Quantcast
m

Gamla Land Rover Defender återuppstår, typ
Det här är Ineos Grenadier

Ineos är ett brittiskt petroleumföretag vars grundare Jim Ratcliffe väldigt gärna vill skapa en spirituell efterträdare till Land Rover Defender. Han ville köpa de fabriksgrejer Land Rover använde till den gamla Defendern men de ville inte sälja grejerna till honom, så han tog istället saken i egna händer och skapade Ineos Grenadier. Så här säger man om den: "The brief was simple. We set out to design a modern, functional and highly capable 4x4 vehicle with utility at its core. A design that is ‘easy-to-read’, with no ambiguity about the Grenadier’s role in life. There to do everything you need, and nothing you don’t. Nothing is for show. Modern engineering and production techniques ensure the Grenadier is highly capable, but we have been able to stay true to the essence of creating a utilitarian vehicle that will stand the test of time." Planen är att det under huven ska sitta motorer från BMW - bensindrivna B58 och dieseldrivna B57. Till dessa åttastegad automat från ZF. Målet är att bygga hela 25.000 exemplar om året och att prislappen för ett exemplar ska landa på omkring 50.000 pund. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Triumph släpper sin första elhoj
Dock är det en sån där med trampor

Triumph Trekker GT. Det låter ju som en motorcykel med offroad-egenskaper som när man känner för det är redo för lite grusbus. Eldriven också? Wow, framtiden är här. Men nja, riktigt så kul ska vi inte ha än. Triumph Motorcycles presenterar nu visserligen sin första eldrivna hoj, men det är en sån däringa med trampor på. Man kan tycka att det är hur tokigt som helst att Triumph säljer trampcyklar men faktum är att det var så det hela började 1884. Det var inte förrän 1902 man började bygga motorcyklar. Batteriet, sladdarna och drivlinan har man byggt in i aluminium-ramen för att få en så slimmad design som möjligt. Motorn och batteriet kommer från Shimano och det handlar om 250W motor som ger 60 newtonmeter i vrid och batteri som räcker för 15 mils körning. Hela drivlinan ska väga in på tre kilo och hela cykeln i medium-utförande väger 24 kilo. Bromsarna är Shimano Deore M6000-skivor på 180 millimeter fram, 160 bak. Växlingen står Deore Shadow för och det finns tio stycken. Dämparna fram är RockShox Paragon. På prislappen står det 3750 dollar. Läs allt om cykeln på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Porsche 911:or byggda för offroad-körning
Testas här på en frusen sjö

Kelly-Moss Road and Race (KMR) bygger om Porsche 911 till fordon som klarar av rejäl terräng. I det här klippet får vi hänga med och se när några av dessa visar vad de klarar av på isen. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Nya Ford Bronco leker i leran
Ser kul ut

Precis som allt annat har lanseringen av nya Ford Bronco skjutits upp så gänget fortsätter att testa modellen innan vi får se den utan maskering. I denna video är man ute och leker lite i leran på olika offroad-leder. Exakt när Ford tänker presentera den nya bilen är oklart för tillfället. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Det här är Citroëns nya högbyggda sedan C3L
För tankarna till Volvo S60 Cross Country

Ett gäng bilder på Citroën nya modell för Kina, C3L, har läckt ut på nätet och så här ser den ut. Det är något så ovanligt som en högbyggd sedan som direkt för tankarna till Volvos S60 Cross Country som de presenterade 2015. Lika märklig den, och en enda gång har jag sett en med egna ögon. Citroën har sålt en crossover vid namn C3-XR i Kina sedan 2014 och C3L är samma bil fast i sedan-utförande. Strålkastarna är likadana precis som de vertikala DRL-ljusen och den rundade grillen. Det är först baktill den nya modellen skiljer sig åt. Udda modell helt klart och inget vi någonsin kommer att få se här. Tumnagel
16.9°
+
Bobby Green
0

Klassisk Porsche 911 med rejäl markfrigång
En sån här vill jag ha!

H&R har tillsammans med Burkhard Industries byggt Syberia RS som är en gammal Porsche 911 från 1986 som anpassats för extrem offroad-körning. Fjädringen har H&R tagit fram speciellt för bilen och det är inget som går att köpa, i alla fall inte än. Förutom den sitter det fläskiga hjul skodda med greppvänliga däck runt om, ett specialbyggt avgassystem och ett räcke på taket att förvara grejer på. I fronten sitter även en vinsch vilket kan vara bra om man fastnar någonstans eller behöver dra loss en kompis. Coolt bygge helt klart! Tumnagel
60.6°
+
Bobby Green
0

Offroad-körning med Tesla Model Y
Väldigt mild dock

Teslas senaste modell Model Y är en Model 3 med en något högre kaross. Det är långt från en SUV eller bil som är byggd för terräng, men den har ändå ett Off Road-läge. Här testar man hur det fungerar i praktiken, om än på väldigt milda off road-ställen. Tumnagel
33.7°
+
Bobby Green
0

Första provkörningarna av nya Land Rover Defender
Mer än bara en sminkad Discovery?

Flera journalister har nu fått provköra nya Land Rover Defender och här ser vi vad några i gänget tycker om den. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Range Rover fyller 50 år i år!
Första lyx-suven fyller jämnt

Det är i juni i år hela 50 år sedan Range Rover lanserades. Det här var ett nytt grepp från Land Rover där man ville erbjuda en redig offroad-maskin som inte skulle tumma på lyxen. Här fanns fyrhjulsdrift, ABS-bromsar, elektroniskt antispinnsystem och automatisk luftfjädring på de senare versionerna. Bara för att man ville skogsmulla sig skulle man inte behöva studsa fram alltså. I dagsläget är det väl väldigt få som är ute med sina Range Rovers och härjar i leran, men de klarar fortfarande av det om man nu skulle vilja. För att fira jubileet gjorde man ett 260 meter i diameter stort snökonstverk i Arjeplog som ni kan se här nedan. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Gemballa visar ordentligt ruggad Porsche 911
Åk på skogstur med Avalanche 4×4

För ett tag sedan skrev vi om Marc Philipp Gemballa, Uwe Gemballas son. Han har dragit igång ett eget företag som snart ska presentera en ny superbil med terrängegenskaper. När detta kablades ut dröjde det inte länge innan företaget Gemballa som fortfarande lever kvar levererade en stämning mot Marc Philipp. Det kanske kan ha att göra med att de också har en ny superbil med terrängegenskaper på gång och att det blev lite stökigt om vem som stod bakom vilken. Nu får vi i alla fall se skisser på Gemballas nykomling och det handlar om en ordentligt ruggad Porsche 911 kallad Avalanche 4×4. Man har även en liknande version av Cayenne på gång kallad Tornado 4×4. Gemballas plan är att dela in sitt företag i tre stycken olika kategorier - Hypercar Division, Luxury Customization och Classics Division. Den första bygger extrema byggen som den planerade hyperbilen, den andra bygger om befintliga bilar och den tredje ser till att underhålla och restaurera nuvarande Gemballa-bilar. Avalanche 4.2 RS som är den vita bilen på sista bilden ska lanseras senare i år och den kommer att baseras både på 991 och nya 992. Vidare kommer en uppdaterad version av GTR Evo-R Biturbo att lanseras i sommar och den kommer att bjuda på över 1000 hästar. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

RUF visar upp Rodeo Concept
Ser ut som något från Playmobil

Porsche-förädlaren RUF presenterar nu sitt senaste koncept som de har döpt till Rodeo. Och nej, det är inte en leksaksbil i Playmobil-stil utan en helt riktig bil med offroad-egenskaper. Här finns höjd markfrigång, rejäl båge fram, extraljus, takräcke och till och med en spade på bakluckan. Som om inte det vore nog - lackering som ska se ut som plast över hjulhusen. Allt du kan tänkas behöva när du ger dig ut på vischan alltså. Enligt ryktena har RUF även smackat på en kompressor på boxermotorn för lite mer knuff. Vad tycks? Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

GFG Style tar med sig konceptet 2030 till Genève
Elektrisk hyper-SUV dedikerad till Saudiarabien

GFG Style är Giorgetto och Fabrizio Giugiaros gemensamma företag. 2018 presenterade de sitt första koncept Sibylla och för ett år sedan delade man med sig av Kangaroo. I Genève nästa månad kommer man att visa upp modellen 2030 som är en slags vidareutveckling av de två tidigare koncepten. Den här bilen går bara på el och ska kunna bränna över 200 km/h oavsett vilken terräng som befinner sig under den. Perfekt om man kör i Saudiarabien tydligen. 0-100 km/h ska gå på 3,5 sekunder och räckvidden på en laddning ska vara 36,5 mil. Förutom 2030 kommer GFG Style att ställa ut två modeller till på mässan men vilka dessa är vet vi inte för tillfället. Supercar Blondie fick spana in den nya bilen i december förra året och hur det såg ut ser ni här nedan. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

IED Tracy är en liten eldriven offroad-maskin
Med plats för sex stycken personer

Nästa månad på mässan i Genève kommer Istituto Europeo di Design att ställa ut IED Tracy. Det är en helt eldriven bil med offroad-egenskaper och plats för sex stycken personer. Den mäter 3,74 meter på längden, 2,2 på bredden och är strax över två meter hög. På insidan hittar vi en stor soffa man kan breda ut sig i och trots sina yttermått ska det alltså vara ganska så rymligt här. Tack vare eldriften med ett batteripack i golvet och elmotorer på hjulaxlarna kan man skapa en bil med korta överhäng utan att för den delen inkräkta på interiören. Bilen avtäcks den 3 mars och då lär det dyka upp mer information kring den. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Mahindra uppdaterar Roxor
Har inte längre en Jeep-grill

Den indiska biltillverkaren Mahindra har en modell som heter Roxor. Alla vet att det är en Wrangler-kopia men när man även smackade på en exakt likadan grill blev FCA sura och skvallrade till United States International Trade Commission. Grillen har därför åkt av på den senaste versionen som vi kan se en kort reklamfilm för här. Roxor tillverkas faktiskt i Michigan men eftersom den inte möter de säkerhet och utsläppsregler som finns får man inte framföra den på allmänna vägar. Under huven sitter en turbodiesel på 2,5 liter som bjuder på 65 hästar. Till den kopplas en fempetad manuell växellåda. Tjänstevikten anges till 1376 kilo och på det lilla flaket får man lasta 158 kilo. Pris från 16.999 dollar. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Laffite G-Tec X-Road - superbil som ska klara tuff terräng
Erbjuds med eldrift

Minns ni Zarooq som vi skrev om 2017? Det var en offroad-mässig skapelse med massa effekt tillverkad i Dubai. Då snackades det om att bilen skulle börja levereras i slutet av det året men det är oklart om det någonsin blev så. Nu har i alla fall bilen fötts på nytt igen i form av Laffite G-Tec X-Road. Idén har nu även flyttat till Kalifornien. Bakom företaget står Bruno Laffite som är brorson till F1-föraren Jacques Laffite. Den nya bilen kör vidare på samma koncept och går att få med antingen 470 upp till 720 hästar. Det borde räcka gott åt en bil som bara väger 1300 kilo. Motorn är en LS3-V8:a på 6,2 liter som driver bakhjulen via antingen en femväxlad sekventiell låda eller en sexstegad automat som manöveras med paddlar bakom ratten. Toppfarten är begränsad till 230 km/h. De första leveranserna ska dra igång i slutet av året och prislappen börjar på 490.000 dollar. Endast 30 stycken exemplar ska tillverkas, av dessa ska tydligen 15 vara eldrivna och för en sådan får man betala från 570.000 dollar. Den eldrivna bjuder på 460 hästar och har ett batteripack på 60 kWh som ska ge en räckvidd på 32 mil. Man ska även ha ytterligare en superbil i konceptform på gång, den ska visas upp nästa månad men troligtvis handlar det om modellen X-24 som man redan nu kan se på deras hemsida. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Ford är ute och testar nya Bronco
Prototyp kör lite offroad

Senare i vår kommer Ford att presentera nya Bronco och man är just nu ute och testar prototyper av modellen. Här får vi ett klipp från när man var och härjade i Mojaveöknen. Bakom ratten sitter Brad Lovell som är en van offroad-förare. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2019

Jaguar Land Rover köper Bowler
Kan nog bli bra

1985 grundades företaget Bowler med ett syfte - att göra redan offroad-potenta Land Rovers ännu mer offroad-potenta. Och gärna mycket snabbare och vassare på alla sätt. Nu meddelar Bowler att de har blivit uppköpta av Jaguar Land Rover och att de kommer att ingå i avdelningen man kallar för Special Vehicle Operations (SVO). Så här säger Michael van der Sande som är vd för avdelningen om köpet: "For almost 35 years, the Bowler name has stood for innovation and success, with a reputation forged by its participation in the world’s toughest off-road motorsport competitions. It’s exciting that we’re now in a position to participate in and lead the Bowler brand’s future as part of Jaguar Land Rover. At Special Vehicle Operations, we are all eager to start working with our new colleagues at Bowler. Adding the Bowler team’s skills and experience to those of SV, Vehicle Personalization and Classic is a key step in our strategy to create an exciting and diverse portfolio of products and businesses within Special Vehicle Operations" Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Allt du behöver veta om Land Rover Discovery
Modellen har hängt med ett tag nu

1989 presenterade Land Rover modellen Discovery för första gången vilket innebär att den nu har hängt med i hela 30 år. Bilen föddes när Land Rover kände att de behövde ta fram något som kunde konkurrera med alla japanska tillverkare som spottade ur sig mer sofistikerade fyrhjulsdrivna fordon. I det här klippet får vi reda på allt man kan tänkas behöva veta om bilen som många använder på fler ställen än i stan. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

G-Klass mot Jimny och Wrangler
Hur klarar de sig mot varandra i terräng?

Carwow har satt upp ett gäng utmaningar och bjudit in tre stycken bilmodeller som är ämnade för just såna här prövningar - Mercedes G-Klass, Suzuki Jimny och Jeep Wrangler. Så vilken klarade sig bäst? Alla fick faktiskt exakt samma poäng, och hur dessa fördelades ser ni i videon här ovan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Caradvice testar en Iveco Daily 4×4
En ganska extrem offroader

Ni känner säkert till den italienska tillverkaren Iveco. De tillverkar lastbilar och bussar och man ser de i trafiken säkert flera gånger varje dag. De har dock en modell som de flesta troligtvis inte har sett innan eller stött på i alla fall - Daily 4×4. Det är en ordentlig offroad-maskin för rejäla tag utrustad med en 182 hästar och 430 newtonmeter stark turbodiesel på 3,0 liter. Bilen går som väntat att få med alla möjliga tillval som gör den ännu bättre för terrängkörning och väljer man dessutom allt i svart får den en ganska så apokalypsig aura över sig. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Nya Defender kanske kommer att kunna fjärrstyras
Bra om man kör fast i terrängen

Det här med självkörande bilar och autonom körning lämpar sig inte bara bra på stora motorvägar, även i vildmarken kan det komma väl till hands. Nu snackas det om att Land Rover håller på att fixa så att man ska kunna fjärrstyra nya Defender och det kanske hade varit smidigt i vissa situationer. Det kan ju vara så att du är ute och offroadar själv och kommer till ett trixigt ställe som du inte riktigt vet om du klarar av. Då kan du hoppa ur bilen och fjärrstyra den samtidigt som du håller koll på om det går att köra där du är. Stuart Frith som är Chief Product Engineer hos Land Rover säger följande: "If you’re in a tight spot and you’re on your own, you can still get out of the car and ‘spot it’ yourself. In order for the function to be enabled, the driver would have to have his wearable Activity Key on him, so that the 3D Scout system could verify he was in control. The Defender is capable of being able to do that in terms of its architecture. We’ve got as far as understanding how to do it, and we’ve run prototypes as well." När tekniken skulle kunna bli tillgänglig är oklart för tillfället. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Audi visar framtidens offroadbil
AI:TRAIL quattro

I Audis bås på Frankfurt är det trångt i år. En av grejerna som står där är det här nya eldrivna konceptet som man kallar för AI:TRAIL quattro. Enligt Audi är det så här framtidens offroadbilar kommer att se ut. Den är även självkörande i nivå 4 så du som vill ut i naturen ska bara kunna hoppa in och hänga med på åkturen. Markfrigången ligger på 34 centimeter och den kan vada i 50 centimeter djupt vatten. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjul och det sitter en elmotor i vardera. Den sammanlagda effekten anges till 435 hästar och det totala vridet till 1000 newtonmeter. På en laddning ska man komma 40 till 50 mil enligt WLTP. Kör man i terräng förbrukas mer el och harvar man runt bland stockar och sten sänks istället räckvidden till omkring 25 mil. Toppfarten anges till 130 km/h. Läs allt om konceptet i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Land Rover rullar ut nya Defender
Den tuffaste och mest kapabla hittills

Vi har redan sett läckta bilder på den men nu är den officiellt presenterad - helt nya Land Rover Defender. Lite mjukare än sin föregångare men lite arv finns allt kvar. Den nya bilen baseras på D7x-arkitekturen och lanseringen kommer att ske nästa vår. Initialt är det då Defender 110 med 5+2 säten som erbjuds i fyra smaker - Explorer, Adventure, Country eller Urban. Senare under nästa år kommer även den kortare versionen Defender 90 att lanseras. Markfrigången anges till 29,1 centimeter och max vaddjup är hela 90 centimeter. För terrängkörning finns massvis med hjälpmedel. En sak som har premiär är det man kallar för Configurable Terrain Response som ska göra att man kan finjustera bilen in i minsta detalj för körning där det inte finns asfalt. Sen finns även saker som Center Slip Limited, Center and Rear Slip Limited, Wade Sensing, Land Rover All-Terrain Progress Control, och ClearSight Ground View. Vidare finns det tre stycken olika inställningar för respons när det gäller gas, växellåda, styrning och antispinn-systemet. Motormässigt så finns det lite olika att välja mellan. I Europa kommer modellen med två stycken olika dieselalternativ, båda är fyror på 2,0 liter och ger antingen 200 eller 240 hästar. Det finns även en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och en turbomatad rak bensinsexa på 3,0 liter som får en eldriven kompressor och mildhybrid-teknik. Denna maskin ger totalt 400 hästar och 550 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går på 6,1 sekunder. Båda bensinarna är kopplade till en åttastegad automatlåda från ZF. Exakt vilka motoralternativ man kommer att kunna få här är oklart för tillfället. En laddhybrid kommer att dyka upp senare. Prislappen börjar på 49.900 dollar. När lansering sker vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Audi lyfter A5
Liknar nu syskonen mer

Audi ser nu till att lyfta A5 Sportback, A5 Coupé och A5 Cabriolet för att låta modellen leva vidare en stund till. 5:an följer nu 4:an i utseende som fick sig ett lyft i våras. LED-strålkastare är standard, Matrix-LED och laser-strålkastare finns på tillvalslistan. Vid lansering kommer fyra av motoralternativen att vara utrustade med ett mildhybrid-system. Nytt på insidan är en större pekskärm för MMI-systemet som numera mäter 10,1 tum. Som tidigare modeller är nu S-versionen dieseldriven här i Europa. I S5 bjuder den på en turbomatad V6:a på 3,0 liter som ger 350 hästar och 700 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går på under fem sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Till maskinen kopplas en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Försäljningen av det uppdaterade utbudet kommer att dra igång nu i höst, men några priser har vi tyvärr inte fått än. Audi kommer givetvis till Frankfurt och där kommer de att visa upp två stycken världspremiärer - konceptet Audi AI:TRAIL som är en vision av en framtida helt eldriven offroad-bil och nya RS 7 Sportback. I montern kommer även A4, Q7, A1 Citycarver, Q3 Sportback och nya RS 6 Avant att stå. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Land Rover börjar teasa nya Defender
Men vi vet ju redan hur den kommer att se ut

Land Rover kommer att visa upp nya Defender på bilmässan i Frankfurt och bjuder nu på en första teaser i form av videoklippet här nedan och en liten bit av fronten här ovan. Igår fick vi dock se bilen utan maskering så det är ju knappast några överraskningar som gäller här. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida