Quantcast
m

Ny statlig miljöbilsdefinition införs den 1 juli
Dessa krav måste uppfyllas för att få kallas miljöbil

Den 1 juli kommer en ny statlig miljöbilsdefinition att införas, detta två år efter att miljökraven för myndigheters nya bilar försvann. Regeringen har bestämt att bilar som släpper ut högst 70 gram koldioxid per kilometer eller som drivs med gas är de som får kallas för miljöbilar. För myndigheterna handlar det om cirka 700 stycken bilar om året som leasas eller köps in. Utryckningsfordon kommer att undantas från kravet. Isabella Lövin som är miljö- och klimatminister säger följande: "Staten har ett stort ansvar att gå före i klimatomställningen och då måste vi se till att bilarna vi köper in är klimatsmarta och driver utvecklingen framåt. Ställer vi tuffa krav vågar andra också göra det och då blir det lättare för både upphandlare och leverantörer." Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Stockholms finare stadsdelar bäst på miljöbilar
Men har också flest skitiga bilar

Att olika delar av landet har olika förutsättningar och att inte alla har råd med Teslor, det vet vi redan. Nu har Kvd tillsammans med statistikföretaget Vroom gjort en undersökning om hur det ser ut i Stockholms innerstad när det kommer till eldrivna bilar och smutsiga bilar. Inte speciellt oväntat handlar det om pengar. Det är nämligen samma församlingar som toppar både listan på el / elhybrid / laddhybrid och bilar som släpper ut över 120 g/km. Sämst på elbilar är Södermalm, men de är också sämst på smutsiga bilar så svaret finns troligen inte i ideologi utan i plånboken. Tumnagel
35.8°
+
Roger Åberg
0
2019

Mercedes A-Klass som laddhybrid kostar från 399.900 kronor
Nu drar försäljningen igång

För några veckor sedan skrev vi om att Mercedes A- och B-Klass skulle komma som laddhybrider. Nu drar försäljningen av A-Klass i detta utförande igång och priset för en sådan kommer att börja på 399.900 kronor. Bilen uppfyller dagens krav på miljöbilsbonus och på en laddning ska du komma 7-7,5 mil enligt NEDC. Batteripacket är på 15,6 kWh och som standard har den en Typ 2-kontakt och går att ladda med 3,7 kW. För 3450 kronor extra får man 7,4 kW i laddkapacitet och då kan man ladda från tio procent till fullt på en timme och 45 minuter. Ytterligare tillval är likströmsladdning med CCS-kontakt på upp till 24 kW. Då tar det omkring 25 minuter att ladda från 10-80 procent. Under skalet sitter en rak fyra på 1,3 liter som ger 160 hästar. Den samsas med elmotorn som är på 102 hästar och tillsammans anges effekten till 218 hästar och 450 newtonmeter. Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 6,6 sekunder och toppfarten ligger på 235 km/h. På dragkroken får man hänga max 1600 kilo. Bilen går att beställa nu och de första kunderna ska få sina exemplar i slutet av året. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Polestar 1 blir din från 1.699.000 kronor
Nu är konfiguratorn öppen

Nu kan du bygga dig en Polestar 1 på länken nedan och i samband med detta får vi prislappen för kalaset - från 1.699.000 kronor kostar ett exemplar. Ovanpå det läggs även en så kallad "beställningsregistreringsavgift". Eftersom bilen är en laddhybrid får du dock en miljöbilsbonus som är på cirka 35.000 kronor. Men det blir ju som sagt en slant ändå. Beställer du nu får du din bil mellan december i år och februari nästa år. Det finns fem stycken olika lackalternativ och du kan få alla som metallic eller som matt. Matt kostar dock 50.000 kronor extra. I övrigt finns det inte så många val, du kan ändra färg på fälgarna, välja svart istället för krom på listerna och ha mörk eller ljus interiör. Tumnagel
0.5°
+
Bobby Green
0

BRA slår rekord med världens klimateffektivaste flygning
34 gram CO2/km/passagerare

I dag genomförde flygbolaget BRA vad man säger är den klimateffektivaste flygningen någonsin, i alla fall för reguljära flyg. Utsläppet per passagerare per kilometer blev 34 gram CO2 vilket är rejält mindre än även en miljöbil. Man kom så lågt tack vare att halva tanken var fylld med biobränsle, att planet var fullsatt och rutten var välplanerad. Normalt så släpper ett BRA-flyg ut 63 gram. – BRA flyger redan så optimerat det är möjligt och flera av effektiviseringsåtgärderna ligger utanför flygbolagets kontroll, exempelvis flygvägar, inflygningsbanor, inflygningsprioritering och biobränsletillgång, men vi arbetar löpande för att påverka även dessa, säger Anna Soltorp. Problemet med biobränsle är egentligen tillgången på närproducerat sådant. Tumnagel
69.3°
+
Roger Åberg
0
2018

Svenska miljöbilar säljs till Norge
Efter svenske köparen cashat in statens miljöbilspremie

Allt om Bilar har granskat andrahandsförsäljningen av mer eller mindre nya miljöbilar och upptäckt att runt 1500 sådana som köpts under 2017 - 2018 redan har avregistrerades i Sverige. När det gäller så nya bilar som avregistreras hos Transportstyrelsen så brukar det oftast handla om fordon som säljs utomlands. Enligt Allt om Bilar säljs dessa miljöbilar oftast till Norge där köparen kan få miljöbilspremie oavsett om bilen köps ny eller begagnad. Här i Sverige kan man bara få miljöbilspremie för nya bilar. Detta har lett till att miljöbilspremier på sammanlagt 39 miljoner kronor har betalats ut för fordon som med stor sannolikhet inte ens rullar i Sverige längre. Det verkar dock inte som om det är privatpersoner som står för majoriteten av försäljning av miljöbilar till Norge. Enligt Allt om Bilars granskning så är det tio stycken företag som har fått ut mest pengar i miljöbilspremier för svensköpta bilar som sedan sålts vidare utomlands. Ni hittar de tio företagen faktarutan nedan. Samtidigt som svenska miljöbilar säljs till utlandet så råder det brist på miljöbilar i Sverige och både Volkswagen och Volvo uppges ha svårt att leverera sådana för tillfället. Branschorganisationen Bil Sweden har vid flera tillfällen påpekat att elbilsförsäljningen i Sverige hade varit högre om det bara hade funnits tillräckligt med fordon att köpa. Tumnagel
14.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vänsterpartiet vill förbjuda försäljning av fossilbilar
Redan 2025

För att nå klimatmålen vill Vänsterpartiet förbjuda nybilsförsäljningen av fossilbilar, det vill säga bilar som drivs av bensin och diesel. Och man vill göra det snart, redan 2025. – Genom ett förbud skulle Sverige sända en tydlig signal till marknaden om att här är det bara miljöbilar som gäller. Det skulle möjliggöra en större satsning på el- och gasbilar, säger Jens Holm som är klimatpolitisk talesperson för Vänsterpartiet. Man vill alltså inte förbjuda alla fossilbilar utan "bara" nybilsförsäljningen. 2020 känns som det stora året då de flesta tillverkare kommer att ha rena elbilar i sina flottar, men att vi bara fem år senare helt ska välja el eller gas måste alla börja leverera. Personligen så tror jag inte att biltillverkarna bryr sig om de säljer el- eller fossilbilar, men frågan är om de ens har möjlighet att ställa om så snabbt. Vänsterpartiet vill att miljözonerna i städerna ska vara på plats 2020, även om det betyder att de dieselbilar som för några år sedan var miljöklassade då kanske inte längre får köra i städerna. – Besvikelsen som nu riktas mot regeringen borde dels riktas mot Reinfeldt och Borg som miljöbilsklassade dieseln, och dels mot biltillverkarna som vi vet har fuskat med utsläppsstatistiken. Det vore inte mer än rätt om de fuskande biltillverkarna kompenserar kunderna, säger Jens Holm. Man vill också förändra städerna så att gång-, cykel- och kollektivtrafik prioriteras. – I dag är våra städer byggda utifrån bilen. Vi har en parkeringsnorm som tvingar städer att planera en parkeringsplats per lägenhet som byggs, vilket är helt orimligt. Vi borde ha en gång-, cykel- och kollektivtrafiknorm, säger Jens Holm. Det behöver inte vara svårt att förändra människors beteende. I dag subventionerar vi massbilismen, då är det inte konstigt att folk köper en egen bil. Gör vi det istället bättre och billigare eller gratis att åka kollektivt och bygger ut gång och cykelbanor kommer färre använda bilen. Man tror också på att självkörande bilar kan vara ett komplement till kollektivtrafiken. – Det finns studier som visar att självkörande bilar med gemensamma turer kopplade till kollektivtrafiknätet leder till att privata bilar i princip inte behövs i städerna. Det skulle ge enorma möjligheter, till exempel kan parkeringsplatser tas bort för att bygga bostäder, skolor, förskolor och parker, säger Jens Holm. Tumnagel
16.0°
+
Roger Åberg
0

Så påverkas du av Bonus Malus
Snart är det nya bilskattesystemet här

Den 1 juli i år börjar det nya bilskattesystemet Bonus Malus att gälla och det kommer innebära bonus för elbilar och gasbilar men högre skatt för de bilar som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer. Ju högre koldioxidutsläpp, desto högre skatt. Skatten är 82 kronor per gram över 95 gram upp till och med 140 gram. Utsläpp utöver 140 gram kostar istället 107 kronor per gram. För dieseldrivna bilar finns även ett bränsletillägg som är på 13,52 kronor per gram. Efter tre år sänks skatten till normal nivå igen. Notera att detta gäller vid köp av nya bilar, alla bilar som redan är registrerade får behålla sin nuvarande skatt. I dagsläget är supermiljöbilspremien för elbilar 40.000 kronor men denna kommer att höjas till 60.000 kronor. Laddhybrider kommer att få bonus beroende på koldioxidutsläppet, och den ligger mellan 20 000-30 000 kronor. Teknikens Värld går i länken nedan genom allt du behöver veta om de nya bestämmelserna och tar även upp en hel del exempel på hur mycket dyrare olika bilar kommer bli att äga. Hårdast drabbas inte helt oväntat sport- och lyxbilar som drar mycket soppa och släpper ut mycket skit. En Ford Mustang släpper ut 277 gram per kilometer. Den kostade om den registrerades före halvårsskiftet 4.012 kronor i skatt per år. Efter 1 juli kostar den istället 18.709 kronor om året i tre år. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0
2017

Nya Nissan Leaf blir din för 304.900 kronor
De svenska priserna är nu klara

I september presenterade Nissan en ny generation av elbilen Leaf och nu får vi ta del av de svenska priserna på bilen. Den kostar från 344.900 kronor och på det priset får du dra av 40.000 kronor i supermiljöbilspremie, vilket gör att prislappen landar på 304.900 kronor. För den pengen får man snik-versionen som kallas för Visia och då missar man exempelvis möjligheten att kunna styra saker via en mobilapp och det "energibesparande värmepumpsystemet". Som vanligt finns det massvis med tillval som drar upp priset förutom de fyra paketen som då är Visia, Acenta (369.900 kronor), N-Connecta (379.900 kronor) och Tekna (396.900 kronor). Räckvidden anges till 37,8 mil enligt NEDC-körcykeln. Med 50 kW kan bilen snabbladdas från tomt batteri till 80 procent på 40 minuter. Full laddning tar sex timmar från en laddbox på 32 A och 21 timmar från ett vanligt 220-uttag på 10 A. De första kunderna ska få sina bilar i februari nästa år. Hela prislistan och alla tillval hittar du här. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0

Rapport Tesla får bygga fabrik i Kina
I Shanghais frihandelsområde

The Wall Street Journal rapporterar att Tesla nu, som första utländska bilföretag, har fått grönt ljus att bygga en egen fabrik i Kina. Rapporten påstår att fabriken kommer placeras upp i Shanghais speciella frihandelsområde. Men trots att man kommer få bygga en fabrik på kinesisk mark så nämner The Wall Street Journal att Tesla sannolikt fortfarande kommer bli tvungna att betala en importskatt på 25 procent för sina bilar. Tidigare har västerländska biltillverkare varit tvungna att bilda partnerskap med kinesiska bolag för att etablera sig i landet. Detta har flera varit tveksamma mot då det har gjort det svårare att skydda industrihemligheter och vinster. Om lite drygt ett år så träder miljöbilskvoter i kraft i Kina något som antagligen kommer leda till att försäljningen av elbilar kommer öka drastiskt i landet. Så genom att ha en fabrik på plats kommer det bli väldigt mycket enklare för Tesla att leverera sina bilar till Tesla-sugna kineser. Varken Tesla eller Shanghai har kommenterat rapporten från Wall Street Journal. Tidningen antyder dock att detta avtal kan göras officiellt i samband med att USA:s president besöker Kina under nästa månad. Tumnagel
45.7°
+
Frode Wikesjö
0

Köp elbil och få 60 000 kronor i bonus
Nytt förslag från Regeringen

Regeringen har nu gjort om det hårt kritiserade bonus-malus-förslaget för nya bilar vilket bland annat innebär att den som köper den allra miljövänligaste nya bilen (el eller vätgas) får 60 000 kronor tillbaka istället för det remitterade förslaget på 45 000 kronor. Förslaget ska träda i kraft den 1 juli 2018. Bonusen minskar linjärt ner till 10 000 kronor till en utsläppsnivå på 60 gram koldioxid per kilometer. Köper man en ny bil som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer straffas man med en höjd skatt i malusdelen. En bil som släpper ut 150 gram kommer då att kosta omkring 4 000 kronor per år de första tre åren. Släpper bilen ut 200 gram blir summan istället runt 8 000 kronor per år. Kör man gasbil får man 10 000 kronor tillbaka. Bilar som går på etanol, fordonsgas och som redan är registrerade får ingen höjd skatt. I samma veva tar man bort den femåriga supermiljöbilspremien. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
69.4°
+
Bobby Green
0

Staten har betalat en miljard kronor i supermiljöbils-premier
Mest har gått till Mitsubishi Outlander-köpare

2012 infördes den så kallade "supermiljöbils-premien" och sedan dess har staten betalat ut en miljard kronor i sådana premier skriver DN som har tagit del av statistik från Transportstyrelsen. Över en fjärdedel, 270 miljoner kronor, betalades ut som premie till de bilägare som införskaffat sig laddhybriden Mitsubishi Outlander. De som köpt eldrivna Nissan Leaf fick 121,8 miljoner i kronor vilket placerar bilen på en andraplats i statistiken medan laddhybriden Passat GTE knep en tredjeplats med 111 miljoner kronor. För att klassas som en supermiljöbil krävs det att bilen max släpper ut 50 gram koldioxid per körd kilometer. Köper man en laddhybrid som klassas som supermiljöbil får man en premie på 20.000 kronor medan man får 40.000 kronor i premie om man köper en elbil. Totalt har staten betalat ut supermiljö-premier för 33.147 stycken bilar sedan 2012. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu börjar Kia leverera Optima Sportswagon Plug-in Hybrid
Blir din för 404 900 kronor

Nu i sommar börjar Kia att leverera Optima Sportswagon Plug-in Hybrid - en familjekombi som ska ta sig 6,2 mil på enbart el, ha en förbrukning på 0,14 liter per mil enligt körcykeln NEDC och släppa ut endast 33 gram per kilometer. Det gör att modellen hamnar i kategorin supermiljöbil. På en full laddning och en full tank ska man komma hela 112 mil. Elmotorn är på 50 kWh och till den kopplas ett litiumpolymerbatteripack på 11,26 kWh. Detta samarbetar med den två liter stora GDI-bensinmotorn och den sammanlagda effekten anges till 205 hästar med ett vrid på 375 newtonmeter. Bilen är förinställd att starta i elläget och man ska kunna köra i hastigheter upp till 120 km/h på bara el. Via ett vanligt eluttag anges laddtiden till fem timmar, har man en hemmabox eller kopplar upp sig mot en laddstolpe med starkare ström ska det istället ta tre timmar. Batteripacket ligger under lastytan i bagagerummet och ovanpå ska det gå in 440 liter, 1 574 liter om man fäller baksätet. Dragkrok finns som tillval och då får man hänga på ett släp med maxvikt 1 500 kilo bakom bilen. Priset börjar på 404 900 kronor. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Försäljningen av begagnade bilar steg
Det rullar på

Enligt statistik som bilvärderingsföretaget KVD Bilpriser tagit fram så steg försäljningen av begagnade bilar med 1,9% under årets första kvartal jämfört med samma tidsperiod förra året. Det innebär att det under årets tre första månader såldes 269.053 stycken begagnade bilar i Sverige. Utav de begagnade bilarna som såldes under perioden var 66,3% bensinbilar, 28,5% dieselbilar medan miljöbilar (el, gas eller hybrider) endast stod för 1,67% av begagnatmarknaden. Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser, säger: "Efter ett svagt fjärde kvartal 2016 med minskad försäljning ökar nu försäljningen av begagnade bilar igen. Hela ökningen och mer därtill stod bilhandeln för medan privatmarknaden minskade svagt. En förklaring till ökningen är den mycket starka nybilsförsäljningen under samma kvartal för tre år sedan och att många av de tjänstebilar som då såldes nu kommer ut på begagnatmarknaden." Nedan hittas topp-tio-listan över de begagnade bilar som sålde bäst under kvartal ett 2017. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skatten höjs på bensintörstiga nya bilar
Elbilar får högre bidrag

SVT har tagit del av lite nya uppgifter för hur regeringen ska få oss att köpa snålare bilar och det är verkligen ett givande och tagande. Vi börjar med givandet. - Bilar som släpper ut noll gram CO2/km får en miljöbilspremie på 45.000 kronor, en premie som i dag är 40.000 kronor. - Bilar som ligger mellan 0 och 60 gram CO2/km får en miljöbilspremie på mellan 45.000 och 7500 kronor. - Gasbilar får en fast premie på 7500 kronor. Det här betyder alltså att rena elbilar får mer bonuspengar men att ökningen är rätt liten. Laddhybrider får i dag 20.000 kronor men nu får de alltså en bonus som är baserad på hur mycket de släpper ut vilket känns rättvist. - Bilar som släpper ut mellan 60 och 95 gram CO2/km får varken bidrag eller en högre beskattning. - Bilar som släpper ut över 95 gram beskattas extra. - Beskattningen är 77 kronor per gram mellan 95 och 140 gram CO2/km - Beskattningen är 100 kronor per gram över 140 gram CO2/km Det här upplägget gör alltså att en nysåld bil som släpper ut mycket skit kommer att bli rejält dyrare. Så här räknas fordonsskatten ut för en bil som släpper ut 160 gram, något som till exempel en VW Passat 2.0 alltrack med fyrhjulsdrift släpper ut. - Först börjar vi med ett grundbelopp på 360 kronor. - Sedan lägger vi på 45 gram x 77 kronor vilket är 3565 kronor. - Sedan lägger vi på 10 gram x 100 kronor vilket är 1000 kronor. - Total fordonsskatt blir 4925 kronor per år. Om vi tar något mer rimligt, som en bil som ligger precis under den gamla miljöbilsgränsen på 120 gram ser det ut så här: - Först börjar vi med ett grundbelopp på 360 kronor. - Sedan lägger vi på 24 gram x 77 kronor vilket är 1848 kronor. - Total fordonsskatt blir 2208 kronor. Förändringen gäller som sagt bara nya bilar. Det man verkar rikta in sig på är de bilar som är ganska så normala med lite kraftfullare motorer. Lyx- och sportbilsägare får också högre skatt men det drabbar ju ingen fattig. Tumnagel
35.6°
+
Roger Åberg
0

Kia Niro kommer även som Plug-in Hybrid
Lanseras i höst

Vid sidan av Optima Sportswagon visade Kia i Genève även upp suven Niro som Plug-in Hybrid. Den klassas som supermiljöbil och lansering i Sverige sker till hösten. Under skalet är det inte riktigt samma grejer som i Optima utan en lite svagare konstellation. I Optima finns det ett litiumpolymerbatteripack på 11,26 kWh men i Niro är detta istället på 8,9 kWh. Det gör att räckvidden för suven blir 5,5 mil på enbart el, i Optima ligger den istället på sex mil. Enligt NEDC-körcykeln ska förbrukningen ligga på 0,12 liter per mil med ett utsläpp på 30 gram per kilometer. Niro finns sedan tidigare som hybrid och laddhybriden får även den samma förbränningsmotor under huven. Det är en bensindriven 1,6-liters fyra med 105 hästar. Till den kopplas en elmotor på 44,5 kW (61 hästar) och den totala uteffekten anges till 141 hästar, vridet till 265 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 10,8 sekunder. Niro Hybrid kostar från 229 900 kronor, vad Niro Plug-in Hybrid kommer att kosta när den lanseras är än så länge oklart men det lär bli några kronor till. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Kia Optima Sportswagon som hybrid
Tar sig sex mil på bara el

Bland alla konceptbilar och futuristiska skapelser på mässan i Genève finns även vanliga bilar, som folk faktiskt kan köpa och köper. En sådan är Kias nya Optima Sportswagon som Plug-in Hybrid. Den tar sig sex mil på bara el och man ska kunna köra på el upp till 120 km/h. Precis som sedanversionen sitter det en fyrcylindrig GDI-motor på 2,0 liter under huven. Den kopplas till en elmotor och tillsammans levererar dessa två 205 hästar och 375 newtonmeter. 0-100 km/h går på 9,7 sekunder. Enligt NEDC-körcykeln ska bilen dra 0,15 liter per mil och släppa ut 34 gram per kilometer. Det gör den här till en supermiljöbil här i Sverige. Batteripacket är på 11,26 kWh och eftersom det ligger under lastutrymmet i bagagen stjäl det lite plats. 440 liter går det in, i den vanliga kombin får man in 533 liter. Fäller man ryms 1 574 liter vilket är 112 liter mindre än om man inte kör hybrid. Vill man köra med släp får man dra upp till 1 500 kilo. Lansering blir i höst och på prislappen står det då 404 900 kronor. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

CES2017 Hyundai visar upp ihopfällbar scooter
Eldrivet och kompakt

Hyundai har visat upp ett koncept på en ihopfällbar el-scooter som ser väldigt smidig ut om man skulle vara ute efter en sådan. Scootern kallas i dagsläget för "Ioniq" vilket är samma namn som företagets miljöbilar har. Den är försedd med en liten skärm som visar hastighet, räckvidd och hur mycket som är kvar av batteriet. Tanken med scootern verkar vara att man ska ta sig fram på denna när man lämnar en Ioniq-bil då scootern kan förvaras och laddas i bilens framdörr. Annars var Hyundai rätt så vaga med uppgifter som till exempel hur snabbt den går, vilken räckvidd den har och framför allt om man ens har tillverkat någon ännu. Men den ser ju smidig ut så bring it on Hyundai! Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Luften i Oslo klassas som hälsofarlig
Flera städer har problem

Norge har problem med dålig luft i vinterkylan. Liksom i många andra europeiska städer bidrar vedeldning och avgaser till att föroreningsgraden är hög. I Oslo, Drammen, Fredrikstad och Grenland låg nivån nyligen på röd vilket är den näst högsta på en fyragradig skala. I städerna Bergen, Bærum samt Kristiansand låg föroreningarna på orange vilket är snäppet under röd. Högst nivå är lila och lägst är grön. Nivåerna växlar hela tiden och ligger i skrivandets stund på grön i alla städer utom i Oslo där det ligger på orange. Nivåerna väntas dock växla mellan rött och orange i flera olika städer under dagen och kvällen enligt Luftkvalitet.info. När nivåerna ligger på röd anses hälsorisken vara betydande vilket innebär att människor med luftrörsproblem inte bör vara ute långa stunder eller undvika de mest förorenade områdena. Vanligtvis brukar vädret kunna hålla den dåliga luften borta, men liksom i flera andra städer i världen har stillastående luft skapat högre halter av föroreningar. Enligt TT har Norge den största andelen miljöbilar i världen där nära varannan bil som såldes under november månad 2016 klarade avgasfri drift. Ändå finns ett stort antal benisindrivna bilar i landet och därför har man i Oslo funderat på att införa förbud mot fordon med avgasrör från under 2020. Tumnagel
22.0°
+
Emmy Zettergren
0

Rekordår för bilförsäljningen i Sverige
Golf snor förstaplatsen från Volvo

2016 var ett bra år för bilbranschen. Både försäljningen av personbilar och lätta lastbilar slog rekord, 372 296 personbilar och 58 174 sålda lätta lastbilar. Bilförsäljningen ökade med 7,9 procent och lätta lastbilar med 15,3 procent. Ännu mer ökar supermiljöbilarna, 51,4 procent, men det är från rätt låga nivåer. Endast 12 992 av bilarna var supermiljöbilar, vilket är 3,5 procent. Fler var miljöbilarna, 61 259 stycken men miljö- och supermiljöbilarna stod ändå tillsammans bara för 16,5 procent av försäljningen. Vad som är mest fascinerande med förra året är att det inte var en Volvo i topp. Anledningen är så klart att Volvo V70 har bytts ut mot V90, något som gjorde att VW Golf kunde sno förstaplatsen. Volvo har fortfarande kvar plats två till fyra med V70/V90/S90, S60/V60 och XC60. XC90 kommer först på plats 22. Senast en Volvo inte var i toppen var 1962 då Bubblan tog förstaplatsen. Men Volvo regerar fortfarande som märke, hela 21,5 procent (ner från 27 procent) av de sålda bilarna var Volvos. VW kommer tvåa med 14 procent och Audi är trea med 7,3 procent. Just Audi ökade sin försäljning i december med 55 procent, så de som heligt lovade att aldrig köpa Audi på grund av Kakan-händelsen verkar inte ha varit så många i verkligheten. VW-koncernen (VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche) slår tillsammans Volvo hårt på fingrarna i år. Tillsammans sålde de en bit över 100 000 bilar förra året, Volvo sålda 71 238 stycken. Tumnagel
36.8°
+
Roger Åberg
0
2016

Uppdaterat Sara Skyttdedal fick delvis rätt mot DN
Bildtvist avgjord

Dagens Nyheter har olovligt använt Sara Skyttedals bilder. Det har Patent- och marknadsdomstolen kommit fram till. Nu tvingas tidningen betala 10 000 kronor i ersättning till Skyttedal. Tvisten uppstod efter att DN publicerat bilder på Ebba Busch Thor. Bilderna hade tagits från Skyttedals Facebooksida utan att tidningen frågat om lov. Medan Ebba hävdade bildstöld hänvisade Dagens Nyheter till Upphovsrättslagen och att de med stöd av lagen får lov att publicera bilder som har ett stort allmänintresse i samband med relevant nyhetstext. Domstolen ansåg i sin tur att några av bilderna används olovligt och för dessa ska Skyttedal ersättas. DN slipper dock att betala något skadestånd. De behöver heller inte ersätta Skyttedal för utebliven byline. I och med tvisten riskerade Skyttedal att få stå för tidningens rättegångskostnader, en summa som DN själva uppskattade till 370 000 kronor. Därför startade hon i december en insamling för att få hjälp med kostnaderna. På bara några timmar hade hon fått in 100 000 kronor. Totalt fick hon in över 261 000 kronor. På sidan för insamlingen står det att de pengar som inte behöver användas i tvisten kommer att skänkas till Centrum för Rättvisa. Uppdaterat: DN kommenterar nu även själva beslutet och påpekar att vissa av bilderna av domstolen ansågs berättigade att publicera. Det gäller de bilder där Ebba Bush Thor poserar framför en skylt som varnar för minor samt bilder framför ett arméfordon. De bilder som de däremot ska ersätta Skyttedal för gäller några miljöbilder. Så här säger DN:s redaktionschef Caspar Opitz. – Tingsrätten slår fast en viktig princip: Att medier kan publicera bilder på makthavare som gör kontroversiella saker, om allmänintresset är stort. Det betyder absolut inte att det är fritt fram att ta bilder från privata Facebook-konton, det har aldrig varit frågan. Tumnagel
61.3°
+
Emmy Zettergren
0

Utsläppen i Sverige minskar allt mer långsamt
Industrier och privatpersoner måste bättra sig

Nya siffror från Naturvårdsverket visar att utsläppen i Sverige fortsätter att minska. Det har de gjort sedan år 1990, med 25 procent. Men minskningen går allt mer långsamt. Mellan år 2014 och 2015 var minskningen mindre än en procent. En stor anledning är transporterna som står för en tredjedel av de 53,4 miljoner ton växthusgaser som släpptes ut förra året. Där ingår även flygtransporter, en utsläppsfaktor som ökar. Samtidigt som bilarna släpper ut allt mindre avgaser kör och transporterar vi allt mer i landet vilket innebär att de vinster som ges med minskade utsläpp äts upp. Därför är det enligt Oskar Larsson, enhetschef på Naturvårdsverket, allt viktigare att vi som privatpersoner gör medvetna val. Det handlar om att satsa på bränslesnåla bilar och miljöbilar samt att i allt större utsträckning åka kollektivt. Inom industrin har utsläppen minskat med 22 procent sedan 1990, men det är enligt Oskar Larsson även där mycket kvar att göra innan industrin blir klimatneutral. Naturvårdsverket tittar även på konsumtion. I Sverige har konsumtionen under de senaste 20 åren ökat med 50 procent, mycket på grund av ökat antal resor till utlandet samt import av allt fler livsmedel. Tumnagel
26.9°
+
Emmy Zettergren
0

Slut på pengar för supermiljöbilspremier
Oklart om folk som köpt miljöbil kommer att få ut sina premier

Fram till september i år så har det betalats ut runt 8 100 premier för nyregistrerade så kallade supermiljöbilar. Men just nu är det oklart om alla som köpt eller kommer köpa en sådan bil i år kommer kunna få sina premier utbetalda. Transportstyrelsen bedömer nämligen nu att det inte finns några pengar kvar att betala ut fler supermiljöbilspremier i år då anslagen är förbrukade. Om de som köpt en supermiljöbil och ännu inte fått sin premie utbetald eller de som ska köpa en supermiljöbil i år ska få sina supermiljöbilspremier krävs det att riksdagen godkänner regeringens höstbudget. Supermiljöbilspremiebeloppet ligger på 40 000 kronor för en ny elbil och 20 000 kronor för nya laddhybrider. Tumnagel
8.4°
+
Frode Wikesjö
0

Mini släpper sin största modell någonsin - nya Countryman
Kommer som laddhybrid

Mini rullar i dag ut nya Countryman. En bil med uppdaterat utseende i ett större format och med en stor nyhet - den kommer som laddhybrid. Det innebär att du kommer att kunna köra omkring fyra mil på bara el i din nya stora Mini. Bilen växer hela 20 centimeter på längden och är numera 4,31 meter lång. Bredden ökar med tre centimeter och axelavståndet blir 7,5 centimeter längre. Större överallt alltså vilket bland annat ger bättre utrymmen i bagagerummet där man nu får in 450 liter, strax över 1 300 liter om man fäller den bakre raden. Fyra olika motoralternativ finns att välja mellan från start och det klart mest spännande är det som kommer nästa sommar - Mini Cooper S E Countryman All4 som är laddhybriden. Den kombinerar en trecylindrig bensinturbo på 136 hästar med en elmotor på 88 hästar. För växlandet står en automatlåda med sex steg. Systemeffekten anges till 224 hästar och 385 Newtonmeter vilket är tillräckligt för att kunna avklara 0-100 km/h på 6,9 sekunder. Toppfart när man kör på el anges till 125 km/h. Räckvidden anges alltså till fyra mil på ren el och en full laddning av batteriet via ett vanligt vägguttag ska ta strax över tre timmar. Förbrukningen anges till 0,21 liter per mil med ett utsläpp på 49 gram per kilometer. Det innebär att den här räknas som en supermiljöbil i Sverige. Världspremiären för nya Countryman sker i Los Angeles nästa månad, marknadsintroduktion blir det i februari nästa år. Priserna börjar på 244 900 kronor och för den slanten får man en Mini Cooper Countryman med bensinmotor på 136 hästar och manuell växellåda. Allt om bilen finns i pressmeddelandet nedan och fler priser finns här. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Hyundai har tre ess i rockärmen
Kort provkörning av Ioniq

Tre i ett är ett gammalt härligt och beprövat koncept. Vem blir inte glad över ett Kinderägg exempelvis? Hyundai vill göra i princip samma sak med den nya modellen Ioniq. Fast det är inte tre bilar i en utan snarare tre olika alternativ i ett och samma skal. Hybrid, laddhybrid eller renodlad elbil. Välj själv den som passar dig och dina behov utan att krångla till det. Ganska smart när man tänker på det. Elbilar är fortfarande kanske inte helt optimalt, och med en laddhybrid ska man ändå hålla på och vela med en sladd. En vanlig hybrid får det bli. Så kanske någon tänker, medan för en annan så passar laddhybridalternativet bäst. Och sen har den tredje personen trefas på jobbet så då slår vi till på elbilen. Det känns som om Hyundai tänker rätt här och ovanpå det har de gjort något som verkligen är en stor tumme upp - inte byggt något som ser ut som ett rymdskepp. Ioniq ser ut som en helt vanlig Hyundai, och det är i dagsläget ett bra betyg. Jag tog ut hybridversionen på en kort provkörning i ett höstigt Stockholm för att se vad det hela handlar om. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida