m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Onsdagens bästa på Black Week!

Henry Catchpole kör Ariel Nomad R
Vilket busfrö!

I somras rullade Ariel ut en ännu vassare version av modellen Nomad - Nomad R. Den har nu Henry Catchpole från Carfection fått ratta en sådan och han menar att det är en bil som verkligen ber om att få köras. Dock hade jag gärna sett att han körde den offroad istället för på asfalt. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Nu är Rezvanis monster-pickis här
Hercules 6x6 bjuder på upp till 1318 hästar

Ibland kan man behöva köra riktigt stora stenar och då är det bra att ha ett fordon som klarar av uppdraget. Rezvani Motors senaste modell Hercules 6x6 gör troligtvis det. Den kostar från 225.000 dollar men för den slanten får du bara en V6:a på 3,6 liter som ger 289 hästar. Det finns även en dieselsexa på 3,0 liter som ger 260 hästar. Dessa är dock alldeles för fjuttiga för den här typen av bil. Det finns också en SRT-V8:a på 6,4 liter som ger 507 hästar och vill du ha den får du slänga upp ytterligare 40.000 dollar. Men det räcker liksom inte heller riktigt. Så den du ska köpa är versionen med en kompressormatad V8:a på sju liter som ger hela 1318 hästar och 1341 newtonmeter i vrid. Det är det enda rimliga i det här fallet. Men den kostar 249.000 dollar - extra! De klenare motoralternativen går att få med antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Värstingen går dock endast att få med samma åttastegade automat som återfinns i Ram 1500 RX. Drivningen sker på alla sex hjulen men du kan även välja mellan 6x2, 6x4 eller 6x6 när du kör. Bilen baseras på Jeep Gladiator men den har förlängts rejält och mäter nu 6,2 meter på längden för att få plats med de dubbla bakhjulen och ett flak som mäter 2,43 meter. Bilens bredd ligger på 2,15 meter och den är 2 meter hög. Den rullar på 37 tum stora offroad-hjul och innanför dessa sitter åttakolvsok som greppar 400 millimeter stora bromsskivor. Den som verkligen vill sticka ut köper Military Edition som ger dig kevlarskydd, skottsäkert glas, punkteringsfria däck, självläkande bränsletank, skydd mot explosioner undertill och möjligheten att stå emot EMP-attacker. Den här har även förstärkt fjädring, elektriska dörrhandtag och möjligheten att skicka ut en rökridå. Som om inte det vore nog får man även ett night vision-system, intercom, gasmasker, första hjälpen-prylar och lampor som kan blända fienden. För den här militärversionen får du betala 325.000 dollar. Bygg din version på länken nedan. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Eldrivna arbetsmaskiner från startupen Volcon
Tvåhjulingen Grunt lanseras till våren

Volcon är en startup från Texas och de har planer på att sälja eldrivna offroad-maskiner som motorcyklar och UTV:er. Motorcykeln man presenterar nu heter Grunt och den har en elmotor som ger 50 hästar och 102 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på sex sekunder och det är också toppfarten. Ingen raket men det är heller inte tanken med denna typ av fordon. På en laddning ska man kunna ta sig 16 mil. Man ska kunna byta ut batteriet när det är urladdat och på så vis ha med sig ett extra om man skulle behöva åka längre. Lansering av Grunt är planerad till nästa vår och den ska då kosta 5995 dollar. Om det här bara är ett fordon för att kunna bränna omkring med på sin gård är oklart, men på bilderna syns det i alla fall inga blinkers eller regplåt så man kanske inte får köra med denna på allmän väg. Nästa fordon är den lilla UTV:n Stag. Den har plats för två stycken personer och har en motor som ger 230 hästar och 406 newtonmeter. 0-100 km/h går på fem sekunder och toppfarten ska ligga på 116 km/h. Räckvidden anges till 24 mil på en laddning. Lanseras i slutet av 2021. Sist ut är Beast som är en UTV med plats för fyra. Denna ska ha hela 450 hästar och 813 newtonmeter i vrid. Det räcker för att göra 0-100 på 4,5 sekunder och kunna toppa 128 km/h. Även här är räckvidden 24 mil. Lanseras i slutet av 2022. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Skolbussen som är redo för apokalypsen
Ser ut att klara rätt tuffa tag

Vi har tidigare skrivit om tillverkaren Torsus och deras Terrastorm som är en kraftigt modifierad Volkswagen Crafter. Men de har även andra modeller i utbudet, bland annat Praetorian. Nu har man byggt om denna som en skolbuss i amerikansk stil och den ser ut att kunna ta sig fram till den där skolan högst uppe på bergstoppen dit inga andra fordon når. Bygget baseras på ett chassi från MAN och som kraftkälla sitter en sexcylindrig dieselmotor på 6,9 liter som ger 290 hästar och 1150 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på alla fyra hjulen och det finns två stycken låsdiffar. Markfrigången anges till 34 centimeter och man ska kunna vada genom 90 centimeter djupt vatten. Vad planerna med denna skolbuss-version är återstår att se, men det är troligtvis inget vi får skjutsa ungar inom den närmaste tiden. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Nya Land Rover Defender mot gamla
Vilken är bäst offroad?

Förra Land Rover Defender var kanske mer bastant än den nya, men den nya är fylld med mer teknik som gör den bättre på många punkter. Så vilken av de två är bäst när det kommer till offroad-körning? Spolier: den nya. På exakt vad ser ni i klippet. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - den eldrivna Hummern
Världens första eldrivna super-pickup

Eldrivna versioner av den klassiska bilmodellen Hummer har funnits i många år. Dock har det då handlat om såna där små saker i plast som barnen åker omkring i. Nu presenteras även en version för vuxna, och den benämns som världens första eldrivna super-pickup. Tumnagel
50.6°
+
Bobby Green
0

Mercedes visar elbilen EQC på styltor
4×4² Concept ska funka bra offroad

2015 lanserade Mercedes G500 4×4² som var en förhöjd version av vanliga G500. En riktigt grym bil som jag faktiskt haft förmågan att få busa lite med i leran. Nu kommer ett liknande koncept fast denna gång är det elbilen EQC som fått det förhöjda offroad-stuket med feta skärmbreddare och rejäla hjul. Den här är 20 centimeter högre än en vanlig EQC som ser riktigt pluttig ut i jämförelse. Markfrigången anges till 29,3 centimeter vilket är 15,3 centimeter vassare än originalet. Det är samma gäng som byggt om E-Klassen vi skrev om sommaren 2017 som byggt denna. Tyvärr kommer man precis som för E-Klassen inte att göra verklighet av det här konceptet. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Offroad-egenskaperna hos populära suvar testas
Volvo XC90 och Lexus RX imponerade inte

De allra flesta som kör suvar kommer troligtvis knappt ens komma i kontakt med en grusväg. Tillverkarna skryter dock ofta om att bilarna är väldigt kapabla offroad om man nu skulle vilja ut och härja lite. Här får vi se ett jämförelsetest med ett gäng populära suvar i den övre klassen för att se hur de klarar underlag som inte är asfalt. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Polaris och Zero Motorcycles går samman
Ska bygga eldrivna offroad-maskiner

Polaris är kända för sina snöskotrar, fyrhjulingar och ATV:er. Zero Motorcycles för sina eldrivna motorcyklar. Nu går de båda företagen samman för att ta fram både offroad-maskiner och snöskotrar som går på el. Planen är att samarbetet ska sträcka sig över minst tio år och 2025 ska det finnas en eldriven version av varenda modell som Polaris erbjuder. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Lek och bus offroad med en Tesla Model Y
Ser kul ut

I våras visade vi ett klipp där en Tesla Model Y fick utsättas för något annat än asfalt. Den körningen var dock väldigt mild, i alla fall till skillnad från det vi ser här. Den här bilen har höjts tio centimeter och fått ett gäng Toyo A/T III-däck på 18-tumsfälgar vilket gör den betydligt mer lämpad för körning i terräng. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Vanderhall teasar Navarro
En eldriven offroad-maskin med fyra hjul

Vi har tidigare skrivit om Vanderhalls olika retro-designade trehjulingar. Nu har de en skapelse med fyra hjul på gång. Den heter Navarro, är helt eldriven och ska enligt uppgift inte skämmas för sig vid sidan av asfalten. Följande teasers är det enda vi får kring den för tillfället. Målet är att lansera Navarro som modellår 2022. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Lewis Hamilton startar eget Extreme E-stall
Men han kommer inte att ratta någon av bilarna

Idag blev det klart att Formel 1-föraren Lewis Hamilton kommer att dra igång ett eget stall i den nystartade Extreme E-ligan, en racingliga där deltagarna tävlar mot varandra i eldrivna offroad-bilar. Hamiltons team kommer att heta X44 efter numret Hamilton själv bar när han började med racing. Hamilton själv kommer dock inte att vara operativt delaktig i teamet, han har fullt upp med att ratta Formel 1-bilar åt Mercedes. Extreme E verkar tilltala Hamilton på grund av dess, någorlunda, miljövänliga profil. I ett pressmeddelande säger han: "Extreme E really appealed to me because of its environmental focus. Every single one of us has the power to make a difference, and it means so much to me that I can use my love of racing, together with my love for our planet, to have a positive impact.Not only will we visit remote locations facing the front line of the climate crisis, we will also work closely with these locations and leading climate experts to share our knowledge and leave behind a positive legacy in each location which goes far beyond the race track." Den första Extreme E-säsongen drar igång 23 januari 2021 med ett lopp i Senegals huvudstad Dakar. Sammanlagt kommer det att köras fem lopp i Extreme E under nästa år. De fyra övriga körs i Saudiarabien, Nepal, Grönland och Brasilien. Samtliga deltagare kommer att använda sig av den eldrivna off road-bilen Odyssey 21 som tillverkas franska Spark Racing Technology, samma företag som byggde den första och andra generationens bilar i Formel E-ligan. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lek och bus med några Sherps
Villhöver

Ända sedan jag såg den första videon med det ryska fordonet Sherp har jag velat ha en. Jag vet inte riktigt var jag ska köra med den men det borde lösa sig eftersom det verkar gå att ta sig fram i princip överallt. YouTube-kanalen WhistlinDiesel blev inbjudna för att testa lite och så här såg det ut. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Nya Ford Bronco härjar i riktig terräng
Kanske inte där ägarna kommer köra sen

Om man ska testa sin bils terrängegenskaper är en grym plats att åka till Moab-öknen i Utah. Där var nyligen Fords ingenjörer med nya Bronco för att visa vad den går för, och här får vi se hur det såg ut. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Fisker vill väldigt gärna vara med och tävla i Extreme E
Men det blir inte med Ocean

Fisker meddelar nu att de håller på att snacka med offroad-racingserien Extreme E om att vara med där och tävla nästa säsong. Målet är att tävlingen ska gå av stapeln i Senegal i januari. Fisker vill vara med på ett hörn och ser även eventet som en bra marknadsföringsplats för modellen Ocean. Men det är inte den de kommer att tävla med i så fall. Alla deltagare måste nämligen köra den specialframtagna elbilen Odyssey 21 och sedan tar man själv fram den elmotor och inverter man vill använda. Man får även möjlighet att designa några av karossens paneler. Så här säger Henrik Fisker: "Alejandro brought electric vehicle racing into the mainstream with Formula E and I fully support his vision to reinvent off-road racing at the same time as creating an education platform for the threats posed by climate change. Extreme E and Fisker Inc. are completely aligned in our mission and values." Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

eBussy - en modulär eldriven minibuss
Kan fås med tio olika karosstyper

Någon gång nästa år är tanken att den tyska lilla eldrivna bussen eBussy från företaget Electric Brands ska lanseras. Den ska kosta från 15.800 euro och det som gör den speciell är att den ska fungera till flera olika ändamål. Det finns chassin för både landsväg och offroad och inte mindre än tio olika karosstyper för att du ska hitta just det du behöver. Kanske är det en pickup? Eller kanske en liten husbil? En annan smart grej är att du enkelt ska kunna flytta ratten från vänster till höger sida, eller varför inte sätta den i mitten? Kraften kommer från ett batteri på 10 kWh som ska ge en räckvidd på runt 20 mil. Man ska även kunna utrusta den med ett pack på 30 kWh som istället ger 60 mils räckvidd. Motorerna sitter i hjulen och de ger 20 hästar styck vilket låter lite klent men det sammanlagda vridet ska ligga på hela 1000 newtonmeter. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Ariel presenterar Nomad R
Starkare, snabbare och lättare

I slutet av 2014 var första gången vi fick bekanta oss med Ariels helt nya offroad-modell Nomad. Nu presenterar man den i R-version vilket innebär starkare motor, lättare ekipage, snabbare hastigheter och säkerligen också ännu mer kul. Endast fem stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar 77.400 pund. Tre stycken är redan sålda så skynda dig att lägga en beställning! Vanliga Nomad har Hondas VTEC-maskin K24 som ger 239 hästar. Man kan få den med kompressor och då stiger effekten istället till 294 hästar. I Nomad R får man dock K20Z3-fyran som sitter i Honda Civic Type R mellan 2015 och 2017 och med kompressor ger den hela 340 hästar och 330 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en sexpetad sekventiell manuell låda med rakskurna drev. Den har pneumatisk växelhjälp som gör att du egentligen inte behöver använda kopplingspedalen när du växlar. Drivningen sker endast på bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på strax under tre sekunder och toppfarten anges till 195 km/h. Frambromsarna ska vara kralligare och 18-tumsfälgar skodda med Yokohama A052 är nu standard. Kunder kan välja mellan två stycken olika stötdämpar-uppsättningar - antingen från Bilstein eller Öhlins. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Jeep har stoppat ner V8:a i Wrangler
Räcker det för att bräcka nya Bronco?

Det är klart att Jeep inte vill att nya Ford Bronco ska stjäla allt rampljus (även om det nog är oundvikligt) så därför slänger man idag ut konceptet Wrangler Rubicon 392. Det är en vassare version där man har stoppat ner en V8:a på 6,4 liter under huven. Den ger 456 hästar och har 610 newtonmeter i vridmoment. 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder och motorn är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Förutom större maskin är bilen utrustad med Dana 44-axlar som går att låsa både fram och bak, vassare fjädring, ett höjningskit och 17-tummare skodda med 37 tum stora offroad-däck. I övrigt finns det ett roligare avgassystem, stötfångare i stål, vinsch och en rejäl hasplåt undertill som skyddar när man gnuggar berg. Markfrigången anges till 33,7 centimeter och man ska kunna vada i 86,4 centimeter djupt vatten. Om det här konceptet kommer att bli verklighet återstår att se, men folk älskar ju fortfarande V8:or så. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Ford Bronco
Ska sno Jeep Wrangler-kunder

Efter ett helt gäng med teasers och fördröjningar på grund av pandemin är nu nya Ford Bronco äntligen presenterad. Namnet dök upp första gången 1966 och sedan tillverkades modellen ända fram till 1996, och nu är det alltså dags igen. Med nykomlingen vill man ta sig in på marknaden där Jeep Wrangler finns och för att lyckas sno kunderna därifrån har man tagit fram en bil som erbjuder väldigt många olika stilar och utföranden. För första gången kommer den även med fyra dörrar. Nya Bronco har en markfrigång på 29,4 centimeter och ska klara av att vada i 85 centimeter djupt vatten. Bra för den som ska ut och härja där den vanliga vägen tar slut. Ska man det lägger man nog även till 35-tumshjulen som finns på tillvalslistan. Motormässigt finns det två stycken alternativ att välja mellan. Båda är EcoBoost-maskiner och insteget är en fyra på 2,3 liter med 270 hästar och 420 newtonmeter i vrid, den andra en V6:a på 2,7 liter som har 310 hästar och 542 newtonmeter i vrid. Som växellåda finns en ny sjustegad manuell med lågväxel till den fyrcylindriga motorn och en tiostegad automatlåda. Det finns även två stycken olika fyrhjulsdrift-system att välja mellan. På tekniksidan finns något man kallar för Trail Toolbox som är en samling med hjälpmedel för när man kör offroad. Här finns bland annat Trail Control som är en farthållare för låga hastigheter, Trail Turn Assist som tightar till vändcirkeln ytterligare och Trail One-Pedal Drive som gör det ännu enklare att ta sig fram över stockar och stenar. Som synes går dörrarna att plocka av och i den längre versionen av Bronco kan dessa förvaras där bak i skyddspåsar. Även taket går att ta bort i partier. Dessa ska vara enkla och lätta så en person ska kunna göra jobbet själv. Givetvis finns det en uppsjö av tillval hit och dit för att få bilen precis som man själv vill - extraljus, vinsch, takräcken, skärmbreddare med mera. Insidan är inspirerad av det gamla originalet och har tydliga instrument, stora knappar och handtag att hålla fast sig i när det kränger. Kupén är vädersäkrad och i det gummerade golvet finns dräneringspluggar som man kan öppna när det har blivit lite väl blött om fötterna. Det går att reservera ett exemplar nu och priset börjar på 29.995 dollar. Tillverkningen ska dra igång i början av nästa år och de första exemplaren ska hittat ut till handlarna till våren. Läs allt om bilen på länken nedan. Det släpps även en Bronco Sport som är betydligt mildare i sitt utförande och inte alls lika rolig, den kan ni läsa om här. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0

Sex meter långt lyx-monster som klarar terräng
Det här är Aznom Palladium

De italienska företagen Aznom Automotive och Camal Studio har slagit sina påsar ihop och börjar nu teasa frukten av detta. Det vi ser här är Aznom Palladium - en superlyxig sex meter lång bil i förhöjt sedan-utförande som ska klara terräng. Drivningen sker på alla fyra hjulen men åbäket kan även köras med endast bakhjulsdrift. Kraften under skalet kommer från en dubbelturbomatad maskin av okänt slag som ger 680 hästar. Troligtvis är Palladium byggd på någon befintlig plattform men vilken får vi inte reda på för tillfället. Tydligen ska det här projektet ha pågått under två års tid och nu börjar man närma sig produktion. Debuten är planerad att äga rum i september. Tumnagel
33.3°
+
Bobby Green
0

Gamla Land Rover Defender återuppstår, typ
Det här är Ineos Grenadier

Ineos är ett brittiskt petroleumföretag vars grundare Jim Ratcliffe väldigt gärna vill skapa en spirituell efterträdare till Land Rover Defender. Han ville köpa de fabriksgrejer Land Rover använde till den gamla Defendern men de ville inte sälja grejerna till honom, så han tog istället saken i egna händer och skapade Ineos Grenadier. Så här säger man om den: "The brief was simple. We set out to design a modern, functional and highly capable 4x4 vehicle with utility at its core. A design that is ‘easy-to-read’, with no ambiguity about the Grenadier’s role in life. There to do everything you need, and nothing you don’t. Nothing is for show. Modern engineering and production techniques ensure the Grenadier is highly capable, but we have been able to stay true to the essence of creating a utilitarian vehicle that will stand the test of time." Planen är att det under huven ska sitta motorer från BMW - bensindrivna B58 och dieseldrivna B57. Till dessa åttastegad automat från ZF. Målet är att bygga hela 25.000 exemplar om året och att prislappen för ett exemplar ska landa på omkring 50.000 pund. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Triumph släpper sin första elhoj
Dock är det en sån där med trampor

Triumph Trekker GT. Det låter ju som en motorcykel med offroad-egenskaper som när man känner för det är redo för lite grusbus. Eldriven också? Wow, framtiden är här. Men nja, riktigt så kul ska vi inte ha än. Triumph Motorcycles presenterar nu visserligen sin första eldrivna hoj, men det är en sån däringa med trampor på. Man kan tycka att det är hur tokigt som helst att Triumph säljer trampcyklar men faktum är att det var så det hela började 1884. Det var inte förrän 1902 man började bygga motorcyklar. Batteriet, sladdarna och drivlinan har man byggt in i aluminium-ramen för att få en så slimmad design som möjligt. Motorn och batteriet kommer från Shimano och det handlar om 250W motor som ger 60 newtonmeter i vrid och batteri som räcker för 15 mils körning. Hela drivlinan ska väga in på tre kilo och hela cykeln i medium-utförande väger 24 kilo. Bromsarna är Shimano Deore M6000-skivor på 180 millimeter fram, 160 bak. Växlingen står Deore Shadow för och det finns tio stycken. Dämparna fram är RockShox Paragon. På prislappen står det 3750 dollar. Läs allt om cykeln på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Porsche 911:or byggda för offroad-körning
Testas här på en frusen sjö

Kelly-Moss Road and Race (KMR) bygger om Porsche 911 till fordon som klarar av rejäl terräng. I det här klippet får vi hänga med och se när några av dessa visar vad de klarar av på isen. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida