m

Multiplayer i Halo Infinite visas upp
Ösigt!

343 Industries har tidigare visat upp lite delar av singleplayerkampanjen i Halo Infinite, men nu har gänget levererat lite rörlig bild som visar upp multiplayerläget. Och precis som i singleplayerläget verkar spelare få tillgång till en änterhake, vilket gör det lite lättare att ta sig upp till högre höjder. Bonusvideo med hela presentationen där ni även får se lite nytt storymaterial från spelet. Halo Infinite och multiplayerdelen, som kommer bli tillgänglig som en free to play-komponent, kommer släppas till Xbox One och Xbox Series X/S runt jul. Tumnagel
44.0°
+
André Stray
0

Uppdaterad Ta en titt på första trailern för nya Battlefield
Släpps 16:00 17:00

Snart händer det! 17:00 kommer DICE och EA släppa en första trailer för kommande Battlefield, vilket enligt de senaste läckta bilderna verkar utspela sig i modern tid. Ovan kan ni följa festligheterna, eller se nedräkningen, och se trailern så fort den släpps. Uppdatering: Här ovan kan ni kika på trailen för nästa Battlefield-spel som går under namnet Battlefield 2042. Spelet kommer släppas 22 oktober till PC, PS4, PS5, Xbox One och Xbox Series X/S. Spelet kommer erbjuda tillskott som en ny spelbar klass och några nya spellägen. Givetvis återvänder Conquest och Breakthrough och på PC, PS5 och XBX/S kommer spelare kunna avnjuta matcher med upp till 128 spelare. På PS4 och Xbox One är det 64 spelare som gäller. Vidare kommer ett nytt squadbaserad spelläge vid namn Hazard Zone som helt ärligt låter lite battle royaligt, fast samtidigt inte. Battlefield 2042 kommer för övrigt inte ha någon singleplayerkampanj, så all fokus har lagts på multiplayeruplevelserna. 13 juni kommer vi få se mer gameplay från spelet och 22 juli kommer ytterligare en show köras och då kommer bland annat ett tredje stort spelläge presenteras. Tumnagel
55.3°
+
André Stray
0

Cykelsimulatorn Descenders har släppts till Xbox Series X/S
Ny trailer visar hur spelet rullar på nya krysslådan

Cykelspelet Descenders har släppts till Xbox Series X/S och i den nya versionen kan man få en lite annan upplevelse än på Xbox One. Den nya versionen av spelet erbjuder flådigheter som bland annat möjlighet att lira i 120fps, fler spelare i multiplayer och en rad grafiska förbättringar som mer växtlighet, bättre texturer och skuggor. I och med uppdateringen är det möjligt att välja mellan olika grafiklägen som High Performance, Performance och Resolution. I High Performance rullar spelet i 1080p med 120fps, i Performance är det 4K/60fps som gäller och i Resolution 4K/40-60 fps. Detta gäller på Series X och på Series S får spelare välja mellan Performance som körs i 1080p/60fps eller Resolution som rullar i 1440p/40-60 fps. Descenders Xbox Series X/S är ute nu och prenumererar man på Game Pass kan man cykla extremt utan extra kostnad. Tumnagel
35.7°
+
André Stray
0

Bioware öppna för att återställa multiplayer i Mass Effect 3
Legendary Edition-ägare kanske får spela tillsammans

Mass Effect: Legendary Edition släpptes i fredags och paketet erbjuder Mass Effect-trilogin med nästan alla tillhörande DLC:s till spelen. Något som saknas är multiplayerdelen i Mass Effect 3, men det verkar som att den delen kan komma att läggas till i framtiden. Spelets multiplayerläge var i den tidigare versionen kopplat till spelet story och spelare var tvungna att lira det för att få tillgång till ett av spelens olika slut, men i Legendary Edition har det systemet balanserats om så att samtliga slut kan nås genom att spela singleplayer. Anledningen till att det skrotades i den nya versionen berodde på att Bioware hade varit tvungna att bland annat implementera crossplay mellan den nya versionen och den gamla versionen. I en intervju med CNET berättar dock Biowares project director Mac Walters att multiplayer-delen inte uteslutits helt och beroende på hur spelet tas emot av spelarna så kanske det kommer implementeras i framtiden. Skulle ni vilja spela multiplayer i nya versionen av Mass Effect 3? Om jag inte minns helt fel så var det ändå rätt underhållande och utmanande co-op-läge som lirades även när målet i kampanjen nåddes. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Årets Call of Duty-spel utvecklas av Sledgehammer
Byggt från grunden för nya konsoler

Under gårdagens möte som Activision höll med sina investerare kom det fram att årets Call of Duty-spel kommer utvecklas av Sledgehammer Games som tidigare gjort det trevliga Advanced Warfare och det mindre bra WWII. Spelet kommer vara byggt från grunden för de nya konsolerna i åtanke dock är det oklart under vilken tidsperiod spelet kommer utspela sig. "In particular, we are very excited for this year’s premium Call of Duty release. Development is being led by Sledgehammer Games and the game is looking great and on track for its fall release. This is a built for next generation experience with stunning visuals across campaign, multiplayer, and cooperative modes of play, designed to both integrate with and enhance the existing COD ecosystem. We look forward to sharing more details with the community soon." Sledgehammer själva bekräftade nyheten via tweeten nedan. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan du radera saker på PS5 via appen
På tiden!

Playstation-appen lämnar en hel del att önska, men ibland dyker det upp lite trevliga och användbara tillskott. Nu har appen fått en uppdatering som ger dig mer kontroll över lagringen på PS5. Du kan bland annat radera spel från hårddisken för att ge utrymme åt nya spel du precis köpt. Du kommer åt konsolens lagring via inställningsikonen uppe i högra hörnet på apen och du kan se de spel du har lagrade både på den vanliga hårddisken och den externa. Samtliga tillskott i den nya versionen av Playstation-appen har ni här: Sort and filter in PS Store to help you find what youx27re looking for. Compare trophies with friends. Manage your PS5 storage anytime from settings. Join multiplayer sessions on PS5 from game invites. Share images, text, and URLs from other apps to friends on PS App. Turn party notifications on/off. This update also includes fixes and performance improvements. Tumnagel
41.3°
+
André Stray
0

Ta en titt på PS5-versionen av Wreckfest
Släpps 1 juni

Wreckfest kommer bli tillgängligt för Playstation Plus-prenumeranter nästa vecka och i början av juni kommer spelare med PS5 få möjlighet att uppgradera till en lite tjusigare version. Och denna tjusigare version kan ni kika på ovan. PS5-versionen av Wreckfest kommer med flådigheter som 4K-upplösning i 60 fps, snabbare laddningstider, förbättrat ljus och visuella effekter samt upp till 24 spelare i multiplayer. Och förstås förbättrad haptisk feedback i kontrollen. 1 juni kommer PS5-versionen släppas och det kommer kosta en hundring att uppgradera om man äger spelet sedan tidigare. En liknande version kommer släppas till Xbox Series X/S senare i år. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Knockout City blir gratis för EA Play-prenumeranter
Släpps skarpt 21 maj

Knockout City kommer släppas 21 maj och kommer kunna spelas på PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S samt Nintendo Switch. EA meddelar nu att spelare som prenumererar på EA Play eller Xbox Game Pass Ultimate, där EA Play är inkluderat, kommer kunna lira helt utan extra kostnad. Är man inte prenumerant får man lägga ut runt 200 pix. Knockout City är ett nytt actionspäckat multiplayerspel där spelare får spela spökboll, eller dodgeball som det heter på amerikanska, med en rad olika färgstarka karaktärer på lika färgstarka banor. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Blizzard Arcade Collection får Lost Vikings 2!
Gratis-DLC är gott

Blizzard Arcade Collection släpptes i februari och erbjöd en rad klassiska Blizzard-titlar som The Lost Vikings, Rock n’ Roll Racing och Blackthorne i ett paket. Nu har Blizzard bestämt sig för att bygga ut samlingen ytterligare och lagt till två nya titlar via ett gratis-DLC. Spelen som lagts till är Lost Vikings 2 från 1997 och RPM Racing, vilket var föregångaren till Rock N Roll Racing. Utöver spelen har samlingen uppdaterats med Streamer Mode till Rock N Roll Racing som ger dig MIDI-versioner av musiken så att du inte åker på copyright-smäll när du streamar. Spelet har även fått stöd för lokal multiplayer med upp till fyra spelare. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Days Gone 2 kunde ha haft en delad värld med co-op
Första spelets regissör talar ut

Nyligen fick vi lite insikt i Playstation Studios släpplaner och vi fick bland annat reda på att en uppfräschad version av The Last of Us är under utveckling och att Days Gone inte kommer få någon uppföljare. Vidare fick vi även reda på att Playstations fokus på stora blockbuster-spel har satt lite käppar i hjulen för moralen i bygget då utvecklarna inte känner att de får göra vad de vill. Troligtvis har stämningen inte varit allt för härlig hos Days Gone-utvecklarna Bend Studios som pitchade en uppföljare till sitt zombiespel strax efter releasen av första, men pitchen nekades och utvecklarna beordrades att hjälpa Naughty Dog med The Last of Us: Part 2 i stället för att göra någonting eget. Nyligen medverkade Days Gone-regissören Jeff Ross i God of War-pappan David Jaffes livestream för att prata om sin karriär och under strömmen fick vi reda på vad vi skulle fått göra i Days Gone-uppföljaren. Och det hela låter onekligen lite intressant. För det första verkar det som att Deacons berättelse skulle fortsätta, men vid sidan av detta skulle ett multiplayer-läge implementeras där spelvärlden skulle delas med andra spelare och fokus skulle ligga på att utföra co-op-uppdrag och skapa egna grupper. Lite som Red Dead Online, fast med motorcyklar och zombies. Mer specifikt sades detta: It wouldx27ve been a secondary mode if wex27d have done it in the first one, or even in another one. I wouldnx27t have complicated the main narrative... because thatx27s really what wex27re good at. That was the strength of the first title, so build on that and make it better. But then take this world that youx27ve built, and all these assets and systems, and repurpose them for some sort of similarly themed multiplayer version of this universe. So it would be with guys like Deacon trying to survive, building up a clubhouse or a crew. I think it would be fun to be in that world cooperatively and see what horde battles could be like. Vi har fortfarande inte fått det bekräftat att Days Gone-berättelsen kommer läggas ner helt och i strömmen säger Ross även att man aldrig ska säga aldrig. Days Gone kommer för övrigt vara nästa Playstation-titel som kommer släppas till PC och om spelet blir poppis där så finns det en möjlighet att Sony ger tummen upp för en uppföljare. Nedan har ni David Jaffes ström i sin helhet. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Naughty Dog ryktas jobba på The Last of Us till PS5
Och Days Gone 2 verkar inte bli av

Jason Schreier på Bloomberg har levererat lite färska nyheter från Playstation-verksamheten. Det senaste snacket är att The Last of Us från 2013 kommer få en remake till Playstation 5. Arbetet med den nya versionen ska enligt rykte ha pågått sedan 2019 hos en San Diego-baserad Playstation-utvecklarstudio, men Naughty Dog har sedan dess tagit över arbetet med utvecklingen av spelet. Vidare verkar det som att Days Gone från 2019 inte kommer få någon uppföljare. Utvecklarna Bend Studio ska tydligen ha pitchat en uppföljare i samband med originalspelets release, men även om spelet sålde bra så hade spelet en strulig utvecklingsperiod som gjort att ledningen fått kalla fötter gällande en uppföljare. I stället ska Bend ha fått assistera Naughty Dog med multiplayerdelen till The Last of Us: Part 2 och jobbar numera på ett sprillans nytt spel. Huruvida ryktena stämmer eller ej återstår att se. Att få uppleva The Last of Us på en tredje Playstation-konsol vore ju dock inte helt fel. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Halo: Master Chief Collection får tangentbordsstöd på Xbox
Lira spelen "på riktigt"

Att spela FPS med handkontroll är ju helt och hållet omöjligt. I alla fall om man frågar PC-spelare som aldrig tagit sig tid att lära sig använda handkontroll. Nu har Halo-spelare på Xbox-möjlighet att spela de klassiska FPS:en på rätt sätt genom att koppla in mus och tangentbord i sina konsoler då stöd för sådana kontroller har lagts till i samtliga spel i Halo: Master Chief Collection. Utöver att lägga till stöd för mus och tangentbord har den nya uppdateringen, som släppts i samband med starten av säsong 6 i spelet, även lagt till en ny multiplayerbana vid namn Waterfall till Halo 3 samt lite andra grejer som nya skins av olika slag. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0

The Airship har släppts till Among Us
Mörda massvis med vänner på flygplan!

Innersloth har nu släppt en ordentlig uppdatering till sitt populära multiplayerspel Among Us. Den stora nyheten är att spelet fått en sprillans ny bana vid namn The Airship där spelare kan härja runt och utföra diverse uppgifter och hoppas på att medspelaren som går hack i häl inte är en kallblodig mördare. Utöver detta har Innersloth gett oss en liten uppdatering gällande framtiden för spelet. Bland annat jobbar utvecklarna på en ny look för spelet samt stöd för fler spelare. Mer specifikt jobbar gänget på en lobby för upp till 15 spelare. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

COD: Modern Warfare får nya kartor med uppdatering
Än är spelet inte dött

Activision verkade tappa intresset för COD: Modern Warfare så fort Black Ops: Cold War släpptes, vilket sved en aning då Modern Warfare var det vassaste Call of Duty-spel som släppts på år. Helt dött verkar intresset för spelet inte vara då spelet i samband med en ny, givetvis svinstor, uppdatering till Cold War och Warzone fick lite kärlek i form av några nya banor. Mer specifikt lades multiplayerbanan Killhouse till, med tillhörande Killhouse 24/7-spellista, samt 6v6-banan Al-Raab Airbase och Gunfight-banan Drainage. Uppdateringen kom som en ordentlig överraskning för Modern Warfare-spelare då Activision inte sagt ett knyst om att de nya banorna skulle läggas till. Vidare nämns inte Modern Warfare i de senaste patch-anteckningarna. Vi håller tummarna att detta inte är en engångsgrej utan att Infinity Ward och gänget fortsätter stödja spelet lite, lite längre till. Och kanske släpper en next gen-uppdatering till spelet. Det sistnämnda kanske är lite för mycket att önska. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

CD Projekt RED ändrar hur de gör spel i framtiden
Vill inte ha en ny Cyberpunk-situation

CD Projekt RED meddelade nyligen att spelstudion kommer strukturera om en hel del i framtiden. För att undvika situationer som liknar Cyberpunk 2077-releasen kommer spelstudion stuva om hur de utvecklar spel i framtiden. Enligt CDPR kommer det nya arbetssättet tillåta utvecklarna att jobba parallellt med AAA-titlar och expansioner från och med nästa år. Den största ändringen kommer vara hur studion kommer jobba med spelmotorn REDengine, som kommer få en mer central plats i utvecklingsprocessen. Utvecklarna skriver detta: “The Studio’s REDengine technology will be improved and centralized, while reorganizing the Studio as a set of interdisciplinary agile teams will transform the way games are developed, making its approach more proactive,” Vidare kommer marknadsföringsplanerna ändras. I stället för att bygga upp hype kring ett spel sju år innan release, kommer framtida kampanjer bli betydligt kortare. Utöver detta kommer själva materialet visa hur de kommande spelen rullar på samtliga plattformar spelet kommer släppas på. Även i CDPR kommer det även göras interna ändringar för att höja tillvaron för de anställda, men studion går inte in på detaljer hur detta kommer ske. När det kommer till aktuella spelplaner så kommer studion fortsätta fokusera på att leverera singleplayerrollspel i framtiden och fler spel i Witcher- och Cyberpunk-världarna kommer levereras. Detta är trevligt, men det betyder att multiplayerdelen i Cyberpunk kommer sättas i baksätet ett tag till. CDPR skriver att i stället för att utveckla en onlinekomponent till Cyberpunk kommer utvecklarna i stället jobba på teknik som möjliggör för multiplayerlägen i alla framtida titlar, inklusive Cyberpunk i sinom tid. Bonusvideo nedan med gameplay från Cyberpunk 2077 med Patch 1.2. Tumnagel
45.4°
+
André Stray
0

Spacebase Startopia har släppts!
Styr och ställ i din egna rymdmunk

Originalversionen av Startopia släpptes 2001 och levererade en underhållande upplevelse där vi fick styra och ställa på en rymdbas. Spelet blev ingen monstersuccé, men lyckades ändå få ett litet kultfölje tack vare sin charm och trevliga gameplay. För några år sedan blev det känt att en ny, mer modern version av spelet var på ingång och nu har det släppts till PC, PS4, PS5, Xbox One och Series X/S. En Switchversion kommer släppas senare i år. Spelet har släppts på konsolerna och kan köpas via respektive spelbutik och PC-versionen på Steam släpps lös vid 19. Nedan hittar ni lite snabba tankar om spelet, om det är av intresse. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Testa Watch Dogs: Legion gratis i helgen
Lira typ hur mycket du vill fram till 29 mars

Har du varit sugen på att se vad Watch Dogs: Legion har att erbjuda sedan spelet släpptes i höstas? Då har vi goda nyheter då spelare kommer kunna testa spelet på valfri plattform, förutom Stadia, från och med i morgon. Testperioden avslutas på måndag och några av er kanske tänker "ah, men fett. Då hinner man ju bränna igenom hela spelet.", men tyvärr kommer det inte vara möjligt. Testversionen ger spelare endast tillgång till storyuppdrag fram till en specifik punkt. Spelare kommer dock ha möjlighet att härja runt fritt i London samt ta del av multiplayerdelen. Utöver att meddela om att spelet går att testa i helgen har Ubisoft även visat upp lite planer för framtida innehåll till Legion. Under de kommande månaderna är det fokus på tillskott till multiplayerläget, men i slutet av juni kommer Legion byggas ut med ett story-tillägg vid namn Bloodline. Senare i augusti kommer det även ske ett crossover-event med Assassinx27s Creed, men specifikt vad detta handlar om är för tillfället okänt. Men det vore ändå kul att springa runt i London som en brutal viking. I samband med testperioden kommer spelet reas ut på samtliga plattformar, så om ni får mersmak är det bara att pytsa ut några hundralappar för hela versionen av spelet. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Deep Rock Galactic vinner "Excellence in Multiplayer"
Samt "Indie Game of the Year"

Spelet Deep Rock Galactic från danska Ghost Ship Games och svenska Coffee Stain Studios prisbelönades natten till i dag under en spelgala på SXSW. Spelet plockade hem både "Excellence in Multiplayer" och "Indie Game of the Year". Mikkel Martin Pedersen, spelregissör och grundare av Ghost Ship Games hade detta att säga om det hela: "Vi är djupt hedrad att Deep Rock Galactic har vunnit båda priserna. "Indie Game of the Year" är förmodligen den största av de två priserna och en stor överraskning. Och Ghost Ships uppdrag har alltid varit att fokusera på co-op, så att vinna i kategorin "Excellence in Multiplayer" är bara det bästa erkännandet att vi har lyckats skapa ett roligt och originellt samarbetsspel!", Deep Rock Galactic är ett online-skjutspel där upp till fyra spelare arbetar tillsammans som ett team av rymdvärgar som gräver efter värdefulla mineraler på en dödlig planet långt ute i rymden. Utvecklarna stoltserar med att spelet är ett Premium-spel, vilket innebär att användare köper spelet en gång och sedan får allt vidareutvecklat innehåll gratis. Tumnagel
41.7°
+
Frode Wikesjö
0

Roblox har börsnoterats och är mer värt än EA
Stabil start!

Under gårdagen gjorde Roblox sin debut på New York Stock Exchange och det populära spelet verkar vara rätt värt på den öppna marknaden. När handeln stängdes hade aktien ett värde på 69,50 dollar och bolagets totala värde landade på 38,26 miljarder dollar. Det är en rätt imponerande summa och extra imponerande är det att Roblox i samband med detta är mer värt än speljättar som EA, Take-Two och Ubisoft. Mer specifikt är EA värderat till 37,43 miljarder dollar, Take-Two ligger på 18,98 miljarder dolllar och Ubisoft ligger på 8,16 miljarder dollar. I ett Twitter-inlägg skriver Roblox-chefen David Baszucki detta om det hela: "We are deeply humbled by the overwhelming support for @Roblox and our public offering today. To all those who helped us get one step closer to fulfilling our vision of the #Metaverse-thank you. #RobloxIPO." Roblox är för övrigt en plattform där spelare och användare har möjlighet att skapa sina egna multiplayerupplevelser och dela dessa med andra spelare och samtidigt tjäna pengar på sina alster. Majoriteten av användarna är under 13 år, men plattformen genererar ändå en hel del kosing. Precis som resten av spelindustrin gynnades Roblox rejält av den pågående pandemin och det dagliga användandet ökade med 85 procent och under året lade spelare 923 miljoner dollar på den virtuella valutan Robux, som de i sin tur kunde lägga på upplevelser i spelet. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Disintegration-utvecklarna lägger ner
Mindre än ett år efter debutspelet släpptes

Att göra bra spel som lockar spelare är svårt. Även om man tidigare har varit med och skapa en av de mest ikoniska spelserierna genom tiderna. Halo-medskaparen Marcus Lehto grundade V1 Interactive 2016 och studions första spel, Disintegration, släpptes i somras. Spelet erbjöd en unik twist på fps-genren genom att peta in lite realtidsstrategi, men kort sagt var resultatet förvånansvärt platt. I november, fem månader efter spelets släpp, stängdes multiplayerservrarna ner. Även om spelet missade målet rejält trodde vi att spelstudion skulle leva kvar och producera fler titlar, men så verkar fallet inte vara. I ett uttalande på Twitter får vi reda på att spelstudion kommer läggas ner och man tackar av samtliga som jobbat med V1 genom åren. Marcus Lehto bygger ut uttalandet på sin privata Twitter och skriver att studions fokus har varit utvecklarnas välmående och att folket på V1 har haft insikt i hur bolagets mått och har haft god tid på sig att söka andra jobb. Tumnagel
35.3°
+
André Stray
0

Ubisoft stoppar multiplayer i Watch Dogs: Legion på PC
Skjuts upp på grund av buggar

I morgon kommer multiplayer-läget i Watch Dogs: Legion släppas, men spelare på PC kommer vara tvungna att vänta lite till. Ubisoft har meddelat att utvecklarna upptäckt en mängd kritiska buggar i PC-versionen och skjuta upp releasen på obestämd tid. Mer specifikt verkar multiplayer-läget rejält om man använder vissa grafikkort. Ubisoft lovar att fixa strulet illa kvickt, men när det kommer ske är för tillfället okänt. Det är endast spelare på Xbox, Playstation och Stadia som kommer få ta del av multiplayer under morgondagen, men ett läge kommer saknas. Buggar har upptäckts i Tactical Ops, spelets motsvarighet till räder, som får hela spelet att krascha och spelläget kommer inte bli tillgängligt förrän 23 mars. Vidare kommer PS-spelare endast ha tillgång till en "begränsad" version av textchatten vid release, men även detta kommer styras upp 23 mars. Tumnagel
35.9°
+
André Stray
0

Star Wars Squadrons på ingång till EA Play
Och även Game Pass Ultimate

Star Wars Squadrons släpptes i höstas och erbjöd spelare en ordentlig multiplayerupplevelse med diverse flygbara farkoster från Star Wars-universumet. Nu har EA bestämt sig för att göra spelet lite mer lättillgängligt och kommer nu i mars lägga till Squadrons i EA Play-biblioteket. Givetvis kommer prenumeranter av EA Play kunna lägga vantarna på spelet, men detta betyder även att spelet kommer bli tillgängligt för prenumeranter av Xbox Game Pass Ultimate. Specifikt när spelet kommer dyka upp på EA Play är oklart, men mer info lär dyka upp inom kort. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Valve uppdaterar Remote Play Together
Så man kan spela med folk som inte har Steam-konton

Valve har uppdaterat sin Remote Play Together-funktion på Steam så folk nu kan spela med sina vänner över nätet utan att de behöver ha något Stam-konto. Istället skickar man bara en länk till folk som man vill leka med och vipps är man igång. Den inbjudna spelaren måste dock ha Steam Link som ju finns tillgängligt på datorer och mobila enheter. Funktionen hittas i den senaste betaklienten av Steam. Just nu har man begränsat spelsessionerna till att man enbart kan bjuda in en spelare som inte har något Steam-konto men det får man väl anta ökar när funktionen lämnar betan. Med Remote Play Together är det möjligt att spela titlar som endast har stöd för lokal multiplayer med vänner över nätet. Funktionen kräver inte att alla äger speltiteln i fråga, utan det räcker med att den som anordnar spelsessionen äger ett spel, sedan är det möjligt för fler att vara med och leka. Tumnagel
42.1°
+
Frode Wikesjö
0

Nästa Dragon Age-spel blir singleplayerfokuserat
Efter Anthem-strulet

Biowares senaste titlar har inte precis erbjudit samma högkvalitativa upplevelse som studions tidigare titlar. Detta har till stor del berott på tryck från EA-ledningen om att spelen ska vara mer live service-spel som ska generera pengar under längre perioder. Efter strulet med Anthem och succén med Jedi: Fallen Order verkar EA ha insett att det kanske är en dålig idé med ett sådant fokus. Bloomberg rapporterar om att den initiala planen för nästa Dragon Age har tidigare varit att lägga mer fokus på en multiplayer-komponent, men nu ska fokus ha skiftat till att göra en singleplayerfokuserad upplevelse. Detta är förstås kalas för alla inblandade då Bioware ska fokusera på feta berättelser än något annat, men EA:s dåliga beslut har redan lett till en del skada hos Bioware. Den tidigare ansedda spelstudion har förlorat väldigt många tunga namn som bland annat Casey Hudson, Ben Irving, Mark Darrah och Mike Laidlaw som tidigare jobbat på Bioware-titlar som Knights of the Old Republic, Dragon Age och Mass Effect. Utöver att låta Bioware göra vad de gör bäst, verkar EA ha tagit ett steg tillbaka och kommer börja låta sina spelstudior ha mer kontroll över spelfranchises studiorna har skapat. I en intervju med IGN berättar Laura Miele, chief studios officer, bland annat att Respawn kommer få mer kontroll över vad som händer med Titanfall. Mer specifikt sägs detta: "That team will determine what the future holds for Apex and Titanfall. I don’t believe in directing or telling games teams what to create, it has to come from the player community, and the inspiration and motivation of developers." Nästa Dragon Age-spel väntas släppas någon gång efter april 2022 och förhoppningsvis kommer vi få ett svinbra singleplayeräventyr där Bioware verkligen får visa vad de går för. Tumnagel
49.0°
+
André Stray
0

Andra säsongen i Call of Duty: Black Ops - Cold War är här!
Activision firar med lagringsvarning för PS4-spelare

Idag är det löning och då kan det vara trevligt att lägga sin surt förvärvade kosing på olika saker. Och då är det ju kalas att andra säsongen i Call of Duty: Black Ops - Cold War har släppts och att man kan lägga pengarna på ett stycke Battle Pass till sig själv. Andra säsongen kommer med en stor mängd nyheter till Cold Wars olika spellägen. Bland annat får vi tillgång till fyra nya spelbara karaktärer, sex nya vapen, fyra nya multiplayerbanor, nya spellägen i multiplayer samt ändringar på Warzone-kartan. En av de största nyheterna hittar vi i nya zombie-läget Outbreak där upp till fyra spelare får ta sig an zombies i en betydligt större skala än tidigare. Vill ni läsa om alla nyheter så kan ni klicka på länken här nere till vänster och om ni vill uppleva allt själva så är det bara att ladda ner den senaste uppdateringen och börja lira. I samband med släppet har Activision levererat en varning för Call of Duty-spelare på PS4. Sitter man på grundversionen av konsolen med 500GB lagring så har man inte längre möjlighet att ha Call of Duty: Modern Warfare, Warzone och Cold War installerade på konsolen samtidigt. Activision tipsar om att ta bort vissa delar av spelen som man inte lirar för att få plats med resten av delarna. Sjukt. Tumnagel
35.8°
+
André Stray
0

Microsoft presenterar mars månads Games with Gold
Lite smått och gott

Mars månad drar igång på måndag och det betyder att Microsoft kommer erbjuda nya spel till Xbox Live Gold-prenumeranter. Den här gången är det till stor del action som kommer erbjudas, men det kommer i alla fall vara varierad action. Till Xbox One kommer spelare kunna lira taktiska multiplayerspelet Warface: Breakout samt llama-köttaren Vicious Attack Llama Apocalypse. På Xbox 360 kommer spelare kunna lägga vantarna på Metal Slug 3 och piratsimulatorn Port Royale 3. Släppschemat ser ut som sådan: Warface: Breakout: 1-31 mars Vicious Attack Llama Apocalypse: 16 mars - 15 april Metal Slug 3: 1 - 15 mars Port Royale 3: 16 mars - 31 mars Tumnagel
36.5°
+
André Stray
0

Multiplayer i Watch Dogs: Legion släpps 9 mars
Härja runt i London med vänner

Är du sugen på att kasta dig in i Watch Dogs: Legion igen? Då kanske det nya multiplayerläget kan vara intressant. Online-delen i spelet skulle egentligen släppas i slutet av 2020, men Ubisoft valde att fokusera helhjärtat på singleplayerupplevelsen efter release. Nu har releasen för online-delen spikats och den kommer bli tillgänglig för samtliga spelare 9 mars. I Watch Dogs: Legion Online kommer vi få tillgång till London igen och precis som i singleplayerkampanjen kommer vi få rekrytera diverse karaktärer till vår DedSec-grupp. Detta är förstås inte allt, utan vi kommer även få ta del av nya uppdrag som vi kan lira med upp till tre andra spelare samt delta i andra aktiviteter som lite deathmatch-liknande fejder med spindelrobotar. Ovan har ni en video där Ubisoft går igenom vad vi kommer få göra i online-läget och nedan har ni lite mer gameplay och åsikter om multiplayerdelen. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0
Nästa sida