m

Nevs ägare har skulder på 2600 miljarder
Det är en slant det

Den kinesiska fastighetskoncernen Evergrande Group är de som äger elbilstillverkaren Nevs. De fick nyligen en varning för inställda betalningar från koncernledningen vilket gjorde att aktien kraschade på Hongkongbörsen. Koncernen ska ha skulder på motsvarande 2600 miljarder kronor men de hävdar trots detta att det inte finns någon risk för konkurs. Man sitter just nu i samtal om att sälja sina tillgångar. Nevs som är baserat i Trollhättan hade nyligen 700 stycken anställda men har precis varslat 300 stycken personer. Tumnagel
25.6°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg har köpt ut Nevs
Äger nu Gemera själva

I början av 2019 fick vi reda på att Nevs investerade 150 miljoner euro i Koenigsegg. Tillsammans startade de bolaget Meneko som bland annat skulle tillverka hybrid-modellen Gemera. Man skulle även "utveckla volymmodeller med fokus på eldrift och CO2-neutrala motorer". Nu nås vi av nyheten att Koenigsegg köper ut Nevs andel (65 %) i bolaget och därmed blir ensam ägare till projektet. Christian von Koenigsegg säger följande: "Koenigseggs starka och stabila tillväxt både operationellt och finansiellt gör det möjligt för oss att köpa tillbaka NEVS andel i Meneko och bli ensam ägare till verksamheten. När vi, inför tillverkningen av Gemera, nu investerar tungt i nya anläggningar, kompetens och infrastruktur är detta ett viktigt steg i vår tillväxt. Förvärvet ger oss utrymme att planera bredare i investeringsprocessen. Jag vill tacka NEVS och deras fantastiska medarbetare för samarbetet så här långt med Gemera. Trots att vi nu köper tillbaka vår andel ser jag fram emot ett fortsatt operativt samarbete med NEVS både i detta och i andra projekt." Planen är att Gemera ska börja tillverkas 2023. 300 stycken exemplar ska bli till. Tumnagel
66.1°
+
Bobby Green
0

Sono Motors visar uppdaterad version av Sion
Ska vara nästan produktionsklar nu

Precis innan det blev nytt år stod det klart att Sono Motors fått en stor säck med pengar för att kunna förverkliga den delvis solcellsdrivna elbilen Sion. Nu under den digitala upplaga av CES-mässan visar man upp en uppdaterad version av bilen och så här ser den ut. Det här är fortfarande en prototyp men som ska ha mycket av det som den produktionsklara bilen kommer att få. Det som skiljer sig från det vi har sett tidigare är bland annat att solpanelerna är bättre integrerade i karossen och inte längre sticker ut så mycket visuellt. Panelerna ska kunna ge upp till 3,5 mil extra räckvidd per dag. Batteripacket är på 35 kWh och det ska räcka för att kunna ta sig 25,5 mil. Man ska kunna snabbladda med upp till 50 kW och laddaren ombord är på 11 kW. Elmotorn är på 163 hästar och 270 newtonmeter. Insidan ska även ha fått ett nytt infotainmentsystem och ett omarbetat digitalt instrumentkluster. Mossan på instrumentpanelen är kvar sedan tidigare och den ska hjälpa till att reglera fuktigheten och filtrera luften. Tillverkningen ska dra igång i NEVS gamla fabriker i Trollhättan någon gång under nästa år. På prislappen står det 25.500 euro. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0
2020

NEVS har tagit fram en självkörande bil som man delar
Ska testköras i Stockholm

NEVS tog en gång i tiden över Saab och nu satsar man på självkörande bilar. Eller fordon kanske är bättre att säga, eftersom deras fordon inte är så likt en traditionell bil. Tanken är att det nya fordonen ska vara helt självkörande, ska delas och samtidigt lyckas vara privat. – Vi började med att analysera stadsbors starka vilja att köra sin egen bil i stället för att använda kollektivtrafik, trots att det innebär att man måste sitta i bilköer timtals varje dag. Skälet var att de ville vara ifred och inte bli störda. I sin bil anser man sig vara säker, trygg, avslappnad och fri, säger Anna Haupt, VP Mobility Solutions på NEVS. Vi insåg att, för att verkligen dra nytta av den självkörande tekniken, så måste vi designa fordonet på ett sådant vis att det inte bara möjliggör delade fordon, utan också delade resor. Hur kombinerar du en delad resa med känslan att få vara i fred? Detta var en huvudutmaning för oss. Resultatet blev Sango som har fyra eller sex säten som går att flytta runt. I det fyrsitsiga läget finns även skärmar man kan köra upp för att fyra personer ska kunna åka tillsammans men i fred. Sango är en del av PONS, något som NEVS kallar för ett mobilitetssystem. I det ingår fordonen, en app för användarna, ett system i bakgrunden som ser till att rätt bil kommer till rätt person på rätt plats och tekniken för själva körandet som är skapad av AutoX. Låter det framtid? Det är det så klart, men inte bara 3D-skisser och tankar. Man rullar faktiskt systemet på NEVS område i Trollhättan och tanken är att tio Sangos ska rulla i en pilot i Stockholm. Tumnagel
48.8°
+
Roger Åberg
0

Per Svantesson intar rollen som vd för Automobili Pininfarina
Har tidigare jobbat på Volvo Cars

Per Svantesson som tidigare har jobbat på Volvo Cars, Volvo bussar, ESAB och Nevs tar nu över rollen som vd på Automobili Pininfarina efter Michael Perschke. Per har sedan 2018 varit operativ chef på företaget men kliver alltså nu upp i ledarposition. Pandemin har skakat om mycket såklart men Per lovar ändå att de första leveranserna av den eldrivna superbilen Battista ska dra igång i år. Produktionen går enligt plan och målet är att tillverka 150 stycken exemplar. Varje bil kostar runt 17 miljoner kronor. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Sono Motors har nu nått målet
Har fått in över 50 miljoner euro på 50 dagar

I början av december skrev vi att elbilsstartupen Sono Motors hade problem. Som vanligt handlade det om pengar och fick man inte in 50 miljoner euro innan året var slut skulle det inte bli några bilar. Ambitiöst mål såklart men kampanjen fick stor uppmärksamhet och pengarna började rulla in. När månaden började ticka mot sitt slut bestämde man sig för att förlänga tiden eftersom inte alla pengar hade kommit in än och målet blev istället 50 miljoner euro på 50 dagar. I skrivande stund är det 14 timmar kvar och man har lyckats få in över 51 miljoner euro. Målet är nu att med de nya pengarnas hjälp kunna dra igång produktionen av modellen Sion i september 2021. Tillverkningen kommer att ske i NEVS fabriker i Trollhättan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2019

Rykte Koenigseggs instegsmodell presenteras nästa vår
Snabbare än väntat

I februari meddelade Christian von Koenigsegg att man skulle ta fram en billigare instegsmodell. Den kommer såklart att kosta en väldans massa pengar ändå, men i alla fall vara betydligt billigare än modellerna man hittills har erbjudit. Nu sägs det att modellen kommer att presenteras nästa vår, och troligtvis lär det bli på mässan i Genève. Produktionen ska dra igång strax efter det. Den kommer att ske på fabriken i Ängelholm medan man på fabriken i Trollhättan som ägs av NEVS kommer att montera ihop ett gäng med delar till den. Den nya bilen sägs få företagets V8:a utan någon överladdning och FreeValve-tekniken som innebär ingen kamaxel. Den kommer dock att få elektrisk hjälp i någon form. Målet är att bygga omkring 100 stycken bilar per år initialt och varje kommer att ha en prislapp på runt en miljon euro. Bilderna visar Jesko och de är tagna av vår briljanta kompis Oskar Bakke. Tumnagel
49.5°
+
Bobby Green
0

Sono Motors ska bygga sin elbil i Sverige
Hos NEVS i Trollhättan

Första gången vi skrev om tyska Sono Motors och deras elbil med solpaneler var hösten 2016. En hel del har hänt sedan dess och nu är man snart redo att dra igång produktionen, och det kommer att ske i SAAB:s gamla fabriker i Trollhättan. Där huserar som väntat NEVS så de är de som kommer att sätta ihop bilen som heter Sion. Över en åttaårsperiod räknar man med att 260.000 stycken exemplar ska rulla av bandet och planen är att produktionen ska dra igång under andra halvan av 2020. 43.000 stycken exemplar ska tillverkas om året av ett arbetslag som jobbar i två skift. Thomas Hausch som är Chief Operating Officer hos Sono Motors säger följande: "In NEVS, we found the perfect partner for us. Together, we share a vision of intelligent and resource-conserving mobility. We also value our partnerx27s specific expertise based on their many years of experience in traditional automobile development and production in combination with proven expertise in the area of electromobility." En Sion kommer 25 mil på en laddning och kan via sina solpaneler få upp till 3,4 mil extra räckvidd. Priset för ett exemplar kommer att ligga på 25.500 euro. Hittills har omkring 9 800 stycken förhandsbokningar kommit in. Tumnagel
51.8°
+
Bobby Green
0

Christian berättar lite om Koenigseggs framtid
Hybrid-superbil med prislapp på en miljon euro kommer 2020

I tisdags släpptes en bomb i bilvärlden - Nevs har köpt en del av Koenigsegg och investerar duktigt för att de båda ska kunna bygga framtidens superbilar, elbilar och hybridbilar. Men vad kommer det här att innebära egentligen? En plan för att rampa upp produktionen rejält finns och även på att lansera billigare bilar med Koenigseggs logga på. Det första som kommer att hända är att en helt ny modell med hybriddrift (inte ersättaren till Agera) kommer att dyka upp 2020, och den kommer att kosta omkring en miljon euro. Det är fortfarande extremt mycket pengar, men ändå mindre än vad de övriga bilarna kostar idag. Målet initialt är att dagens årsproduktion som ligger på 20 bilar till tresiffrigt. Till Top Gear säger Christian: "Wex27ve been looking to expand our offering because basically, our brand has outgrown our production volumes by quite a big margin. We have several years of delivery time on the super-exclusive hypercars we’re building today. But we do think if we make a super-exclusive, custom built supercar at a slightly lower price (that’s the €1m mark) we could get the volumes into the hundreds. Our ambition is that this car will be completely CO2 neutral. Given the freevalve technology, we can actually cold-start the car on pure alcohol, down to -30 degrees Celsius, so there’s no need for any fossil fuel mix then. The idea is to prove to the world that even a combustion engine can be completely CO2 neutral." Han säger också att den nya bilen utseendemässigt kommer att vara typiskt Koenigsegg men i samma veva i ett någorlunda annat format jämfört med hyperbilarna. Det lär inte betyda att det är en SUV eller fyrdörrars sedan-coupé vi har att vänta oss, men något annorlunda lär det ändå vara. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

Nevs investerar 150 miljoner euro i Koenigsegg
Ska utveckla el- och hybridbilar tillsammans

En något oväntad men trevlig nyhet dimper ner så här på tisdagseftermiddagen. Den kinesiska elbilstillverkaren Nevs investerar 150 miljoner euro i Koenigsegg. Investeringen gör att Nevs numera äger 20 procent av Koenigsegg. I samma veva investerar Nevs även 150 miljoner dollar i ett joint venture-företag med Koenigsegg där Nevs äger 65 procent och Koenigsegg resten. Här ska man tillsammans utveckla el- och hybridbilar. Framtidsplanerna är att tillverka tusentals Koenigsegg-bilar. Målet är att de ska behålla kvaliteten men komma ner lite i pris. Tumnagel
62.5°
+
Bobby Green
0

Så här ser Nevs elbilar ut
Väldigt Saab:iga

Förutom den eldrivna versionen av gamla Saab 9-3 hade Nevs planer på nya modeller som också gick enbart på el. Nu får vi se bilder på hur dessa ser ut, och visst är det mycket Saab även här. Planen är att dessa ska lanseras på den kinesiska marknaden inom kort. Tumnagel
54.9°
+
Bobby Green
0

Evergrande har köpt 51 procent av aktierna i Nevs
För 8,3 miljarder kronor

Evergrande är ett kinesiskt fastighetsbolag som omsätter 46 miljarder dollar och har 125.000 stycken anställda. Nu har de köpt 51 procent av aktierna i elbilstillverkaren Nevs för motsvarande 8,3 miljarder kronor. Därmed blir grundaren Kai Johan Jiang minoritetsägare, han kommer dock fortsätta att vara aktiv i bolaget. Evergrandes plan är att investera miljarder i Nevs under de kommande åren, pengar som lär vara mer än välkomna. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0
2018

Nu kan man förhandsboka NEVS Saab 9-3 i Kina
Löp och köp!

Förhandsbokning av NEVS ombyggda Saab 9-3 som numera går på el har nu öppnat i Kina. Jag kan tyvärr inte språket men det som går att utläsa från hemsidan är att bilen väger in på 1.700 kilo, gör 0-100 km/h på under 5,5 sekunder och har en toppfart på över 140 km/h. Räckvidden verkar ligga på 35,5 mil. Formerna känner vi igen och det som skiljer från vanliga 9-3 är grillen, stötfångaren fram och säkert även något baktill också. Insidan har fått en ny ratt och istället för vanliga mätare sitter där en skärm. Tumnagel
60.9°
+
Bobby Green
0

Pininfarina börjar tillverka elbilar
Första modellen kommer 2020

Den italienska designfirman Pininfarina ägs sedan 2015 av indiska Mahindra och nu växlar de fokus. Förutom det nya namnet Automobili Pininfarina ska man börja tillverka sportiga elbilar. Operativ chef blir svensken Per Svantesson som tidigare jobbat på både Volvo Group och Nevs. Ledare blir Michael Perschke som jobbat för både Volkswagen och Audi. Den första modellen ska lanseras 2020 och den kommer att skilja sig från vad som kommer senare då det handlar om en hyperbil med en prislapp på omkring 2,5 miljoner dollar. Den kommer att ha teknik från Mahindras Formula E-team och kanske även Rimac. Bilen ska ha 1500 hästar, klara 0-100 km/h på runt två sekunder och ta sig till 300 km/h på under elva sekunder. Räckvidden på en laddning kommer att ligga på nästan 50 mil. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas. I framtidsplanerna finns även eldrivna sedaner och suvar. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Nu är streamad tv större än linjär-tv i Sverige
Trendbrott för webb-tv

Reklamdistributören PlayAd har tillsammans med undersökningsföretaget Inizio genomfört en undersökning om hur svenskar tar del av rörligt material och enligt den tittar vi för första gången någonsin nu mer på streamad tv, så kallad webb-tv, än vad vi tittar på traditionell linjär-tv. Som synes i diagrammet ovan så har svenskarna gått från att titta på streamad tv i genomsnitt 33 minuter om dagen 2014 till att förra året titta i genomsnitt 63 minuter om dagen. Under samma period har tittandet på linjär-tv minskat från 59 minuter till 54 minuter. Alexei Grinevski nordisk researchchef på Playad säger till Dagens Media: "2017 är första gången som rörlig bild online är större än den egenuppskattade konsumtionen av vanlig tv. Vi ser för första gången ett paradigmskifte, det som alla visste skulle hända ser vi nu i siffror." Hur tv-tittandet skiljer sig mellan kön och olika åldersgrupper kan ni kolla in i diagrammet nedan. Baserat på det diagrammet kan man konstatera att ju yngre en person är desto mer kollar den på streamad-tv. Det är bara i åldersgruppen 55+ man uppskattar att man kollar mer på linjär-tv än på streamad tv. PlayAds och Inizios undersökning genomfördes i oktober förra året och 1300 personer i åldrarna 15 - 79 år deltog i undersökningen. Tumnagel
61.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Produktionen av Nevs 9-3 EV är igång
Men den ser inte ut som konceptet man visat

I går rullade den första elbilen ut från Nevs nya fabrik i Tianjin i Kina och det var Nevs 9-3 EV som vi fick se skisser på i våras. Men, det som rullade ut ser inte ut som de skisserna utan precis som gamla Saab 9-3 som vi minns den. Räckvidden anges till 30 mil på en laddning. Den här och 9-3X som är kombin med förhöjd markfrigång hamnar i Nevs första generation av elbilar. Då räknar man med en årlig produktion om 50 000 stycken bilar. Sedan kommer generation två och tre och utvecklingen av dessa kommer att ske både i Kina och i Trollhättan. Då ska takten istället öka till 220 000 bilar per år. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Självkörande bil från Nevs
Det här är konceptet InMotion

Förutom sina eldrivna Saabar har Nevs nu presenterat konceptbilen InMotion på CES Asia. Den är också eldriven men helt autonom i klassen Level 5. Den här är tänkt som ett transportmedel du bara hoppar in i, pluggar in adressen och sedan åker med i. Konceptet har tre stycken olika säteskonfigurationer beroende på vad man vill göra - private, social och meeting. Via en app justerar man sitt säte, ändrar interiörbelysningen och ställer in klimatanläggningen som man vill ha den. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Nevs visar bilder på sina eldrivna Saabar
9-3 och 9-3X

Nu visar Nevs bilder på Saab 9-3 och 9-3X med helt elektrisk drivlina. Bilarna kommer endast att säljas i Kina och nästa månad kommer de att visas upp på CES-mässan i Shanghai. Formerna är lite uppdaterade men visst ser man att dessa bilar är Saabar i grunden. Strålkastarna har ny design och linjerna känns lite mjukare. Man har även uppdaterat baken med nya lampor och ersatt backspeglarna med kameror. Bilarna ska ha en räckvidd på 30 mil innan det är dags att ladda igen. Precis som hos Tesla ska man kunna uppdatera mjukvaran i bilarna "Over-the-air". De nya bilarna ska byggas i Nevs fabrik i Kina och lanseringen är satt till nästa år. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Nevs ska visa upp sin eldrivna Saab 9-3 i juni
Ska ha en räckvidd på 30 mil

Turerna kring Nevs har varit många men nu verkar det finnas lite ljus i tunneln. Den 28 juni är det dags för CES-mässan i Shanghai och på den ska man visa upp en produktionsfärdig eldriven bil baserad på gamla Saab 9-3. Bilen ska ha en räckvidd på 30 mil, toppa 140 km/h och väga 1 800 kilo. Tidigare sa man att tjänstevikten skulle landa på 1 630 kilo men batterierna blev tyngre än förväntat. Vad dessa har för effekt och hur snabbt man ska kunna ladda upp dem framgår tyvärr inte för tillfället. Senare ska Nevs presentera fler eldrivna bilar som inte bygger på Saab 9-3. Bilen kommer endast att säljas i Kina, men till vilket pris vet vi inte. Tumnagel
52.0°
+
Bobby Green
0
2015

Nevs får jätteorder värd 100 miljarder kronor
Hundratals personer anställs i Trollhättan

Nyligen meddelades det att Nevs (National Electric Vehicle Sweden) fått in en jätteorder på 150 000 eldrivna Saab 9-3 från kinesiska Panda New Energy. Man ska även kränga iväg ytterligare 100 000 stycken elbilar från företag relaterade till Nevs och dess ägare. Beställning är värd omkring 100 miljarder kronor och för att klara av att leverera kommer hundratals personer att anställas på fabriken i Trollhättan. Tillverkningen ska dra igång 2017 och allt ska vara levererat innan 2020. Bilarna kommer delvis att byggas i Trollhättan då man därifrån levererar färdigmålade karosser för slutmontering i Kina. Tumnagel
115.9°
+
Bobby Green
0

Nevs visar Saabs framtid
Fyra nya modeller är på väg

På den Stora Bildagen som var i går berättade Nevs vd Mattias Bergman framtiden för företaget och att man har ett par nya modeller på gång. Men om det blir under namnet Saab eller inte återstår att se. Under nästa år ska man börja bygga den helt eldrivna versionen av Saab 9-3. Bilen kommer i första hand att säljas i Kina där den också slutmonteras och leverans ska dra igång 2017. Efter detta ska fyra nya eldrivna modeller introduceras - en familjesuv, en halvkombi, en crossover för stan och en lite sportigare suv - skisser på dessa ser vi här ovan. Framtidsplanen är att bilarna ska byggas i Trollhättan och i fabriken som är under uppbyggnad i den kinesiska staden Tianjin. Tumnagel
58.1°
+
Bobby Green
0
2014

Nevs tappar rätten till namnet SAAB
Yihaaaaa!

Namnet SAAB har dragits i smutsen både en och tre gånger de senaste åren och nu verkar försvarskoncernen Saab AB tröttnat. Man har helt enkelt dragit tillbaka rätten för Nevs att använda SAAB. "Sedan Nevs ansökt om rekonstruktion har vi varit tvungna att meddela dem vi dragit tillbaka rättigheterna att använda Saab som produktmärke Saab för att sälja och tillverka bilar, säger Sebastian Carlsson, presschef på Saab AB till DI." Personligen tycker jag att namnet SAAB kan få vila i frid med värdighet. Tumnagel
77.7°
+
Roger Åberg
0

Helt eldrivna Saab 9-3 EV
Teknikens Värld har spanat in

Idag visade Nevs upp den helt eldrivna versionen av Saab 9-3. Teknikens Värld var på plats i Trollhättan för att spana in bilen som än så länge är en prototyp. Bilen vi ser på bilden har hunnit testas under 1 000 mil och byggdes i maj i år. Under skalet sitter en elmotor från USA som ger 136 hästar. Räckvidden anges till 20 mil, men planen är att denna ska bli bättre i framtiden. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
72.0°
+
Bobby Green
0

Breaking Nevs Nevs begärs i konkurs *uppdaterad*
Två år höll det

Uppdatering: Konkursansökan mot Nevs dras tillbaka. Läs mer om det här. Nevs har ägt Saab Automobile i två år men de har inte lyckats vända förvärvet till något bra och idag nås vi av meddelandet att företaget försätts i konkurs. Anledningen beror på Nevs växande skuldeberg. I dagsläget har de 88 stycken betalningsanmärkningar hos Kronofogden och totalt rör det sig om omkring 50 miljoner kronor i skulder. Vad som händer nu återstår att se. Läs mer på länken. Tumnagel
-18.3°
+
Bobby Green
0

Hirsch piffar till "nya" Saab 9-3 Aero
Mer effekt

Det verkar gå sådär för Nevs just nu men trots motgångar presenterar de nyheter - Saab 9-3 Aero Hirsch Edition. Och för er som har lite koll på Hirsch förstår att det här innebär att bilen begåvats med ännu mer effekt. Effekten ur den turbomatade fyran höjs från 220 till 275 hästar. Vridet går från 350 till 420 Nm. Toppfarten höjs till 260 km/h men hur siffrorna 0-100 km/h har förändrats framgår inte. Hirsch-prylar förutom trimningen är en liten spoiler på bakluckan, en diffusor och läderklädda handtag på insidan. Versionen finns som tillval när man beställer sin bil via nätet och merkostnaden är 23 900 kronor. Tumnagel
53.7°
+
Bobby Green
0
2013

Nu kan du köpa nya Saab 9-3 på nätet
Kostar från 279 000 kronor

Idag klockan 14.00 öppnar Nevs portarna till onlineförsäljningen av nya Saab 9-3. På sajten som är länkad nedan kan du spana in hur bilen är utrustad, när den levereras och hur det fungerar med garantier. Men det finns bara ett begränsat antal bilar till salu, så är du sugen gäller det att vara snabb. Till en början är det bara via nätet du kommer att kunna köpa bilen , men Nevs försäkrar att köpupplevelsen inte blir opersonlig för det. De som väljer att köpa någon av de första bilarna kommer att få dessa levererade under våren 2014. Nycklarna till bilen lämnas över på plats i Trollhättan och där kommer kunden att få träffa representanter från Nevs som berättar lite om bilen och om företaget. Kunden får även en rundtur i fabriken och på Saabs museum. Tumnagel
67.0°
+
Bobby Green
0

Se första nya Saaben rulla ut live
Idag drar produktionen igång igen

Idag händer det grejer i Trollhättan, den första nya Saaben rullar ut klockan 13.25 efter att fabriken har stått still i 2.5 år. SVT sänder live nu från klockan 13.00 så om du vill följa händelserna gör du det här. Bilen som blir först ut är en 9-3 Aero Sedan med vanlig bensinmotor, samma modell som Saab tidigare producerade men något uppdaterad. Till en början är takten relativt långsam och man ska testa så att alla nyheter fungerar som de ska. De första bilarna byggs enbart för kinesiska kunder. Försäljningen här i Sverige startar dock den tio december och för en 9-3 Aero Sedan med manuell låda får du betala 279 000 kronor. Vill du ha automatlåda får du lägga till 10 000 kronor. Nästa år kommer den första helt eldrivna versionen, samtidigt som man låter bilen genomgå en facelift. Mer information hittar ni här. Tumnagel
57.8°
+
Bobby Green
0

Första nya Saaben rullar ut på måndag
Klockan 13.25

Nevs går nu ut och meddelar att den första nya Saaben kommer att rulla ut nu på måndag strax efter lunch. Bilen i fråga är en 9-3 Aero Sedan i ett något uppdaterat utförande. Bilen vi ser i klippet är en förproduktionsversion som rullades ut tidigare i år. Tumnagel
84.8°
+
Bobby Green
0

Första Nevs-Saaben byggd
Produktionen drar sakta igång

Igår rullade den första Saaben under Nevs (National Electric Vehicle Sweden) flagga av bandet i Trollhättan. Det är en ansiktslyft 9-3 i första stadiet som ännu ej är helt färdigutvecklad. Under huven sitter det namnet till trots en vanlig bensinmotor. 3 000 motorer fanns kvar efter konkursen och de ägs numera av Nevs. Elversionen som det har varit tal om dröjer ytterligare och väntas lanseras nästa år. Färdiga prototyper av den sägs dock finnas. När bilen väl börjar byggas är tanken att den mesta försäljningen ska ske i Kina, och det är oklart om den någonsin kommer att säljas i Europa. Nevs har nu 500 stycken anställda och tanken är att fabriken ska dra igång och snurra på allvar nu i höst. Tumnagel
62.1°
+
Bobby Green
0

Nevs visar Saabs nya logga
Fast så värst ny känns den väl kanske inte

Nevs håller nu på för fullt att utveckla Saabs varumärke och det gör man bland annat genom en ny grafisk profil. Det här är den nya loggan, som påminner en hel del om den gamla. Loggan och den grafiska profilen har tagits fram i samarbete med Stockholm Design Lab. Mer om detta hittar du på länken. Nevs har även dragit igång en ny sajt som ni kan se här. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida