m

Antalet dödsolyckor med motorcykel minskar
Trots att det finns fler motorcyklar än någonsin på våra vägar

TT rapporterar att dödsolyckorna i trafiken har minskat i år och allra mest har antalet olyckor med dödlig utgång med motorcyklar minskat. Hittills har det skett åtta stycken dödsolyckor där motorcyklar varit inblandade i år. Varför dödsolyckorna minskat finns det ingen forskning om men att polisen har haft fler kontroller under pandemin tros vara en av anledningarna. Maria Nordqvist, politisk sekreterare hos Sveriges Motorcyklister, SMC, säger till TT: "Enligt Transportstyrelsen har polisen haft mycket mer resurser och har kunnat vara ute och göra fler kontroller. De har inte varit uppbokade på sport- eller musikevenemang. Finns inte tillfället att köra för fort så minskar ju olyckorna." Samtidigt som mc-relaterade dödsolyckor minskar så finns det fler inregistrerade motorcyklar än någonsin. 2020 fanns 327.555 motorcyklar registrerade, att jämföra med 303.790 år 2010. Har du motorcykel? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oslo förbjuder elsparkcyklar efter klockan 23
Glöm att åka hem från krogen

Det har den senaste tiden kommit rapporter om att många skadar sig på elsparkcyklar, bland annat så kommer det i snitt in en skadad till Södersjukhuset i Stockholm per dygn och till Sahlgrenska kommer det in tre-sju fall varje lördag. Eller natt snarare, för de som kommer in är berusade män runt 30 år som kommer in på kvällen/natten. Nu reagerar Oslo på den ökade mängden olyckor och förbjuder uthyrning av elsparkcyklar mellan klockan 23.00 och 05.00. Det rapporterar VG. Man kommer även att sätta ett tak på 8000 elsparkcyklar i Oslo, vilket är 68 procent färre än vad som finns i dag. I dag finns 20.000 elsparkcyklar i Oslo. De nya reglerna börjar gälla i september. Saker på två hjul är farligt, för även cyklister drabbas. Cyklister är den grupp människor som står för flest allvarligt skadade i statistiken. Under 2020 omkom 14 cyklister. Under 2019 blev 2000 cyklister allvarligt skadade och 222 blev mycket allvarligt skadade. Tumnagel
58.2°
+
Roger Åberg
0

Bara 74 omkom i trafiken första halvåret i år
Rekordfå

Preliminära siffror från Transportstyrelsen visar att rekordfå har omkommit i trafiken i år. Endast 74 personer har omkommit under årets första sex månader vilket är 21 färre än samma period förra året. Av dessa var 49 skyddade trafikanter och 25 oskyddade. Åtta var yngre än 20 år och 20 var äldre än 65 år. 46 var alltså mellan 20 och 65. Av de som omkom färdades 40 i personbil. Av dessa dog 17 i singelolyckor och 17 i mötesolyckor. Åtta dog på MC och av dessa var fem singelolyckor. Åtta av de som omkom gjorde det i lastbil, fem på cykel och sju gående. 74 personer är alltså 21 mindre än förra året då det omkom 95 personer. Medelantalet mellan 2016-2020 var 113 personer så riktigt bra trend alltså. – Det är första gången vi har så få omkomna för första halvåret. Varje dödsolycka är en stor tragedi men utvecklingen går i rätt riktning mot det nya etappmålet med högst 133 omkomna i vägtrafiken år 2030. Utvecklingen ser olika ut för olika trafikantgrupper, minskningen är större bland oskyddade och framförallt bland motorcyklister, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen. Sommar och semester betyder mycket folk på vägarna och stora risker för olyckor. Så kör försiktigt i sommar! Tumnagel
52.3°
+
Roger Åberg
0

Snapchats hastighetsfilter tas bort
Tros ha hetsat en del användare att köra på tok för snabbt

Något som jag tyckte var lite roligt när jag en gång i tiden använde Snapchat var deras så kallade hastighetsfilter. Detta ser nu dock ut att försvinna från appen rapporterar NPR. Med hastighetsfiltret kunde Snapchat-användare skicka med den ungefärliga hastigheten de färdades i med sina snapchat-inlägg. Detta verkar tyvärr ha hetsat en del att köra på tok för snabbt, något som de kanske gjort för att imponera på sina följare eller av någon annan dum anledning. Snapchats hastighetsfilter ska ha använts vid flera bilolyckor i USA de senaste åren, några med dödlig utgång. Snapchat hade innan man tog bort filtret begränsat hastigheten som filtret kunde visa till cirka 55 km/h. Detta verkar dock ha gjort filtret mindre populärt och nu tar alltså Snapchat bort filtret helt. En talesperson för Snapchats moderföretag Snap säger till Engadget: "Nothing is more important than the safety of our Snapchat community, and we had previously disabled the filter at driving speeds. Today the sticker is barely used by Snapchatters, and in light of that, we are removing it altogether." Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare utvecklar system som ger drönare hörsel
Så att de kan höra rop på hjälp

Forskare på det tyska forskningsinstitutet Fraunhofer har utvecklat ett mikrofonsystem avsett för att ge drönare möjlighet att kunna höra rop på hjälp. Tanken är att ett sådant system skulle kunna underlätta att hitta personer vid olyckor och andra katastrofer där man använder drönare för att hitta människor som till exempel skadats eller gått vilse. Macarena Varela, en av forskarna som utvecklat systemet, sa under en presentation av detta: "If there is a building that is being destroyed, or if there is a catastrophe such as an earthquake people could be trapped under the rubble, rescue crews need to react really quickly. It’s difficult for them to find the location of these people, but we could easily assist them in finding these locations if we’re using a UAV flying over a big area detecting human screams and other noises." I systemet så ingår en databas med olika rop och andra ljud som människor i nöd använder för att påkalla uppmärksamhet. Dessutom finns en mjukvara som baserad på fördröjningen av ljudet ska kunna räkna ut var ifrån ljudet härstammar, så att drönaren och räddningspersonalen vet var personen som behöver hjälp befinner sig. Rent hårdvarumässigt så består systemet av 60 digitala minimikrofoner som monterats på en drönare. Det ska inte handla om några dyra grejer utan mikrofonerna kostar några tior styck. När vi skulle kunna se system som dessa på räddningsdrönare finns det inga uppgifter om. Rent tekniskt verkar det inte finnas några hinder för att system som detta kan tas i bruk någorlunda omgående. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trafikverket ska släppa app som ska varna bilister för tåg
Vid obevakade järnvägsövergångar

Trafikverket säger till SVT att man planerar att utveckla en app som ska kunna varna bilister om det närmar sig ett tåg i samband med att bilisten närmar sig en obevakat järnvägsövergång. I Sverige finns det idag cirka 3500 obevakade järnvägsövergångar och navigationsappar kan redan idag varna för dessa. Nu vill Trafikverket även kunna få in information om när tåg närmar sig dessa övergångar. Detta är något som Trafikverket, tillsammans med tågoperatörer och teknikbranschen, ska arbeta för att ta fram. Det hela ska också finnas tillgängligt i en separat mobilapp. Någon gång i slutet av året hoppas Trafikverket ha en prototyp till en app färdig och man hoppas kunna börja testa den under nästa år. Här ovanför kan ni kolla in ett inslag från SVT om varningssystemet för tåg som närmar sig obevakade järnvägsövergångar. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

147 personer skadades i olyckor med A-traktorer förra året
En uppgång på 27 procent sedan 2019

Det har börjat registreras rejält mycket fler A-traktorer, det som tidigare kallats EPA-traktorer, i Sverige sedan en regelföränding gällande dessa genomfördes förra året. Detta har även inneburit att det har skett fler olyckor med personskador där A-traktorer varit inblandade rapporterar TT. Förra året skadades 147 personer i olyckor där A-traktorer varit inblandade. Något som kan jämföras med de 96 personer som skadades i sådana olyckor 2019 och de 73 personer som skadades 2018. Mellan 2017 och 2018 skedde dock en nedgång i A-traktor-olyckor med personskador då det var 108 stycken som skadades i sådana olyckor 2017. Enligt Trafikanalys fanns det i slutet av förra året 33.208 A-traktorer registrerade i Sverige vilket kan jämföras med de 25.419 A-traktorer som fanns registrerade i slutet av 2019. Det innebär att antalet A-traktorer i Sverige ökade med 30 procent mellan 2019 och 2020, alltså mer än vad personskadorna med fordonen ökade procentuellt sett. Tumnagel
23.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oklart om Autopilot låg bakom Tesla-olycka som dödade två
Elon Musk anser inte det i alla fall

De två amerikanska myndigheterna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och National Transportation Safety Board (NTSB) har nu dragit igång utredningar om vad som orsakade helgens dödsolycka med en Tesla Model S i Texas. Enligt polisen satt ingen vid ratten vid tillfället för olyckan, något som indikerar att Teslans Autopilot framförde fordonet. Detta är dock något som Teslas vd Elon Musk tillbakavisar. Han gick kort efter olyckan ut med ett uttalande på Twitter där han uppgav att Teslas data visar att Autopilot inte ska ha varit aktiverad vid olyckstillfället. Musk sa vidare att ägaren till bilen inte hade köpt den senaste uppdateringen FSD (Full Self Driving) till Autopilot. Enligt vittnen polisen varit i kontakt med ska dock ägaren av bilen tagit med sig en kompis på en biltur just för att visa upp bilens förmåga att köra själv. Teslas data som Musk refererar till är inte heller något som polisen eller de båda myndigheterna som utreder olyckan har fått ta del av. De har därför utfärdat en husrannsakningsorder mot Tesla för att komma åt datan från bilen som kraschade. NHTSA uppgav för nyhetsbyrån Reuters förra månaden att man då hade dragit igång 27 olika utredningar där man utreder bilolyckor med Tesla-bilar, olyckor där bilens körassistent Autopilot kan ha varit delaktig i olycksförloppet. Tumnagel
29.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trafikverket med flera lanserar initiativet Zhero
Alla behöver hjälpas åt för att vi ska nå Nollvisionen

Trafikverket lanserar nu tillsammans med Polisen, NTF, Transportstyrelsen, Arbetsmiljöverket, Folksam, Göteborgs stad, MHF, Safer, Stockholms stad och STR initiativet Zhero för ökad trafiksäkerhet. Alla behöver hjälpas åt för att vi ska nå Nollvisionen (noll döda i trafiken) och trafiksäkerhet är en samhällsfråga där alla tjänar på att bidra. En sak man kan göra som privatperson är att hålla hastigheten, och inte köra onykter. Om alla höll hastighetsgränsen skulle omkring 100 liv kunna räddas per år. 25 procent av alla dödsolyckor har även koppling till rattonykterhet. Maria Krafft som är måldirektör trafiksäkerhet på Trafikverket säger: "Alla som använder vägsystemet kan bidra till att förändra normer – privatpersoner, företag och organisationer. Det finns stora möjligheter för ledare att ta ansvar för trafiksäkerhet i den egna verksamheten. Säkra resor är en hållbarhets- och arbetsmiljöfråga. Företag behöver ta ansvar för sina trafiksäkerhetsavtryck, på samma sätt som man redovisar sina klimatavtryck. När många engagerar sig i trafiksäkerhet finns stora möjligheter att minska skadade och omkomna i vägtrafiken." Läs mer om initiativet på länken nedan. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Länsförsäkringar släpper appen Fall Inte
Appen där barn ska hjälpa äldre att undvika fallolyckor

Läsnförsäkringar släpper nu appen "Fall Inte" vilket är en app vars syfte är att få äldre att genomföra enklare träningsövningar. Man hoppas att detta ska leda till att en del av de 50.000 fallolyckor som sker i Sverige varje år och som ofta drabbar äldre personer ska kunna undvikas. Tanken bakom appen är att någon yngre, till exempel ett barnbarn, spelar in några övningar via appen. Dessa videoklipp kan de sedan dela tillsammans med en personlig hälsning till någon äldre, kanske någon mor- eller farförälder som befinner sig i riskgruppen för fallolyckor. Fall Inte-appen går att ladda ner gratis till iOS i App Store här och till Android på Google Play här. Tips på lite olika träningsövningar finns även på appens hemsida som hittas på länken här nedanför. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kan man rapportera in olyckor och annat i Apple Maps
På liknande sätt som man kan göra i Waze och Google Maps

Apple har släppt en betaversion av iOS 14.5 till iPhone och där har det dykt upp en ny rapporteringsfunktion i kartappen Apple Maps. Med den nya funktionen i Apple Maps blir det möjligt för användare att rapportera in olyckor, faror och fartkontroller som de kanske ser längs med vägen när de är ute och kör. Liknande rapporteringsmöjligheter har funnits i Google Maps och Googles andra kartapp Waze en längre tid så det var antagligen på tiden att den här funktionen även kom till Apple Maps. Det går att använda den nya rapporteringsfunktionen i Apple Maps direkt i appen eller så kan man rapportera in grejer via Apples smarta assistent Siri. iOS 14.5 kommer sannolikt att släppas i en skarp version till alla iPhone-användare någon gång de kommande veckorna. Tumnagel
44.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mer lönnmord på ingång till Hitman 3
Än är vi inte färdiga med 47

Hitman 3 släpptes för några veckor sedan och troligtvis har ni redan bränt igenom huvuduppdragen på de tillgängliga banorna och utforskar spelets mördarpotential. Även om Hitman 3 är avslutet i World of Assassination-trilogin så betyder inte det att utvecklarna IO Interactive är färdiga med 47 och hans äventyr. I en ny video har utvecklarna levererat lite nyheter som är på ingång till spelet nu i februari och det handlar om ett par uppdrag som kommer bli tillgängliga för köpare av Deluxe-versionen av spelet som kommer släppas 23 februari. Utöver detta kommer men ett gäng gratisgrejer som utmaningar där vi bland annat måste ta kål på hela Carlisle-familjen och få morden att se ut som olyckor. Ovan har ni en kort genomgång av nyheterna. Hitman 3 går att spela lite överallt. Och bör spelas då det är underhållande. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Varför går så många dragsters av på mitten?
Krafterna tar ut varandra

En Top Fuel dragster utsätts för sjuka påfrestningar när förarna bränner med bilarna ned för banan. Därför måste de ha ett väldigt stabilt chassi. Ibland går det inte alltid bra och bilarna går av på mitten, men varför? Den enorma motorn och dess vikt är placerad baktill för att få ner kraften via de stora hjulen i backen. Framtill har man lite vikt och en vinge som ger bra marktryck. Men det blir en hävstång på mitten och om föraren svänger för mycket utsätts chassiet för så mycket påfrestningar att det helt enkelt inte pallar med längre och går av. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Boeing 737 MAX får klartecken att flyga i Europa igen
Efter att ha haft flygförbud i nästan två år

Idag gav EASA (European Union Aviation Safety Agency) klartecken för flygbolag att återigen börja flyga Boeings olycksdrabbade flygplansmodell 737 MAX i Europa igen. Detta sker efter att flygplansmodellen haft flygförbud sedan i mars 2019 efter att två olyckor med den då relativt nya modellen ledde till att 346 människor dog. Sedan dess har Boeing fixat de problem som ledde till olyckorna och i slutet av förra året godkändes modellen även för flygningar i USA. EASA-chefen Patrick Ky säger i ett uttalande: "Vi har fullt förtroende för att flygplanet är säkert, vilket är en förutsättning för att vi ska kunna godkänna det. Men vi kommer att fortsätta att övervaka 737 Max noga när flygningarna återupptas." Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för svensk dokumentär om drönare
Finns på AppleTV och Amazon Prime Video

Många tror att drönare i framtiden. En del tror att vi kommer att använda dem för att flyga till jobbet med medan andra tänker att de kan hjälpa till vid byggen, olyckor eller för att ta bort ogräs med laser. I den svenska dokumentären Framtidens drönare får vi lära oss lite mer om de flygande tingen. Filmen går att se på AppleTV och Amazon Prime Video. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Ford börjar dela med sig av insamlad olycksstatistik
Till andra biltillverkare

Ford delar nu med sig av data kring användares bilar till andra biltillverkare. Det handlar exempelvis om saker som hur många gånger en airbag har lösts ut, hur ofta folk använder dimljus och om nödbromssystemet har aktiverats. Tanken med delningen av olycksstatistiken är att ge mer uppmärksamhet kring vad som orsakar olyckorna. I förlängningen kan information även göra så att blåljuspersonal blir mer medvetna om vad som händer vilket i sin tur skulle kunna korta responstiden för när väl olyckan är framme. Initiativet kallas för Data for Road Safety och så här säger Peter Geffers som är chef över uppkopplade bilar hos Ford: "Road-safety data sharing ecosystems are more effective the more vehicles and telematics sources they include. Extending the benefits of this technology to those who do not drive Ford cars represents a significant step forwards." Tumnagel
53.5°
+
Bobby Green
0

I framtiden kan skor komma att få halkmärkning
Så att vi får koll på det när vi shoppar vinterskor

Det svenska forskningsinstitutet RISE håller på att ta fram en ny säkerhetmärkning för skor som i framtiden ska kunna visa hur halksäkra ett par skor är, något som kanske kan vara intressant att veta när man shoppar skor och kängor inför vintern. Viveca Wallqvist, forskare inom materialvetenskap på forskningsinstitutet Rise, säger om den halkmärkningen som man håller på att ta fram: "Medvetenheten är låg. Man kan ha vinterskor som ser bra ut, men ramla ändå. Det går inte att avgöra i affären hur sulorna uppför sig när det är halt. Det är så mycket som påverkar hur halkiga skorna är, som gummiblandningen, räfflingen, temperaturen och hur åldrad sulan blivit." Trafikverket är med och finansierar arbetet med att ta fram den nya halkmärkningen som tros kunna vara klar om tre år. Varje år inträffar runt 3500 olyckor där fotgängare skadas allvarligt då de ramlar, varav de flesta ska orsakas på grund av halka på is eller snö. Trafikverket har som mål att dessa ska minska med 25 procent fram till 2030. Tumnagel
54.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing ska betala 2,5 miljarder dollar för 737 Max-olyckorna
I böter och skadestånd

Det amerikanska justitiedepartementet dömer flygplanstillverkaren Boeing att betala 2,5 miljarder dollar, motsvarande nästan 20,5 miljarder kronor, för de båda flygplansolyckorna med företagets modell 737 Max som ledde till att 346 människor miste livet. I ett uttalande säger David P. Burns från det amerikanska justitiedepartementet om beslutet: "The tragic crashes of Lion Air Flight 610 and Ethiopian Airlines Flight 302 exposed fraudulent and deceptive conduct by employees of one of the world’s leading commercial airplane manufacturers. Boeing’s employees chose the path of profit over candor by concealing material information from the FAA concerning the operation of its 737 Max airplane and engaging in an effort to cover up their deception. This resolution holds Boeing accountable for its employees’ criminal misconduct, addresses the financial impact to Boeing’s airline customers, and hopefully provides some measure of compensation to the crash-victims’ families and beneficiaries." I summan som Boeing nu ska betala ingår närmare 244 miljoner dollar i böter, nästan 1,8 miljarder dollar i ersättning till flygpassagerare samt 500 miljoner dollar till en fond som bland annat ska fördela pengar till dödsoffrens anhöriga och deras juridiska kostnader skriver TT. Tumnagel
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymo slutar använda termen "självkörande bilar"
Kommer nu istället kalla sina bilar för "helt autonoma"

Alphabets bilföretag Waymo meddelar nu att man inte längre kommer att kalla sina bilar för "självkörande". Istället kommer man att gå över till att kalla sina fordon för "helt autonoma", något som ska indikera att bilarna inte på något sätt ska vara beroende av en mänsklig chaufför. Det hela verkar vara en liten pik till Tesla som inkluderat funktioner i sin senaste version av Autopilot som man säger gör Teslas bilar till "Full Self-Driving". Tyvärr verkar det i Teslas fall inte stämma då det redan finns flera exempel där chaufförerna av Teslas bilar varit tvungna att ingripa under färdens gång för att undvika olyckor. I sitt blogginlägg skriver Waymo bland annat om sitt beslut om att nu kalla sina bilar för "helt autonoma": "This is more than just a branding or linguistic exercise. Unfortunately, we see that some automakers use the term “self-driving” in an inaccurate way, giving consumers and the general public a false impression of the capabilities of driver assist (not fully autonomous) technology. That false impression can lead someone to unknowingly take risks (like taking their hands off the steering wheel) that could jeopardize not only their own safety but the safety of people around them. Coalescing around standard terminology will not just prevent misunderstanding and confusion, it will also save lives." Huruvida termen "fully autonomous driving" kommer att fastna hos allmänheten återstår att se. Tyvärr kan det nog vara så att vi redan nu vant oss vid termen "självkörande", något som gör att människor även framöver kanske utsätter sig för risker om de faktiskt tror att till exempel Teslas bilar klarar sig i trafiken helt på egen hand. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Färre personer omkom i vägtrafiken förra året
Det var ju skönt att höra

Det har slagit över till nytt år och därför presenterar Transportstyrelsen lite statistik över hur förra året såg ut. En god nyhet är att färre omkom i trafiken - 190 stycken jämfört med 2019 då 221 stycken omkom. Det är omkomna i personbilsolyckor som minskat mest. Mellan mars och april minskade antalet olyckor stort och det beror mycket på den minskade trafikmängden som var då. Jonas Bjelfvenstam som är generaldirektör för Transportstyrelsen säger följande: "Vi har uppnått Nollvisionens etappmål för vägtrafiken som innebär högst 220 omkomna år 2020. Men 2020 är ett speciellt år och det går inte att utesluta att pandemin har påverkat olyckstalen. Vi behöver därför titta närmare på om det går att se vilken påverkan pandemin fått på utfallet. För att vi ska bli framgångsrika i trafiksäkerhetsarbetet krävs fortsatta insatser från alla aktörer. Vi behöver rikta större fokus på fallolyckor bland gående. Det är en trafikantgrupp som står för en stor andel av skadade i trafikmiljön, men som hittills inte ingått i uppföljningen av etappmålen." Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0
2020

20 stycken personer omkom i novembertrafiken
Ta det lugnt i jultrafiken!

Statistik från Transportstyrelsen visar att 20 stycken personer omkom och 1046 skadades i vägtrafiken under november månad. 20 är en ökning med 7 stycken omkomna jämfört med samma period förra året. Khabat Amin som är statistiker på Väg och järnväg på Transportstyrelsen säger följande: "Under de första elva månaderna i år har 174 personer omkommit. Under motsvarande period i fjol omkom 204 personer. Det innebär en minskning med 15 procent. Vi kommer med stor sannolikhet att nå Nollvisionens etappmål om högst 220 omkomna år 2020. När året är över behöver vi titta närmare på utfallet för att bland annat se vilken påverkan pandemin kan ha fått." Enligt polisens rapportering till Transportstyrelsens olycksdatabas Strada så har det inträffat 33 stycken olyckor med personskada per dag under perioden 20/12 till 12/1 de senaste fem åren. Mellan den 20 och 23 december är de mest olycksdrabbade dagarna. I år ska man undvika resande så mycket det bara går, men om ni ändå ska ut i trafiken - ta det lugnt! Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0

Sju av tio vill att det införs kontroller av äldre bilförare i Sverige
Finns redan i många EU-länder

Statistik från försäkringsbolagen visar att 75-åringar är de som vållar minst antal olyckor i trafiken. Trots detta vill en majoritet att obligatoriska hälsokontroller av äldre förare införs i Sverige. I flera länder finns detta redan och då handlar det om att de som fyllt 70 eller 75 år måste genomgå en kontroll. Visar det sig då att du inte är lämplig som förare kan du bli av med körkortet. Bilförmedlaren Kvd har med hjälp av undersökningsföretaget Sifo fått fram att sju av tio vill att det införs kontroller av de äldre förarna. För två år sedan presenterade Transportstyrelsen en rapport där de slog fast att det inte finns någon fakta för att hälsokontroller skulle ha en positiv effekt på trafiksäkerheten. De sa även att frågan behövde utredas mer. Enligt Kvd finns det statistik som visar att olycksrisken ökar när en förare nått 75-80 års ålder. Det största problemet sägs vara försämrad kognitiv förmåga som gör det svårt att ta in mycket information samtidigt och ta snabba beslut i trafiken. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
52.7°
+
Bobby Green
0

Boeing 737 MAX flyger nu kommersiellt igen
Brasilianska GOL flög passagerare med olycksdrabbad modell igår

Nyhetsbyrån AP skriver att det brasilianska flygbolaget Gol Airlines har genomfört en passagerarflygning med Boeings uppdaterade version av den olycksdrabbade modellen Boeing 737 MAX. Det är Flighradar24 som uppger att flygningen mellan São Paulo till Porto Alegre skedde med en 737 MAX, något som även ska ha framgått på passagerarnas biljetter. Flygningen av Gol Airlines är därmed den första kommersiella flighten som sker med 737 MAX sedan denna fick flygförbud i mars 2019 efter två flygolyckor där 346 personer miste livet. Det har sedan tidigare varit känt att Gol Airlines har planerat att börja flyga reguljärt med den uppdaterade versionen av 737 MAX 18 december. Passagerare som inte vill flyga med modellen ska kostnadsfritt kunna boka om sina biljetter till andra flighter med Gol Airlines. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gameplaytrailer för Hitman 3
Allt är ett vapen i 47:s händer

Danska IO Interactive har tidigare levererat trailers för Hitman 3 där vi fått kika på några av miljöerna vi kommer besöka i spelet, men nu har gänget levererat en regelrätt gameplaytrailer. Och precis som i tidigare Hitman-spel så kommer det finnas massvis med valmöjligheter för 47 att ta kål på sina mål med hjälp av tillhyggen, vapen och "olyckor". Hitman 3 släpps 20 januari till PC, PS4, PS5, Xbox Series X/S Xbox One, Nintendo Switch och Stadia. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0
Nästa sida