m

Tre konceptbilar på gång från Audi
I samma stil som Audi A6 e-tron?

I en Linkedin-post så har en Audi-anställd vid namn Benjamin Honal visat upp den här bilden. Det handlar om tre kommande koncept från märket. Elbilar ser och fungerar (än så länge) mycket som fossilbilar men då och då dyker det upp nya varianter, speciellt i konceptform, och det här verkar vara tre sådana. Den första kallas för Sky Sphere och verkar vara en riktig grand turismo, lite som Maybach-konceptet. Det andra är Grand Sphere och här luktar det lite crossover tyvärr, men med en grandiosare stil. Urban Sphere är nästan lite minibuss, men även här får vi hoppas att det blir vackert. Alla tre har lite känsla från Audi A6 e-tron som ju är larvigt vacker, så jag har stora förhoppningar. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Självkörande buss har börjat rulla i Storbritannien
Ser ut som något från Transformers

Den brittiska staden Cambridge har nu fått sin första autonoma minibuss vilken kommer att transportera passagerare kortare sträckor i staden. Till en början kommer minibussen att trafikera sträcka på lite över 3 kilometer och den kommer att kunna transportera upp till tio passagerare åt gången. Bussen kallas för Auto-shuttle och är utvecklad av det brittiska företaget Aurrigo. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in ett klipp där den självkörande minibussen presenteras lite närmare. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Canoos Lifestyle Vehicle kommer att kosta 35.000 dollar
Går även att få i modeller som kostar upp till 50.000 dollar

Elbilsföretaget Canoo har släppt priser på den lilla minibuss som man planerar att släppa på marknaden någon gång under nästa år. Initialt var tanken att Canoos fordon bara skulle bli tillgängliga via ett abonnemang. Dessa planer ser alltså nu att ha ändrats och bilen kommer att gå att köpa för ett fast pris. Canoo Lifestyle Vehicle kommer att släppas i de fyra modellerna Base, Premium, Adventure och Delivery. Delivery-modellen kommer att vara anpassad för varubud medan Adventure-modellen ska ha högre markfrigång än de övriga modellerna. Base-modellen kommer att kosta 34.750 dollar i grunduförande och sedan stiger priserna upp till 49.950 dollar beroende på vilken modell och utrustning köparen är intresserad av. I samband med att Canoo presenterade priserna för Lifestyle Vehicle så meddelade man även att priserna på deras skåpbilsmodell (Multi Purpose Delivery Vehicle) kommer att starta på 33.000 dollar och att det går att reservera deras pickup för en kostnad å 100 dollar. Båda dessa modeller är tänkta att släppas på marknaden 2023. Ni hittar mer information om Canoos Lifestyle Vehicle, MPDV och pickup i de inlänkade artiklarna här nedanför. Tumnagel
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hyundai visar upp minibussen Staria
The real MPV

Efter den dunkla smygtitten drar nu Hyundai täcket av den nya modellen Staria som är en minibuss med plats för upp till nio stycken personer. Dock berättar man inte så mycket utan det är bara bilder det handlar om nu. Det vore ju väldigt intressant om bilen exempelvis skulle erbjudas med eldrift eller så. Inspirationen till bussen säger Hyundai att de har hämtat från loungerna som finns på stora kryssningsfartyg. All information kring Staria ska släppas nu under årets första halva, men exakt när är fortfarande oklart. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Canoo presenterar pickup
Ge mig den nu tack

Varje dag drömmer jag om att skaffa mig en pickup och nu tror jag att Canoo har presenterat den jag vill ha. Den här baseras på samma plattform som deras tidigare minibuss och transportfordon som vi har skrivit om, men har alltså ett praktiskt flak där bak man kan fylla med diverse skit. I övrigt är pickupen utrustad med kralligare stötfångare, skärmbreddare, hasplåtar och 18-tumsfälgar skodda med terrängdäck. Canoo verkar tro att ÅVC-anläggningarna har flyttats ut i skogen. Det finns ett gäng smarta lösningar som exempelvis att man kan förlänga längden på flaket från 182 till 243 centimeter. Man ska även kunna montera en kåpa på flaket och ett taktält och på så vis få sig en liten husbil om man skulle vilja det. Det finns även en förvaringslåda man kan dra ut från sidan och i "frunken" finns ett bord man kan fälla ut. Det finns även eluttag här så att man kan koppla in prylar och maskiner. På flaket ska man få lasta upp till 816 kilo. Man ska kunna montera dragkrok men vad man får hänga på den är oklart. Man ska kunna få bilen med bara bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Den senare ska bjuda på upp till 608 hästar och 746 newtonmeter i vrid. Räckvidden ska ligga på runt 32 mil. Canoo kommer börja ta emot förhandsbeställningar av bilen under årets tredje kvartal och de första leveranserna skulle kunna äga rum 2023. Vad pickupen har för pris vet vi tyvärr inte. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Första titten på Hyundai Staria
En ny minibuss

En ny minibuss är inget man ser så ofta nu för tiden men det är precis vad Hyundai har på gång. Den här heter Staria och dessa bilder är det första vi får se av den. Enligt tillverkaren ska den yttre designen påminna om ett rymdskepp. Om de med detta menar att man har hämtat inspiration från Eagle 5 i filmen Spaceballs är oklart, men det på bilderna känns inte överdrivet rymdigt om ni frågar mig. När Staria ska presenteras och vilka marknader den kommer att säljas på är för tillfället oklart. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! 65 år sedan den första folkabussen byggdes!
Fabriken där det hela började ställer nu om till elektrifiering

I mars 1956 startade Volkswagen produktionen av "Folkabussen" i den helt nya fabriken i Hannover. Det innebär att modellen i år fyller 65 år vilket givetvis är värt att fira. Fram tills idag har över 10,3 miljoner tillverkats på stället och av dessa är 9,2 miljoner skåpbilar, minibussar, pickuper, campingbilar och andra versioner av modellen Transporter. Fabriken håller just nu på att byggas om rejält för att senare i år kunna tillverka nya Multivan och från och med nästa år den helt eldrivna modellen ID. BUZZ. Då kommer fabriken för första gången att tillverka både laddhybrider och elbilar vid sidan av traditionella drivlinor. Fabriken i Hannover har en yta på 1,1 miljoner m2 (motsvarande 152 fotbollsplaner) och här jobbar 14.800 stycken personer. Läs historien om stället i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Självkörande version av Volkswagen ID. Buzz kommer 2025
Utvecklad för bilpooler

Volkswagen Commercial Vehicles presenterar nu planer på att erbjuda en helt självkörande version av den kommande eldrivna minibussen ID. Buzz. Målet är att den ska lanseras 2025 och då använda teknik utvecklad av företaget Argo AI. Tanken är att ta fram en bil anpassad för bildelning och bilpooler. Skissen visar en version utrustad med flera LIDAR-sensorer, bland annat i en kupa på taket. Om det är så här den självkörande versionen kommer att se ut när den väl börjar rulla på gatorna återstår att se. Vanliga ID. Buzz ska lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.6 läcker ut
Läcker?

Du som tycker att Volkswagen ID.4 (se vår video här) känns för liten behöver inte frukta, ett större alternativ är på väg. Den modellen heter ID.6 och tack vare läckta, helt omaskerade, bilder får vi se hur den nya familjefraktaren med plats för upp till sju stycken personer ser ut. Bilen mäter 4,87 meter på längden vilket gör den 29,1 centimeter längre än ID.4. ID.6 ska lanseras någon gång senare i år. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Skoda skissar fram modern tolkning av 1203
Bygg tack

Det vi alla behöver är en ordentlig eldriven minibuss. Volkswagen har en på gång, Mercedes erbjuder en och nu visar Skoda en modern tolkning av klassikern 1203 i eldrivet utförande. 1203 var Tjeckoslovakiens Folkabuss förr i tiden och det var en sån här folk körde omkring med när det skulle levereras varor och liknande. Tyvärr verkar det inte som att den här någonsin kommer att gå i produktion utan för tillfället är det bara ett kul designprojekt. Skulle du vilja se den på vägarna? Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Två nya självkörande minibussar började rulla i Göteborg idag
Går mellan Hugo Hammars Kaj och Regnbågsgatan

Idag drar Västtrafik igång den nya linjen 56 som kommer att trafikeras av två stycken små självkörande eldrivna bussar. Dessa kommer att starta på parkeringen vid Hugo Hammars Kaj och gå till slutstationen på Regnbågsgatan som är en knutpunkt för kollektivtrafiken. Att åka med är gratis och man kan söka efter resorna i apparna Västtrafik To Go och Parkering Göteborg. Turerna går mellan 07-18 på vardagar. På insidan får det plats elva stycken personer varav en är en säkerhetsförare som kan hoppa in om något går snett. Pandemin gör dock att man inte fyller bussarna helt just nu. Toppfarten ligger på 20 km/h. Lars Backström som är vd på Västtrafik säger följande: "De självkörande bussarna ger oss möjlighet att följa utvecklingen av innovationer och lära oss hur de kan komma till nytta för våra kunder. Den nya linje 56 gör att våra resenärer i området kommer närmare till sina arbetsplatser och bostäder, vilket gör vår trafik ännu mer attraktiv." Tumnagel
53.0°
+
Bobby Green
0
2020

Canoo presenterar eldrivet transportfordon
Ska lanseras 2022

I september förra året visade företaget Canoo upp en eldriven minibuss som de tänkte lansera 2021. Nu presenteras ytterligare en modell döpt till MPDV (Multi Purpose Delivery Vehicle) och det är en transportbil för den där sista biten-leveransen eller för små företag på mindre orter. Den kostar från 33.000 dollar och det ska finnas olika storlekar och modifikationer att göra så att man får bilen så som man vill ha den. Den billigaste är 4,38 meter lång, 1,95 bred, 1,88 hög och kan lasta upp till 6,5 kubikmeter. Batteripacket är på 40 kWh och det ska räcka för att kunna ta sig 20 mil på en laddning. Det finns även 60 kWh (30 mils räckvidd) och 80 kWh (37 mils räckvidd). Planen är att lansera den 2022 och det här är början på en annan inriktning för företaget. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Toyota Proace Verso nu som elbil
Tar sig 33 mil på en laddning och har plats för 9 stycken personer

Du som behöver lasta massvis med folk och som gärna kör på el kan nu glädjas åt att Toyota presenterar minibussen Proace Verso som elbil. I den här kan man trycka in upp till 9 stycken personer och på en laddning ska man kunna ta sig 33 mil. Modellen kommer att erbjudas i tre stycken olika längder och som Combi, Shuttle, Family och VIP. Batteripacket ligger i golvet och det finns två stycken olika att välja mellan - 50 eller 75 kWh. Det är som väntat det större som ger dig 33 mil, det andra tar dig upp till 23 mil på en laddning. Ombordladdaren är på 7,4 kWh men kan uppgraderas till 11 kWh mot en peng. Oavsett val av batteripack så är det en elmotor på 140 hästar och 260 newtonmeter som gäller. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 130 km/h. Försäljningen i Europa drar igång den här månaden och de första leveranserna ska ske i mars nästa år. Någon prislapp har vi dock inte fått än. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Mini Vision Urbanaut är ett rullande vardagsrum
Som givetvis går på el

Precis som utlovat skulle Mini idag presentera något nytt och det vi får ta del av är en konceptbil man döpt till Vision Urbanaut. Det här är en eldriven liten buss som man beskriver som en helt ny tolkning av hur utrymmet i ett fordon kan användas. Som vi ser finns det ingen ratt och pedaler utan det här är mer ett rullande vardagsrum. Videoklippet förklarar bra vad man vill säga med den här bilen, och mer om den finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Kia presenterar fjärde generationen av Carnival
Rymmer upp till elva personer

De flesta stora tillverkarna satsar hårt på suvar. Så även Kia men de vill inte riktigt släppa taget om minibussen än. Nu presenteras nya Carnival som hunnit fylla fyra generationer. Lansering sker i Korea nu i höst och i vinter kommer modellen till Europa. Bilen bygger på en ny plattform som bland annat har gjort att den vuxit fyra centimeter på längden och att hjulbasen ökat med tre centimeter. Du kan få bilen med tre eller fyra stolsrader. Väljer du tre får du "endast" in sju personer, med fyra hela elva stycken. För att enklare kunna kommunicera med de som sitter där längst bak finns kameror och mikrofoner. Fäller du alla sätena sväljer utrymmet hela 2905 liter. Som motoralternativ erbjuds tre olika uppställningar. Det handlar om två stycken olika bensin-V6:or på antingen 272 eller 294 hästar och en ny dieselfyra som har 200 hästar. Oavsett val är det åttastegad automatlåda som gäller. Prislappen för nya Carnival vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

eBussy - en modulär eldriven minibuss
Kan fås med tio olika karosstyper

Någon gång nästa år är tanken att den tyska lilla eldrivna bussen eBussy från företaget Electric Brands ska lanseras. Den ska kosta från 15.800 euro och det som gör den speciell är att den ska fungera till flera olika ändamål. Det finns chassin för både landsväg och offroad och inte mindre än tio olika karosstyper för att du ska hitta just det du behöver. Kanske är det en pickup? Eller kanske en liten husbil? En annan smart grej är att du enkelt ska kunna flytta ratten från vänster till höger sida, eller varför inte sätta den i mitten? Kraften kommer från ett batteri på 10 kWh som ska ge en räckvidd på runt 20 mil. Man ska även kunna utrusta den med ett pack på 30 kWh som istället ger 60 mils räckvidd. Motorerna sitter i hjulen och de ger 20 hästar styck vilket låter lite klent men det sammanlagda vridet ska ligga på hela 1000 newtonmeter. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Nu är Torsus Terrastorm här
"World’s Most Capable 4×4 Minibus"

Om du behöver plats för många personer (upp till 20 stycken passagerare) och ska ut i terrängen och härja är det kanske en Torsus Terrastorm du ska ha. Det är en ombyggd och höjd Volkswagen Crafter som beskrivs som den mest kapabla fyrhjulsdrivna minibussen i världen. Behöver man inte frakta människor erbjuds den även som transportbil för den som behöver gods till väldigt avskilda platser och som ambulans som kan komma och rädda dig när du ätit ett dåligt bär i skogen. Prislappen börjar på 57.461 euro och som väntat går det att speca sin bil på väldigt många olika vis så priset kan utan problem ökas rejält. Terrastorm är utvecklad och tillverkas i Slovakien och erbjuds med en turbomatad dieselmaskin på 2,0 liter som kan ge antingen 140 eller 176 hästar. Vridet är 340 respektive 410 newtonmeter. Kraften skickas sedan vidare till alla fyra hjulen via antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Bilen mäter sex meter på längden, två meter på bredden och 2,8 på höjden. Hjulbasen anges till 3,6 meter och markfrigången till 29 centimeter. Maximalt vaddjup är 82 centimeter. Chassiet har uppgraderats precis som fjädringen. Det sitter hasplåtar undertill som bland annat skyddar bränsletanken, diffen, motorn och växellådan. En rejäl frontbåge skyddar mot faror som exempelvis Bigfoot och det finns en vinsch som man kan använda om man behöver dra loss sig själv eller någon annan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Mercedes har en ny modell på gång - T-Klass
En kompakt minibuss för familjen

I samarbete med Renault-Nissan-Mitsubishi har Mercedes en ny modell, och klass på gång. Nyheten heter T-Klass och det är en kompakt minibuss för stadskörning som är tänkt för familjen. Lansering kommer att ske under första halvan av 2022. Marcus Breitschwerdt som är chef över Mercedes-Benz Vans säger följande: "With the new Mercedes-Benz T-Class, we will offer a vehicle which makes it possible for families and those with active pastimes to step into the Mercedes-Benz world. These customers seek attractive and practical compact vehicles – and it is precisely these demands which the new T-Class fulfils. " Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Dokumentär om tjejer som kör EPA-traktor i Västerbotten
Släpps i helgen

I dokumentären EPA får vi följa Elsa, Linnea, Julia, Josse, Johanna och Hilda som sommaren 2018 fick i uppgift att agera artistchaufförer på festivalen Midnight Light Festival i Vilhelmina. Majoriteten av de som kör EPA-traktor eller A-traktor i Västerbottens inland är tjejer vilket fick anordnarna av festivalen att börja fundera på om dessa kunde fungera som skjuts åt artisterna istället för taxi eller minibussar. I dokumentären får vi reda på tjejernas tankar om tillvaron, drömmarna och hur det är att leva som 16-årig tjej i Västerbotten inland. Dokumentären kommer finnas på SVT Play från och med söndag och sänds på SVT2 onsdagen den 22 juli klockan 20.00. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0

Jay Leno kollar in Canoo
Elbilen du ska kunna prenumerera på

Jay Leno har besökt bilföretaget Canoo, utvecklarna av den eldrivna minibussen som inte är tänkt för försäljning. Istället är tanken att man ska kunna teckna ett abonnemang på Canoos fordon. Det innebär att abonnenten inte behöver tänka på saker som besiktning, försäkringar, skatter och annat som förknippas med att äga ett fordon. Canoo sikter på att börja tillverka en kommersiell version av fordonet 2021. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Smitare kör vidare med motorcykel i fronten på bilen
Wtf

En person i Kalifornien dammade rakt in i baken på en motorcyklist förra veckan. Föraren av minibussen bestämde sig då för att fly olycksplatsen illa kvickt. Motorcykeln hade lyckats fastna i fronten på bilen men det verkade inte bekymra smitaren som körde iväg i full fart ändå. Motorcyklisten fick lite ont i armar och ben men klarade sig i övrigt utan större skador. Motorcykeln hittades till slut vid sidan av vägen och minibussen hade kraschat lite längre fram in i ett staket. Föraren smet vidare till fots men greps till slut av polis. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

The Boring Company kanske får gräva tunnel i Norge
Från Oslo till Fornebu

Elon Musks tunnelföretag The Boring Company (TBC) kanske får gräva den planerade norska tunnelbanelinjen Fornebubanen som ska gå mellan centrala Oslo och Fornebu. Norska Fremskrittspartiet menar att lösningen som TBC har kan spara bygget miljarder kronor och vara ett mer miljövänligt alternativ. Detta för att tunnelbanan kommer trafikeras av självkörande eldrivna bilar eller minibussar istället för traditionella tåg. Användningen av dessa fordon kan också enkelt anpassas till behovet och resenärer kan till exempel åka direkt till önskat mål utan att stanna vid mellanstationer. Detta kan innebära både kostnadsbesparingar och minskad energiförbrukning jämfört med många traditionella kollektivtrafiklösningar. Om det blir något av det här återstår så klart att se men det hade ju klart varit kul att se ett sådant här system i drift här i närheten. Tumnagel
48.7°
+
Frode Wikesjö
0

Rykte Tesla har tolvsitsig minibuss på gång
Ska användas i The Boring Companys tunnel

Det verkar som att Tesla har en ny modell under utveckling och det sägs röra sig om en minibuss med plats för tolv stycken personer. Tanken med denna är att använda i den höghastighets-tunnel som The Boring Company har planer på att bygga mellan Ontario International Airport och staden Rancho Cucamonga. Tunneln ska bli 4,5 kilometer lång, 4,2 meter bred och ligga runt tio meter under marken. Här ska folk transporteras fram och tillbaka från flygplatsen i upp till 204 km/h. Det skulle handla om runt 1200 personer om dagen, så därför behövs något med mer plats än de modeller Tesla erbjuder idag. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Peugeot rullar ut eldrivna minibussen e-Traveller
Kommer 23 mil på en laddning

Peugeot presenterar nu en eldriven version av minibussen Traveller och givetvis får den namnet e-Traveller. Den går att få i längderna 4,95 meter eller 5,30 meter lång. Man kan trycka in upp till åtta stycken personer och då ska man ändå kunna lasta 1500 liter om man har den långa versionen. Väljer man femsits ökar utrymmet till hela 3000 liter. Använder man bara de två främre sätena har man 4900 liter att fylla med skräp. Elmotorn ger 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går på sega 13,1 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 130 km/h. Under golvet sitter ett batteripack på 50 kWh och det tar slut först efter 23 mil. Har man en laddare på 100 kW ska man kunna få upp till 80 procents laddning på 30 minuter. En full laddning tar fem timmar med 11 kW och 7,5 timmar med 7,4 kW. Kör man sladd i vanligt vägguttag får man dock vänta hela 31 timmar innan batteriet är fullt om det var tomt. e-Traveller lanseras senare i år men vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes EQV blir din för 855.000 kronor
Priset klart för den åttasitsiga elbilen

I augusti förra året presenterade Mercedes den eldrivna minibussen EQV. Nu drar man igång försäljningen av denna och i samband med det får vi reda på det svenska priset som är från 855.000 kronor. För den slanten får man en bil med sex separata fåtöljer, MBUX med navigation, ett batteripack på 100 kWh och en räckvidd på 38 mil. Drivningen sker på framhjulen och elmotorn som sköter detta är på 204 hästar och har ett vrid på 362 newtonmeter. Toppfarten ligger på 160 km/h och förbrukningen anges till 2,63 kWh/mil. Laddar gör man med en CCS-kontakt. Kör man växelströmsladdning (AC) används en ombordladdare på 11 kW. Med den laddar man fullt på tio timmar via en vanlig laddbox. Kör man likströmsladdning (DC) kan man ladda med upp till 110 kW. Då kan man gå från 10 till 80 procent på 45 minuter. EQV går som sagt att beställa nu och levereras senare i år. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Dyson visar upp elbilen som inte blev av
Sjusitsig och 95 mils räckvidd

Hösten 2017 presenterade Dyson att de hade storslagna planer som innefattade att de skulle bygga en elbil. Våren därpå snackades det om inte mindre än tre stycken elbilar. Förra hösten meddelade man dock att man la ner all utveckling kring detta och anledningen var inte helt oväntat att det blev för dyrt. Nu visar man dock upp det man hann göra innan spiken slogs i kistan i en intervju med The Times. Bilen som gått under kodnamnet N526 är en sjusitsig minibuss med solid state-batterier och en räckvidd på runt 95 mil. Den skulle trots sina 2,6 ton klara 0-100 km/h på bara 4,8 sekunder och toppa 200 km/h. Under skalet fanns två stycken elmotorer som tillsammans genererade 544 hästar och 651 newtonmeter i vrid. Måtten på bilen är fem meter på längden, två meter på bredden och 1,7 på höjden. James Dyson ska ha kört prototypen på ett inhägnat hemligt område, så den ska ha varit fungerande. Enligt James ska bilprojektet ha kostat honom 500 miljoner pund ur egen ficka och för att ens kunna täcka kostnaderna skulle varje exemplar av bilen behövt ha en prislapp på 150.000 pund. Sir James Dyson, Britain’s richest man, spent £500m developing an electric car to rival Tesla’s. Then he scrapped it before the first prototype took to the road. He tells John Arlidge why https://t.co/mIVmVFnN6D— The Sunday Times Magazine (@TheSTMagazine) May 17, 2020 Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Vägarbetare får nästan en flygande bordssåg över sig
Kör lugnt på vägarna!

Några som är extra utsatta i trafiken är vägarbetare, bärgningspersonal och andra som måste vara ute bland bilar och annat för att fixa saker så att vi kan köra. När de jobbar har de oftast tydliga skyltar som säger åt förbipasserande att sänka hastigheten och att köra lugnt, men detta är något som sällan respekteras. Här ser vi ett klipp från Ungern där en vägarbetare tillfälligt har stoppat en grå Peugeot eftersom det längre fram arbetas med vägen. Detta uppmärksammar inte en bakomvarande minibuss som i full fart dundrar in i släpet som är efter Peugeoten. På detta står en bordssåg som på grund av smällen flyger av och med en hårsmån missar vägarbetaren som står framför bilen. Han klarade sig utan skador, hur det gick för personerna i bilarna är oklart. Kör försiktigt i trafiken! Tumnagel
32.3°
+
Bobby Green
0

Kias eldrivna crossover gör 0-100 km/h på under tre sekunder
Och kan snabbladdas på 20 minuter

2025 är Kias plan att ha elva stycken elbilar ute på marknaden globalt. Gänget kommer att innehålla suvar, minibussar och vanliga personbilar. Nu får vi reda på lite mer kring en kommande crossover som baseras på en helt ny plattform. Modellen blir först ut i den eldrivna satsningen och vi har fått en liten försmak på den genom konceptbilarna Futuron och Imagine som ni kan se inlänkade här nedan. Den nya bilen som internt går under namnet Kia CV bygger på en plattform man kallar E-GMP. Den är utvecklad tillsammans med Rimac. Räckvidden anges till runt 50 mil och man ska kunna snabbladda batteriet på 20 minuter. Snabbladdningen görs möjlig tack vare ett laddsystem på 800 volt liknande det som Porsche Taycan använder sig av. Prestandamässigt ska den nya Kian inte skämmas för sig och det snackas om en 0-100-tid på under tre sekunder. Målet är att den nya elbilen ska lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

Kia och Hyundai ska ta fram elbilsplattform med Canoo
Vind i seglen för nya startupen

I september förra året skrev vi om elbilsstartupen Canoo som tagit fram en rätt kul designad minibuss. Även Kia och Hyundai la märke till detta och nu ska de tillsammans ta fram en elbilsplattform grundad i den som Canoo har skapat. Canoo ska bistå med ingenjörsskapet och hjälpa koreanerna att ta fram det som de vill ha. Genom detta samarbete kan kostnaderna hållas nere vilket i slutändan kanske syns på vad de kommande elbilarna har för prislapp. Albert Biermann som är head of research and development på Hyundai Motor Group säger följande: "We were highly impressed by the speed and efficiency in which Canoo developed their innovative EV architecture, making them the perfect engineering partner for us as we transition to become a frontrunner in the future mobility industry. We will collaborate with Canoo engineers to develop a cost-effective Hyundai platform concept that is autonomous ready and suitable for mass adoption." Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2019

Självkörande Volkswagen ID.Buzz till Qatar
Ska rulla runt för på egen hand 2022

Volkswagen har meddelat att ett gäng av deras elminibussar ID Buzz kommer att börja transportera passagerare i Qatars huvudstad Doha om några år. Initialt handlar det om 35 stycken ID Buzz som ska förses med teknik för att de ska kunna rulla runt autonomt på Dohas gator. Det ska handla om trafik inom ett begränsat område i stadskärnan där rutterna är förutbestämda. Det kommer med andra ord inte att gå att beställa en självkörande minibuss hem till sig själv utan de kommer att stanna på bestämda hållplatser. Volkswagen hoppas kunna börja testa självkörande Volkswagen ID Buzz i Doha under nästa år och planerar att lansera tjänsten för passagerare 2022. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida