m

Här är en självkörande bil som utvecklades för 30 år sedan
Rullade runt i Sydkorea på 1990-talet

Självkörande bilar är inget nytt påfund utan något som uppfinnare haft visioner om i över 50 års tid. I det här klippet kan ni kolla in en självkörande bil som utvecklades i början av 1990-talet. Bilen ska 1995 ha kunnat navigera sig fram de 300 kilometrarna mellan Sydkoreas huvudstad Seoul och hamnstaden Busan. Professor Han Min-hong som utvecklade bilen säger att dess teknik är fullt jämförbar med den som till exempel hittas i dagens Teslor utan att gå in på några detaljer som faktiskt säger att så skulle vara fallet. Tyvärr så skrotades det sydkoreanska projektet med självkörande bilar då landet ansåg att det var bättre att satsa resurser på att utveckla sin tunga industri. Han Min-hong säger i klippet att han tror att Sydkorea skulle kunna vara världsledande inom teknik för självkörande bilar om det hade satsats vidare på den bilen han utvecklade för 30 år sedan. I den inlänkade artikeln här nedanför kan ni kolla in en självkörande bil som rullade runt på en testbana i USA redan på 1960-talet. Här nedanför hittas även en artikel om ett tidigt navigationssystem för bilar där man använde kassettband med köranvisningar istället för GPS. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google öppnar upp Google Play för fler Android Auto-appar
Lite mer variation att vänta

Google tillåter nu tredjepartsutvecklare att publicera fler typer av appar i Android Auto-kategorin på Google Play. Apptyperna är navigations-, parkerings- och laddningsappar vilket förhoppningsvis kommer innebära lite mer variation i Play-butiken. Today, we’re thrilled to announce that you can publish your Android Auto navigation, parking, and charging apps to production! We’ve been hard at work stabilizing the library, Android Auto, and the publishing process to reach this milestone. Publishing to production enables drivers to use your Android Auto app on their car screen without needing to sign up for a beta program. De som vill publicera sina appar där måste dock följa Googles riktlinjer mycket noggrant då Google inte vill ha appar som distraherar föraren allt för mycket. Tumnagel
42.5°
+
Frode Wikesjö
0

Tim Cook intervjuad i podcast
Om Facebook och hur länge han kommer att vara på Apple

NY Times Kara Swisher har intervjuat Apples VD Tim Cook och det blev ett intressant samtal. De börjar prata om attacken mot kongressen i Washington och det faktum att de tog bort Parler från App Store. Tim säger att det var helt rätt gjort eftersom de inte kunde (eller ville) sköta modereringen. Han säger samtidigt att han gärna vill ha tillbaka Parler, bara de kan följa reglerna som finns i App Store. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

SVT Text får ny design på webben och i appar
Blir mer lik tv-versionen

För ett tag sedan bytte SVT ut systemet som genererar sidor till deras text-tv-tjänst SVT Text för tv. Nu har detta system börjat användas även för att generera sidor till webben och till appar vilket innebär att dessa kommer att få ett nytt utseende. De kommande versionerna av text-tv-sidorna för webben och appar kommer att bestå av bilder, istället för nu som av text. Detta gör att vissa navigationsmöjligheter har försvunnit och ersatts med en separat meny skriver SVT. För de som använder skärmläsare kommer det dock fortsatt gå att få texten uppläst från text-tv trots att sidorna nu tekniskt sett är bilder, inte text. SVT Text designförändring på webben samt i apparna SVT Nyheter och SVT Sport började rulla ut igår och kommer att vara utbytt för alla 12 april. Vill ni kika på den nya designen redan nu så hittas en version av denna på länken nere till höger. Tumnagel
44.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Seat Tarroco är en snygg Tiguan
Lite mer karaktär

Har du fastnat för en Volkswagen Tiguan, men tycker att den är lite väl trist? Då kan en Seat Tarraco vara något för dig. Det är nämligen Seats syster till Tiguanen men som är några steg snyggare. Grunden är Tiguan på alla sätt och vis, speciellt i rumpan. Volkswagengruppen är duktig på det som ibland kallas för badge engineering, alltså att man tar en bil och sätter på annan logga och på så sätt har skapat en ny bil. Samma bil finns ofta hos VW och Skoda, Seat och ibland är det exakt samma bil och ibland är det faktiskt rätt mycket skillnad i karaktären på dem. Så bland annat med Golf och Cupra Leon som har en hel del saker gemensamt, men som inte alls känns som samma bil. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är insidan av Audi Q4 e-tron
Och lite maskerad utsida

Jag har redan kört en helt ny elbil från Audi i år, men snart kommer en till. Och den är kanske inte lika spektakulär som e-tron GT, men den kommer garanterat att sälja bättre. Vi pratar om det lite lyxigare syskonet till Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq, nämligen Audi Q4 e-tron. Vi kikade in konceptet för två år sedan och jag kommer faktiskt inte ihåg hur stor den kändes på insidan. Jag vill minnas att den kändes liten, men den har kanske växt från koncept till verklighet för enligt Audi själva så ska Q4 vara lika rymlig på insidan som en Q7:a. Win för elbilen helt enkelt. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

EA beslutar om Anthem ska leva eller ej i veckan
Spänningen stiger!

Det har nästan gått två år sedan Bioware och EA lyckades lansera världens tråkigaste Iron Man-simulator. Navigationen kändes klockren, men spelet kändes ofärdigt med en poänglös story och hade ett lootsystem där sakerna du plockade upp saknade värde. För ett år sedan meddelade utvecklarna att de skulle förbättra spelupplevelsen. Sedan dess har Bioware levererat blogginlägg om idéer utvecklarna har som skulle kunna förbättra upplevelsen, men några större ändringar har inte skett. Nu verkar det som att EA kommer ta ett ordentligt beslut om det ens är värt att fortsätta arbetet med Anthem eller om projektet ska skrotas helt och detta beslut väntas tas nu i veckan. Huruvida Anthem går att rädda är för tillfället okänt. Det kan hända att spelet gör en No Manx27s Sky, men för det behövs resurser. Och då EA inte precis är kända för att vara generösa eller bry sig om spelare, så kanske det är bäst att inte hoppas för mycket. Ovan har ni den första gameplaytrailern för spelet. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Nu lanseras BMW Charging i Sverige
Ger dig tillgång till 3300 laddpunkter i landet

BMW Charging är ett kort eller app du använder när du ska ladda din elbil eller laddhybrid från tillverkaren. Nu lanseras detta i Sverige och ger kunder tillgång till 3300 stycken laddpunkter i landet. 160.000 stycken finns i Europa och i hela världen finns det över 450.000 stycken. Laddpunkterna finns markerade i BMW:s navigationssystem, i appen eller på hemsidan och det kan handla om allt från parkeringsplatser inne i städerna till Ionitys snabbladdningsstationer. Carl Lindwall som är informationschef på BMW Group Sverige säger följande: "BMW Charging gör det enklare för kunder att ta klivet över till elektrisk mobilitet genom tillgång till ett stort utbud av laddpunkter och attraktiva priser för publik laddning. E-mobilitetens framgång på marknaden är beroende av den här sortens lösningar och vi hoppas att detta kan få fler svenskar att välja elektrifierade fordon. Ionitys kraftulla laddstolpar har en kapacitet upp till 350 kW och är en nyckelfaktor i arbetet med att göra laddning lika enkelt som att tanka. Med BMW Charging ger vi nu våra kunder tillgång till detta nätverk och kan samtidigt erbjuda en fördelaktig laddtaxa på 2,88kr/kWh. I dagsläget finns 22 stationer i Sverige som är placerade i närhet till huvudleder och motorvägar." BMW Charging-kunder kan välja mellan abonnemangen Active eller Flex och tillägget Ionity Plus. Active är anpassat efter den som kör ofta och då betalar man en rabatterad enhetstaxa för alla laddningsstationer i nätverket mot en fast månadsavgift som ligger på 49 kronor. AC-laddning kostar då 3,60 SEK/kWh + 0,40 SEK/min (efter 180 min). DC-laddning kostar 4,00 SEK/kWh och snabbladdning med Ionity 8,70 SEK/kWh. Väljer man Flex betalar man ingen månadsavgift och det här ska passa den som kör mer sällan. Här styrs priset för laddningen istället av laddningsoperatören. Ionity Plus kostar 137 kronor i månaden och då betalar man istället 2,88 SEK/kWh. Köper man en ny elbil eller laddhybrid av BMW ingår månadskostnaden för Active i ett år. Köper man en ny iX3 får man även Ionity Plus i ett år. Läs mer hur det hela fungerar på länken nedan. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagen ID.4!
Större och bättre än ID.3

När vi provkörde ID.3 i slutet av augusti så konstaterade vi att det var en riktigt bra bil med roligt utseende, billig interiör, bra utrymmen och bra prislapp. Att den skulle sälja anade vi och det gjorde den, mycket tack vare att Volkswagen hade larvigt bra erbjudanden. Nu kommer snart ID.4 och frågan är om den är lika bra, eller till och med bättre. Större kan vi snabbt konstatera att den är. Formatet på bilen är rätt udda, jag kallar det för SUV-likt. För den må vara plufsig som en SUV, men mittendelen av bilen går liksom djupare på mitten än fronten och rumpan så den känns inte riktigt så mycket SUV, men är samtidigt inte något vanlig kombi. Det är helt enkelt något nytt och det behöver ju inte vara dåligt. Se formerna på bilen här! Den nya plattformen och formerna gör att den är rejält stor på insidan, vilket så klart är trevligt. Trots rätt hög markfrigång och inte galen höjd så är utrymmena smått fantastiska. Tre vuxna får till exempel ledigt plats i baksätet. Men klädseln på inredningen är verkligen jätteful. Bagageutrymmet är helt ok och rymmer 543 liter. Kika in baksätet här! Kvaliteten på materialen i inredningen på ID.3 var katastrofal, men här är det bättre. Det är väl inte lyx som i en Bentley eller ens i en Audi, men det är helt ok. Normal Volkswagen-kvalitet. Den stora skärmen i mitten är också helt ok, Volkswagen har mycket att jobba på här men kör man mest CarPlay så spelar inte det så stor roll. Den lilla skärmen framför föraren med körlägesväljaren gillar jag skarpt. Kolla in skärmarna här! Något jag blev överraskad över var AR-funktionalitet på head up-displayen. Den fungerar verkligen och är grymt skönt när man ligger på landsvägen och har adaptiva farthållaren och lane assist igång. Det ska även fungera med navigationen, men det hann vi inte testa. Hur som helst en riktigt imponerande liten teknologiuppvisning av VW, vilket inte hör till vanligheterna. Se hur det fungerar här! VW har ju fått mycket skit för att de ligger efter på mjukvarusidan, och det gör de fortfarande jämfört med Tesla. Men de jobbar på och några av de saker som inte hunnits färdigt till ID.3-lanseringen fanns nu. Att köra är en ok upplevelse. Bilen delar drivlina med ID.3 men är tyngre så det är tråkigare än ID.3. 204 hästar och 0 till 100 på 8,5 sekunder är inget man skriver hem om, men det fungerar. Batteriet är också detsamma och är på 77 kWh och räckvidden ligger på cirka 50 mil enligt WLTP, mellan två mil upp eller ner beroende på utrustning, däckstorlek och sånt. När vi testade så fanns det en 1st Edition och en 1st Edition Max, vilket typ hade räckt om man även släppt en budget-versionen. Men häromdagen släppte man sex versioner till. Jag blir verkligen tokig på alla dessa versioner, de är skapade för att göra det enkelt i fabriken men för köparna är det vimsigt. Inte helt oväntat så är den version som sålt bäst av ID.3 den som det var kampanj på... Ni hittar alla priser och så i länken ovan. Om du vill privatleasa så kan det vara bra att veta att prislappen för en 1st edition (alltså den som kostar 514.900 kronor) ligger på 5425 kronor i månaden, vilket känns rejält rabatterat eftersom 1st edition Max som är 20 procent dyrare att köpa kontant kostar mer än 40 procent mer att leasa, 7725 kronor i månaden. ID.4 känns som en klockren bil för väldigt många. Inte galen prislapp, bra utrymmen och lagom på många sätt och vis utan att vara dötrist. Den stora konkurrenten kommer nog faktiskt att bli Skoda-kopian Enyaq som i alla fall jag tycker är betydligt snyggare, både på ut- och insidan. Har ni frågor eller funderingar? Kommentarerna är era! Vi fick en hel del frågor som vi besvarade på Instagram, de hittar du här. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0

Apple ryktas ha Macbook Pro med ny design på gång
Med MagSafe men utan TouchBar

Den senaste veckan har det kommit en hel del rykten om nya Apple-produkter och ett av dem säger att Apple har en MacBook Pro med helt ny design på gång. Enligt analytikern Ming-Chi Kuo så kommer Apples kommande MacBook Pro att få en lite mer kantig design som kanske mer kan likna iPhone 12:s design än den nuvarande MacBook Pro-designen. Förutom det så uppger han att navigationsskärmen Touch Bar kommer att försvinna och att Apple kommer att återinföra MagSafe-laddning på MacBook Pro. Huruvida det handlar om den klassiska MagSafe-varianten som fanns på Apples laptops tidigare eller om det kan komma att handla om en trådlös variant a la iPhone 12 finns det dock inga uppgifter om. Den nya MacBook Pro-modellen sägs även förses med lite fler olika portar vilket skulle betyda att användaren inte blev så beroende av donglar eller separata hubbar för att koppla in tillbehör till datorn som är fallet idag. Enligt Kuo så handlar det om två MacBook Pro-modeller med den nya designen, en med en 14 tum stor skärm och en med en 16 tum stor skärm, och att dessa kan komma att presenteras någon gång under tredje kvartalet i år. Tumnagel
49.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Nissan berättar lite om nya Qashqai
Lovar banbrytande design och förstklassig komfort

Nissan har en ny Qashqai på gång. Nu berättar tillverkaren lite mer om modellen samtidigt som vi får oss en smygtitt på interiören. Nissan lovar att bilen ska bjuda på både banbrytande design och förstklassig komfort. Den kommer även att ha skärmar med hög upplösning, head-up-display och trådlös smartphone-laddning. En ny Nappa-läderdesign som tar 25 dagar att tillverka introduceras interiört och i toppversionen kan man även få massagefunktion med tre stycken olika program för framsätena. Den nya vita stämningsbelysning sägs även skapa en ombonad, lugnande, förstklassig och harmonisk atmosfär. Den nya pekskärmen på nio tum i mittkonsolen har stöd för både Android Auto och Apple CarPlay (även trådlös). Man kan välja till ett ljudsystem från Bose med tio stycken högtalare och baslåda. Instrumenhuset består av en skärm på 12,3 tum och där kan det bland annat visas navigation- och trafikinformation. Den nya head up-displayen är på 10,8 tum. I mittkonsolen hittas även en trådlös laddare för den smarta telefonen som är på 15 watt vilket ska vara en av de kraftfullaste i segmentet. Det finns även USB-anslutningar fram och bak, både USB-A och USB-C. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida