Quantcast
m

Köp en Faraday Future-prototyp
Om du vill ha något inte alla andra har

Faraday Futures framtid är ytterst oviss men om du ändå är pepp på en bil från det stormande elbilsföretaget finns det nu en chans. Worldwide Auctioneers ska nämligen sälja iväg två stycken prototyper av modellen FF91. Auktionen äger rum den 5 september i Auburn, Indiana och båda bilarna säljs utan reservationspris. Den silvriga bilen är den prototyp som företaget visade upp på CES 2017 och den svarta är den man deltog med i Pikes Peak International Hill Climb samma år. Den förstnämnda är betydligt mer ombonad och färdigställd än den svarta som mest får ses som en testbil på alla punkter. Bilarna baseras på den egenframtagna plattformen Variable Propulsion Architecture och båda ska vara toppversionen med batteripack på 130 kWh, 1050 hästar och en räckvidd på 60 mil. Det senaste kring Faraday Future är att Carsten Breitfeld som tidigare var vd för Byton nu är den som styr och ställer här. Man håller på med en rekonstruktion av företaget och planen är att eventuellt licensiera eller sälja den teknik man tagit fram till andra företag. Om FF91 någonsin kommer att komma i produktion är oklart, samma gäller vad man kan och får göra med prototyperna om man nu råkar köpa en av dem. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

E Ink visar upp vikbar eboksläsare
Påminner mer om en traditionell bok

De senaste åren har det dykt upp mobiler och annat med vikbara skärmar och nu har även E Ink visat upp en eboksläsare som är är byggd runt en vikbar skärm. Den vikbara skärmen gör att eboksläsaren mer liknar en traditionell bok som man måste öppna för att ta del av innehållet. I videoklippet ovan kan ni kolla in en av E Inks:s prototyper till en eboksläsare som GoodeReader har fått testat. Skärmen har även inbyggt touch-stöd vilket gör att man kan använda en stylus för att skriva anteckningar eller markera textstycken i boken. Det handlar som sagt om en prototyp och E Ink har nog lite kvar att göra innan vi kan få se "Foldable eBook" i butik. Det finns i dagsläget inga uppgifter om när så kan bli fallet. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Monteringen av Bentleys nya Blower är påbörjad
Först ut är prototypen Car Zero

Som vi berättade i höstas ska Bentley återskapa tolv stycken exemplar av den klassiska Blowern. Man kallar den för Bentley Blower Continuation Series och alla exemplar är redan sålda. Kunderna håller för tillfället på att välja färger för interiör och exteriör. Bentley kommer först att bygga ihop en prototyp innan det är dags för kundbilarna och detta har man börjat med nu. Allt tillverkas i materialen man använde då och med samma typ av teknik. Ingenjörerna har studerat originalritningarna från 20-talet och tagit CAD till hjälp där man har behövt det. Den berömda motorn på 4,5 liter har kolvar i aluminum, överliggande kamaxel, fyra ventiler per cylinder och dubbla tändstift. Den kommer få en kompressor och effekten kommer att landa på omkring 240 hästar. Tim Hannig från Mulliner-avdelningen som har hand om projektet säger följande: "After almost a year of highly detailed engineering work, it is extremely rewarding to see the first parts coming together to form the first Bentley Blower in over 90 years. The skill of our engineers and technicians in completing hundreds of individual part specifications is equaled only by that of the artisans across the country that have handmade the components that we’re now starting to bolt together. As we go, we’re refining designs and fixing problems, which is exactly what a prototype build is for." Prototypen kommer att visas upp för allmänheten någon gång i höst. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

SpaceX Starship-prototyp tar sig upp i luften
Såg ut som en jättelik flygande sprayburk

Efter det att SpaceX genomfört flera mer, och lite mindre, lyckade tester med några Starship-prototyper har en av dessa nu genomfört en första testflygning. Det var Starship-prototypen SN5 (Serial Number 5) som inatt svensk tid lyfte mot himlen från SpaceX anläggning i Boca Chica, Texas. Prototypen tog sig cirka 150 meter upp i luften varefter den landade med hjälp av prototypens inbyggda hjälpraketer. Som synes så är prototypen långt ifrån en komplett prototyp av Starship, farkosten som SpaceX bland annat tänker sig ska ta sig till Mars i framtiden. Den saknar bland annat noskon, klaffar och annat som behövs för att farkosten någon gång ska susa fram genom rymden. Under nattens test av SN5 använde SpaceX en av sina Raptor-motorer. Nu planerar företaget att bygga en prototyp med tre stycken Raptor-motorer, något som gör att nästa flygtest med en Starship-prototyp kan komma att ta sig till 20 kilometer höjd. Exakt när detta kommer att ske finns det inga uppgifter om men SpaceX planer är att det ska ske innan årets slut. Parallellt med detta fortsätter SpaceX även att utveckla den Super Heavy-raket som ska ta Starship till rymden i framtiden. Här nedan hittas SpaceX eget videoklipp på när SN5 tog sig en kort flygtur inatt. Tumnagel
50.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Det här är Polens första egna elbilar
Ska lanseras 2023

Sedan FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) slutade tillverka bilar i Polen 2011 har landet inte haft någon egen tillverkare. 2016 skapades dock ElectroMobility Poland av fyra stycken polska elbolag och de presenterar nu sina planer på ett elbilsmärke kallat Izera. Man visar upp prototyperna Z100 som är en SUV och T100 som är en hatchback - båda två planerar man att lansera 2023. 0-100 km/h ska gå på under åtta sekunder och på en laddning ska räckvidden ligga på 40 mil. Två stycken batteripack ska erbjudas och man ska kunna ladda hemma och på snabbladdnings-stationer. Izeras ambitioner är att bilarna ska säljas i flera europeiska länder, men vilka och när är oklart för tillfället. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Rymdskepp skulle kunna nå Proxima Centauri på 185 år
Kommer ultralätta materialet aerografit ta oss till vår grannstjärna?

Forskare på tyska Max Planck Institute for Solar System Research uppger att det skulle gå att bygga ett rymdskepp i det ultralätta materialet aerografit, ett rymdskepp som skulle kunna nå vår närmaste grannstjärna Proxima Centauri på bara 185 år. Som jämförelse kan nämnas att Voyager, som nu lämnat vårt solsystem och färdas med en hastighet på 17 km/sekunden, skulle behöva 73.000 år för att nå Proxima Centauri. Tanken är att det ultralätta materialet aerografit, ett material som är 17.000 gånger lättare än aluminium, skulle kunna få fart av vår egen sol för att bege sig mot Proxima Centauri. Rene Heller från Max Planck Institute säger till Newsweek: "We found out that a thin layer of aerographite, with a thickness of about 1 millimeter (0.04 inches), can be pushed to speeds that are sufficiently high to let it escape the solar system. Once it has gained an initial push from the solar radiation pressure, it will simply float through space." Enligt forskarna beräkningar skulle ett skepp i aerografit kunna komma i hastigheter på 6900 km/sek. Det skulle innebära att skeppet skulle kunna ta sig de 4,24 ljusåren mellan solen och Proxima Centauri på 185 år. Vidare sägs det att en prototyp till en sådan här raket skulle kosta 1 miljon dollar att utveckla. Att sedan rymdsätta uppdraget skulle kosta ytterligare 10 miljoner dollar, något som låter som småpengar när vi vanligtvis pratar om sådana här projekt. Här ovanför hittas ett klipp om Alpha Centauri, stjärnsystemet där Proxima Centauri är en av tre stjärnor. Tumnagel
48.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX testade motor på Starship-prototyp igen
Exploderade inte den här gången heller

Igår testade SpaceX ännu en av sina Starship-prototyper och för andra gången överlevede prototypen. Det var prototyp nummer fem, SN5, som klarade ett statiskt motortest där farkosten blev kvar på marken. Tack vare det lyckade testet kommer SpaceX nu att testa att låta SN5 lyfta från marken runt 100 meter, det blir det första sådana testet sedan SpaceX lät sin prototyp Starhopper göra ett liknande test förra året. SN5:s flygtest är tänkt att ske någon gång de kommande dagarna. Skulle även det testet anses lyckat så planerar SpaceX att låta en Starship-prototyp ta sig runt 20 kilometer upp i luften innan årets slut. Framtida planer för SpaceX inkluderar även att färdigställa den Super Heavy-raket som är tänkt att någon gång i framtiden ta Starship från jorden till rymden. Hoppar ni fram till 30:13 i klippet ovan så kan ni kolla in SpaceX senaste motortest på en Starship-prototyp. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Cartoonizer är en AI som gör om dig till seriefigur
Eller animerad film

Cartoonizer är en tjänst som med hjälp av artificiell intelligens gör det den matas med lite mera likt en serietidning. Det kan handla om bilder, som i fallet ovan, eller om små korta filmsnuttar, som den som syns här nedanför. Resultatet, åtminstone när det gäller filmscener, är rätt så imponerande att döma av scenen från Avengers här nedanför som körts genom Cartoonizer. Tjänsten bygger på data och teknik från forskningsrapporten "Learning to Cartoonize Using White-box Cartoon Representations" som publicerats av University of Tokyo. Tanken är att verktyg som dessa kanske skulle kunna användas för att till exempel snabbt kunna skapa prototyper till animerade filmer, spel och annat. Tumnagel
29.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Massiv läcka med gamla Nintendo-prototyper
Super Donkey!

Tidigare i veckan dök det upp en massiv läcka som innehöll mängder av prototyper, information och en hel del källkod för Nintendos äldre spel. Bland annat innehöll läckan en tidig version av Yoshix27s Island som har ett helt annat gränssnitt samt musik från Super Mario World och en tidig version av Mario Kart utan drifting. Läckan innehöll också en hel del källkod med svordomar och oanvända Lugi-sprites där han visar fulfingret. Ett längre klipp där någon kollar in de olika prototyperna som läckan innehöll kan beskådas nedan. Nintendo har i skrivandets stund inte kommenterat läckan. Tumnagel
39.0°
+
Frode Wikesjö
0

Tarforms eldrivna motorcykel är redo för produktion
Luna erbjuds som Scrambler och som caféracer

Vi har tidigare skrivit om Tarform och deras eldrivna caféracer. Nu presenterar de Luna som är en vidareutveckling av den prototyp som visades 2018, och den kommer att erbjudas både som caféracer och Scrambler. Luna har ett batteripack på 10 kWh som matar en elmotor på 56 hästar. 0-100 km/h ska ta 3,8 sekunder. Räckvidden anges till 19 mil och med ombordladdaren som är på 3,3 kW ska det ta 50 minuter att ladda 0-80 procent. Hojens tank och cuts är tillverkad av återvunnet material går att byta ut och återvinna igen om man skulle råka krascha. Motorn har delar i bioplast och sätet är i veganskt läder. På tekniksidan hittar vi bromsar med bromskraftsåtervinning, tre stycken olika körlägen, trådlöst tändningslås, backkamera och döda-vinkeln-varnare med haptisk respons. Det är att förhandsboka en Luna nu för 500 dollar och det finns två stycken versioner att välja mellan - bas och Founder Edition. Priset börjar på 24.000 dollar medan Founder Edition kostar hela 42.000 dollar. För den ganska rejäla extra slanten får man en hoj som bara tillverkas i 54 stycken exemplar och som är kittad med Öhlins-dämpare och aluminiumfälgar frästa ur ett stycke. Den ska även ha lite annan design överlag. Tillverkningen ska dra igång nu i sommar och de första leveranserna ska ske någon gång nästa år. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Foxconn ryktas ha börjat göra AR-linser till Apple
Som kommer landa i ett par Apple Glass?

Det har under flera år ryktats att Apple håller på att utveckla något form av AR-headset och/eller AR-glasögon. Nu rapporterar The Information att tillverkningen av linser till något sådant ska ha börjat tillverkas av Apples underleverantör Foxconn. Enligt The Informations källor ska det handla om ett par semitransparenta linser som består av flera extremt tunna skikt i olika material. Det här gör att spekulationerna om att Apple har ett par "Apple Glass" anpassade för augmented reality återigen har tagit fart. Det verkar dock inte som Apple har något brådska med att lansera ett par eventuella AR-glasögon. Enligt The Information så ska de linser som Foxconn nu har börjat tillverka passerat prototyp-stadiet för två till tre månader sedan. Massproduktion av linserna sägs dock ligga två till tre år bort i tiden. Det har tidigare ryktats om att Apple planerar att släppa någon slags AR-mojäng 2022, 15 år efter man lanserade iPhone, vilket skulle kunna passa bra ihop med de nya ryktena om Apples AR-linser. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Marques känner på iPhone 12
Verkar riktigt sexig!

Om alla rykten kring iPhone 12 stämmer kommer det att komma fyra olika telefoner, två vanliga och två pro, i totalt fyra olika storlekar. Den minsta rackaren kommer verkligen att bli en liten rackare, ser fram emot den! Marques har fått tag på några prototyper, känt på dem och levererar här lite tankar om telefonerna. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Bugatti Chiron Pur Sport på "det gröna helvetet"
Hej vad det går!

I mars visade Bugatti upp Chiron Pur Sport som är en lättare och mer aerodynamisk version av vanliga Chiron. Dessutom har den en helt ny växellåda. Snart ska de första kunderna få sina exemplar men tester med prototyper pågår in i det sista. Här ser vi när man bombar på i full kareta på Nürburgrings nordslinga, även kallad det gröna helvetet. "The Nordschleife is considered the most demanding circuit in the world, which is why it is nicknamed the “Green Hell”. 33 left-hand bends and 40 right-hand bends, 17 per cent uphill and downhill slopes and a difference in altitude of 300 metres over a length of 20.832 kilometres: any vehicle that can cope with this difficult track quickly and without problems is perfectly fine-tuned. So itx27s the ideal place to test the final set-up for the suspension and handling of the new Bugatti Chiron Pur Sport." Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Prisvärd rullstol med fyra hjul som klarar terräng
Skapad av JerryRigEverything och hans fru

2018 fixade YouTubern JerryRigEverything ihop en rätt så fet rullstol till sin flickvän av två stycken elcyklar. Spola fram till idag och de båda har tillsammans skapat en version som alla kan köpa. Den kallas för The Rig och sedan den förra som får anses vara en prototyp har saker och ting förfinats och fixats till. Mackapären toppar 20 km/h, tar sig mellan 1,6 till 3,2 mil på en laddning och ska inte skämmas för sig i terrängen. Prislappen börjar på 3750 dollar och det finns en del grejer man kan lägga till för att få den som man själv vill ha den, bland annat ett batteri till för att dubbla räckvidden. Bonusklipp nedan. Tumnagel
52.7°
+
Bobby Green
0

Två svenska appar vinner Apples designpris
Vi har pratat med skaparna av Looom

Varje år så delar Apple ut ett designpris på WWDC. Det handlar inte om "årets bästa app" utan fokus är på designen, både den visuella men också hur man har använt olika teknologier på ett snyggt sätt. I år finns två vinnare som vi som svenskar kan vara stolta över! Spelet Sayonara Wild Hearts fick väldigt mycket uppmärksamhet både här på Feber och på andra ställen när Apple släppte Apple Arcade, ett riktigt snyggt och roligt spel som Apple beskriver som "a pop album video game that is hopeful, gorgeous, and unique" och som verkligen förtjänar sitt pris. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Rivian fortsätter testa pickupen R1T
Men leveranser dröjer en stund till

Rivian lovar att deras kommande eldrivna pickup R1T ska vara helt unik på marknaden och testerna är i full gång. Den tidigare planen var att börja leverans av modellen i slutet av året men detta har på grund av pandemin blivit framskjutet till någon gång nästa år istället. I dessa två klipp får vi se några prototyper härja omkring. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Första bantestet med Aston Martins motorcykel avklarat
Snart dags för produktion

I höstas rullade Aston Martin ut motorcykeln AMB 001 som de tagit fram tillsammans med Brough Superior. Det är en monstermaskin endast avsedd för bankörning och nu har man genomfört det allra första testet på just en racerbana. Platsen var Pau-Arnos i Frankrike och man körde med en maskerad prototyp. Hur hojen ser ut i sin helhet ser ni i den inlänkade artikeln. De första kunderna ska få sina cyklar i slutet av året. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 108.000 euro. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Arrival ska även tillverka eldrivna bussar
Tester med prototyper pågår för fullt

Vi har tidigare skrivit om företaget Arrival och deras små eldrivna transportbilar. Men det är inte det enda området de vill verka i och just nu håller de på att även testa eldrivna bussar. Prototyper ska som vi ser i klippet nedan redan vara ute på vägarna för tester. Bussen sticker inte ut något nämnvärt designmässigt men enligt Kwame Nyanning som är chief experience officer hos Arrival ska den vara "pretty radically different" än mot vad som redan finns. Insidan får givetvis mängder av skärmar som visar olika saker, exempelvis var på bussen det är bäst att kliva på för tillfället. Föraren får också en stor skärm framför sig istället för traditionella instrument. Vi lär få reda på mer kring dessa bussar när, och om, de går i produktion. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Sluttesterna av eldrivna BMW iX3 är klara
Tillverkningen drar igång i sommar

Nu har BMW för första gången utfört sluttesterna för en helelektrisk modell i Kina och Europa samtidigt. Det handlar om den kommande suven iX3 som lanseras senare i år. Prototyper har körts över 770 mil under fyra veckors tid och fabriken förbereds nu för serieproduktionen som kommer att dra igång under sommaren på BMW Brilliance-fabriken i Shenyang i Kina. iX3 har ett batteripack på 74 kWh och tar sig 44 mil på en laddning enligt WLTP. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Gaia-X vill bli ett EU-alternativ till världens molntjänster
Tysk-franskt initiativ ska konkurrera med Amazon, Google och Microsoft

Tyskland och Frankrike har nu presenterat lite mer information om den EU-fokuserade molntjänst som man började snacka lite om i höstas. Tjänsten har fått namnet Gaia-X och ska primärt utvecklas för att EU-företags data inte ska behöva lagras på de amerikanska och kinesiska molntjänster från till exempel Amazon, Google, Microsoft och Alibaba som idag räknas som molnlagrings-världens giganter, så kallade "hyperscalers". Gaia-X är dock inte tänkt att i sig själv byggas upp som en konkurrerande molnlagringstjänst. Istället planerar man att koppla samman en lång rad europeiska molnlagrings-tjänster under Gaia X paraply. Det ska säkerställa att datan som lagras på dessa tjänster kan transporteras inom EU utan att mellanlanda på tjänster utanför unionen. Tysklands finansminister Peter Altmaier säger till Politico: "If we want to have any chance to assert ourselves in the world as Europe, we need to join existing forces.No one knows if Gaia-X will lead to a new hyperscaler within some of the participating companies like SAP or Deutsche Telekom. But we don’t see ourselves as a competitor to the existing providers because we expect the amount of data that needs to be stored to grow exponentially in the coming years and decades, which will allow several companies to prosper." Även om Gaia-X är ett initiativ från Tyskland och Frankrike så hoppas man på att det hela så småningom ska bli ett fullvärdigt EU-projekt, något som man bland annat även tror kan hjälpa till att skydda Europas digitala självständighet. Frankrikes finansminister Bruno LeMaire säger i en kommentar: "We are not China, we are not the United States — we are European countries with our own values and our own European interests that we want to defend. The COVID crisis has shown that giant tech companies are winners of the crisis." En prototyp av Gaia-X kommer att presenteras i slutet av året. Den kommer att utvecklas av de 22 grundarföretagen varav hälften är tyska och hälften är franska. Tumnagel
59.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lightning Motorcycles jobbar på en helt täckt motorcykel
Fokus på aerodynamik

Vi har tidigare skrivit om Lightning Motorcycles eldrivna motorcyklar. Nyligen började det florera rykten om att de hade en ny elhoj på gång, något som skulle skilja sig väldigt mycket mot vad som finns på marknaden idag. Nu bekräftas ryktena då man har sett en helt täckt hoj vara ute och köra på gatorna. Medier har pratat med vdn Richard Hatfield som bekräftar den nya prototypen och förklarar att det är en idé om att få till aerodynamiken så mycket bra det bara går för att på så vis få ännu bättre räckvidd. Om det vi ser i videon någonsin kommer att nå ända fram till produktion återstår att se. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Riot testar Valorant på konsol
Dock oklart om upplevelsen översätts väl

Valorant släpptes till PC tidigare i veckan och Riots nya CS:GO/Overwatch-tolkning har blivit rätt poppis. Spelet är dock endast tillgängligt på PC, men Anna Donlon, exekutiv producent för Valorant, har berättat för GameSpot att utvecklarna har en prototyp av spelet för tillfället testas på konsol. Donlon berättar dock att det inte finns någon garanti att en konsolversion kommer släppas. "Therex27s a way to play this game and therex27s a way to experience this game that wex27re not entirely sure translates completely to console play. If we feel like we can deliver this experience on those platforms, we absolutely will. But we really want Valorant to stand for a certain type of gameplay and a certain type of experience." Huruvida Riot Games kommer forstätta plita med en konsolversion av Valorant återstår att se. Gänget behöver få till en fungerande och rättvis aim assist i spelet för att kompensera för svårigheten att sikta med handkontroll. Tumnagel
36.2°
+
André Stray
0

Nissan visar mer av fyrhjulsdriften e-4ORCE
Kommer hamna i framtida elbilar

Nissan har byggt en Leaf-prototyp för att demonstrera den elektriska fyrhjulsdriften e-4ORCE som ska hamna i framtida eldrivna modeller. Tekniken ska vara i slutskedet av utvecklingen och man ska ha tagit med sig många lärdomar från både GT-R och systemet som sitter i modellen Patrol. Nissan beskriver e-4ORCE med orden "revolutionary new all-wheel control technology" och "balanced, predictable power in any situation". Det ska ge blixtsnabb men ändå mjuk acceleration, förbättrad kontroll över bilen, bättre köregenskaper och skarpare styrning. Grundinställningen är 50/50 för viktfördelningen men 100 procent av kraften kan skickas fram eller bak om det skulle behövas. Vilken eller vilka bilar som kommer att få ta del av tekniken återstår att se. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

SpaceX Starship-prototyp exploderade igen
Dynamit-Harry approves

Natten till i dag så genomförde SpaceX nya tester för sin kommande jätteraket Starship. Testet var inte helt lyckat då hela grejen tokexploderade. Det finns inga rapporter om att någon skadades av explosionen. Denna 120 meter långa raket är byggd för att transportera människor och upp till 100 ton med last till månen eller Mars. Värt att nämna att kvällens uppskjut av de två NASA-astronauterna använder ett annat raketsystem så det som exploderade här är rätt så orelaterat till Falcon 9-raketen som ska skickas upp i kväll. Tumnagel
31.0°
+
Frode Wikesjö
0

Gordon Murrays superbil T.50 ska väga 980 kilo
Det är ganska lite det

Låg vikt på en bil ger den oftast bättre prestanda. Det vet Gordon Murray. Hans kommande superbil T.50 kommer inte att bli något undantag, och vikten på bilen som ska vara komfortabel och något man ska kunna köra till vardags kommer landa på 980 kilo. "Designing a lightweight sports car does not come from specifying exotic materials alone, it comes from a state of mind, from absolute focus and control, and from a deep understanding of lightweight, optimized design." T.50 blir bara 4,38 meter lång och 1,85 meter bred vilket gör den mindre än en Porsche 911. Men det ska fortfarande finnas bra plats för tre stycken personer och bagage. Kolfiber-monocoquen och karosspanelerna väger tillsammans under 150 kilo. De tre stolarna som är i kolfiber väger inte mer än tio kilo tillsammans. Bakom sittbrunnen kommer det att husera en V12:a på 4,0 liter som ger 650 hästar. Den har ingen överladdning och kommer att bli världens högst varvande motor i en gatlegal bil med sitt varvstopp på 12.100. Motorn blir även den lättaste V12:an byggd för gata med sin vikt på under 180 kilo. BMW-V12:an i McLaren F1 väger över 60 kilo mer än det. Endast 100 stycken exemplar av T.50 kommer att tillverkas och varje kommer att ha en prislapp som börjar på två miljoner pund. Den första prototypen ska börja testas på väg i höst och de första kunderna ska få sina bilar någon gång 2022. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida