Quantcast
m

Rykte Model S Plaid presenteras nästa månad?
Elon släpper hint

Tesla fick såklart eld i baken av att Porsche dundrade ut sin Taycan och det började genast snackas om att en värre "Plaid"-version av Model S var på gång. Den har tre stycken elmotorer och ännu bättre prestanda. Nu kanske det kan bli så att bilen presenteras nästa månad under eventet Battery Day den 22 september. Detta rykte kommer efter att Elon Musk twittrat en bild på Herbert Ruggles Tarlek Jr. från den gamla komediserien WKRP in Cincinnati iklädd en rutig (plaid) kostym. Det kan vara så att även Model X kommer i Plaid-version, men det återstår att se. One day soon, I will wear this outfit pic.twitter.com/T0SnF4UgYK— Elon Musk (@elonmusk) August 11, 2020 Tumnagel
33.5°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche Panamera slår lyxbils-rekord på Nürburgring
Tog sig runt Nordslingan på 7:29.81

Porsche har en uppdatering av modellen Panamera på gång och innan den släpps har man hunnit sätta rekord med bilen på Nürburgring. En faceliftad version av Panamera Turbo, med väldigt lite maskering, har lyckats köra runt Nordslingan på 7:29.81 vilket är ett nytt rekord i lyxbils-klassen. Bakom ratten satt testföraren Lars Kern. Uppdaterade Panamera presenteras i slutet av månaden. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Så tycker racerföraren Andy Pilgrim om McLaren Senna
Testar den på bana där den hör hemma

Vi har tidigare sett när racerföraren Andy Pilgrim testar Porsche Taycan på bana, nu är det istället dags för McLaren Senna att visa vad den går för. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Lär dig att ta bättre bil-bilder med din smartphone
Proffsfotograf visar hur

För att ta en bra bild på exempelvis en bil behövs inte alltid extrem proffs-utrustning. Nu för tiden går de flesta redan omkring med en riktigt grym kamera i fickan, nämligen mobiltelefonen. Här får vi ett gäng tips från en proffsfotograf på hur bil-bilderna tagna med mobilen ska bli ännu bättre. Dela gärna med dig av dina bil-bilder tagna med telefonen bland kommentarerna. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Tesla Model S P90D mot Porsche Taycan Turbo
Dragrace på vått underlag

Lovecars har testat en Tesla Model S P90D mot en Porsche Taycan Turbo och sjävklart handlade det om ett dragrace för att se vilken av bilarna som var snabbast. Varför man inte valde en Model S P100D är dock oklart. Tumnagel
29.4°
+
Bobby Green
0

Tio år gammal Porsche 911 möter den senaste
Vad har hänt genom åren?

Throttle House jämför här en flång ny 911 Carrera S mot en tio år gammal av generation 997. Båda har boxersexa och manuell låda men sen börjar olikheterna. Den nya har turbo och mycket annat som den gamla saknar, så vilken ska man satsa på egentligen? Är den nya värd det betydligt högre priset eller duger den gamla precis lika bra? Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Porsche 911 R renoveras efter olycka
Nummer 89 av 991

Om en bil bara är tillräckligt värdefull kommer den att renoveras, oavsett nästan hur skadad den är. Det här exemplaret av en Porsche 911 R är en mycket speciell bil och eftersom den bara är "lite" skadad var det ju självklart att den skulle lappas ihop igen. Här får vi se när det sker. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 är snabb på bana
Slår både 911 Carrera och BMW M2 Competition

Sport Auto har varit ute och gasat med en Porsche 718 Cayman GTS 4.0 på Hockenheimring och där lyckades man sätta tiden 1.56:9. Det gör bilen snabbare än bland annat Porsche 911 Carrera, BMW M2 Competition och Lamborghini Urus. Det innebär även att den är precis lika snabb som en 911 Carrera GTS. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Turbo utan S
Coupé och Cabriolet presenterad

I mars dundrade Porsche ut nya Turbo S som hittills är det värsta du kan köpa av 992-generationen. Nu presenterar man 911 Turbo utan S som både Coupé och Cabriolet. Inte riktigt lika vassa som S men ändå inte blyga med sina 580 hästar. Motorn som är på 3,8 liter har nu symmetriska VTG-turboaggregat med elektriskt kontrollerade dumpventiler. Det sitter även piezo-injektorer för ännu bättre gasrespons och laddluftsystemet har förbättrats ytterligare. Resultatet är alltså 580 hästar vilket är 40 fler än föregångaren. Vridet har även det ökat med 40 newtonmeter till 750. Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h går nu på snabba 2,8 sekunder vilket är en förbättring med 0,2 sekunder jämfört med förra 911 Turbo. Toppfarten anges till 320 km/h precis som tidigare. Saker som finns i tillvalslistan som i alla fall jag trodde hade funnits tidigare är Sport- och Lättvikts-designpaket, sportchassi och sportavgassystem, men det här ska faktiskt vara första gången man kan få dessa grejer från fabrik. PASM-chassit är standard men det finns ytterligare ett som sänker bilen en centimeter till och gör den stabilare i högre hastigheter. Man kan även lägga till PDCC som är hydrauliskt aktiva krängningshämmare och keramiska bromsar med tiokolvs (!) fasta bromsok fram. Gjutjärnsskivor som mäter 408 millimeter fram och 380 bak är standard. Spårvidden har ökat 42 millimeter fram och bilen rullar på 20-tummare skodda med 255/35-däck fram, 21-tummare med 315/30-däck bak. För att få plats med de bredare doningarna har man även breddat karossen med 45 millimeter fram, 20 bak. Du kan beställa ditt exemplar från och med idag och för en 911 Turbo får du betala 2.020.000 kronor, 911 Turbo Cabriolet kostar från 2.170.000 kronor. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Porsche har skrivit ut lättviktskolvar till GT2 RS
Ger 30 extra hästkrafter

Porsche har tillsammans med Mahle och Trumpf skrivit ut kolvar som de sedan monterat i en 911 GT2 RS. Kolvarna är tio procent lättare än original och har även en liten kylkanal i sig som ökar på prestandan ytterligare, och med dessa i motorn har man kunnat få ut 30 extra hästar ur den redan 700 hästar starka motorn. Det här är mest ett experiment och test med olika material, om dessa kolvar någonsin kommer att hamna i något man kan köpa återstår att se. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Så här tycker Harry om nya Porsche 911 Turbo S
Herren på täppan?

Det är redan många som har hunnit att testa Porsche 911 Turbo S, men det innebär ju inte att man inte kan dela med sig av vad den gode Harry Metcalfe tycker om bilen. Han har ju som ni säkert redan vet varit med ett tag och vet hur en bil ska kännas för att den ska anses vara bra. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Turbo S på Sachsenring
Snabbare än både Lamborghini Huracán Evo och Ferrari 488 GTB

AutoBildSportsCars plockade nyligen ut nya Porsche 911 Turbo S på racerbanan Sachsenring för att se vad den gick för. När man hade kört klart stod det 1:30.48 på klockan vilket innebär att den här nykomlingen är snabbare runt banan än både Lamborghini Huracán Evo och Ferrari 488 GTB. Den är också två sekunder snabbare än sin föregångare. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Snik-version av Porsche Taycan presenterad i Kina
Driver endast på bakhjulen

Förra hösten rullade Porsche ut den eldrivna modellen Taycan och versionerna som fanns då var Taycan Turbo och Taycan Turbo S. Efter detta har Taycan 4S tillkommit som får räknas som en instegsversion. Nu har en ännu billigare och enklare version presenterats i Kina och den skiljer sig genom att endast driva på bakhjulen där de andra är fyrhjulsdrivna. I detta utförande heter modellen kort och gott Taycan och erbjuds i två stycken versioner - antingen med 79,2 kWh och 408 hästar ur elmotorn eller 93,4 kWh och 476 hästar. Räckvidden anges till 41,4 respektive 48,9 mil. Notera att detta är enligt NEDC-cykeln eftersom man inte kör med WLTP där borta. 0-100 km/h går på 5,4 sekunder för båda och toppfarten är begränsad till 230 km/h. Frunken är större här eftersom den inte behöver dela plats med en elmotor, och utrymmet sväljer nu totalt 491 liter vilket är en ökning med 44 liter. Om den här konstellationen kommer att säljas utanför Kina återstår att se. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Racerförare testar Porsche Taycan Turbo S
Andy Pilgrim tar ut bilen på bana

Andy Pilgrim är en professionell racerförare och vet ett och annat om hur en bil ska bete sig för att anses vara bra på bana. Här får vi se när han kör med en Porsche Taycan Turbo S på NCM Motorsports Park i Kentucky för att se vad den går för. En av grejerna Porsche har tryckt på med denna bil är att den fortfarande ska kännas som en Porsche att köra, och inte skämmas för sig vid just bankörning. Resultatet blev lite understyrning men överlag blev Andy imponerad. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Porsche Carrera GT är Doug DeMuros absoluta favoritbil
Här förklarar han varför

2003 presenterade Porsche något alldeles extra - Carrera GT. Namnet har man använt tidigare men det som gjorde just denna speciell var att man placerat en V10:a bakom sittbrunnen. Motorn ger 612 hästar och förutom att det är helt tillräckligt med effekt har ingenjörerna fått till ett helt sagolikt ljud som letar sig ut ur avgaspiporna. Modellen är Doug DeMuros absoluta favoritbil och i det här klippet får vi reda varför han tycker så. Vilken är din absoluta favoritbil om du bara får välja en enda? Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Porsche 911:or byggda för offroad-körning
Testas här på en frusen sjö

Kelly-Moss Road and Race (KMR) bygger om Porsche 911 till fordon som klarar av rejäl terräng. I det här klippet får vi hänga med och se när några av dessa visar vad de klarar av på isen. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Legendariska Porsche-ingenjören Hans Mezger har gått bort
Låg bland annat bakom motorn i 917

Om du har koll på Porsche kanske du någon gång har hört talas om Mezgermotorer? De är skapade av ingenjören Hans Mezger som nu har lämnat oss, 90 år gammal. Hans jobbade mer än tre decennier hos Porsche och ligger bland annat bakom den tolvcylindriga motorn som finns i 917, Mezgermotorn i 911 och han var även inblandad i utvecklingen av maskinen som satt i förra generationen av 911 GT3 RS. Den anses av många vara en av världens absolut bästa motorer. "We mourn Hans Mezger. The constructor died yesterday at the age of 90 years. We owe him not only the air-cooled six-cylinder boxer engine of the Porsche 911, but also the overall construction of the Porsche 917 and its twelve-cylinder engine. For more than three decades, Hans Mezger was responsible for Porschex27s most successful race cars and racing engines. We thank Hans Mezger for his extraordinary engineering achievements and for everything he did for us. Not only will his innovations and achievements remain unforgotten, he will also be remembered as a friend and colleague. In these difficult hours of farewell, all our thoughts are with his family." Tumnagel
32.3°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche Cayenne GTS är här
Återigen med V8:a

Efter de läckta bilderna presenterar Porsche nu nya Cayenne GTS som även går att få i coupé-utförande. Oavsett vilken man väljer får man en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 460 hästar och 620 newtonmeter i vrid. Med Sport Chrono-paketet klarar bilen 0-100 km/h på 4,5 sekunder och toppar 270 km/h. Föregående Cayenne GTS hade en V6:a på 3,6 liter men nu är det alltså V8:a som gäller igen. Förutom bra effekt under huven får GTS-versionen lite nytt utseende, lägre chassi och mer utrustning som standard. Avgassystemet som sitter standard har fyra stycken runda pipor - två på vardera sida. Väljer man sportavgassystemet får man istället två centralt placerade ovala pipor. Detta kan man dock endast få till Cayenne GTS Coupé och i framtiden även till Cayenne Turbo Coupé i kombination med Lightweight Sports Package. Cayenne GTS och Cayenne GTS Coupé går att beställa nu och ska komma till återförsäljarna i början av juli. Prislappen är 1.210.000 respektive 1.255.000 kronor. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Porsche Cayenne Coupé GTS läcker ut
Läcker?

Det börjar närma sig premiär av Porsche Cayenne Coupé GTS och nu har officiella pressbilder på bilen läckt ut. GTS är en mellanversion där fokus inte ligger på flest hästkrafter utan istället lite mer utrustning men samtidigt bra med kraft utan att vara vassast. Vi vet fortfarande inte vilken maskin som döljer sig under huven här men det skulle inte förvåna om det handlade om samma recept man hittar i Panamera GTS. Det skulle i så fall innebära en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 460 hästar och 620 newtonmeter i vrid. Mer information kommer när bilen blir officiell. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Ralf Brandstätter ny vd för Volkswagen
Börjar sitt nya jobb den 1 juli

Igår skrev vi om rykten som sa att Porsches vd Oliver Blume skulle ta över Herbert Diess jobb som vd på Volkswagen. Idag får vi reda på att det inte blir så. Herbert ersätts men hans roll kommer istället att fyllas av Ralf Brandstätter. Han har tidigare varit märkets operativa chef (COO) och tillträder sin nya tjänst den 1 juli. Herbert Diess blir istället koncernchef. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Rykte Porsches vd ersätter Volkswagens vd?
Dieselgate, lanseringsstrul och rasismanklagelser gör att det stormar

Våren 2018 blev Herbert Diess utsedd till vd för Volkswagen efter att Matthias Müller fått kicken med anledning av dieselgate. Dock fortsätter det att storma hos företaget, och nu ryktas det om att Porsches vd Oliver Blume istället ska ta över rodret hos Volkswagen. Olivers tjänst sägs tas över av Skodas vd Bernhard Maier. Anledningen till att man återigen vill röra om i grytan är fortfarande sviter av dieselgate men även de många problem man har haft med lanseringen av ID.3 och nya Golf. Den sistnämnda blev även nyligen anklagad för en rasistisk reklam (se klippet nedan) och det kanske var detta som fick bägaren att rinna över. Jochen Sengpiehl ansvarade för denna reklamsnutt som publicerades på Instagram, och det sägs att han nu får sparken. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Rich spanar in den kraschade Taycanen
Kommer han köpa den?

För några veckor skrev vi om det första kraschade exemplaret av purfärska Porsche Taycan. Bilen står hos Copart som snart ska auktionera iväg den. Rich från Rich Rebuilds brukar i vanliga fall fixa till kraschade Teslor, men han verkar lite sugen på att ge sig på denna. Här får vi se när han tar sig en titt för att försöka förstå hur stora skadorna egentligen är. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Mr JWW har nu testat nya Porsche 911 Turbo S
Gjorde honom fnittrig

Det är många som redan testat nya Porsche 911 Turbo S och nu har turen kommit till Mr JWW som nyligen delade med sig av följande klipp. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Doug går igenom en Porsche 968 Clubsport
"GT3:an du inte kände till"

Mellan 1993 och 1995 sålde Porsche modellen 968 Clubsport. En hårigare version av 968:an som med dåtidens mått kanske var en GT3:a av modellen. Porsche ryckte ut all lyx ur bilen och fokuserade istället på lättning och bankörning. Allt som allt bantade man bort 100 kilo. I det här klippet tar sig Doug en närmare titt på ett välvårdat exemplar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Matt Farah kör Gunther Werks första kundexemplar av 400R
Oj vilken bil!

Gunther Werks är en av alla firmor som bygger om gamla Porschar till perfektion. 2018 presenterade de 400R som är en helt ombyggd 993 fylld med godis och finesser. 160 kilo lättare än originalet och med en ylande 430 hästar stark boxersexa i baken. Nu har Matt Farah som driver The Smoking Tire fått provköra det allra första kundexemplaret - en olivgrön karamell som kostar 500.000 dollar. Endast 25 stycken 400R kommer att tillverkas. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Lär dig lite mer om Porsche 911 Targa
Har hängt med i över 50 år nu

För två veckor sedan rullade Porsche ut nya 911 Targa. Just Targa är en ikon från tillverkaren som presenterades för första gången 1967. I det här korta klippet får vi lära oss lite historia om versionen med avtagbart tak och den klassiska bågen. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Autogefühl bjuder på lång genomgång av Porsche Taycan 4S
Det smartaste valet?

I oktober förra året presenterade Porsche instegsversionen av modellen Taycan - 4S. Den driver på alla fyra hjulen och har 435 hästar och 640 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går på 3,8 sekunder. Räckvidden anges till 40 mil. Siffror som borde räcka gott för de allra flesta. Autogefühl levererar här en ordentlig genomgång av en 4S och enligt dem är detta det smartaste valet. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Gordon Murrays superbil T.50 ska väga 980 kilo
Det är ganska lite det

Låg vikt på en bil ger den oftast bättre prestanda. Det vet Gordon Murray. Hans kommande superbil T.50 kommer inte att bli något undantag, och vikten på bilen som ska vara komfortabel och något man ska kunna köra till vardags kommer landa på 980 kilo. "Designing a lightweight sports car does not come from specifying exotic materials alone, it comes from a state of mind, from absolute focus and control, and from a deep understanding of lightweight, optimized design." T.50 blir bara 4,38 meter lång och 1,85 meter bred vilket gör den mindre än en Porsche 911. Men det ska fortfarande finnas bra plats för tre stycken personer och bagage. Kolfiber-monocoquen och karosspanelerna väger tillsammans under 150 kilo. De tre stolarna som är i kolfiber väger inte mer än tio kilo tillsammans. Bakom sittbrunnen kommer det att husera en V12:a på 4,0 liter som ger 650 hästar. Den har ingen överladdning och kommer att bli världens högst varvande motor i en gatlegal bil med sitt varvstopp på 12.100. Motorn blir även den lättaste V12:an byggd för gata med sin vikt på under 180 kilo. BMW-V12:an i McLaren F1 väger över 60 kilo mer än det. Endast 100 stycken exemplar av T.50 kommer att tillverkas och varje kommer att ha en prislapp som börjar på två miljoner pund. Den första prototypen ska börja testas på väg i höst och de första kunderna ska få sina bilar någon gång 2022. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Köp en krockad Porsche Taycan Turbo och bygg något kul
En snabb lådbil kanske?

En helt färsk Porsche Taycan Turbo har kommit in till Copart och säljs nu iväg på auktion. Det tråkiga med bilen är dock att den är totalkvaddad och inlöst av ett försäkringsbolag som inte tyckte att det var värt att laga den. Exakt vad som har hänt är oklart men en olycklig kollision med något handlar det om i alla fall. Undersidan av bilen ska ha fått rejäla smällar och det bådar inte gott eftersom batteripacket sitter där. Men, känner du att du har lite ont om projekt just nu är det bara att buda loss när auktionen väl drar igång. Kanske ta delarna och sätta i din gamla bil med förbränningsmotor? Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida