m
2020

Naran Automotive presenterar hyperbilen Naran
Har plats för fyra stycken personer

I somras smygvisade ett företag vid namn Naran Automotive en hyperbil som lovade över tusen hästar. Nu är bilen som kort och gott heter Naran officiell. Och det som gör den lite speciell är att den faktiskt har plats för fyra stycken personer. Eller man benämner den som 2+2 så det handlar troligtvis om ett nöd-baksäte och säkerligen inget för långa vuxna att placera sig i. Designat har Jowyn Wong gjort och det är han som ligger bakom linjerna på Apollo IE och De Tomaso P72. Motorn som är en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter är monterad framtill, fast bakom framaxeln så bilen räknas som en mittmotorbil. Maskinen är framtagen av tyska Racing Dynamics och utvecklar 1048 hästar och 1036 newtonmeter i vrid. Det är tillräckligt för att skicka bilen från stillastående till 100 km/h på runt 2,3 sekunder och för att ge den en toppfart på över 370 km/h. Kraften skickas till alla fyra hjulen men man kan välja att den bara ska driva på bakhjulen. Endast 49 stycken exemplar kommer att tillverkas och premiär blir i början av nästa år. Vad man får betala för en bil framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Rolls-Royce presenterar nya Ghost
Made in China?

Efter en utbredd teaser-kampanj är nu nya Rolls-Royce Ghost presenterad i sin helhet. Det här är den mest tekniskt avancerade och förfinade Rollsen någonsin. Och det låter ju trevligt, men frågar ni mig gällande designen säger jag magplask! Det kan inte vara ett bra betyg när ens produkt ser ut som en billig Kina-kopia av den äkta varan. Eller vad tycker ni? Under den långa huven sitter en dubbelturbomatad V12:a på 6,75 liter som ser till att driva alla fyra hjulen. Motorn ger 571 hästar och har ett vridmoment på 850 newtonmeter. Maskinen sitter faktiskt bakom framaxeln så här har vi en mittmotor-bil med 50/50 i viktfördelning. Längden har ökat med 8,9 centimeter och mäter nu 5,54 meter. Bredden har ökat med tre centimeter och är numera 1,97 meter. På bekvämlighetsfronten hittar vi det nya stötdämparsystemet Planar som tagit tre år att utveckla och som ska göra åkturen ännu behagligare än tidigare. Annat är att dörrarna numera är helt elektroniska och både öppnar och stänger utan att du behöver anstränga dina stackars lemmar. Allt om bilen finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Corvette C8 till Europa nästa år
Kommer kosta runt en miljon

Nya Chevrolet Corvette säljs redan i USA men Europa får snällt vänta till andra halvan nästa år. Modellen som numera har mittmotor kommer dock att få lite mer effekt när den väl hittar hit, och som väntat ett lite högre pris än i staterna. Bilarna som kommer att säljas här har Z51-paketet som standard vilket innebär större bromsskivor från Brembo, diffbroms, sportavgassystem, justerbara dämpare och aerodynamikpaket. V8:an som är på 6,2 liter ger även 502 istället för 497 hästar. Drivningen sker på bakhjulen och dit kommer kraften via en åttastegad dubbelkopplingslåda. Även LT2-paketet är standard vilket ger dig en åtta tum stor infotainmentskärm, stolar som både kan värma och kyla, backkamera, head up-display och högtalare från Bose. Priset för den europeiska versionen kommer att börja på 81.700 pund för coupén och 87.110 pund för cabben. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Porsche Cayman T vs Alpine A110S
Vilken mittmotor-bil ska man satsa på?

Just nu är det nog många som sitter och funderar vilken nästa sportbil med mittmotor de tänker köpa är. Inte. Men man kan ju få drömma i alla fall. Autocar har testat Porsche Cayman T mot Alpine A110S för att försöka bena ut vilken av dem man bör satsa på. Vilken hade du valt? Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Mittmotor, bakhjulsdrift och kompressor
Toyota Previa har allt en sportbil har

Min bästa kompis familj hade en Toyota Previa när vi växte upp. Jag minns att jag tyckte att den såg ut som en dammsugare, jag blev alltid åksjuk när jag åkte med i den och att det enda kompisens pappa gjorde med den var att byta tändstift en gång - annars gick den felfritt och som en klocka. Den något udda skapelsen har faktiskt motorn placerad i mitten bakom framaxeln och drivningen bak. Sen kom det även en version med kompressor. Riktiga sportbilsgrejer alltså! I det senaste klippet från Petrolicious får vi lära oss lite mer om bilen, som här kallas för The Eggvan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Mini kan fortfarande göra en sportbil med mittmotor
Blir i sånt fall elektrisk

2014 så visade Mini upp konceptet Superleggera Vision. Så här sex år senare har det åldrats ganska bra och det är verkligen synd att den inte blev av. Hur som helst så verkar man inte helt ha släppt tanken. Under provkörningen av nysläppta elektriska Minin sa marknadschefen Andreas Lampka att om deras ingenjörer fick lite tid och resurser skulle de kunna göra en bil med mittmotor. – Let’s see how the brand develops. Because yes, it is exciting times for MINI. We are confident we are making the right decisions and the other side you don’t know what is going to be the next challenge for the brand. Mini har ju släppt en del lekfulla, och rätt dumma, modeller genom åren och jag hoppas att de fortsätter med det. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Första Corvette C8 har rullat av bandet
Första kostade 3 miljoner dollar

Nu har äntligen produktionen av den första mittmotor-Corvetten kommit igång. Först av bandet blev den bil som auktionerades ut till välgörande ändamål och som kostade bilsamlaren Rick Hendrick tre miljoner kronor. Om man vill köpa en vanlig C8 får man slanta upp från 56.590 dollar. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Elektrisk Aston Martin och Lagonda skjuts upp till 2025
Bolaget räddas av miljardär

Det går sådär för Aston Martin, kan man lugnt säga, men i förra veckan blev det klart att bolaget räddas av miljardären Lawrence Stroll. Men allt är inte frid och fröjd för det. Nu väntas hårdare tider och neddragningar både i anställda och kostnader väntas. Enligt den nya planen kommer Valkyrie att lanseras i år och sedan kommer modellen Valhalla med mittmotor. Just mittmotorer kommer att få en framtid i bolaget och Valhalla kommer 2022. Något som inte kommer är en elektrisk version av Rapide verkar inte bli av och Lagonda-projektet skjuts på framtiden. Lagonda-bilarna skulle ju också vara elektriska men pengarna verkar inte finnas till att utveckla det just nu. Så elektrisk Aston Martin och Lagonda kommer tidigast 2025. Strolls F1-team kommer att döpas om till Aston Martin från och med nästa år. Tumnagel
36.5°
+
Roger Åberg
0
2019

Corvette C8 kostar från 59.995 dollar
Bang for the buck

Chevrolet har nu släppt priserna på nya Corvette C8 som lanseras tidigt nästa vår. Priset börjar på 59,995 dollar vilket i svenska pengar blir 576.767 kronor. Det kommer den ju inte att kosta när den går att köpa här såklart, men det är ändå ett bra pris för bilen om du bor i staterna. Här får du en mullig V8:a på 490 hästar i en sportig mittmotorbil med dubbelkopplingslåda och bakhjulsdrift. Elstyrda sportstolar i läder, dubbla klimatzoner, parkeringssensorer, Brembo-bromsar, instrumentkluster på tolv tum och pekskärm på åtta tum med Apple CarPlay och Android Auto är standard. Känns som ganska mycket för pengarna eller? Tumnagel
51.9°
+
Bobby Green
0

Här är nya Corvette C8!
Första Corvetten med mittmotor

Efter mängder med spionbilder och läckor är den äntligen här i sin fulla prakt! Eller? Vad tycker ni egentligen om den? Personligen har jag inte riktigt bestämt mig. Det handlar alltså om den åttonde generationen av Corvette och den här gången handlar det om en mittmotorhistoria. Det förändrar looken en hel del och ska man vara elak ser den på vissa sätt ut som en billigare Ferrari. Vilket inte är så illa med tanke på att den verkligen är billigare än en Ferrari, priset startar på under 60.000 dollar! Mittmotor betyder oftast bättre viktfördelning och det säger Chevrolet att man har lyckats med. Man får även en lägre sittposition och två bagageutrymmen. I det bak ska man få plats med en golfbag och i fronten en kabinväska. Köper man värstingversionen med Z51 Performance Package får man en rejält snabb bil, 0 till 100 ska gå på under tre sekunder. Med Z51-paketet får man bättre dämpare, större bromsskivor, bättre kylning och härligare avgassystem. C8 är förresten den första Corvetten med Launch Control. Motorn är en V8:a på 6,2 liter som ger 495 hästar och 637 Nm med det där Z51-paketet. Motorn går att beskåda genom en fin glasruta. Växlar gör man med en ny dubbelkopplingslåda med åtta växlar. Man kan ställa in olika typer av körstilar och det riktigt feta sportläget kallas, så klart, för Z mode och slås på genom en speciell knapp på ratten. På insidan har man lagt till onödigheter som ljudsystem från Bose och en stor skärm på 12 tum. Eller skoja bara, det är säkert trevligt även om man bör lyssna mest på V8:an. Nya Corvette börjar produceras i slutet av året. Nedan finns massor med bilder och 23 (!) videoklipp från Chevrolet där de går igenom hela bilen. Tumnagel
46.6°
+
Roger Åberg
0

Lyssna på nya Corvette
Blir nog bra med mittmotor

I klippet ovan har man samlat hur mittmotorn i den kommande Corvetten låter. Bilen är fortfarande kraftigt maskerad men motorljudet verkar inte ha dämpats särskilt mycket. Instegsversionen får en ny V8:a på 6,2 liter utan överladdning på omkring 500 hästar medan kraftfullare versioner väntas få dubbelturbo istället för kompressor som man tidigare har kört med. Växellådan sägs vara en åttastegad med dubbelkoppling. Annat nytt kring Corvette är att den sista tillverkade C7:an nyligen auktionerades iväg för hela 2,7 miljoner dollar. C8 har premiär den 18 juli. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

50 år sedan Porsche presenterade 914
Tut i luren!

Nu fyller Porsches lilla modell 914 hela 50 år vilket givetvis är värt att fira och hylla. Sportbilen med mittmotor kallades även VW-Porsche 914 och var ett samarbete mellan Volkswagen och Porsche. 1969 ägde lansering rum på bilmässan i Frankfurt. Tanken med bilen var att ta fram ett komplement till 911 samtidigt som Volkswagen skulle få rida lite på sportbilsvågen. Modellen erbjöds med antingen en boxerfyra på 1,7 liter hämtad från Volkswagen Typ 4 (914/4) eller en boxersexa på 2,0 liter hämtad från 911 T (914/6). Den förstnämnda tillverkade man 115.646 stycken av medan det bara blev 3350 stycken med sexan tillverkade. Anledningen var att priset var för högt, och att det då inte skiljde särskilt mycket från att köpa en 911 istället. Hardcore Porsche-fans har väl kanske inte så mycket till övers för modellen men den är ändå ganska charmig. På sin tid blev den mycket populär bland surfare i Kalifornien och idag är det trevligt att se dessa klassiker när man är på bilträff. Den 2 juni anordnar Porsche Museum "Typically Porsche Day" där man uppmärksammar modellen och över 120 stycken ägare kommer att komma dit med sina bilar. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Gammal Honda Civic med mittmonterad V6:a
Habegär

Forza har dragit igång en ny serie på YouTube som de kallar för Along For the Ride. I det här första avsnittet får vi bekanta oss med en minst sagt speciell Honda Civic. Den har en V6:a som man har placerat i mitten av bilen strax bakom framstolarna och den driver i sin tur bakhjulen. Inte helt oväntat är bygget kraftigt inspirerat av Renault 5 Turbo, men vad gör det när slutresultatet blir så här fränt? Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Mercedes lyfter GLC
Och lägger ned SLC

En nyhet som inte inte fått någon plats här än men som nu får det är att Mercedes har ansiktslyft modellen GLC. Den står just nu utställd på mässan i Genève tillsammans med bland annat modellen SLC. Men där GLC kanske bjuder på något positivt är det negativa besked kring SLC - den kommer nämligen att läggas ned. GLC får lite kosmetiska uppdateringar i form av nya LED-strålkastare och uppdaterade baklampor. Mer teknik hittar även in under skalet samtidigt som nya motoralternativ tillkommer. Insidan får bland annat det nya infotainmentsystemet MBUX som har gest- och röststyrning. Motorerna går på bensin eller diesel och en nyhet är M264 - en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 258 hästar. Gällande SLC så är Final Edition som vi ser här sist ut och den är lackad Sun Yellow för att hedra originalet SLK från 1996. Bilen är en SLC 300 vilket innebär att den har en turbomatad fyra på 245 hästar under huven. Förutom lacken får man lite kolfiberdetaljer och givetvis ett antal plaketter som berättar att man sitter i en mycket speciell bil. Ryktena säger att bilen som kommer att ersätta SLC får mittmotor, och att den har siktet inställt på Porsches minstingar. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Ferrari vintertestar ny hybrid i Sverige
Presenteras i juli

Spionbilder från ett vintrigt Sverige som visar en testmula från Ferrari har dykt upp på internet. Det är inget konstigt med det men det som skiljer dessa är att bilen som är plåtad är en ny hybrid-modell. LaFerrari var Ferraris första inom kategorin men ytterligare en är alltså på väg, och den kommer modellmässigt att placera sig över nyligen presenterade F8 Tributo. Bilen kommer att använda sig av en V6:a (!) kopplad till en elmotor. Man lovar dock att Ferrari-känslan fortfarande kommer att finnas kvar. Tillverkaren planerar att presentera fem stycken nya modeller i år och hybriden är en av dem. Enligt uppgift ska den ha premiär i juli. Spionbilderna hittar du på länken nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Aston Martin Valkyrie har fått en son
Det här är AM-RB 003

Efter en teaser kring Valkyries son har Aston Martin nu officiellt presenterat bilen på mässan i Genève. Den kallas för tillfället för AM-RB 003 och är en mindre version av Valkyrie och något som i framtiden kommer att bli tillverkarens tredje modell med mittmotor. Bakom sittbrunnen sitter en nyutvecklad drivlina som man tagit fram själva. Den består av en turbomatad V6:a och ett hybridsystem. Några siffror kring detta får vi dock inte ta del av än. En cool grej är att bilen har ett slutet oljesystem kallat Nexcel som gör det möjligt att byta olja på bara 90 sekunder. Aston Martin Vulcan har samma grej, men det här blir första gången en bil för gatan får det. Vidare ska bilen vara rymligare än sin far och bjuda på bättre förvaringsutrymmen och möjligheten att packa något bakom stolarna. Endast 500 stycken exemplar kommer att tillverkas men när de dyker upp och vad de då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

9 000 stycken nya Corvette C7 står hos handlare osålda
Folk väntar på C8

En ny generation av Corvette är på gång. Det märks förutom på mängder av spionbilder också hos handlare i USA. Runt om i landet står det nämligen inte mindre än 9 000 stycken nya osålda exemplar. 2016 hade modellen sin topp då man lyckades sälja 40.689 stycken exemplar men efter det har efterfrågan dalat. I januari i år sålde man rekordlåga 800 stycken. Folk väntar helt enkelt på ersättaren som kommer bjuda på många saker C7 inte har - däribland mittmotor. En anledning till att man tillverkat så många exemplar ändå kan vara för att säkra upp då det kan krävas att fabriken får stänga ner under en period för att anpassas till tillverkningen av C8. Om potentiella köpare av den inte gillar nyheten när den väl är här kanske de köper en C7 istället, och antagligen kommer det erbjudas lite trevliga rabatter när en ny generation tar vid. Gällande att det står massa bilar hos handlare är för att ju fler de beställer ju bättre betyg får de hos Chevrolet - och är då högre upp på listan över vilka som får ta in C8 när den väl kommer. När C8 kommer att presenteras är fortfarande oklart men troligtvis blir det under andra halvan av året. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0
2018

Nästa Corvette ute på gatorna
Kanske kommer kosta 170.000 dollar

Nästa Corvette kommer med mittmotor och presenteras någon gång nästa år. Man är nu inne i de mer avancerade testfaserna och prototyper börjar dyka upp lite här och var på vägarna. Flera motoralternativ väntas, basversionen tros ha en vidareutveckling av den vanliga V8:a på 6,2 liter utan överladdning. Effekten i denna lär bli mer än 500 hästar. Sen snackas det även om en V8:a på 5,5 liter med dubbla turbo. Oavsett kommer alltså maskinerna att husera bakom kupén för bättre viktfördelning. Dubbelkopplingslåda kommer att erbjudas men man ska också ha tagit patent på en elektrisk slavcylinder så ett manuellt alternativ lär också gå att få. Färska rykten kring bilen säger att den kommer att ha en prislapp på 170.000 dollar. Det är väldigt mycket mer än dagens Corvette som börjar på strax över 55.000 dollar. Vilken version den saftiga prislappen skulle gälla framgår dock inte, och det kan ju även bara vara ett påhitt. Det har pratats om en hybrid-version med en sammanlagd effekt på omkring 1.000 hästar, om en sådan kommer kan det mycket väl bli den som skulle kunna kosta så här mycket. Tumnagel
33.4°
+
Bobby Green
0

Rykte Jaguar har mittmotorbil på gång
Ska lanseras 2022

För åtta år sedan visade Jaguar upp konceptbilen C-X75. Det var en modern uppföljare till superbilen XJ220 och året efter sa man att bilen skulle gå i produktion. Så blev det dock aldrig, och den allmänna internationella ekonomiska nedgången gjorde att planerna lades på is. Men nu sägs det att tillverkaren ändå har en bil med mittmotor på gång, dock lär den väl kanske inte bli så extrem som var C-X75 var. De nya planerna är att den ska lanseras 2022 och rykten säger att den kan döpas till J-Type. Väl här ska den konkurrera med modeller från exempelvis McLaren. Drivlinan ska vara av hybridtyp och består troligtvis av en V6:a parad med två elmotorer. Fyrhjulsdrift och en effekt på minst 550 hästar snackas det om. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Nästa Corvette verkar få aktiv aerodynamik
Patentritningar hittar ut på nätet

Ett par patentritningar från GM har hittat ut på nätet. På bilderna använder man dagens Corvette C7 men det borde alltså vara grejer som man håller på och utvecklar till den kommande C8:an vi ser här. Bland bilderna ser vi att man jobbar med Active Side Skirts, Active Spoilers och Downforce Generating Ducts. Det mest iögonfallande är ändå vingen på taket, den vore rolig att se i produktion. Nästa Corvette kommer att få mittmotor och rykten säger att det kommer att erbjudas en flat-plane crank-V8:a med minst 600 hästar och ett hybridalternativ med dubbelturbomatad V8:a på omkring 1.000 hästar. Bilen tros få sin premiär på North American International Auto Show nästa år. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

En nytillverkad Bubbla med mittmotor
Det här är Memminger Roadster 2.7

1992 började Georg Memming som ligger bakom företaget Memming att renovera gamla klassiska Bubblor. Spolar man fram till idag gör de dock så mycket mer än bara restaureringar, som exempelvis den egna bilen Memminger Roadster 2.7. Det är en bil som har kvar mycket av Bubblans klassiska utseende men med en sportigare profil och motorn placerad i mitten. Motorn är dock fortfarande luftkyld och som beteckningen avslöjar på 2,7 liter. Effekten anges till 210 hästar och 247 newtonmeter vilket borde räcka i denna typ av bil. För att matcha effekten sitter det skivbromsar från Porsche 911 runt om och bilen har även fått uppdaterad fjädring, lätta 18-tumsfälgar och vågen stannar till slut på låga 800 kilo. Bilen är baserad på en gammal Bubbla men vilken har man inte berättat än. Hjulbasen är förlängd men den totala längden är kortare än originalet. Som ni säkert även ser är bilen breddad. För tillfället är Roadster 2.7 endast ett koncept men om tillräckligt många är intresserad kan det bli så att man tillverkar upp till 20 stycken exemplar. Vad prislappen skulle kunna ligga på då är oklart för tillfället. Tumnagel
58.0°
+
Bobby Green
0
2017

Playboyen Lapo Elkann har designat en Pagani
Inspirerad av Fiat Turbina Concept

Lapo Elkann är barnbarn till Giovanni "Gianni" Agnelli som tidigare var vd för Fiat. Lapo är själv entreprenör och har en något stökig bakgrund med droger och festande. Han anses vara en riktig playboy och flanerar gärna omkring på röda mattor iförd kläder som sticker ut - kanske är det också anledningen till att han 2008 blev utnämnd till International Best Dressed av tidningen Vanity Fair. Han gillar bilar och har hela livet levt i bilvärlden. 2011 jobbade han tillsammans med Gucci för att ta fram en specialversion av Fiat 500 och han har varit den drivande kraften i Ferrari Tailor Made där kunderna får speca upp sina bilar precis som de vill ha dem. Nu har hans företag Garage Italia Customs tillsammans med Pagani tagit fram en specialversion av modellen Huayra och den kallas för Huayra Lampo. Inspirationen kommer från Fiat som 1954 skapade den häftiga konceptbilen Turbina. Den hade en mittmotor med tre stycken turbiner monterade på sig och en total effekt på 300 hästar. Lite designdetaljer från konceptet hittar vi alltså på den här Huayran som man har filat på under två års tid. Förutom lack och färgsättning är bilen original vilket innebär att den har en mittmonterad V12:a på 6,0 liter som ger 730 hästar. Proud and Happy?????????? #pagani #garageitaliacustoms #lapoelkann #horaciopagani #huayrapagani #customcar #drivetastefully #motioncouture #carporn #supercar Ett inlägg delat av " style=" color:#c9c8cd; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; font-style:normal; font-weight:normal; line-height:17px;" target="_blank"> Garage Italia (@garageitaliacustoms) Dec 14, 2017 kl. 2:45 PST Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Hur bra var egentligen första R8:an?
En blivande klassiker? Eller redan en klassiker?

I går postade jag en artikel om hur det är att leva med en Audi R8 Spyder av senaste snitt. Men jag har en förkärlek för originalet, den med den lite tröttare V8:an. Men i den här bilen spelar det mindre roll, när motorn sitter precis vid öronen och skakar om hela bilen spelar 0-100-tider mindre roll. Känslan av mittmotor i magisk kombination med att fungera som bilen man kör till jobbet varje dag är rätt unik faktiskt. Doug DeMuro har fått tag på ett väldigt fint exemplar som i mina ögon är perfekt förutom automatlådan. Första generationens R8 ska nog vara manuell trots allt trots att jag nog tyckte annorlunda för i tiden. Hade jag haft en halv miljon över hade jag faktiskt köpt en. De ligger runt där på Blocket och de lär inte sjunka, om de inte är grovt vanvårdade. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Tata Motors har en tvåsitsig sportbil på gång
Med mittmotor

Det enorma indiska bilföretaget Tata Motors som bland annat äger Jaguar/Land Rover kommer att presentera något spännande på årets upplaga av Genève-mässan. I deras monter kommer det nämligen att stå en tvåsitsig sportbil med mittmotor. Bilen som än så länge går under namnet Futuro kommer att vara den första modellen under det nya varumärket Tamo. Det ryktas om att motorn är en turbomatad maskin på 1,2 liter som ska ge 180 hästar. Inga värstingsiffror men i samma veva sägs det även att bilen kommer att väga under 800 kilo. Endast 250 stycken exemplar kommer att tillverkas och försäljningen väntas dra igång i mitten av nästa år. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2016

Porsche presenterar 911 med mittmotor
Bättre viktfördelning i nya 911 RSR

Vid en första anblick kanske det bara ser det ut som en vanlig 911 försedd med ett extremt kjolpaket och en vansinnig vinge. Men det finns något unikt som döljer sig där under skalet. Bilen har nämligen boxersexan placerad i mitten, vilket är första gången för 911. Detta gör man för att få en bättre viktfördelning i bilen, att ha motorn i svansen som tidigare blir lite för tungt så långt bak. Dock hjälper vikten på bakaxeln till att hålla bilen stabil när det är blött. Det ska bli intressant att se hur den nya bilen kommer att uppträda. Motorn som inte har någon överladdning är på 4,0 liter och den ger 510 hästar. Till den kopplas en sexstegad sekventiell växellåda. Vikten på bilen anges till 1 243 kilo. 911 RSR som den här skapelsen heter kommer Porsche att tävla med i långdistansracing nästa säsong. Målet är att delta i 19 stycken tävlingar och det finns två stycken exemplar man kommer att köra med. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Rykte Dieselgate tvingar Audi att slopa egen plattform
Ingen mera mittmotor för R8 och bakhjulsdrift för A4?

Dieselgate sätter inte helt oväntat sina spår och Volkswagen-koncernen måste göra stora besparingar för att hålla sig över ytan. Nu verkar en av åtgärderna för Audis del vara att sluta utveckla och designa den egna plattformen MLB som i dag är grund för A4, A5, A6, A7, A8, Q5 och Q7 och istället basera nästkommande modeller på Porsches platta MSB. MSB är byggd för bak- och fyrhjulsdrivna modeller vilket skulle kunna innebära att nästa A4 och A5 byter från en längsgående motorlayout till en tvärställd samtidigt som bilen blir bakhjulsdriven. Vidare skulle det även kunna innebära att mittmotorplattformen som återfinns i modellen R8 försvinner helt och att nästa generation istället baseras på Porsche 911. Det här är som sagt bara rykten än så länge och vi får se vad det blir av det. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida