m

Även Norge anklagar nu Kina för vårens megahack
Den som drabbade stortinget

Under gårdagen pekade USA:s regering ut den kinesiska staten som ansvarig för det jättestora hack som skedde mot Microsofts epost-tjänst Exchange tidigare i år. Nu har även norska stortinget officiellt beskyllt Kina för vårens it-attack mot stortinget. Landets utrikesminister, Ine Eriksen Soereide, sa till norska NRK att attacken slog till mot deras viktigaste demokratiska institution och att den bör betraktas som mycket allvarlig. Norska UD har pratat med Kinas ambassadör men vad man sa under det mötet har man inte gått in på. Tumnagel
48.8°
+
Frode Wikesjö
0

Norsk lag tvingar influencers att märka retuscherade bilder
Låter vettigt

Vice rapporterar att Norge har fått en ny vettig lag som tvingar landets influencers att märka bilder som har redigerats. Detta för att de ska sluta upp och sprida skeva kroppsnormer i sociala medier. Så precis som med reklaminlägg måste inlägg som innehåller retuscherade bilder märkas att de har blivit retuscherade om de publiceras till sociala nätverk. Lagen, som röstades igenom förra månaden, gäller dock endast sponsrade inlägg och inte bilder som skaparen inte fått betalt för. Tumnagel
75.4°
+
Frode Wikesjö
0

Sverige snart om Norge i antal sålda laddbara bilar?
Skillnaden minskade rejält i juni

Norge är, med rätta, ett land som är känt för att köpa elbilar. Men vi i Sverige är faktiskt på väg att komma ikapp. Under första halvan av 2021 så köpte tre av fyra privata bilköpare en bil som går att ladda. Men på företags- och leasingsidan, där skatterna inte är lika hårda på fossilbilar, ser det annorlunda ut. Där är "endast" 37,3 procent av bilarna laddbara. Totalt var 57,3 procent av bilarna som såldes laddbara. Norska elbilsföreningen säger nu att man tycker att regeringen ska täppa till dessa hål. De senaste månaderna har försäljningen av elbilar ökat starkt i Sverige, främst för att alternativen har blivit fler. I juni slogs det rekord och 49,4 procent av de sålda bilarna var laddbara. En bit efter Norge alltså, men inte så långt. Om det fortsätter får framtiden avgöra, anledningen till de höga siffrorna var att MG började säljas sin billiga elbil. Tumnagel
46.5°
+
Roger Åberg
0

Swish inte med i nordiskt betalsamarbete
Men tycker att det är en intressant utveckling

I går berättade vi att andra nordiska motsvarigheter till Swish ska börja samarbeta. Det betyder att Finlands Pivo, Danmarks Mobilepay och Norges Vipps ska fungera med varandra. Detta är inte bara viktigt för att man ska kunna skicka pengar till nordiska kompisar utan även för att det ska bli enkelt eller ens möjligt att betala när man är på besök i grannländerna. Men vi här i mitten med vårat Swish är inte med i leken. Vi frågade så klart Swish om varför de inte är med i samarbetet. Något direkt svar på detta fick vi dock inte. "Vi tycker att det är en intressant utveckling som vi följer noga. I övrigt har vi i dagsläget inga fler kommentarer." Om man helt enkelt inte blivit medbjudna till leken eller om man själva har valt att avstå ett samarbete vet vi i dagsläget alltså inte. Swish är dock med i ett europeiskt samarbete där även Mobilepay och Vipps är med, så det blir kanske något därifrån. Tumnagel
17.4°
+
Roger Åberg
0

Utsläppen från nya bilar minskade förra året i Europa
Tack elbilen!

European Environment Agency har sammanställt data för alla bilar som såldes under 2020 och kommit fram till att snittutsläppen bland dessa minskade. Snittet låg på 107.8 gram CO2/km (enligt NEDC), vilket är 14,5 gram mindre än 2019. Faktum är att det är första gången sedan 2016 som snittet minskar, det har alltså ökat i några år i takt med att bilarna vi köper blivit större. Anledningen till minskningen är inte välvilja och smarthet hos tillverkarna utan regler och böter. Dessa har tvingat biltillverkarna att få ut elbilar på marknaden och antalet sålda elbilar tredubblades från 3,5 procent till 11 procent. Även försäljningen av laddhybrider lär ha påverkat siffrorna. Siffrorna ovan är alltså enligt den gamla mätmetoden NEDC för att man helt enkelt ska kunna jämföra bakåt i tiden. I dag använder vi den hårdare mätmetoden WLTP och enligt den var snittet för 2020 130,3 gram CO2/km. Norge är det land som har den överlägset bästa siffran, 38,2 gram enligt NEDC. Men Sverige ligger faktiskt rätt bra till med en fjärdeplats och 93,4 gram. Sämst är Bulgarien med 133 gram. Mer data finns att kolla in här. Bensinbilarna säljer fortfarande överlägset mest och både diesel och bensin ligger på runt 120 gram i snitt. Laddhybrider ligger på runt 40 gram i snitt och elbilar så klart runt noll. Detta är alltså NEDC-siffror och inte WLTP som numera används, så räkna upp dessa med cirka 20 procent. Tumnagel
48.2°
+
Roger Åberg
0

Sverige blir bättre i Microsoft Flight Simulator
Ny uppdatering uppdaterar landskapet

I går utannonserade Microsoft en ny uppdatering för Microsoft Flight Simulator. Denna uppdatering, som heter World Update V: Nordics, innehåller förbättrade kartor för Sverige, Danmark, Finland, Island och Norge. Det innebär att dessa länder nu har förbättringar i detalj av stora landskap, förbättringar av regional arkitektur, förbättrad data för 100 flygplatser och 78 noggrant utvalda intressanta platser. World Update V: Nordics kan plockas hem helt utan extra kostnad för alla Microsoft Flight Simulator-spelare. Microsoft Flight Simulator finns för närvarande tillgänglig på Xbox Game Pass för PC, Windows 10 samt Steam och kommer till Xbox Series X | S den 27 juli. Tumnagel
53.7°
+
Frode Wikesjö
0

21 elbilars laddtider och räckvidder testade
Norrmännen har testat!

Norges Automobil-Forbund har testat 21 olika elbilar i ett stort sommartest. Eftersom en elbil lämnar mycket olika resultat i kyla och värme är värden som räckvidd väldigt olika på sommaren och vintern, så det här är alltså sommartestet. Resultat från vintertestet finns också med för de bilar som var med i testet då. Man har testat två olika saker; räckvidd och hur lång tid det tar att ladda till 80 procent. Räckvidden är inget konstigt, här mäter man helt enkelt hur långt man kommer. Tesla Model 3 Long Range och Ford Mustang Mach-e imponerar båda eftersom de kommer drygt 60 mil. Volkswagen ID.3 Pro S, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5, BMW iX3 och Hyundai Kona kommer alla över 50 mil, vilket också är imponerande. Längst ner på räckviddlistan hittar vi Honda e och Mazda MX-30 som kommer 24 respektive 22 mil. Båda dessa två kom bara 16 mil i vintertestet. Den andra delen av testet gäller laddning och detta är lite underligt utfört. Man har testat hur lång tid det tar att ladda mellan cirka 10 och 80 procent. Här vinner Hyundai Ioniq 5 rejält som tar sig från 6 till 80 procent på 19 minuter! Sen hittar vi en hög med bilar som kommer till 80 procent på under halvtimmen: Tesla Model 3 SR, Audi e-tron GT, Citroën e-C4, Opel Mokka-e, Fiat 500e och Mercedes-Benz EQA. Den här siffran är intressant eftersom den avgör hur lång tid du behöver hänga på laddstationen innan det är dags att åka vidare. Men den är helt värdelös eftersom 80 procent i en Tesla Model 3 Long Range ger dig över 50 mils räckvidd medan 80 procent i en Mazda MX-30 ger dig 17 mils räckvidd, alltså en tredjedel av Teslan. En mätning av hur lång tid det tar att ladda 10 mils körning hade varit intressant att se som komplement. Hela listan hittar ni på NAFs hemsida. Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Hotellbokningssystem drabbat av ransomware
Jobbigt läge

Betal- och bokningssystemet Picasso från företaget AK Techotel åkte på däng i veckan. Systemet råkade nämligen ut för en ransomware-attack vilket gjorde att flertalet hotell i Sverige inte hade tillgång till sina bokningssystem vilket ju onekligen gör livet avsevärt mycket jobbigare för personalen. Techotel kämpar fortfarande med att få rätt på allt och deras driftinformation kan följas här. Picasso är det mest sålda bokningssystemet i Danmark, Norge och Sverige för både hotell samt restauranger. Tumnagel
31.2°
+
Frode Wikesjö
0

Hundratals kriminella gripna efter att ha använt trojan-app
Krypterings-appen Anom hade skapats av FBI

Under gårdagen gjorde polis i ett dussintal länder, däribland Sverige, tillslag mot kriminella som framför allt pysslat med narkotikabrottslighet. Tillslaget var ett resultat efter att de olika kriminella gängnätverken använt den krypterade tjänsten Anom för att kunna kommunicera. Anom utgav sig för att erbjuda en tjänst om inte gick att avlyssna av polis eller någon annan. Vad de kriminella som använde tjänsten inte visste var att Anom i själva verket hade skapats av FBI under vad de kallade "Operation Trojan Shield". FBI ska ha drivit tjänsten i åtminstone två år. Anom ska ha använts på över 11.800 mobiler för att skicka över 20 miljoner meddelanden. Här i Sverige gjorde polisen över hundra husrannsakningar under gårdagen och grep 70 personer med betydande roller inom narkotikahandel uppgav polisen idag på en presskonferens. Ytterligare fem svenskar ska ha gripits i Spanien. Polisen uppgav även att 80 personer sedan tidigare har frihetsberövats baserat på information som hämtats in från Anom. Detta innebär att polisen sammanlagt har gripit 155 personer tack vare information från Anom. Av de 12.000 personer som har använt appen har 1600 kopplingar till Sverige och 600 av dessa ses som särskilt intressanta. Gårdagens tillslag ska ha skett i 16 länder, Sverige, Australien, Danmark, Estland, Finland, Kanada, Litauen, Nederländerna, Norge, Nya Zeeland, Skottland, Storbritannien, Tyskland, Ungern, USA och Österrike. Exakt hur många som gripits totalt i dessa länder finns det än så länge ingen information om. Tumnagel
107.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snabba Cash får en andra säsong på Netflix
Kommer 2022

Den svenska tv-serien Snabba Cash kommer att få ytterligare en säsong på Netflix vilken kommer att börja sändas nästa år. Den första säsongen av Snabba Cash hade premiär i april och har legat på topp-tio-listan på svenska Netflix sedan dess enligt FlixPatrol. Serien ska även ha gått hyfsat bra i Norge, Danmark, Finland och några andra europeiska länder skriver Whats on Netflix. Precis som i första säsongen av serien kommer Evin Ahmad att spela huvudrollen även i säsong två. Vad den kommer att handla om finns det än så länge inga uppgifter om. Skulle ni vilja kolla in första säsongen Snabba Cash hittas en hos Netflix på länken här nedanför. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

GE vill bygga flytande vindkraftverk
Gör att de går att bygga på större havsdjup

GE har presenterat ett koncept där man siktar på att göra vindturbiner flytande. Det skulle innebära att turbinerna inte skulle behöva monteras på havsbottnen och skulle kunna användas där havsdjupet är större än 60 meter. GE kallar konceptet för ATLANTIS (Aerodynamic Turbines Lighter and Afloat with Nautical Technologies and Integrated Servo-control) och man verkar sikta på att använda en variant av sina Haliade-X-turbiner i projektet. GE byggde sin första bottenmonterade Haliade-X-turbin utanför Rotterdam 2019. Den kan generara 12MW och är världens kraftfullaste vindturbin avsedd för montering till havs. Rogier Blom är GE:s projektledare för ATLANTIS och han säger i ett pressmeddelande: "With GE’s Haliade-X, the world’s most powerful offshore wind turbine built to date, we’re just beginning to tap into the future promise of offshore wind power in Europe, the US, and other parts of the globe. Today, these fixed-bottom wind turbines are limited to depths of 60 meters or less. With floating turbines, we would be able to dramatically expand the reaches of offshore wind power to areas with water depths of 60 meters or greater." Det finns redan idag en del flytande vindturbiner runt om i världen men de har inte den storlek eller kapacitet som GE nu siktar på att ta fram. Här nedan kan ni kolla in en bild på en flytande vindturbin i Norge som bygges där 2009. Tumnagel
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så snabb är snabbladdning
Inte snabb hela tiden om man säger så

I går postade jag en video om en ny, fet Circle K i Norge och då blev det lite snack om snabbladdning bland kommentarerna. Både siffran som tillverkarna och pumpägarna pratar om är verkligen max-siffror av en mängd olika anledningar. För biltillverkarna handlar det mycket om att batterierna helt enkelt inte pallar eller kan bli tokladdade 100 procent av tiden. När man börjar komma över 60 procent och framförallt över 80 procent blir det liksom knepigt att flytta elektronerna. Lite som att skriva data till en väldigt fragmenterad hårddisk för att dra en nördig referens. Det här är något som man jobbar på och nya batterityper som har tagits fram under den senaste tiden är billigare att tillverka men klarar också snabbare laddning under längre tid. Så det kommer att bli bättre. Tills dess är det dock ett faktum att den siffra som står i reklambladen är något som gäller under en kortare stund, de flesta försöker få till den i början så att de första 20-30 procenten går så snabbt det bara går. Bjørn Nyland har testladdat massor av bilar och i den här videon jämför han Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Tesla Model 3 och Audi e-tron. Som ni märker har de lite olika taktik och är bra på olika sätt för att i slutändan komma till ungefär samma resultat. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

En titt på Circle-Ks feta laddstation
Det här är framtiden för elbilsförare

Framtiden för elbilar är riktigt feta laddare, skillnaden i laddtid mellan en trött och en pigg laddare är ju gigantisk. Som referens är oftast laddboxar för hemmabruk 11 kW och många laddare "på stan" 50 kW. Men nu börjar de riktigt feta laddarna komma på plats både bland annat hos Tesla (som kör 250 kW som mest) och Ionity (som kör 350 kW som mest). Tesla har gott rykte med sina laddstationer men övriga verkar helt enkelt fungera lite så där. Men kanske det är på väg att ändras. Men för att ladda snabbt behövs inte bara snabba laddare utan även stöd hos bilarna, och det är inte riktigt där ännu, inte på bred front i alla fall. Tesla har det som sagt och Porsche/Audi har stöd för 250 kW i Taycan/GT. Kia och Hyundais nya plattform som Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 byggs på har också stöd för snabbladdning. Volkswagens MEB-plattform är däremot lite långsammare och pallar med 125 kW. Andra är ännu sämre. Att ladda med 50 kW tar, i praktiken, fem gånger så lång tid som att ladda med 250 kW vilket gör laddstoppet fem gånger längre, så hur snabb den där laddningen är gör verklig skillnad. Hur som helst så har Circle-K byggt en helt ny station vid en ny motorväg i Norge som verkar riktigt härlig. Förutom några bensin- och dieselpumpar så har man ett gäng med 300 kW-laddare. Man har även solceller på taket och en batterianläggning, som i alla fall ska hjälpa till lite. Man har också en trevlig butik med sittplatser där man kan hänga. I takt med att snabbladdarna kommer blir laddstoppen kortare och kortare, men ändå trevligt att ha ett snyggt och trevligt ställe att pausa lite på när man kör långt. Vi får hoppas att fler såna här dyker upp längs vägarna även här i Sverige. Kudos till Circle-K alltså! Tumnagel
66.5°
+
Roger Åberg
0

Tesla får betala norrmän för slöare laddning
Bilarna började ladda långsammare efter uppdatering

Den norska förlikningsnämnden har beslutat att Tesla ska ersätta 30 teslaägare i landet efter det att deras bilar har börjat laddas långsammare. Den långsammare snabbladdningen uppges bero på en programvaruuppdatering från 2019 och ska gälla ett antal Tesla Model S som köpts in mellan 2013 - 2015. Undersökningar visar att det är uppdateringen som gjort att bilarna nu laddas långsammare än tidigare. Förlikningsnämnden dömer Tesla till att betala 136.000 norska kronor vardera i ersättning till ägarna skriver TT. Tumnagel
54.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teasertrailer för andra säsongen av Ragnarök
Den norska serien fortsätter 27 maj

Den norska serien Ragnarök hade premiär i januari förra året och om några veckor kommer seriens andra säsong ha premiär. Nu har Netflix släppt en teasertrailer för den kommande säsongen och denna kan ni kika på ovan. Har ni missat första säsongen av Ragnarök så kan ni kika på den via länken här nere till vänster. Tumnagel
42.5°
+
André Stray
0

Norge inför hårdare regler för elsparkcyklar
Träder i kraft efter nationaldagen

Den 18 maj kommer Norge införa hårdare regler för elsparkcyklar. Detta för att de har tröttnat på stöket dessa fordon skapar i trafiken. Bland annat kommer man kunna åka på 3 000 norska kronor i böter om man åker fler en person på en elsparkcykel och som förare måste du hålla gångfart när du passerar fotgängare med elsparkcykeln. De nya reglarna ger också kommunerna rätt att utfärda parkeringsböter och upprätta zoner som ska vara fria från elsparkcyklar. Några nya regler för hur berusad man kan vara när man åker på elsparkcykeln kommer dock inte införas den 18 maj. Detta för att elsparkcyklarna först måste omklassificeras till typen motorfordon innan någon sådan gräns kan sättas. Tumnagel
53.4°
+
Frode Wikesjö
0

Nios batteribytarstationer kommer till Norge
Byt ut bilens batteri istället för att ladda det

Den kinesiska elbilstillverkaren Nio planerar att lansera sina så kallade batteribytarstationer i Europa och Norge blir det land där Europa-lanseringen kommer att inledas. Tanken bakom batteribytarstationer är att elbilsägare ska kunna byta ut batteriet på bilen istället för att ladda upp det, en process som ska ta cirka tre minuter enligt Nio. I oktober planerar Nio att öppna fyra batteribytarstationer i Oslo för att utöka med ytterligare stationer i andra delar av Norge under nästa år. I Kina har Nios batteribytarstationer funnits i några år och där har Nio än så länge genomfört över två miljoner batteribyten på Nio-bilar. I klippet nedan kan ni kolla in hur ett batteribyte går till i en batteribytarstation från Nio. Tumnagel
46.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Disqus anses ha brutit mot Norges GDPR-lag
Kan få böter på över 25 miljoner kronor

Den norska dataskyddsmyndigheten Datatilsynet, motsvarigheten till Sveriges Integritetsmyndigheten, anser att kommenteringssystemet Disqus har brutit mot Norges GDPR-lag och nu riskerar miljonböter för det. Datatilsynet anser att Disqus ägnat sig åt olaglig spårning av användare som använt systemet på sju norska sajter, varav en tillhör det statliga radiobolaget NRK vilka upptäckt spårningen. Datatilsynet skriver: "According to the NRK, Disqus conducted unlawful tracking of visitors to Norwegian websites using the Disqus plugin. Their data were then disclosed to third party advertising partners. The NRK further wrote that this happened because Disqus was unaware that the GDPR applied in Norway, which Disqus’ parent company Zeta Global confirmed in an interview." Datatilsynet anser att det handlar om ett allvarlig brott mot GDPR-lagen och skriver att man planerar att utfärda böter på 25 miljoner norska kronor, motsvarande cirka 25,4 miljoner svenskar kronor, mot Disqus ägare Zeta Global. Beslutet är dock inte taget ännu och Disqus har till den 31 maj att inkomma med sina synpunkter i ärendet. Som säkert de flesta av er läsare känner till så är Disqus även det system som används för att kommentera här på Feber. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sverige fortsatt i toppen på världsrankingen för pressfrihet
Reportrar utan gränser släpper 2021 World Press Freedom Index

Reportrar utan gränser har uppdaterat sitt så kallade "World Press Freedom Index" och enligt den nya rankingen anses Sverige vara det tredje bästa landet i världen för pressfrihet. Norge och Finland anses vara något bättre än Sverige på pressfrihet medan Danmark kommer snäppet efter Sverige. Det verkar hur som helst som om pressfriheten i Norden är den bästa i världen vilket givetvis känns tillfredsställande. De länder där pressfriheten anses som sämst är som vanligt totalitära stater som Eritrea, Nordkorea, Turkmenistan och Kina. Under "Läs mer" hittas en topp-tio-lista på de länder som anses ha bäst pressfrihet i världen samt en topp-tio-lista över de de länder som anses ha sämst pressfrihet i världen. Ni hittar hela Reportrar utan gränsers "World Press Freedom Index" på länken här nedanför. Tumnagel
52.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Isar Aerospace ska skjuta upp raketer från norsk rymdbas
Tyska Spectrum-raketen skjuts upp från Andøya Space Center

Det tyska rymdföretaget Isar Aerospace har tecknat ett kontrakt med den Andøya Space Center vilket innebär att Isar kommer att skjuta upp sina Spectrum-raketer från den norska rymdbasen framöver. Kontraktet löper över 20 år och ger Isar exklusiv tillgång till en av Andøya Space startplattor. Andøya Space Center ligger beläget i nordvästra Norge, ungefär i höjd med Sveriges alla nordligaste punkt, vilket ska göra rymdbasen idealisk för att skjuta upp upp satelliter som ska gå i omloppsbana runt jordens poler såväl som solsynkron omloppsbana. Isar Aerospace grundades 2018 och utvecklingen av deras raketer leds av raketforskaren Bulent Altan. Altan har tidigare arbetat på SpaceX där han bland annat utvecklat system som guidade både Falcon 1 och Falcon 9 till rymden. Isars raket Spectrum förväntas lyfta mot rymden första gången någon gång under 2022. Den har kapacitet att sätta satelliter på upp till 1000 kilo i jordens lägra omloppsbana runt jorden. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så ska Norge bygga sin fartygstunnel
Ambitiöst projekt

Norge planerar att bygga världens första tunnel för större fartyg. Tunneln ska byggas vid Stadhavet och bli 1 700 meter lång. Inne kommer den bli 37 meter hög, 26,5 meter bred och vattendjupet kommer vara tolv meter vilket innebär att den kommer vara så pass stor att kryssningsfartyg kan åka genom tunneln. Tunneln skulle innebära att en tur som skulle ta två timmar kan skäras ner till tolv minuter. Tumnagel
51.8°
+
Frode Wikesjö
0

EU inför gemensant vaccinpass
Grönt certifikat kan landa i våra mobiler i slutet av juni

EU har beslutat att införa ett gemensamt så kallat vaccinpass vilket kommer att gå under namnet "Grönt certifikat". Certifikatet kommer att visa om en person har blivit vaccinerad mot covid-19, testat negativt mot covid-19 och/eller tillfrisknat från covid-19. Det handlar om ett digitalt certifikat som kommer att förvaras på användarens mobiltelefon. Det kommer att gälla i alla EU-länder samt Norge, Island, Lichtenstein och Schweiz. Sverige kommer att investera 30 miljoner kronor på att bygga infrastrukturen för att hantera det gröna certifikatet för svensk del. Den 26 juni ska certifikatet börja gälla och gå att börja använda om alla tekniska bitar är på plats, något som de förhoppningsvis kommer att vara i Sverige. Digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) säger till DN: "Vi ligger i framkant eftersom att vi redan har förberett för det här utdraget ur vaccinationsregistret. Den 26 juni ska det förhoppningsvis finnas möjlighet för alla svenskar att kunna ha det gröna certifikatet i sin mobil." Här ovanför kan ni kolla in en informationsfilm om det gröna certifikatet från EU. Tumnagel
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

85 procent av alla nya bilar sålda i Norge var elektriska
I alla fall under mars månad

Norge gillar som bekant det här med elektriska bilar. De gillar dem tydligen så pass mycket att nästan 85 procent av alla bilar som såldes där förra året var batteridrivna (56,3 procent) eller plug-in hybrider (28,6 procent). Modellen som såldes bäst var Teslas Model 3 följt av Audi e-tron och sedan Nissan Leaf. En mer detaljerad genomgång av Norges elbilförsäljning under mars månad kan kollas in via länken nedan. Tumnagel
63.7°
+
Frode Wikesjö
0

Sverige bäst i EU på laddbara bilar
Men det är för att Norge inte är med i EU

Försäljningen av laddbara bilar i EU ökar kraftigt och Sverige leder faktiskt, men det är ju för att Norge inte är med i EU. I Sverige såldes förra året 32,2 procent laddbara bilar och merparten av dessa var plugin-hybrider (PHEV). Bäst i EU på rena elbilar (BEV) är Nederländerna, som sålde mer än 20 procent av dessa, faktum är att det är många andra länder som säljer ungefär lika många BEV som oss men vi har väldigt stor andel PHEV. Norge är i en helt annan liga, där va 74,8 procent laddbara bilar. Klicka här för att läsa om förkortningarna Det är också just PHEV som står för den största ökningen i EU, upp 190 procent. BEV ökade med 89 procent och ICE. Uppgången procentuellt sett är ungefär densamma i Sverige. Båda PHEV och BEV sålde i EU drygt 500.000 under förra året. I Sverige såldes det 28.000 BEV och 66.000 PHEV. Men även om det numera säljs mycket laddbara bilar så är det en väldigt liten del av antalet bilar som finns i landet. BEV står numera för 1,14 procent av det totalen och PHEV står för 2,6 procent så det finns minst sagt många bilar att byta ut. I EU är siffrorna ändå mindre, 0,41 procent BEV och 0,47 procent PHEV. Mest sålda BEV i EU blev Renault Zoe, följd av Tesla Model 3 och VW ID.3. I Sverige var det VW ID.3 som sålde bäst, följd av Tesla Model 3 och Kia E-niro. Mest sålda PHEV i EU blev Passat GTE, följd av Volvo XC40 och Mercedes A-klass. I Sverige sålde Volvo XC60 bäst, följd av Volvo V60 och Passat GTE. Här nedan kan ni ser några plus och minus med VW ID.3. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

Android Auto finns nu officiellt i Sverige
Googles app för bilen

Google har börjat rulla ut Android Auto officiellt i Sverige såväl som i våra grannländer Norge och Danmark samt lite andra europeiska länder. Det innebär att man kan koppla telefonen via Android Auto till bilens infotainmentsystem och hålla koll på navigering och annat via bilens skärm. Gränssnittet förses även med större och tydliga knappar och det går att röststyra mycket av funktionaliteten via Googles smarta assistent Google Assistant. Android Auto är kompatibelt med runt 500 bilmodeller och infotainmentsystem vilka ni hittar här. Appen finns förinstallerad i Android 10 och för de som kör tidigare versioner av Android går den att ladda ner från Google Play här. Tumnagel
47.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snabbtåg planeras mellan Göteborg och Oslo
Tar dig mellan städerna på en timme

DN rapporterar att flertalet kommuner i Bohuslän och sydöstra Norge smider planer för att bygga en höghastighetsbana som ska gå mellan Göteborg och Oslo. Tanken är att denna bana ska stå klar 2028 och att tågen ska kunna köra sträckan i 400 km/h. Det skulle innebära att man kan ta sig från Göteborg till Oslo på ungefär en timme. Den 28,5 mil långa sträckan går just nu under namnet Skagerrakbanan och prislappen förväntas hamna på runt 100 miljarder kronor. Tumnagel
71.7°
+
Frode Wikesjö
0

Elbilar kan få en annan typ av besiktning
Extra kontrollpunkter för dessa är redan införda i Norge

När en elbil besiktigas i Norge skiljer det sig lite från när en vanlig bil besiktigas, och man har infört särskilda kontrollpunkter där man tittar extra på högvoltsbatteriet, kablar för drivsystem och laddningen. Nu snackas det om att samma kontroller även kan införas här i Sverige. Branschorganisationen Fordonsbesiktningsbranschen skriver i en rapport att omställningen till eldrivna bilar kräver att man uppdaterar hur besiktningen ska gå till. Elbilarna har som sagt ytterligare komponenter som vanliga bilar saknar, och dessa får inte missas när bilen besiktigas för i det långa loppet kan det leda till stora problem. Tumnagel
54.9°
+
Bobby Green
0

Trailer för Delete me
Ny ungdomsserie med Happy Jankell

Viaplays nya originalserie heter Delete me och det är en ungdomsserie som handlar om russefirande (norges motsvarighet till studentflak) och skoningslösa sociala medier. I rollerna ser vi svenska Happy Jankell, svensk-norska Amalia Holm och norska Thea Sofie Loch Næss. Amalia spelar Marion som är bästis med Marit som spelas av Thea Sofie. De tävlar tillsammans i konstsim och drömmer om att resa till Miami tillsammans när de tagit studenten. Men en sexfilm med Marion läcker ut och hela deras tillvaro rasar samman. Delete me är skapad av Marie Kristiansen som säger följande: "Det är viktigt för mig att tittaren ska kunna känna empati med karaktärerna i serien, även om du inte sympatiserar med alla deras beslut. Att växa upp i dag är något helt annat än för 20 år sedan. De sociala reglerna är helt annorlunda mot tidigare, där sociala medier och internet har gjort att allt du gör blir så mycket mer blottat." Serien som har sju stycken avsnitt har premiär på Viaplay den 7 mars. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida