LIVE 11:00 Guldbron invigs!
m

SuperCharge - racing med eldrivna crossovers
Ny elmotorsportserie där man kör i stadsmiljö

Fler och fler motorsportserier med eldrivna fordon dyker upp. Den senaste kallas för SuperCharge och där ska man köra med eldrivna crossovers på korta och snabba banor i stan. Sporten lanseras 2022 och målet är då att hålla åtta stycken deltävlingar i städer i USA, Europa, Kina, Mellanöstern och Asien-Stillahavsregionen. Banorna ska vara en kilometer långa och innehålla sladdzoner och hopp. Bilarna man tävlar med heter SC01 och under skalet finns en elmotor fram och en bak som tillsammans genererar 680 hästar. Dessa får i sin tur kraft från ett batteripack på 40 kWh. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder och toppfarten anges till 200 km/h. Antispinn och antisladd finns inte. Bakom SuperCharge står Rob Armstrong som tidigare varit motorsportchef på marknadsföringsföretaget IMG och Max Welti som tidigare varit chef för Porsche Motorsport och Sauber F1:s lag. All logistik kring tävlingarna ska ske med med båt istället för flyg. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Hypen kring BMW M3 E30
Villhöver

1986 presenterade BMW Motorsport den första M3:an. Den baserades på 3-seriens andra generation E30 och man hade breddat, bantat och trimmat. Under huven satt en fyra på 2,3 liter som gav mellan 195 och 215 hästar. Bromsar och hjulupphängning hämtade man från den större 5-serien. För att kunna klassa in modellen för racing var man tvungen att bygga 5000 stycken exemplar. Men bilen sålde så bra att man fick bygga fler, och den fick leva ända till 1992. Idag är bilen högt värderad som klassiker och ett måste i samlingen för en riktig BMW M-nörd. I det här klippet från Hypebeast får vi reda på mer kring den här bilens hype. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Pandemin sätter pinnar i hjulet för IndyCars hybridbilar
Kommer nu lanseras 2023

Nästa år var det tänkt att den amerikanska racingligan IndyCar skulle introducera hybridmotorer i sina bilar. Nu skriver nyhetsbyrån AP att detta kommer att försenas på grund av pandemin. Tanken var att de båda motortillverkarna Honda och Chevrolet skulle börja ersätta ligans nuvarande motorer med hybridmotorer 2021. Så kommer alltså inte nu att bli fallet och istället siktar IndyCar och de båda motorleverantörerna på att lansera en hybrid-V6:a på 2.4-liter under IndyCar-säsongen 2023. I samband med uppgifterna om att lanseringen av hybridmotorer i IndyCar presenterades så blev det även klart att Honda och Chevrolet har tecknat kontrakt om att förse IndyCar med motorer till 2028. Tumnagel
35.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft listar oktobers Games With Gold-spel
Lite mord och smygande

Oktober är bara några timmar bort och Microsoft har nu levererat lite nyheter gällande nästa månads Games with Gold-spel. Den här gången är det ett aningen klent utbud, men några timmars underhållning lär man ändå få ut av titlarna. Mer specifikt är det Slayaway Camp: Butcher’s Cut, Maid of Sker, Sphinx and the Cursed Mummy och Costume Quest. Släppschemat ser ut som sådan: Slayaway Camp: Butcher’s Cut: 1 - 31 oktober Maid of Sker: 16 oktober - 15 november Sphinx and the Cursed Mummy: 1 - 15 oktober Costume Quest: 16 - 31 oktober Game Pass-nyheterna är, som tur, lite roligare. 1 oktober kommer DOOM Eternal och Drake Hollow bli tillgängliga via prenumerationen och 8 oktober läggs Brütal Legend, Forza Motorsport 7 och Ikenfell till. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Netflix ska göra dokumentär om racerföraren Ayrton Senna
Kommer 2022

1982 debuterade Ayrton Senna i det brittiska F3-mästerskapet. Han vann loppet som var det sista för säsongen och blev snabbt uppmärksammad. 1988, 1990 och 1991 blev han världsmästare i Formel 1 och han anses vara en av de snabbaste förare inom sporten. Under San Marinos Grand Prix 1994 körde han av banan och omkom sedan av sina skador. Han blev bara 34 år gammal. 2000 valdes Ayrton in i International Motorsports Hall of Fame. Nu står det klart att Netflix ska göra en dokumentär om racerföraren i åtta delar. Serien ska ha premiär någon gång 2022. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Renault F1 blir Alpine F1
Från och med nästa år

Nu berättar Renault att deras F1-team från och med nästa år kommer att gå under namnet Alpine F1. Bilen man tävlar med kommer att utrustas med en hybridmotor kallad E-Tech. Namnändringen kommer från att man vill sätta fokus på fransk excellens i hjärtat av Formel 1. Namnet Alpine som står för hög standard, prestige och prestanda ska därför passa naturligt in i F1-världen. Luca De Meo som är vd för Groupe Renault säger följande: "Alpine är ett vackert bilmärke, kraftfullt och livfullt, som ger anhängarna ett leende på läpparna. Genom att introducera Alpine, en symbol för fransk spetskompetens, till de mest prestigefyllda av världens fordonsdiscipliner, fortsätter vi tillverkarnas äventyr i en förnyad sport. Vi tar med oss ett dröm-märke tillsammans med de största namnen för dessa spektakulära biltävlingar som görs för och följs av entusiaster. Alpine kommer också att ta med sina värden och tillgångar till F1-paddocken: elegans, uppfinningsrikedom och djärvhet." Cyril Abiteboul som är teamchef Renault DP World F1 Team säger: "Denna förändring kommer vid ett viktigt ögonblick för teamet och F1-sporten. Alpine ger en ny mening, nya värden och färger till paddocken med tävlingsanda från andra världar och fransk kreativitet som kommer vara tillgångar vid förberedelserna för 2022 deadlines. De nya reglerna kommer att skapa förutsättningar för en rättvisare motorsport med omfördelningen av intäkterna; enklare och progressivare uppstyrt. Genomförandet av "budgetbegränsningen" sätter stopp för utgiftsloppet och gör det möjligt för teamen att mätas utifrån sportvärdet. Alpine har sin plats i Formel 1 och kan utmana om seger." Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Här är allt Microsoft visade upp på sin Xbox-show
Forza! Psychonauts 2! The Gunk!

Igår kväll körde Microsoft en ordentlig spelshow och levererade trailers och nyheter som stillade hungern för Xbox-fans. Vi har lagt upp artiklar om några av titlarna, bland annat Halo Infinite, Fable, Warhammer 40K: Darktide och Obsidians nya Avowed, och nedan kan ni läsa om resterande titlar som presenterades. Pallar ni inte läsa och hellre vill showen i sin helhet, i krisp 4K-upplösning med 60 fps, så kan ni dra igång videon ovan. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0

Ny lättviktad Jaguar E-Type från Eagle
Det här är Lightweight GT

2011 lanserade Eagle modellen Speedster Lightweight. Det är en modern version av Jaguar E-Type där man så mycket det bara går har behållit de klassiska formerna men uppdaterat allt annat. 2016 presenterades Spyder GT och nu är det dags för Lightweight GT som är en hyllning till de tolv Jaguar E-Type Lightweight-bilarna som man körde racing med för längesen. Dessa bilar var dock renodlade racers utan någon som helst komfort, och riktigt så är det inte i den här nyversionen. Grundaren av Eagle, Henry Pearman, säger följande: "The factory Lightweight was a stripped-out racer. We wanted to retain that special feel of a 60s competition car from an incredible era in British motorsport, but with the comfort, refinement and reliability that would make it an exhilarating daily driver or long-distance GT." Man har utgått från en original Jaguar E-Type Series 1 som sedan strippats helt och hållet och byggts upp igen med nya karosspaneler i aluminium. Motorn är en rak sexa på 4,7 liter utan överladdning som ger 380 hästar och 508 newtonmeter i vrid. Tre stycken Weber-förgasare ser till att förse den med soppa. Till motorn sitter en fempetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Spakar man rätt ska 0-100 km/h gå på runt fem sekunder och toppfarten för den som vågar anges till 273 km/h. Lättvikts-jobbet på denna Lightweight-bil består bland annat av att man har använt magnesium till fälgar, växellådshuset, diffhuset, sumpen och de bakre naven. Avgassystemet i titan gör också sitt. Till slut stannar vågen för allt på 1017 kilo torr. Varje E-Type som Eagle bygger tar mer än 8000 timmar att färdigställa och man hinner bara med att bygga två stycken om året. Vad man får betala för nya Lightweight GT framgår inte men eftersom andra specialare de byggt kostat flera miljoner dollar styck lär inte den här bli billigare. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Racerförare testar Porsche Taycan Turbo S
Andy Pilgrim tar ut bilen på bana

Andy Pilgrim är en professionell racerförare och vet ett och annat om hur en bil ska bete sig för att anses vara bra på bana. Här får vi se när han kör med en Porsche Taycan Turbo S på NCM Motorsports Park i Kentucky för att se vad den går för. En av grejerna Porsche har tryckt på med denna bil är att den fortfarande ska kännas som en Porsche att köra, och inte skämmas för sig vid just bankörning. Resultatet blev lite understyrning men överlag blev Andy imponerad. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Mulholland Automotive presenterar sportbilen Legend 480
Ska lanseras i år

Mulholland Group har i många år varit inblandade i motorsport och fungerat som leverantör åt bland annat Formel 1. Nu har de bestämt sig för att börja tillverka egna bilar och sportbilen Legend 480 är först ut. Bilen beskrivs som superlätt och en "pure drivers car". Det är en tvåsitsig coupé med V8:a under huven och bakhjulsdrift. Siffrorna i modellnamnet står för motorns effekt och för växlandet står en sexpetad manuell låda. Chassiet är i kolfiber och de exteriöra linjerna ska vara ritade av den förra TVR-designchefen Damian McTaggart. Planen är att lansera Legend 480 senare i år och efter denna ska det presenteras inte mindre än tre stycken bilar. Vad man får betala framgår dock inte för tillfälllet. Tyvärr finns det ingen bättre bild på hur bilen ser ut baktill. Tumnagel
30.7°
+
Bobby Green
0

Köp en Land Rover Defender som var med i Spectre
Lek att du är Bond-skurk

I Bond-filmen Spectre använde skurkarna specialbyggda Land Rover Defenders för att sätta käppar i hjulen för James. Nu ska en av de tio byggda bilarna som var med säljas hos Silverstone Auctions som den 23 maj anordnar online-försäljning av diverse intressanta fordon. Ansvariga för ombyggnationen av bilarna var Bowler Motorsport som knappast är några duvungar när det kommer till specialbyggda Land Rovers. Bilarna fick 37 tum stora hjul, en rejäl bur, förstärkt chassi och hydraulisk handbroms. Man smackade även dit vinsch, ett stort takräcke, en snorkel till luftfiltret, LED-extraljus och ett tjockt rep som går över huven för att det ser fränt ut. Två olika versioner av bilen byggdes - en för scener där man skulle köra snabbt och en där man körde i snön. Bilen som säljs är av den sistnämnda sorten. Sju stycken Spectre Defenders överlevde filmen och 2018 såldes en annan för 365.500 pund. Vad denna kommer att gå för är oklart men man räknar med runt 200.000-240.000 pund. Bonusklipp nedan. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida