m

McLaren ska börja köra Extreme E
Börjar köra i den elektriska offroad-ligan nästa år

Biltillverkaren McLaren har meddelat att de kommer att ansluta till den andra säsongen av det elektriska offroad-mästerskapet Extreme E. Extreme E:s första säsong drog igång tidigare i år där nio team deltar. Av de 18 förarna i Extreme E är fem stycken från Sverige. I Team JBXE hittas de båda svenskarna Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Kevin Hansen medan Kevins brorsa Timmy kör för Team Andretti United Extreme E. Vidare kör Mattias Ekström för ABT Cupra XE och Johan Kristofferson för Rosberg X Racing. Här ovan hittas ett klipp där McLaren snackar lite om att man ansluter till Extreme E under säsongen som startar 2022. Här nedanför hittas ett sammandrag från finalen av årets andra Extreme E-tävling. Den gick under namnet "Ocean X Prix" och kördes i Dakar, Senegal. Den vanns av Rosberg X Racing som nu även leder Extreme E:s första säsong totalt. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota visar upp ny generation av stora Land Cruiser
Hej grill!

Toyota Land Cruiser är inte en modell utan egentligen två olika serier. Den bjässe som säljs i Sverige är minstingen och för de som behöver en riktigt stor bil finns nu Land Cruiser 300-serien, som alltså inte säljs i Sverige. Nya 300-serien är uppföljare till 200-serien som presenterades 2007, så en ny generation är välkommen. Modellen byggs på en ny plattform som kallas GA-F och den nya bilen är hela 200 kilo lättare än den förra. På motorsidan finns nu två V6:or, V8:an är borta. Bensinversionen ger 415 hästar och 650 Nm, dieselversionen ger 309 hästar och 700 Nm. Nya säkerhetsfunktioner och bättre offroadegenskaper bjuder modellen också på. Bilen är verkligen fläskig. För den som vill ha en lite mindre vräkig version kommer en GR Sport (den till höger på bilden ovan) att säljas på vissa marknader. Stora Land Cruiser kommer inte alls att säljas här i Sverige. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Rosberg X Racing vann Desert X Prix
Första Extreme E-racet avgjort i Saudiarabien

I helgen körde den första tävlingen någonsin den nystartade Extreme E-serien, en serie där de medverkande stallen tävlar mot varandra i eldrivna offroad-bilar. Desert X Prix kördes öknen utanför den i Saudiarabiska staden AlUla och efter finalen stod Rosberg X Racing med svenske Johan Kristoffersson och Molly Taylor som vinnare. Svenskarna Timmy Hansen, som kör för stallet Andretti United tillsammans med Catie Munnings, slutade trea och Mikaela Åhlin-Kottulinsky, som kör för JBXE-stallet tillsammans med Jenson Button, slutade på sjätteplats efter helgens tävlingar. Här ovanför kan ni kolla in en repris från finalen av det första Extreme E-loppet någonsin och i faktarutan hittas den aktuella poängställningen för de nio deltagande stallen. Nästa Extreme E-lopp, Ocean X Prix, kommer att köras vid Lac Rose i Senegal 29 - 30 maj. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bildspecial: Hummer som SUV
Och en del ny fakta

I helgen skrev vi om att nya Hummer kommer som SUV, men det var lite fattigt med bilder och text då. Så här kommer 49 bilder till och så har vi även fått lite mer information. SUVen har kortare hjulbas än pickisen, allt för att man ska kunna köra den i civilisationen. Skillnaden är hela 23 centimeter och det tillsammans med fyrhjulsstyrningen gör att vändradien är på 10,8 meter vilket är grymt för en så här stor bil. Man berättar även att batteriet kan packas i dubbla lager, att man på den feta skärmen kan hämta satellitinformation och på så sätt hitta grymma vägar att köra offroad på. Bilen har även en generator så att man kan driva lite vad man vill på bilens batteri och även ladda andra elbilar. Mäktigt. På länken nedan finns massor av mått och sånt för den som vill gotta sig i det. Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Subaru Outback
Har Sverigepremiär den 8 maj

Den 8 maj har nya Subaru Outback premiär och nu får vi bilder som visar hur den ser ut. Designen har uppdaterats och modellen ska nu vara mer "ruggad" än någonsin och redo för äventyr i terrängen. Endast ett motoralternativ kommer att erbjudas och det är en boxerfyra på 2,5 liter utan överladdning. Till den paras en Lineartronic CVT-växellåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. Det här är sjätte generationen Outback och den baseras på den senaste Global Platform-plattformen som ska vara styvare och mer robust än tidigare. Köregenskaperna ska ha förbättrats och även åkkomforten. Kupén ska även ha blivit ännu tystare tack vare ljudisolerad vindruta och främre dörrglas. Det finns ett nytt körläge som heter X-Mode som ska vara extra lämpligt för när man kör utanför asfalten. Markfrigången anges till 21,3 centimeter. Den bilen som Subaru smygvisat den senaste tiden var dock specialversionen Outback Wilderness som är ännu mer anpassad för offroad-körning. Den har ännu bättre markfrigång på 24,1 centimeter, mer plast runt om och en robustare känsla i alla detaljer. Dessutom har den ett stort klistermärke på huven som ska förhindra att man blir bländad - perfekt när man kör på tokiga ställen och inte vill störas av solen. Denna får en turbomatad boxerfyra på 2,4 liter som ger 260 hästar. Vad nya Outback kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Vaughn Gittin Jr. och kompisar leker
Sladdar och kör offroad

I sitt senaste klipp har Vaughn Gittin Jr. tagit med sina polare och racerförare Leron Healy och Chelsea Denofa för ett gäng med stunts och bus. Allt är filmat på Panthera Tactical Training Center i West Virginia då det troligtvis anses lite halvdumt att göra såna här upptåg på allmän väg. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Porsche rullar ut Taycan Cross Turismo
Versionen för dig som behöver lite mer plats

Då var det dags för Porsche att presentera ytterligare en Taycan. Den här kallar man för Cross Turismo och den kan väl enklast beskrivas som en kombi-version av vanliga Taycan. Hur bilen ser ut har inte varit jättehemligt tidigare men nu är alltså all maskering borttagen. Taycan Cross Turismo har 20 millimeter högre markfrigång än vanliga Taycan. Väljer man till Offroad Design-paketet höjs detta till 30 millimeter. Fyra tycken versioner kommer att erbjudas. Vi börjar med Taycan Cross Turismo 4 som har 380 hästar (476 hästar med overboost för Launch Control). Denna gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder och toppar 220 km/h. Räckvidd 38,9 till 45,6 mil. Sen har vi Taycan 4S Cross Turismo med 490 hästar (571 hästar med overboost för Launch Control). 0-100 km/h går på 4,1 sekunder och toppfarten anges till 240 km/h. Räckvidd 38,8 till 45,2 mil. Taycan Turbo Cross Turismo bjuder på 625 hästar (680 hästar med overboost för Launch Control), gör 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppar 250 km/h. Räckvidd 39,5 till 45,2 mil. Sist men inte minst är Taycan Turbo S Cross Turismo som också har 625 hästar men hela 761 med overboost för Launch Control och 1050 newtonmeter i vrid. Den här gör 0-100 km/h på snabba 2,9 sekunder och toppart 250 km/h. Räckvidd 38,8 till 41,9 mil. Alla har ett batteripack på 93 kWh (Performance-Battery Plus). Man ska kunna ladda med upp till 270 kW och gör man det kan man få tio mils räckvidd på fem minuters laddning. Precis som sitt syskon har bilen 800-voltsarkitektur och fyrhjulsdrift är givetvis standard. Den extra kombi-bulan på baken ska ge 47 millimeter mer utrymme för huvudet i baksätet, och i bagaget ska man få in mer än 1200 liter. Porsche har även utvecklat en speciell cykelhållare till bilen som gör att man kan hänga upp till tre stycken cyklar där bak. Bakluckan kan öppnas även när cyklarna är på plats. Man släpper även två stycken nya elcyklar - eBike Sport och eBike Cross. Lansering sker nu i sommar och priserna här i Sverige ser ut som följande: Taycan 4 Cross Turismo 1.140.000 kronor Taycan 4S Cross Turismo 1.270.000 kronor Taycan Turbo Cross Turismo 1.750.000 kronor Taycan Turbo S Cross Turismo 2.130.000 kronor Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Nya Land Rover Defender med V8:a är här
Bjuder på 525 hästar

Den som tycker att nya Land Rover Defender haft för klena motoralternativ blir troligtvis glad för nu presenteras en version med V8:a. Det är den gamla trotjänaren på 5,0 liter med kompressor som hittat ned under huven och den ger här 525 hästar och 625 newtonmeter i vrid. Det hjälper till att ta bilen från 0-100 km/h på runt fem sekunder och toppa 240 km/h. Det mulliga ljudet från de fyra avgaspiporna får man på köpet. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Bilen erbjuds både som kort (90) och lång (110) men visst ser den fränast ut i det korta utförandet? Du får även ett "Dynamic"-läge för ännu sportigare köregenskaper och 22 tum stora fälgar. Meningslösa grejer i en offroadmaskin men detta är väl vad folket vill ha. Vidare är både fjädrar och dämpare styvare och krängningshämmarna fetare. Elektronisk diff på bakaxeln är standard. Endast tre stycken färger erbjuds och dessa är Carpathian Grey, Yulong White och Santorini Black. Alla har svart tak. Prislappen väntas börja på runt 85.000 dollar. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på Ford Bronco Wildtrak
Har allt du behöver för att köra offroad

I det här klippet ger The Bronco Nation oss en närmare titt på Wildtrak-versionen av nya Ford Bronco. I oktober förra året var 26 procent av alla beställningar i USA på denna version och det man får är Sasquatch-paketet som ger dig fetare hjul, diffspärr fram och bak, Bilstein-dämpare och rejäla skärmbreddare. Perfekt för den som gärna ger sig ut i terrängen och härjar. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Rivian deltog i Rebelle Rally
Offroadrallyt med bara kvinnor

Under förra årets Rebelle Rally körde Emme Hall och Rebecca Donaghe en Rivian R1T och här berättar de lite om upplevelsen. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Det här nya Ford F-150 Raptor
Raptor R med V8:a kommer nästa år

I somras rullade Ford ut nya F-150 och nu är det dags för denna modell fast i lite värre utförande att presenteras. Den heter då precis som tidigare F-150 Raptor och man kommer initialt bara att kunna få den med V6:a. Nästa år kommer dock Raptor R att lanseras och den har V8:a så att alla blir nöjda och glada. Nya Raptor som blir den tredje generationen är förfinad ut i alla kanter, mer uppkopplad än tidigare, bättre på att köra offroad och framförallt vassare på att hoppa över saker. För det kan man ju behöva göra ibland. Under huven på vanliga Raptor sitter en dubbelturbomatad EcoBoost-V6:a på 3,5 liter som ska ge omkring 450 hästar och 690 newtonmeter i vrid vilket föregångaren också gjorde. För att få den att låta lite roligare sitter det likalängds-grenrör och ett X-rör på avgassystemet som tillsammans ska ge ett mulligare ljud. Motorn är kopplad till en tiostegad automatlåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. Exakt vad Raptor R kommer att bjuda på får vi inte reda på just nu men siktet är helt klart inställt på att sno kunder från den över 700 hästar starka RAM 1500 TRX. Troligtvis kommer Raptor R att få den kompressormatade Predator-V8:an som sitter i Mustang Shelby GT500 och i den bilen bjuder maskinen på 760 hästar. På teknikfronten hittar vi ett nytt Terrain Management System med sju stycken olika körlägen för när man är utanför vägen och härjar. En grej som bara finns på Raptor är Trail 1-Pedal Drive som gör att gaspedalen fungerar både som gas och broms. Bra när man kör på knixiga ställen att bara släppa pedalen så bromsar bilen. För första gången kommer Ford nu att erbjuda modellen med upp till 37 tum stora hjul. Väljer man dessa får man en markfrigång på 33,2 centimeter. Nya Raptor har en ram i höghållfast stål som är förstärkt på utsatta ställen som exempelvis de främre stötdämpartornen. Även dämparinfästningen bak är förstärkt och även de nya fästena för fjädrarna som med sin längd på 60 centimeter är de längsta i segmentet. Läs mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Nu finns det torkarblad för offroadkörning
Va?

Torkarblad kanske inte är världens mest spännande detalj på en bil men det vill BFGoodrich ändra på med sina offroad-torkarblad. Dessa ska vara speciellt anpassade för dig som kör mycket utanför vägen och inspirationen till bladen ska komma från tillverkarens däckmodell All-Terrain T/A KO2. Det är därför de är ganska tjocka och har gummimönster på sig. Men bladen ska inte bara se "tokfräna" ut utan de har även X-Flex suspension för optimal kontakt med vindrutan och Scrub-X extreme weather performance-teknik som snabbt ska vispa bort regn, lera och snö. Som tur är har de även Secure-X Connector som gör att de är enkla att installera och att de sitter bra på plats efteråt. Blir dina för 79.99 dollar. Garantibevis på optimal street cred ingår (inte). Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Video på Tuthill och Singers galna Porsche
Hej vad det går!

Förra veckan fick vi ta del av Tuthill Porsche och Singers balla bygga ACS. Här får vi ett lite längre klipp på maskinen in action. Bonusklipp nedan. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Singer har byggt en Porsche 911 som funkar bra offroad
Inspirerad av 959 Safari

Porscheförädlaren Singer dundrar nu ut nyheten Singer ACS (All-terrain Competition Study) som de byggt tillsammans med det brittiska företaget Tuthill Porsche. Det är en Porsche 911 som fått sig ett ordentligt lyft i ordets rätta bemärkelse och som inte behöver oroa sig när asfalt byts ut mot annat underlag. Den lyftkylda boxersexan med turbo ger 450 hästar, drivningen sker på alla fyra hjulen och det finns fläskiga däck som ska greppa på det mesta. Bilen är byggd åt en kund som ville ha en 911 som skulle kunna palla med lite tuffare tag och som hyllar Porsches rallymedverkande på 80-talet och bilar som 959 Safari. I Top Gears klipp får vi reda på allt som behövs om den. Vad tycker ni? Tumnagel
50.3°
+
Bobby Green
0

Ferrari sägs ha tre stycken suvar på gång
Det verkar bli en familj med högbyggda fordon

Det sägs att Ferraris SUV Purosangue ska lanseras 2022. Men detta är bara början på tillverkarens SUV-familj. Tydligen ska ytterligare två stycken högbyggda offroadmaskiner finnas med i framtidsplanerna. De båda modellerna ska än så länge gå under kodnamnet F244 och F245. Hur dessa kommer att drivas framåt är fortfarande oklart men det lär bli någon form av hybridifiering eller kanske även ren eldrivlina i någon av dem. Först ut är dock Purosangue som vi heller inte vet så mycket om än så länge. Tumnagel
24.5°
+
Bobby Green
0
2020

Tyvärr, det blir ingen eldriven sandloppa från Volkswagen
Kommer satsa på vanliga elbilar istället

Volkswagens kommande ID-familj blev precis lite mindre då vi nu får reda på att tillverkaren lägger ned planerna på spexiga ID. BUGGY som man presenterade förra våren. Anledningen sägs vara för att Volkswagen vill satsa på mer konventionella elbilar och eftersom buggyn är lite väl speciell för Svensson blir det inget av den. Sen beror det också på att det tyska företaget e.Go Mobile som skulle hjälpa till att bygga bilen har gått i konkurs. Tidigare i år dök det även upp rykten om ID. Ruggedzz. En rejäl offroad-kärra som skulle klara tuff terräng. Volkswagen ska ha tillverkat en fullskalig modell av bilen men även denna har man lagt åt sidan, i alla fall för nu. Fokus för tillfället kommer alltså att ligga på att ta fram eldrivna bilar folk verkligen vill ha - som små stadsbilar, suvar och kombis. Tumnagel
29.2°
+
Bobby Green
0

Nya Jeep Wrangler som Lego Technic
Första Lego-Jeepen

Inspirerad av Jeep Wrangler Rubicon presenterar Lego nu ett bygge av denna i Technic-serien. Bilen består av 665 stycken bitar och det här är faktiskt första gången Lego tar sig an märket Jeep. När bygget är klart har man en modell med fullt fungerande fjädring, fyrhjulsdrift, fungerande styrning, feta offroad-däck och vinsch som du kan dra ut och rulla tillbaka. Släpps tyvärr inte förrän den 1 januari och på prislappen står det då 49,99 euro. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Audi ska tävla med i Dakar 2022 med elbil
Meddelar även att de lämnar Formula E

Nu får vi reda på att Audi lämnar Formula E och istället kommer att lägga krutet på att delta i Dakar-rallyt 2022. Bilen som är ett rejält offroad-bygge är helt eldriven men den kommer att ha en räckviddsförlängare ombord i form av en bensindriven turbomotor. Det här ska göra att Audi blir de första som deltar i tävlingen med en "alternativ" drivlina. När bilen presenteras utan skynke vet vi inte just nu. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Henry Catchpole kör Ariel Nomad R
Vilket busfrö!

I somras rullade Ariel ut en ännu vassare version av modellen Nomad - Nomad R. Den har nu Henry Catchpole från Carfection fått ratta en sådan och han menar att det är en bil som verkligen ber om att få köras. Dock hade jag gärna sett att han körde den offroad istället för på asfalt. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Nu är Rezvanis monster-pickis här
Hercules 6x6 bjuder på upp till 1318 hästar

Ibland kan man behöva köra riktigt stora stenar och då är det bra att ha ett fordon som klarar av uppdraget. Rezvani Motors senaste modell Hercules 6x6 gör troligtvis det. Den kostar från 225.000 dollar men för den slanten får du bara en V6:a på 3,6 liter som ger 289 hästar. Det finns även en dieselsexa på 3,0 liter som ger 260 hästar. Dessa är dock alldeles för fjuttiga för den här typen av bil. Det finns också en SRT-V8:a på 6,4 liter som ger 507 hästar och vill du ha den får du slänga upp ytterligare 40.000 dollar. Men det räcker liksom inte heller riktigt. Så den du ska köpa är versionen med en kompressormatad V8:a på sju liter som ger hela 1318 hästar och 1341 newtonmeter i vrid. Det är det enda rimliga i det här fallet. Men den kostar 249.000 dollar - extra! De klenare motoralternativen går att få med antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Värstingen går dock endast att få med samma åttastegade automat som återfinns i Ram 1500 RX. Drivningen sker på alla sex hjulen men du kan även välja mellan 6x2, 6x4 eller 6x6 när du kör. Bilen baseras på Jeep Gladiator men den har förlängts rejält och mäter nu 6,2 meter på längden för att få plats med de dubbla bakhjulen och ett flak som mäter 2,43 meter. Bilens bredd ligger på 2,15 meter och den är 2 meter hög. Den rullar på 37 tum stora offroad-hjul och innanför dessa sitter åttakolvsok som greppar 400 millimeter stora bromsskivor. Den som verkligen vill sticka ut köper Military Edition som ger dig kevlarskydd, skottsäkert glas, punkteringsfria däck, självläkande bränsletank, skydd mot explosioner undertill och möjligheten att stå emot EMP-attacker. Den här har även förstärkt fjädring, elektriska dörrhandtag och möjligheten att skicka ut en rökridå. Som om inte det vore nog får man även ett night vision-system, intercom, gasmasker, första hjälpen-prylar och lampor som kan blända fienden. För den här militärversionen får du betala 325.000 dollar. Bygg din version på länken nedan. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Eldrivna arbetsmaskiner från startupen Volcon
Tvåhjulingen Grunt lanseras till våren

Volcon är en startup från Texas och de har planer på att sälja eldrivna offroad-maskiner som motorcyklar och UTV:er. Motorcykeln man presenterar nu heter Grunt och den har en elmotor som ger 50 hästar och 102 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på sex sekunder och det är också toppfarten. Ingen raket men det är heller inte tanken med denna typ av fordon. På en laddning ska man kunna ta sig 16 mil. Man ska kunna byta ut batteriet när det är urladdat och på så vis ha med sig ett extra om man skulle behöva åka längre. Lansering av Grunt är planerad till nästa vår och den ska då kosta 5995 dollar. Om det här bara är ett fordon för att kunna bränna omkring med på sin gård är oklart, men på bilderna syns det i alla fall inga blinkers eller regplåt så man kanske inte får köra med denna på allmän väg. Nästa fordon är den lilla UTV:n Stag. Den har plats för två stycken personer och har en motor som ger 230 hästar och 406 newtonmeter. 0-100 km/h går på fem sekunder och toppfarten ska ligga på 116 km/h. Räckvidden anges till 24 mil på en laddning. Lanseras i slutet av 2021. Sist ut är Beast som är en UTV med plats för fyra. Denna ska ha hela 450 hästar och 813 newtonmeter i vrid. Det räcker för att göra 0-100 på 4,5 sekunder och kunna toppa 128 km/h. Även här är räckvidden 24 mil. Lanseras i slutet av 2022. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Skolbussen som är redo för apokalypsen
Ser ut att klara rätt tuffa tag

Vi har tidigare skrivit om tillverkaren Torsus och deras Terrastorm som är en kraftigt modifierad Volkswagen Crafter. Men de har även andra modeller i utbudet, bland annat Praetorian. Nu har man byggt om denna som en skolbuss i amerikansk stil och den ser ut att kunna ta sig fram till den där skolan högst uppe på bergstoppen dit inga andra fordon når. Bygget baseras på ett chassi från MAN och som kraftkälla sitter en sexcylindrig dieselmotor på 6,9 liter som ger 290 hästar och 1150 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på alla fyra hjulen och det finns två stycken låsdiffar. Markfrigången anges till 34 centimeter och man ska kunna vada genom 90 centimeter djupt vatten. Vad planerna med denna skolbuss-version är återstår att se, men det är troligtvis inget vi får skjutsa ungar inom den närmaste tiden. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Nya Land Rover Defender mot gamla
Vilken är bäst offroad?

Förra Land Rover Defender var kanske mer bastant än den nya, men den nya är fylld med mer teknik som gör den bättre på många punkter. Så vilken av de två är bäst när det kommer till offroad-körning? Spolier: den nya. På exakt vad ser ni i klippet. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - den eldrivna Hummern
Världens första eldrivna super-pickup

Eldrivna versioner av den klassiska bilmodellen Hummer har funnits i många år. Dock har det då handlat om såna där små saker i plast som barnen åker omkring i. Nu presenteras även en version för vuxna, och den benämns som världens första eldrivna super-pickup. Tumnagel
50.8°
+
Bobby Green
0

Mercedes visar elbilen EQC på styltor
4×4² Concept ska funka bra offroad

2015 lanserade Mercedes G500 4×4² som var en förhöjd version av vanliga G500. En riktigt grym bil som jag faktiskt haft förmågan att få busa lite med i leran. Nu kommer ett liknande koncept fast denna gång är det elbilen EQC som fått det förhöjda offroad-stuket med feta skärmbreddare och rejäla hjul. Den här är 20 centimeter högre än en vanlig EQC som ser riktigt pluttig ut i jämförelse. Markfrigången anges till 29,3 centimeter vilket är 15,3 centimeter vassare än originalet. Det är samma gäng som byggt om E-Klassen vi skrev om sommaren 2017 som byggt denna. Tyvärr kommer man precis som för E-Klassen inte att göra verklighet av det här konceptet. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida