m

Norge inför hårdare regler för elsparkcyklar
Träder i kraft efter nationaldagen

Den 18 maj kommer Norge införa hårdare regler för elsparkcyklar. Detta för att de har tröttnat på stöket dessa fordon skapar i trafiken. Bland annat kommer man kunna åka på 3 000 norska kronor i böter om man åker fler en person på en elsparkcykel och som förare måste du hålla gångfart när du passerar fotgängare med elsparkcykeln. De nya reglarna ger också kommunerna rätt att utfärda parkeringsböter och upprätta zoner som ska vara fria från elsparkcyklar. Några nya regler för hur berusad man kan vara när man åker på elsparkcykeln kommer dock inte införas den 18 maj. Detta för att elsparkcyklarna först måste omklassificeras till typen motorfordon innan någon sådan gräns kan sättas. Tumnagel
53.4°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan du betala vid laddstolpen med parkeringsappen
Easypark startar samarbete med Vattenfall

En av de tråkiga sakerna med elbil är att de ska laddas och har man ingen Tesla så är det ett gäng olika tjänster och appar att hålla reda på. Easypark försöker lösa detta precis som man försöker lösa alla appar för parkering och man verkar faktiskt vara mästare på samarbeten. Att betala för laddning via Easypark-appen har fungerat tidigare och man har samarbeten med Eways, Fortum Charge & Drive och Recharge och nu har man börjat samarbeta med InCharge, som är Vattenfalls nätverk av laddare. Samarbetet innebär att man alltså kan betala för sin laddning vid InCharge-laddstationen med Easypark-appen. Samarbetet håller på och rullas ut och det har sedan slutet av april gått att betala vid vissa laddstolpar med Easyparks app. Tumnagel
56.5°
+
Roger Åberg
0

Nu får Vois sparkcyklar blinkers och regplåtar
Voiager 4 blir lite trafiksäkrare

Det pratas ju ofta om att elsparkcyklar är en rätt irriterande del av stadsmiljön. Nu kanske de blir lite mindre irriterande då Voi börjar placera ut deras senaste modell Voiager 4. Den största nyheten är att modellen har blinkers så att de blir lättare att se vart den är på väg. I Göteborg kommer man även att påbörja ett test med registreringsskyltar på fordonen, detta är alltså Vois egna och inte något som Transportstyrelsen har hittat på. Tanken är att det ska bli enklare för invånarna att rapportera oansvarig parkering och körning. Fordonen har också fallsensorer så att Voi vet om de ligger ner och då potentiellt ligger i vägen för andra. Voiager 4 har även sensorer för ljud och denna data planerar Voi att dela med sig av till kommuner i realtid. Man planerar även för sensorer som kan mäta utsläppsnivåer. Den nya modellen ska hålla betydligt längre och Voi räknar med en livslängd på fem år. Den har också fått bättre dämpning och starkare motor. Noggrannheten för vart fordonet befinner sig har också blivit bättre, från 15-30 meter ner till en meter. Det hjälper så klart användare att hitta dem lättare, men även geofenching för hastighet och parkering blir bättre. Batteriet i Voiager 4 kan bytas på plats och har dubbla kapaciteten mot föregångaren. Voi passar också på att berätta att man just nu har rabatt om man köper deras månadsabonnemang på 3,6 eller 12 månader. Gör man det så får man betala 399 kronor i månaden istället för 549 kronor i månaden. Tumnagel
45.4°
+
Roger Åberg
0

Ioniq 5 är fetare än man kan tro
Stor och rymlig

Hyundais kommande elbil Ioniq 5 ser rätt liten ut på bild, som en Golf typ. Men i verkligheten är den betydligt större och en Tesla Model 3 ser faktiskt lite tanig ut vid sidan av Hyundaien. I den här videon får vi även kolla in inredningen lite, som jag inte tycker är så spännande, men baksätet verkar riktigt stort och att det är elektroniskt flyttbart är lite coolt. Vi får även se hur bilen kan backas in och köra ut ur parkeringsfickor med bara en nyckel. Alltså utan att man sitter i bilen. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Kinto Share växer till sig
Finns nu även i Malmö

Volvo tyckte att det var en lysande att lägga ner Sunfleet och starta ogooglingsbara M istället, en tjänst som enligt rykten inte går alls bra. Det verkar har lämnats en lucka i marknaden för nu växer Toyotas bildelningstjänst Kinto Share så det knakar, man började med 40 bilar i Stockholm förra året och nu har man 300 bilar som rullar i Stockholm och Göteborg. Nu kommer man även till Malmö och börjar med tio bilar, men till sommaren ska det finnas 100 bilar. Tjänsten är stationsbaserad så bilarna kan inte lämnas där man behagar utan de hämtas och lämnas på en viss plats. Nackdelen är flexibiliteten, fördelen är att det alltid finns en plats. Just nu finns det en typ av abonnemang men snart kommer det att finnas tre, Free, Light och Plus. Just ni finns endast Light, men det är gratis så det är ju gott. Man betalar per timme, dag, 3 dagar, vecka eller månad och utöver det så får man betala två kronor per kilometer inklusive drivmedel, tullar och den där parkeringsplatsen då. Kinto Share ägs av Toyota och bilarna är allt från små Toyota Yaris, till lyxigare Lexus UX eller transportbilen Proace. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Priser klara för Mercedes C-Klass
Din från 399.900 kronor

I februari visade Mercedes upp nya C-Klass och nu är priserna klara. Om du har 400.000 spänn på fickan kan du beställa en C 200 SE-Edition och få en hundring tillbaka. Vill du ha kombi får du betala 10.000 kronor till. Mercedes säger att bilarna är välutrustade från start och med från start är bland annat varnare som gör att du inte slänger upp dörren vid fel ögonblick, LED-ljus, parkeringspaket med backkamera och smartphone-integration. Fyra motoralternativ finns, två bensinare och två dieslar, kombin får dock bara ett bensinalternativ. Bensinarna går att få med fyrhjulsdrift. Första exemplaren kommer i sommar och då kommer även lite andra motoralternativ, bland annat laddhybriden som ska kunna köra tio mil på el. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Google öppnar upp Google Play för fler Android Auto-appar
Lite mer variation att vänta

Google tillåter nu tredjepartsutvecklare att publicera fler typer av appar i Android Auto-kategorin på Google Play. Apptyperna är navigations-, parkerings- och laddningsappar vilket förhoppningsvis kommer innebära lite mer variation i Play-butiken. Today, we’re thrilled to announce that you can publish your Android Auto navigation, parking, and charging apps to production! We’ve been hard at work stabilizing the library, Android Auto, and the publishing process to reach this milestone. Publishing to production enables drivers to use your Android Auto app on their car screen without needing to sign up for a beta program. De som vill publicera sina appar där måste dock följa Googles riktlinjer mycket noggrant då Google inte vill ha appar som distraherar föraren allt för mycket. Tumnagel
42.5°
+
Frode Wikesjö
0

Bara fem elsparkcyklar bötfällda för felparkering i Stockholm
En månad efter möjligheten att göra det infördes

Sedan den 1 mars har det varit möjligt för Stockholm stad att inkräva en avgift från företag vars elsparcyklar har parkerats fel efter användandet. Detta verkar dock inte ha varit ett särskilt stort problem i Stockholm då endast fem stycken sådana "p-böter" delats ut rapporterar DN. Det är Stockholms parkeringsvakter som avgör om elsparkcyklar anses vara felparkerade. När så är fallet flyttas fordonet och en faktura på 250 kronor skickas till företaget som hyr ut elsparkcykeln. Josefine Mittermaier, enhetschef på trafikkontoret i Stockholm som har hand om fordonsflyttarna, säger till DN om att de än så länge bara är fem stycken elsparkcycklar som blivit flyttade efter att detta avgiftsbelades i början av månaden: "Vår bild är att det har blivit bättre. Färre cyklar är felaktigt uppställda. Att det är färre felaktigt uppställda cyklar nu beror nog på flera saker. Dels är det inte lika många cyklar ute på gatorna, dels upplever vi att läget är bättre. Bolagen har egen personal som flyttar på de feluppställda cyklarna." När Stockholms stad i höstas testade att flytta felparkerade elsparkcyklar fick man flytta hela 300 stycken under en treveckors-period. Sedan i februari har fem av de företag i Stockholm som hyr ut elsparkcyklar en gemensam patrull vars arbetsuppgift är att flytta på felparkerade elsparkcyklar, något som av statistiken att döma verkar ha minskat antalet felparkerade elsparkcyklar väsentligt. Tumnagel
33.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm vill införa laddning av elbil på alla gatuparkeringar
Inom tre år även på varannan plats i garage

2030 har Stockholm som mål att ha en utsläppsfri trafik i innerstaden. För att detta ska bli möjligt krävs färre bilar som släpper ut avgaser och fler eldrivna bilar. Men dessa måste ju laddas, och då måste även laddningen fungera smidigt och bra. Därför har nu Stockholm stad lanserat ett samarbetsprojekt med Scania, Volkswagen och elnätsbolaget Ellevio. Målet är att alla gatubaserade parkeringsplatser i Stockholm stad ska ha en laddstolpe för elbil till 2030. Inom tre år ska även hälften av alla parkeringsplatser i garage också ha en laddstolpe. Tumnagel
62.8°
+
Bobby Green
0

Göteborg ska börja ta betalt för felparkerade elsparkcyklar
Uthyrarna får betala 300 kronor per felparkering

Idag tog trafiknämnden i Göteborg beslut om att stadens parkeringsvakter ska börjar flytta elsparkcyklar som parkeras fel, till exempel när de ligger på trottoarer, cykelbanor eller vägar. För varje elsparkcykel som parkeringsvakterna flyttar kommer det att utgå en avgift på 300 kronor som företaget som äger elsparkcykeln kommer att få betala. Det kan dock dröja tills sista kvartalet i år innan avgiften införs då detta även måste godkännas kommunfullmäktige. De elsparkcykel-uthyrare som verkar i Göteborg lanserade i februari en "parkeringspatrull" i staden vilken har i uppgift att se till att deras elsparkcyklar inte ligger och dräller på gatorna. Eric André, Sverigechef för elsparkcykelföretaget Voi, säger till GT om denna: "I februari lanserade vi tillsammans med våra branschkollegor en parkeringspatrull i Göteborg som arbetar heltid med att ställa upp och flytta på felparkerade elsparkcyklar. Ett initiativ som fungerar mycket bra hittills, och staden har efter dagens beslut uttryckt att de fortsatt kommer att stötta initiativet." Sedan tidigare har Stockholm och Malmö börjat flytta felparkerade elsparkcyklar och låta uthyrarna betala detta. Tumnagel
71.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Peugeot presenterar nya 308
Två laddhybridversioner erbjuds

Peugeot visar nu upp helt nya 308. Den här bygger på den tredje generationen av Stellantis EMP2-plattform vilket bland annat gör att hjulbasen ökat med 5,5 centimeter. Bilen är även 20 millimeter lägre på höjden för att få en lite mer slimmad taklinje. Det här blir Peugeots första modell som bär den nya loggan som presenterades nyligen. Oavsett vilken version av nya 308 man köper får man LED-strålkastare och de vertikala huggtänderna som fungerar som DRL-ljus. Köper man en GT eller en GT Premium får man dessutom LED-strålkastare med Matrix-teknik. Baklysen är också LED och där lyser tre stycken streck som ska föra tankarna till ett lejon som dragit med sina klor. Bilen erbjuds i färgerna Olivine Green, Bianca White, Cumulus Grey, Nera Black, Pearlescent White, Vertigo Blue och Elixir Red. På insidan hittar vi i-Cockpit-designen som består av ett instrumentkluster med skärm på tio tum och en separat infotaimentskärm i samma storlek. Här finns även trådlös laddning av smart telefon, USB-hål och plats för dubbla läskburkar. På teknikfronten finns bland annat adaptive cruise control with Stop and Go, Lane Keeping Assistance, Semi-automatic lane change, Anticipated speed recommendation och Curve speed adaptation. Det finns även en backkamera som kan tvätta sig själv, parkeringshjälp i 360 grader med fyra stycken kameror och en uppvärmd vindruta och ratt. Bilen kommer säljas med två stycken olika laddhybrid-alternativ. Insteget heter Hybrid 180 e-EAT8 och detta kombinerar en 150 hästar stark bensinmotor med en elmotor på 110 hästar. Denna ska man kunna köra sex mil på bara el med. Den andra versionen heter Hybrid 225 e-EAT8 och den har istället 180 hästar men samma elmotor. Räckvidden på el är här 5,8 mil. Båda två har ett batteripack på 12,4 kWh. Förutom hybriderna finns även en bensinmotor på 1,2 liter med 130 hästar och en diesel på 1,5 liter som också ger 130 hästar. Nya 308 lanseras senare i år men vad den kommer kosta vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Parkera direkt med CarPlay!
Easypark finns nu i bilen

Att betala för parkering är tråkigt, men med appar är det enklare. Nu kan man parkera direkt i bilen eftersom EasyPark har kommit till CarPlay! Det hela är verkligen superenkelt och kommer faktiskt att göra mitt liv enklare. Bonus är att man kanske inte glömmer att sätta på parkeringen och framförallt kommer man ihåg att stänga av parkeringen, och tjänar så några kronor. Tumnagel
46.7°
+
Roger Åberg
0

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Betala parkering och biljetter i Google Maps
Googles kartapp gör resandet ännu enklare

Googles karttjänst Google Maps har lagt till en funktion med vilken det kommer att bli möjligt att betala parkeringsavgifter och biljetter till olika typer av kollektivtrafiks-resor direkt i Google Maps-appen. Initialt kommer det hela att fungera för att betala för parkering i över 400 amerikanska städer. Inom kort kommer det även att bli möjligt att köpa biljetter till kollektivtrafiken från 80 olika företag runt om i världen. Vilka företag det kommer att handla om har Google inte uppget än så länge. Betalningen för parkeringsavgifter och biljetterna sker via Googles betaltjänst Google Pay. I animationen här ovanför kan ni kolla in hur det ser ut när man betalar för parkering med Google Maps. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elva plus och elva minus med VW ID.3!
En skojig men långt ifrån perfekt bil

När man gör en helt ny modell så är det så klart massor av nya saker som fungerar lysande och massor som fungerar mindre lysande. Så även med Volkswagens ID.3. Vi körde bilen i höstas men som alltid hittar man inte allt dumt och smart under en kort provkörning så vi snattade bilen en vecka och hittade elva plus och elva minus. Bland annat så älskar vi svängradien som är en av sakerna som gör den otroligt lätt att ha och göra med i stan och i parkeringsgarage till exempel. Vi gillar även instrumenteringen och ljusrampen som berättar om man ska svänga. Vi älskar verkligen inte touchknapparna för att styra värme och ljud. På tal om ljud så är det helt tomt där bakre högtalaren sitter, den är fejk! Kolla in alla elva plus och minus i vår video! Glöm förresten inte att prenumerera på vår kanal! Tumnagel
43.9°
+
Roger Åberg
0

Nu lanseras BMW Charging i Sverige
Ger dig tillgång till 3300 laddpunkter i landet

BMW Charging är ett kort eller app du använder när du ska ladda din elbil eller laddhybrid från tillverkaren. Nu lanseras detta i Sverige och ger kunder tillgång till 3300 stycken laddpunkter i landet. 160.000 stycken finns i Europa och i hela världen finns det över 450.000 stycken. Laddpunkterna finns markerade i BMW:s navigationssystem, i appen eller på hemsidan och det kan handla om allt från parkeringsplatser inne i städerna till Ionitys snabbladdningsstationer. Carl Lindwall som är informationschef på BMW Group Sverige säger följande: "BMW Charging gör det enklare för kunder att ta klivet över till elektrisk mobilitet genom tillgång till ett stort utbud av laddpunkter och attraktiva priser för publik laddning. E-mobilitetens framgång på marknaden är beroende av den här sortens lösningar och vi hoppas att detta kan få fler svenskar att välja elektrifierade fordon. Ionitys kraftulla laddstolpar har en kapacitet upp till 350 kW och är en nyckelfaktor i arbetet med att göra laddning lika enkelt som att tanka. Med BMW Charging ger vi nu våra kunder tillgång till detta nätverk och kan samtidigt erbjuda en fördelaktig laddtaxa på 2,88kr/kWh. I dagsläget finns 22 stationer i Sverige som är placerade i närhet till huvudleder och motorvägar." BMW Charging-kunder kan välja mellan abonnemangen Active eller Flex och tillägget Ionity Plus. Active är anpassat efter den som kör ofta och då betalar man en rabatterad enhetstaxa för alla laddningsstationer i nätverket mot en fast månadsavgift som ligger på 49 kronor. AC-laddning kostar då 3,60 SEK/kWh + 0,40 SEK/min (efter 180 min). DC-laddning kostar 4,00 SEK/kWh och snabbladdning med Ionity 8,70 SEK/kWh. Väljer man Flex betalar man ingen månadsavgift och det här ska passa den som kör mer sällan. Här styrs priset för laddningen istället av laddningsoperatören. Ionity Plus kostar 137 kronor i månaden och då betalar man istället 2,88 SEK/kWh. Köper man en ny elbil eller laddhybrid av BMW ingår månadskostnaden för Active i ett år. Köper man en ny iX3 får man även Ionity Plus i ett år. Läs mer hur det hela fungerar på länken nedan. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

TIER testar nytt system för mer exakt parkering
Av elsparkcyklar

Om man nu inte är inne i elsparkcykelsvängen så kan man nog finna dem ganska irriterande, speciellt när de står parkerade på märkliga platser. Just det här med felparkeringar är något som TIER vill ta tag i och har därför börjat samarbeta med Fantasmo för vad som påstås vara världens mest exakta parkeringssystem för elsparkcyklar. Systemet använder sig av Fantasmos Camera Positioning System (CPS) som är en positionsteknologi som ska vara tio gånger mer exakt än GPS och validerar parkeringen med hjälp av telefonens kamera. Systemet fungerar så att man efter sin åktur måste läsa av elsparkcykelns QR-kod och sedan peka kameran mot någon byggnad i närheten. Utifrån det ska systemet kunna reda ut om du har parkerat elsparkcykeln rätt. Matthias Laug, medgrundare till TIER, hade detta att säga om det hela: "With this new technology, we can directly address the concerns of vulnerable road users when it comes to how scooters are parked. The CPS mapping used by Fantasmo has a distinct advantage over GPS signals, which are often obscured by buildings, poor connectivity, trees, and atmospheric conditions. Besides educating our users, we want to provide them with the technology that they need to use escooters safely and responsibly and this partnership does just that." Initialt ska detta system testas i Paris och York. Tumnagel
41.7°
+
Frode Wikesjö
0

Två nya självkörande minibussar började rulla i Göteborg idag
Går mellan Hugo Hammars Kaj och Regnbågsgatan

Idag drar Västtrafik igång den nya linjen 56 som kommer att trafikeras av två stycken små självkörande eldrivna bussar. Dessa kommer att starta på parkeringen vid Hugo Hammars Kaj och gå till slutstationen på Regnbågsgatan som är en knutpunkt för kollektivtrafiken. Att åka med är gratis och man kan söka efter resorna i apparna Västtrafik To Go och Parkering Göteborg. Turerna går mellan 07-18 på vardagar. På insidan får det plats elva stycken personer varav en är en säkerhetsförare som kan hoppa in om något går snett. Pandemin gör dock att man inte fyller bussarna helt just nu. Toppfarten ligger på 20 km/h. Lars Backström som är vd på Västtrafik säger följande: "De självkörande bussarna ger oss möjlighet att följa utvecklingen av innovationer och lära oss hur de kan komma till nytta för våra kunder. Den nya linje 56 gör att våra resenärer i området kommer närmare till sina arbetsplatser och bostäder, vilket gör vår trafik ännu mer attraktiv." Tumnagel
53.0°
+
Bobby Green
0
2020

Fin parkeringsanmärkning
Heja Kungsbacka

En julvecka som denna är det ju alltid trevligt att se snälla saker hända. Extra trevligt var det nog för Twitter-användaren Getosten som åkte på en väldigt sympatisk p-bot efter en felparkering vid Lindens torg i Kungsbacka. Istället för information om vad som var fel och hur mycket man ska betala kom det istället en trevlig julhälsning som uppmanade att man skulle köpa julklappar för de pengarna istället. Tomten är snäll. Vi vet att ni är stressade idag, köp julklappar för pengarna istället. God Jul önskar P-vakterna i Kungsbacka Kommun. Tumnagel
60.2°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida