m

Minidokumentär om Oculus Rift
VR-headsetet som inledde den andra VR-vågen

Det har nu gått tio år sedan 18-åringen Palmer Luckey hemma i sitt garage spikade ihop den första prototypen av VR-headsetet som senare blev Oculus Rift. Oculus Rift blev tillsammans med HTC Vive hårdvaran som inledde den andra VR-vågen och det fanns i mitten av förra årtiondet stora förhoppningarna om att VR var något som leta sig ut i stugorna på riktigt den här gången. Idag kan man väl dock säga att den största hajpen runt VR har lagt sig även om utvecklingen fortsätter på flera fronter. Det verkar med andra ord inte helt omöjligt att av VR, tillsammans med AR och XR, är något som kan framöver kan komma att bli betydligt mycket större än vad det är i dagsläget. Även detta berörs lite i slutet av filmen som hittas här ovanför. Vad har ni för tankar om VR, det vi har sett hittills på den fronten och hur VR kan komma att se ut i framtiden? Kommentarerna står till ert förfogande. Bonus. Här nedan hittas trailern till filmen Lawnmover Man från 1992, en film som man kanske kan säga drog igång den första VR-vågen. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

John Carmack slutar som teknisk chef för Oculus
Byter VR mot AI

John Carmack, programmeraren som en gång i tiden var med och grundade den legendariska spelstudion id Software, har meddelat att han slutar som CTO på Facbooks VR-företag Oculus. Carmack anslöt sig till Oculus som CTO 2013, året efter grundaren Palmer Luckey startade företaget som 2014 köptes upp av Facebook för 2,3 miljarder dollar. Carmack kommer fortsatt arbeta vidare med några av Oculus VR-grejer och han kommer även att fungera som "konsultande" CTO skriver Carmack i ett inlägg på Facebook. Annars verkar Carmacks nya fokus ligga på att utveckla så kallad artificiell generell intelligens, AGI, vilket är en typ av AI som på sikt ska kunna fungera och lära sig saker på samma sätt som vi människor. Fast betydligt mycket snabbare. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in Anduril Industries drönarjagare
Drönare som jagar drönare från Oculus grundare Palmer Luckey

2017 lämnade Oculus VR:s grundare Palmer Luckey Facebook efter lite personliga kontroverser och sedan dess verkar han ha haft fullt upp med att bygga upp ett företaget Anduril Industries, ett företag som är fokuserat på försvarsindustrin. Det har tidigare rapporterats att Anduril ville hjälpa Donald Trump att bygga en virtuell mur mot Mexiko och förra veckan flöt det upp information om att företaget hade utvecklat en egen drönare. Man kallar drönaren för Anduril, svärdet i Tolkiens Sagan om Ringen som ursprungligen användes för att få härskarringen av Saurons hand, och det handlar om en drönare som kan jaga och eliminera andra drönare. Drönaren är tänkt att attackera andra drönare underifrån och har därför sina rotorer och annan viktig mekanik placeras i drönaren botten vilket gör att den kan ta lite smällar från ovansidan utan att haverera. Det handlar om en drönare verkar fungera helt autonomt men den måste i dagsläget aktiveras av en människa. Den åker alltså än så länge inte runt på egen hand och identifierar och skjuter ner drönare som kan anses vara fientliga. Enligt tidigare uppgifter ska Anduril Industries redan börjat leverera sin drönardödare Anduril till det amerikanska och brittiska försvaret. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus-grundaren börjar göra drönare till militären
Palmer Luckeys drönare ska jaga andra drönare

Den något kontroversielle Oculus VR-grundaren Palmer Luckeys nya företag Anduril Industries har presenterat en ny drönare avsedd för militärt bruk. Man kallar drönaren för "Interceptor" och den är primärt utvecklad för att kunna attackera andra drönare och göra dessa obrukbara. Interceptor är en del av ett försvarssystem mot drönare och andra obemannade flygmaskiner som Anduril Industries kallar för "Lattice AI counter Unmanned Aerial System (cUAS)". Tanken är att en mänsklig operatör ska kunna identifiera fientliga drönare och då skicka ut en eller flera Interceptors som på egen hand letar upp och oskadliggör den fientliga farkosten. Även om drönarna inte själva kan ta beslut att förstöra fientliga farkoster så har det hela fått kritik då system som dessa antagligen skulle kunna bli en början på helt autonoma försvarssystem, det som vi lite populärt ibland brukar kalla för "mördarrobotar". Enligt nyhetsbyrån Bloomberg ska Anduril Industries redan ha börjat leverera Interceptor-drönare till den amerikanska och brittiska militären. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Oculus-grundare lämnar Facebook
På grund av att man fimpade Oculus Rift 2?

Flera medier rapporterar att Brendan Iribe, som en gång i tiden var med och drog igång VR-företaget Oculus, nu lämnar Oculus och deras ägare Facebook. Facebook köpte upp Oculus för 2 miljarder dollar 2014 och företagets andre grundare Palmer Luckey lämnade Oculus och Facebook förra året. Enligt källor TechCrunch har varit i kontakt med så ska Iribe ha beslutat sig för att lämna Facebook för att man lade ner utvecklingen av VR-headsetet Oculus Rift 2. Detta är dock uppgifter som Facebook förnekar och man uppger att man fortsatt arbetar med att ta fram nästa generations VR-headset för PC. Vad som än är orsaken till att Iribe lämnar Facebook så kan man väl konstatera att företaget verkar ha haft svårt att behålla grundarna till företag som man har köpt upp. Förutom Brendan Iribe och Palmer Luckey från Oculus har bland annat WhatsApp-grundaren Jan Koum och Instagram-grundarna Kevin Systrom och Mike Krieger lämnat Facebook efter det att deras företag blivit uppköpta. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus-grundaren dissar Magic Leap
Palmer Luckey är inte imponerad av Magic Leap One

Oculus grundare Palmer Luckey har fått tag på utvecklarversionen Magic Leaps augmented reality-headset Magic Leap One (ML1) och han verkar inte särskilt imponerad av vad företaget har åstadkommit med alla de miljarderna man bränt de senaste åren. Luckey har skrivit en ingående recension av både ML1:s hård- samt mjukvara och det är inte mycket som får godkänt av VR-pionjären Luckey som sålde sitt företag Oculus VR till Facebook 2014. I sin recension med titeln "Magic Leap is a Tragic Heap" skriver Luckey bland annat: "The title of this review was carefully chosen, not glibly. I want what is best for VR and all other technologies on the Reality–Virtuality Continuum, Magic Leap included. Unfortunately, their current offering is a tragedy in the classical sense, even more so when you consider how their massive funding and carefully crafted hype sucked all the air out of the room in the AR space. It is less of a functional developer kit and more of a flashy hype vehicle that almost nobody can actually use in a meaningful way, and many of their design decisions seem to be driven by that reality." I sin recension går Luckey igenom ML1:s handkontroll, ML1:s så kallade "lightpack", AR-headsetet samt operativsystemet. Den enda av dessa fyra komponenter som får någorlunda godkänt av Luckey är att datorn, ML1:s lightpack, som fästs vid användarens bälte. Resterande tre delar ger han inte särskilt mycket för. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus grundare vill bygga en virtuell mur mot Mexiko
Ska hitta flyktingar med hjälp av teknik

Oculus kontroversiella grundare Palmer Luckey har planer på att bygga en slags virtuell mur mot Mexiko så att USA bättre ska kunna hålla koll på flyktingströmmen från Syd- och Latinamerika. Det är Luckeys nya företag Anduril Industries som har byggt upp ett system som just nu testas i Texas längs den mexikanska gränsen. Enligt uppgifter ska systemet kunna upptäcka djur och människor på cirka 3 kilometers avstånd och sedan meddela detta till en operatör som övervakar systemet via ett VR-headset. Enligt uppgifter till Wired så ska systemet ha hjälpt till att identifiera 55 människor som tog sig över gränsen illegalt under 10 veckors testande av systemet. MIT Technology Review skriver att Anduril Industries har fått i uppdrag av den amerikanska regeringen att bygga upp ytterligare en anläggning för "virtuella murar" i delstaten South Carolina. Tumnagel
22.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Den virtuella världen AltspaceVR kommer inte att stänga ner
Har Oculus-grundaren gått in med pengar?

I slutet av förra månaden meddelade företaget bakom VR-tjänsten AltspaceVR att man skulle stänga ner sin tjänst men nu verkar inte så bli fallet skriver företaget i ett blogginlägg. Vidare skriver man att man har fått motta enormt stöd från användarna bakom AltspaceVR sen det blev känt att de skulle stänga ner. Huruvida detta stöd även har varit ekonomiskt framgår inte men jag antar att så är fallet då företaget tidigare sagt att man skulle stänga ner sin virtuella värld på grund av lönsamhetsproblem. Ett rykte som florerar på nätet är att Palmer Luckey som grundade Oculus eventuellt kan ha gått in med pengar för att rädda tjänsten. Det finns dock inga konkreta uppgifter på att så skulle vara fallet. AltspaceVR har cirka 35.000 användare och några av dem kan ni kolla in i videon nedan. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

ReVive-utvecklare hävdar att de fått bidrag från Palmer Luckey
Classy

I höstas blev det känt att Oculus-grundaren Palmer Luckey var tvungen att lämna Facebook och Oculus på grund av kontrovers. Palmer verkar hysa lite agg mot sin tidigare arbetsplats då CrossVR, gänget bakom ReVive som låter dig köra Rift-spel med Vive, hävdar att Luckey har donerat pengar till utvecklarnas Patreon-sida. Det verkar inte handla om någon miljonbelopp utan en mer symbolisk summa på ringa 2 000 dollar. I en uppdatering på Patron skrev CrossVR detta: As some of you suspected the sudden extreme jump in the pledge amount is indeed by Palmer Luckey. Ix27d like to thank him for his pledge and everything he has done for the VR community as a whole. Efter inlägget lades upp verkar det som att Luckey fick kalla fötter och drog tillbaka sin donation. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Oculusgrundare ska bygga övervakningssystem
Ska kunna bevaka gränser, militäranläggningar och annat

Oculusgrundaren Palmer Luckey verkar ha gett sig in i säkerhetsbranschen efter det att han fick lämna Facebook tidigare i år. Det är New York Times som skriver att Luckey har dragit igång ett företag som med hjälp av laser- och infrafrött ljus ska bygga system för att övervaka gränser mellan länder, militäranläggningar och annat. Luckeys idé är att det kommer att bli billigare att bygga system som använder sig av LiDAR-för att övervaka gränser istället för att bygga fysiska murar. Tanken är att LiDAR-sensorer, liknande dem som återfinns i självkörande bilar, ska monteras i till exempel telefonstolpar och därefter användas för övervakning. Luckeys mål är nu att försöka utveckla ett system för att pressa ned priserna på LiDAR-sensorer som idag kan ligga på mellan 8.000 dollar till 85.000 dollar styck skriver Engadget. Palmer Luckey grundade VR-företaget Oculus 2012 och sålde 2014 företaget till Facebook för 2,3 miljarder dollar. I samband med förra årets amerikanska presidentval blev det känt att Luckey varit aktiv på diverse alt-right-forum och även stödde Donald Trump. Det gjorde Luckey till en något kontroversiell person i Silicon Valley och han höll en förhållandevis låg profil tills han lämnade Facebook i slutet av mars i år. Tumnagel
31.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Veckans snabblänkar
Ny vecka, nya länkar, ny skärmdump

* Spela spelet på bilden * This North Korean Arcade Propaganda, My Goodness * Console Repairmen Explain Why Cockroaches Love PS4s * Fez is coming to iOS this year * Ben Heckx27s Nintendo Classic Edition teardown * Dallas, Your Cosplay Is Very Good * G2A rep roasted by developers during live Q&A * GoldenEra Documentary * Watch someone defeat Dark Souls 3x27s Ringed City big boss on NG+7 with a broken sword * Katrielle And Talking Dog Assistant Sharo Solve Puzzles In New Layton’s Mystery Journey Trailer * Nier: Automata DLC adds Square Enix and Platinum Games presidents as bosses * Peter Moore bids farewell on his last day in the video game industry * New Hot Shots Golf Gets Japanese Release Date and New Trailer * New Tales From The Making Of Zelda: Breath Of The Wild * Palmer Luckey Backs Trump With Shell Companies Using Chrono Trigger Names * The Cryptic Riddles That Predict What Game Will Get Pirated Next Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

Palmer Luckey lämnar Oculus VR och Facebook
Det var väl bara en tidsfråga

Oculus-grundaren Palmer Luckey hamnade lite i rampljuset förra hösten när det blev känt att han donerat pengar till Nimble America som levererar Trump-positiva, och allmänt provocerande, memes till Facebook och Subredditen The Donald. Detta ledde till att flertalet utvecklare tog avstånd från Oculus och att Luckey inte längre blev ett ansikte som Facebook ville associera med VR-headsetet. För några månader sedan så åkte Luckey även på 50 miljoner dollar i böter för att han brutit mot ett avtal som Zenimax hade med Oculus. Nu, ett drygt halvår efter händelsen, har Luckey lämnat Facebook och Oculus VR. Om han lämnade självmant eller om han pressades ut ur företaget är oklart. Tumnagel
47.6°
+
Frode Wikesjö
0

ZeniMax kräver att Oculus slutar använda deras kod
Kan leda till färre spel till Oculus Rift

Efter det att spelutvecklaren ZeniMax Media tidigare den här månaden vann en tvist mot Facebook-ägda Oculus kräver nu ZeniMax att Oculus slutar använda den kod tvisten handlade om i spel som utvecklats och är under utveckling till Oculus VR-headset Oculus Rift. Skulle ZeniMax vinna även denna tvist skulle det kunna leda till ett stort avbräck för Oculus då den aktuella koden används i flera spel som utvecklats för Oculus Rift och Oculus har även gjort denna kod tillgänglig för andra spelutvecklare som utvecklar spel till Oculus Rift. Som lök på laxen används även koden till spel och VR-upplevelser som utvecklats till Samsungs VR-headset Gear VR, VR-upplevelser som Oculus och andra har tagit fram åt Samsung. Den ursprungliga tvisten drogs igång 2014, två månader efter Facebook köpte Oculus för 3 miljarder dollar, och handlar om att spelutvecklaren John Carmack ansågs ha stulit kod när han arbetade för ZeniMax 2012 som han och Oculus grundare Palmer Luckey sedan använt när de utvecklade Oculus Rift. Domstolen ansåg inte att Carmack stulit koden men däremot ansåg de att kod som ZeniMax utvecklat använts olovligen i Oculus Rift och dömde Oculus att betala 500 miljoner dollar i skadestånd till ZeniMax tidigare den här månaden. Tumnagel
30.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Palmer Luckey lovar att Rift-kod inte är stulen
Vittnade nyligen i Zenimax-rättegången

När John Carmack lämnade id Software för att bli CTO på Oculus var Zenimax, som äger id, inte helt nöjda. Zenimax stämde Oculus på 2 miljarder dollar och nu, nästan tre år senare, har rättegången mellan Oculus och Zenimax dragit igång. Zenimax hävdar att Carmack använde kod till Oculus VR som tagits fram under hans tid på id, vilket betyder att Zenimax äger koden. Nyligen vittnade Oculus-grundaren Palmer Luckey, som för övrigt inte varit i rampljuset sedan det blev känt att han donerat pengar till Nimble America, och berättade för domare och jury att Oculus VR-kod inte bygger på den kod Carmack tog fram, men berättade att koden användes under en demonstration. I didnx27t take confidential code...I ran it and demonstrated it through the headset. It is not true I took the code. Nästa vecka kommer en jury ta ett beslut om vem som egentligen äger koden. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0
2016

Trailer för Unlocked: The World of Games, Revealed
Dokumentärserie om det här med spel

Förra veckan släpptes dokumentärserien Unlocked: The World of Games, Revealed. I denna serie får man under åtta avsnitt se och höra om det mesta inom spelvärlden. Kevin Smith, William Shatner, Palmer Luckey, Shigeru Miyamoto och Michael Rooker är bara några av namnen som dyker upp i serien. Seriens samtliga åtta avsnitt kan köpas för 20 euro eller om man bara vill se några av avsnitten så kan de köpas för 2,99 euro styck. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

Oculus VD hoppar ner ett steg i organisationen
Blir nu chef för företagets PC-division

I ett blogginlägg på Oculus blogg meddelar företagets nuvarande VD Brendan Iribe att han lämnar VD-posten och istället ska basa över företagets VR-utveckling på datorsidan. Oculus har förutom VR-utveckling på datorsidan även en division som utvecklar VR för mobila plattformar. Denna division kommer att ledas av Jon Thomason som idag arbetar som mjukvaruchef på företaget. Förutom det så meddelas det att företagets grundare Palmer Luckey kommer att stanna kvar i företaget men det är oklart vilken roll han kommer att få. Oculus CTO Mike Schroepfer är nu på jakt efter en ny VD till företaget. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Palmer Luckey medverkade inte på Oculus keynote
Ville inte vara en distraktion

Palmer Luckey hamnade i blåsväder för några veckor sedan när det blev känt att han donerat pengar till trollsidan Nimble America som bland annat producerat Trump-positiva, rasistiska och allmänt provocerande memes som lagt upp på subredditen The_Donald. Efter detta tog vissa utvecklare avstånd från Oculus och några utvecklare meddelade att de inte kommer göra sina VR-upplevelser och spel tillgängliga på Oculus plattform förrän Palmer slutar som chef. Första upplagan av Oculus Connect drog igång för två år sedan och Palmer Luckey har under de två första åren hållit låda under keynoten, men i år var det dock andra bullar då Palmer Luckey lös med sin frånvaro. Detta var förstås inte helt oväntat och Oculus meddelar att Luckeys frånvaro var ett aktivt beslut från hans sida då han inte vill ta strålkastarljuset från företaget och de nya produkterna som visades upp. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Utvecklare missnöjda med Palmer Luckey efter Trump-stöd
Vill att han ska avgå som chef på Oculus

I slutet av förra veckan publicerades en artikel på The Daily Beast som avslöjade att Palmer Luckey är Trump-anhängare och har donerat pengar till Nimble America som levererar Trump-positiva, och allmänt provocerande, memes till Facebook och Subredditen The Donald. Flertalet utvecklare har efter detta avslöjande tagit avstånd från Oculus och meddelar att de inte kommer släppa sina spel till Oculus Rift över huvud taget, eller att spelen inte kommer få Oculus-stöd så länge Palmer Luckey är chef. Bland annat meddelar Fez-utvecklarna Polytron att Superhypercube inte kommer släppas till Oculus Rift. Utöver det har Insomniac, som har en exklusiv deal med Oculus, har lämnat ett uttalande om situationen där de skriver att de tar avstånd från Palmers beteende och att det inte återspeglar Insomniac Games åsikter eller åsikterna från många av de Oculus-anställda företaget varit i kontakt med: Insomniac Games condemns all forms of hate speech. While everyone has a right to express his or her political opinion, the behavior and sentiments reported do not reflect the values of our company. We are also confident that this behavior and sentiment does not reflect the values of the many Oculus employees we work with on a daily basis. Palmer Luckey har via Facebook kommenterat situationen och skriver där att det stämmer att han donerat 10 000 dollar till Nimble America och att han ber om ursäkt för att hans handlingar påverkat Oculus och företagets partners negativt. Hela Palmers inlägg hittar ni här nere. Tumnagel
27.2°
+
André Stray
0

E3 2016 Lite gameplay från Eagle Flight
Örnspel från Ubisoft

Ubisoft bjöd in Palmer Luckey och Jason Holtman från Oculus VR för att visa upp Ubisofts kommande spel för virtuell verklighet, Eagle Flight. Spelet är ett flerspelarspel där man flyger runt i paris för att besegra motståndarlaget. Eagle Flight släpps under hösten till PlayStation 4 and Windows. Tumnagel
36.2°
+
Frode Wikesjö
0

Du kan köpa spel till Oculus Rift via Steam
Oculus VR vill inte begränsa utbudet till Oculus Store

Uppdaterat: Det har visat sig att möjligheten att köpa spel via andra affärer än Oculus triggar en varning där användare måste acceptera möjligheten att köpa från tredjepartsplattformar och även då godkänna att spelen eller upplevelserna inte är kontrollerade av Oculus. Utvecklare måste också be om nycklar från Oculus för att kunna sälja till Oculus via andra plattformar. ---------------------- Ursprunglig text: Många kommer säkert att tycka att den dedikerade Oculus Rift-affären blir den naturliga vägen att införskaffa nya spel till VR-enheten som lanserades i går. Men inte alla och Oculus VR vill heller inte begränsa användarna. Därför har de meddelat att det även kommer att vara möjligt att köpa spel och upplevelser från andra plattformar liksom Steam vilket givetvis också är fördelaktigt för utvecklarna. Oculus VR skriver själva i ett offentligt uttalande att de ser ett önskemål från både användare och utvecklare att ha friheten att själva välja var de ska sälja eller köpa sina spel. Utvecklare ska även kunna använda en egen API på andra plattformar om de så vill och Oculus meddelar att de inte kommer att ta ut någon extra avgift för spel som inte säljs via deras egen affär. Nedan kan ni för övrigt se ett bonusklipp när Palmer Luckey personligen delar ut den allra första enheten till den första personen som förbeställde sin enhet (tack maccswe). Tumnagel
50.0°
+
Emmy Zettergren
0

Palmer Luckey förklarar varför Oculus Rift ej finns till Mac
"That is up to Apple. If they ever release a good computer"

I en intervju som ShackNews gjorde med Oculus-grundaren Palmer Luckey ställdes frågan om Oculus kommande headset någonsin kommer bli kompatibelt med Mac. På den frågan svarade han att det var upp till Apple, så fort de någonsin släpper en vettig dator så kommer det att hända. Med det menar han att ingen av de moderna Mac-datorerna som är ute på marknaden nu matchar systemkraven som Oculus rekommenderar för Oculus Rift. På grund av detta kommer de flesta Mac-användarna inte kunna köra majoriteten av mjukvaran till Oculus Rift. That is up to Apple. If they ever release a good computer, we will do it. You can buy a $6,000 Mac Pro with the top of the line AMD FirePro D700, and it still doesnx27t match our recommended specs. So if they prioritize higher-end GPUs like they used to for a while back in the day, wex27d love to support Mac. But right now, therex27s just not a single machine out there that supports it. Even if we can support on the software side, therex27s just no audience that could run the vast majority of software on it. På tal om virtuell verklighet och Mac så lovade HTC att Vive kommer stödja både Mac och Linux vid lansering. Tumnagel
90.0°
+
Frode Wikesjö
0

HTC Vive får internationellt pris
Kommer kosta 899 euro i Sverige

I morgon, 29 februari, kommer vi kunna börja förboka HTC Vive. Vad det enheten kommer kosta runt om i världen har varit okänt då HTC endast har berättat att VR-headsetet kommer kosta 799 dollar i USA. Men nu har vi även fått reda på att vi i Sverige kommer få pröjsa 899 euro för enheten, det vill säga lite mer än 8.400 kronor drygt 9000 kronor. Enheten kommer börja skeppas 5 april och i lådan får man med allt man behöver för att kunna börja leka i VR-världen (förutom datorn förstås). Det vill säga: HTC Vive, två rörelsekänsliga handkontroller och två kameror som du kan rigga upp i ditt VR-rum. Bonustweet nedan där Notch hyllar Vive, smådissar Oculus och får lite mothugg från Oculus skapare Palmer Luckey. @notch Have you tried anything from Oculus since DK2?— Palmer Luckey (@PalmerLuckey) February 28, 2016 Tumnagel
19.9°
+
André Stray
0

Palmer Luckey jobbar på ny gamingdator
Som kyls med flytande propan

Han är inte bara grundare av Ouculus VR. Palmer Luckey sysslar även med andra projekt och jobbar vid sidan av på att ta fram en ny gamingdator, som givetvis ska klara VR. Datorn ska vara väldigt liten och kyls ner med hjälp av flytande propan som sedan ångas upp. Med andra ord kommer den inte att ha några fläktar eller någon kylfläns. I ett uttalande säger Palmer att han tidigare experimenterat med flytande kväve för kylning men att det är väldigt jobbigt, och farligt, att arbeta med. "I am currently working on a new PC that people might find pretty interesting. I have experimented with liquid nitrogen cooling in the past, but it is a huge pain to work with in any kind of daily use, and can also be dangerous. My new project is a very small super-powerful PC with no heatsinks and no fans – it is cooled by liquid propane, boiled into gaseous propane in an expansion block. From there, I can either compress back into a tank under high pressure, or vent out of a burner nozzle for supercooling to subzero temps. If I had more time, I would vent the propane to a small turbine generator hooked up to the PSU, but I can’t justify that kind of work right now." Vad gäller övriga specifikationer meddelar Palmer att datorn kommer att innehålla samma rekommenderade specifikationer som getts till konsumenter för att datorn ska klara av att driva Oculus Rift. Tumnagel
38.6°
+
Emmy Zettergren
0

Tested tar ett snack med Palmer Luckey från Oculus
Om Oculus Rift, pris och vad som följer med i lådan

Norm Chan från Tested besökte Oculus under CES-mässan för hänga med chefen och grundaren Palmer Luckey och snacka om Oculus Rift och allt som hör till. Tumnagel
42.1°
+
André Stray
0

Oculus grundare Palmer förklarar priset på Oculus Rift
Ber om ursäkt för ingivna förhoppningar om en lägre prislapp

Utvecklingsversionen av Oculus Rift kostade 350 dollar och när konsumenter och media började fråga om en beräknad prislapp för konsumentversionen kom svaret att priset skulle vara något högre men i samma prisklass. I går kom sedan prisbeskedet och många blev nog besvikna när det visade sig vara nästan det dubbla priset mot utvecklingsversionen, nämligen 599 dollar. Med andra ord kostar själva glasögonen mer än en konsol och då krävs ändå en bra dator som komplement för att driva det hela. Nu ber Palmer Luckey om ursäkt för kommunikationen kring priset och han säger att han skött det hela dåligt. Han säger också att han efter det första uttalandet försökt få ut informationen om att den slutgiltiga prislappen för enheten skulle bli ganska mycket högre än utvecklingsversionen. Dock anser han fortfarande att konsumenterna kommer att få extremt mycket för pengarna och att det exempelvis kan jämföras med priset på en ny telefon eller som är ungefär samma men där telefonen bara erbjuder bråkdelen av den upplevelse du kommer att få med VR. Flera frågor och svar kan ni läsa om på reddit via länken nedan. Kommer ni att köpa enheten trots prislappen? “I handled the messaging poorly. Earlier last year, we started officially messaging that the Rift+Recommended spec PC would cost roughly $1500. That was around the time we committed to the path of prioritizing quality over cost, trying to make the best VR headset possible with current technology. Many outlets picked the story up as x27Rift will cost $1500!x27, which was honestly a good thing – the vast majority of consumers (and even gamers!) don’t have a PC anywhere close to the rec. spec, and many people were confused enough to think the Rift was a standalone device. For that vast majority of people, $1500 is the all-in cost of owning Rift. The biggest portion of their cost is the PC, not the Rift itself. In a September interview, during the Oculus Connect developer conference, I made the infamous x27roughly in that $350 ballpark, but it will cost more than thatx27 quote. As an explanation, not an excuse: during that time, many outlets were repeating the x27Rift is $1500!x27 line, and I was frustrated by how many people thought that was the price of the headset itself. My answer was ill-prepared, and mentally, I was contrasting $349 with $1500, not our internal estimate that hovered close to $599 – that is why I said it was in roughly the same ballpark. Later on, I tried to get across that the Rift would cost more than many expected, in the past two weeks particularly. There are a lot of reasons we did not do a better job of prepping people who already have high end GPUs, legal, financial, competitive, and otherwise, but to be perfectly honest, our biggest failing was assuming we had been clear enough about setting expectations. Another problem is that people looked at the much less advanced technology in DK2 for $350 and assumed the consumer Rift would cost a similar amount, an assumption that myself (and Oculus) did not do a good job of fixing. I apologize.” Tumnagel
10.6°
+
Emmy Zettergren
0

CES Den 6 januari kan du förbeställa Oculus Rift
Nu börjar det

Medan nyheten om att Oculus Touch försenas inte var så trevlig så finns det andra saker att glädjas åt. Från och med onsdag kväll, alltså den 6 januari, kommer nämligen konsumenter att kunna förbeställa Oculus Rift. Samma dag kommer CEO Palmer Luckey att finnas till förfogande på Reddit för att svara på konsumenters eventuella frågor om systemet. Oculus Rift kommer att skeppas tillsammans med EVE Valkyrie och Luckyx27s Tale och ska anlända någon gång under första kvartalet 2016. Uppdaterat: Eftersom flera av er frågat om priset kommer här lite mer fakta. Inget konkret pris har angetts ännu men det vi vet är att konsumentversionen beräknas kosta aningen mer än utvecklingsversionen som låg på 350 dollar. Så gissningsvis runt 400 dollar. Dessutom krävs en dator med bra prestanda och köper du allt från grunden kan det handla om ungefär 1500 dollar totalt inklusive Oculus Rift. Tumnagel
56.4°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Kablar kommer ställa till bekymmer i VR-branschen ett bra tag
Enligt Oculus Rift-grundaren Palmer Luckey

Oculus Rift-grundaren Palmer Luckey har via Twitter berättat hur han ser på trådlöshet i VR-branschen just nu och som han ser det kommer mobil VR bli en succé långt innan VR-headset till pc blir trådlösa. Cables are going to be a major obstacle in the VR industry for a long time. Mobile VR will be successful long before PC VR goes wireless.— Palmer Luckey (@PalmerLuckey) November 1, 2015 Palmer fortsätter att skriva att användare kommer inte ha några kabelbetjänter som hjälper en med kablarna medan de spelar, vilket kommer ta användaren ur VR-upplevelsen och kan i sin tur sätta lite käppar i hjulet på den potentiella VR-succén då man får mer inlevelse med mobila VR-headset. Vilket i sin tur kan leda till att utvecklare väljer att fokusera på den enklare VR-vägen och utveckla spel och upplevelser till mobila VR-headset än Oculus Rift och HTC Vive. Palmer Luckeys titt i VR-spåkulan känns aningen mörk, men förhoppningsvis kommer massvis av konsumenter hoppa på VR-tåget när Oculus Rift, HTC Vive och Playstation VR släpps nästa år. Tumnagel
35.1°
+
André Stray
0

Priset på Oculus blir högre än utvecklingsversionen
Fast antagligen inte så fasligt mycket

De utvecklingsversioner av Oculus Rift som släppts kostar i dag ungefär 350 dollar. Men den konsumentfärdiga versionen kommer att kosta lite mer, dock inom samma prisområde. Det säger grundaren Palmer Luckey som inte har något konkret pris att komma med men som förklarar att anledningen till det högre priset beror på bättre prestanda i de versioner som kommer att släppas till konsumenter. "You know, I’m going to be perfectly honest with you. We’re roughly in that ballpark… but it’s going to cost more than that. And the reason for that is that we’ve added a lot of technology to this thing beyond what existed in the DK1 and DK2 days." "And it’s not a matter of ‘oh we’re selling more, we can make more money!’ it’s just the reality that when you make this thing you have to decide what tradeoffs you’re going to make; are you going to optimize for absolute lowest price possible, even if it’s gonna be a lower quality experience? Or do you try to say ‘you know what, this is the first consumer VR headset that were going to be pushing out to people. We need to put a stake in the ground and say: this is the best possible experience that we were able to make. No compromises were made in terms of quality’. Get the cost down as much as you can on that experience, but make it so that the Rift is something that everybody wants to use to the best of your ability." Vi har tidigare berättat att det totala priset för en Oculus Rift, om man även behöver köpa en helt ny dator, kommer att landa på runt 1500 dollar och att Oculus VR nu samarbetar med olika tillverkare för att ta fram Oculus-färdiga datorer med rätt prestanda för under 1000 dollar. Tumnagel
38.7°
+
Emmy Zettergren
0
Nästa sida