Quantcast
m

eBussy - en modulär eldriven minibuss
Kan fås med tio olika karosstyper

Någon gång nästa år är tanken att den tyska lilla eldrivna bussen eBussy från företaget Electric Brands ska lanseras. Den ska kosta från 15.800 euro och det som gör den speciell är att den ska fungera till flera olika ändamål. Det finns chassin för både landsväg och offroad och inte mindre än tio olika karosstyper för att du ska hitta just det du behöver. Kanske är det en pickup? Eller kanske en liten husbil? En annan smart grej är att du enkelt ska kunna flytta ratten från vänster till höger sida, eller varför inte sätta den i mitten? Kraften kommer från ett batteri på 10 kWh som ska ge en räckvidd på runt 20 mil. Man ska även kunna utrusta den med ett pack på 30 kWh som istället ger 60 mils räckvidd. Motorerna sitter i hjulen och de ger 20 hästar styck vilket låter lite klent men det sammanlagda vridet ska ligga på hela 1000 newtonmeter. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Nu är Torsus Terrastorm här
"World’s Most Capable 4×4 Minibus"

Om du behöver plats för många personer (upp till 20 stycken passagerare) och ska ut i terrängen och härja är det kanske en Torsus Terrastorm du ska ha. Det är en ombyggd och höjd Volkswagen Crafter som beskrivs som den mest kapabla fyrhjulsdrivna minibussen i världen. Behöver man inte frakta människor erbjuds den även som transportbil för den som behöver gods till väldigt avskilda platser och som ambulans som kan komma och rädda dig när du ätit ett dåligt bär i skogen. Prislappen börjar på 57.461 euro och som väntat går det att speca sin bil på väldigt många olika vis så priset kan utan problem ökas rejält. Terrastorm är utvecklad och tillverkas i Slovakien och erbjuds med en turbomatad dieselmaskin på 2,0 liter som kan ge antingen 140 eller 176 hästar. Vridet är 340 respektive 410 newtonmeter. Kraften skickas sedan vidare till alla fyra hjulen via antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Bilen mäter sex meter på längden, två meter på bredden och 2,8 på höjden. Hjulbasen anges till 3,6 meter och markfrigången till 29 centimeter. Maximalt vaddjup är 82 centimeter. Chassiet har uppgraderats precis som fjädringen. Det sitter hasplåtar undertill som bland annat skyddar bränsletanken, diffen, motorn och växellådan. En rejäl frontbåge skyddar mot faror som exempelvis Bigfoot och det finns en vinsch som man kan använda om man behöver dra loss sig själv eller någon annan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Mercedes har en ny modell på gång - T-Klass
En kompakt minibuss för familjen

I samarbete med Renault-Nissan-Mitsubishi har Mercedes en ny modell, och klass på gång. Nyheten heter T-Klass och det är en kompakt minibuss för stadskörning som är tänkt för familjen. Lansering kommer att ske under första halvan av 2022. Marcus Breitschwerdt som är chef över Mercedes-Benz Vans säger följande: "With the new Mercedes-Benz T-Class, we will offer a vehicle which makes it possible for families and those with active pastimes to step into the Mercedes-Benz world. These customers seek attractive and practical compact vehicles – and it is precisely these demands which the new T-Class fulfils. " Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Dokumentär om tjejer som kör EPA-traktor i Västerbotten
Släpps i helgen

I dokumentären EPA får vi följa Elsa, Linnea, Julia, Josse, Johanna och Hilda som sommaren 2018 fick i uppgift att agera artistchaufförer på festivalen Midnight Light Festival i Vilhelmina. Majoriteten av de som kör EPA-traktor eller A-traktor i Västerbottens inland är tjejer vilket fick anordnarna av festivalen att börja fundera på om dessa kunde fungera som skjuts åt artisterna istället för taxi eller minibussar. I dokumentären får vi reda på tjejernas tankar om tillvaron, drömmarna och hur det är att leva som 16-årig tjej i Västerbotten inland. Dokumentären kommer finnas på SVT Play från och med söndag och sänds på SVT2 onsdagen den 22 juli klockan 20.00. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Jay Leno kollar in Canoo
Elbilen du ska kunna prenumerera på

Jay Leno har besökt bilföretaget Canoo, utvecklarna av den eldrivna minibussen som inte är tänkt för försäljning. Istället är tanken att man ska kunna teckna ett abonnemang på Canoos fordon. Det innebär att abonnenten inte behöver tänka på saker som besiktning, försäkringar, skatter och annat som förknippas med att äga ett fordon. Canoo sikter på att börja tillverka en kommersiell version av fordonet 2021. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Smitare kör vidare med motorcykel i fronten på bilen
Wtf

En person i Kalifornien dammade rakt in i baken på en motorcyklist förra veckan. Föraren av minibussen bestämde sig då för att fly olycksplatsen illa kvickt. Motorcykeln hade lyckats fastna i fronten på bilen men det verkade inte bekymra smitaren som körde iväg i full fart ändå. Motorcyklisten fick lite ont i armar och ben men klarade sig i övrigt utan större skador. Motorcykeln hittades till slut vid sidan av vägen och minibussen hade kraschat lite längre fram in i ett staket. Föraren smet vidare till fots men greps till slut av polis. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

The Boring Company kanske får gräva tunnel i Norge
Från Oslo till Fornebu

Elon Musks tunnelföretag The Boring Company (TBC) kanske får gräva den planerade norska tunnelbanelinjen Fornebubanen som ska gå mellan centrala Oslo och Fornebu. Norska Fremskrittspartiet menar att lösningen som TBC har kan spara bygget miljarder kronor och vara ett mer miljövänligt alternativ. Detta för att tunnelbanan kommer trafikeras av självkörande eldrivna bilar eller minibussar istället för traditionella tåg. Användningen av dessa fordon kan också enkelt anpassas till behovet och resenärer kan till exempel åka direkt till önskat mål utan att stanna vid mellanstationer. Detta kan innebära både kostnadsbesparingar och minskad energiförbrukning jämfört med många traditionella kollektivtrafiklösningar. Om det blir något av det här återstår så klart att se men det hade ju klart varit kul att se ett sådant här system i drift här i närheten. Tumnagel
48.7°
+
Frode Wikesjö
0

Rykte Tesla har tolvsitsig minibuss på gång
Ska användas i The Boring Companys tunnel

Det verkar som att Tesla har en ny modell under utveckling och det sägs röra sig om en minibuss med plats för tolv stycken personer. Tanken med denna är att använda i den höghastighets-tunnel som The Boring Company har planer på att bygga mellan Ontario International Airport och staden Rancho Cucamonga. Tunneln ska bli 4,5 kilometer lång, 4,2 meter bred och ligga runt tio meter under marken. Här ska folk transporteras fram och tillbaka från flygplatsen i upp till 204 km/h. Det skulle handla om runt 1200 personer om dagen, så därför behövs något med mer plats än de modeller Tesla erbjuder idag. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Peugeot rullar ut eldrivna minibussen e-Traveller
Kommer 23 mil på en laddning

Peugeot presenterar nu en eldriven version av minibussen Traveller och givetvis får den namnet e-Traveller. Den går att få i längderna 4,95 meter eller 5,30 meter lång. Man kan trycka in upp till åtta stycken personer och då ska man ändå kunna lasta 1500 liter om man har den långa versionen. Väljer man femsits ökar utrymmet till hela 3000 liter. Använder man bara de två främre sätena har man 4900 liter att fylla med skräp. Elmotorn ger 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går på sega 13,1 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 130 km/h. Under golvet sitter ett batteripack på 50 kWh och det tar slut först efter 23 mil. Har man en laddare på 100 kW ska man kunna få upp till 80 procents laddning på 30 minuter. En full laddning tar fem timmar med 11 kW och 7,5 timmar med 7,4 kW. Kör man sladd i vanligt vägguttag får man dock vänta hela 31 timmar innan batteriet är fullt om det var tomt. e-Traveller lanseras senare i år men vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Mercedes EQV blir din för 855.000 kronor
Priset klart för den åttasitsiga elbilen

I augusti förra året presenterade Mercedes den eldrivna minibussen EQV. Nu drar man igång försäljningen av denna och i samband med det får vi reda på det svenska priset som är från 855.000 kronor. För den slanten får man en bil med sex separata fåtöljer, MBUX med navigation, ett batteripack på 100 kWh och en räckvidd på 38 mil. Drivningen sker på framhjulen och elmotorn som sköter detta är på 204 hästar och har ett vrid på 362 newtonmeter. Toppfarten ligger på 160 km/h och förbrukningen anges till 2,63 kWh/mil. Laddar gör man med en CCS-kontakt. Kör man växelströmsladdning (AC) används en ombordladdare på 11 kW. Med den laddar man fullt på tio timmar via en vanlig laddbox. Kör man likströmsladdning (DC) kan man ladda med upp till 110 kW. Då kan man gå från 10 till 80 procent på 45 minuter. EQV går som sagt att beställa nu och levereras senare i år. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Dyson visar upp elbilen som inte blev av
Sjusitsig och 95 mils räckvidd

Hösten 2017 presenterade Dyson att de hade storslagna planer som innefattade att de skulle bygga en elbil. Våren därpå snackades det om inte mindre än tre stycken elbilar. Förra hösten meddelade man dock att man la ner all utveckling kring detta och anledningen var inte helt oväntat att det blev för dyrt. Nu visar man dock upp det man hann göra innan spiken slogs i kistan i en intervju med The Times. Bilen som gått under kodnamnet N526 är en sjusitsig minibuss med solid state-batterier och en räckvidd på runt 95 mil. Den skulle trots sina 2,6 ton klara 0-100 km/h på bara 4,8 sekunder och toppa 200 km/h. Under skalet fanns två stycken elmotorer som tillsammans genererade 544 hästar och 651 newtonmeter i vrid. Måtten på bilen är fem meter på längden, två meter på bredden och 1,7 på höjden. James Dyson ska ha kört prototypen på ett inhägnat hemligt område, så den ska ha varit fungerande. Enligt James ska bilprojektet ha kostat honom 500 miljoner pund ur egen ficka och för att ens kunna täcka kostnaderna skulle varje exemplar av bilen behövt ha en prislapp på 150.000 pund. Sir James Dyson, Britain’s richest man, spent £500m developing an electric car to rival Tesla’s. Then he scrapped it before the first prototype took to the road. He tells John Arlidge why https://t.co/mIVmVFnN6D— The Sunday Times Magazine (@TheSTMagazine) May 17, 2020 Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Vägarbetare får nästan en flygande bordssåg över sig
Kör lugnt på vägarna!

Några som är extra utsatta i trafiken är vägarbetare, bärgningspersonal och andra som måste vara ute bland bilar och annat för att fixa saker så att vi kan köra. När de jobbar har de oftast tydliga skyltar som säger åt förbipasserande att sänka hastigheten och att köra lugnt, men detta är något som sällan respekteras. Här ser vi ett klipp från Ungern där en vägarbetare tillfälligt har stoppat en grå Peugeot eftersom det längre fram arbetas med vägen. Detta uppmärksammar inte en bakomvarande minibuss som i full fart dundrar in i släpet som är efter Peugeoten. På detta står en bordssåg som på grund av smällen flyger av och med en hårsmån missar vägarbetaren som står framför bilen. Han klarade sig utan skador, hur det gick för personerna i bilarna är oklart. Kör försiktigt i trafiken! Tumnagel
32.3°
+
Bobby Green
0

Kias eldrivna crossover gör 0-100 km/h på under tre sekunder
Och kan snabbladdas på 20 minuter

2025 är Kias plan att ha elva stycken elbilar ute på marknaden globalt. Gänget kommer att innehålla suvar, minibussar och vanliga personbilar. Nu får vi reda på lite mer kring en kommande crossover som baseras på en helt ny plattform. Modellen blir först ut i den eldrivna satsningen och vi har fått en liten försmak på den genom konceptbilarna Futuron och Imagine som ni kan se inlänkade här nedan. Den nya bilen som internt går under namnet Kia CV bygger på en plattform man kallar E-GMP. Den är utvecklad tillsammans med Rimac. Räckvidden anges till runt 50 mil och man ska kunna snabbladda batteriet på 20 minuter. Snabbladdningen görs möjlig tack vare ett laddsystem på 800 volt liknande det som Porsche Taycan använder sig av. Prestandamässigt ska den nya Kian inte skämmas för sig och det snackas om en 0-100-tid på under tre sekunder. Målet är att den nya elbilen ska lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

Kia och Hyundai ska ta fram elbilsplattform med Canoo
Vind i seglen för nya startupen

I september förra året skrev vi om elbilsstartupen Canoo som tagit fram en rätt kul designad minibuss. Även Kia och Hyundai la märke till detta och nu ska de tillsammans ta fram en elbilsplattform grundad i den som Canoo har skapat. Canoo ska bistå med ingenjörsskapet och hjälpa koreanerna att ta fram det som de vill ha. Genom detta samarbete kan kostnaderna hållas nere vilket i slutändan kanske syns på vad de kommande elbilarna har för prislapp. Albert Biermann som är head of research and development på Hyundai Motor Group säger följande: "We were highly impressed by the speed and efficiency in which Canoo developed their innovative EV architecture, making them the perfect engineering partner for us as we transition to become a frontrunner in the future mobility industry. We will collaborate with Canoo engineers to develop a cost-effective Hyundai platform concept that is autonomous ready and suitable for mass adoption." Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2019

Självkörande Volkswagen ID.Buzz till Qatar
Ska rulla runt för på egen hand 2022

Volkswagen har meddelat att ett gäng av deras elminibussar ID Buzz kommer att börja transportera passagerare i Qatars huvudstad Doha om några år. Initialt handlar det om 35 stycken ID Buzz som ska förses med teknik för att de ska kunna rulla runt autonomt på Dohas gator. Det ska handla om trafik inom ett begränsat område i stadskärnan där rutterna är förutbestämda. Det kommer med andra ord inte att gå att beställa en självkörande minibuss hem till sig själv utan de kommer att stanna på bestämda hållplatser. Volkswagen hoppas kunna börja testa självkörande Volkswagen ID Buzz i Doha under nästa år och planerar att lansera tjänsten för passagerare 2022. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hyundai har byggt en drift-buss
Har plats för åtta åkande

Klart man ska kunna få ha lite kul även om man rattar minibuss. Det tyckte i alla fall Hyundai som skapat iMax N - en hottad version av en liten buss som inte säljs här. Den har tagits fram av Hyundais australiensiska gäng för World Time Attack Challenge som för tillfället pågår i Sydney, och som vi kan se kan ett helt gäng åka med på sladd runt en bana. Fyran som vanligtvis återfinns under huven har ersatts med en dubbelturbomatad V6:a på 3,5 liter som ger över 400 hästar och 542 newtonmeter i vrid. Framhjulsdrift funkar ju som ni fattar inte i det här fallet så drivningen sker numera endast på bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

MAN presenterar eldrivna eTGE Combi
För företaget som vill erbjuda utsläppsfria shuttles

Men, det här är ju inte en fläskig lastbil från MAN utan en Volkswagen Crafter? Det stämmer, men tittar man i nosen så ser man att MAN har smackat dit sin logga i den nya "grillen". Men MAN är ett dotterföretag till Traton AG inom Volkswagen-koncernen så det är inga konstigheter egentligen. Bilen som man kallar för eTGE Combi är helt eldriven och framtagen åt företag som vill kunna erbjuda utsläppsfria shuttles åt viktiga kunder som exempelvis behöver hämtas på flygplatser eller köras omkring mellan olika möten. På insidan finns det plats för upp till nio stycken personer och stolarna sitter på räls så de ska vara enkla att skjuta fram eller tillbaka om man skulle behöva. Motorn som ger 136 hästar och 290 newtonmeter matas av ett batteripack på 35,8 kWh. Räckvidden enligt WLTP ligger på 11,4 mil och en laddning via en laddbox på 7,2 kW ska ta 5,5 timmar. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Toyota e-Palette ska transportera OS-deltagare
Eldrivna minibussar till OS-byn i Tokyo

Nästa år arrangeras de olympiska sommarspelen i Tokyo och inför det har den japanska biltillverkaren Toyota utvecklat både fordon och robotar som ska vara behjälpliga under arrangemanget. Det senaste fordonet till Sommar-OS från Toyota är den här eldrivna bussen som man kallar för e-Palette. De små bussarna är tänkta att transportera atleter, funktionärer och andra i OS-byn i en maxhastighet på cirka 20 km/h. Bussarna är självkörande på området som innefattar OS-byn men det kommer alltid att finnas en säkerhetschaufför med på färden. Fordonet har plats för fyra passagerare sittande i rullstol och färgschemat i bussen ska vara anpassat för färgblinda. Toyota planerar att sammanlagt köra runt med 20 stycken e-Palette under OS och Paralympics i Tokyo nästa sommar. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Startupen Canoo visar eldriven minibuss
Ska lanseras 2021

Företaget som tidigare gick under namnet EVelozity heter nu istället Canoo och deras plan är att lansera en eldriven minibuss 2021. Bilen kommer endast gå att prenumerera på och man ska då betala ett belopp månadsvis för att få köra runt i den. I beloppet ingår alla kostnader - försäkring, laddning och service. Designat åket har Richard Kim gjort, som tidigare varit designchef för både BMW i3 och i8. Han hoppade senare till Faraday Future men lämnade 2017. Canoo bygger på en modulär plattform som kommer att användas till minst två olika modeller. Minibussen har en elmotor på bakaxeln som ger 300 hästar och den får sin kraft från ett batteripack på 80 kWh som ska ha en räckvidd på 40 mil. All nödvändig hårdvara för att låta bilen vara självkörande ska finnas men som vi kan se finns det även en ratt för när man vill styra själv. Vad tror ni om detta påhitt? Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Mercedes rullar ut eldrivna minibussen EQV
Tar sig 40 mil på en laddning

I mars visade Mercedes upp konceptbilen EQV som en eldriven version av V-Klass. Nu presenteras bilen i produktionsutförande och det här blir alltså nästa medlem i EQ-familjen där suven EQC redan finns. Batteripacket i denna är på 90 kWh och det ska ge en räckvidd på 40 mil. Det ska gå att snabbladda och då ska från tio till 80 procent ta omkring 45 minuter. Bilen har en elmotor som är placerad på framaxeln och den ger 207 hästar och 362 newtonmeter i vridmoment. Toppfarten anges till 160 km/h. Insidan kan fås med antingen sju eller åtta platser. Världspremiären äger rum på bilmässan i Frankfurt och försäljningen kommer att dra igång efter detta. Vad man får betala framgår dock inte för tillfället. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Toyota presenterar robot som kan bära spjut
Ska användas i Sommar-OS i Tokyo

Ett OS i Japan utan robotar skulle antagligen vara som att äta en macka utan smör och därför har Toyota och andra företag arbetat flitigt med att utveckla en lång rad robotar till nästa års Sommar-OS i Tokyo. Igår visade Toyota upp sin senaste OS-robot "Field Support Robot" vilken är tänkt att hämta spjut, kulor till kulkastare, diskusar och annat som behövs transporteras under kastgrenarna i de olympiska spelen. Förutom det så visade man upp två nya robotmaskotar som ser ut som de officiella OS-maskotarna Miraitowa och Someity vilka ni kan kolla ni på bilderna här nedanför. De är tänkta att hälsa besökare välkomna till de olika OS-anläggningarna och deras armar, ben och huvud går att fjärrstyra. Toyota har tidigare presenterar robotarna Human Support Robot (HSR) och Delivery Support Robot (DSR), exoskelettet Power Assist Suits (PAS) samt minibussen Accessible People Mover (APM) som även de kommer att användas på nästa års Sommar-OS i Tokyo, ett arrangemang som håller på mellan 24 juli till 9 augusti 2020. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wien pausar sina självkörande bussar
Efter olycka med gående

Runt om i världen pågår det flera experiment där man testar självkörande fordon i kollektivtrafik men i Wien har dessa tester nu pausats tillfälligt. Anledningen till det är att en av deras självkörande minibussar var inblandad i en olycka igår. Det är än så länge inte fastställt vem som var ansvarig för olyckan då en kvinna verkar ha gått rätt in en av de självkörande bussarna när hon skulle passera över gatan. Bussen ska ha kört i 12 km/h när olyckan skedde. Bussarna är framtagna av det franska startupföretaget Navya och enligt dem ska flera vittnen ha uppgett att kvinnan som var inblandad i olyckan gick över gatan med hörlurar på samtidigt som hon tittade ner i sin mobiltelefon. Kvinnan ska enbart ha fått lättare skador på sitt knä vid händelsen. En talesperson för Navya säger efter olyckan: "Even though this incident ended without too much damage, we take it seriously. We are already analyzing the logs of the incidents in order to shed light on what happened. For this reason, the buses remain in the garage until they are clarified" Det är oklart när Navyas självkörande minibussar kan börja rulla igen men jag antar att utredningen kan ta ett tag. Av de uppgifterna som finns tillgängliga för tillfället låter det som om kvinnan var vållande till olyckan men hur det exakt ligger till får vi nog vänta ett tag med att få reda på. Här nedan kan ni kolla in Wiener Liniens självkörande minibussar från Navya lite närmare. Har ni lite koll på tyska så kan det underlätta. Tumnagel
34.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota visar upp eldrivna minibussar
Kommer transportera atleter och andra på OS 2020

Nästa år arrangeras Sommar-OS i Tokyo och inför det har Toyota tagit fram ett golfbils-liknande fordon som är tänkta att transportera passagerare i OS-byn, på arenor och andra ställen där atleter och andra funktionärer på OS befinner sig. Det handlar om ett eldrivet fordon utan väggar med plats för en chaufför och fem passagerare. Fordonet har en maxhastighet på cirka 20 km/h och en räckvidd på 100 kilometer. Toyota kallar fordonet för APM (Accessible People Mover) och det ska vara anpassat så att rörelsehindrade passagerare ska kunna få med sig sin rullstol eller andra hjälpmedel. Toyota har tidigare visat upp både robotar och bränslecells-drivna bussar som kommer att användas under arrangemanget. OS i Tokyo drar igång 24 juli 2020 och håller på fram till 8 augusti. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ree Auto visar plattform för framtidens bilar
Där det mesta av det tekniska ryms i hjulhusen

Det israeliska bilföretaget Ree Auto har utvecklat en plattform där det ska bli möjligt att bygga eldrivna bilar, minibussar och pickupper. Det handlar om en modulär plattform där i stort sett allt förutom bränslekällan sitter i fordonens hjul och hjulhus. Det innebär, som ni kan se i videoklippet nedan, att det går att bygga en mängd olika fordon på plattformen nästan oavsett hur de är designade. Då bränslekällan sitter separerad från resten av plattformen är tanken att bilar som byggs på Ree:s plattform ska gå att drivas på batterier, bränsleceller, fossilt bränsle eller någon annan energikälla. Ree har redan inlett samarbeten med en del andra företag inom bilindustrin där Mitsubishi antagligen är det mest kända. År 2023 planerar Ree att börja bygga de första fordonen på sin plattform och det kommer då att handla om något slags självkörande fordon. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Piteå får elbussar från BYD
Kinesiska elbussar börjar snart rulla i Norrbotten

Den här veckan arrangeras världens största kollektivtrafiksevent UITP i Stockholm och där visar bland annat det kinesiska företaget BYD upp sin eldrivna eBuss som är avsedd att använda i kollektivtrafik. BYD har redan sålt in 20 stycken bussar i Sverige som företaget Nobina framöver kommer att börja använda på vissa rutter i och runt Piteå skriver företaget i ett pressmeddelande. BYD:s eBuss säljs i lite olika modeller, allt från 8,7 meter långa minibussar till 18 meter långa bussar med tre ingångar. Man gör även eldrivna dubbeldäckare vilka kommer att tas i drift i London längre fram. I Piteå är det tänkt att 20 stycken av BYD:s 18-metersbussars ska börja rulla men exakt när detta sker är oklart. UITP Global Public Transport Summit arrangeras 9 - 12 juni på Älvsjömässan i Stockholm om du befinner dig i krokarna och skulle vilja kolla in BYD:s eBuss lite närmare. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Blir Dysons första elbil en minibuss?
Visar patentskisser

För två år sedan meddelade dammsugartillverkaren Dyson att man även skulle börja bygga elbilar. Nu delar man med sig av ett gäng patentritningar från 2017 och dessa visar en minibuss. Eller crossover-SUV som en del också vill kalla denna typ av fordon. Bilen har tre rader med säten och säkerligen då plats för sju stycken personer. James Dyson säger dock att ritningarna inte visar hur deras bil ser ut utan mer ger en hint av saker man undersökt kring framtagandet av den riktiga bilen. Nästa år ska en ny fabrik stå klar i Singapore och 2021 är förhoppningen att tillverkningen ska kunna dra igång. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Lexus presenterar sin första minibuss
En Toyota Alphard med nytt utseende

Ryktena stämde - det var en minibuss Lexus hade tänkt att presentera härnäst och nu är den här. Modellen heter LM och det är en Toyota Alphard som fått sig ett klassiskt Lexus-utseende med slimmade strålkastare och monstergrill. Bilen fungerar antingen som transport av fotbollslaget (sju platser) eller så kan man välja att där bak endast ha två stycken fåtöljer och då blir det riktigt bra med plats - och lyxigt. Framför stolarna sitter en skärm på 26 tum och den är inbyggd i en vägg som avskiljer det bakre utrymmet från den som kör eller sitter i passagerarstolen. Det finns två stycken versioner - LM 300h eller LM 350. Den första kombinerar en fyra på 2,5 liter med en elmotor. I 350 sitter det istället bara en V6:a på 3,5 liter. Färgerna som erbjuds är svart eller vit. Senare under året kommer försäljningen att dra igång i Kina och på några andra asiatiska marknader, men vad bilen kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
14.9°
+
Bobby Green
0

Teaser för Faraday Future V9
Kommer endast att säljas i Kina

Som vi tidigare har skrivit har Faraday Future skapat ett joint venture med det kinesiska spelbolaget The9Limited. Nu får vi en teaser på elbilen V9 som de ska ta fram tillsammans. Bilen som för närvarande bara är ett koncept ser ut som en minibuss och den bygger på samma plattform som den osläppta modellen FF91. Planen är att börja för-producera V9 år 2020 och man siktar på att sälja 300.000 stycken exemplar om året. The V9 concept: a new mobility luxury intelligent space that blends design, AI and seamless cabin connectivity. #FFV9 #FaradayFuture pic.twitter.com/l8u1lyEutO— YT Jia (@YTJiaFF) 3 april 2019 Tumnagel
31.6°
+
Bobby Green
0

Teaser för ny Lexus-modell
Kan det vara en minibuss?

Lexus har släppt följande bild som visar ansiktet på en ny modell. Som vanligt skymtar vi en jättegrill och spetsiga strålkastare men det här kan vara fronten på något som Lexus inte har gjort tidigare - nämligen en minibuss. Med bilden kommer även texterna "The Luxury of Space" och "How does Lexus jump off the limits of transportation?" vilket ännu mer spär på att det här faktiskt handlar om den minibuss som det ryktats kring sedan man varumärkesskyddade beteckningarna LM 350 och LM 300H förra året. Den nya bilen kommer troligtvis endast att säljas i Kina. På bilmässan i Shanghai som öppnar om två veckor har den premiär. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida