m

Alpha Motor visar upp tält till sin pickup Wolf
Verkar inte vara supermidigt

Elbilsföretaget Alpha Motor har visat upp en slags tältlösning som är tänkt att användas tillsammans med deras senaste modell Wolf+. Tältet till Wolf+ har Alpha Motor tagit fram i samarbete med tälttillverkaren Heimplanet. Precis som allt annat Alpha Motor hittills har visat upp verkar det hela bara existera på datorgenererade bilder. Det ser hur som helst ut som en väldigt krånglig och rätt otymplig lösning för den som bara vill slå upp ett tält för natten. Alpha Motor har på bara ett halvår presenterat de tre eldrivna modellerna Ace, Jax och Wolf. När vi skulle kunna få se dessa, eller tältlösningen som visas här, på annat än renderingar finns det än så länge inga uppgifter om. Om inte Alpha Motor har någon finansiär med väldigt mycket pengar i bakgrunden så misstänker jag att det aldrig kommer att ske. Vill ni läsa lite mer om varför jag låter lite negativt inställd till Alpha Motor så kan ni kolla in vad Elektrek hade att säga om företaget tidigare i år här. Här nedan hittas ett videoklipp där ni kan kolla in "WOLF+ Cloudbreak" lite närmare. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lordstown Motors verkar vara i trubbel
Både vd och ekonomichef lämnar företaget

Det verkar vara allt annat än frid och fröjd på den tidigare hajpade elbilstillverkaren Lordstown Motors för tillfället. Igår meddelade företaget att både deras vd Steve Burns och ekonomichefen Julio Rodriguez hade sagt upp sig. Detta kommer kort efter att företaget varnade för att man hade ekonomiska problem och var tveksamma till om man skulle kunna fortsätta sin verksamhet. Lordstown presenterade förra året den eldrivna Pickupen Endurance. Tidigare i år uppgav man att den hade förbeställts i 100.000 exemplar och skulle börja levereras i september. I mars kom dock uppgifter om att Lordstowns siffror gällande antal förbeställningar kan ha varit uppblåsta. Företaget börsnoterads förra året via ett så kallat SPAC-företag, en slags genväg för företag att snabbt ta sig till börsen. Bara under gårdagen föll företagets aktie med nästan 19 procent och sedan årsskiftet har aktien rasat med 54 procent. Tumnagel
35.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ford släpper lilla pickisen Maverick
För folk som gör saker

I USA är allt stort och vräkigt. En pickup ska helst vara gigantisk. Men nu verkar Ford ha sansat sig lite och släpper Maverick, en pickis som är för lite mer vanligt folk som gör rätt vanliga saker och vill att det bara ska funka utan att vara så skrytigt. Som vill kunna köra och parkera i stan. Dessutom börjar prislappen på under 20.000 dollar (innan skatter och sånt). Maverick kommer alltid som hybrid och ska dra 0,71 liter per mil och komma 80 mil på en tank. Då får man en fyrcylindrig motor som levererar 191 hästar tillsammans med elmotorn. Med den får man dra 900 kilo, men väljer man den större motorn på 250 hästar så får man dra det dubbla. På flaket kan man få plats med en lagom stor ATV och där finns eluttag och lite andra praktiska saker. I bilen får man plats med fem personer. Typ det man behöver helt enkelt! Tumnagel
41.3°
+
Roger Åberg
0

Ford återupplivar Maverick
Ny pickup får ärva det klassiska namnet

Snart kommer Ford att presentera en ny pickup-modell och den kommer att få ärva det klassiska Ford-namnet Maverick. Ford Maverick var ursprungligen ett namn som Ford använde på en tvådörrars sedan-modell som tillverkades mellan 1970 - 1979. Namnet har även använts på SUV-modellerna Nissan Patrol Y60 när denna såldes i Australien, Nissan Terrano II när denna såldes i Europa samt den europeiska versionen av Ford Escape. Den nya Ford Maverick-pickupen verkar bli mindre än nyligen presenterade Ford F-150. Förutom det så finns det inte så mycket detaljer om nya Ford Maverick tillgängligt än så länge. Den kommer att presenteras 8 juni och vi får återkomma med fler detaljer om Fords nya pickup då. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rivian får lite härliga campingtillbehör
Inbyggt kök är alltid smidigt att ha

Rivian är en helt elektrisk pickup som både är snygg och har en del roliga lösningar. En är att man har en tunnel mellan lastbädden och kupén där man kan förvara lite saker. Men Rivian gör också egna lösningar dit, bland annat ett mer eller mindre komplett kök. Basen är ett utdragbart bord som man kan fästa köket på. Så när man ska dra och campa är det bara att fästa fast köket och köra ut i naturen. När man blir hungrig är det bara att dra ut köket som har tallrikar och sånt i sig och steka på något gott. Man har även ett tält för tre personer som man kan lasta på och sova i så att man inte behöver tälta på marken. Tillbehören finns att välja i konfiguratorn och köket kostar 5000 dollar och tältet 2650 dollar. Det är riktigt coolt att dessa något udda tillbehör finns att välja direkt precis som man väljer färg och fälg. Tumnagel
51.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är elektriska Ford F-150
Med en gigantisk frunk

Fords F-150 är en riktigt viktig bil för Ford, det har varit den bäst säljande pickupen sedan 1977 och den bäst säljande modellen i världen sedan 1981. Bilen är så viktig för märket och USA att president Biden närvarande vid presentationen. Nu har den som sagt kommit i elektrisk form och fått tillägget Lightning och säljstart är om ett år, i mitten av 2022. Pickisen kan i sin värsta form accelerera till 60 mph på runt fyra sekunder, så även om målgruppen kanske tycker det är tråkigt att fossilbrännaren är borta så borde andra saker väga upp. En sån sak är att där motorn förut satt finns nu en gigantisk frunk på 400 liter att ha saker i. Man kommer även att driva sina elverktyg från bilen från en hel hög med uttag. Man kan även koppla in den åt andra hållet där hemma och driva huset på elen från bilen. På insidan hittar vi samma skärm som finns i Mustang Mach-E och under bilen hittar vi två olika typer av batterier men även om man köper den billigaste versionen så får man två motorer och fyrhjulsdrift. Standard-versionen levererar hela 426 hästar och har en räckvidd på 37 mil, den fetare versionen levererar 563 hästar och har en räckvidd på 48,2 mil. Laddar gör man med 150 kW så relativt snabb laddning. Prislappen för den billigare börjar på 40.000 dollar och den fetare på 53.000 dollar. Räkna med prislapp på 600.000 - 700.000 kronor i Sverige dock. Om den nu kommer hit. En cool sak är att bilen kan räkna ut hur mycket last man har och hur mycket det man drar väger. Tumnagel
63.2°
+
Roger Åberg
0

Joe Biden testkör Ford F-150 Lightning
Den eldrivna pickupen kommer att presenteras officiellt i natt

Ford kommer inatt att presentera den eldrivna versionen av sin klassiska pickup F-150, en modell som fått namnet F-150 Lightning. USA:s president Joe Biden fick dock redan igår testa den nya bilen när han gjorde ett besök på Fords testbana. I klippet ovan kan ni kolla in när Biden kör en maskerad version av bilen för att efteråt ta lite frågor från den samlade pressen. Där säger Biden bland annat att den eldrivna versionen av Ford F-150 ska göra 0 - 100 på 4,4 sekunder, information som inte verkar ha varit menad att släppas förrän när bilen presenteras officiellt. Skulle ni vilja kolla in presentationen av Ford F-150 Lightning så drar den igång klockan 03:30 svensk tid i livestreamen som ni hittar här nedanför. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Canoos Lifestyle Vehicle kommer att kosta 35.000 dollar
Går även att få i modeller som kostar upp till 50.000 dollar

Elbilsföretaget Canoo har släppt priser på den lilla minibuss som man planerar att släppa på marknaden någon gång under nästa år. Initialt var tanken att Canoos fordon bara skulle bli tillgängliga via ett abonnemang. Dessa planer ser alltså nu att ha ändrats och bilen kommer att gå att köpa för ett fast pris. Canoo Lifestyle Vehicle kommer att släppas i de fyra modellerna Base, Premium, Adventure och Delivery. Delivery-modellen kommer att vara anpassad för varubud medan Adventure-modellen ska ha högre markfrigång än de övriga modellerna. Base-modellen kommer att kosta 34.750 dollar i grunduförande och sedan stiger priserna upp till 49.950 dollar beroende på vilken modell och utrustning köparen är intresserad av. I samband med att Canoo presenterade priserna för Lifestyle Vehicle så meddelade man även att priserna på deras skåpbilsmodell (Multi Purpose Delivery Vehicle) kommer att starta på 33.000 dollar och att det går att reservera deras pickup för en kostnad å 100 dollar. Båda dessa modeller är tänkta att släppas på marknaden 2023. Ni hittar mer information om Canoos Lifestyle Vehicle, MPDV och pickup i de inlänkade artiklarna här nedanför. Tumnagel
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fords eldrivna version av F-150 kommer att heta Lightning
Kommer att presenteras nästa vecka

Nästa vecka är det äntligen dags för Ford att presentera en eldriven version av sin klassiska pickup F-150, en av världens mest sålda bilmodeller. Inför presentationen nästa vecka så avslöjade Ford igår att den eldrivna versionen av pickupen kommer att få namnet "Ford F-150 Lightning". Fords vd Jim Farley sa i samband med detta: "Every so often, a new vehicle comes along that disrupts the status quo and changes the game … Model T, Mustang, Prius, Model 3. Now comes the F-150 Lightning." Ford kommer att presentera F-150 Lightning officiellt 19 maj och tills dess kan ni kolla in en teaser för det hela här nedanför. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hyundai släpper pickupen Santa Cruz
Variant av Tucson

För i tiden fanns det en kategori bilar som var hälften personbil, hälften pickup. Kategorin har varit död rätt länge nu men nu gör Hyundai ett nytt, modernt försök där hälften är SUV och hälften är pickis. Låter ju som en helt vanlig pickis tänker du, men nä, det här är lite mer vanlig bil i sin form ändå eftersom SUV-delen egentligen är en Tucson och det inte är någon Land Cruiser direkt utan snarare en crossover. Modellen kallar man för Santa Cruz och här i Europa lär vi inte se den. Faktum är att det nog bara blir USA som den kommer att säljas i. Modellen har fyra dörrar och så klart en pickisbädd och drivs av en bensinfyra på antingen 190 eller 275 hästar. Frågan är om den här bilen kommer att träffa helt rätt i USA eller om de tycker att den är alldeles för liten. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

Hummer kommer även som SUV
Så klart!

Varumärket Hummer är på väg tillbaka och är helt elektrisk. Vi har fått se pickupen sedan tidigare men i helgen presenterade GM även en SUV-version av bilen. Den verkar inte ha fler sittplatser utan har helt enkelt ett bagageutrymme istället för pickupbädd. I den flådiga reklamfilmen nedan får vi se att den kan höja sig 15 centimeter om man behöver åka runt i vildmarken eller i en stad förstörd av superhjältar och så kan den köra på snedden tack vare kraftig fyrhjulsstyrning. Coolt! Men vill du ha en får du vänta. En 1st edition kommer att börja säljas om två år, alltså våren 2023, och bjuder på tre elmotorer, upp till 830 hästar, 0-100 km/h på 3,5 sekunder och en prislapp på 105.595 dollar. En version med två motorer och 625 hästar kommer att säljas för 90.000 dollar. En budgetversion för 80.000 dollar kommer året efter, alltså 2024. Om och när den kommer hit även väldigt oklart, men innan 2024 lär vi inte se den här. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Beta-versioner av Lordstowns eldrivna pickup klara
Milstolpe innan masstillverkning

Lordstown Motors presenterar nu två stycken beta-versioner av deras eldrivna pickup Endurance. Det här ska vara en stor milstolpe för företaget innan den riktiga produktionen drar igång. Totalt ska 57 stycken beta-versioner bli till och några av dem kommer att användas för krocktester och liknande. Några kommer även att skeppas till potentiella kunder för att höra vad de tycker. Målet är att börja masstillverka Endurance i september. Priset kommer att ligga på 52.500 dollar och för detta får man en pickis med fyra stycken eldrivna navmotorer som tillsammans genererar 608 hästar. Batteripacket är på 109 kWh och ska ge en räckvidd på över 40 mil. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Det här är Hyundais pickup Santa Cruz
Har premiär den 15 april

2015 visade Hyundai upp en koncept-pickup och snart är det dags för tillverkaren att lansera sin allra första modell med flak. Den behåller namnet Santa Cruz och så här ser den ut. Den 15 april kommer bilen att visas upp ordentligt och då lär vi även få bilder från insidan. Till skillnad mot konceptet så är detta en bil med fyra dörrar och designmässigt hämtar den mycket från nya Tucson, i alla fall i fronten. När lanseringen ska ske är dock oklart för tillfället. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Ny smygtitt på nästa Volkswagen Amarok
Visar inte mer än den förra tyvärr

Nästa år väntas en ny Volkswagen Amarok lanseras och för ett år sedan fick vi en första skiss på hur den kommer att se ut. Nu får vi en ny skiss som egentligen visar exakt samma sak, förutom att vi tydligt kan se att bilen klarar att köra ned för en snötäckt backe. Ytterst små designförändringar har skett i grillen dock. Nya Amarok kommer att baseras på samma plattform som Ford Ranger. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Lite vad Canoos eldrivna pickup kan göra
Är som en schweizisk armékniv

För två veckor sedan visade Canoo upp en ny modell och det är en pickup som genast väckte habegär hos undertecknad. Förhandsbokningarna kommer att öppna nu under kvartal två och i detta klipp får vi reda på lite mer vad man får om man köper ett exemplar. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Jeep visar helt eldriven Wrangler
Dock bara som koncept just nu

Snart är det påsk och precis som vanligt anordnas då Easter Jeep Safari och i samband med detta brukar Jeep presentera ett gäng nya koncept, så även i år. Eventet drar igång nu den 27 mars i Moab, Utah. Bilarna som Jeep visar upp i samband med detta är Wrangler Orange Peelz, Rubicon Red Bare, den oerhört charmiga Jeepster Commando Beach och Wrangler Magneto som är en helt eldriven version av modellen. Om vi börjar med Magneto så kan det här vara en förhandsvisning av en produktionsmodell. Under skalet på denna finns fyra stycken batteripack på sammanlagt 70 kWh som i sin tur förser en elmotor på 290 hästar och 370 newtonmeter med kraft. Denna är kopplad till en sexpetad manuell växellåda som skickar kraften till alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 6,9 sekunder. Vad bilen har för räckvidd och liknande får vi dock inte reda på just nu. Om den här kommer att bli verklighet återstår som väntat att se. Wrangler Orange Peelz är en orange sak som bland annat har en Corning Gorilla Glass-vindruta men den saknar både sidorutor fram och bakruta för att ge en mer öppen känsla. Framdörrarna är också väldigt låga och man kan ta bort taket. Vidare är bilen höjd och har feta terrängdäck monterade. Under huven sitter en V6:a på 3,6 liter som ger 290 hästar och 353 newtonmeter. Till denna sitter en åttastegad automatlåda som driver på alla fyra. Pickupen Rubicon Red Bare har fått Dana-axlar, vinsch, skydd för grillen, BFGoodrich-däck och lite annat smått och gott för att klara terrängen bra. Under huven sitter en dieselsexa på 3,0 liter som ger 264 hästar och 599 newtonmeter i vrid. Denna är också kopplad till en åttastegad automatlåda. Sist men inte minst är den retrotuffa Jeepster Commando Beach från 1968 som renoverats och uppdaterats med en del moderna grejer. Den gamla motorn har man slängt ut och ersatt med en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 345 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Den guldiga lacken och röda interiören är pricken över i:et, även om jag tycker att insidan är på tok för modern för denna typ av bil. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Alpha visar eldriven pickup
Denna vill man ju också ha

I datorns värld kan man skapa vad som helst nu för tiden. Därför är det inte direkt svårt för elbilsstartupen Alpha att fortsätta trycka ur sig modeller som folk verkar vilja ha, det är när de måste bygga dem som det jobbiga börjar. Hur som helst så har de nu även presenterat en pickup baserad på modellen Ace som vi tidigare har skrivit om. Den här kallar man för Wolf och den ser väl ut som väntat - det vill säga stencool. Designen är härligt retrokantig och det enda jag saknar är två svinlånga antenner som sticker upp precis bakom hytten. Under skalet ska samma grejer som i Alphas övriga modeller sitta vilket innebär batteripack från 75 till 85 kWh och räckvidd på upp till 45 mil. Elmotorerna kan driva antingen framhjulen eller alla fyra. På dragkroken ska man få hänga upp till 1,3 ton. Flaket mäter 1,65 meter på längden och 1,49 på bredden. Det finns även en frunk för ytterligare förvaring. Bilderna visar också att man kan montera en stor solpanel där bak för att få lite extra juice till batterierna. Prislappen börjar på 36.000 dollar och man ska kunna reservera ett exemplar nu. När, och om, denna blir verklighet återstår att se. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Canoo presenterar pickup
Ge mig den nu tack

Varje dag drömmer jag om att skaffa mig en pickup och nu tror jag att Canoo har presenterat den jag vill ha. Den här baseras på samma plattform som deras tidigare minibuss och transportfordon som vi har skrivit om, men har alltså ett praktiskt flak där bak man kan fylla med diverse skit. I övrigt är pickupen utrustad med kralligare stötfångare, skärmbreddare, hasplåtar och 18-tumsfälgar skodda med terrängdäck. Canoo verkar tro att ÅVC-anläggningarna har flyttats ut i skogen. Det finns ett gäng smarta lösningar som exempelvis att man kan förlänga längden på flaket från 182 till 243 centimeter. Man ska även kunna montera en kåpa på flaket och ett taktält och på så vis få sig en liten husbil om man skulle vilja det. Det finns även en förvaringslåda man kan dra ut från sidan och i "frunken" finns ett bord man kan fälla ut. Det finns även eluttag här så att man kan koppla in prylar och maskiner. På flaket ska man få lasta upp till 816 kilo. Man ska kunna montera dragkrok men vad man får hänga på den är oklart. Man ska kunna få bilen med bara bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Den senare ska bjuda på upp till 608 hästar och 746 newtonmeter i vrid. Räckvidden ska ligga på runt 32 mil. Canoo kommer börja ta emot förhandsbeställningar av bilen under årets tredje kvartal och de första leveranserna skulle kunna äga rum 2023. Vad pickupen har för pris vet vi tyvärr inte. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! 65 år sedan den första folkabussen byggdes!
Fabriken där det hela började ställer nu om till elektrifiering

I mars 1956 startade Volkswagen produktionen av "Folkabussen" i den helt nya fabriken i Hannover. Det innebär att modellen i år fyller 65 år vilket givetvis är värt att fira. Fram tills idag har över 10,3 miljoner tillverkats på stället och av dessa är 9,2 miljoner skåpbilar, minibussar, pickuper, campingbilar och andra versioner av modellen Transporter. Fabriken håller just nu på att byggas om rejält för att senare i år kunna tillverka nya Multivan och från och med nästa år den helt eldrivna modellen ID. BUZZ. Då kommer fabriken för första gången att tillverka både laddhybrider och elbilar vid sidan av traditionella drivlinor. Fabriken i Hannover har en yta på 1,1 miljoner m2 (motsvarande 152 fotbollsplaner) och här jobbar 14.800 stycken personer. Läs historien om stället i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

SUV-version av den eldrivna Hummern presenteras den 3 april
Fler elbilar till folket

I oktober förra året fick vi se prototypen av den kommande eldrivna Hummern. Då handlade det om en pickup men det är fler versioner på gång, däribland en SUV som man berättar ska täckas av den 3 april. Det hela kommer att livesändas på länken nedan och man ska kunna reservera ett exemplar när bilen väl är visad. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Vintertester med Rivian R1T
Elbilen måste tåla ordentlig kyla

Alla nya bilar genomgår mängder av tester för att palla de förhållanden som ägarna sedan utsätter dem för. Det blir troligtvis inte lika hardcore som i testerna men bilarna måste ändå tåla extrem hetta och extrem kyla. Rivian har nyligen varit ute och testat den kommande pickupen R1T i kylan och här får vi se lite hur det gick. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Nobe visar retrohärlig eldriven pickup
Ja tack

Våren 2018 skrev vi för första gången om den estniska trehjuliga elbilen Nobe. I somras visade man upp bilen som cabriolet och nu presenteras renderingar på ytterligare en modell - en pickup med fyra hjul. Den ser ut som bilarna gjorde förr och verkar ganska så charmig. Tyvärr är det enda vi får för tillfället denna bild och det återstår att se om den här någonsin kommer att bli verklighet. Vad tycker ni? Tumnagel
51.0°
+
Bobby Green
0

Det här nya Ford F-150 Raptor
Raptor R med V8:a kommer nästa år

I somras rullade Ford ut nya F-150 och nu är det dags för denna modell fast i lite värre utförande att presenteras. Den heter då precis som tidigare F-150 Raptor och man kommer initialt bara att kunna få den med V6:a. Nästa år kommer dock Raptor R att lanseras och den har V8:a så att alla blir nöjda och glada. Nya Raptor som blir den tredje generationen är förfinad ut i alla kanter, mer uppkopplad än tidigare, bättre på att köra offroad och framförallt vassare på att hoppa över saker. För det kan man ju behöva göra ibland. Under huven på vanliga Raptor sitter en dubbelturbomatad EcoBoost-V6:a på 3,5 liter som ska ge omkring 450 hästar och 690 newtonmeter i vrid vilket föregångaren också gjorde. För att få den att låta lite roligare sitter det likalängds-grenrör och ett X-rör på avgassystemet som tillsammans ska ge ett mulligare ljud. Motorn är kopplad till en tiostegad automatlåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. Exakt vad Raptor R kommer att bjuda på får vi inte reda på just nu men siktet är helt klart inställt på att sno kunder från den över 700 hästar starka RAM 1500 TRX. Troligtvis kommer Raptor R att få den kompressormatade Predator-V8:an som sitter i Mustang Shelby GT500 och i den bilen bjuder maskinen på 760 hästar. På teknikfronten hittar vi ett nytt Terrain Management System med sju stycken olika körlägen för när man är utanför vägen och härjar. En grej som bara finns på Raptor är Trail 1-Pedal Drive som gör att gaspedalen fungerar både som gas och broms. Bra när man kör på knixiga ställen att bara släppa pedalen så bromsar bilen. För första gången kommer Ford nu att erbjuda modellen med upp till 37 tum stora hjul. Väljer man dessa får man en markfrigång på 33,2 centimeter. Nya Raptor har en ram i höghållfast stål som är förstärkt på utsatta ställen som exempelvis de främre stötdämpartornen. Även dämparinfästningen bak är förstärkt och även de nya fästena för fjädrarna som med sin längd på 60 centimeter är de längsta i segmentet. Läs mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Första leveranserna av Tesla Cybertruck kan ske i slutet av året
Musk: "If we get lucky"

Elon Musk säger nu att, om de har tur och allt går vägen, så kommer de första leveranserna av pickupen Cybertruck att dra igång i slutet av året. Vi vet ju hur Tesla har varit tidigare med sina leveranser så som vanligt får vi vänta och se hur det faktiskt blir i slutändan. Enligt Elon är det hur lätt som helst att presentera en prototyp av något, men att sen dra igång en produktion av denna som går att skala upp snabbt är allt än enkelt. Vilket nog alla förstår. Designen av bilen ska dock vara klubbad och inte ändras något, men exakt vad som har förändrats sen konceptet visades upp vet vi inte. Nästa steg är att beställa den utrustning som krävs för att tillverka produktionsbilen. Tillverkningen kommer att ske på Gigafactory i Austin, Texas. Nya Roadster dröjer dock ytterligare och lansering av den har flyttats till 2022. Tumnagel
33.8°
+
Bobby Green
0

Ford smygvisar nya F-150 Raptor
Har premiär nästa vecka

Den 3 februari, på onsdag nästa vecka, har Ford premiär för nya F-150 Raptor. Det här är som ni säkert redan vet prestandaversionen av den populära pickupen och saker den nya kommer att bjuda på är bland annat spiralfjädrar istället för bladfjädrar som den haft tidigare. Det förväntas att den dubbelturbomatade V6:an på 3,5 liter får följa med från föregångaren. Där gav den 456 hästar och 691 newtonmeter vilket kanske har ökats. Det snackas även om att det kommer släppas en Raptor R-version med samma maskin som sitter i Mustang GT500. Det innebär i så fall kompressormatad V8:a på 5,2 liter och 710 hästar. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Rivian får in ytterligare en säck med kosing
2,65 miljarder dollar till

Det krävs en hel del pengar om man vill dra igång en ny elbilstillverkare. Rivian är duktiga på att få in investeringar och nu har det skett igen. Ytterligare 2,65 miljarder dollar har plöjts in och bakom pengarna står flera tidigare investerare, T. Rowe Price Associates, Fidelity Management and Research Company, Amazon’s Climate Pledge Fund, Coatue och D1 Capital Partners. Rivians vd RJ Scaringe säger följande: "This is a critical year for us as we are launching the R1T, the R1S and the Amazon commercial delivery vehicles. The support and confidence of our investors enables us to remain focused on these launches while simultaneously scaling our business for our next stage of growth." Rivians modeller R1T (pickup) och R1S (SUV) ska börja tillverkas nu i sommar. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Över 100.000 beställningar av Lordstowns eldrivna pickup
Tillverkningen drar igång i september

Lordstown Motors meddelar nu att de passerat över 100.000 stycken förhandsbeställningar av den helt eldrivna pickupen Endurance. Reservationen är inte bindande så därför kanske en del hoppar på tåget bara för att, men det visar ju samtidigt att detta är något folket vill ha. Många av beställningarna kommer från företag som vill bredda sin flotta med elbilar och den genomsnittliga beställningen här ligger på 600 stycken bilar. Steve Burns som är CEO för Lordstown Motors säger följande: "Receiving 100,000 pre-orders from commercial fleets for a truck like the Endurance is unprecedented in automotive history. Adding in the interest we have from federal, state, municipal and military fleets on top of that, I think you can see why we feel that we are about to revolutionize the pickup truck industry." Endurance ska ha 600 hästar sammanlagt från sina fyra stycken navmotorer och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 40 mil. Bilen får även dra upp till 3,4 ton efter sig. Produktionen ska dra igång i september och prislappen börjar på 52.500 dollar. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Ny smygtitt på Fiskers pickup
Har fått en annan design

Henrik Fisker har delat med sig av en ny rendering på den kommande eldrivna pickupen som sägs få namnet Alaska. Den har dock en helt annan design än den rendering vi fick för snart ett år sedan, så det verkar hända grejer med utseendet. Och Henrik lovar att slutresultatet kommer att bli "way more radical" än det vi ser här så linjerna lär ändras ytterligare innan bilen presenteras, när nu det kan bli. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0
2020

Det här måste vara den mest ultimata pickupen
Doug spanar in en Unimog U500

Den här skapelsen är just nu till salu på Dougs budsajt så han passade på att ta sig en närmare titt på den innan den försvinner iväg till sin nya ägare. En riktigt fet pickis som hade varit perfekt att ta till ÅVC. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida