m

Bigster Concept är Dacias kommande flaggskepps-SUV
Ska lanseras 2025

Dacia presenterar nu Bigster Concept som är en SUV som de ska lansera i produktionsutförande först 2025. Den här kommer att bli deras flaggskepp inom segmentet och den mäter 4,6 meter på längden. Alla yttre skyddspaneler är bland annat i återvunnen plast och den kan komma med el- och hybridmotorer när det väl är dags för lansering. Vad som finns under skalet nu är dock oklart. Bilen bygger på CMF-B-plattformen som även delas med senaste Logan och Sandero. Alejandro Mesonero-Romanos som är designchef för Dacia säger så här: "Dacia Bigster Concept är en symbol för utvecklingen av varumärket. Viktig och lite coolare som andas utomhusliv. Konceptet visar att vara tillgänglig inte är i motsats till att vara attraktiv. Den här bilen är beviset på det." Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Microsoft vill stoppa gruppstämman om driftande Xbox-kontroll
Anser att användare godkänt att det ska vara så

I april förra året stämdes Microsoft av en rad Xbox-användare som anser att handkontrollen till Xbox One har problem med drifting, det vill säga att spakarna registrerar rörelser utan att användaren rör spakarna. Enligt stämningen ska problemet ligga i kontrollens design och användarna menar att Microsoft varit medvetna om problemet utan att upplysa användarna. Problemet i fråga handlar om smörjmedel i spakarna som försvunnit vid användning, vilket i sin tur lett till att plasten vid spakarna skrapats bort och lett till spökinputs. Under hösten ändrades stämningen och användarna vill ta Microsoft till rätten framför en jury. Nu har Microsoft levererat svar på tal och menar att att målet ska lösas utanför rätten. Detta då användarna lovat att inte stämma Microsoft genom att godkänna serviceavtalet när de använt kontrollen och Xbox Live. I sitt svar skriver Microsoft detta: “Plaintiffs repeatedly agreed not to bring a lawsuit like this in court. Instead, they assented to the Microsoft Services Agreement (‘MSA’) and to warranty agreements in which they promised they would arbitrate disputes on an individual basis using a consumer-friendly process before the American Arbitration Association (“AAA”). The Federal Arbitration Act requires enforcing these agreements.” Huruvida stämningen kommer stoppas eller ej är för tillfället okänt. Med tanke på att en federal domare i Washinton så sent som förra året bestämde att drifting i Joy Con-kontrollerna till Nintendo Switch inte skulle tas upp i rätten, så kan frågan om Xbox-kontrollerna också medlas utanför rätten. Tumnagel
29.3°
+
André Stray
0
2020

Volkswagen börjar sälja nya Golf Alltrack
Kostar från 357.000 kronor

Nu drar försäljningen av nya Volkswagen Golf Alltrack igång och i samband med detta får vi det svenska priset som är från 357.000 kronor. För den pengen får du en något höjd Golf-kombi med plast runt hjulhusen, 200 hästar stark dieselsnurra och drivning på alla fyra hjulen så att du kan komma fram till sommarstugan ordentligt. Till motorn sitter en sjustegad dubbelkopplingslåda. Förbrukningen anges till 0,57 liter per mil och utsläppen till 148 gram per kilometer. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
33.5°
+
Bobby Green
0

AirPods Max övertygar rejält
Men är helt klart en lyxpryl

TL;DR AirPods Max är rejält imponerande både i bygge, ljudkvalitet, brusreducering och handhavande. Kör du Apples ekosystem är de helt enkelt det bästa valet bland overears, om du kan leva med tyngden. Men de är väldigt dyra och du behöver nog ändå ett par vanliga AirPods, så AirPods Max är inte för alla eller för alla situationer. Helt enkelt en lyxartikel med en prislapp på 6695 kronor. Ryktet om AirPods Max (eller Studio som de hette i ryktena) pågick ett tag men så förra tisdagen var det äntligen dags för lansering. Att de skulle komma innan jul ryktades det också om men Apple har släppt så mycket saker i höst att det nästan kändes lite orimligt med fler släpp, men där var de. Nackdelen när man läser rykten är att man inte blir så överraskad, så formen var inte någon överraskning. Mer om den sen. Vad som var lite överraskande var dock att det inte fanns så mycket smarta funktioner som vi hade hoppats på, som att lurarna skulle veta vad som var L och R och att man inte skulle behöva sätta på dem rätt. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Förslag på böter för att slänga småskräp på gator och i naturen
Man ska inte kasta fimpar, snus och godispapper hur som helst

I går mottog miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) en rad förslag som utgår från EU:s plastdirektiv från 2019. Ett av dessa vill göra det straffbart att kasta småskräp som till exempel fimpar, snus och godispapper på gator och andra platser i vår miljö. Nedskräpning är redan idag straffbart men i lagstiftningen ingår inte så kallat småskräp. Utredaren Anna Cedrum säger till DN om det nya förslaget: "Från det straffbara området är det undantag på nedskräpning av enstaka mindre föremål som en fimp, godispapper, tuggummi och snus eftersom det ses som ringa förseelser. Dessa innehåller plast. Vi föreslår att det ska tas bort och att det ska bli straffbart att slänga enstaka föremål. Det ska leda till böter." Förutom det föreslås ett producentansvar som skulle innebära att varje fimp och portionssnus som innehåller plast ska ha en avgift på 12,4 öre respektive 3,9 öre för producenterna av föremålet. Enligt utredningen skulle en sådan avgift kunna dra in 800 miljoner kronor årligen, pengar som föreslås att kommunerna skulle kunna använda för att städa upp fimpar och snus som skräpar ner miljön. Isabella Lövin säger att att fimpar och portionssnus är bland det allra vanligaste som man hittar i naturen och att enbart cigarettfimpar står för 108 ton plast som kommer ut i miljön varje år. Huruvida regeringen planerar att gå vidare med att göra det straffbart att slänga småskräp och/eller införa avgifter på plast i cigaretter och snus framgår inte. Lövin tycker hur som helst att åtminstone ett av förslagen är rimliga och säger: "Jag tycker det är rimligt att föreslå en avgift för nedskräpning för producenterna som utredningen föreslår. Sen huruvida det är rimligt om varje person ska bötfällas som utredningen förslår får remissinstanserna titta på, men det är viktigt att vara tydlig med att det inte är ett ringa problem med cigarettfimpar i naturen." Tumnagel
129.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Regeringen vill förbjuda vissa engångsartiklar i plast
Förbud mot sugrör, tallrikar och annat i plast kan införas till sommaren

Regeringens utredare föreslår nu att ett svenskt förbud mot vissa engångsartiklar i plast ska införas 3 juli nästa år. Det handlar bland annat sugrör, bestick och tallrikar i plast. Förutom det föreslås det att restauranger ska införa någon slags pant på sina take away-förpackningar och att dessa ska kunna återvinnas flera gånger. Det förslaget anses dock kunna påverka en bransch som redan drabbats hårt av corona-krisen och verkar i dagsläget inte vara aktuellt förrän i 1 januari 2024 skriver Miljödepartementet i ett pressmeddelande. EU röstade redan förra året igenom att det skulle bli förbud för vissa engångsartiklar i plast 2021, något som Sverige alltså nu verkar vara på gång att införa till nästa sommar. Tumnagel
57.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så bra låter AirPods Max!
Fredrik fäller sin dom om de tunga lurarna

En annan åsikt är alltid bra, så jag lånade ut våra AirPods Max till min vän och tidigare kollega Fredrik Strömberg. En längre recension av lurarna där vi går igenom funktioner och hela rasket kommer senare i veckan! /Roger Åberg Låt oss börja med följande: Det finns lurar som är mycket bättre än Airpods Max. Även lurar som inte kostar särskilt mycket mer. Men det är lurar med en tjock kabel-fan, som behöver drivas på rätt sätt av rätt prylar. Det är lurar som är användbara 1% av tiden för 1% av alla användare. För alla andra finns mer eller mindre seriösa "varjedagslurar". Och av dem, är Apple Airpods Max både mest ambitiösa och bäst hittills. Men "bäst" – det är sett till hur de låter. Så om ljud är det enda som betyder något – och du envetet inte tänker söka dig till highend-lurar: Ja, DÅ är det här bäst hittills. Tumnagel
50.1°
+
Fredrik Strömberg
0

Nu kan man snart gå på fram på bussen igen
SL öppnar framdörrarna och stänger bakdörrarna

Sedan pandemin bröt ut har vi fått leva på ett lite annorlunda sätt. En av de saker som förändrats är att SL har blockerat framdörrarna på sina bussar och att man därför inte har kunnat betala som vanligt, eller i alla fall inte kunnat blippa sitt månadskort eller betala med sin reskassa. Istället har SL uppmanat resenärerna att köpa biljett i appen, vilket kostar lika mycket som att betala med reskassa, 37 kronor för en vuxen per resa. Eftersom det inte har funnits några kontrollanter och föraren inte har tvingat resenärerna att blippa när de går på har många hel enkelt struntat i att betala. SL har tappat 100 miljoner kronor i förlorade biljettintäkter per vecka när folk har stannat hemma eller struntat i att betala även fast de har rest. Mycket pengar, men utslaget på alla invånare i Stockholm är det ungefär 44 kronor per vecka, alltså en dryg resa per person. Man räknar med att det kommer att ske 24 procent färre resor under 2020 jämfört med 2019. I budgeten för 2020 räknade man med intäkter på 23 miljarder varav 9,8 kommer från anslag och 9,3 miljarder skulle komma från biljettintäkter. Man räknar med att till årets slut ha förlorat minst en dryg tredjedel till hälften av biljettintäkterna. Men nu öppnar man gladeligen framdörrarna igen efter att man har ordnat med skyddsglas för förarna. Först ut är bussarna till och från Norrtälje och blippa gör man genom en skyddsplast. – Det är väldigt glädjande och efterlängtat att kunna ta det här steget så att påstigning och betalning åter kan ske framme i bussen, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör på SL. Om det samtidigt betyder att man stänger bakdörrarna kunde man inte svara på hos SLs presstjänst nu på kvällen. Uppdatering Nu har vi fått svar från SL, när man nu öppnar den främre dörren på vissa bussar så kommer man att stänga bakdörrarna för ombordstigning. Man berättar även att man kommer att få in periodkort i mobilen under början av nästa år, vilket är väldigt trevligt. Tumnagel
22.9°
+
Roger Åberg
0

Vi har testat Netgear Nighthawk Pro Gaming XR1000
Värstingrouter för seriösa gamers

Nighthawk Pro Gaming är Netgears routerserie som riktar sig mot spelare som vill ha massvis med kontroll över sin trafik för att minska latency och andra otrevligheter. Det senaste tillskottet i familjen är XR1000 och nyheterna är bland annat snabbare processor, senaste versionen av Duma OS samt stöd för Wifi 6. Tumnagel
35.7°
+
André Stray
0

Vi har testat Turtle Beach Stealth 600 Gen 2
Ett fullt funktionellt headset, men du förtjänar bättre

Turtle Beach Stealth har varit företagets storsäljare sedan urminnes tider. Stealth har alltid varit lättillgängliga tack vare den relativt låga prislappen och erbjudit en helt acceptabel ljudupplevelse. Samma gäller med Gen 2-versionen, men efter att ha kört headsetet ett tag så kan vi säga att det finns bättre alternativ på marknaden. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

Fler fräsiga koncept från Porsche
Vilka bilar!

Igår skrev vi om ett gäng koncept Porsche varit tysta om men som de nu gladeligen visade upp. Totalt handlar det om 15 stycken som tillverkades mellan 2005 och 2019. Igår visade vi fyra av dem, här är ytterligare åtta stycken. Först ut är 960 Turismo och det är konceptet som slutligen blev Taycan. Frågar ni mig så är det så här jag hade velat att den färdiga produkten såg ut. Sen har vi Le Mans Living Legend som är en Cayman-liknande skapelse där man stoppat ner en V8:a bakom sittbrunnen. Med den här ville man hylla coupé-versionen av racerbilen 550. 2013 byggde man 904 Living Legend som är en hyllning till 904 / Carrera GTS från 60-talet. Egentligen är det här en Volkswagen XL1 med annan kaross och som motor sitter där faktiskt en V2:a. Japp, där satt faktiskt en vinkeltvåa som man hade hämtat från Ducati 1199 Superleggera. Den är på 1,2 liter, ger 200 hästar och varvar upp till 12.000 varv. 911 Safari Concept och Macan Safari var två stycken skogsmulle-versioner som tillverkades 2012 respektive 2013. Båda fick högre markfrigång, plast runt hjulhusen och saker som extraljus på taket. Vision 918 RS var ett koncept man tog fram två år efter att produktionen av 918 Spyder lades ned 2015. Det här var en vidareutveckling av bilen där man tog den ännu mer in i framtiden. Något som skulle kunna fungera både på bana och på gata. Togs fram av Porsches Weissach-team men blev aldrig verklighet. Sist men inte minst har vi Vision 916 och 906 Living Legend som båda två är racerbilar för framtiden. Dessa togs fram 2016 respektive 2005. 906 Living Legend hämtar sin inspiration från 906 som man började tävla med 1966. Med Vision 916 ville man skapa en modern version av klassikern 914, fast med eldrivna navmotorer och mycket mer effekt. 916 var en 914 fast med boxersexa istället för boxerfyra, endast elva stycken exemplar tillverkades. Konceptet ritades av en praktikant på designavdelningen. Vilket eller vilka av alla koncept som Porsche nyligen visat gillar du bäst? Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

En titt på insidan i Cyan Racings Volvo P1800
Klassiskt men samtidigt modernt

I början av september rullade Cyan Racing ut en Volvo P1800 som de byggt om rejält. Nu får vi se hur insidan på bygget ser ut tillsammans med motorrummet och lite av upphängningen. Insidan har man velat hålla klassisk och så som det var på 60-talet, fast inblandat med lite digital teknik förstås. Samma tankar har gått i motorrummet där man ville hålla det rent och snyggt utan massa plasttjafs. "We have focused on creating an interior that reflects the car décor of the sixties in a modern version. We have kept the clean and driver-oriented interior of the original car, carefully moving it forward with modern materials and technology. Another area of attention is the design of the engine and the engine bay. We have made an effort to highlight the light and nimble VEA Volvo engine, liberated from all elements of modern engines, with clear ties to the original Volvo P1800 of the sixties." Läs mer på länken nedan. Tumnagel
49.0°
+
Bobby Green
0

Tjock plastpåse slipper inte punktskatt
Anses inte uppfylla kraven för flergångsbruk

Tidigare i år skrev vi om att företaget Bengt Lundin AB utvecklat en lite tjockare plastpåse avsedd att användas mer än en gång, något som gjorde att att företaget hoppade slippa den punktskatt på plastpåsar som infördes tidigare i år. Nu har dock Förvaltningsdomstolen beslutat att den så kallade Sinus-bärkassen inte kommer att befrias från skatt. Sinus-bärkassen är tillverkad av plast som har en tjocklek på 95 mikrometer vilket Bengt Lundin AB ansåg göra den duglig för flergångsbruk. Traditionella plastpåsar brukar vanligtvis vara tillverkade av plast som har en tjocklek på 35 mikrometer. Förvaltningsdomstolen anser dock att Sinus-kassen inte uppfyller de krav som ställs för plastpåsar som är avsedda för flergångbruk och därför kommer inte Sinus-kassen att skattebefrias. Ni kan läsa hela Förvaltningsdomstolens beslut i faktarutan nedan. Tumnagel
15.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

3Doodler släpper ny Pro-version
Kan rita 3D-strukturer i metall och trä

2016 släppte 3Doodler en Pro-version av sin 3D-skrivarpenna och nu släpper man en ny version av denna som fått namnet "3Doodler Pro+". Precis som föregångaren kan 3Doodler Pro+ skriva ut strukturer i andra material än plast. I Pro+ fall handlar det om till exempel brons, koppar, nylon och till och med trä. Förutom att skriva ut olika typer av strukturer föreslår 3Doodler att pennan skulle kunna användas till olika typer av reparationer. Pennan går att använda i upp till en halvtimma innan den måste kylas av i minst två minuter. Det kan jämföras med 3Doodler Create+ som företaget släppte för två år sedan som kan rulla i tio minuter innan den måste kylas av. Det handlar dock om en rätt stor prisskillnad på de båda modellerna. En 3Doodler Create+ kostar 80 dollar medan 3Doodler vill ha 250 dollar för en 3Doodler Pro+. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Playstation 5 är här!
Vad vill ni veta?

Tidigare idag knackelibangade det på dörren och vi fick ta emot vårt recensionsexemplar av Playstation 5, vilket gjorde undertecknad oproportionerligt exalterad. Hur konsolen är att använda och spela på kommer vi inte få prata om på ett tag, men vi kan i alla fall ge ett första intryck av konsolen. Eller i alla fall utsidan. Sony och Microsoft har lite vitt skilda tankar när det kommer till konsoldesign. Xbox Series X må vara otympligt designad, men den ser rätt clean och trevlig ut. PS5 å andra sidan har en lite mer futuristisk look och är förhållandevis massiv. När PS5 och PS4 står bredvid varandra så är PS5 drygt en decimeter högre än PS4:an, vilket kan vara bra att veta om man har det skralt med utrymme vid sin TV. Med det sagt så gillar jag ändå designen på PS5, men storleken svider lite. Det är en bastant best som tar upp väldigt mycket utrymme. Hur konsolen är formad är dock lite whatever. När du placerat enheten där den ska vara så kommer du troligtvis inte hålla på att flytta runt den allt för mycket. Något du kommer använda jämt och ständigt med PS5 är nya Dualsense-kontrollen. Den här gången har Sony levererat en fräsch och futuristisk design som matchar konsolen. Tidigare har jag trott att kontrollen skulle bli mycket större än vad Dualshock 4 var, men utöver lite extra kurvor är kontrollerna ungefär lika stora. Tack vare kontrollens nya kurvor ligger kontrollen riktigt bra i handen och om man inte hade några problem att använda Dualshock 4 under längre perioder, så borde det inte vara några problem att köra långa spelsessioner med Dualsense. Något jag reagerade på är de nya ansiktsknapparna och d-pad som numera är gjorda i genomskinlig blank plast. Klickkänslan är mer eller mindre identisk med Dualshock 4, men när man vilar tummarna på knapparna så känns de näst intill hala. Någon form av extra textur hade varit trevligt. Detta är kanske endast gnäll för gnällets skull och i vår fulla recension får vi se om känslan påverkar spelupplevelsen. Som sagt. Vi får inte prata allt för mycket om hur det är att använda konsolen, men vi kan i alla fall ta reda på vad ni vill veta. Om ni har några frågor om PS5, så skriv ner dessa i kommentarerna så försöker vi svara på dessa till vår bästa förmåga när vi väl släpper iväg recensionen. Tumnagel
63.3°
+
André Stray
0

PufferBot gör drönare lite mindre farliga
Skyddar även drönaren från att skadas

Forskare på amerikanska University of Colorado Boulder har utvecklat ett slags säkerhetssystem som gör drönare mindre farlig för sin omgivning samtidigt som det även kan skydda drönaren från att skadas. Man kallar sitt system för PufferBot och det handlar om en slags skyddande ställning i plast som fälls ut om drönarens rörelsesensorer känner av att det är i närheten av något. PufferBot har fått sitt namn efter blåsfisken, som på engelska heter Pufferfish, en fisk som blåser upp sig vid annalkande fara, främst för att undvika att bli svald av större rovdjur. Huruvida vi kan få se skyddsanordningar som PufferBot på kommersiella drönare återstår att se. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är den här - den eldrivna Hummern
Världens första eldrivna super-pickup

Eldrivna versioner av den klassiska bilmodellen Hummer har funnits i många år. Dock har det då handlat om såna där små saker i plast som barnen åker omkring i. Nu presenteras även en version för vuxna, och den benämns som världens första eldrivna super-pickup. Tumnagel
50.6°
+
Bobby Green
0

Plastpåseskatten inte så lönsam för staten som förutspått
Har hittills dragit in en bråkdel av vad som beräknades

Det har nu gått lite över fem månader sedan den nya skatten på plastpåsar infördes i Sverige 1 maj. Regeringen uppgav då att man beräknade att den nya skatten skulle dra in cirka 2,1 miljarder kronor till statskassan i år. Så har inte blivit fallet rapporterar GP. Under de första fyra månaderna efter det att skatten infördes så har detta hittills resulterat i 100 miljoner kronor till statskassan. Dock verkar skatten ha haft effekt på antalet bärkassar i plast vi köper med oss från livsmedelsbutiker och andra platser. Enligt återförsäljarna ska försäljningen av den typen av plastpåsar som nu beskattas ha sjunkit med upp emot 70 procent sedan skatten infördes. Regeringen är trots sin räknemiss nöjd med den nya skatten och Finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP) säger till GP: "Från vår synvinkel är det positivt och har överträffat förväntningarna. Det här visar att svenska folket är redo för förändring." Regeringen kommer dock ändra i budgeten för kommande år då det nu ser ut som om plastpåse-skatten bara kommer att dra in runt 200 miljoner kronor i år, alltså långt ifrån de 2,1 miljarder man ursprungligen räknade med. Bolund säger: "Där får vi nu göra en revidering av intäkterna, och det är så vi har arbetat med alla miljöskatter. Syftet är att påverka köpbeteende." Regeringen räknade med att plastpåse-skatten skulle dra in 2,7 miljarder kronor under 2021 men detta lär alltså nu revideras. Tumnagel
18.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska ReGlove tar fram återvinningsbara skyddshandskar
Maskin gör förbrukade handskar till nya handskar

Ett gäng med svenska studenter har gått vidare i den prestigefyllda tävlingen James Dyson Award för sitt projekt ReGlove, en maskin som tillverkar, steriliserar och återproducerar återvinningsbara skyddshandskar. I ett pressmeddelande skriver gänget bakom ReGlove att det varje månad används runt 65 miljarder plasthandskar varav majoriteten är gjorda för engångsbruk och tillverkade i icke-biologiskt nedbrytbart material. ReGloves handskar tillverkas av biologiskt nedbrytbar plast och kan efter användning återvinnas i maskinen som kan tillverka nya handskar. ReGlove skriver: "Maskinen steriliserar och reproducerar biologiskt nedbrytbara skyddshandskar med hjälp av en kemiskt avancerad polyvinylalkohol (PVA). ReGlove-handsken fungerar som en nitrilhandske, är slitstark och formbar, men än viktigare så kan den lösas upp i vatten och formas om, igen och igen, på den plats de ämnas användas." ReGlove planerar nu att att optimera sitt system så att det kan tillverka handskarna snabbt och automatisera steriliseringsprocessen. Hur tidsplanen ser ut för det och när vi skulle kunna se en kommersiell version av deras maskin finns det i dagsläget inga uppgifter om. Här nedan hittas en video som beskriver ReGlove-projektet lite närmare. Tumnagel
58.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare tar fram super-enzym som bryter ner plast snabbt
Kanske kan användas för återvinning av PET-plast i framtiden

Forskare har utvecklat en slags enzym-cocktail som man uppger kan bryta ner PET-plast på betydligt mycket kortare tid än vad som är möjligt idag. Cocktailen består av två enzym som både återfinns in den plastätande bakterien Ideonella sakaiensis som japanska forskare upptäckte 2016. Med det första enzymet, PETase, kunde man redan 2018 visa att PET-plast bröts ner på bara några dagar istället för de århundraden det vanligtvis skulle ta. Nu har man lyckats kunna kombinera detta även med bakteriens andra enzym, MHETase, vilket har gjort att det går upp till sex gånger snabbare att bryta ner plasten. Forskare arbetar nu bland annat på att se om man kan modifiera sin enzym-cocktail så att denna skulle kunna bryta ner PET-plast ännu snabbare. Förutom det så undersöker man givetvis hur detta skulle kunna användas i stor skala för att bryta ner alla de miljontals ton med PET-plast som produceras varje år. Forskarna tror att man eventuellt skulle kunna använda det nya super-enzymet eller en modifierad version av detta för att börja återvinna plast om ett till två år. Tumnagel
63.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Linda har byggt båten från Göta Kanal
Genialiskt!

För ett litet tag sedan så såg jag en fantastisk modellbåt från en av de bästa svenska filmerna genom tiderna, Göta kanal. Den var byggd av Linda Skogfeldt och jag var så klart tvungen att ta reda på mer. För även om det för mig är en självklarhet att älska filmen Göta kanal så blir man ju ändå lite nyfiken när ett sånt här bygge dyker upp. Här kommer Lindas berättelse om och bilder på hennes magiska bygge! Foto: Linda Skogfeldt Svenska klassiska filmer som Sällskapsresan och Göta kanal ligger mig varmt om hjärtat. Många känner nog, precis som jag, en hög mysfaktor när de hör oneliners som till exempel “Och jag som åkt runt hela jävla Nueva Estocolmo!” eller “Den där sorten är inte ihopfällbar!”. Det är helt enkelt den stora varma och mulliga delen av vårt kulturarv, tycker jag. I denna solvarma nostalgi tillsammans med min modellbyggarhobby kom idén om en Storebro Baltic 31 i semiskala - det vill säga den elaka båten “Uniship” i Göta kanal. Tumnagel
62.9°
+
Roger Åberg
0

Bygg dig en egen Lamborghini Huracán Evo
3D-pussel blir ditt för 35 euro

Lamborghini har tillsammans med pussel- och spelföretaget Ravensburger tagit fram ett 3D-pussel av modellen Huracán Evo. Det är i skala 1:18 och när de 108 stycken små plastbitarna väl är sammansatta ser pusslet alltså ut som en liten modellversion av superbilen. Pusslet blir ditt för 35 euro. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Första begravningen med kista gjord av svamp genomförd
"Levande kista" bryts ner snabbt

I Nederländerna har man nu för första gången begravt en avliden person i en kista tillverkad av svampvävnaden mycel. Mycel-kistorna är framtagna av startup-företaget Loop som nu har börjat sälja sina kistor under namnet "Living Cocoon", ett namn som kistorna antagligen fått för att mycel är en levande organism. Loops grundare Bob Hendrikx beskriver mycel som naturens egen återvinningsstation: "Itx27s constantly looking for waste materials to convert into nutrients for the environment. It does the same with toxic substances, including oil, plastic and metal. For example, mycelium was used in Chernobyl, is utilised in Rotterdam to clean up soil and some farmers also apply it to make the land healthy again." Fördelen med att använda mycel istället för trä, metall, plast eller annat är att mycel-kistorna bryts ner betydligt mycket snabbare när de väl lagts i jord. Mycel-kistorna bryts ner på 30 - 45 dagar vilket kan jämföras med traditionella kistor som kan ta åratal att bryta ner. En "Living Coffin" tillverkad i mycel kostar 1250 euro, motsvarande cirka 13.000 kronor. Det kan jämföras med en kista i obehandlad furu som man här i Sverige kan få för runt 2000 kronor om man nöjer sig med en enklare variant. Tumnagel
47.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

LEGO börjar fasa ut förpackningar i plast
I framtiden är det papper som gäller

LEGO Group har meddelat att de 2021 kommer att börja fasa ut förpackningar i plast för att istället gå över till att tillverka dessa i återvinningsbart papper. I början av nästa år kommer LEGO att ta bort plastförpackningarna där lego-bitar förvaras och byta ut dessa till en variant i återvinningsbart papper. Anledningen till detta är givetvis att LEGO vill bli lite mera miljövänliga och verka för ett hållbart ekosystem. LEGO:s hållbarhetschef Tim Brooks säger: "We receive lots of letters from children asking why we still use single-use plastic in our boxes, which inspired us to begin to make this change. This is part of our ambition to make all our packaging sustainable by the end of 2025." Varje år går det åt cirka 5000 ton med plast för att producera de tio procenten i LEGO:s förpackningar som består av plast. För att tillverka alla LEGO-bitar som LEGO säljer varje år går det åt cirka 90.000 ton plast. LEGO har dock under en tid experimenterat med att ta fram mer miljövänliga LEGO-bitar och började 2018 byta ut traditionell plast i vissa av sina LEGO-bitar till plast framställd av sockerrör. Tumnagel
61.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nissan har gjort genombrott inom kolfibertillverkning
Snabbar på produktionsprocessen

Nissan meddelar nu att man gjort ett genombrott inom kolfibertillverkning. Man ska ha utvecklat nya lösningar som snabbar på processen och gör att man kan få ut de tillverkade delarna i kolfiber och kolfiberförstärkt plast (CFRP) i en raskare takt. Den nya metoden halverar formens utvecklingstid och gjutningsprocessen ska gå upp till 80 procent snabbare. Målet är nu att se till att dra igång massproduktion av CFRP-delar till bilar, något som inte riktigt har varit möjligt tidigare på grund av den extra tiden det tar. I klippet nedan går man igenom nyheterna. Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida