m

Lexus LFA och Porsche Carrera GT bjuder på välljud
En V10:a är inte så dumt ändå

Lexus LFA och Porsche Carrera GT har något väldigt mumsigt gemensamt - de har båda en V10-motor. Och det är nog dessa två som låter bäst när det kommer till V10-försedda bilar för gatan, eller vad tycker ni? Här får vi höra de båda bjuda på sina välljudande toner. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Därför låter bilen bäst när den är kall
Om den har förbränningsmotor alltså

Att starta en elbil när den är kall bjuder inte på någon direkt spännande upplevelse. Har man dock en bil med förbränningsmotor av den lite roligare sorten kan man bjudas på lite extra mysigt motorljud just vid detta tillfälle. Men varför? Jo, det är för att motorn gör allt den kan för att värma upp sig och på köpet går väldigt ineffektivt. Bonusen för den som lyssnar är det härliga ljudet, som tonas ned rejält när temperaturen väl har stigit en aning. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Smygtitt på nya Bentley Continental GT Speed
Vi får även höra lite hur den låter

Den 23 mars kommer Bentley att dra täcket av nya Continental GT Speed. Nu får vi en första titt på hur den prestandafokuserade modellen ser ut och vi får även höra lite hur den kommer att låta. Enligt Bentley är det här "The most capable, performance-focused Bentley yet – with no compromise to comfort or luxury". Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Lotus Evija får ljud från klassisk Formel 1-bil
Elbilen kommer brumma lite i alla fall, typ

Lotus har tagit hjälp av den brittiska musikproducenten Patrick Patrikios för att ta fram ljud till den eldrivna modellen Evija. Bland annat har han spelat in motorljudet från den ikoniska Formel 1-bilen Lotus 49 och dragit ned tempot på detta för att få något som passar Evija. "I adjusted the replay speeds and digital filtering of the Type 49 to generate a soundscape for the Evija – it was a very organic process. We all wanted something to spark an emotional connection between car and driver. Sound is hugely influential when it comes to creating and forming emotions, to enrich that bond that’s such a critical part of the Lotus experience." Vidare har Patrick varit ansvarig för att ta fram alla andra ljud en bil ger ifrån sig - som exempelvis ljudet när bilens elektronik startas upp, bältesvarning och hur det låter när man aktiverar blinkersen. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M3 och M4 med M Performance-avgassystem
Bara jag som tycker det låter skit?

Turbo är ju kul och så men det är ett väldigt effektivt sätt att döda härligt motorljud. Nu för tiden finns det få nya bilar som inte har turbo så vi får väl helt enkelt leva med detta. För att kompensera är det många tillverkare som erbjuder roligare avgassystem till bilarna för att liva upp ljudbilden lite. Här får vi höra hur nya BMW M3 och M4 låter med M Performance-avgassystem, och även med standardsystem. Som en gräsklippare om ni frågar mig. Nedan kan du lyssna på skillnaderna mellan M3/M4 (G80/G82), M4 (F82) och M3 (E92 med V8:a). Vilken av dessa tycker du låter bäst? Tumnagel
21.3°
+
Bobby Green
0

Leveranserna av Aston Martin Valkyrie ska dra igång i år
Två år senare än planerat

Sommaren 2016 presenterade Aston Martin och Red Bull den gemensamma hyperbilen Valkyrie. Forfarande har dock inga kunder fått något exemplar, men snart ska det bli ändring på detta. Aston Martins vd Tobias Moers lovar att de första leveranserna ska dra igång i mitten av året. Det är fortfarande två år senare än man först lovade men den som väntar på något gott... väntar alltid för länge. "I apologize that itx27s taking a little longer than we promised you. But now wex27re on the run with Valkyrie. Therex27s still a path to go. Therex27s still a lot of things to go, but Ix27m confident that wex27ll have the car available to you as our customers by mid x2721." Endast 175 stycken exemplar av Valkyrie kommer att tillverkas och av dessa kommer 150 stycken vara för gatbruk och 25 stycken endast för bankörning (AMR Pro-versionen). Alla får en Cosworth-utvecklad V12:a på 6,5 liter parad med ett KERS-hybridsystem. Effekten anges till 1160 hästar och det sinnessjukt trevliga motorljudet skickas ut till omgivningen via ett 12-till-1-avgassystem. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Ljud ska göra oss mindre åksjuka i självkörande bilar
Och få oss att lita på dem

Framtidens bilar kommer ju förhoppningsvis vara helt självkörande, i alla fall en del av dem. Men med det kommer det även en del problem och ett gäng på Volvo har forskat i om de går att lösa med hjälp av ljud och ljuddesign. I korthet handlar det om att få de som åker med att lita på bilen och lite på att bilen ser vad som händer och kommer att hända, men det handlar också om att hjälpa den som till exempel vill arbeta eller läsa i bilen att inte bli åksjuk. Det här är mycket intressant så jag tog ett snack med några av de som forskat kring detta. Tumnagel
45.6°
+
Roger Åberg
0

Lyssna på den eldrivna kompressorn i Audi SQ5 Sportback TDI
Låter som en liten fågel

Det finns få saker här i livet som jag ogillar såpass mycket som fejkat motorljud. Men tyvärr bestämmer jag inte över alla biltillverkare så jag får väl helt enkelt acceptera att skiten finns. Men jag kommer aldrig att tycka om det, för det låter just skit. Oavsett vad någon säger. Hur som helst så har Audi SQ5 Sportback TDI självklart fejkat motorljud för Audi tror att ägarna skulle bli tokiga på dieselknattret. Men det låter inte bara knasigt bakom bilen utan även under huven. Bilen är nämligen utrustad med en eldriven kompressor förutom den avgasdrivna turbon och man kan tydligt höra när den jobbar. Vid 1:23 in i detta klipp så får vi höra hur det låter. Vad tycker ni om ljudet bilen ger ifrån sig? Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0
2020

Fira av året med en välljudande Ferrari F40
Svårslaget

Det har blivit dags att vinka farväl till 2020 som tyvärr för många har varit ett pissår. Så för att säga tack och hej och välkomna 2021 med öppen famn passar väl ett klipp på en Ferrari F40 utrustad med ett Tubi Inconel LM Competition-avgassystem perfekt? Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Toyota GR Yaris busar i snön
Ser kul ut!

Snö och en fyrhjulsdriven bil är ju en kul kombo. Och eftersom Toyota GR Yaris driver på alla fyra hjul ska den såklart ut i snön och busa, vilket vi får ta del av här. De otroligt dåliga fejkade motorljudet som strömmar ur bilens högtalare ingår. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Naran Automotive presenterar hyperbilen Naran
Har plats för fyra stycken personer

I somras smygvisade ett företag vid namn Naran Automotive en hyperbil som lovade över tusen hästar. Nu är bilen som kort och gott heter Naran officiell. Och det som gör den lite speciell är att den faktiskt har plats för fyra stycken personer. Eller man benämner den som 2+2 så det handlar troligtvis om ett nöd-baksäte och säkerligen inget för långa vuxna att placera sig i. Designat har Jowyn Wong gjort och det är han som ligger bakom linjerna på Apollo IE och De Tomaso P72. Motorn som är en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter är monterad framtill, fast bakom framaxeln så bilen räknas som en mittmotorbil. Maskinen är framtagen av tyska Racing Dynamics och utvecklar 1048 hästar och 1036 newtonmeter i vrid. Det är tillräckligt för att skicka bilen från stillastående till 100 km/h på runt 2,3 sekunder och för att ge den en toppfart på över 370 km/h. Kraften skickas till alla fyra hjulen men man kan välja att den bara ska driva på bakhjulen. Endast 49 stycken exemplar kommer att tillverkas och premiär blir i början av nästa år. Vad man får betala för en bil framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Porsche Carrera GT har fyllt 20 år!
Modellen med vackraste motorljudet får nu handla på Systemet

I slutet av september år 2000 körde racerföraren Walter Röhrl runt med en Porsche Carrera GT Concept i Paris eskorterad av poliser. Produktionen drog visserligen inte igång förrän 2003 men modellen har nu alltså funnits i 20 år vilket såklart är värt att hylla. Konceptet baserades på en ny typ av racerbil som man tänkte tävla med i 24-timmars på Le Mans. Den hade chassi i kolfiber, V10-motor och dess internbeteckning var 9R3. Men man bestämde sig för att lägga ned tävlingssatsningarna, och tog istället fram en gatversion. Bilen bjuder på massvis av godsaker som exempelvis keramiska bromsskivor, kolfibermonocoque och horisontellt liggande fjädrar. Men en stor grej var såklart motorn. I produktionsversionen ökade litervolymen från 5,5 till 5,7 liter. De tio cylindrarna såg tillsammans till att ge maskinen 612 hästar och 590 newtonmeter i vrid. Som enda alternativ erbjöds en sexväxlad manuell växellåda som i sin tur driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder, 0-200 på 9,9 och toppfarten anges till 330 km/h. Bilen väger in på 1380 kilo. Tillverkningen pågick från 2003 till 2005 och 1270 stycken exemplar blev till. Frånpriset när bilen var ny låg på 452.690 euro - en summa som stigit ordentligt med åren. Jag själv hade turen att få inspektera ett exemplar med egna ögon i år och det är verkligen en fantastisk skapelse. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Jeep bekräftar Wrangler med V8:a
Släpps nästa år

I somras visade Jeep upp Wrangler 392 Concept där man stoppat ner en V8:a under huven. Nu bekräftar tillverkaren att en sådan version är på väg, och att det handlar om en Hemi-V8:a. Denna ska släppas nästa år men vi får ingen närmare information kring vad den kommer att bjuda på, förutom lite motorljud i följande klipp. Konceptet hade en maskin på 6,4 liter som gav 450 hästar och 609 newtonmeter kopplad till en åttastegad automatlåda. Produktionsversionen förväntas ha samma specar. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Shmee tittar på en Bugatti Bolide
Dat motorljud!

Här har vi en väldigt entusiastisk genomgång av en Bugatti Bolide från Schmee150. Som vi skrev tidigare i veckan så har denna W16-maskinen fyra stycken turboaggregat och 1 850 hästar och lika många newtonmeter i vrid. Bilens torrvikt ligger på 1 240 kilo enligt Bugatti själva ska bilen klara 0 till 100 km/h på 2,17 sekunder, 0-200 på 4,36, 0-300 på 7,37, 0-400 på 12,08 och 0-500 km/h på bara 20,16 sekunder. Tumnagel
40.1°
+
Frode Wikesjö
0

Du kommer kunna välja hur Mercedes EQ-modeller ska låta
Styr elbilens ljud från infotainmentsystemet

En av elbilarnas fördelar enligt mig är att de är tysta. Man liksom bara glider fram och behöver inte sitta och lyssna på en slirande fläktrem eller annat ofog som håller på där under huven. Men tydligen vill inte elbils-kunderna att det ska vara tyst. Visst, det finns krav på att en elbil ska låta på utsidan för att uppmärksamma folk om att man kommer, men att massa fejkat ljud ska hålla på på insidan av bilen - vill man verkligen det? Det verkar så, och i Mercedes eldrivna EQ-bilar kommer man själv kunna välja hur det ska låta via infotainmentsystemet. Eller i alla fall bland de förinspelade ljuden som ingenjörerna har tagit fram. Exakt hur det kommer att låta får vi inga exempel på nu men som väntat handlar det om olika ljud baserade på hur mycket eller lite man gasar, om man är i sport-läge och om regenerering pågår. Via OTA-uppdateringar kommer nya ljud att kunna läggas till allt eftersom. Som tur är ska man kunna stänga av allt fejkat ljud om man vill. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Så här låter Lamborghini Essenza SCV12
Ej som en elbil

I somras drog Lamborghini täcket av modellen Essenza SCV12. Den här får man bara köra med på bana och nu får vi äntligen se den göra det, på Monza. Det innebär även att vi får höra hur bilen låter och satan i gatan - eargasm! Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Serietillverkningen av Audi e-tron GT drar igång i slutet av året
Kommer dyka upp i RS-version

Det har nu gått två år sedan som Audi först visade upp konceptet e-tron GT. Det här är deras Porsche Taycan kan man säga eftersom modellen bygger på samma grund - J1-plattformen. I slutet av året kommer serietillverkningen av modellen att dra igång och den kommer att byggas bredvid R8 i fabriken Audi Böllinger Höfe som ligger i den tyska staden Neckarsulm. 85 procent av tillverkningen kommer att ske med hjälp av robotar. e-tron GT mäter 4,96 meter på längden, 1,96 på bredden, 1,38 på höjden och har en hjulbas på 2,9 meter. Det är nästan exakt samma mått som Taycan. Precis som sitt syskon kommer även e-tron GT att få fejkat motorljud. Det sitter två stycken högtalare i kupén som simulerar när man gasar och tydligen har man jobbat extremt mycket med att få till det. Det finns även en högtalare på utsidan som spyr ut sig ljudligheter. Det kommer till och med att finnas en extra yttre högtalare på tillvalslistan för den som verkligen vill höras. Undertecknad som bara tycker att detta är trams lär tyvärr ändå inte bli imponerad. En RS-version av modellen kommer att dyka upp men om den då får fem yttre högtalare som standard får vi återkomma till. Läs mer om tillverkningsprocessen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Lyssna på nya BMW M4 Competition
Hiss eller diss?

Förra veckan presenterades nya BMW M4 och här får vi höra hur den låter i Competition-utförande. Bilen har en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter som ger 510 hästar. Vad tycker ni om ljudet? Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Lyssna på det råa ljudet från en Koenigsegg Jesko
Mumma!

En sak som jag verkligen gillar med Koenigseggs bilar är att de låter råa, och inte som ett TV-spel där motorljudet bara ökar i en rak linje. Här låter det istället olika hela tiden och mer levande. Nya modellen Jesko är inget undantag och det får vi ytterligare bevis på i klippet nedan. Ljudet kommer från en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter och det som hjälper till så att det låter så där fint är en så kallad "flat plane"-vevaxel. När man kör på E85 ger maskinen 1600 hästar. Tillverkningen av Jesko ska dra igång i slutet av året. Visa det här inlägget på Instagram A behind the scenes clip of one of our Jesko prototypes having a great time in the sun on our runway. Ett inlägg delat av Koenigsegg (@koenigsegg) 23 Sep 2020 kl. 2:57 PDT Tumnagel
53.4°
+
Bobby Green
0

Ja, Nissans nya Z får manuell låda
Och så här låter bilen

Nissan har ända sedan 2009 tillverkat 370Z och det börjar verkligen att bli dags för en ersättare. En ny retroinspirerad modell är på gång och nästa onsdag kommer Nissan att presentera den. Man hinner med några fler teasers innan dess och den senaste bekräftar ryktena om att bilen får manuell låda. Vi får även höra lite hur motorn låter. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Ford Puma ST presenteras den 24 september
De ansvariga gör motorljud med munnen

Att Ford har en ST-version av Puma på gång vet vi sedan tidigare, men inte vilket datum den ska presenteras. Nu får vi reda på att det hela kommer att ske den 24 september genom ett klipp där de som varit ansvariga för bilen gör motorljud med munnen i väntan på the real deal. Fiesta ST bjuder på 200 hästar och sexpetad manuell låda, Puma ST borde erbjuda något liknande. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Stock car-race i skala 1:64
Hej vad det går!

Vi har tidigare visat klipp från YouTube-användaren 3DBotMaker och de små bilarna som rejsar omkring på en bana med tillhörande motorljud och kommentatorspår. Här är det dags för lite stock car-körning och det är precis lika fartfyllt som det vi tidigare har sett. Bonusklipp nedan och massa mer racing på länken. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

2electrons eldrivna motorcykel låter som en ylande sporthoj
Ska även vibrera som en

En av sakerna som försvinner med en eldriven motorcykel är motorljudet. Visst, elmotorn kanske viner lite men det är inte något man kan jämföra med mullret eller ylandet som en förbränningsmotor ger ifrån sig. Och gillar man sånt kanske en elhoj inte är något som lockar? Det italienska företaget 2electron vill ändra på det med sitt bygge kallat Emula, som både låter som en ylande sporthoj och som vibrerar på samma vis som en sådan gör. Systemet kallas för McFly Core och det följer ditt rullande på gasen och skickar sedan ut emulerat ljud i strategiskt placerade högtalare runt hojen. Om du inte vill störa omgivningen med ljudet (oljudet?) kan du bara låta det skickas till dina trådlösa hörlurar så att bara du hör när du är ute och gasar. Som vi kan se i videon följer ljudet med när du växlar upp och ned och även om det kanske ser ut att lagga lite kanske det gör körkänslan lite vassare. Vibrationerna vid växling, kopplande och gaspådrag ska ske med hjälp av bashögtalare. Det ska finnas tre stycken olika ljudspår att välja mellan - 250-kubiks tvåcylindrig tvåtaktare från 1989, 800-kubiks tvåcylindrig fyrtaktare från 2004 och 600-kubiks fyrcylindrig fyrtaktare från 1999. Fler ska dock tillkomma. Det finns fyra stycken olika körlägen - Real Emulation, Easy Simulation, Arcade Emulation och Beginner Emulation. Väljer du det första kommer hojen dö om du varvar för lite när du släpper kopplingen. Den kommer även att gå sämre om du kör på för hög växel, precis som på en vanlig hoj alltså. Väljer du Easy-läget kommer den dock inte att dö eller gå sämre. Kör du Arcade behöver du inte koppla och kör du Beginner behöver du inte ens växla. När hojen och tekniken kan tänkas hitta ut på marknaden är oklart för tillfället. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Claude Lelouch återskapar C'était Un Rendez-Vous
Den klassiska franska streetracing-filmen från 1976

Den franska kortfilmen Cx27était Un Rendez-Vous släpptes 1976 och är idag en riktig klassiker som aldrig kommer gå ur tiden. Den är filmad av Claude Lelouch och det sägs att kameran sitter monterad på hans egna Mercedes 450 SEL, och att det är han som kör. Motorljudet kommer från en Ferrari 275 GTB och är pålagt i efterhand. Filmen rörde upp mycket känslor när den släpptes, speciellt hos de franska polismyndigheterna som inte var direkt roade över den snabba körningen genom Paris. Igår återskapade Claude filmen igen, eller i alla fall känslan av den. Det gjordes på gatorna i Monaco, självklart avstängda för ändamålet. Bilen som man använde är en Ferrari SF90 Stradale och bakom ratten på den satt F1-föraren Charles Leclerc. När den nya filmen kommer att släppas är oklart just nu. Originalet har ni här nedan. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Raka rör på nya Corvette
Hur låter den tycker ni?

I nya Corvette sitter en LT2-V8:a på 6,2 liter utan överladdning. Motorn låter lite återhållsam original men sjunger fint om man hjälper den på traven. Ägaren av det här exemplaret har smackat på ett nytt avgassystem från Fabspeed med raka rör och så här låter det. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Lexus LFA på dynon
Har ett motorljud som är svårt att tröttna på

Lexus lyckades verkligen med motorljudet när modellen LFA togs fram. Yamaha var med och utvecklade hur V10:an skulle låta och i mina öron gjorde man alla rätt. Här får vi höra maskinen yla fastspänd i en dyno. Resultaten säger 531 hästar på hjulen vilket är mer än vad Lexus angivit i sina siffror. Bonusklipp nedan. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida