m

Ny Ford Mustang kommer 2022
Kommer stå sig till 2030

Fords modell Mustang har nu levt ända sedan 1964. 2015 lanserades den nuvarande sjätte generationen och 2022 är det dags för en ny. Den kommer då att få leva vidare till minst 2030 innan det är dags för en ersättare. Nästa generation kommer att byggas på samma plattform som nya Explorer har. Man räknar med att sälja omkring 100.000 stycken exemplar om året och av dessa är 77.000 coupé-versionen och resten cabben. 2025 ska bilen som lanseras 2022 få sig en liten facelift. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Att kopiera filmbilar kan leda till stämning
Hur ska man göra för att undvika detta?

En av alla bilbyggare på YouTube som nyligen hamnat i blåsväder på grund av sitt bygge är B is for Build. De ville nämligen bygga en egen Eleanor - muskelbilen från Gone in 60 Seconds, fast med en liten twist. De tog en modern Ford Mustang och satte en klassisk Mustang-kaross på den, och kallade sedan bygget för Eleanor. Det skulle de aldrig ha gjort för efter ett tag knackade det på dörren och om de inte skulle sluta bygga och lämna ifrån sig bilen väntade en fet stämning. I det här klippet snackas det lite om fallet och andra liknande, och vad man bör tänka på för att undvika att hamna i samma situation. Om man bor i USA vill säga, där de fullkomligt älskar att stämma folk till höger och vänster. Tumnagel
23.1°
+
Bobby Green
0

Dodge Durango SRT Hellcat läcker ut
Läcker?

Det är en sak att gnälla på muskelbilar hit och dit men muskel-suvar tycker i alla fall jag är befogat. Maken till onödigare fordon får man leta efter. Men folk verkar vilja ha dessa åbäken och tillverkarna svarar. Det senaste att läcka ut från Dodge är en bil det har ryktats om länge - Durango SRT Hellcat. Det är alltså en Durango som har fått Hellcat-motorn under huven och kanske även någon lite starkare bussning och krängningshämmare. Sånt behöver man nämligen om man ska brumma omkring med kompressormatad V8:a på 6,2 liter som ger över 700 hästar, kanske närmare 800 i det här fallet om det är Redeye-version vi snackar om. Den officiella premiären är, givetvis, förlagd till den 4 juli på grund av Murica. Tumnagel
34.4°
+
Bobby Green
0

Ford Mustang Mach 1 är tillbaka
Ett mellanting mellan GT och Shelby

1968 släppte Ford lös Mustang Mach 1 för allra första gången. Nu är muskelbilarnas muskelbil tillbaka i ny skepnad och tanken med den här är att den ska vara något för den som tycker vanliga GT är för vek men Shelby lite för vass. Under huven sitter en mullrande V8:a på 5,0 liter utan överladdning. Den ger här 480 hästar, 569 newtonmeter i vrid och har begåvats med Ford Performance-delar från Shelby GT350 och GT500. Till paketet sitter samma sexstegade manuella låda som man hittar i GT350. Här är den dock uppdaterad med varvtals-matchning, Twin Disc-kopplingen från GT och en växelspak med korta slag. Vill man inte spaka själv kan man även få bilen med den tiostegade SelectShift-automatlådan. Drivningen sker oavsett självklart endast på bakhjulen. Utseendemässigt får nya Mach 1 en ny grill med två runda fejkade strålkastar-platser, ny frontspoiler med andra luftintag, en stor splitter längst ned, andra sidokjolar och diffusorn från Shelby GT500 där bak som myser tillsammans med fyra runda avgaspipor. En liten vingläpp på bakluckan avslutar det hela. Även fälgarna är unika och de är en hyllning till de klassiska Magnum 500-fälgarna. Köper man bilen med tillvalet Handling Package får man ännu fler aerodynamiska bitar, det är den gråa bilen på bilderna. Försäljningen drar igång nästa vår men vad det då kommer att stå på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Barcroft Cars tar sig en titt på Equus Bass
Modern muskelbil med klassisk design

Hösten 2013 skrev vi om Equus Bass. Det är ett custombygge med aluminiumram och en LS9-motor från Corvette ZR1 under huven. Den är på 6,2 liter, har kompressor och ger 650 hästar och 819 newtonmeter i vrid. Bilen ska göra 0-100 km/h på 3,4 sekunder och toppa 320 km/h. Hela tanken med Equus Bass är att kombinera modern teknik med klassisk design. Karossen som är i aluminium och kolfiber flörtar med 70-talets muskelbilar och här hittar man designelement från många olika amerikanska bilar - som Mustang, Camaro och Challenger. Prislappen för ett exemplar börjar på 230.000 dollar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Den allra första Vipern såld på auktion
Tidigare ägd av Lee Iacocca

1989 presenterade Dodge modellen Viper som koncept och 1992 rullade det första produktionsklara exemplaret av bandet. Den ägde Lee Iacocca fram till hans död förra året och igår auktionerades bilen iväg av Bonhams. Det finfina exemplaret som bara har strax över tusen mil på mätaren väntades gå för mellan 100.000 och 125.000 dollar. När det sista budet klubbades landade dock siffran på hela 285.500 dollar. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Shelby GT500 mot ZL1 1LE och Hellcat Redeye
Muskelbilar gör upp i ett dragrace

Edmunds har samlat ihop de tre muskeltörerna Mustang Shelby GT500, Camaro ZL1 1LE och Challenger Hellcat Redeye och kört bilarna mot varandra i ett drag race. Camaron må vara den lättaste i gänget men det är också den med minst effekt, och då är 660 hästar ändå inte helt lite. Men Mussen har över 760 hästar och Dodgen hela 800 så det blir lite kämpigt. Så, vem vinner? Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2019

Ford Mustang Mach-E kommer att få en Shelby-version
...

När Ford rullade ut den eldrivna suven Mustang Mach-E var det många som tyckte att man drog Mustang-namnet i smutsen. Nu kommer nästa bakslag för denna grupp eftersom en kommande prestanda-version kommer att få Shelby-tillägg. Hur mycket Ford än vill så kommer det här tyvärr aldrig att bli en muskelbil och att då använda namn som är så synonymt med detta känns bara märkligt. Märkligare än Porsches Turbo-stämpel på Taycan. Ed Krenz som är Ford Performance chief programme engineer säger följande: "Ix27m looking forward to the challenge of applying the Shelby characteristics to an electric car. The trick for us is the fun-to-drive part, and sustainability in terms of charging. It needs to be capable to go all day on a trackday – you can’t do 20 minutes and then have to charge it all night." Shelby-versionen kommer att bli den vassaste men vad den kan tänkas bjuda på för effekt och prestanda är oklart för tillfället. Tumnagel
32.2°
+
Bobby Green
0

Dominic Torettos Charger från Furious 7 är till salu
Maximus har över 2280 hästar

I slutscenen på filmen Furious 7 kör karaktären Dominic Toretto runt i en Dodge Charger från 1968. Den är givetvis långt från original och man byggde faktiskt en riktig bil och inte bara ett skal. Imorgon kommer åket att auktioneras iväg av Riyadh Auction. När man byggde bilen utgick man från ett chassi tillverkat av Scott Spock Racing. Det är 400 procent mer vridstyvt än originalet. På det sitter en kaross som är breddad med tolv centimeter och som tog hela 16.000 (!) timmar att få till. Anledningen är att bilen saknar lack och allt vi ser är bara rå metall som fått klarlack på sig. Under huven sitter en 9,4 liter stor Hemi-V8:a med dubbla turbo som byggts av Tom Nelson. Maskinen ger över 2280 hästar och 0-100 km/h ska kunna klaras av på strax över 1,8 sekunder. 0-257 km/h gör bilen på bara åtta sekunder. Det sjuka är att bygget är helt lagligt för gatan, i alla fall i USA. För att klara av den enorma effekten sitter det fullt justerbar coilover-fjädring runt om, justerbara krängningshämmare och 356 millimeter stora bromsar med sexkolvsok. Även om bilen blir såld nu i helgen och får en ny ägare finns det önskemål om att den även medverkar i Fast & Furious 9 och 10. Vad utgångspriset ligger på framgår tyvärr inte. Bonusklipp på plats två. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Fords eldrivna SUV har fått ett namn
Mustang Mach-E...

Nu på måndag, den 18 november, kommer Ford att presentera sin helt eldrivna SUV som det har snackats om en stund nu. Tidigare har det ryktats om att den skulle få namnet Mach 1 eller Mach E men nu vet vi vad det blir. Eftersom Ford av någon anledning har fått för sig att suven ska inspireras av världens äldsta muskelbil Mustang kommer den nya bilen att heta, trumvirvel, Mustang Mach-E. Och eftersom man har valt att hoppa på det tåget kommer bilen även att få den klassiska häst-loggan. Förutom namnet vet vi sedan tidigare att bilen får en räckvidd på upp till 60 mil. Under första halvan av nästa år kommer kunder i Sverige att kunna beställa den och de första leveranserna ska ske under andra halvan av året. Om du vill se bilder på bilen med väldigt lite maskering är det bara att hoppa vidare här. Liveströmmen som drar igång på måndag kommer du att kunna följa här. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Elbilar tar större plats på SEMA i år
Inte bara muskliga V8:or längre

Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

De Tomaso P72 får kompressormatad V8:a från Ford
Och sexpetad manuell låda

En De Tomaso ska ha italienska linjer och jänkejärn under locket, så är det bara. Detta kommer även att leva vidare i den nya modellen P72 som vi nu får reda på kommer att ha en kompressormatad V8:a från Ford bakom sittbrunnen. Motorn är framtagen tillsammans med Roush och den är på 5,0 liter. Effektmålet är över 700 hästar och runt 825 newtonmeter i vrid. Till maskinen kopplas en sexpetad manuell låda och det är också det enda alternativet som kommer att erbjudas. Ljudet från motorn beskrivs på följande vis "The P72’s soundtrack brings one back in time as if they were on the starting grid at Le Mans in 1966" vilket inte låter fy skam alls. Endast 72 stycken exemplar av bilen kommer att tillverkas och priset börjar på 750.000 euro. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

En genomgång av Dodge Charger Hellcat Widebody
Redline Reviews klämmer och känner

I början av året rullade Dodge ut en ännu fetare version av Charger Hellcat - Widebody. Den redan tjocka bilen hade nu blivit ännu tjockare genom ett rejält breddningskit. Redline Reviews har tagit sig en titt på kärran och så här såg det ut. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

21 av Paul Walkers fordon auktioneras ut
Han hade en fin samling

Skådespelaren Paul Walker älskade verkligen bilar och han hade en riktigt trevlig samling med olika fordon. I januari nästa år ska 21 stycken bilar och motorcyklar från samlingen auktioneras iväg av Barrett-Jackson. Han verkade vara speciellt förtjust i gamla BMW M3 eftersom inte mindre än sju stycken såna finns med - två E30 och fem stycken E36 i Lightweight-utförande. Endast 115 stycken tillverkades totalt. Han hade även muskelbilar och i den kategorin hittar vi bland annat en Chevrolet Nova Wagon från 1963 och en Chevrolet Chevelle Wagon från 1964. Nyare bilar som finns är bland annat den moddade Nissan 370Z:n som användes i Fast Five och en Ford Mustang Boss 302S från 2013. Tvåhjuligt handlar det om en Harley-Davidson från 2005, en Suzuki från 2008 och någon slags BMW från 2011. Läs mer om auktionen på länken nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Casey är inte rädd för att använda sin Dodge Viper GTS
Bra

Trista vardagsbilar körs ofta medan roliga entusiastbilar bara får några mil på sig varje år. Så kan det ofta se ut vilket är trist. Casey Putsch ser dock till att köra med sin Dodge Viper GTS från 1997 så mycket det bara går. Han är inte rädd för att den får några stenskott här och där, och vill verkligen inte att den ska stå och damma under ett skynke. Bilar är till för att användas! Tumnagel
50.0°
+
Bobby Green
0

Corvette C8 kostar från 59.995 dollar
Bang for the buck

Chevrolet har nu släppt priserna på nya Corvette C8 som lanseras tidigt nästa vår. Priset börjar på 59,995 dollar vilket i svenska pengar blir 576.767 kronor. Det kommer den ju inte att kosta när den går att köpa här såklart, men det är ändå ett bra pris för bilen om du bor i staterna. Här får du en mullig V8:a på 490 hästar i en sportig mittmotorbil med dubbelkopplingslåda och bakhjulsdrift. Elstyrda sportstolar i läder, dubbla klimatzoner, parkeringssensorer, Brembo-bromsar, instrumentkluster på tolv tum och pekskärm på åtta tum med Apple CarPlay och Android Auto är standard. Känns som ganska mycket för pengarna eller? Tumnagel
51.9°
+
Bobby Green
0

Barn Find Hunter spanar in massa bortglömda muskelbilar
I Texas

Rick bor nära Lubbock i Texas och han råkar äga massvis av gamla klassiska amerikanska muskelbilar. Dessa fick gänget i Barn Find Hunter syn på när de var ute och körde så det var bara att göra en u-sväng, knacka på, och fråga om man fick titta på bilarna. Det gick bra, och så här såg det ut. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Eldrivna Mini Cooper är en muskelbil
Drar här en Boeing 777F

En muskelbil för mig (och många andra) är en amerikansk klassiker med busig V8:a under huven, ett ordentligt bröl och en kaross som vrider sig som en disktrasa när man trampar plattan i mattan. Mini tycker dock att den eldrivna versionen av Cooper också är en muskelbil, och detta är deras sätt att bevisa det på. Bilen har fångats omaskerad och bilder på det kan ni se här. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Ford smygvisar nya Puma
Tyvärr ingen Mustang Light

Ford Puma var en 2+2-coupé som Ford tillverkade några år runt millenieskiftet. Det var väl allt annat än en muskelbil - den fetaste versionen gjorde noll till hundra på knappt åtta sekunder. Den fetaste alltså. Nu jagar man liv i namnet igen och den här gången handlar det om "en SUV-inspirerad kompakt crossover". Om man kikar närmare på bilden ovan och hör de orden klinga i huvudet kan vi alltså räkna ut att det inte blir någon muskelbil-light utan...något. Så här beskriver Fords Europa-chef Stuart Rowly bilen. – Puma är innovativt utvecklad och förföriskt formgiven, och vi tror att den verkligen kommer passa europeiska småbilskunder. Om du vill ha en bil som kan få huvuden att vrida på sig på fredagskvällen, för att sedan svälja dina platta möbelpaket på lördag eftermiddag, då har du hittat rätt. Vi har gjort allt för att ge kunder den flexibilitet de vill ha med progressiv och stimulerande styling så att de kan köra den snyggaste bilen de någonsin ägt. Bilen börjar säljas i Sverige i januari nästa år. Tumnagel
36.3°
+
Roger Åberg
0

Doug spanar in en Saleen S7
Rätt galen

Företaget Saleen erbjuder främst trimprylar och annat till amerikanska muskelbilar men år 2000 lanserade de faktiskt en helt egen bil - S7. Den var handbyggd och hade en Ford-V8:a på 7,0 liter placerad bakom sittbrunnen. Effekten låg på 550 hästar men 2005 kom även en version med dubbla turbo som istället lämnade hela 750 hästar. Nu har Doug spanat in ett exemplar och så här såg det ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Nästa Dodge Challenger elektrifieras
Inga fler V8:or med 700 hästar

Mike Manley tog över som vd för Fiat Chrysler Automobiles efter det att Sergio Marchionne hastigt gick bort i somras. Nu meddelar Mike att den som väntat sig att nästa Dodge Challenger skulle toppa det som finns idag och erbjudas med en ännu värre monster-V8:a kommer att bli besviken. Även här kommer man nämligen att styra mot elektrifiering. "I think that electrification will certainly be part of the formula that says what is American muscle in the future. What it isnx27t going to be is a V-8, supercharged, 700-horsepower engine. New technology is going to drive a load of weight out, so we can think of the powertrains in a different way. And we can use electrification to really supplement those vehicles." Värstingen Challenger SRT Demon bjuder på så mycket som 850 hästar och är väl så mycket muskelbil det bara kan bli. Men det blir alltså ändring på detta i framtiden, vilket säkerligen var väntat. Nästa värsting-version av Challenger kommer säkerligen att bjuda på mycket effekt, fast på ett annat vis. Modellen kommer även att baseras på en ny plattform och den hetaste kandidaten är Giorgio-plattan som Alfa Romeo Giulia bygger på. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2018

Över 1.000 hästar starka som elefanter i en låda
Det här är lådmotorn Hellephant

Dodge Super Charger 1968 Concept är en konceptbil som Chrysler tagit fram inför årets SEMA-show. Den ser ut som en bitig gammal muskelbil men under skalet lurar nya och mycket potenta grejer. I den här har man nämligen stoppat ner den nya "lådmotorn" man tagit fram - Hellephant. Namnet är en kombination av tidigare Hellcat och Elephant som man valt som ett tydligt budskap på att det här finns ordentligt med pulver. Motorn som är en kompressormatad 426 Hemi-V8:a är på 7.0 liter och bjuder på hela 1.014 hästar och ett vrid på 1.288 newtonmeter. Från och med nästa år kan du köpa maskinen och du får den då levererad i en låda. Kabelhärva, motorstyrning och allt annat du behöver för att få den att lira finns också. Något pris har vi dock inte fått för tillfället. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Mitsuoka Rock Star försöker att se ut som en Corvette
Är en Mazda Miata i andra kläder

Japanska Mitsuoka tillverkar utseendemässigt rätt så roliga bilar som väcker känslor. Och eftersom de ofta bygger på någon annan välkänd bil är de heller inte fyllda med massa knasiga grejer. Tillverkaren verkar gilla den senaste generationen av Mazda Miata för nu presenterar man ytterligare en modell baserad på just den bilen. Den har fått det fräsiga namnet Rock Star och inspirationen till designen kommer helt klart från en klassisk Chevrolet Corvette. Men det är alltså bara linjemässigt Rock Star påminner om muskelbilen. Under skalet sitter Mazdas fyra på 1,5 liter som ger 132 hästar så den som vill höra V8:a-muller får nog göra detta själv med munnen. Priset för bilen börjar på 36.202 euro. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0

Färsk bild på nya Ford Mustang Shelby GT500
Blir nog rätt så kaxig

I mars fick vi en dunkel bild på hur nya Ford Mustang Shelby GT500 ser ut i nosen. Nu får vi ytterligare en bild på bilen och denna visar ekipaget ovanifrån. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Världens snabbaste Demon på kvartsmilen
9,14 sekunder

Hennessey trimmar som ni vet muskelbilar och en modell de gärna sätter tänderna i är Dodge Challenger SRT Demon. Den här som de har masserat till 1 050 hästar är nu världens snabbaste på kvartsmilen (402 meter) med tiden 9,14 sekunder och en slutfart på 244,6 km/h. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Doug har nu även testat nya Corvette ZR1
Så här tycker han

I november förra året presenterade Chevrolet nya Corvette ZR1 och Doug DeMuro var på plats för att snabbt kunna publicera en video där han delade med sig av sina första intryck. Nu har han även fått tillfälle att köra bilen, och delar med sig av allt i videon vi ser här. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Dodge Demon sätter nytt hastighetsrekord
Toppade över 200 mph

Här får vi se när en helt omodifierad Dodge Challenger SRT Demon sätter nytt hastighetsrekord för bilen. Man körde på Johnny Bohmer Proving Grounds och innan det var dags att bromsa hade man kommit upp i 203 mph, vilket i km/h är 326,6. En annan snabb muskelbil är den Camaro ZL1 som Hennessey Performance pillat på i videon här nedan. Man kallar den för The Exorcist och den har man trimmat upp till 1.000 hästar. I videon lyckas man komma upp i hela 217 mph vilket är 349 km/h. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Ford presenterar ny Mustang Bullitt
Steve McQueen would approve

Ett tag har det gått rykten om att Ford skulle bygga en ny Bullitt av den sjätte generationen Mustang och visst var det sant. På bilmässan i Detroit har nu bilen presenterats och det är som sig bör en härligt grön kärra med gott om pulver under huven. Motorn är en V8:a på 5,0 liter som ger 475 hästar och som har ett vrid på 570 newtonmeter. Den är givetvis kopplad till en manuell låda och i det här fallet har den sex stycken lägen. Växelspaksknoppen är en vit biljardkula och även den är en nostalgisk koppling till actionfilmen från 1968 som gjorde bilen känd. Toppfarten anges till 263 km/h. På insidan finns läderklädd ratt och gröna stygn som ska matcha utsidan. Här finns även en LCD-skärm på tolv tum som istället för hästen visar bilen när man startar den. Utsidan är härligt avskalad utan massa onödigt krafs. I hjulhusen sitter 19-tummare och innanför dessa rödmålade Brembo-ok. Om du inte gillar den gröna lacken finns även svart, men då kan du lika gärna köpa en annan Mustang. Avgasljudet ska skilja sig en del från övriga och det har aktiva klaffar för att släppa på mer ju mer man gasar. Bilen har även samma insug som GT350 och ett öppet filter för ännu mer mumsigt ljud. Det finns endast tre stycken tillval att göra och dessa är fjädringssystemet MagneRide, svart läder till Recaro-stolarna och elektronikpaketet med nav, bättre stereo, döda vinkeln-varnare och elstolar. Vad man får betala för nya Bullitt och när den lanseras är oklart, men jag skulle faktiskt kunna tänka mig en. Bonusklipp på plats två här nedan. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0
2017

Challenger SRT Demon är världens snabbaste produktionsbil
Och man kan köra på bakhjulen med den!

Efter bilden i måndags är det nu dags för Dodge Challenger SRT Demon att presenteras i sin helhet. Hellcat var tydligen inte tillräckligt musklig och till alla som ville ha mer drämmer man nu till med en riktig dräpare. Eller vad sägs om 852 hästar och 0-100 km/h på 2,4 sekunder (0-97 km/h på 2,3)? Kvartsmilen (402 meter) ska gå på 9,65 sekunder med en slutfart på 225 km/h. Det gör monstret till världens snabbast accelererande produktionsbil och även till den snabbaste produktionsbilen på kvartsmilen. Som om inte det var nog är det här även världens första serieproducerade bil som kan gå upp på bakhjulen när man drar på. Wheelie med bil är alltså det nya som gäller nu. Hjärtat i bilen, V8:an på 6,2 liter, har fått nya kolvar, bättre kylning, bränsleinsprutning i två steg och en större kompressor på 2,7 liter. I Hellcat gav motorn 717 hästar, i den här ger den alltså våldsamma 852. Vid leverans ger dock motorn "bara" 819 hästar eftersom den är kalibrerad för att gå på 91-oktanig bensin. Mot en extra slant får man en kontrollmodul som gör det möjligt att köra på 100-oktanigt, och det är först då all effekt släpps lös. Tycker man att allt låter på tok för mycket kan man välja den snällare nyckeln av två när man ska ut och köra. Då får man bara tillgång till 507 hästar och det kanske är mer lämpligt om man bara ska köra ungarna till dagis. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda och det är precis som tidigare endast till bakhjulen som kraften skickas. Förutom kralligare motor har bilen som synes även fått ett betydligt kralligare kjolpaket med skärmbreddare och grejer. Huven har även öppnats upp för att släppa in mer kylning till maskinen. Man har dessutom plockat bort ljudsystemet, baksätet - och passagerarsätet. Du blir alltså ensam i bilen tillsammans med alla hästarna. Den drastiska rensningen av prylar som inte ansågs nödvändiga har bantat vikten med totalt 91 kilo. Vill man kan man dock få både baksäte och passagerarsäte monterat i sin bil när man beställer den, och grejerna kostar då 1 dollar styck extra. Fälgarna bak mäter elva tum på bredden och de är skodda med dragracing-däck för gatan (också en worlds first) och dimensionen är 315/40R18 - runt om. I sommar börjar bilen byggas men vad det står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Första officiella bilden på Dodge Challenger SRT Demon
Muskelbilen får mer muskler

Efter kopiöst många teasers hit och dit visar Dodge äntligen upp en ordentlig bild på Challenger SRT Demon. Det här är en ännu värre version än Hellcat och det man har gjort är att slänga på ett breddningspaket, fetare däck samtidigt som man har rivit ut grejer interiört vilket bland annat har fått ned vikten med 90 kilo. I övrigt har man filat på fjädring, växellåda, avgassystem och launch control-systemet för att göra bilen riktigt vass - åtminstone när det kommer till att köra rakt fram. V8:an under huven som i Hellcat lämnar hela 717 hästar ska ha trimmats en del men till hur mycket vet vi inte. Den ska nu även gå att köra på vanlig macksoppa och racesoppa och man ska enkelt kunna växla mellan dessa för att snabbt kunna ställa om från gata till bana. Premiär blir det på New York Auto Show och i samband med det lär vi få lite mer information om bilen. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida