m

LEGO släpper Baby Yoda som byggsats
1000 bitar för 1000 kronor

LEGO har länge samarbetat med Lucasfilms och Disney med att utveckla Star Wars-byggsatser och här kan ni kolla in det senaste resultatet från det samarbetet. Det handlar om en ny byggsats med den superpopulära karaktären Baby Yoda (The Child) från Star Wars-spinoffen The Mandalorian. Byggsatsen består av lite över 1000 legobitar och utav dessa går det att bygga ihop en hyfsat detaljerad liten baby yoda-staty. När byggsatsen väl är färdigbyggd finns det möjlighet att låta baby yoda posera genom att ändra på huvudet och armarnas vinkel. Det ingår även en liten plakett i byggsatsen med lite information om baby yoda. LEGO-baby yoda går att förbeställa nu och kostar 1000 kronor. Byggsatsen släpps 30 oktober, samma datum som andra säsongen av The Mandalorian har premiär på Disney+. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in när youtubern Solid Brix Studios bygger ihop baby yoda och ger oss sitt omdöme om LEGO:s senaste Star Wars-byggsats. Tumnagel
27.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fira Diablo 2 årsdag med redig Diablo-byst
Satan va fin

Diablo 2 fyllde nyligen 20 år och för att fira det har Blizzard gjort en tjusig Diablo-byst möjlig att förboka via deras merchbutik. Bysten är 25 cm hög och levererar en väldigt detaljerad modell av mörkrets furste. Diablo Lord of Terror-statyetten går att förboka nu och priset ligger på 140 dollar. Leverans väntas ske i höst och Blizzard meddelar att bysten skickas senast innan 21 januari 2021. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

EU ska granska Apple Pay och App Store
Kan bli superdyrt för Apple

EU-kommissionen har meddelat att de nu kommer att dra igång två separata utredningar mot Apple gällande konkurrensbrott. I de båda utredningarna ska EU undersöka om Apple har missbrukat sin dominerande ställning på marknaden för appar och mobilbetalningar via sina tjänster App Store och Apple Pay. I App Stores fall handlar det om att företag som till exempel Spotify, som anmälde Apple till EU förra året, måste betala 30 procent av sina intäkter från köp som görs inuti i appar till Apple. Om detta säger EU:s konkurrens-chef Margrethe Vestager i ett uttalande: "It appears that Apple obtained a ‘gatekeeper’ role when it comes to the distribution of apps and content to users of Apple’s popular devices. We need to ensure that Apple’s rules do not distort competition in markets where Apple is competing with other app developers, for example with its music streaming service Apple Music or with Apple Books. I have therefore decided to take a close look at Apple’s App Store rules and their compliance with EU competition rules." När det gäller Apple Pay så har Apple tidigare anmälts till EU för att de inte låter konkurrerande tjänster för mobilbetalningar använda iPhones NFC-funktioner, något som gett dessa en klar nackdel jämfört med Apple Pay. Om detta säger Vestager: Tumnagel
59.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

OnePlus kommer köra online-pop-up för OnePlus 8
Fans får första tjing

Vanligtvis brukar OnePlus köra pop-up-butiker runt om i världen i samband med släppen där fans fått möjlighet att vara bland de första i världen att lägga vantarna på de nya enheterna samt köpa lite merch av olika slag. Med releasen av 8-serien kommer OnePlus köra pop-up-butik, men på grund av det rådande hälsoläget kommer det hela ske online i stället. Den digitala pop-up-butiken kommer slå upp portarna 18:00 den 14 april, det vill säga direkt efter att 8-serien presenterats och Community-medlemmar kommer få möjlighet att lägga vantarna på telefonerna och lite annat smått och gott. Mer specifikt kommer det erbjudas diverse paket med telefonen och OnePlus-godsaker, vilket möjligtvis handlar om skal, hörlurar och merch. OnePlus 8-showen kommer dra igång 14 april 17:00 och mer information om pop-up-eventen kommer levereras då. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Pokémon fyller 24 år
Tut i luren!

Idag är det 24 år sedan The Pokémon Company och Game Freak lanserade Pokémon Red och Green, som blev Blue i globala releasen,i Japan. Sedan dess har spelserien levererat massvis med speltimmar i en rad olika spel och gett oss åtta generationer med olika fickmonster. Även om de senaste tillskotten Sword & Shield inte levererar på samma nivå som de tidigare titlarna, så är det onekligen svårt att inte bli imponerad av att intresset för spelserien levt i ett kvarts sekel. Spelserien har inte bara genererat massvis med olika spel, utan även en framgångsrik anime-serie, kortspel och mängder med merch som kläder, leksaker och annat. Dagen i ära har massvis med fans letat sig till Twitter för att fira årsdagen under hashtaggen #PokemonDay som för tillfället är full av fankonst, hyllningar och annat smått och gott. Tumnagel
25.6°
+
André Stray
0

Disney släpper en herrans massa Baby Yoda-merch
Om du skulle vilja ha lite mera Star Wars-prylar hemma

De som hade hoppats på att kunna köpa Baby Yoda-merch från Disney i julklapp till sina Star Wars-älskande vänner blev som bekant besvikna då Disney inte hade hunnit ta fram sådant till dess. Detta verkar nu dock företaget försöka ta igen med råge då man nu presenterar en lång rad Baby Yoda-grejer i samband med att New York Toy Fair drar igång i morgon. Disney har tillsammans med sina samarbetspartners nu visat upp dockor, halsband, kläder, högtalare, actionfigurer, ryggsäckar och annat med den lille Baby Yoda, en karaktär från Star Wars-serien The Mandalorian som egentligen går under namnet "The Child". Kronjuvelen i Disneys Baby Yoda-kollektion får väl anses vara den animatroniska versionen av den lille gynnaren som syns här ovanför. Den kommer att kosta 60 dollar när den släpps samtidigt som övriga produkter i kollektionen nu på måndag 24 februari. Här nedanför hittas ytterligare en titt på den animatroniska Baby Yoda, ett videoklipp som visar upp delar av Disney kommande Baby Yoda-kollektion samt produktbilder från den kommande Baby Yoda-kollektionen. Tumnagel
28.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Det här var i Bill Gates hemliga julklapp
Lycklig Reddit-användare fick över 30 kilo prylar av Microsoft-grundaren

Här kan ni kolla in ett videoklipp som spelats in av Reddit-användaren Shelby som man väl får säga fick en av högvinsterna i Reddits årliga julklappsutdelning. Shelby, som på Reddit heter u/szor, har skickat hela 95 paket sammanlagt till Reddits julklappsutdelning, en julklappsutdelning där även Microsofts grundare Bill Gates har deltagit i flera år. I år matchades ett paket från Gates ihop med Shelby som fick ett paket på över 30 kilo från Gates. I videon ovan kan ni kolla in när Shelby packar upp julklappen från Gates, en julklapp som bland annat innehöll kattleksaker, örhängen, boken "The Great Gatsby" samt Harry Potter- och Twin Peaks-merch. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är Hasbros Baby Yoda-merch
Släpps nästa år

Alla de som hade hoppat att kunna köpa på sig Baby Yoda-leksaker och annat merch med den lille gynnaren inför julafton ser än så länge inte ut att ha så många alternativ att välja på. Detta på grund av att Disney inte ville spoila The Mandalorian innan den började sändas, något som har lett till att leksakstillverkare inte hunnit göra särskilt mycket Baby Yoda-merch ännu. Nu har i alla fall den stora leksakstillverkaren Hasbro presenterat lite Baby Yoda-grejer och det handlar om fyra produkter som börjar levereras i maj nästa år. Här ovanför syns Hasbros actionfigur av Baby Yoda vilken är cirka 15 centimeter hög och som kommer att kosta 20 dollar när den släpps. Här nedanför hittas även bilder på Baby Yoda "Black Series", en tre centimeter hög actionfigur som kostar 10 dollar, en talande mjukisversion för 25 dollar samt sex centimeter höga samlarfigurer som säljs i tre olika tvåpack vilka kommer att kosta 16 dollar styck. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony och Marvel överens om Spider-Man
Kommer göra tredje film tillsammans

Det verkar inte som att Spider-Man kommer lämna MCU ändå! Tidigare i år gick Sony Pictures och Marvel Cinematic Universe skilda vägar då de inte kom överens om framtiden för Spider-Man, vilket sög för alla inblandade. Inklusive fans av Tom Hollands tolkning. I veckan började det dock ryktas om att Marvel och Sony fortsatt förhandlingarna och nu har gänget meddelat att det kommer bli en tredje Spider-Man-film trots allt samt att Spider-Man kommer medverka i framtida MCU-filmer. I ett uttalande säger MCU-chefen Kevin Feige detta om situationen. “I am thrilled that Spidey’s journey in the MCU will continue, and I and all of us at Marvel Studios are very excited that we get to keep working on it. Spider-Man is a powerful icon and hero whose story crosses all ages and audiences around the globe. He also happens to be the only hero with the superpower to cross cinematic universes, so as Sony continues to develop their own Spidey-verse you never know what surprises the future might hold.” Enligt folk med insikt kommer Disney få 25 procent av nettoinkomsterna från den kommande filmen samt alla rättigheter till merchandise kopplat till filmen. Nästa Spider-Man kommer släppas i juli 2021. Tumnagel
60.2°
+
André Stray
0

Snart kommer Feber t-shirts!
Men var ska vi trycka dem?

Nu ska vi äntligen få till det där med lite Feber-merch. Ett gäng olika varianter kommer att finnas att välja mellan och vi börjar med dessa elva varianter som ni ser här ovan. Men var tusan ska vi trycka dem? Vi letar efter en färdig merch-tjänst eftersom vi inte vill hålla på med hanteringen, men det är viktigt att tröjorna är av god kvalitet så klart. Har du erfarenhet av att köpa tröjor och kan tipsa oss om bra ställen med bra kvalitet till rimliga priser hade det varit grymt! Tack! Tumnagel
23.1°
+
Roger Åberg
0

Hasbro köper Greta Gris för 4 miljarder dollar
Brittisk gris flyttar över Atlanten

Wall Street Journal rapporterar att det stora amerikanska leksaksföretaget Hasbro nu köper upp det brittiska företaget Entertainment One (eOne). Det innebär att Hasbro framöver kommer att kontrollera rättigheterna över den animerade karaktären "Peppa Pig", en figur som här i Sverige går under namnet "Greta Gris". Greta och hennes grisfamilj dök upp i tv-rutan för första gången 2004 och sedan dess har serien fått sex säsonger. Den beskrivs som omåttligt populär bland barn i åldrarna 2- 5 år och den sänds på 40 olika språk i 180 länder. Förutom tv-serien så säljs det en mängd merchandise runt karaktärerna i serien och i England har Greta Gris fått ett eget nöjesfält, en satsning som planeras att exporteras till både Beijing och Shanghai inom kort. Hasbro, som redan har grejer som Transformers, My Little Pony, Monopol, Risk och Trivial Pursuit under sitt tak, uppges ha betalat 4 miljarder dollar, motsvarande 38,7 miljarder svenska kronor, för eOne. Tumnagel
34.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pokémon Company öppnar Pokémon Center i London
I samband med Sword and Shield-släppet

Ända sedan Pokémon Red/Blue lanserades har fans troligtvis drömt om få besöka ett Pokémon Center i verkligheten, och snart kommer det bli verklighet. Typ. Pokémon Company har tidigare slagit upp pop-up-butiker med Pokémon-tema i Japan, Singapore samt USA och i höst kommer det öppnas en sådan butik i London. Pokémon Center i London kommer slå upp portarna i shoppingcentret Westfield vid Shepherdx27s Bush i London med start 18 oktober till 15 november. I butiken kommer det finnas väldigt mycket Pokémon-relaterad merch varav en del kommer vara exklusivt för pop-up-butiken. Om ni har vägarna förbi London när butiken är öppen så är ett hett tips att göra ditt inre barn lyckligt och besöka butiken. Tumnagel
39.7°
+
André Stray
0

Sony drar igång Days of Play-rea
Dags att shoppa Playstation-spel!

Sony skippar som känt E3 i år, men gänget vill ändå medverka i spelfesten till viss mån och har därför dragit igång sin reafest Days of Play. Spelrean kommer rulla fram till 17 juni och under denna period kommer det finnas massvis med trevliga titlar på Playstation Store med reducerat pris. Bland annat Spider-Man för 299 kronor, God of War för 264 kronor, men även nyare titlar som Sekiro: Shadows Die Twice, Days Gone och Mortal Kombat 11 har fått reducerade prislappar från 20 till 33 procents sänkningar. Detta är inte allt. På Sony Playstations officiella merchbutik finns det även ett och annat trevligt erbjudande på samlarfigurer och annat. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Iron Maiden stämmer spelstudion 3D Realms
För deras spel Ion Maiden

Flera källor rapporterar att rockbandet Iron Maiden nu stämmer spelstudion 3D Realms för detaljer i deras spel Ion Maiden. Anledningen till det är Ion Maidens logotyp anses likna Iron Maidens och annan marknadsföring runt spelet kan få det att framstå som om Iron Maiden på något sätt har något med spelet att göra, något som inte är fallet. I stämningsansökan mot 3D Realm som Iron Maidens juridiska team lämnade in till en domstol i Kalifornien i slutet av förra månaden står bland annat: "Defendant’s misappropriation and use of a virtually identical imitation of the Iron Maiden trademark creates a likelihood of confusion among consumers. Customers who view Defendant’s video game and merchandise are likely to believe that Iron Maiden is somehow affiliated with Defendant." Iron Maiden kräver i sin stämning av 3D Realm ett skadestånd på två miljoner doller samt att spelets domän, ionmaiden.com, tillfaller Iron Maiden. Ion Maiden finns för övrigt tillgängligt till PC och kommer till Xbox One, PS4 och Nintendo Switch senare i år. Tumnagel
30.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Grumpy Cat har gått bort
Meme-katten har tassat vidare

Katten Tardar Sauce, eller Grumpy Cat som hon mest är känd under, blev ett Internet-fenomen 2012 när en bild på hennes sura min postades på Reddit. Hon blev därefter en av de mest kända katterna i världen och en riktigt bra inkomstdragare för sina ägare. Böcker, kläder och leksaker pumpades ut som merch och dessa sades redan 2014 ha dragit in över en halv miljard till ägarna. Idag nås vi dock av det trista beskedet att katten tassat vidare och inte finns med oss längre. Hon blev bara sju år gammal. Some days are grumpier than others... pic.twitter.com/ws209VWl97— Grumpy Cat (@RealGrumpyCat) May 17, 2019 Tumnagel
5.2°
+
Bobby Green
0

CD Projekt RED öppnar merchbutik
Firar öppningen med en ny tolkning av Geralt

Gillar du CD Projekt REDs spelserier och vill visa det för omvärlden? Då har vi goda nyheter då bolaget har öppnat en officiell merchbutik där vi kan lägga vantarna på olika kläder och prylar med motiv från The Witcher, Cyberpunk 2077 och Gwent. Den tjusigaste prylen, enligt mig, som kommer säljas i butiken är Geralt Ronin Figure som ni kan skåda ovan. Den handmålade statyetten är 30 cm hög och kan bli din för 219 euro. Lägger ni en förbokning nu så väntas statyetten trilla ner i postlådan i oktober. Länk till CD Projekt RED-butiken har ni här nere till vänster. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Monopol-version av Overwatch på gång
Om du vill spela Overwatch lite mera anologt

Tidigare idag skrev vi att leksakstillverkaren Hasbro och spelföretaget Blizzard tagit fram samlarfigurer föreställande karaktärer från spelet Overwatch. Förutom det så har de båda företagen även utvecklat en version av det klassiska spelet Monopol och gett detta en liten släng av Overwatch-sleven. I Monopoly Overwatch Collectorx27s Edition så fungerar kartor som byggnader, loot-boxar som spelkort och Monopols klassiska spelpjäser har ersatts med spelpjäser föreställande några av karaktärerna från Overwatch. Monopoly Overwatch Collectorx27s Edition släpps 8 april i USA och kommer då att kosta cirka 50 dollar. Tumnagel
25.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

NBA visar upp smart baskettröja
Välj själv vilket spelarnamn du vill ha på ryggen

Den amerikanska basketligan NBA har visat upp en "smart" jersey där användaren med hjälp av en app kan ändra både vilket namn och vilket nummer som står på tröjans baksida. Tröjan visades upp under ett seminarium om framtiden där NBA målsättning var att ta fram en roadmap för hur basketligan ska utvecklas fram till 2038. Exakt hur tröjan fungerar nämns inte men jag antar att det handlar om något slags eInk-papper i tröjan som ändrar motiv via appen som antagligen är uppkopplad via Bluetooth mot tröjan. I klippet ovan kan ni kolla in när NBA-chefen Adam Silver demonstrerar hur den smarta tröjan fungerar på NBA:s framtidsseminarium. Tröjan kommer dock inte att vara till salu och det lär nog dröja ett tag innan basket-fans kan köpa tröjor som dessa från NBA:s merch-butik. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hasbro släpper samlarfigurer från Overwatch
Lek med hjältarna på riktigt

På New York Toy Fair har leksakstillverkaren Hasbro visat upp lite samlarfigurer som föreställer några av karaktärerna från det populära spelet Overwatch. Figurerna har man tagit fram i samarbete med spelföretaget Blizzard. Det handlar om cirka 15 centimeter höga modeller som bland annat föreställer Overwatch-karaktärerna Lucio, Reaper, Sombra och Tracer. Kronjuvelen i samlingen är den lite större modellen föreställande korvälskaren Reinhardt Wilhelm, se bild nedan. Mercy och Phara samt Ana och Soldier 76 kommer att säljas i tvåpack för cirka 50 dollar. Hasbro kommer att släppa samlarfigurerna till Overwatch i vår. De sex 15 centimeter höga modellerna kommer att kosta lite över 20 dollar medan den lite större Reinhardt-modellen kommer att kosta 50 dollar. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ninja börjar sälja merch
Känd spelstreamer släpper samlarfigurer och annat

Spelstreamern Tyler "Ninja" Blevins har tagit fram ett gäng med produkter som han har tänkt att börja sälja till sina fans eller andra som kan tänkas vara intresserade. Samlarfigurerna har Ninja tagit fram tillsammans med det amerikanska leksaksföretaget Wicked Cool Toys och de kommer att presenteras närmare på leksaksmässorna i Hongkong, London, Nürnberg och New York skriver ToyBook. Man har tagit fram ett dussintals samlarfigurer och förutom Ninja går det även att köpa samlarfigurer som avbildar gamers som till exempel Guy "DrDisrespect" Beahm, Tim "TimTheTatman" Betar, Saquib "Lirik" Zahid samt Jaryd "Summit1G" Lazar. Samlarfigurerna kommer att släppas till hösten och då kommer det även spel, mjukisfigurer och annan merch för Ninja och de andra. Ni hittar ett gäng med bilder på det hela hos CNET på länken nedan. Tumnagel
9.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nintendo öppnar sin första officiella butik i Japan
Förvånande att de inte haft någon tidigare

Nintendo öppnade en flaggskeppsbutik i New York för 14 år sedan och nu verkar det vara dags att öppna en butik i Japan. Butiken kommer öppnas i Tokyo i det nya shoppingcentret Shibuya Parco och butiken kommer slå upp dörrarna i höst. I butiken kommer gänget kränga diverse Nintendo-relaterade grejer som spel, konsoler, tillbehör och merch, men även använda lokalerna för diverse events av olika slag. Ovan har ni en video där Youtubern NintendoCade Gaming besöker Nintendo-butiken i New York. Tumnagel
41.9°
+
André Stray
0
2018

Annoteringar på Youtube försvinner 15 januari
Ersätts av end screens och cards

Att annoteringar på Youtube, det vill säga de där smårutorna som dyker upp i tid och otid i videor, är på väg bort från videotjänsten fick vi reda på under våren förra året och nu har det spikats att systemet skrotas helt 15 januari. Anledningen till borttagandet av annoteringsystemet beror på att det helt enkelt inte funkar på ett bra sätt på mobilen, vilket täcker större delen av Youtube-användandet för tillfället. I stället för annoteringar kommer mer fokus ligga på end screens och cards, vilket är mer mobilvänliga system för att ge tittarna mervärde i form av länkar till relaterade videor, merch och annat. Tumnagel
49.1°
+
André Stray
0

Disney har tjänat in hela summan man betalade för Lucasfilm
Miljardaffären beskrivs som "galaktiskt" bra för Disney

För sex år sedan köpte Disney upp George Lucas filmbolag Lucasfilm för fyra miljarder dollar och det verkar vara en affär som redan har betalat igen sig skriver CNBC. Enligt uppgifter till analysföretaget ComScore så har bara Star Wars-filmerna som släppts sedan 2012 spelat in 4,8 miljarder dollar till Disney. Det handlar om de fyra filmerna The Force Awakens, Rogue One, The Last Jedi samt Solo: A Star Wars Story. Försäljning av Star Wars-merch och andra licensintäkter är inte inräknat i summan ovan. Det innebär att det kanske inte är helt fel att säga att Disneys uppköp av Lucasfilm kan vara ett av de bästa företagsuppköpen någonsin som en del analytiker nu säger. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Drake köper in sig i esport-organisationen 100 Thieves
Ska sälja kläder ihop

Artisten Drake har köpt in sig i esport-organisationen 100 Thieves som startades av den pensionerade Call of Duty-spelaren Matthew "Nadeshot" Haag för två år sedan. 100 Thieves har olika lag som deltar i turneringar i League of Legends, Call of Duty, Fortnite Battle Royale samt Clash Royale. Förutom det så pysslar 100 Thieves även med att sälja kläder och merch riktade mot esport-spelare. The Verge skriver att Drake och 100 Thieves planerar att ta fram en egen klädlinje. Huruvida den ska ingå i Drakes nuvarande satsning på mode, OVO, eller vara ett fristående varumärke framgår inte. Tumnagel
30.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

West Virginia förbereder sig för Fallout-turism
Amerikansk delstat har inlett ett samarbete med Bethesda

Nu är det inte länge kvar innan spelutvecklaren Bethesda släpper Fallout 76 och i samband med det så meddelar den amerikanska delstaten West Virginia att man inleder ett slags turist-samarbete med Bethesda. Fallout 76 utspelas nämligen i en framtida version av delstaten även om den inte ser ut som idag då den är mer eller mindre helt sönderbombad i spelet. West Virginias guvernör Jim Justice säger: "For years, I’ve been saying we have it all, beautiful scenery, the best people you could ask for and more. And now, we get to share a piece of that with people all over the world through the unique lens of this video game." Exakt hur samarbetet mellan West Virginia och Bethesda kommer att se ut är än så länge lite oklart men det snackas om att det ska arrangeras turer där besökarna ska kunna kolla av miljöerna som förekommer i Fallout 76 och det kommer väl även bli en hel del merch-försäljning. Här nedan kan ni kolla in när youtubern MrMattyPlays lirar lite Fallout 76. Spelet släpps till PC, PlayStation 4 och Xbox One 14 november. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny trailer för The Girl in the Spider's Web
Lisbeth är tillbaka!

Sony har släppt en ny trailer för den kommande filmen The Girl in the Spiderx27s Web där vi får möta Lisbeth Salander, den här gången spelad av Claire Foy, som måste ta tag i sitt förflutna. The Girl in the Spiderx27s Web är regisserad av Fede Alvarez som tidigare regisserat Donx27t Breathe och utöver Foy medverkar bland annat Sverrir Gudnason, Lakeith Stanfield och Stephen Merchant. The Girl in the Spiderx27s Web har premiär 26 oktober. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

Uppdaterat Google uppges registrera köp som görs offline
Med data man köpt från Mastercard

Nyhetsbyrån Bloomberg uppger att Google i USA har registrerat Google-användares köp i fysiska butiker med hjälp av data som man uppges ha köpt för miljontals dollar av kortföretaget Mastercard. Tanken bakom detta verkar vara att Google vill kunna få reda på om en av deras användare köpt en vara i en fysisk butik efter att ha sett en annons på nätet som Google visat för dem. Det vill säga att om en Google-användare köper en vara med Mastercard i en fysisk butik inom 30 dagar efter det att Google visat en annons för varan så får Google reda på detta. Den datans används sedan för att kunna visa Googles kunder hur effektiva deras Google-annonser har varit. Varken Google eller Mastercard har velat bekräfta ett eventuellt samarbete men Google säger att varken de eller deras partners kan se någon personlig information om användarna det berör: "Before we launched this beta product last year, we built a new, double-blind encryption technology that prevents both Google and our partners from viewing our respective users’ personally identifiable information. We do not have access to any personal information from our partners’ credit and debit cards, nor do we share any personal information with our partners. Google users can opt-out with their Web and App Activity controls, at any time." Just inställningen "Webb- & appaktivitet" som nämns ovan har fått massiv kritik den här månaden då det visade sig att den lagrade android-användares position. Detta även om användarna hade stängt av mobilens positionshistorik och därmed trott att de inte gick att spåra av Google. Uppdaterat Mastercard säger i ett uttalande att man inte kan se vilka varor en kund betalar för med Mastercard vilket borde innebära att det skulle vara svårt eller omöjligt för Google att kunna avgöra vad någon av deras användare betalar för med sina Mastercard. Här nedan följer hela uttalandet från Mastercard: "The premise of what was reported is false. The way our network operates, we do not know the individual items that a consumer purchases in any shopping cart – physical or digital. No individual transaction or personal data is provided. That delivers on the expectation of privacy from both consumers and merchants around the world. In processing a transaction, we see the retailer’s name and the total amount of the consumer’s purchase, but not specific items. At Mastercard, our media measurement service provides merchants and their designated service providers a measure of the effectiveness of advertising campaigns. Merchants provide us with information about their advertising campaign, such as the start and end dates, and Mastercard provides them an assessment of spending trends within that time. In this service, we only provide merchants and their designated service providers trends based on aggregated and anonymized data, such as the merchant’s average ticket size and sales volumes. We do not provide insights that track, serve up ads to, or even measure ad effectiveness relating to, individual consumers" Tumnagel
8.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida