33 i dag 42 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Audi presenterar eldrivna S1 Hoonitron Ken Blocks nya leksak Ken Block har kört Ford i tio år men i januari tog samarbetet slut. I september fick vi reda på att Ken nu börjat samarbeta med Audi istället och att han skulle ta fram en eldriven busbil tillsammans med dem. Nu är dagen kommen och här har vi S1 Hoonitron. Bygget påminner om den legendariska Audi Sport quattro S1 och den är helt eldriven. Bilen kommer tillsammans med Ken att ha huvudrollen i en ny video med arbetsnamnet Elektrikhana. Den håller man just nu på att producera men när den släpps vet vi inte. Under skalet finns två stycken elmotorer som driver alla fyra hjulen men några effektsiffror eller liknande får vi inte för tillfället. Det enda man säger är att den har tillräckligt med kraft. Tumnagel
45.6°
0
Audi uppdaterar A8 Flaggskeppet förfinas ytterligare Audi ger ny flaggskeppet A8 en facelift och förutom uppdaterad design fylls den med ännu mer teknik än tidigare. Bilen får nya strålkastare och digitala OLED-bakljus och på modernt manér utför dessa nu en slags dans när man låser och låser upp bilen. Även grillen har breddats lite och fått mer krom och luftintagen på sidorna är mer uppträtta. Som väntat kan man bocka för mängder av saker i tillvalslistan och nu även ett S line exteriörpaket som blir första gången för A8. Detta ger bilen ett lite sportigare utseende. Elva stycken exteriörfärger erbjuds och distriktgrön, firmamentblå, manhattangrå och ultrablå är nya. Fyra olika motoralternativ erbjuds - 3.0 TDI, 3.0 TFSI, laddhybriden TFSI e med V6:a eller S8 som har V8:a. Uppdaterade A8 börjar säljas i december och A8 50 TDI quattro kostar från 1.052.000 kr. A8 60 TFSI e quattro börjar på 1.199.900 kr och S8 kostar från 1.498.100 kronor. Thomas berättar om alla uppdateringar i klippet här nedan, eller så finns de listade i pressmeddelandet. Tumnagel
39.3°
0
Uppfläskad DeLorean DMC-12 till SEMA Och Bandit-inspirerad Chevrolet Silverado Nästa månad är det dags för SEMA-mässan igen. Nu får vi reda på några av åken som kommer att ställas ut hos Toyo Tires, och det är bland annat en tokfet DeLorean DMC-12 och en Nu blåser vi snuten (Smokey and the Bandit)-inspirerad Chevrolet Silverado. I filmen var det en Pontiac Trans Am man körde, men det verkar inte spela någon roll. Bakom den feta pickisen står Saleen och Legendary Concepts. Förutom ett rejält breddningskit får bilen åttakolvsok från Brembo och en kompressormatad V8:a på 5,3 liter som ger 710 hästar. Den DeLorean DMC-12 vi ser har också breddats rejält och fått en dubbelturbomatad motor av något slag. Det bådar gott eftersom effekt aldrig har varit den här modellens starka sida. Vidare kommer Ken Block att vara med och ställa ut en Audi Sport Quattro som byggts av LCE Performance. Här kommer även finnas en moddad Chevrolet K5 Blazer från 1972 och en Mazda RX-7 från 1994 med 1000 hästar på hjulen. Mässan äger rum på Las Vegas Convention Centre mellan den 2 och 5 november. Tumnagel
37.6°
0
Audi visar upp Grandsphere Concept Ett privatjet för vägarna Efter konceptbilen Skysphere är det nu dags för Audi att visa upp Grandsphere. Den här eldrivna lyxlimpan beskrivs som ett privatjet för vägarna och självkörning i nivå 4 gör att du kan luta dig tillbaka och låta bilen ta dig dit du vill. Bilen mäter 5,35 meter på längden, två meter på bredden och är 1,39 meter hög. Den bygger på PPE-plattformen och batteripacket är på 120 kWh. Räckvidden ska ligga på över 75 mil. Det sitter en elmotor på framaxeln och en på bakaxeln och den sammanlagda effekten anges till 720 hästar och 960 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på runt fyra sekunder. På insidan är det avskalad lyx som gäller. Skärmar och annat störigt dyker upp först när förarfunktionerna aktiveras, annars är de dolda. Läs allt om konceptbilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.9°
0
Henry kör Audi Sport Quattro S1 Evolution 2 Den mest ikoniska Grupp B-rallybilen I det här klippet från Carfection får vi se när Henry Catchpole rattar en riktig legendar - Audi Sport Quattro S1 Evolution 2. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.8°
0
Elektrisk superbil med quattro-känsla EL1 kostar 11 miljoner Elegend är en ny firma som har tagit fram en eldriven bil som är kraftigt inspirerad av urquattron och som man kallar för Elegend EL1. Den är en hel del snabbare, elmotorn levererar runt 816 hästar och 0-100 ska gå på under 2,8 sekunder. 0-200 ska levereras på under 10 sekunder. Batteriet är på 90 kWh, räckvidden 40 mil och systemet ska fungera på bana, man räknar med att kunna köra två varv runt Nürburgring utan försämrad prestanda. Men bilen är gatlegal. I övrigt är det sportigt med ställbara dämpare och så, men förutom utseendet är det inte så mycket som är extraordinärt, i alla fall inte på pappret. Jo, priset. 890.000 euro plus moms, alltså drygt elva miljoner kronor, får man betala. Värt? Tumnagel
48.6°
0
Det här är Audi Q4 e-tron! Med Sonoshögtalare på insidan Efter många smygtittar släppte Audi i kväll skynket för deras elektriska SUV Q4 e-tron. Bilen bygger på MEB-plattformen och är syskon med VW ID.4 och Skoda Enyaq. Två versioner kommer, Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback som har lite mer sluttande taklinje. Vad det verkar har koncernen låtit bli att lycka till VW och Skoda-versionerna och låter Audi vara först med fyrhjulsdrift och lite starkare motor. Tre versioner kommer att finnas. Minstingen kallas för Q4 35 e-tron och har ett batteri på 52 kWh och en räckvidd på 34,1 mil enligt WLTP. Denna har 170 hästar och gör 0-100 på 9 sekunder. Mellanversionen kallas för Q4 40 e-tron och har ett större batteri på 72 kWh vilket ger en räckvidd på 52 mil enligt WLTP. Denna har 204 hästar och gör 0-100 på 8,5 sekunder. Båda dessa versioner är bakhjulsdrivna. Men en Audi måste så klart ha quattro och det har tjockaste versionen Q4 50 e-tron. Denna har samma batteri som mellanmodellen men alltså två motorer och 299 hästar och gör 0-100 på 6,2 sekunder. Jag har kört ID.4 med 204 hästar och den duger men är inte snabb, så vill du ha en pigg version ska du välja 50-versionen. Men priserna då? Q4 35 e-tron kostar 475.000 kronor. Q4 40 e-tron med Proline-paket (som innehåller värmepump) kostar 564.700 kronor och stora Q4 50 e-tron med Proline-paketet kostar 641.900 kronor. Alla dessa kommer i juni. Det finns även en Sportback-version och för den får man betala 22.700 kronor mer och vänta lite längre, senare under sommaren ska den komma men vi vet inte exakt när. Det bisarra är att Sportback faktiskt har större bagage, 535 liter (1460 liter) jämfört med den vanliga versionen som har plats för 520 liter (1490 liter). Anledningen är att man mäter upp till "skynket" och upp dit så spelar slutande tak ingen roll. Q4 e-tron 35 och 40 får dra 1000 kilo och Q4 50 e-tron får dra 1200 kilo. Q4 e-tron är första bilen som erbjuder Sonos-stereo. Japp, Sonos har också hoppat på det lukrativa bil-tåget. Vi vet just nu inte så mycket mer än att bilen kommer att ha tio högtalare inklusive mitthögtalare och subwoofer. Kolla in vår tidigare genomgång av insidan. Tumnagel
44.9°
0
Audi presenterar e-tron GT Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor Audi presenterar nu den helt eldrivna sportmodellen e-tron GT. Bilen har sedan tidigare läckt ut så vi vet hur den kommer att se ut i produktionskläder, men nu får vi även all matnyttig fakta kring nykomlingen. Det viktigaste tar vi först. Kostar? Från 1.158.000 kronor. Räckvidd? Upp till 48,8 mil. Batteripack? 86 kWh. Effekt? Upp till 598 hästar. Prestanda? 0-100 km/h på 3,3 sekunder. Bilen erbjuds i två stycken olika versioner - e-tron GT quattro och RS e-tron GT. Den förstnämnda bjuder på 476 hästar och 630 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går här på runt fyra sekunder och toppfart är 245 km/h. RS ger dig istället 598 hästar och 830 newtonmeter att leka med. Här går 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Oavsett vilken du väljer får du två stycken elmotorer - en på varje axel vilket innebär fyrhjulsdrift. Båda två har också en tvåstegad växellåda. På tillvalslistan finns bland annat fyrhjulsstyrning och diffspärr, det senare är standard på RS. Bilarna bygger kring ett 800-voltssystem och ska klara att ladda med upp till 270 kW effekt. Gör man det kan man gå från 5 till 80 procents laddning på 22,5 minuter. Tio mil ska gå att tanka in på runt fem minuter. Förbrukningen ser ut så här: e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km enligt WLTP, RS 20,6 – 21,7 kWh/100 km enligt WLTP. I övrigt är det här en sportig sedan med plats för fyra stycken vuxna. I bagagen går det in 405 liter och det finns även en frunk framtill där man kan få in upp till 85 liter. e-tron GT har en hjulbas på 2,9 meter, är 4,99 meter lång, 1,96 meter bred och 1,41 meter hög. Nu i februari drar förförsäljningen av modellen igång. e-tron GT quattro kostar från 1.158.000 kronor medan RS e-tron quattro går loss på 1.573.000 kronor. Allt om e-tron GT finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
48.6°
0
2020
Audi börjar sälja Q5 Sportback och SQ5 Sportback Kostar från 470.800 respektive 726.000 kronor Nu drar Audi igång försäljningen av Q5 Sportback och SQ5 Sportback. Det här är alltså den version av Q5 med en sluttande taklinje för lite mer statuspoäng och lite mindre plats. Eller CUV som Audi kallar det - Crossover Utility Vehicle. Priset börjar på 470.800 kronor och den för pengen får man 40 TDI quattro Proline edition. Den har en turbomatad diesel-snurra på 2,0 liter som ger 204 hästar och 400 newtonmeter i vrid. En sjustegad S tronic-låda fördelar kraften till alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på 7,6 sekunder. Det finns även en bensinare. Den heter 45 TFSI quattro Proline edition och kostar från 496.900 kronor. Här får du en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 265 hästar och 370 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder. Precis som sitt TDI-syskon har denna sjustegad S Tronic-låda, fyrhjulsdrift och ett 12-volts mildhybridsystem. Toppversionen är SQ5 Sportback som drivs av en dieselmaskin på 3,0 liter som ger 341 hästar och 700 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h avklaras på 5,1 sekunder. För denna får du betala från 726.000 kronor. Lansering i Sverige blir under första halvåret 2021. Beställa kan du göra från och med den här veckan. Senare under nästa år släpps även en laddhybrid som kallas för 40 TFSI e. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
29.0°
0
Audi Q5 e-Tron och eldriven Porsche Macan kommer 2022 Och ID.BUZZ i produktionsutförande Den här bilden visar Volkswagenkoncernens framtidsplan och här ser vi att det kommer rullas ut ett gäng nya elbilar 2022. En helt eldriven version av Audi Q5 kommer och den får då tilläggsnamnet e-tron. Sen kommer även den helt eldrivna versionen av Porsche Macan vi skrivit om tidigare, och produktionsversionen av den nya folkabussen ID.BUZZ. Innan dess ska dock Audi Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback dyka upp, tillsammans med helt eldrivna Seat el-Born. Antagligen kommer Q5 e-tron att baseras på MEB-plattformen. Eldrivna Macan kommer dock att baseras på PPE-plattformen. Mer information om de olika bilarna lär dyka upp så småningom. Tumnagel
40.2°
0
Nästa sida