LIVE 11:00 Guldbron invigs!
m

Rory kör Peugeots eldrivna lilla SUV e-2008
Mycket för pengarna

Peugeots lilla SUV 2008 finns med bara eldrift och då heter den kort och gott e-2008. En sådan har nu Rory Reid från Autotrader provkört för att se om det är denna elbil man ska ha. Batteripacket är på 50 kWh och på en laddning tar du dig 33,2 mil. I Sverige kostar bilen 399.900 kronor. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Här är Peugeot 508 Sport Engineered
Laddhybrid med 360 hästar

I februari förra året presenterade Peugeot konceptbilen 508 Sport Engineered - en laddhybrid med 400 hästar. Konceptet såg tämligen färdigt ut för produktion och nu visar man den i detta utförande - fast effekten har sjunkit till 360 hästar. Vridet ligger dock på 520 newtonmeter så den här pjäsen flyttar säkerligen på sig rätt bra ändå. Effekten gör denna modell till Peugeots mest kraftfulla produktionsbil någonsin. 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. På bara el ska man kunna köra upp till 4,2 mil. Via en laddbox ska man kunna ladda fullt på två timmar. Bilen går att få i färgerna Selenium Gray, Perla Nera Black eller Pearl White. Fälgarna mäter 20 tum och innanför dessa sitter skivor som mäter 380 millimeter. Vad 508 Sport Engineered kostar och när den lanseras får vi tyvärr inte reda på just nu. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Tesla kommer halvera kostnaden för ett batteri
Lovar "en väldigt övertygande" bil under 25.000 dollar

I natt höll Tesla ett litet aktieägarmöte och efter det höll man vad man kallade för Battery Day. Man lovade mycket och man levererade mycket. Man började med själva battericellen där man har lyckats göra en större variant som är enklare att tillverka och som klarar snabbladdning. Att göra större celler har inte varit något problem i sig tidigare, men att lyckas få större celler att snabbladda har tydligen inte varit enkelt. Cellerna är också enklare i sin uppbyggnad och går att producera snabbare och enklare. Cellen är alltså annorlunda och innehåller ingen kobolt utan använder istället nickel (eller en blandning av järn och nickel), vilket är bra på många nivåer. Nickel fastställdes förresten en gång i tiden av svensken Axel Frederik Cronstedt. Hur som helst så är den nya cellen inte bara bättre i bilen utan man har förändrat väldigt stor del av tillverkningsprocessen och när man är klar så kommer man investeringen för att leverera en GWh vara 69 procent lägre och ta väldigt mycket mindre yta i anspråk. Tesla påstår att man kan kommer att kunna leverera 1 TWh för samma kostnad och på samma yta som man i dag kan leverera 150 GWh, alltså mer än sex gånger dagens utfall. Även delarna av fabriken som sätter ihop själva bilarna kommer att ta mindre yta i anspråk och bli billigare. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

Vilka elbilar är billigast och dyrast att ladda hemma?
Tibber har gjort en lista

Tibber som är ett svensk-norskt elbolaget har gjort en lista över de bilmodeller som är billigast respektive dyrast att ladda hemma. Datan har Tibber samlat in från sina kunder och enligt listan ser vi att Hyundai Kona, BMW i3, Opel Corsa och Peugeot 208 är de som hamnar i topp och som är billigast att ladda hemma. Konan kostar 1,53 kronor per mil medan övriga tre alla ligger på 1,56 kronor. I Konans fall innebär det att man kan köra mellan Göteborg och Stockholm för 72 kronor. Tittar man istället på den andra sidan av skalan ser vi att Audis modell e-tron är den som kostar mest att ladda. Här är summan istället 2,32 kronor per mil. Jaguar I-Pace kommer tvåa med 2,29 kronor per mil och på tredje plats hittar vi Tesla Model X som kostar 2,21 kronor per mil. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Peugeot uppdaterar 5008
Nytt utseende och ny insida

Förutom att uppdatera modellen 3008 presenterar Peugeot nu även en tillfixad version av storebror 5008. Bilen får lite fräschare utseende på ut- och insidan och lite mer teknik i sig. Även här återfinns huggänderna under strålkastarna och grillen är numera utan ram runt sig. Strålkastarna är också nya och de har nu LED i sig. Baklamporna har fått ny design och även har finns LED-teknik. Nya lackalternativ är Celebes Blue, Metallic Copper, Pearl White, Artense Grey, Platinum Grey, Perla Nera Black och Ultimate Red. Insidan får en pekskärm på tio tum på mittkonsolen och ett digitalt instrumentkluster som har en skärm på 12,3 tum. Vidare finns här night vision-teknik, adaptiv farthållare, lane assist och autobroms. Vill man snofsa till inredningen kan man få rött Nappa-läder och Alcantara-inslag. I Europa kommer fyra stycken olika motoralternativ att erbjudas. De är en bensintrea på 1,2 liter, en bensinfyra på 1,6 liter, en dieselfyra på 1,5 liter och en dieselfyra på 2,0 liter. En laddhybrid-version ska dyka upp nästa år. Nya 5008 ska komma till återförsäljare i slutet av året men vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Peugeot lyfter 3008
Får huggtänder och mer teknik

Peugeot rullar nu ut en uppdaterad version av modellen 3008. Det som är nytt är bland annat att bilen får samma slags "huggtänder" som DRL-ljus som flera av syskonen har och att man proppat in mer teknik. På insidan har det inte hänt så värst mycket. Det digitala instrumentklustret har ökat till 12,5 tum i storlek och ytterligare en skärm på tio tum för infotainmentsystemet hittas på instrumentpanelen. Apple CarPlay och Android Auto är standard. Under huven går det precis som tidigare att välja mellan två stycken olika laddhybridalternativ. Den ena driver på alla fyra hjul och har 300 hästar och två stycken elmotorer medan den andra endast är framhjulsdriven och istället har 225 hästar och en elmotor. Den förstnämnda tar sig 5,9 mil på bara el medan den andra klarar 5,6. Vill man köra traditionella drivlinor finns en bensin-fyra, två bensin-treor och två stycken olika dieslar att välja mellan. Uppdaterade 3008 har premiär i slutet av detta år men vad den kommer att kosta här i Sverige är oklart för tillfället. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Nya Peugeot 3008 läcker ut
Läcker?

Ett gäng bilder på faceliftade Peugeot 3008 har läckt ut och så här ser alltså uppdateringen ut. Modellen får lite inspiration från storasyskonet 508 och vi ser även lite av nya 208 här. Exakt när nyheterna ska presenteras officiellt är oklart för tillfället. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Hur länge kan en bil med förbränningsmotor klara sig utan olja?
Och vad tycker den om Mentos och Cola istället?

En förbränningsmotor kräver olja för att överleva, annars blir det både tokigt och tråkigt. Men vad händer om motorn inte har någon olja i sig då? Carwow bestämde sig för att testa och pinade en Ford Focus, en Honda Civic och en Peugeot 206 för att se vilken av dessa som klarade sig längst. Man tömde även ut kylvattnet och la sedan en sten på gaspedalen och lät bilarna varva sig själva tills de inte orkade längre. Eftersom ni alltid vill bli spoilade kan jag meddela att Hondan var den som klarade sig bäst i testet. Men titta på klippet ändå, det är ganska kul. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Peugeot rullar ut eldrivna minibussen e-Traveller
Kommer 23 mil på en laddning

Peugeot presenterar nu en eldriven version av minibussen Traveller och givetvis får den namnet e-Traveller. Den går att få i längderna 4,95 meter eller 5,30 meter lång. Man kan trycka in upp till åtta stycken personer och då ska man ändå kunna lasta 1500 liter om man har den långa versionen. Väljer man femsits ökar utrymmet till hela 3000 liter. Använder man bara de två främre sätena har man 4900 liter att fylla med skräp. Elmotorn ger 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går på sega 13,1 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 130 km/h. Under golvet sitter ett batteripack på 50 kWh och det tar slut först efter 23 mil. Har man en laddare på 100 kW ska man kunna få upp till 80 procents laddning på 30 minuter. En full laddning tar fem timmar med 11 kW och 7,5 timmar med 7,4 kW. Kör man sladd i vanligt vägguttag får man dock vänta hela 31 timmar innan batteriet är fullt om det var tomt. e-Traveller lanseras senare i år men vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Rykte Alfa Romeos eldrivna SUV kommer 2022
Kommer troligtvis bygga på PSA-plattform

Senare i år kommer Alfa Romeo att sluta tillverka modellen Giulietta och då har man endast två stycken kvar i utbudet - Giulia och Stelvio. Men det ska fyllas på med fler, bland annat en liten eldriven SUV. Nu sägs det att den ska dyka upp någon gång 2022. Det finns inte så mycket information kring denna än men det sägs att man kommer bygga den på samma bitar som PSA använder sig av, en koncern man slog ihop sig med i slutet av förra året. Där finns det i dagsläget redan flera eldrivna bilar, som exempelvis Opel Corsa-e och Peugeot e-2008. Nästa modell från Alfa Romeo blir den lilla suven Tonale som lanseras nästa år. Den kommer att erbjudas som laddhybrid. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Vägarbetare får nästan en flygande bordssåg över sig
Kör lugnt på vägarna!

Några som är extra utsatta i trafiken är vägarbetare, bärgningspersonal och andra som måste vara ute bland bilar och annat för att fixa saker så att vi kan köra. När de jobbar har de oftast tydliga skyltar som säger åt förbipasserande att sänka hastigheten och att köra lugnt, men detta är något som sällan respekteras. Här ser vi ett klipp från Ungern där en vägarbetare tillfälligt har stoppat en grå Peugeot eftersom det längre fram arbetas med vägen. Detta uppmärksammar inte en bakomvarande minibuss som i full fart dundrar in i släpet som är efter Peugeoten. På detta står en bordssåg som på grund av smällen flyger av och med en hårsmån missar vägarbetaren som står framför bilen. Han klarade sig utan skador, hur det gick för personerna i bilarna är oklart. Kör försiktigt i trafiken! Tumnagel
32.3°
+
Bobby Green
0

Opel Mokka kommer som ren elbil
Här är första teasern

Opel börjar nu teasa nästa generation av modellen Mokka och en av de största nyheterna är att bilen kommer att erbjudas med ren eldrift. Den väntas baseras på EMP1-plattformen som även nya Corsa och Peugeot 208, 2008 och Citroën DS3 Crossback gör. Mokka-e som den tros heta får troligtvis samma drivlina som Corsa-e vilket innebär 136 hästar, 260 newtonmeter, batteripack på 50 kWh och räckvidd på runt 33 mil. Produktionen väntas dra igång i slutet av året med leverans av de första exemplaren nästa vår. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Pigg Peugeot 207 med sinnessjukt motorljud
Hej vad det går!

På Leadfoot Festival som anordnades i februari deltog den här Peugeot 207. Men det är inte den aggressiva karossen eller fläskiga bakvingen som får den här bilen att sticka ut, utan motorljudet. Lyssna bara, och njut. V6:a på 3,5 liter hämtad från en Formula Renault-bil. 450 hästar vid 8500 varv, fyrhjulsdrift, sexväxlad låda och 0-100 km/h på 2,6 sekunder. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

En Porsche Boxster som shooting brake
Bjuder på lite bättre bagageutrymme

För ett tag sedan började det bubbla upp bilder på en Porsche Boxster 986 som var på väg att bli ombyggd till en shooting brake-version med 997 GT3-front, sidorutor från 996 och 991-baklysen. Det visade sig att Van Thull Development låg bakom bygget, och nu är det klart. I alla fall på utsidan, insidan kvarstår. Här har man alltså blandat hej vilt bland delar och byggt något helt unikt, som i mina ögon faktiskt fungerar ganska så bra. Allt är specialbyggt men bakluckan har man faktiskt snott från en Peugeot-modell. Vad tycks? Visa det här inlägget på Instagram Porsche Boxster 986 Shooting Brake #Porsche #PorscheBoxster #Boxster #PorscheShootingBrake #ShootingBrakeProject #ShootingBrake #InstaPorsche #PorscheLove #Porsche_Purists #GermanCars #SportsCar #CarPorn #CarInstagram #InstaCar #CustomBuild #Fontys #FontysAutomotive Ett inlägg delat av van Thull Development (@vanthulldevelopment) 11 Dec 2019 kl. 11:42 PST Tumnagel
32.8°
+
Bobby Green
0

DrivingElectric testkör Peugeot e-208
Så här tycker de om elbilen

DrivingElectric har nu gjort en ordentlig provkörning av Peugeot e-208 och enligt dem är den både rolig att köra och ett smart köp om man är ute efter en elbil. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Peugeot 208 har utsetts till Årets Bil 2020
Gratulerar!

En jury som består av av 60 stycken europeiska motorjournalister har nu bestämt vilken som blir Årets Bil 2020 och utmärkelsen gick i år till nya Peugeot 208. Modellen hyllas bland annat för sin design, sin teknik och för att den erbjuds både med förbränningsmotorer och som ren elbil. 110.000 kunder i Europa ska ha beställt en ny Peugeot 208. Bilen kostar från 159.900 kronor, elversionen e-208 börjar på 359.900 kronor. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nu är flaggskeppet DS 9 presenterat
Baseras på Peugeot 508 L

DS Automobiles presenterar nu flaggskeppet DS 9. Det är absolut ingen ny bil utan mer en snofsigare variant av Peugeot 508 L. Världspremiär blir det på mässan i Genève nästa månad. Bilen är fullproppad med lullull och teknik och bland grejerna hittar vi Active Scan Suspension, uppvärmda och kylda säten med massage, parkeringshjälp, Night Vision, autobroms, döda vinkeln-varnare och självkörande hjälpmedel i nivå 2. Ljudsystemet är ett Focal Electra. Under huven erbjuds en ny E-Tense-drivlina vilket innebär laddhybrid-teknik. Den kombinerar en turbomatad bensinfyra med en elmotor vilket ger en sammanlagd effekt på 230 hästar. På bara el ska man kunna köra upp till fem mil. Efter lansering kommer det att dyka upp två stycken versioner till på drivlinan med 250 hästar och framhjulsdrift och 360 hästar och fyrhjulsdrift. Vad DS 9 kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

DS Automobiles teasar ny modell
Kan vara flaggskeppet DS9

DS Automobiles kommer att ta med sig en ny konceptbil och en ny produktionsbil till Genève och nu får vi en första titt på dessa. Produktionsbilen kan vara det nya flaggskeppet DS9 och konceptbilen troligtvis något eldrivet eftersom man säger så här om den: "The concept is particularly sophisticated and technically advanced to portray the beginning of a new era". DS9, eller vad det nu är man ska visa, har Facebook-premiär den 24 februari. #DSautomobiles will introduce its new creation from an iconic location on 24/02/20, and you can follow the reveal online: https://t.co/3u1n7soICF pic.twitter.com/ngQqJj8pvk— DS Automobiles (@DS_Official) February 20, 2020 Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagens släpper prislappen på sin elbil ID.3
Priset börjar under 410.000 kronor

Volkswagen är äntligen på gång med en "riktig" elbil och det är många som ser fram mot denna. Bilen heter ID.3 och är ungefär lika stor som en Golf. Man har kunnat förhandsboka en bil men några priser har inte kommunicerats tidigare. Nu har man gått ut med ett från-pris och berättat mer om de olika versionerna som kommer att komma. Obs! Detta gäller första versionen av bilen. VW har lovat en version med prislapp under 350.000 kronor, men när den kommer att komma är väldigt oklart. Så just nu är det detta som gäller. Tack Mr_Koolaid! Alla tre versioner kommer att ha ett batteri på 58 kWh och en räckvidd på 420 km. Elmotorn är på 204 hästkrafter och 0-100 ska gå på 7,5 sekunder. Alla har stöd för 100 kW-laddare. Man kommer under det första året att kunna ladda bilen gratis med VWs tjänst We Charge där Ionity ingår, dock max 2000 kWh. Volkswagen-kunders pris hos Ionity är inte fastställt ännu, men för Mercedes-kunder kommer det att kosta 3,10 kronor per kWh så detta är värt dryga 6000 kronor. De tre versioner som kommer till en början är alla specialversioner och kallas för ID.3 1st. Billigast (alltså under 410.000 kronor) kommer den version som bara heter ID.3 1st att vara. I den får man med på köpet navigation, lättmetallfälgar 18 tum, parkeringssensorer fram och bak, LED-strålkastare, klimatanläggning, adaptiv farthållare, ACC, hastighetsbegränsare, nödbromsassistent, Front Assist, filhållningsassistent, Lane Assist, elektriska och uppvärmbara ytterbackspeglar, multifunktionsratt, infotainmentskärm 10 tum och keyless start. ID.3 1st Plus (pris ej klart) har förutom det ovan 19-tumsfälgar, backkamera, USB-c-uttag, LED Matrix-strålkastare, och LED-bakljus. ID.3 Max (pris ej klart) har förutom det ovan 20-tumsfälgar, panoramatak, elinställbara komfortstolar och Side assist. Fyra färger kommer att gå att välja mellan. Som ni ser på bilderna nedan kommer inredningen också att skilja sig mellan versionerna. Eftersom det inte är superstora saker som skiljer mellan versionerna lär inte prisskillnaderna inte bli så stora. Jag provade att lägga till det ovan på en vanlig golf och det kostade som följer (ca = min uppskattning): - större fälgar (ca 6000 kr), backkamera (3400 kr), USB-c-uttag (oklart), LED Matrix-strålkastare (21.000 kr), och LED-bakljus. (ca 5000 kr), ännu större fälgar (ca 6000 kr) panoramatak (11.600 kr), elinställbara komfortstolar (ca 6500 kr) och Side assist (6600 kr). Räkna alltså med cirka 35.000 extra för plus och 65.000 extra för max. Lite prisjämförelser med andra elbilar: - Renault Zoe - från 354.990 kr - 52 kWh - 6826 kr/kWh - Peugeot e-208 - från 359.900 kr (lanseringspris, ord. pris 419.900 kr) - 50 kWh - 7198 kr/kWh (ord. pris 8398 kr/kWh) - Nissan Leaf - från 397.000 kr - 40 kWh-batteri - 9925 kr/kWh - Peugeot e-2008 - från 399.900 kr (lanseringspris, ord. pris 459.900 kr) - 50 kWh - 7998 kr/kWh (ord. pris 9198 kr/kWh) - VW ID.3 - från 410.000 kr - 58 kWh - 7068 kr/kWh - BMW i3 - från 419.200 kr - 42 kWh - 9980 kr/kWh - Kia e-Soul - från 437.900 kr - 64 kWh - 6842 kr/kWh - Nissan Leaf - från 461.500 - 62 kWh - 7 443 kr/kWh - Kia e-Niro - från 481.900 kr - 64 kWh - 7529 kr/kWh - Tesla Model 3 - från 549.900 kr - 50 kWh - 10998 kr/kWh Uppdatering: Vi har sedan publicering uppdaterat priset på Renault Zoe och batteristorleken på Tesla Model 3. Tack Lars! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0
2019

Taxi-stylad Peugeot 406 till salu
Lek att du är Daniel Morales

Huvudpersonen i Taxi-filmerna har alltid varit den vita Peugeoten. De första filmerna hade en 406 och sedan blev det 407. I Taxi 2 kör Daniel som han kallas runt med en faceliftad 406 och en replika av denna bil ligger nu uppe till försäljning för 3500 dollar på en rysk sida. Bilen har 28.000 mil på mätaren och under huven sitter en bensinfyra på 1,8 liter och 120 hästar. Lite mindre alltså än vad exemplaret i filmen hade, där satt det nämligen en V6:a på 2,9 liter och 210 hästar. Ingen värsting det heller men lite vassare. Motorljudet tog man dock från rallybilen Peugeot 306 Gti Evo 2 som har en 2-liters fyra på 280 hästar. Utseendet på kopian verkar man i alla fall ha fått till rätt. Du hittar bilen på länken nedan. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Uppföljaren till Citroën C4 Cactus kommer erbjudas med eldrift
Presenteras nästa år

Linda Jackson som är vd för Citroën har bekräftat för AutoNews att det nästa år kommer att presenteras en eldriven version av modellen C4 Cactus. Den kommer att baseras på en förlängd version av PSA-gruppens CMP-plattform som Peugeot och Opel använder till sina småbilar och kompakta suvar. Vi får inte reda på vad den nya elbilen kommer att bjuda på och det kan hända att man inte ens kallar den för Cactus. En annan sak Linda nämnde var att så länge folk kommer att köpa dieselbilar kommer Citroën att tillverka dem. Alla bilar från tillverkaren kommer dock att elektrifieras i någon form 2025 och man börjar nästa år då varje ny modell som presenteras kommer att erbjudas som laddhybrid eller som ren elbil. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

C5 Aircross nu som laddhybrid
Citroëns första i kategorin

Nu får även Citroën ta del av hybridplattformen PSA erbjuder till Peugeot 508 och 3008 då man har monterat in denna i modellen C5 Aircross. Men det handlar inte om Hybrid4-systemet med elektrisk fyrhjulsdrift och 300 hästar utan om en mildare version som endast driver på framhjulen och som har 225 hästar och 320 newtonmeter. En bensinfyra med turbo på 1,6 liter är sammankopplad med en elmotor och en åttastegad automatlåda. Batteripacket är på 13,2 kWh och det gör att man enligt WLTP ska kunna ta sig fem mil på bara el. Att ladda tar under två timmar med en laddbox på 32A. Bilen kostar från 39.950 euro och de första leveranserna ska ske i mitten av nästa år. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

PSA och FCA går samman
Blir världens fjärde största fordonstillverkare

Det har pratats om det i över tio års tid men nu verkar det äntligen vara klart - PSA (Peugeot Société Anonyme) och FCA (Fiat Chrysler Automobiles) går samman och bildar därmed världens fjärde största fordonstillverkare. Det blir en så kallad 50-50-fusion värd runt 50 miljarder dollar med en årlig försäljning på omkring 8,7 miljoner fordon. En bindande avsiktsförklaring ska tas fram de kommande veckorna. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Dessa bilar är nominerade till European Car Of The Year
35 stycken modeller är med

Nu tillkännages vilka bilmodeller som har nominerats till årets upplaga av utmärkelsen European Car of the Year. Det handlar om 35 stycken olika bilar och den 25 november ska juryn slimma ner dessa till sju. Vinnaren kommer att utses den 2 mars nästa år på bilmässan i Genève. Förra året vann Jaguar I-Pace. De nominerade är: Audi E-Tron BMW 1-Series BMW Z4 BMW X6 BMW X7 DS3 Crossback Ferrari F8 Tributo Ford Puma Kia e-Soul Mazda3 Mazda CX-30 Mercedes-Benz CLA Mercedes-Benz EQC Mercedes-Benz GLB Mercedes-Benz GLS Nissan Juke Opel/Vauxhall Corsa Peugeot 208 Porsche 911 Porsche Taycan Range Rover Evoque Renault Captur Renault Clio Renault Zoe Skoda Kamiq Skoda Scala SsangYong Korando Subaru Forester Tesla Model 3 Toyota Camry Toyota Corolla Toyota RAV4 Toyota GR Supra Volkswagen Golf Volkswagen T-Cross Vilken tycker du ska ta hem tävlingen? Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa Uniti 1
Prislappen blir 224.000 kronor

Den svenska, eller numera svensk-engelska, bilen Uniti 1 är äntligen på gång på riktigt. Bilen har gått att förboka tidigare men nu öppnar man upp för beställningar på riktigt. Prislappen blir alltså 224.000 kronor och med 56.000 kronors miljöbonus blir kostnaden i slutändan 168.000 kronor. Det är dock med det lilla batteriet och utan en del utrustning som man kanske förväntar sig i en bil i dag. Bilen är tänkt för stan och har plats för tre personer. Föraren sitter ensam i mitten och det borde alltså ge en rätt skön övervy. Två personer till kan sitta bakom. Utsidan är helt klart annorlunda och beskrivs av Uniti själva som graciös, jag har inte riktigt bestämt mig. Vad tycker ni? Tre färger kommer att gå att få, scandium-metallic", grafit och titanium. På insidan finns det alltså plats för tre personer och placeringen av de tre sätena ska ge väldigt bra benutrymme, trots att bilen är så liten. Panoramataket är elektrokromatiskt och man kan alltså styra hur mycket ljus man vill ha in i kupén. När bilen parkeras sätts taket i mörkaste läget så att den inte ska bli onödigt varm och en massa AC ska behövas. Antalet fysiska knappar har man försökt hålla till ett minimum och man har försökt få en "smartphone-liknande känsla". Den speciella ratten som fanns i en av prototyperna är borta och ratten är numera rätt normal. I skärmen i mitten ser man räckvidd, hastighet och liknande. Till vänster finns en skärm för navigering och knappar för varningsblinkers, boost och backkamera. Till höger finns en skärm för Spotify etcetera och knappar för back, neutral och drive. Själva systemet bygger på Android Automotive så ett gäng appar som Google Maps, Waze etcetera kommer att kunna köras och man kommer att kunna styra värme och liknande med Google Assistent. Bilen kan uppdateras over-the-air. Bilen låses upp med Uniti-appen i mobilen. Bilen är alltså gjord för stan och har en motor på 68 hästar och ett vrid på 85 Nm. Det är alltså inget fartmonster, men noll till femtio går på 4,1 sekunder, noll till hundra går på 9,9 sekunder och toppfarten är 120 km/h. Två olika batterier finns, ett på 12 kWh och ett på 24 kWh. Med det största får man en räckvidd på 300 km vilket är rätt imponerande. Anledningen till den långa räckvidden trots det rätt lilla batteriet är bland annat att bilen bara väger 600 kilo. Effektiviteten ligger på 8,0 kWh/100 km. Det lilla batteriet har halva räckvidden och är det som ingår för 224.000 kronor. Vill man ha det större batteriet får man betala rätt svettiga 359.000 kronor, för de pengarna får man en Renault Zoe eller Peugeot e-208. Extra kostar också snabbladdning men då får man 80 procent på 17 minuter om man kör 50 kW CCS-laddare. Obs! Pressmeddelandet sa att priset med stora batteriet var 359.000 kronor vilket inte stämde. Man får lägga till 35.000 kronor för det stora batteriet och priset blir alltså 259.000 kronor och inget annat. På tillbehörslistan står saker som inte brukar stå på tillbehörslistan utan vara standard. Här hittar vi A/C, uppvärmt förarsäte och snabbladdning. Räkna alltså med några tusenlappar till. Beställer man nu kommer man att få sin bil någongång i sommar. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Peugeot e-208 blir din för 359.900 kronor
Just nu lanseringspris

I februari presenterade Peugeot helt nya 208 och det som kanske är mest intressant med modellen är att den kommer som ren elbil - e-208. Nu får vi reda på vad den kommer att kosta. Man börjar med ett attraktivare lanseringspris och det gör att du får en bil från 359.900 kronor. Det ordinarie priset är annars 419.900 kronor. För slanten får du versionen man kallar för Active och som inte innehåller så värst mycket prylar. Sen heter utrustningsnivåerna Allure, GT-Line och slutligen GT. Hoppet mellan alla är 20.000 kronor och vad som ingår hittar ni på länken nedan. e-208 erbjuds endast med fyra dörrar och tar sig 34 mil på en laddning enligt WLTP. Man kan snabbladda med 100 kW och får då upp till 80 procent på 30 minuter. Som ni säkert redan vet så är modellen syskonbil med Opel Corsa-e som ni kan läsa mer om nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Lyssna på Peugeot 905
Det var allt

Nej, en Peugeot 308 SW har inget fräsigt motorljud, men det har däremot Peugeot 905. Det är en Le Mans-prototyp med en 3,5 liter stor V10:a utan överladdning i sig. Den låter trevligt, mycket trevligt. Lyssna här ovan så förstår ni själva. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Peugeot e-208 kommer att kosta runt 360.000 kronor
Svenska priser är strax klara

En tipsare till Teknikens Värld säger sig ha fått uppgifter på vad helt eldrivna Peugeot e-208 kommer att kosta. Priset sägs börja på 359.900 kronor och då får man versionen som kallas för Active. Sen finns Allure för 379.900, GT-Line för 399.900 och GT för 419.900 kronor. De olika nivåerna beror på utrustningen men under skalet är det samma hos alla. Elmotorn ger 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 50 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig 34 mil (WLTP). Preliminär leveranstid för de första kunderna sägs vara mars nästa år. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Svenska priser på Citroën och Peugeots laddhybrider
Lanseras nu i höst

Nu ska de första laddhybriderna från Peugeot och Citroën lanseras i Sverige och därmed får vi priserna på dessa. Först ut är DS 7 Crossback E-Tense, Peugeot 3008 SUV, Peugeot 508 och Peugeot 508 SW - alla med sladd. DS 7 Crossback E-Tense har fyrhjulsdrift, 300 hästar, drar 0,14 liter per mil och ska ta sig 5,8 mil på bara el. Priset för denna startar på 479.900 kronor och den går att beställa nu. Förmånsbeloppet landar på från 1391 kronor i månaden. Därefter lanseras Peugeoterna. 3008 SUV kostar från 429.900 kronor, 508 från 444.900 och 508 SW från 449.900 kronor. Under hösten kommer även de rena elbilarna DS 3 Crossback E-Tense och Peugeot e-208 att lanseras men några priser har vi inte där än tyvärr. Nästa vår kommer e-2008 som blir Peugeots första helt elektriska SUV. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida