m

Rivian får in ytterligare en säck med kosing
2,65 miljarder dollar till

Det krävs en hel del pengar om man vill dra igång en ny elbilstillverkare. Rivian är duktiga på att få in investeringar och nu har det skett igen. Ytterligare 2,65 miljarder dollar har plöjts in och bakom pengarna står flera tidigare investerare, T. Rowe Price Associates, Fidelity Management and Research Company, Amazon’s Climate Pledge Fund, Coatue och D1 Capital Partners. Rivians vd RJ Scaringe säger följande: "This is a critical year for us as we are launching the R1T, the R1S and the Amazon commercial delivery vehicles. The support and confidence of our investors enables us to remain focused on these launches while simultaneously scaling our business for our next stage of growth." Rivians modeller R1T (pickup) och R1S (SUV) ska börja tillverkas nu i sommar. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Över 100.000 beställningar av Lordstowns eldrivna pickup
Tillverkningen drar igång i september

Lordstown Motors meddelar nu att de passerat över 100.000 stycken förhandsbeställningar av den helt eldrivna pickupen Endurance. Reservationen är inte bindande så därför kanske en del hoppar på tåget bara för att, men det visar ju samtidigt att detta är något folket vill ha. Många av beställningarna kommer från företag som vill bredda sin flotta med elbilar och den genomsnittliga beställningen här ligger på 600 stycken bilar. Steve Burns som är CEO för Lordstown Motors säger följande: "Receiving 100,000 pre-orders from commercial fleets for a truck like the Endurance is unprecedented in automotive history. Adding in the interest we have from federal, state, municipal and military fleets on top of that, I think you can see why we feel that we are about to revolutionize the pickup truck industry." Endurance ska ha 600 hästar sammanlagt från sina fyra stycken navmotorer och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 40 mil. Bilen får även dra upp till 3,4 ton efter sig. Produktionen ska dra igång i september och prislappen börjar på 52.500 dollar. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Ny smygtitt på Fiskers pickup
Har fått en annan design

Henrik Fisker har delat med sig av en ny rendering på den kommande eldrivna pickupen som sägs få namnet Alaska. Den har dock en helt annan design än den rendering vi fick för snart ett år sedan, så det verkar hända grejer med utseendet. Och Henrik lovar att slutresultatet kommer att bli "way more radical" än det vi ser här så linjerna lär ändras ytterligare innan bilen presenteras, när nu det kan bli. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0
2020

Det här måste vara den mest ultimata pickupen
Doug spanar in en Unimog U500

Den här skapelsen är just nu till salu på Dougs budsajt så han passade på att ta sig en närmare titt på den innan den försvinner iväg till sin nya ägare. En riktigt fet pickis som hade varit perfekt att ta till ÅVC. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Mer om Rinspeed Bedouin
Den knasiga Porsche-pickupen

Rinspeed har alltid byggt tokiga konceptbilar och Bedouin är sannerligen en av dem. Den tog man fram för 17 år sedan och det är en Porsche 996 som fått ryggsäck och ett pickupflak. Insidan var ju också självklart urballad men det var utsidan som gav mest reaktioner. I det här nya klippet får vi bekanta oss lite mer med skapelsen. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Lordstown har varit ute och testat sin skateboardplattform
Så ser Endurance ut under skalet

Nästa år är planen att Lordstown Motors ska börja tillverka sin eldrivna pickup Endurance. Innan dess måste såklart mängder av tester genomföras. För tillfället har man tagit fram ett gäng Alpha-prototyper för att kunna testa bilens chassi på olika vis. Här får vi se när man är ute och kör med det som är grunden - skateboardplattformen. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Henrik Fisker har börjat designa nästa bil
Lovar att den blir "radical"

Henrik Fisker skickade nyligen ut följande bild på Twitter och berättade att han börjat designa sin nästa bil. Han säger att den kommer att bli "radical" men vad det rör sig om för biltyp vet vi inte än. Suven Ocean har inte börjat tillverkas än och de övriga modellerna vi vet att tillverkaren har på gång är en sportig crossover, en supersportig sedan-modell och en pickup. Om denna bild visar lite av någon av dessa är oklart. Ocean i produktionsform ska ha premiär på Los Angeles Auto Show i maj nästa år. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Det här är Bollinger B1 och B2 i produktionsutförande
Får uppdaterad design och större frunk

Bollinger Motors kantiga eldrivna bilar presenteras nu i produktionsutförande. B1 heter suven och B2 är pickupen och de båda är väldigt lika designmässigt. Det som har förändrats är att man på suven har höjt midjelinjen en aning samtidigt som B-stolpen flyttats framåt för att göra det enklare att komma in i baksätet. Sidorutorna var tidigare såna man sköt åt sidorna men dessa är nu ersatta med vanliga, handvevade (!), diton. Alla glasytor är nu högre än tidigare vilket ska ge bättre sikt åt alla håll. Fronten har ändrats så att en mindre kylare räcker vilket i sin tur har gjort att frunkens storlek har ökat. Både strålkastarna och baklamporna har även flyttat mer ut åt sidorna. Pickupen får liknande förändringar men det största gällande den är att flaket nu är frånskilt från förarhytten vilket gör det enklare att byta ut mot något annat - typ ett skåp. Oavsett vilken du köper så får du dubbla elmotorer som tillsammans genererar 623 hästar och 906 newtonmeter i vrid. De får sin kraft från ett batteripack på 142 kWh som ska ge en räckvidd på över 32,2 mil. 0-100 km/h ska gå på runt 4,5 sekunder. Frånpriset kommer att ligga på 125.000 dollar. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Eldriven skateboardplattform förvandlar din klassiska bil
Välj vilken kaross som ska monteras ovanpå

Förra våren skrev vi om Zero Labs och deras klassiska Ford Bronco som de byggt om till eldrift. Nu presenterar de en så kallad skateboardplattform som designats speciellt för den som vill ha en eldriven bas och sedan en klassisk kaross ovanpå på denna. Fokus ligger initialt på gamla terrängbilar men man ska även kunna göra detta med muskelbilar, pickuper och sportbilar. Plattformen har ett batteripack på antingen 85 eller 100 kWh. Det förstnämnda ska ge en räckvidd på 32,1 mil och det större 37,8 mil. Det finns ett återvinningssystem för bromskraften och elmotorn som ger 300 hästar och 330 newtonmeter i vrid är monterad baktill. Man kan självklart få fyrhjulsdrift genom att lägga till ytterligare en sådan motor på framaxeln. På tillvalslistan finns även luftfjädring och bromsar från Brembo. Tillverkningen av Classic Electric Platform ska dra igång nästa år men fortfarande vet vi inget om den kanske viktigaste biten - prislappen. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Nikola överger den eldrivna pickupen Badger
De som betalat handpenning ska få pengarna tillbaka

Det verkar som att Nikola Motor Company inte kommer att skeppa några exemplar av den eldrivna pickupen. I september stod det klart att företaget gått samman med General Motors som skulle stå för tillverkningen av modellen som heter Badger. Men bara några veckor efter detta avgick Nikolas vd efter att det dykt upp massa snack om att de var lurendrejare. Det senaste är nu att man släppt en MOU (memorandum of understanding) tillsammans med General Motors som "supersedes and replaces the transaction announced on September 8, 2020". General Motors kommer alltså inte att tillverka bilen och något samarbete kring denna kommer inte att bli av. Om någon annan tillverkare skulle vara sugen är det fritt fram, men annars lär det inte bli något av Badger. Alla som har lagt en deposition ska få sina pengar tillbaka. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Doug spanar in RAM 1500 TRX
712 hästar kan vara bra om man jobbar med väldigt tunga stenar

I augusti rullade RAM ut pickupen 1500 TRX. Den här är inte helt oväntat en direkt konkurrent till Fords F-150 Raptor. TRX = T-Rex = Tyrannosaurus Rex. Ett djur som alltså enkelt knäcker en Raptor. Lite sån där kul amerikansk humor. 1500 TRX har Hellcat-motor under skalet vilket innebär V8:a på 6,2 liter, kompressor och som sagt 712 hästar. Doug DeMuro har spanat in skapelsen och sett vad det är man får om man köper en sån här. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Doug spanar in nya Ford F-150
Har fällbar växelväljare

I det här klippet går Doug igenom alla detaljer och kuligheter som nya Ford F-150 bjuder på. Och den har en hel del smarta lösningar - som exempelvis den fällbara växelväljaren som gör att du får mer yta att jobba på när du gå in i "kontors-mode". Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Nu kan du bygga din Rivian R1S och R1T online
Lek loss med konfiguratorn

För två veckor sedan fick vi reda på vad Rivians kommande modeller ska kosta och nu har man dragit igång konfiguratorn för pickupen R1T och för suven R1S. Först att lanseras är R1T Launch Edition som kommer i juni nästa år men denna är redan färdigspecad och går inte att ändra något på. Efter det kommer R1S Launch Edition att släppas i augusti. Bland bilderna ser ni hur jag har specat "mina" bilar. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Rivian presenterar priserna för R1T och R1S
Kostar från 67.500 dollar

Nu berättar Rivian mer om de kommande modellerna R1T och R1S. Den 16 november kommer de som förhandsbokat att få tillgång till konfiguratorn online och kan börja speca sin bil. Den 23 november öppnar möjligheten för alla. Priset kommer att börja på 67.500 dollar för pickupen R1T och 70.000 dollar för suven R1S. Dessa instegsversioner kommer dock inte att lanseras förrän i början av 2022. Först ut är Launch Edition som kommer att levereras i juni nästa år om du valt en R1T och i augusti nästa år om du valt en R1S. Dessa kostar istället 75.000 dollar respektive 77.500 dollar. R1T blir då den första eldrivna pickupen på marknaden och räckvidden enligt den amerikanska körcykeln EPA ska ligga på runt 48 mil. Om man kommer att kunna köpa Rivians modeller i Sverige är fortfarande oklart. Läs mer om bilarna på länken nedan. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Nu är Rezvanis monster-pickis här
Hercules 6x6 bjuder på upp till 1318 hästar

Ibland kan man behöva köra riktigt stora stenar och då är det bra att ha ett fordon som klarar av uppdraget. Rezvani Motors senaste modell Hercules 6x6 gör troligtvis det. Den kostar från 225.000 dollar men för den slanten får du bara en V6:a på 3,6 liter som ger 289 hästar. Det finns även en dieselsexa på 3,0 liter som ger 260 hästar. Dessa är dock alldeles för fjuttiga för den här typen av bil. Det finns också en SRT-V8:a på 6,4 liter som ger 507 hästar och vill du ha den får du slänga upp ytterligare 40.000 dollar. Men det räcker liksom inte heller riktigt. Så den du ska köpa är versionen med en kompressormatad V8:a på sju liter som ger hela 1318 hästar och 1341 newtonmeter i vrid. Det är det enda rimliga i det här fallet. Men den kostar 249.000 dollar - extra! De klenare motoralternativen går att få med antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Värstingen går dock endast att få med samma åttastegade automat som återfinns i Ram 1500 RX. Drivningen sker på alla sex hjulen men du kan även välja mellan 6x2, 6x4 eller 6x6 när du kör. Bilen baseras på Jeep Gladiator men den har förlängts rejält och mäter nu 6,2 meter på längden för att få plats med de dubbla bakhjulen och ett flak som mäter 2,43 meter. Bilens bredd ligger på 2,15 meter och den är 2 meter hög. Den rullar på 37 tum stora offroad-hjul och innanför dessa sitter åttakolvsok som greppar 400 millimeter stora bromsskivor. Den som verkligen vill sticka ut köper Military Edition som ger dig kevlarskydd, skottsäkert glas, punkteringsfria däck, självläkande bränsletank, skydd mot explosioner undertill och möjligheten att stå emot EMP-attacker. Den här har även förstärkt fjädring, elektriska dörrhandtag och möjligheten att skicka ut en rökridå. Som om inte det vore nog får man även ett night vision-system, intercom, gasmasker, första hjälpen-prylar och lampor som kan blända fienden. För den här militärversionen får du betala 325.000 dollar. Bygg din version på länken nedan. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Uppdaterad version av Cybertruck ska visas i slutet av året
Ska vara godkänd för allmän väg

Det har nu gått ett år sedan Tesla presenterade den enorma pickupen Cybertruck. Om ungefär en månad kommer en uppdaterad version som ska vara godkänd för allmän väg att visas upp. Den kommer att vara något mindre i formatet men lovar att ha samma design som det man visat tidigare och att den ska även vara förbättrad på många punkter. Tillverkningen ska dra igång i Texas nästa år. Tumnagel
32.6°
+
Bobby Green
0

Rezvani släpper ny teasarbild på Hercules 6×6
"The God Of All Trucks"

Rezvanis nästa projekt är Hercules 6×6 som man nu släpper ytterligare en teaserbild på. Den sexhjuliga pickupen benämns som "The God Of All Trucks" och den sägs vara den mest kraftfulla sexhjuliga pickisen på jorden. Premiär ska enligt uppgift ske om några veckor. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Lordstown Endurance har dragkamp med en Ford F-150
På vått gräs

Amerikaner gillar dragkamp och speciellt då mellan två stycken pickuper. Nu har Lordstown Motors gjort just detta med deras eldrivna pickup Endurance och motståndaren är bästsäljaren Ford F-150. Det här testet gjordes för att demonstrera greppet Endurance har men eftersom den verkar tjuvstarta lite i klippet kanske den fick lite fördel ändå. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - den eldrivna Hummern
Världens första eldrivna super-pickup

Eldrivna versioner av den klassiska bilmodellen Hummer har funnits i många år. Dock har det då handlat om såna där små saker i plast som barnen åker omkring i. Nu presenteras även en version för vuxna, och den benämns som världens första eldrivna super-pickup. Tumnagel
50.6°
+
Bobby Green
0

Tuffa tester med Ford F-150 PowerBoost Hybrid
Börjar säljas i höst

För första gången någonsin kommer Fords populära pickup F-150 att elektrifieras. Man börjar med en hybrid och här får vi se den genomgå ett gäng tuffa tester. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Toktrimmad pickis exploderar under dyno-test
Som tur var skadades ingen

En del gasar tills det rasar och det var precis det som inträffade här. Ett företag som heter Industrial Injection Diesel Performance körde sin trimmade diesel-pickup på dynon och målet var att visa upp siffror på omkring 3000 hästar. Man lyckades nå 2920 hästar men ville passera 3000 så man hängde i ett ännu större lustgas-system. Det blev för mycket för motorn som till slut exploderade och flög ur bilen. Som tur var skadades ingen, vilket känns rätt otroligt. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Rivian R1T får dra upp till 4990 kilo
Men då halveras räckvidden

Rivian har nyligen varit ute med pickupen Rivian R1T och hårdtestat dragkapaciteten i det varma klimatet. Temperaturen var som max plus 47,8 grader. Bilen får dra upp till 4990 kilo och detta testade man bland annat på vägsnittet Arizona State Route 68 och Davis Dam Grade. Maxar man vikten på kroken påverkas som väntat räckvidden en hel del och i testerna halverades denna. Pickupens maximala räckvidd är 64,4 mil vilket alltså skulle resultera i 32,2 mil om du lastar fullt. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

General Motors presenterar elmotorfamiljen Ultium
Cadillac Lyriq blir först ut att använda

Ultium är namnet på General Motors nya familj med elektriska drivlinor. Dessa kommer att vara det som erbjuds i nästa generation av elbilar från tillverkaren och produktionsversionen av Cadillac Lyriq blir den första att använda sig av grejerna. Även den eldrivna Hummern får Ultium-prylar i sig. Drivlinorna kommer att erbjudas i både småbilar till större pickups och finns med framhjulsdrift, bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Allt är fortfarande under utveckling och inga specifikationer har släppts än. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Ford börjar teasa eldrivna F-150
Har dubbla elmotorer och över 450 hästar

Att en eldriven version av Fords pickup F-150 är på gång har vi vetat länge och nu börjar tillverkaren teasa modellen. Än så länge är den förpackad i en vanlig F-150 men testerna pågår för fullt. Teaserbilden ovan visar dock dess riktiga ansikte. Bilen kommer bland annat att ha två stycken elmotorer som tillsammans genererar över 450 hästar. Det här kommer att bli den snabbast accelererande versionen av F-150 och den ska klara av att dra tunga släp efter sig. Ford säger även att den kommer att få en "enorm" frunk där fram och att den kommer kunna ta emot over-the-air-uppdateringar. Lansering kommer att ske någon gång 2022. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Rivian har börjat bygga förserie-versioner av R1T
Lansering ska ske i juni nästa år

Rivian har fortfarande som mål att lansera den eldrivna pickupen R1T i juni nästa år. Nu ska tillverkningen av förserie-versioner av den dragit igång. Just nu är det mycket människor som monterar ihop bilarna, i framtiden kommer dock robotar ta över mycket av arbetet. Suven R1S ska lanseras i augusti nästa år. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

General Motors och Nikola Motors ingår partnerskap
GM kommer att tillverka eldrivna pickupen Badger

Nu står det klart att General Motors har köpt aktieandelar i elbilsföretaget Nikola Motors för två miljarder dollar. Därmed äger man 11 procent av Nikola och det första man kommer att göra är att ta hand om tillverkningen av den eldrivna pickupen Badger. Den kommer att få GM:s Ultium-batterier och bränslecellstekniken Hydrotec. För Nikola Motors sägs det här innebära att man sparar mer än fyra miljarder dollar i kostnader för batterier och drivlinor över en tioårsperiod. Nikola kommer ansvara för försäljningen och marknadsföringen av modellen som ska börja tillverkas i slutet av 2022. Badger har världspremiär på Nikola World 2020 i december. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Klassiska Bubblan - fast 40 procent större
Coolt bygge!

Familjen Tupper älskar sin lilla Volkswagen Bubbla cabriolet från 1959. För att spexa till det lite bestämde de sig för att bygga en replika av den, fast 50 procent större. Den skulle dock bli för stor för vägen och olaglig, så de fick nöja sig med 40 procent istället. Resultatet blev trots detta rätt så maffigt och en riktig nackvridare när de är ute och kör. Kopian är baserad på en Dodge-pickup och har en Hemi-V8:a på 5,7 liter under skalet. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Bollinger Motors visar transportbilen Deliver-E
Ska börja tillverkas 2022

Vi har tidigare sett de eldrivna modellerna B1 och B2 från företaget Bollinger Motors. Den förstnämnda är en SUV och den andra en pickup. Nu visar man renderingar på Deliver-E som är en stor skåpbil avsedd för transporter av olika saker. Den här ska erbjuda batteripack från 70 till 210 kWh beroende på hur mycket räckvidd man kan tänkas behöva. Skåpbilen är än så länge bara ett koncept men om allt går vägen ska den komma i produktion 2022. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Flaklock med solceller för att ladda den eldrivna pickupen
Eller bara för att lagra el

Fler och fler eldrivna pickuper är på gång och för att ge dessa lite extra räckvidd har företaget Worksport tagit fram ett flakskydd med solceller på. Än så länge finns det ingen eldriven pickis på marknaden men när det väl gör det ska alltså ett sånt här lock kunna leverera mellan 25-30 procent av den laddning en genomsnittlig pendlare behöver. Givetvis kan man även smacka på locket på en vanlig pickup och då lagras istället elen i flera mindre batteribanker. Dessa är löstagbara och ska kunna fungera som batteripack till eldrivna maskiner och liknande. Locket är just nu bara på designstadiet och man söker efter investerare för att göra verklighet av det hela. Målet är att kunna lansera inom ett till två år om någon med massa kosing hakar på tåget. Tumnagel
48.7°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Ram 1500 TRX
Pickis med 712 hästar

För snart fyra år sedan visade Ram upp konceptet Rebel TRX och nu har denna förvandlats till en produktionsversion. Ram 1500 TRX är namnet och här har vi en monster-pickup med kompressormatad V8:a på 6,2 liter som pumpar ur sig inte mindre än 712 hästar och 880 newtonmeter i vrid. Borde räcka för att dra ekan bakom och för att kunna lasta riktigt stora stenar på flaket. Maskinen är kopplad till en åttastegad automatlåda som i sin tur ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,6 sekunder och kvartsmilen (om man nu vill ge sig på den) klaras av på 12,9 sekunder med en hastighet på 174 km/h. Toppfarten anges till 190 km/h. Till det som lurar under huven får man ett höjt chassi, 18-tumsfälgar klädda med 35-tumsdäck, svarta skärmbreddare, en maffig front och små gula LED-ljus i huvscoopet. Baktill hittar vi bland annat ett avgassystem med dubbla fem tum stora runda pipor. Insidan bjuder på tre olika interiör-alternativ och det lyxigaste innebär bland annat läderklädda stolar med mocka-inlägg. Framstolarna har fått bättre sidostöd och det finns en ny ratt med flat botten och aluminiumpedaler. I mittkonsolen sitter en ny skärm på tolv tum varifrån man sköter det mesta. På flaket får man lasta upp till 594 kilo och på kroken går det bra att hänga upp till 3,6 ton. Tillverkningen drar igång senare i år och priserna börjar på 69.995 dollar. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida