m

Mustang Mach 1 kommer till Sverige
Med manuell låda!

I somras rullade Ford ut nya Mustang Mach 1. En klassisk muskelbil med stor V8:a och möjligheten att få manuell låda. Nu får vi reda på att bilen kommer att säljas i Europa för första gången, och att den kommer hit till Sverige. Jämfört med en vanlig Mustang GT har Mach 1 vassare dämpare, fjädrar och krängningshämmare. Styrningen ska också vara rappare. En annan splitter fram och en liten läpp på bakluckan får man också. Det finns åtta olika lackalternativ och både dekor och 19-tumsfälgarna är unika för den här versionen. Motorn är på 5,0 liter och den ger 460 hästar. Man kan alltså få antingen en tiostegad automatlåda eller en sexpetad låda från Tremec med varvtalsmatchning. Drivningen sker som väntat på bakhjulen. Bilen kommer hit någon gång under nästa år, men vad den kommer att kosta vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

EV West presenterar elmotor-paket för muskelbilar
Passar perfekt under huven

Företaget EV West som konverterar olika bilar till el presenterar nu ett elmotor-paket som de tagit fram speciellt för de som vill bygga om sin muskelbil. Porschen i klippet är som ni vet inte i den kategorin men den har också ett hjärta från Tesla precis som i det här fallet. Paketet består alltså av en motor från Tesla och grejerna har tagits fram i samarbete med Revolt Systems för deras ombyggnationen av en Ford Mustang från 1965. EV West har sett till att paketera hela systemet så att det enkelt går att montera in under huven på just klassiska muskelbilar. Man ska till och med kunna använda original motorfästen. Växellåda behöver du ingen utan du monterar bara kardanaxeln direkt på motorn. Effekten i elmotorn ligger på 609 hästar och vridet på hela 1200 newtonmeter. Motorpaketet kommer att kosta någonstans mellan 25.000 och 35.000 dollar. Notera då att batteripack, styrsystem för detta och laddteknik inte ingår i det priset. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Top Gear kör årets bästa prestandabilar
16 bilar, 8675 hästar

Top Gear körde nyligen vad man kallar för Speed Week i papperstidningen och där valde Chris Harris och gänget ut vilka de tycker är de bästa prestandabilarna i år. Som tur var gjorde man även en filmsnutt kring detta och det är den vi ser här. En som sticker ut är Ford Mustang Mach-E med sina 1400 eldrivna hästar, men annars handlar det om bilar du faktiskt kan köpa. Tyvärr får vi inte reda på vem som vann här utan det berättar man bara i blaskan. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Mer om Ford Mustang Cobra Jet 1400
Häng med bakom kulisserna

Fords eldrivna Mustang Cobra Jet 1400 är det galnaste tillverkaren har tryckt ur sig på länge. I det här klippet får vi hänga med bakom kulisserna en sväng och se hur den blev till. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Ford Mustang Mach-E från Oslo till Trondheim
Gick på en laddning

Per Gunnar Berg som är chef för Ford i Norge har testat räckvidden på Mustang Mach-E. Han körde mellan Oslo och Trondheim vilket är en sträcka på 48,4 mil. När han kom fram hade han 14 procent kvar i batteriet, eller 6,7 mil och behövde alltså inte stanna för att ladda på vägen. Med det stora batteriet och bakhjulsdrift ska bilen klara 60 mil på en laddning, 53,9 mil om du har fyrhjulsdrift. Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0

Ford busar med eldriven Mustang-prototyp
Den här har fyra motorer som ger över 1500 hästar

Om man vill ha mer effekt i sin elbil kan man ju bara lägga till en extra elmotor. Eller fyra? Det var i alla fall vad Ford gjorde när de skapade Mustang Cobra Jet 1400. Det här galna bygget har alltså fyra stycken elmotorer under skalet och dessa producerar tillsammans hela 1523 hästar oavsett vad namnet säger. Och detta är alltså effekt på hjulen. Nyligen var man och körde prototypen på dragracingbanan och där lyckades den köra kvartsmilen på 8,27 sekunder med en slutfart på 270 km/h. Den här bilen får väl ses som en testbänk för vad man kan göra, så räkna alltså inte med att detta är något som kommer att komma i produktion den närmaste tiden. Ford snackar även med NHRA för att se hur man skulle kunna elektrifiera dragracing. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Ny Ford Mustang kommer 2022
Kommer stå sig till 2030

Fords modell Mustang har nu levt ända sedan 1964. 2015 lanserades den nuvarande sjätte generationen och 2022 är det dags för en ny. Den kommer då att få leva vidare till minst 2030 innan det är dags för en ersättare. Nästa generation kommer att byggas på samma plattform som nya Explorer har. Man räknar med att sälja omkring 100.000 stycken exemplar om året och av dessa är 77.000 coupé-versionen och resten cabben. 2025 ska bilen som lanseras 2022 få sig en liten facelift. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Att kopiera filmbilar kan leda till stämning
Hur ska man göra för att undvika detta?

En av alla bilbyggare på YouTube som nyligen hamnat i blåsväder på grund av sitt bygge är B is for Build. De ville nämligen bygga en egen Eleanor - muskelbilen från Gone in 60 Seconds, fast med en liten twist. De tog en modern Ford Mustang och satte en klassisk Mustang-kaross på den, och kallade sedan bygget för Eleanor. Det skulle de aldrig ha gjort för efter ett tag knackade det på dörren och om de inte skulle sluta bygga och lämna ifrån sig bilen väntade en fet stämning. I det här klippet snackas det lite om fallet och andra liknande, och vad man bör tänka på för att undvika att hamna i samma situation. Om man bor i USA vill säga, där de fullkomligt älskar att stämma folk till höger och vänster. Tumnagel
23.1°
+
Bobby Green
0

Nya bilder på Mustangen som är baserad på Tesla Model S
Arbetet går framåt

I december förra året skrev vi om det ryska företaget Aviar Motors som då presenterade planer på att bygga en klassisk Ford Mustang baserad på Tesla Model S. Jobbet fortskrider och nu får vi nya bilder och renderingar på bygget. Karossen som är i kolfiber börjar bli klar och en del interiörbitar har kommit på plats. Aviar R67 som man kallar den får det stora batteripacket på 100 kWh, dubbla elmotorer som tillsammans ger över 800 hästar och en räckvidd på omkring 50 mil. Vad den kommer att kosta när den väl är klar är inte känt ännu. Tumnagel
58.8°
+
Bobby Green
0

El-Mustang med 1400 arga hästar
Det går att göra busiga elbilar

Fords Mustang Mach-E är väl kanske inte den roligaste bilen på planeten men Ford jobbar på att tvätta bort den stämpeln. Därför har man snickrat ihop ett koncept som kanske inte har så mycket kvar av originalet men som ändå visar att det går att busa även med elbilar. Konceptet har alltså 1400 hästar som kommer från inte mindre än sju motorer, tre där fram och fyra där bak. Man har använt bilen inte bara för att visa att det går att busa utan de olika motorerna har tydligen varit ett bra lab för att testa olika setups med fram/fyr/bakhjulsdrift och hur det påverkar körningen. Batteriet är specialbyggt och är på 56,8 kWh och kyls när det laddas så att man ska kunna köra direkt när det fått fullt med kräm i sig. Bonusvideo nedan där bilen bland annat bråkar lite med Ken Blocks fossilkärra. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

Jay Leno visar upp sin Bronco med GT500-motor
770 hästar borde räcka

Nya Bronco släpptes denna vecka men för många är det fortfarande originalet som gäller. Jay Leno har en från 1968 och även om den ser original ut på utsidan är det en helt annan femma under skalet. Eller en åtta faktiskt, för under huven på denna har man stoppat ner godsakerna från en Shelby Mustang GT500. Det innebär en kompressormatad V8:a på 5,2 liter som ger hela 770 hästar och 846 newtonmeter i vrid. Till maskinen har man kopplat en fempetad manuell låda. Vidare har bilen Kincer-chassi, fjädring från Fox och en helt omgjord interiör. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Klassikern AC Cobra nu även som elbil
Eller med turbofyra från Mustang

AC Cobra är en av världens mest ikoniska sportbilar och nu kommer den med elmotor. Det är AC Cars som bygger och Series 1 Electric som de kallar den här kommer att tillverkas i 58 stycken exemplar. Antalet har man valt för att fira att det nu är 58 år sedan den allra första AC Cobran rullade ut. Under skalet finns ett batteripack på 54 kWh som matar en elmotor på 312 hästar och 250 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder. Räckvidden anges till 24 mil på en laddning och vikten på ekipaget ligger på 1250 kilo. Man kan få bilen i färgerna Electric Blue, Electric Black, Electric White eller Electric Green och prislappen börjar på 170.000 dollar. De första leveranserna ska dra igång i höst. Vill man istället ha förbränningsmotor erbjuds AC Cobra 140 Charter Edition som har Fords EcoBoost-maskin under huven. Det är en turbomatad fyra på 2,3 liter som ger 350 hästar och 440 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på sex sekunder blankt och vikten anges till 1100 kilo. Även denna tillverkas i 58 stycken exemplar och varje kostar från 105.000 dollar. Skeppas också till kund i höst. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Ford Mustang Mach 1 är tillbaka
Ett mellanting mellan GT och Shelby

1968 släppte Ford lös Mustang Mach 1 för allra första gången. Nu är muskelbilarnas muskelbil tillbaka i ny skepnad och tanken med den här är att den ska vara något för den som tycker vanliga GT är för vek men Shelby lite för vass. Under huven sitter en mullrande V8:a på 5,0 liter utan överladdning. Den ger här 480 hästar, 569 newtonmeter i vrid och har begåvats med Ford Performance-delar från Shelby GT350 och GT500. Till paketet sitter samma sexstegade manuella låda som man hittar i GT350. Här är den dock uppdaterad med varvtals-matchning, Twin Disc-kopplingen från GT och en växelspak med korta slag. Vill man inte spaka själv kan man även få bilen med den tiostegade SelectShift-automatlådan. Drivningen sker oavsett självklart endast på bakhjulen. Utseendemässigt får nya Mach 1 en ny grill med två runda fejkade strålkastar-platser, ny frontspoiler med andra luftintag, en stor splitter längst ned, andra sidokjolar och diffusorn från Shelby GT500 där bak som myser tillsammans med fyra runda avgaspipor. En liten vingläpp på bakluckan avslutar det hela. Även fälgarna är unika och de är en hyllning till de klassiska Magnum 500-fälgarna. Köper man bilen med tillvalet Handling Package får man ännu fler aerodynamiska bitar, det är den gråa bilen på bilderna. Försäljningen drar igång nästa vår men vad det då kommer att stå på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Barcroft Cars tar sig en titt på Equus Bass
Modern muskelbil med klassisk design

Hösten 2013 skrev vi om Equus Bass. Det är ett custombygge med aluminiumram och en LS9-motor från Corvette ZR1 under huven. Den är på 6,2 liter, har kompressor och ger 650 hästar och 819 newtonmeter i vrid. Bilen ska göra 0-100 km/h på 3,4 sekunder och toppa 320 km/h. Hela tanken med Equus Bass är att kombinera modern teknik med klassisk design. Karossen som är i aluminium och kolfiber flörtar med 70-talets muskelbilar och här hittar man designelement från många olika amerikanska bilar - som Mustang, Camaro och Challenger. Prislappen för ett exemplar börjar på 230.000 dollar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Restomod-Mustang som blir din för en miljon dollar
Har över 1000 bakhjulshästar

Om du verkligen inte är en original-nörd och vill ha en gammal Mustang som uppgraderats på samtliga fronter är kanske det här något för dig. Det är en 65:a som bland annat fått en helt ny handtillverkad kaross i plåt, mycket större bromsar än original, vassare chassi och en duktigt moddad V8:a under huven. På motorn har man smackat på en kompressor och dubbla turbo. Det ska ge över 1000 bakhjulshästar men kan skruvas upp till 1200 om man känner att man vill ha lite mer kräm. Till maskinen sitter en sexstegad sekventiell växellåda. Totalt ska över 10.000 timmar lagts ned på bilen och har du en miljon dollar över kan du få köpa den. Tumnagel
30.8°
+
Bobby Green
0

Mustang som flög av vägen bärgas
Föraren nästan helt oskadd, bilen blev dock skrot

Det finns massa roliga kurviga vägar i bergen i Kalifornien. Har man en rolig bil kan det ju vara kul att köra där. Är man lite för ivrig kan det dock sluta som för den här Forden - en Mustang Boss 302. Föraren tappade kontrollen av bilen som körde av vägen och dundrade över 120 meter ned för en slänt. Som tur var fick han bara lite skrapsår i ansiktet och kunde promenera för egen maskin från olyckan. Värre gick det för bilen som bärgas i det här klippet. Själva bärgandet börjar omkring 25 minuter in. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Köp en ny BMW 740i från 1997
Förvarad i en bubbla och har bara 25 mil på mätaren

Jag har aldrig varit en BMW-snubbe men när jag behövde en ny vardagsbil landade det till slut efter många tankar i en E38 728 från 1996. Kunde inte vara mer nöjd med valet. Efter det har jag blivit lite E38-skadad och skulle gärna ha fler, som exempelvis det här unikumet. Det är en 740i från 1997 som är helt ny! Eller den har 25 mil på mätaren men ändå. Bilen har förvarats i en luftbubbla för att hålla skicket så bra som möjligt och bilen är löjligt fin. Den är nu till salu på eBay och i skrivande stund är budet uppe i 50.700 euro. Skulle du vara sugen på en annan i princip ny bil från 90-talet finns den här Ford Mustang SVT Cobra till salu - en 99:a med bara 132 mil på mätaren. Tumnagel
50.2°
+
Bobby Green
0

Snösladdande med Ford Mustang Mach-e
Ser kul ut

Att sladda lite är alltid kul, oavsett om det är i en bil med förbränningsmotor eller elmotor. Här får vi se hur lätt det är att sladda med en Ford Mustang Mach-e om man nu skulle vilja det. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Ken Miles Flying Mustang snart på auktion
Väntas gå för miljontals dollar

I februari 1965 gjorde Shelby brakentré med en Shelby GT350R på racerbanan Green Valley Raceway. Det var Shelbys första Mustang man körde racing med och med Ken Miles bakom ratten såg man även till att ta hem segern. Eftersom Ken var ganska frisk på gasen fick bilen smeknamnet Flying Mustang då den bokstavligt talat flög fram på banan. I maj ska bilen säljas av Mecum Auctions och den väntas klubbas iväg för flera miljoner dollar. Bilen kommer från samlaren John Atzbach som förutom Mustangen ska skiljas från tolv andra bilar han äger. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Det här är Europa-versionen av Ford Mustang Mach-E
Får uppdaterad fjädring, styrning och fyrhjulsdrift

Ford presenterar nu Europa-versionen av den helt eldrivna suven Mustang Mach-E. Den skiljer sig en del från den man bland annat kommer att sälja i USA och det ingenjörerna har gjort är att justera fjädring, styrning och fyrhjulsdrift för att den ska passa européer bättre. Och europeiska vägar. Väljer man en Mustang Mach-E med det fetaste batteripacket och endast bakhjulsdrift ska räckvidden enligt WLTP ligga på 60 mil. Det ska gå att snabbladda och har du tillgång till 150 kW ska det ta tio minuter att tanka i 9,3 mil. Enligt Ford är det den här versionen som 85 procent av kunderna kommer att välja. Svenska priser och alla specifikationer kring bilen har inte släppts än. Priserna i Tyskland ska dock börja från 46.900 euro och i Norge 422.000 norska kronor. Lanseringen i Europa kommer att ske någon gång under året. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Ken Block kör elbil i Dakar-rallyt
Hej vad det går!

När Ken Block hyrdes in för att göra reklam för Mustang Mach-e påstod han att hans kunskaper kring elbilar var noll. Nu har det ändrats, för nu har han kört den arga Extreme E Odyssey 21 på en sträcka i Dakar-rallyt. Och det går snabbt. Trots lite övning på plats skulle han ha placerat sig som nummer tre om hans körning var officiell. Bonusklipp nedan för programmet Elba Vs. Block där skådespelaren Idris Elba kör lite bil med/mot Ken Block. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Mustangens frunk går att använda som kylväska
Bra till dryck, men räkor?!

Fords eldrivna Mustang Mach-e har en frunk med en speciell funktion. Den har nämligen en tapp i botten och det går enkelt att tömma ur vätska ur den. Bra om man vill spola rent eller så kan man ju använd frunken som en gigantisk kylväska. Perfekt att ha läsk i kanske, men inget jag skulle ha räkor i. Ford tycker också att man ska fylla det med hotwings men personligen vill jag inte ha den mängden kycklingvingar i min bil, även om det går att spola bort såsen enkelt efteråt. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Dags för årets dragrace!
McLaren Senna är i en annan klass

Det är dags för World’s Greatest Drag Race nummer nio. I den här omgången får vi se Toyota Supra, McLaren Senna, Ford Mustang Shelby GT350, Porsche 911 Carrera S, Jaguar XE SV Project 8, Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, BMW 850i xDrive, Bentley Continental GT V8, BMW M2 Competition, Aston Martin DBS Superleggera, Lamborghini Urus och Dodge Challenger Hellcat Red Eye Widebody. Men vem vinner? Med en McLaren Senna med i gänget är det kanske inte så supersvåra att gissa, men bakom är det inte alls så självklart. Och det är viss skillnad på quarter-mile och half-mile. Bilen jag kör den här veckan ramlar in på plats nummer nio... Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Shelby GT500 mot ZL1 1LE och Hellcat Redeye
Muskelbilar gör upp i ett dragrace

Edmunds har samlat ihop de tre muskeltörerna Mustang Shelby GT500, Camaro ZL1 1LE och Challenger Hellcat Redeye och kört bilarna mot varandra i ett drag race. Camaron må vara den lättaste i gänget men det är också den med minst effekt, och då är 660 hästar ändå inte helt lite. Men Mussen har över 760 hästar och Dodgen hela 800 så det blir lite kämpigt. Så, vem vinner? Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Bullitt-Mussen har sålts för 3,4 miljoner dollar
Dyraste Mustangen hittills

I filmen Bullitt från 1968 finns det två stycken huvudroller. Den som Steve McQueen har och den som den gröna Mustangen har. Idag har bilen legendarisk status och biljakten nedan är en av de mest kända i filmens historia. Nu har bilen sålts på auktion och slutsumman den klubbades för, 3,4 miljoner dollar, är den högsta någonsin för en Ford Mustang. 1974 annonserades bilen ut i en tidning och köptes då av Robert Kienan. Den kostade då motsvarande 33.000 kronor och fungerade som bruksbil. Steve McQueen letade upp den och ville köpa men Robert behövde bilen så den såldes aldrig. 1980 rasade kopplingen och bilen blev stående - i över 20 år. 2001 började Robert och hans son Sean att renovera bilen men Robert insjuknade i Parkinsons så allt blev lagt på is. 2014 avled han och då såg Sean till att göra klart jobbet. Sedan januari förra året har han turnerat runt med bilen och nu var det alltså dags att sälja den. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2019

Rykte Ford har en mindre version av Mustang Mach-E på gång
Baserad på Volkswagens MEB-plattform

Nu kommer rykten som säger att Ford kommer att använda sig av Volkswagens nya elbilsplattform MEB till en mindre version av suven Mustang Mach-E. Det var i somras som de båda företagen skakade hand kring plattformsdelning och då sa Ford att minst en ny elbil skulle byggas i Europa för europeiska kunder på MEB, men först från 2023. Då sa man också att man hoppades kunna sälja 600.000 stycken exemplar av denna över en sexårsperiod. Om snacket handlar om den lilla Mach-E-suven är dock oklart. Vi vet heller inte i vilken storleksklass den modellen kommer att hamna i men det borde handla om något som placerar sig mellan Volkswagen ID.3 och kommande ID.4. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Ford bjöd in Ken Block att testa Mustang Mach-E
Cringe

Ken Block är numera involverad i typ det mesta som har med Ford att göra så därför var det naturligt att han och hans team blev inbjudna att testa en prototyp av den helt eldrivna suven Mustang Mach-E. Synd bara att det hela är så regisserat att man får skavsår när man tittar på det. Varför inte göra något oväntat och kul istället för den här smörjan? Tumnagel
25.7°
+
Bobby Green
0

Ford Mustang Mach-E kommer att få en Shelby-version
...

När Ford rullade ut den eldrivna suven Mustang Mach-E var det många som tyckte att man drog Mustang-namnet i smutsen. Nu kommer nästa bakslag för denna grupp eftersom en kommande prestanda-version kommer att få Shelby-tillägg. Hur mycket Ford än vill så kommer det här tyvärr aldrig att bli en muskelbil och att då använda namn som är så synonymt med detta känns bara märkligt. Märkligare än Porsches Turbo-stämpel på Taycan. Ed Krenz som är Ford Performance chief programme engineer säger följande: "Ix27m looking forward to the challenge of applying the Shelby characteristics to an electric car. The trick for us is the fun-to-drive part, and sustainability in terms of charging. It needs to be capable to go all day on a trackday – you can’t do 20 minutes and then have to charge it all night." Shelby-versionen kommer att bli den vassaste men vad den kan tänkas bjuda på för effekt och prestanda är oklart för tillfället. Tumnagel
32.2°
+
Bobby Green
0

Så blir Ford Mustang Mach-E till
Från start till mål

Förra veckan presenterade Ford den eldrivna suven Mustang Mach-E och i den här dokumentären får vi se hur bilen blir till. De första kunderna får sina exemplar i slutet av nästa år. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida