m

Du kommer kunna välja hur Mercedes EQ-modeller ska låta
Styr elbilens ljud från infotainmentsystemet

En av elbilarnas fördelar enligt mig är att de är tysta. Man liksom bara glider fram och behöver inte sitta och lyssna på en slirande fläktrem eller annat ofog som håller på där under huven. Men tydligen vill inte elbils-kunderna att det ska vara tyst. Visst, det finns krav på att en elbil ska låta på utsidan för att uppmärksamma folk om att man kommer, men att massa fejkat ljud ska hålla på på insidan av bilen - vill man verkligen det? Det verkar så, och i Mercedes eldrivna EQ-bilar kommer man själv kunna välja hur det ska låta via infotainmentsystemet. Eller i alla fall bland de förinspelade ljuden som ingenjörerna har tagit fram. Exakt hur det kommer att låta får vi inga exempel på nu men som väntat handlar det om olika ljud baserade på hur mycket eller lite man gasar, om man är i sport-läge och om regenerering pågår. Via OTA-uppdateringar kommer nya ljud att kunna läggas till allt eftersom. Som tur är ska man kunna stänga av allt fejkat ljud om man vill. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Så här låter Lamborghini Essenza SCV12
Ej som en elbil

I somras drog Lamborghini täcket av modellen Essenza SCV12. Den här får man bara köra med på bana och nu får vi äntligen se den göra det, på Monza. Det innebär även att vi får höra hur bilen låter och satan i gatan - eargasm! Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Serietillverkningen av Audi e-tron GT drar igång i slutet av året
Kommer dyka upp i RS-version

Det har nu gått två år sedan som Audi först visade upp konceptet e-tron GT. Det här är deras Porsche Taycan kan man säga eftersom modellen bygger på samma grund - J1-plattformen. I slutet av året kommer serietillverkningen av modellen att dra igång och den kommer att byggas bredvid R8 i fabriken Audi Böllinger Höfe som ligger i den tyska staden Neckarsulm. 85 procent av tillverkningen kommer att ske med hjälp av robotar. e-tron GT mäter 4,96 meter på längden, 1,96 på bredden, 1,38 på höjden och har en hjulbas på 2,9 meter. Det är nästan exakt samma mått som Taycan. Precis som sitt syskon kommer även e-tron GT att få fejkat motorljud. Det sitter två stycken högtalare i kupén som simulerar när man gasar och tydligen har man jobbat extremt mycket med att få till det. Det finns även en högtalare på utsidan som spyr ut sig ljudligheter. Det kommer till och med att finnas en extra yttre högtalare på tillvalslistan för den som verkligen vill höras. Undertecknad som bara tycker att detta är trams lär tyvärr ändå inte bli imponerad. En RS-version av modellen kommer att dyka upp men om den då får fem yttre högtalare som standard får vi återkomma till. Läs mer om tillverkningsprocessen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Lyssna på nya BMW M4 Competition
Hiss eller diss?

Förra veckan presenterades nya BMW M4 och här får vi höra hur den låter i Competition-utförande. Bilen har en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter som ger 510 hästar. Vad tycker ni om ljudet? Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Lyssna på det råa ljudet från en Koenigsegg Jesko
Mumma!

En sak som jag verkligen gillar med Koenigseggs bilar är att de låter råa, och inte som ett TV-spel där motorljudet bara ökar i en rak linje. Här låter det istället olika hela tiden och mer levande. Nya modellen Jesko är inget undantag och det får vi ytterligare bevis på i klippet nedan. Ljudet kommer från en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter och det som hjälper till så att det låter så där fint är en så kallad "flat plane"-vevaxel. När man kör på E85 ger maskinen 1600 hästar. Tillverkningen av Jesko ska dra igång i slutet av året. Visa det här inlägget på Instagram A behind the scenes clip of one of our Jesko prototypes having a great time in the sun on our runway. Ett inlägg delat av Koenigsegg (@koenigsegg) 23 Sep 2020 kl. 2:57 PDT Tumnagel
53.1°
+
Bobby Green
0

Ja, Nissans nya Z får manuell låda
Och så här låter bilen

Nissan har ända sedan 2009 tillverkat 370Z och det börjar verkligen att bli dags för en ersättare. En ny retroinspirerad modell är på gång och nästa onsdag kommer Nissan att presentera den. Man hinner med några fler teasers innan dess och den senaste bekräftar ryktena om att bilen får manuell låda. Vi får även höra lite hur motorn låter. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Ford Puma ST presenteras den 24 september
De ansvariga gör motorljud med munnen

Att Ford har en ST-version av Puma på gång vet vi sedan tidigare, men inte vilket datum den ska presenteras. Nu får vi reda på att det hela kommer att ske den 24 september genom ett klipp där de som varit ansvariga för bilen gör motorljud med munnen i väntan på the real deal. Fiesta ST bjuder på 200 hästar och sexpetad manuell låda, Puma ST borde erbjuda något liknande. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Stock car-race i skala 1:64
Hej vad det går!

Vi har tidigare visat klipp från YouTube-användaren 3DBotMaker och de små bilarna som rejsar omkring på en bana med tillhörande motorljud och kommentatorspår. Här är det dags för lite stock car-körning och det är precis lika fartfyllt som det vi tidigare har sett. Bonusklipp nedan och massa mer racing på länken. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

2electrons eldrivna motorcykel låter som en ylande sporthoj
Ska även vibrera som en

En av sakerna som försvinner med en eldriven motorcykel är motorljudet. Visst, elmotorn kanske viner lite men det är inte något man kan jämföra med mullret eller ylandet som en förbränningsmotor ger ifrån sig. Och gillar man sånt kanske en elhoj inte är något som lockar? Det italienska företaget 2electron vill ändra på det med sitt bygge kallat Emula, som både låter som en ylande sporthoj och som vibrerar på samma vis som en sådan gör. Systemet kallas för McFly Core och det följer ditt rullande på gasen och skickar sedan ut emulerat ljud i strategiskt placerade högtalare runt hojen. Om du inte vill störa omgivningen med ljudet (oljudet?) kan du bara låta det skickas till dina trådlösa hörlurar så att bara du hör när du är ute och gasar. Som vi kan se i videon följer ljudet med när du växlar upp och ned och även om det kanske ser ut att lagga lite kanske det gör körkänslan lite vassare. Vibrationerna vid växling, kopplande och gaspådrag ska ske med hjälp av bashögtalare. Det ska finnas tre stycken olika ljudspår att välja mellan - 250-kubiks tvåcylindrig tvåtaktare från 1989, 800-kubiks tvåcylindrig fyrtaktare från 2004 och 600-kubiks fyrcylindrig fyrtaktare från 1999. Fler ska dock tillkomma. Det finns fyra stycken olika körlägen - Real Emulation, Easy Simulation, Arcade Emulation och Beginner Emulation. Väljer du det första kommer hojen dö om du varvar för lite när du släpper kopplingen. Den kommer även att gå sämre om du kör på för hög växel, precis som på en vanlig hoj alltså. Väljer du Easy-läget kommer den dock inte att dö eller gå sämre. Kör du Arcade behöver du inte koppla och kör du Beginner behöver du inte ens växla. När hojen och tekniken kan tänkas hitta ut på marknaden är oklart för tillfället. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Claude Lelouch återskapar C'était Un Rendez-Vous
Den klassiska franska streetracing-filmen från 1976

Den franska kortfilmen Cx27était Un Rendez-Vous släpptes 1976 och är idag en riktig klassiker som aldrig kommer gå ur tiden. Den är filmad av Claude Lelouch och det sägs att kameran sitter monterad på hans egna Mercedes 450 SEL, och att det är han som kör. Motorljudet kommer från en Ferrari 275 GTB och är pålagt i efterhand. Filmen rörde upp mycket känslor när den släpptes, speciellt hos de franska polismyndigheterna som inte var direkt roade över den snabba körningen genom Paris. Igår återskapade Claude filmen igen, eller i alla fall känslan av den. Det gjordes på gatorna i Monaco, självklart avstängda för ändamålet. Bilen som man använde är en Ferrari SF90 Stradale och bakom ratten på den satt F1-föraren Charles Leclerc. När den nya filmen kommer att släppas är oklart just nu. Originalet har ni här nedan. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Raka rör på nya Corvette
Hur låter den tycker ni?

I nya Corvette sitter en LT2-V8:a på 6,2 liter utan överladdning. Motorn låter lite återhållsam original men sjunger fint om man hjälper den på traven. Ägaren av det här exemplaret har smackat på ett nytt avgassystem från Fabspeed med raka rör och så här låter det. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Lexus LFA på dynon
Har ett motorljud som är svårt att tröttna på

Lexus lyckades verkligen med motorljudet när modellen LFA togs fram. Yamaha var med och utvecklade hur V10:an skulle låta och i mina öron gjorde man alla rätt. Här får vi höra maskinen yla fastspänd i en dyno. Resultaten säger 531 hästar på hjulen vilket är mer än vad Lexus angivit i sina siffror. Bonusklipp nedan. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Pigg Peugeot 207 med sinnessjukt motorljud
Hej vad det går!

På Leadfoot Festival som anordnades i februari deltog den här Peugeot 207. Men det är inte den aggressiva karossen eller fläskiga bakvingen som får den här bilen att sticka ut, utan motorljudet. Lyssna bara, och njut. V6:a på 3,5 liter hämtad från en Formula Renault-bil. 450 hästar vid 8500 varv, fyrhjulsdrift, sexväxlad låda och 0-100 km/h på 2,6 sekunder. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

Nytt klipp på Lamborghinis kommande banbil
Så här låter 830 hästar

Lamborghinis racing-division Squadra Corse håller som vi tidigare berättat om på med en ny hyperbil som man endast kommer att få köra på banan med. Med den här videon vill man visa att utvecklingen går framåt samtidigt som vi bjuds på lite vrålande motorljud. Målet är att presentera bilen någon gång i sommar. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Få din Tesla Model 3 att låta som en bil med förbränningsmotor
Bra eller anus?

En av sakerna folk verkar uppskatta med elbilar är att de är så tysta. Men vill man ändå att det ska låta lite när man trycker på gasen finns givetvis lösningar för detta. En del tillverkare har rymdljud som spelas upp på in- och utsidan men om man inte tycker att det är tillräckligt kan även avgastillverkaren Milltek Sport hjälpa till. De har tagit fram ett system för Tesla Model 3 Performance som får den att låta som en bil med en stor förbränningsmotor under huven. Personligen tycker jag att det låter som skit, vad tycker ni? Testandet av ljudet börjar vid 5:11. Bonusklipp nedan. Tumnagel
25.0°
+
Bobby Green
0

Bugatti Veyron får nytt avgassystem i titan
Låter betydligt högre

Bugatti Veyron må vara en av modellerna med störst motor och mest effekt, men så vidare värst högljudd är den inte. Och det är inte meningen heller. Bilen har ett avgassystem i titan som brukar innebära att klangen blir väldigt trevlig, men det är fortfarande ganska bra dämpat. Här monteras ett nytt system i titan som skippar resonatorerna och därmed kör raka rör efter katalysatorerna. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

En Pagani Zonda Cinque bjuder på lite motorljud
Ja men så trevligt

I såna här tider behöver vi saker som piggar upp och motorljudet från en manuellt växlad Pagani Zonda Cinque är precis en sådan sak. Lyssna och njut! Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Porsche investerar i företag som gör fejkat motorljud
Så att man får till det där unika Porsche-ljudet

Porsche har nu köpt in sig i företaget DSP Concepts. Det är baserat i Silicon Valley och expertisen ligger kring att utveckla mjukvara för ljudsignaler och ljud-algoritmer. Andra som har investerat i företaget är BMW iVentures, Innovation Growth Ventures/Sony Innovation Fund, MediaTek Ventures och ARM loT fund. Här kan man alltså få hjälp att få till det där fejkade motorljud i sin elbil precis som man vill ha det. Oliver Seifert som är Vice President of Electrics/Electronics Development hos Porsche säger följande: "We are all familiar with the unique Porsche combustion engine sound. We transferred this essential Porsche element to electric powertrains with our first electrically driven sports car, the Taycan. DSP Concepts technology makes it possible for our engineers to implement an individual sound concept for the Taycan and to create a unique Porsche sound signature." Tumnagel
31.1°
+
Bobby Green
0

Så här låter Maseratis första elbil
Inget klassiskt Maserati-ljud direkt

Nästa generation av Maseratis modeller GranTurismo och GranCabrio kommer att erbjudas med ren eldrift och nu får vi en kort teaser på hur denna drivlina kommer att låta. Och som väntat låter det som en symaskin, för det är ju typ så elbilar låter. Inget härligt bröl som Maseratis bilar brukar bjuda på utan snarare något som ofta hörs i rymdfilmer. Den nya drivlinan är utvecklad av Maserati själva i deras nya Innovation Lab som ligger i Modena. I klippet ser vi texten MMXXI vilket är latin för 2021 och antagligen signalerar när man kommer att presentera nya GranTurismo. GranCabrio väntas dyka upp året efter. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Honda lyfter Civic Type R
Får fejkat motorljud

I november förra året fick Hondas modell Civic sig ett lyft. Nu kommer samma behandling till värstingen Civic Type R. Bland nyheterna hittar vi det uppdaterade utseendet, större grill för bättre kylning, bättre känsla i ratten, andra stötdämpare för en lite mjukare körupplevelse, styvare bussningar i baken, uppdaterad interiör och något som många älskar - fejkat motorljud ur högtalarna. Den turbomatade fyran på 2,0 liter är oförändrad vilket fortfarande innebär 310 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Drivningen sker som vanligt endast på framhjulen och kraften kommer dit via en sexpetad manuell låda med diffspärr. Lansering sker nu i vår men några priser har vi inte fått än. Tumnagel
32.2°
+
Bobby Green
0

CES 2020 Nissan visar nytt ljudisoleringsmaterial
Väger 75 procent mindre

Ingenjörer hos Nissan har nu tagit fram ett nytt ljudisoleringsmaterial som ska vara hela 75 procent lättare än traditionella sådana. Det har en gallerstruktur som ska se till att kontrollera luftvibrationerna och på så vis begränsa ljud kring 500-1200 hertz och det är där vägbuller och motorljud brukar ligga. Vanlig ljudisolering brukar vara tillverkad av gummi men här har man valt en tunn plastfilm över strukturen istället. Vad själva gallret är tillverkat av får vi inte reda på. Förutom att spara in på vikten är det dessutom något billigare att tillverka. När den nya isoleringen kan hamna i produktionsbilar är oklart för tillfället. Tumnagel
51.7°
+
Bobby Green
0
2019

Taxi-stylad Peugeot 406 till salu
Lek att du är Daniel Morales

Huvudpersonen i Taxi-filmerna har alltid varit den vita Peugeoten. De första filmerna hade en 406 och sedan blev det 407. I Taxi 2 kör Daniel som han kallas runt med en faceliftad 406 och en replika av denna bil ligger nu uppe till försäljning för 3500 dollar på en rysk sida. Bilen har 28.000 mil på mätaren och under huven sitter en bensinfyra på 1,8 liter och 120 hästar. Lite mindre alltså än vad exemplaret i filmen hade, där satt det nämligen en V6:a på 2,9 liter och 210 hästar. Ingen värsting det heller men lite vassare. Motorljudet tog man dock från rallybilen Peugeot 306 Gti Evo 2 som har en 2-liters fyra på 280 hästar. Utseendet på kopian verkar man i alla fall ha fått till rätt. Du hittar bilen på länken nedan. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Hör Koenigsegg Jesko starta
Första gången?

Mig veterligen är det här första gången vi får höra lite hur Koenigsegg Jesko låter. Klippet är filmat i Koenigseggs fabrik och vi får en uppstart och sen lite torrgasande. Motorn är en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter som när den matas med E85 ska leverera 1600 hästar och 1500 newtonmeter i vrid. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0

Toyota Yaris GR-4 bjuder på fyrhjulsdrift
Blir snabbare än Yaris GRMN

För några veckor sedan började Toyota att teasa Yaris GR-4 som är en ny vassare version av modellen. Nu får vi ytterligare en teaser som bjuder på lite motorljud samtidigt som vi får reda på att bilen driver på alla fyra hjulen. Den här ska även vara snabbare än Yaris GRMN som släpptes hösten 2017. Den har en kompressormatad fyra på 1,8 liter och 212 hästar så det kanske innebär att GR-4 har ännu mer effekt. Toyota väntas avtäcka bilen inom några dagar. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Aston Martin Valkyrie brummar på Silverstone
Låter mumsigt

Utvecklingen av Aston Martins superbil Valkyrie fortskrider och precis som tidigare i år testas bilen för fullt på racerbanan Silverstone. Här får vi se en prototyp brumma omkring och sprida välljud från sin mustiga V12:a. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag. Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut. Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019 Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0

Lexus presenterar LC 500 Convertible
Ser trevlig ut

I början av året visade Lexus en cabriolet-version av modellen LC. Trots att bilen såg helt klart ut för produktion benämndes den som koncept. Nu presenterar man dock den färdiga produkten som kommer att ha sin premiär på Los Angeles Auto Show. Tillsammans med coupé-syskonet är det här nu Lexus flaggskepp i modellutbudet. Cabtakets linjer följer coupéns former och det består av fyra lager för att ge så bra ljudisolering som möjligt. Det tar 15 sekunder att öppna,16 att stänga och man kan köra det upp eller ner i upp till 50 km/h. Bilen mäter 4,76 meter på längden, 1,92 på bredden och 1,35 på höjden. Under huven sitter en V8:a på 5,0 liter som ger 471 hästar och 540 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till en tiostegad DirectShift-växellåda som i sin tur driver bakhjulen. En ljudgenerator skickar motorljudet extra mycket till kupén och ventiler i avgassystemet kan förstärka ljudet ytterligare. Samma grej kan även dämpa ljudet om man tycker att det bullrar för mycket. Planen är att man ska kunna beställa bilen nästa sommar men vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. En närmare titt på den får vi i klipp nummer två nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida