om modellen samtidigt som vi får oss en smygtitt på interiören. Nissan lovar att bilen ska bjuda på både banbrytande design och förstklassig komfort. Den kommer även att ha skärmar med hög upplösning, head-up-display och trådlös smartphone-laddning. En ny Nappa-läderdesign som tar 25 dagar att tillverka introduceras interiört och i toppversionen kan man även få massagefunktion med tre stycken olika program för framsätena. Den nya vita stämningsbelysning sägs även skapa en ombonad, lugnande, förstklassig och harmonisk atmosfär. Den nya pekskärmen på nio tum i mittkonsolen har stöd för både Android Auto och Apple CarPlay (även trådlös). Man kan välja till ett ljudsystem från Bose med tio stycken högtalare och baslåda. Instrumenhuset består av en skärm på 12,3 tum och där kan det bland annat visas navigation- och trafikinformation. Den nya head up-displayen är på 10,8 tum. I mittkonsolen hittas även en trådlös laddare för den smarta telefonen som är på 15 watt vilket ska vara en av de kraftfullaste i segmentet. Det finns även USB-anslutningar fram och bak, både USB-A och USB-C. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes-Maybach S-Klass är här
En bil du inte vill köra

I början av september rullade Mercedes ut nya S-Klass. Nu kommer den i det lyxigaste utförandet man kan tänka sig - Maybach. Bilen sticker ut genom att ha lack i två toner, mer krom, annan design på fälgarna och en grill med vertikala ribbor i sig. Den är dessutom hela 29 centimeter längre än en vanlig S-Klass vilket innebär att den mäter 5,47 meter på längden. Busenkel att fickparkera alltså. Allt för att man ska förstå att det här inte är någon vanlig vagn som kommer rullandes. Med den här vill man utmana bilar som Bentley Flying Spur och Rolls-Royce Ghost. Som väntat är det i baksätet man vill hänga i den här bilen. Här dryper det av lyx i överflöd, benutrymme så det räcker och blir över och alla tekniska prylar du kan tänkas behöva. Du kan öppna och stänga dörrarna elektriskt med en knapp eller genom att göra en gest - för att öppna en dörr manuellt är för tjänstefolk. Här bak finns det två stycken fåtöljer att plantera ändan i och dessa är givetvis utrustade med massage, värme och kyla. Sitter man bakom passagerarstolen kan man även fälla sin stol och få en mer liggande position. Då fälls även ett stöd för benen ut från sätet framför, och detta kan ge dig massage av vaderna. Som om inte allt detta vore nog är även dörrsidorna och armstöden uppvärmda för att du inte ska frysa om dina armbågar. Skärmarna på framstolarna mäter 11,6 tum och via dessa kan du styra allt från musik till klimatanläggning. Mellan stolarna finns en skärm till som du kan ta loss och använda som surfplatta. Sist men inte minst finns här ett kylskåp för dina drycker och specialdesignade glas att hälla upp detta i. Under den långa motorhuven finns det antingen en V8:a eller en V12:a. Den förstnämnda versionen heter S580 4Matic och den har den välbeprövade dubbelturbomatade vinkelåttan på 4,0 liter. Den ger här 500 hästar och kan via ett mildhybrid-system bjuda på en extra dos med 25 hästar vid behov. S650 har istället tolv stycken burkar, dubbla turbo och maskinen är på 6,0 liter. Effekten är 625 hästar och drivningen sker på alla fyra hjulen. Längre fram kommer även en laddhybrid-version att erbjudas. Den kombinerar en rak bensinsexa på 3,0 liter med en elmotor och ska ha en sammanlagd effekt på 510 hästar. Lansering sker i mitten av nästa år men något pris har vi inte fått än. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Nu är nya Opel Mokka här
Erbjuds som elbil

Opel presenterar nu helt nya Mokka och den största nyheten är att modellen nu även erbjuds med eldrift. Under skalet på den finns en elmotor som ger 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid. Den får sin kraft från ett batteripack på 50 kWh som ska vara tillräckligt för att ge bilen en räckvidd på 32 mil. Batteriet ska man kunna snabbladda från 0 till 80 procent på 30 minuter. Man ska även kunna få bilen med traditionella bensin- och dieselmotorer. Nya Mokka är 4,15 meter lång vilket innebär att den minskat hela 12,5 centimeter på längden jämfört med föregångaren. Det kan man ju tycka är lite konstigt eftersom folk gärna vill ha mer plats. Opel trycker dock på att det gör den smidigare i stan. Insidan fokuserar på komfort och sätena har bland annat massagefunktion. Det finns även trådlös mobilladdare och ett nytt infotainmentsystem med Apple CarPlay och Android Auto. På säkerhetsfronten finns bland annat adaptiv farthållare, aktiv filhållningsassistent och LED Matrix-strålkastare. Vad nya eldrivna Mokka kommer att kosta är oklart för tillfället. Försäljningen drar igång i slutet av sommaren och de första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Nu är flaggskeppet DS 9 presenterat
Baseras på Peugeot 508 L

DS Automobiles presenterar nu flaggskeppet DS 9. Det är absolut ingen ny bil utan mer en snofsigare variant av Peugeot 508 L. Världspremiär blir det på mässan i Genève nästa månad. Bilen är fullproppad med lullull och teknik och bland grejerna hittar vi Active Scan Suspension, uppvärmda och kylda säten med massage, parkeringshjälp, Night Vision, autobroms, döda vinkeln-varnare och självkörande hjälpmedel i nivå 2. Ljudsystemet är ett Focal Electra. Under huven erbjuds en ny E-Tense-drivlina vilket innebär laddhybrid-teknik. Den kombinerar en turbomatad bensinfyra med en elmotor vilket ger en sammanlagd effekt på 230 hästar. På bara el ska man kunna köra upp till fem mil. Efter lansering kommer det att dyka upp två stycken versioner till på drivlinan med 250 hästar och framhjulsdrift och 360 hästar och fyrhjulsdrift. Vad DS 9 kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Jaguar Land Rover utvecklar säte som ändrar form
Ska simulera gång

Om du är en sån som spenderar mycket tid i bilen blir det ju en hel del sittande. Det är inte helt bra för kroppen och för att råda lite bot på detta har Jaguar Land Rover utvecklat ett säte som ändrar sin form och som ska simulera att man är uppe och går fast man sitter ner. Lite som en avancerad massagefunktion kan man beskriva det. När och om det här kommer att erbjudas i någon framtida produktionsbil återstår att se. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2019

Faraday Future visar den färdiga interiören i FF 91
Baksätet verkar trevligt

Faraday Future kämpar vidare. Nu visar man på Los Angeles Auto Show upp hur interiören i modellen FF 91 kommer att se ut. Man beskriver den med orden "mobile, connected and luxury third internet living space" och så här säger vdn Carsten Breitfeld om det hela: "Our goal is to make your daily commute the highlight of your day through a rich digital experience and give you back more time in your day." Baksätet ser luftigt ut och här finns två stycken NASA-inspirerade Zero-Gravity-fåtöljer som ska se till att kroppen får en naturlig hållning och att man inte krummas ihop. Det går bland annat att fälla stolen upp till 60 grader och det finns 14 stycken olika inställningar att göra. Både värme och ventilation finns, och även massage. Drar man igång "Spa Mode" justeras ljuset där bak samtidigt som både visuella och ljudliga effekter drar igång. Vidare finns det skärmar där bak för exempelvis videosamtal, tre stycken 4G LTE-modem, integrerad Alexa, Sharedrop, individuella ljudzoner fram och bak och möjligheten att koppla fyra stycken blåtandsenheter till infotainmentsystemet samtidigt. Tack vare artificiell intelligens kan infotainmentsystemet förutspå vad varje passagerare i bilen behöver med hjälp av sensorer, kameror och ansiktsigenkänning. Bilen ska till och med kunna känna av ditt humör och därefter justera temperatur, musik och doft. Man kan få upp till elva stycken olika skärmar och kryssar man i Rear Cinema Experience får man en 27 tum stor skärm som fälls ned från taket. Skärmen i mittkonsolen fram är på 15,4 tum, instrumentklustret är på 11,6. Som backspegel får man en skärm på 10,1 tum. Även i dörrarna sitter det skärmar och dessa pekar du på för att justera sätet, klimatanläggningen, ljudzonen, underhållningen och en del andra saker. Faraday Future har nu även delat med sig av produktionsversionens specifikationer när det kommer till drivlinan. Elmotorerna genererar tillsammans 1065 hästar vilket ska göra att man tar sig från 0-100 km/h på runt tre sekunder. Batteripacket är på 130 kWh och räckvidden ska ligga på över 60 mil. Laddar man hemma med 240 volt ska man kunna gå från 50 procent till fullt batteri på under 4,5 timmar och laddar man via snabbladdare ska man kunna få upp till 80 mil per timme. Planen är att produktionen ska dra igång nästa år, men när bilen ska lanseras och vad den då kommer att kosta återstår att se. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Lexani pimpar upp en Ford F-550 rejält
Som att åka privatjet fast på marken

G-77 Sky Master är namnet på Lexanis senaste bygge och även om man kanske kan tro att det handlar om ett privatjet om man bara ser interiörbilderna är det här en Ford F-550 som fått sig en ordentlig omgång. Bilen mäter hela tio meter på längden och innehåller allt du behöver för en extra behaglig åktur. Det finns plats för sex stycken personer och alla får varsitt säte i italienskt läder med värme, massage, justerbara fotstöd och utfällbara bord precis som på ett flygplan. Bose står för underhållningen ljudmässigt och längst fram sitter en 65 tum stor kurvad TV du kan kolla film eller serier på. Längst bak finns ett konferensrum med två soffor som med ett knapptryck blir en säng. Här finns även en liten bar med kylskåp och ett badrum så att du inte behöver be chauffören köra till vägkanten när det börjar trycka för mycket i blåsan. Om du vill ha en får du langa upp en miljon dollar. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade Opel Astra
Får bland annat niostegad automatlåda

Opel släpper nu en facelift av modellen Astra. Den får nya motorer med lägre förbrukning och utsläpp, en ny niostegad automatlåda och nya tekniska lösningar som digital hastighetsmätare och trådlös laddning av mobilen. Utöver detta är den 200 kilo lättare än sin föregångare. Under huven kan man få en 1,2-liters bensinmotor som ger 110, 130 eller 145 hästar. Det finns även en 1,4 som även den ger 145 hästar. Det finns också en ny dieselmaskin på 1,5 liter som går att få med 105 eller 122 hästar. Gasoline Particulate Filter (GPF-filter) för bensinmotorerna och Selective Catalytic Reduction (SCR)-filter för dieselvarianterna lirar med den kommande Euro 6d-standarden. Alla motoralternativ har start/stopp-funktion. På säkerhetssidan hittar vi saker som Intellilux LED matrix-strålkastare, adaptiv farthållare, filhållningsassistent, automatisk nödbroms och kollisionsvarnare. På bekvämfronten finns bland annat ergonomiska säten med ventilation och massagefunktion, ljudsystem från Bose och uppvärmd vindruta. När lanseringen kommer att ske och vad modellen då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Snart kan du få massage i virtual reality-världar
Världens första VR-center för massage öppnar i Los Angeles

De senaste åren har det öppnats upp ett gäng VR-center runt om i världen som erbjuder olika VR-upplevelser. Det snart öppnade "Esqapes Immersive Relaxation Center" säger sig dock vara världens första VR-center som är helt dedikerat till massageupplevelser. Esqapes ligger i Los Angeles och erbjuder tio olika "massagevänliga" VR-upplevelser som användaren kan välja mellan. Det handlar om till exempel en fiskedamm med koi-fiskar, en bastu, en brasa i en mysig vinterstuga och en strand skriver Engadget. Man kommer dock inte att bli masserad av en människa utan detta sköts av massagestolar, okänt vilka modeller än så länge. Esqapes Immersive Relaxation Center öppnar nu på fredag 5 juli men vad det kommer att kosta har jag inte hittat några uppgifter om än så länge. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är nya Ford Puma här
Är numera en liten SUV

Biltillverkarna gillar att krångla till det, och folk gillar suvar. Det är därför det blir på det här viset. Istället för att skapa en ny modell så återanvände Mitsubishi det heliga namnet Lancer Evolution som de satte på en SUV. Nu är Fords modell Puma kanske inte riktigt lika legendarisk men man väljer att göra samma sak i alla fall. Det här är nya Puma och den har inte ett endaste dugg gemensamt med sin föregångare. Börjar säljas i slutet av året och lanseras i januari nästa år. Stuart Rowley som är chef för Ford Europa säger följande: "Våra kunder har berättat att de vill ha en kompakt bil med ett häftigt utseende som också levererar lösningar för vardagens sysslor. Resultatet blev nya Ford Puma – karismatisk, praktisk och full av teknologier som massagesäten och mildhybriddrivlina." En nyhet är att modellen får en ny mildhybrid-drivlina. Den består av en bensindriven EcoBoost-motor på 1,0 liter som ger 155 hästar och som paras ihop med en ellösning för ökat vrid och lägre förbrukning - från 0,54 liter per mil och 124 gram i utsläpp. Under skalet finns inte mindre än tolv stycken ultraljudssensorer, tre radar-apparater och två stycken kameror. Adaptiv farthållare med stopp-start, skyltigenkänning, filhållningsassistent, baklucka och massagesäten finns också. Något pris på nya Puma har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Kattmassage
På ett piano

Om ni röjde hårt igår så kanske det skulle vara skönt med en massage idag. Här kommer lite av den varan där vi kan se en katt masseras av sin pianospelande ägare. Tumnagel
49.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har kört Lexus wannabelyxlimpa ES
Lexus ES gör sin entré i Europa

Är du förvirrad över Lexus bokstavskombinationer? Det är jag. Vilka modeller som finns och säljs här är verkligen inte något jag kan bli väckt mitt i natten och rabbla. Men nu är det i alla fall så att ES börjar säljas i Sverige. Den ersätter GS som slutar säljas i Sverige och Europa, men LS finns kvar. Blev du klokare? Trodde väl inte det jag. Tumnagel
35.6°
+
Roger Åberg
0
2018
Nästa sida