m

10 år sedan sista rymdfärjan landade
Kolla in en minidokumentär om Atlantis sista flygning

Den här veckan för tio år sedan landade USA:s rymdfärja Atlantis efter att ha genomfört sitt sista uppdrag i rymden. USA hade sex stycken rymdfärjor, Challenger, Enterprise, Columbia, Discovery, Atlantis och Endeavour. Det första uppdraget, STS-1, genomfördes med Columbia 1981 och det sista, STS-135, pågick mellan 8 - 21 juli 2011. Av de sex rymdfärjorna flög alla utom Endeavour till rymden. De fyra rymdfärjorna Enterprise, Discovery, Atlantis och Endeavour finns idag på olika museum i USA. Rymdfärjorna Challenger och Columbia förolyckades under uppdrag 1986 och 2003 vilket resulterade i att totalt 14 astronauter miste livet. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bara 74 omkom i trafiken första halvåret i år
Rekordfå

Preliminära siffror från Transportstyrelsen visar att rekordfå har omkommit i trafiken i år. Endast 74 personer har omkommit under årets första sex månader vilket är 21 färre än samma period förra året. Av dessa var 49 skyddade trafikanter och 25 oskyddade. Åtta var yngre än 20 år och 20 var äldre än 65 år. 46 var alltså mellan 20 och 65. Av de som omkom färdades 40 i personbil. Av dessa dog 17 i singelolyckor och 17 i mötesolyckor. Åtta dog på MC och av dessa var fem singelolyckor. Åtta av de som omkom gjorde det i lastbil, fem på cykel och sju gående. 74 personer är alltså 21 mindre än förra året då det omkom 95 personer. Medelantalet mellan 2016-2020 var 113 personer så riktigt bra trend alltså. – Det är första gången vi har så få omkomna för första halvåret. Varje dödsolycka är en stor tragedi men utvecklingen går i rätt riktning mot det nya etappmålet med högst 133 omkomna i vägtrafiken år 2030. Utvecklingen ser olika ut för olika trafikantgrupper, minskningen är större bland oskyddade och framförallt bland motorcyklister, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen. Sommar och semester betyder mycket folk på vägarna och stora risker för olyckor. Så kör försiktigt i sommar! Tumnagel
52.3°
+
Roger Åberg
0

Stor undervattenseld utanför Mexikos kust
Port till helvetet?

Natten till i dag började en undervattensrörledning från det mexikanska oljebolaget Pemex läcka gas vilket ledde till att det började brinna på vattnet. Elden kallades på sociala medier för öga av eld på grund av eldens cirkulära form. Branden tog mer än fem timmar att släcka helt och enligt Pemex så skedde inga skador samt att produktionen inte påverkas av branden. Olyckan ska inte heller orsakat något spill vilket ju man får hoppas är sant. Tumnagel
28.8°
+
Frode Wikesjö
0

Man hittad död inuti dinosauriestaty
Verkar ha haft maximalt oflyt när han försökte återfå sin mobil

The Guardian rapporterar om ett lite udda dödsfall som skett i den spanska staden Santa Coloma de Gramenet som ligger lite utanför Barcelona. Enligt polisen i området så ska en man som hade rapporterats saknad ha hittats död inuti en dinosauriestaty tillverkad i papier-maché. Den 39-årige mannen som hittats död inuti statyn tros ha fastnat där när han skulle försöka nå sin mobil som han av oklar anledning verkar ha tappat ner i statyn. En talesperson för den katalanska polisen säger: "A father and son noticed that there was something inside and raised the alarm. We found the body of a man inside the leg of this dinosaur statue. It’s an accidental death; there was no violence. This person got inside the statue’s leg and got trapped. It looks as though he was trying to retrieve a mobile phone, which he’d dropped. It looks like he entered the statue head first and couldn’t get out" Polisen inväntar svar från mannens obduktion för att kunna fastställa dödsorsaken. I nuläget finns det dock inga brottsmisstankar gällande dödsfallet. Tumnagel
29.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla hävdar att förare satt bakom ratten vid dödsolycka
Företaget anser inte att Autopilot framförde fordon där två dog

Biltillverkaren Tesla uppgav igår att någon satt bakom ratten på den Tesla som förra helgen var inblandad i en dödsolycka i den amerikanska delstaten där två personer dog. Det är uppgifter som helt går emot det polisen som utreder olyckan tidigare sagt då dessa redan från start sagt att ingen person suttit bakom ratten i den förolyckade bilen. Det var under ett investerarsamtal igår som Tesla uppgav att deformationer på fordonets ratt tyder på att någon satt i förarsätet när bilen körde av vägen och krockade med ett träd. Vidare uppgav företaget att inga säkerhetsbälten i bilen var fastspända, något som krävs för att Teslas körassistent Autopilot ska kunna aktiveras. Den amerikanska myndigheten NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) har än så länge inte kommenterat Tesla uppgifter om att det satt en förare bakom ratten i samband med dödsolyckan som man nu utreder. Tumnagel
32.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teslas Autopilot anses ha för dålig koll på föraren
Konsumentorganisation efterlyser säkrare körassistenter

Efter det att en Tesla Model S var inblandad i en olycka där två personer dog i Texas skriver nu den amerikanska konsumentorganisationen Consumer Report att Teslas körassistent Autopilot är för enkel att lura. Enligt polisen som utreder helgens dödsolycka så satt det ingen i förarsätet på Teslan när denna körde av vägen och kolliderade med ett träd, något som kan tyda på att Teslas körassistent Autopilot framförde bilen. Tesla har ett system som ska förhindra att Autopilot ska kunna aktiveras om ingen sitter i förarsätet och håller händerna på ratten men enligt Consumer Report ska detta system vara förhållandevis enkelt att lura. Consumer Report har genomfört flera tester av Teslas Autopilot och deras biltestare Jake Fisher säger: "In our evaluation, the system not only failed to make sure the driver was paying attention, but it also couldn’t tell if there was a driver there at all. Tesla is falling behind other automakers like GM and Ford that, on models with advanced driver assist systems, use technology to make sure the driver is looking at the road." Consumer Report efterlyser nu att Autopilot, och andra tillverkares körassistenter, bättre ska säkerställa att det faktiskt sitter någon i förarsätet och att denne har sin uppmärksamhet riktad mot trafiken. Efter helgens dödsolycka i Texas uppgav Teslas vd Elon Musk att Teslas egen data visade att Autopilot inte varit aktiverad vid olyckstillfället. Huruvida så var fallet är något som polisen nu utreder och de har begärt ut Teslas data för att själva kunna analysera denna. Här nedanför kan ni kolla in ett nyhetsinslag från ABC News Channel 9 om Consumer Reports test av Tesla Autopilot. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oklart om Autopilot låg bakom Tesla-olycka som dödade två
Elon Musk anser inte det i alla fall

De två amerikanska myndigheterna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och National Transportation Safety Board (NTSB) har nu dragit igång utredningar om vad som orsakade helgens dödsolycka med en Tesla Model S i Texas. Enligt polisen satt ingen vid ratten vid tillfället för olyckan, något som indikerar att Teslans Autopilot framförde fordonet. Detta är dock något som Teslas vd Elon Musk tillbakavisar. Han gick kort efter olyckan ut med ett uttalande på Twitter där han uppgav att Teslas data visar att Autopilot inte ska ha varit aktiverad vid olyckstillfället. Musk sa vidare att ägaren till bilen inte hade köpt den senaste uppdateringen FSD (Full Self Driving) till Autopilot. Enligt vittnen polisen varit i kontakt med ska dock ägaren av bilen tagit med sig en kompis på en biltur just för att visa upp bilens förmåga att köra själv. Teslas data som Musk refererar till är inte heller något som polisen eller de båda myndigheterna som utreder olyckan har fått ta del av. De har därför utfärdat en husrannsakningsorder mot Tesla för att komma åt datan från bilen som kraschade. NHTSA uppgav för nyhetsbyrån Reuters förra månaden att man då hade dragit igång 27 olika utredningar där man utreder bilolyckor med Tesla-bilar, olyckor där bilens körassistent Autopilot kan ha varit delaktig i olycksförloppet. Tumnagel
29.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Två dog när Tesla utan förare krockade med träd
Autopilot betyder inte att bilen är självkörande

Flera källor rapporterar att två män dog efter att den Tesla Model S de färdades i kört av vägen och krockat med ett träd i den amerikanska delstaten Texas. Enligt polisen så satt ingen bakom ratten i bilen. En av männen satt i passagerarsätet medan den andra satt i bilens baksäte. Huruvida de båda männen, 59 och 69 år gamla, missuppfattat Teslas-bilens självkörande egenskaper eller varför ingen person styrde bilen finns det än så länge inga uppgifter om. Tesla har tidigare fått kritik för att man kallar sin körassistent för "Autopilot", något som kanske kan göra att en del får uppfattningen att denna gör bilen helt självkörande. Så är inte fallet utan det krävs att en förare sitter bakom ratten även när Autopilot är aktiverad och att föraren ska vara uppmärksam på trafiken och beredd att ta kontroll över bilen om så behövs. I klippet ovan kan ni kolla in bilder från olycksplatsen och vad som blev kvar av Teslan efter dödsolyckan. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

En trailer för Retfærdighedens ryttere
Mads Mikkelsen jagar folk

Retfærdighedens ryttere är en dansk film där Mads Mikkelsen spelar Markus som förlorar sin familj i en tågolycka. Olyckan visar sig dock inte vara en olycka vilket innebär att Markus måste ta på hårdhandskarna och få lite hjälp från några snubbar. Retfærdighedens ryttere har svensk premiär den 14 maj. Tumnagel
46.7°
+
Frode Wikesjö
0

Dacia Sandero får bara två stjärnor i Euro NCAP
Men Skoda Enyaq och VW ID.4 får fem

När Dacia lanserade nya Sandero och Sandero Stepway skrev man "tack vare CMF-plattformen, som nu även införs på Dacia, har Nya Sandero och Sandero Stepway aktiva och passiva säkerhet förbättrats avsevärt" och man skröt om styvare konstruktion och sex krockkuddar som standard. Men Euro NCAP är inte alls imponerade och ger modellen två stjärnor. Man skriver bland annat att det basala systemet för autobromsning bara reagerar på andra fordon och inte på gångare eller cyklister. Det finns heller inget system för att hålla bilen i rätt fil. Däremot så är själva krockskyddet helt ok och gott för fyra stjärnor. Dacia är alltså helt ok när det smäller, men gör minimalt för att inte smälla. – Safety has moved on and the biggest strides forward are now being made by using high-tech to prevent accidents from happening. Clearly, Dacia have found their market and they’re sticking to it, but a two-star rating shows little ambition, even for a low-cost product. Their decision not to offer a camera clearly is out of step with the market and disappointing as Dacia are aware that their cars will soon have to comply with the new General Safety Regulation. Škoda and VW, on the other hand, show what can be achieved and Euro NCAP applaud them for offering their customers the highest level of safety, det säger Michiel van Ratingen från Euro NCAP. Men Dacia verkar inte så bittra, i ett uttalande till Vi Bilägare säger man... – Dacias säkerhetsstrategi har alltid varit att erbjuda god passiv säkerhet för att skydda passagerarna i bilen i händelse av en olycka. När det gäller de aktiva säkerhetssystemen har Dacia fokuserat på att erbjuda de system som förväntas finnas i en modern bil – och som kunderna är villiga att betala för. Det innebär att bilen inte är utrustad med funktioner som körfältsassistans och nödbromsvarning för fotgängare och cyklister. Vad säger ni, är det rätt eller fel att erbjuda en bil i dag med i princip bara passiv säkerhet? Tumnagel
34.6°
+
Roger Åberg
0

Tut i luren - 60 år sedan Yuri Gagarin åkte till rymden idag
Första människan i rymden

Idag är det 60 år sedan Yuri Gagarin blev den första människan att åka till rymden. Den 12 april 1961 sköts den då 27-årige Gagarin upp med det sovjetiska rymduppdraget Vostok 1. Vostok 1 sköts upp från den sovetiska rymdbasen Baikonur Cosmodrome och kapseln Gagarin färdades tog sedan ett varv runt jorden. Efter kapseln återinträtt i jordatmosfären sköt Gagarin ut sig från denna och landade via fallskärm i Saratov-regionen i sydvästra Sovjet. Sammanlagt tog det hela från start till landning 108 minuter. Efter Gagarin blev första människan i rymden ansågs han vara så viktig för Sovjet att han aldrig mer fick genomföra några rymduppdrag. Gagarin dog 34 år gammal i en flygolycka när han tillsammans med en kollega var ute på en träningsflygning i ett sovjetiskt Mig-plan. Här ovanför kan ni kolla in ett inslag om Gagarin och på länken nedan hittas ett lite längre reportage som BBC gjort om honom. Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för Life is Strange: True Colors
Tredje spelet i serien släpps i september

Igår kväll höll Square Enix lite låda och presenterade bland annat det nya spelet Life is Strange: True Colors. I det tredje spelet i spelserien får vi uppleva en ny berättelse i nya miljöer med en ny karaktär med lite övernaturliga förmågor. I spelet får vi ta kontroll över Alex som flyttar till småstaden Haven Springs för att komma närmare sin bror, men när brorsan dör i en "olycka" vänds livet upp och ner och Alex måste reda ut vad som egentligen hänt. Life is Strange: True Colors är utvecklat av Deck Nine, som även gjorde Life is Strange-avstickaren Before the Storm. Life is Strange: True Colors kommer släppas 10 september till PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S och Stadia. Tumnagel
40.3°
+
André Stray
0

Det var dålig tågpunktlighet förra månaden
Sämsta på mer än två år

Under februari månad kom knappt 89 procent av alla persontåg kom fram i tid och det är första gången den punktligheten låg under 90 procent sedan oktober 2018. Anledningen till att tågen var så kassa på att hålla tiderna var, enligt Trafikverket, på grund av allt snö som täckte hela landet förra månaden, plankorsningsolyckan på västkusten samt urspårningen vid Häggvik som bidrog till stora förseningar. "Det årets inledning efter två år med rekordsiffror visar med all tydlighet, är två saker; Dels att punktlighetsarbetet aldrig kan eller får stanna av, dels att det inte finns en enskild åtgärd som tar oss närmare målet" Järnvägsbranschens mål är att 95 procent av alla persontåg ska komma i tid och ett tåg anses vara i tid om det kommit fram inom fem minuter efter utsatt ankomsttid enligt Trafikverket. Tumnagel
28.1°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in trailern för Debris
Ny scifi-serie om utomjordiskt rymdskrot som faller ner på jorden

Här är trailern för NBC:s nya scifi-serie Debris där tittarna får följa två agenter som försöker klura ut vad det är för mystiska grejer som helt plötsligt börja falla från himlen. Skrotet som ramlar ner ska härröra från någon slags förolyckad utomjordisk rymdfarkost och verkar kunna sätta jordens gravitation ur spel. Debris började sändas på NBC i USA i måndags och sänds även på den amerikanska streamingtjänsten Peacock. Om eller när den kommer till någon tjänst eller kanal som vi i Sverige kan ta del av finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

TV4 och C More ska göra tv-serie om Kungen
En svensk The Crown?

TV4 och C More har meddelat att man planerar att spela i en tv-serie där tittarna kommer att få följa Sveriges kung sedan barnsben och fram i tiden. Seriens handling är planerad att ta sin början strax innan Carl Gustaf mister sin pappa, arvprins Gustaf Adolf, i en flygolycka 1947. Precis som Netflix The Crown skildrar den den brittiska efterkrigshistorien från Buckingham Palace kommer även tv-serien om kungen att visa hur det svenska folkhemmet utvecklas från hovets perspektiv. Tanken är att serien ska sändas i minst två säsonger och varje säsong ska innehålla sex stycken 45 minuter långa avsnitt. När vi kan komma att få se den första säsongen finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ford börjar dela med sig av insamlad olycksstatistik
Till andra biltillverkare

Ford delar nu med sig av data kring användares bilar till andra biltillverkare. Det handlar exempelvis om saker som hur många gånger en airbag har lösts ut, hur ofta folk använder dimljus och om nödbromssystemet har aktiverats. Tanken med delningen av olycksstatistiken är att ge mer uppmärksamhet kring vad som orsakar olyckorna. I förlängningen kan information även göra så att blåljuspersonal blir mer medvetna om vad som händer vilket i sin tur skulle kunna korta responstiden för när väl olyckan är framme. Initiativet kallas för Data for Road Safety och så här säger Peter Geffers som är chef över uppkopplade bilar hos Ford: "Road-safety data sharing ecosystems are more effective the more vehicles and telematics sources they include. Extending the benefits of this technology to those who do not drive Ford cars represents a significant step forwards." Tumnagel
53.5°
+
Bobby Green
0

Lönnmördarsimulatorn Hitman 3 träffar helrätt
Vi har spelat avslutningen i World of Assassination-trilogin

Med Hitman 3 har danska IO Interactive inte bara levererat en slutpunkt för berättelsen om Agent 47 i World of Assassination-trilogin. Utvecklarna har även levererat en av de vassaste lönnmördarsimulatorerna som verkligen gjort det riktigt roligt och spännande att utföra den rätt mörka handlingen att ta fiktiva karaktärers liv. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0
2020

Fords kommande elscooter ska vara självkörande i nivå 2
Kan tyvärr inte parkera sig själv på rätt ställe

Ford har en mikromobilitetavdelning som heter Spin. Nu presenteras planerna för Spin Insight Level 2 som är en elscooter som alltså är självkörande i nivå 2. Scootern ska kunna läsa av omgivningen i realtid och hjälpa föraren att ta säkra beslut under körningen. Tekniken som finns under skalet är framtagen tillsammans med Drover AI och den kommer att bestå av en kamera, flertalet sensorer och en dator som har koll på allt som händer. Scootern ska bland annat automatiskt kunna dra ner hastigheten om föraren kör på fel ställe och varna om en olycka är på väg att inträffa. Läs mer i pressmeddelandet på länken nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Journalister kritiserar Stora Journalistpriset
Anser att Årets avslöjande förstärker konspirationsteorier runt Estonia

Tio journalister som tidigare belönats med Stora Journalistpriset kritiserar nu juryn till Stora Journalistpriset för att de i år gett priset för "Årets avslöjande" till Henrik Evertsson, journalisten som gjorde dokumentären Estonia – Fyndet som ändrar allt. De tio journalisterna, bland dem Janne Josefsson och Jan Guillou, skriver i en debattartikel på DN att filmen egentligen inte avslöjar något nytt om hur MS Estonia skulle ha sjunkit. Man anser istället att filmen genom suggestiv klippning och antydningar snarare förstärker konspirationsteorier om MS Estonia som florerat i olika sammanhang sedan färjan sjönk 1994. Journalisterna skriver i debattartikeln bland annat: "Genom åren har idén att Estonia egentligen sänktes lanserats i böcker, dokumentärer och artiklar. Ändå har bristen på faktiska belägg förblivit lika påfallande som i de flesta andra konspirationsteorier. [...] Ändå är det den sortens hypoteser som Evertsson blåser liv i med sin dokumentär. Han ger konsekvent större utrymme åt dem som misstänkliggör och kastar tvivel, än dem som utrett olyckan och kommit fram till att den ägde rum på grund av hårt väder, material­fel, otur och bristande erfarenhet. Tyckande, oro och substanslösa anklagelser får ta överhanden samtidigt som den stora mängden fakta om förlisningen som finns i gjorda utredningar till största delen undanhålls tittarna." Journalisterna vill nu att juryn till Stora Journalistpriset förklarar varför Evertsson tilldelats pris för Årets avslöjande och vad detta avslöjande faktiskt är: "Det förvånar och oroar oss att juryn för Stora journalistpriset inte reagerade på dokumentärens konspiratoriska retorik. [...] Juryn är nu svaret skyldig. Exakt vilken relevant upptäckt anser ni att Evertsson har gjort?" Estonia – Fyndet som ändrar allt sänds på DPlay och ni hittar trailern till den här ovanför. Tumnagel
49.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Arecibo-teleskopet har kollapsat
Plattform rasade ner på parabolantennen

Förra veckan skrev vi om att det nu var klart att det världsberömda Arecibo-teleskopet i Puerto Rico skulle skrotas och igår kom det rapporter om att teleskopet börjar kollapsa på egen hand. Sedan tidigare har två kablar lossat från sina fästen och skadat parabolantennen. De raserade kablarna användes för att hålla teleskopets instrumentplattform på plats. Nu har även 900 ton tunga plattformen rasat ner i parabolantennen som befanns sig 137 meter nedanför. Ingen person ska ha skadats vid olyckan. National Science Foundation (NSF) säger att de ska undersöka närmare hur olyckan gått till. YouTubers Scott Manley går i klippet ovan igenom hur olyckan med stor sannolikhet har skett. Tumnagel
29.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX godkänd i USA
Olycksdrabbad modell kommer att flyga igen innan årets slut

Det amerikanska luftfartsverket FAA (Federal Aviation Administration) meddelade idag att man nu har godkänt Boeings olycksdrabbade modell 737 MAX för flygningar i USA. Boeing 737 MAX fick flygförbud i mars 2019 efter det att modellen drabbats av två olyckor där 346 människor miste livet. FAA:s chef Steve Dickson, som själv har testflugit 737 MAX inför godkännandet, sa i en kommentar till att denna nu godkänts för flygningar: "Based on all the activities we have undertaken during the past 20 months, and my personal experience flying the aircraft, I can tell you now I am 100% comfortable with my family flying on it." Det amerikanska flygbolaget American Airlines planerar att genomföra sin första kommersiella flygning sedan flygförbudet hävts 29 december medan Southwest Airlines planerar att ha sina 737 MAX i luften någon gång under andra kvartalet 2021. Tumnagel
24.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ännu en Vega-raket misslyckades med sitt uppdrag
Andra gången på lite mer än ett år raketmodellen inte tar sig till rymden

Det europeiska rymdföretaget Arianespace uppdrag Vega Flight VV17 som skulle sätta två satelliter i omloppsbana runt jorden igår misslyckades, något som gör att två av Vega-raketernas tre senaste uppdrag inte har klarat av sina uppdrag. Vega-raketen sköts upp som den skulle från rymdbasen Guiana Space Center men när det sista raketsteget AVUM (Attitude and Vernier Upper Module) skulle ta vid så ändrade detta kurs och ska ha fallit ner mot jorden igen. Avio, företaget som skulle rymdsätta den spanska SEOSAT-Ingenio Earth-satelliten samt den franska TARANIS-satelliten, sa i ett uttalande efter den misslyckade raketuppskjutningen: "Tonight during the Vega VV17 mission with the SEOSAT-Ingenio and Taranis satellites onboard, after 8 minutes from take-off and after the nominal trajectory recorded for the 1st, 2nd and 3rd stage engines and after the first nominal ignition of the last stage engine, an anomaly has occurred, which caused a trajectory deviation entailing the loss of the mission." Att gårdagens Vega-raket inte tog sig till rymden ska inte ha berott på samma konstruktionsfel som gjorde att den Vega-raket som skulle rymdsätta en satellit från Förenade Arabemiraten förra sommaren inte tog sig till rymden. Det verkar dock som om gårdagens misslyckade även det kan ha berott på ett konstruktionsfel enligt de första rapporterna, något som Arianespace tillsammans med den europeiska rymdmyndigheten ESA nu ska utreda. De båda satelliterna som igår förstördes i samband med den misslyckade uppskjutningen av Vega-raketen tros ha kostat runt 400 miljoner dollar. Här ovan kan ni kolla in en repris från när Vega Flight VV17 lyfte från Guiana Space Center igår, en sändning som avbryts rätt abrupt några minuter efter start. Tumnagel
28.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Björn dödad av flygplan
Bisarr olycka i Alaska

Anchorage Daily News rapporterar att en björn blivit dödad av ett flygplan tillhörande Alaska Airlines när detta landade på flygplatsen i Yakutat i den amerikanska delstaten Alaska. Björnen verkar ha haft maximalt med otur då den korsade landningbanan samtidigt som ett av Alaska Airlines Boeing 737-700 höll på att ta mark. Piloterna ska ha observerat björnen och hennes unge när de gick in för landning men då var det antagligen försent att avbryta denna. Alaska Airlines säger i ett uttalande: "The nose gear missed the bears, but the captain felt an impact on the left side after the bears passed under the plane." Björnens unge som uppskattas vara runt två år gammal ska ha överlevt olyckan och inga passagerare på planet ska ha ådragit sig några skador. I det inbäddade Facebook-inlägget nedan syns skadan på flygplanet som uppstod i samband med att björnen kolliderade med detta. Alaska Airlines flight 66 hit and killed a bear while landing here in Yakutat last night. No one on the plane was...Posted by Robert E-bear Johnson on Sunday, November 15, 2020 Tumnagel
29.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo återkallar bilar på grund av airbagstrul
Mekanism kan orsaka skada eller dödsfall

Volvo Cars har nu återkallat totalt 120 000 bilar världen över efter att en defekt krockkudde orsakade en dödsolycka i USA 2018. Volvo har analyserat och utrett olyckan och nu kommit fram till att återkalla S80 och S60 av årsmodellerna 2001, 2002 och 2003. Det som kan inträffa är att mekanismen som blåser upp krockkudden på förarsidan kan explodera vid en krock och då orsaka allvarlig skada. Orsaken till att mekanismen felar beror på hög luftfuktighet och temperatur i kupén. Återkallningen sker därför i USA:s varmare och fuktigare delstater och i Sydamerika, Asien och Afrika där man har just hög luftfuktighet och höga temperaturer. Tumnagel
32.6°
+
Frode Wikesjö
0

Tåg fångades av valstjärt
Bisarr olycka utanför Rotterdam

Utanför Rotterdam ligger en stad som heter Spijkenisse. I går fick ett tåg problem och krashade igenom en barriär vid slutet av spåret för att sedan fångas upp av en valstjärt, tio meter upp i luften. Konstverket verkar inte ha någon form av säkerhetssyfte utan att det fångade upp tåget var bara en enorm tur i oturen. Tågets förare ska ha klarat sig och lämnade tåget själv, men fick åka till sjukhus för en liten kontroll. Det fanns inga passagerare på tåget när olyckan skedde. Tumnagel
50.5°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida