m

Volvo XC40 Recharge får sin första OTA-uppdatering
Ska ge snabbare laddhastighet och bättre räckvidd

OTA (Over The Air) är uppdateringar som skickas i luften till vad som nu ska uppdateras. I december fick Polestar 2 sina första och nu är det dags för systerbilen Volvo XC40 Recharge att få sin första mjukvaruuppgradering någonsin. I denna ingår uppdateringar, nya funktioner, buggfixar och stabilitetsförbättringar till bilens infotainment- och framdrivningssystem. Den som laddar hem uppdateringen får en ny basmjukvara för bilens elektroniska system, en ökning av laddningshastigheten och en förbättrad räckvidd. Exakta detaljer kring detta får vi dock inte reda på. Exakt när utrullningen sker är lite oklart men ni som har en XC40 Recharge kan börja hålla utkik i era bilar. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Volvo Cars släpper sitt app-API
Så vem som helst kan börja utveckla appar

Det är inte alla som är nöjda med det något skrala utbudet av appar i nya Android-baserade infotainmentsystemet i XC40 Recharge och Polestar 2. I ett försök att göra dessa människor gladare har Volvo Cars nu släppt sitt API öppet så alla som vill kan börja utveckla appar för systemet. Så om detta är något du är sugen på att göra så hittar du API:et via länken nedan. Tumnagel
54.0°
+
Frode Wikesjö
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Nu finns Volvo XC40 P8 Recharge i Feber-garaget
Syskonet till Polestar 2

Polestar 2 har fått stor uppmärksamhet under förra året men syskonet Volvo XC40 i elbilsversion har inte riktigt fått samma plats i diskussionen. Nu är det ju två olika varumärken så klart, men en gång i tiden så presenterades koncepten till de två bilarna samtidigt, som väldigt nära syskon. Och det märks så klart när man kör de två bilarna när de nu är här som elbilar. På gott och ont. På uppsidan finns en imponerande elbilsprodukt när man lägger in det faktum att plattformen faktiskt inte är gjord för elbilar utan för fossilbilar. På uppsidan finns också allt det som är bra med XC40, för det är ju en härlig liten SUV som inte skäms för sin existens och den blir knappast sämre som elbil. För spontant är det här en riktigt trevlig bil att umgås med. Har du nyckeln i fickan så är det väldigt lätt att hoppa in, lägga i drive och flyga i väg, noll till hundra går på 4,9 sekunder. På nedsidan finns just det där med plattformen, jämfört med ID.3 och ID.3 från Volkswagen så är det speciellt i baksätet en trång bil detta, framförallt i mitten av baksätet. XC40 Recharge har precis som Polestar 2 ett nytt system som bygger på Android Automotive. Det är inte riktigt lika fräckt som i Polestar utan mer likt det som vi är vana med från andra Volvobilar. Tyvärr är systemet väldigt omoget och saknar många appar och saker som CarPlay. Prislappen på XC40 P8 Recharge ligger på 699.000 kronor, alltså en smula högre än Polestar 2 som kostar från 659.000 kronor. Har du frågor om XC40 P8 Recharge? Posta dem bland kommentarerna här, eller på Instagram om det känns roligare. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0
2020

Volvos nästa elbil presenteras den 2 mars 2021
En Polestar 2 fast med Volvo-logga

Volvos andra elbil baserad på CMA-plattformen är på väg. Nu sägs det att den kommer att presenteras den 2 mars nästa år och Volvos vd Håkan Samuelsson beskriver den nya modellen som mer strömlinjeformad än XC40. Det handlar inte om en ersättare för nedlagda V40 och det är en crossover som blandar olika stilar. Concept 40.2 som visades upp våren 2016 är en sådan och den blev ju till slut som ni kanske vet Polestar 2. Nu ska det alltså även bli en produktionsversion av den fast med Volvos logga i nosen. För att Volvo ska vara mer lönsamt kommer företaget att sikta ännu mer på premiumbilsegmentet och vilket inte helt oväntat kommer att leda till högre pris på bilarna. En XC40 Recharge kostar 699.000 kronor och en Polestar 2 kostar 659.000 kronor. Den nya modellen från Volvo måste dock vara billigare än båda dessa för att kunna sälja i några större volymer. Det kommer den säkert inte att vara initialt utan längre fram när snikversioner med kortare räckvidd och lägre effekt presenteras. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Första OTA-uppdateringen till Polestar 2 rullas ut
Fast bara till några få kunder

En av grejerna med Polestar 2 är att man skulle kunna uppdatera den över nätet via så kallad Over The Air-uppdateringar. Detta skulle vara igång och fungerande när de första bilarna levererades, men så blev inte fallet. Programmeringen tog tydligen längre tid än väntat. Nu drar man dock igång detta och skickar ut lite färsk mjukvara åt ett mindre antal kunder i Sverige och Norge, alla ägare får alltså inte ta del av detta än. De som får uppdateringen kommer få ett mail om hur den fungerar och vad man kan förvänta sig att den gör. Får man inget mail lär man redan ha den senaste mjukvaran. En del bilar kommer behöva åka till verkstad för att få mjukvaran installerad eftersom vissa exemplar behöver uppgraderas för att kunna ta emot OTA-uppdateringar. Att ladda hem den kommer ta upp till två timmar och sedan måste man låta installationen ta 90 minuter också. Under denna tid kan man inte använda bilen. Uppdateringen heter P2048.3 och i den ingår: - Timer för klimatkontroll: aktivera klimatanläggningen och förvärm Polestar 2 inifrån bilen enligt önskat schema. Du finner inställningarna under parkeringsklimat. - Körbarhet: förbättringar vid start från stillastående, inklusive smidigare frigöring av bromsarna. - Laddning: stabilitetsförbättringar - Räckvidd: bättre exakthet i räckviddsangivelser - Extrabatteri: stabilitetsförbättringar i 12-voltsbatterisystemet - Internetanslutning: stabilitetsförbättringar - Fönster i baksätet: förbättrad stängning som tätar bättre mot glaset Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Polestar och EasyPark börjar samarbeta
Automatiserar parkeringsbetalningarna

Polestar och EasyPark har nu slagit sina påsar ihop för att automatisera betalningar av parkeringsavgifter. EasyParks app finns nu integrerad i Polestars Android Automotive-miljö och den gör det möjligt att betala för parkering utan parkeringsautomat eller en smart telefon. Det "enda" som behövs är en Polestar 2. Appen känner av när bilen lämnar parkeringsplatsen och avslutar då parkeringssessionen. I framtiden skulle systemet i kombination med en självkörande eller självparkerande bil helt och hållet ta hand om parkeringen - från placering till betalning. Tumnagel
55.0°
+
Bobby Green
0

Polestar återkallar alla Polestar 2 - igen
Kan fortfarande stanna mitt i körningen

I början av oktober meddelade Polestar alla ägare av Polestar 2 att de var tvungna att återkalla deras bilar eftersom de kunde stanna mitt i körningen. Det handlade om ett mjukvarufel och efter ett besök hos verkstaden skulle felet vara åtgärdat. Men nu återkallas alla bilar igen av samma anledning så det verkar inte som att problemet löstes första vändan. Totalt handlar det om nästan 4600 stycken exemplar och 1100 av dessa finns här i Sverige. Tumnagel
10.4°
+
Bobby Green
0

Bjørn Nyland hänger med Polestar 2
Kommer med tips och trix

Den norska elbilsfantasten Bjørn Nyland har hängt med Polestar 2 ett tag och i dessa klipp delar han med sig av sina tankar och erfarenheter kring modellen så här långt. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Throttle House ställer Tesla Model 3 mot Polestar 2
Vilken är bäst egentligen?

Polestar 2 vill såklart sno kunder från Tesla och deras Model 3 och det ska bli intressant att se hur många som kommer att välja "svensken" i framtiden. Throttle House har tagit ut en Model 3 Performance och en Polestar 2 för att se vilken av dessa de gillar bäst. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen: 90 % av vår försäljning i Norge är elbilar nästa år
100 % år 2023

Volkswagen är självsäkra när det gäller försäljningen av nya elbilar. Deras lokala importör i Norge meddelar nu att man tror att 90 % av nybilsförsäljningen i landet kommer att bestå av elbilar redan nästa år. 2023 kommer siffran istället att vara 100 %. I september i år var 61,5 % av alla nya bilar som såldes i Norge helt eldrivna. Landets mål är att bli det första i världen att inte sälja några fossilbilar 2025. Förra månaden började även Volkswagens nya modell ID.3 att säljas i Norge och den klättrade snabbt upp på topplistan och hamnade före både Tesla Model 3 och Polestar 2. Tumnagel
53.7°
+
Bobby Green
0

Polestar återkallar alla Polestar 2
Bilarna kan stanna under färd

Det visar sig bli en ganska så knackig start för Polestars senaste modell Polestar 2. Några kunder blev för ett tag sedan strandade då bilen helt enkelt inte ville starta och bilar togs tillbaka för att undersökas. Problemen med mjukvaran har därefter eskalerat och nu har Polestar tagit beslutet att återkalla alla Polestar 2 som hittills har levererats. Bilarna kan nämligen i värsta fall helt plötsligt stanna när man kör vilket är direkt obra. Totalt handlar det om 2200 bilar och av dessa finns runt 600 stycken här i Sverige. Tumnagel
22.3°
+
Bobby Green
0

Bilar från PSA får infotainmentsystem med Android från 2023
Men Volvo var först

En nyhet Volvo XC40 och Polestar 2 bjuder på är att deras infotainmentsystem är Android-baserade. Nu får vi reda på att PSA Group också kommer att haka på detta tåg, men först från 2023. Vilka bilar som kommer att få ta del av tekniken är dock oklart än så länge. "Groupe PSA continues its digital transformation and its collaboration with Google. Android Automotive OS will enable Groupe PSA to improve agility and efficiency while providing personalized interfaces to customers in the car. This new collaboration is an important step in the relationship between PSA and Google." Även GM har gått samman med Google och från och med 2021 kommer Chevrolet, Buick, Cadillac och GMC att köra Android. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Första Polestar 2 är nu levererad
Sture beställde en så fort det gick

Nu har Polestar levererat det första exemplaret av Polestar 2 och det hela skedde vid högkvarteret i Göteborg. Köparen som heter Sture Stensson beställde sin bil direkt när det var möjligt och det är hans första elbil. Bilen är lackad i färgen Thunder och på insidan har han valt interiören Charcoal WeaveTech. "I ordered my Polestar 2 on launch day. This is my first electric vehicle and I have mounted solar panels on the roof for easy charging at home. I have read all the great reviews in the papers and online, and picked up many new cars throughout the years, but this is the greatest moment so far." Bonusklipp nedan. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Jonny Smith provkör Polestar 2
Och nu kan du också göra det

Polestar hade nyligen provkörningar av Polestar 2 för pressen och här får vi oss en genomgång av bilen av Jonny Smith som numera kör YouTube-kanalen CarPervert. Polestar har nu även öppnat upp möjligheten för allmänheten att provköra Polestar 2 i Stockholm och Göteborg. Här bokar du. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Polestar 2 försenas
Leveranser försenas fyra till fem veckor

I slutet av mars drog tillverkningen av Polestar 2 igång i Kina och målet var att de första bilarna skulle börja rulla i Europa nu i sommar. Så blir det dock inte eftersom det inträffat problem gällande leveranserna från Kina och hit. Inte helt oväntat är det pandemin som är det som gör att det gnisslar i kugghjulen. Nu verkar det istället bli i höst som de första kunderna får sina bilar, typ september eller oktober. Uppdatering Vi har varit i kontakt med Polestar som säger att de har förseningar, men att de inte är så stora. Kunderna får vänta ungefär fyra till fem veckor längre på sina bilar, så skulle man fått leverans i juli kommer den i augusti och så vidare. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida