Quantcast
m

Lordstown Motor släpper reklamfilm för Endurance
Den eldrivna pickupen för arbetaren

För en månad sedan presenterade Lordstown Motors sin eldrivna pickup Endurance och nu har man släppt en reklamfilm för modellen. I den trycker man på hur bilen är framtagen för blue-collar workers (arbetaren) och att den ska fungera perfekt på daglig basis för allt som behöver göras. Endurance har en elmotor i vardera hjul och tillsammans levererar dessa 600 hästar. Räckvidden på en laddning ska ligga på strax över 40 mil. Tillverkningen ska dra igång nästa år. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

BlackTea - en scrambler-inspirerad eldriven moped
Lek att du är 15 igen

Minns ni när man var 15 år gammal och sladdade runt med moppen i något övergivet grustag? Man byggde små hopp, gjorde ringar och var typ coolast i hela världen. Det är den känslan tyska BlackTea vill återskapa med det här bygget. Det är en eldriven moped med inspiration från Scrambler-stuket som råkar toppa 80 km/h men så fort vet vi ju att man inte får köra, och det gjorde man ju heller aldrig med sin moped back in the days. Räckvidden på en laddning ska vara sju mil. Detta kan dock dubblas om man köper till ytterligare ett batteri. Man vände sig till IndieGoGo där man sökte motsvarande en miljon kronor, i skrivande stund är man dock redan uppe i 2,8. Hakar man på kampanjen nu ska man få ett exemplar för 2290 euro. Planen är att börja leverera i april nästa år. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

eBussy - en modulär eldriven minibuss
Kan fås med tio olika karosstyper

Någon gång nästa år är tanken att den tyska lilla eldrivna bussen eBussy från företaget Electric Brands ska lanseras. Den ska kosta från 15.800 euro och det som gör den speciell är att den ska fungera till flera olika ändamål. Det finns chassin för både landsväg och offroad och inte mindre än tio olika karosstyper för att du ska hitta just det du behöver. Kanske är det en pickup? Eller kanske en liten husbil? En annan smart grej är att du enkelt ska kunna flytta ratten från vänster till höger sida, eller varför inte sätta den i mitten? Kraften kommer från ett batteri på 10 kWh som ska ge en räckvidd på runt 20 mil. Man ska även kunna utrusta den med ett pack på 30 kWh som istället ger 60 mils räckvidd. Motorerna sitter i hjulen och de ger 20 hästar styck vilket låter lite klent men det sammanlagda vridet ska ligga på hela 1000 newtonmeter. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Logitech släpper trådlös version av sina Pro X-hörlurar
Logitech G Pro X Lightspeed laddas via USB-C

Förra året släppte Logitech gaming-headsetet G Pro X och detta kommer nu i en trådlös version för dem som föredrar att spela utan att ha en massa kablar dinglande från huvudet. Den trådlösa versionen av headsetet/hörlurarna har fått namnet Logitech G Pro X Lightspeed och kopplas till datorn med en USB A-dongel. Räckvidden på denna ska vara 13 meter. Hörlurarna laddas upp via USB-C vilket kanske kan vara smidigt då de flesta antagligen har sådana kablar liggande för att till exempel ladda upp telefonen. Logitech G Pro X Lightspeed kommer att kosta cirka 200 dollar vilket kan jämföras med den trådade versionen Logitech G Pro X som man får för cirka 130 dollar. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bugatti Baby II börjar tillverkas
Åk med stil från 14 års ålder

Förra våren skrev vi om Bugatti Baby II som är en liten eldriven replika av Bugatti Type 35. Den lilla gulliga bilen är framtagen tillsammans med The Little Car Company och nu drar tillverkningen igång. Original-Baby tog Ettore Bugatti fram som födelsedagspresent åt sin yngsta son när denne fyllde fyra. Den blev såpass populär att man faktiskt tillverkade och sålde den mellan 1927 och 1936. Nu är det alltså dags för en ny runda som då har fått namnet Baby II. Den har vuxit lite i storlek så nu kan även en vuxen köra den, och rekommenderad ålder att börja ratta ekipaget är 14 år. Bilen erbjuds i tre stycken olika versioner. Basmodellen har en kaross i kompositmaterial och ett batteri på 1,4 kWh som driven en elmotor där bak. Den ger blygsamma 1,36 hästar och gör att man kan toppa 20 km/h. Det finns dock ett "prestanda"-läge som släpper lös ursinniga 5,44 hästar vilket istället ökar toppfarten till 45 km/h. Räckvidden anges till 2,5 mil. Köper man Vitesse-versionen får man istället en kaross i kolfiber, batteri på 2,8 kWh och starkare elmotor. Man får även en Chiron-inspirerad Speed-nyckel som när den används ger dig 13,6 hästar att leka med. Då gör bilen 0-60 på sex sekunder och toppar hela 70 blås. Pur Sang-versionen är top of the line och där får man istället en handknackad kaross i aluminium. Bara den tar 200 timmar att få till. Denna och Vitesse tar sig över fem mil på en laddning. 500 stycken exemplar kommer att tillverkas totalt. Prislappen börjar på 30.000 euro och den stiger sedan till 43.500 euro för Vitesse och hela 58.500 euro för Pur Sang. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Det här är Ducatis senaste hoj
En elcykel

Ducati har släppt en ny tvåhjuling men den brummar väldigt lite. Det är en elcykel som man kallar för e-Scrambler och egentligen handlar det om en modell från Thok Ebikes som man satt Ducatis loggor på. Cykeln kostar 3699 euro och för den slanten får du en gul och svart sak med ett 504 Wh-batteri som matar en Shimano Steps E7000-motor på 250 watt. Vad räckvidden ligger på får vi dock inte reda på just nu. Cykeln har Sram NX-växlar med elva steg, aluminiumram, skivbromsar och Pirelli Cycl-e GT-däck. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Fler versioner av VW ID.3 går nu att beställa
Men ännu inte instegsversionerna

När Volkswagen presenterade ID.3 verkade det som att det skulle bli en enkel historia att köpa och så var det också för den allra första versionen som man kallade för 1st och som bara kunde köpas av de som förbokat. Nu har man släppt på för beställningar från alla och det handlar om sju olika versioner och då är inte ens grundversionerna med eller versionen med det minsta batteriet. Alla versioner har fått namn och heter Life, Business, Family, Style, Tech, Max och Tour. Solklart vad skillnaden är mellan dem? Trodde väl inte det... Hur som helst så börjar prislappen på 434.900 kronor. Tour har det lite större batteriet med en räckvidd på 55 mil, resten av versionerna har mellanbatteriet som räcker 42 mil och med tiden ska det komma en version som är billigare och har en räckvidd på 33 mil, men den kommer senare som sagt. Överlag är det mesta likt med bilarna, kraften är den samma och förutom den där versionen med längre räckvidd handlar det om olika kombinationer av paket. Varför Volkswagen kastade sig ner i soppan av olika namn på dessa kombinationer är ytterst oklart, enklare blev det inte direkt eftersom man först måste lista ut vad den aktuella versionen har för paket och sedan vad de olika paketen innehåller. Tumnagel
34.4°
+
Roger Åberg
0

Chevrolet ska göra el-pickup
Ska ha en räckvidd på över 600 kilometer

I samband med att biltillverkaren Chevrolet släppte en ny hållbarhetsrapport så meddelade företaget att man arbetar på utveckla en helt eldriven pickup. Chevrolets eldrivna pickup kommer att få en räckvidd på runt 640 kilometer på en batteriladdning. Det är i stort sett allt Chevrolet själva än så länge har avslöjat om deras kommande pickup. Nu har det börjat spekuleras om det kan komma handla om en elektrifierad Silverado-pickup eller om det kanske kan handla om en helt ny modell från Chevrolet. Förra året snackades det om Chevrolets ägare GM skulle börja sälja en eldriven pickup hösten 2021. Det är dock oklart om det är den kommande eldrivna Chevrolet-pickupen GM då hade i tankarna. Chevrolet nämner inget om när deras eldrivna pickup planeras att släppas på marknaden. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vätgasdrivna CityHawk vill bli framtidens flygande taxi
I luften runt 2030

Flygande "bilar" är tydligen det många olika företag satsar på och förutspår ska bli nästa grej. Ett av dessa heter Urban Aero och det här är deras CityHawk. Den går på vätgas och man hoppas att det här kan bli en framtida taxi som tar folk dit de ska via luften. Vätgasen matar två bränsleceller som i sin tur förser två stycken elmotorer på 952 hästar med kraft. Motorerna ser sedan till att snurra igång de två rotorerna som är inbyggda i karossen. Toppfarten anges till 200 km/h och räckvidden ska ligga på 16 mil innan man måste fylla på mer gas. CityHawk är som väntat inget vi kommer få se i skyarna i år utan målet är istället att den här ska färdig för produktion någon gång innan 2030. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Försäljningen av Volkswagen ID.3 drar igång 20 juli
Snart kan alla beställa ett exemplar

För en månad sedan var det möjligt att lägga en beställning av Volkswagen ID.3 men bara för de som hade förbokat. Den 20 juli öppnar man upp för alla att beställa en bil. Det finns sju stycken förkonfigurerade versioner och två stycken batteristorlekar att välja mellan. Sex av versionerna (Life, Style, Business, Family, Tech och Max) utgår från ID.3 Pro Performance med ett 58-kWh batteri som klarar 42 mil på en laddning. Den sjunde som man kallar för Tour baseras på ProS-versionen och har ett batteripack på 77 kWh istället som ska ge upp till 55 mils räckvidd. Elmotorns effekt ligger oavsett version på 204 hästar och 310 newtonmeter. Drivningen sker på bakhjulen och 0-60 km/h går på 3,4 sekunder. Alla versioner går att snabbladda och som ägare får man full åtkomst till offentliga laddningsstationer i Europa, inklusive IONITY. I Sverige ingår WeCharge Go i ett år, vilket gör att man kan ladda via IONITY för 6,29 kronor/kWh. Uppgraderar man till WeCharge Plus får man en månadskostnad på 115 kronor och då kostar laddningen istället 3,40 kr/kWh. Alla priser kring ID.3 kommer att offentliggöras den 20 juli. Om några månader kommer instegsversionen Pure som tar sig 33 mil att presenteras. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Tarforms eldrivna motorcykel är redo för produktion
Luna erbjuds som Scrambler och som caféracer

Vi har tidigare skrivit om Tarform och deras eldrivna caféracer. Nu presenterar de Luna som är en vidareutveckling av den prototyp som visades 2018, och den kommer att erbjudas både som caféracer och Scrambler. Luna har ett batteripack på 10 kWh som matar en elmotor på 56 hästar. 0-100 km/h ska ta 3,8 sekunder. Räckvidden anges till 19 mil och med ombordladdaren som är på 3,3 kW ska det ta 50 minuter att ladda 0-80 procent. Hojens tank och cuts är tillverkad av återvunnet material går att byta ut och återvinna igen om man skulle råka krascha. Motorn har delar i bioplast och sätet är i veganskt läder. På tekniksidan hittar vi bromsar med bromskraftsåtervinning, tre stycken olika körlägen, trådlöst tändningslås, backkamera och döda-vinkeln-varnare med haptisk respons. Det är att förhandsboka en Luna nu för 500 dollar och det finns två stycken versioner att välja mellan - bas och Founder Edition. Priset börjar på 24.000 dollar medan Founder Edition kostar hela 42.000 dollar. För den ganska rejäla extra slanten får man en hoj som bara tillverkas i 54 stycken exemplar och som är kittad med Öhlins-dämpare och aluminiumfälgar frästa ur ett stycke. Den ska även ha lite annan design överlag. Tillverkningen ska dra igång nu i sommar och de första leveranserna ska ske någon gång nästa år. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Nissan presenterar eldrivna suven Ariya
Ser ut som konceptet och tar sig 50 mil på en laddning

I höstas visade Nissan upp konceptbilen Ariya och nu är den här i produktionsutförande. Trevligt nog så har inte mycket förändrats designmässigt vilket det brukar göra. Det här är alltså en coupé-SUV som helt och hållet går på el och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 50 mil enligt WLTP. Ariya kommer att erbjudas i fem stycken olika utföranden. Insteget har bakhjulsdrift och elmotorn bak kopplad till ett batteripack på 63 kWh. Motorn ger 218 hästar och 300 newtonmeter i vrid, 0-100 km/h ska gå på 7,5 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h. Den här tar sig 36 mil på en laddning. Nästa version bjuder på 242 hästar och har ett större batteripack på 87 kWh och det är denna som man ska kunna köra 50 mil med innan det är dags att ladda igen. Sen är det tre stycken olika fyrhjulsdrivna versioner som gäller. Dessa får nyheten e-4ORCE som är Nissans mest avancerade fyrhjulsdrift hittills. Den första har batteripacket på 63 kWh, 279 hästar och 560 newtonmeter. Den här gör 0-100 km/h på 5,9 sekunder och toppar 200 km/h. Räckvidden ligger på 34 mil. Den andra har 87 kWh, elmotor på 306 hästar och 600 newtonmeter, gör 0-100 km/h på 5,7 sekunder och toppar 200 km/h. Här är räckvidden 46 mil. Flaggskeppet kallas för 87kWh Performance. Det bjuder på 394 hästar, 600 newtonmeter, klarar 0-100 km/h på 5,1 sekunder, toppar 200 km/h och tar sig 40 mil på en laddning. Man ska kunna snabbladda med upp till 130kW i CCS-systemet. Laddaren ombord för hemmaladdning är en 7,4 kW enfas-laddare. Versionerna med 87 kWh har dock en trefas-laddare som klarar 22 kW. På dragkroken får man hänga upp till 1500 kilo. De första leveranserna ska dra igång i Japan i mitten av nästa år, och där kommer frånpriset att ligga på fem miljoner yen vilket i svenska pengar är 428.000 kronor. Till Europa kommer bilen i slutet av 2021 och vad den kommer att kosta här ska vi få reda på inom några månader. Läs allt om Ariya i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Elcykel med ram utskriven i ett enda stycke
Ramen väger in på 1,27 kilo

Silicon Valley-företaget Arevo är tydligen vassa på det här med kompositmaterialtillverkning och 3D-skrivare och deras nya elcykel Superstrata ska vara ett bevis på detta. Den sägs vara världens första med ram ihopsatt helt utan skarvar, lim eller leder. Hela rasket är utskrivet i ett enda stycke. Projektet ligger upplagt på Indiegogo där man söker strax över 900.000 kronor. I skrivande stund har man skrapat ihop nästan nio miljoner! Man har tagit fram två stycken modeller - Superstrata Terra och Superstrata Ion. Den förstnämnda är en lättviktare som man kan få specialtillverkad för sina önskemål och den andra är utrustad med en navmonterad elmotor på 250 watt, har ett batteripack på 252 Wh och en räckvidd på omkring tio mil. Varje ram tar omkring tio timmar att skriva ut. Terra kommer att kosta från 2799 dollar medan man får betala 3999 dollar för Ion. Det går att förhandsboka nu och de första leveranserna ska ske någon gång senare i år. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

London-taxin nu även som skåpbil
Lastar enkelt två EU-pallar

För tre år sedan rullade LEVC (London Electric Vehicle Company) ut den nya London-taxin TX. Det är en liten men rymlig bil som har Volvo-delar och ett system med räckviddsförlängare under skalet. Nu presenteras bilen även som skåp under namnet VN5, för hantverkare och andra som ska köra runt grejer och inte människor. Kraften kommer från ett batteripack på 31 kWh som i sin tur förser en bakmonterad elmotor med energi. När denna är slut hoppar en trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter igång och laddar batteriet. På bara el ska man kunna köra strax under tio mil och den totala räckvidden anges till 48 mil. Batteriet går att snabbladda med 50 kW och är det helt slut ska det då inte ta mer än 30 minuter att fylla. Lastutrymmet ska rymma två EU-pallar, klara upp till 830 kilo och har 5,5 kubikmeter i lastkapacitet. De första högerstyrda exemplaren ska börja skeppas ut i Storbritannien under fjärde kvartalet. Vänsterstyrda versioner ska man kunna beställa från och med mars nästa år. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Bjørn Nyland testar Honda e
Låter den ladda en Tesla Model 3

Den norske elbilsfantasten Bjørn Nyland har fått hänga med Hondas nya eldrivna modell e ett tag. Han testar givetvis räckvidden och hur lång tid det tar att ladda bilen, och passar även på att dela med sig av lite el till en Tesla Model 3. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Canon presenterar EOS R5
Samt den snäppet billigare R6

Idag presenterade Canon lite ordentliga nyheter på kamerafronten med nya fullformatskamerorna EOS R5 och R6. Båda enheterna är riktade till professionella användare och R5 kan hantera videoinspelning i 8K, medan R6 spelar in med 4K-upplösning. EOS R5 kommer med en sensor på 45MP och kan som sagt spela in 8K RAW-video med 29,97 fps med 10 bit-färg och 4K med 59,94 fps. 8K-inspelning kan ske upp till 20 minuter i rumstemperatur. På bildfronten kan kameran ta 12 bilder per sekund med mekanisk slutare och 20 bilder per sekund med elektronisk. Kameran kommer med ett ordentligt autofokussystem med dual-pixel med 1053 fokuszoner som kan hitta fokus på 0,05 sekunder och stöd för ögontracking finns för människor, hundar, katter och fåglar. EOS R6 är snäppet enklare, men har ändå ärvt några funktioner från sitt syskon. Sensorn ligger på 20,1MP och har en ISO-räckvidd på 100-102.400 och kan likt R5 ta upp till 12 bilder per sekund med mekanisk slutare och 20 med elektronisk samt har samma autofokussystem. EOS R5 börjar säljas i augusti och rekommenderat pris ligger på 52.199 kronor. R6 kommer i september med priset 31.299. Nedan har ni videor från Peter McKinnon som snackar lite R5 och R6. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0

Audi presenterar Q4 Sportback e-tron concept
Syskon till Q4 e-tron

Audi fortsätter att visa att de gillar elbilar och visar nu upp ett sportback-koncept av Q4 e-tron som man visade upp förra våren. Precis som med e-tron Sportback så handlar det om en betydligt sluttande taklinje, men basen är fortfarande en SUV och Audi skryter om yttermått från en A-klass-SUV och innerutrymmen från en C-klass-SUV. Tekniskt är sportback-versionen väldigt lika den vanliga versionen. Det betyder mått på 4,6 meter, höjd på 1,6 meter och 1,9 meter bred. Bilen har två elmotorer som ger 150 respektive 75 kW och tillsammans alltså 225 kW och så klart har den fyrhjulsdrift. Noll till hundra ska gå på 6,3 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Räckvidden ligger på 45 mil, om man hoppar över fyrhjulsdriften och kör bakhjulsdrivet så kommer man 50 mil. Bilen är på 80 kilowatt. Bilen bygger på Audi/VWs MEB-plattform. Audi Q4 Sportback e-tron concept kommer i produktionsform nästa sommar och kommer då att vara Audis sjunde elbil. Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0

Prisvärd rullstol med fyra hjul som klarar terräng
Skapad av JerryRigEverything och hans fru

2018 fixade YouTubern JerryRigEverything ihop en rätt så fet rullstol till sin flickvän av två stycken elcyklar. Spola fram till idag och de båda har tillsammans skapat en version som alla kan köpa. Den kallas för The Rig och sedan den förra som får anses vara en prototyp har saker och ting förfinats och fixats till. Mackapären toppar 20 km/h, tar sig mellan 1,6 till 3,2 mil på en laddning och ska inte skämmas för sig i terrängen. Prislappen börjar på 3750 dollar och det finns en del grejer man kan lägga till för att få den som man själv vill ha den, bland annat ett batteri till för att dubbla räckvidden. Bonusklipp nedan. Tumnagel
52.7°
+
Bobby Green
0

Klassikern AC Cobra nu även som elbil
Eller med turbofyra från Mustang

AC Cobra är en av världens mest ikoniska sportbilar och nu kommer den med elmotor. Det är AC Cars som bygger och Series 1 Electric som de kallar den här kommer att tillverkas i 58 stycken exemplar. Antalet har man valt för att fira att det nu är 58 år sedan den allra första AC Cobran rullade ut. Under skalet finns ett batteripack på 54 kWh som matar en elmotor på 312 hästar och 250 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder. Räckvidden anges till 24 mil på en laddning och vikten på ekipaget ligger på 1250 kilo. Man kan få bilen i färgerna Electric Blue, Electric Black, Electric White eller Electric Green och prislappen börjar på 170.000 dollar. De första leveranserna ska dra igång i höst. Vill man istället ha förbränningsmotor erbjuds AC Cobra 140 Charter Edition som har Fords EcoBoost-maskin under huven. Det är en turbomatad fyra på 2,3 liter som ger 350 hästar och 440 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på sex sekunder blankt och vikten anges till 1100 kilo. Även denna tillverkas i 58 stycken exemplar och varje kostar från 105.000 dollar. Skeppas också till kund i höst. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Snik-version av Porsche Taycan presenterad i Kina
Driver endast på bakhjulen

Förra hösten rullade Porsche ut den eldrivna modellen Taycan och versionerna som fanns då var Taycan Turbo och Taycan Turbo S. Efter detta har Taycan 4S tillkommit som får räknas som en instegsversion. Nu har en ännu billigare och enklare version presenterats i Kina och den skiljer sig genom att endast driva på bakhjulen där de andra är fyrhjulsdrivna. I detta utförande heter modellen kort och gott Taycan och erbjuds i två stycken versioner - antingen med 79,2 kWh och 408 hästar ur elmotorn eller 93,4 kWh och 476 hästar. Räckvidden anges till 41,4 respektive 48,9 mil. Notera att detta är enligt NEDC-cykeln eftersom man inte kör med WLTP där borta. 0-100 km/h går på 5,4 sekunder för båda och toppfarten är begränsad till 230 km/h. Frunken är större här eftersom den inte behöver dela plats med en elmotor, och utrymmet sväljer nu totalt 491 liter vilket är en ökning med 44 liter. Om den här konstellationen kommer att säljas utanför Kina återstår att se. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Idag öppnar förhandsbokningarna för pickupen Badger
Kan fås som elbil eller med bränslecell

Det första Nikola Motors visade upp var en vätgasdriven lastbil. Sedan dess har både en vattenskoter och en fyrhjuling dykt upp, och tidigare i år även en pickup. Den sistnämnda som man kallar för Badger ska man kunna förhandsboka från och med idag. Bilen erbjuds både som ren elbil och med vätgasdriven bränslecell som i sin tur driver en elmotor. Den förstnämnda ska ha en räckvidd på 48 mil medan den som går på vätgas ska klara sig hela 96 mil innan det är dags att tanka igen. Grundaren Trevor Milton säger följande om modellen: "The technology on the Badger is next to none; it has one of the most advanced powertrains and infotainment systems on the market. The features include over-the-air updates, keyless entry, independent torque control of every wheel, 906 HP, 980 ft. lbs. of torque, 15 kilowatt power export with 220V and 110V, tie-down tracks inside the truck for cargo, hidden refrigerator, up to 600 miles of range, and waterproof displays. You couldn’t dream of building a better pickup truck than the Badger and we offer it in both fuel-cell and battery-electric options. At Nikola World 2020, our followers will have the chance to see the Badger in action, so you don’t want to miss this show." Nikola World 2020 pågår mellan 3-5 december och där kommer först de som förhandsbokat ett exemplar att få se hur den färdiga produkten ser ut, och även få sig en provtur om de vill. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Nu är nya Opel Mokka här
Erbjuds som elbil

Opel presenterar nu helt nya Mokka och den största nyheten är att modellen nu även erbjuds med eldrift. Under skalet på den finns en elmotor som ger 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid. Den får sin kraft från ett batteripack på 50 kWh som ska vara tillräckligt för att ge bilen en räckvidd på 32 mil. Batteriet ska man kunna snabbladda från 0 till 80 procent på 30 minuter. Man ska även kunna få bilen med traditionella bensin- och dieselmotorer. Nya Mokka är 4,15 meter lång vilket innebär att den minskat hela 12,5 centimeter på längden jämfört med föregångaren. Det kan man ju tycka är lite konstigt eftersom folk gärna vill ha mer plats. Opel trycker dock på att det gör den smidigare i stan. Insidan fokuserar på komfort och sätena har bland annat massagefunktion. Det finns även trådlös mobilladdare och ett nytt infotainmentsystem med Apple CarPlay och Android Auto. På säkerhetsfronten finns bland annat adaptiv farthållare, aktiv filhållningsassistent och LED Matrix-strålkastare. Vad nya eldrivna Mokka kommer att kosta är oklart för tillfället. Försäljningen drar igång i slutet av sommaren och de första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Idag släpps Ring Alarm i Sverige
Vi har testat larmsystemet för hemmet

Ring har sedan en tid tillbaka erbjudit sina produkter för övervakning av hemmet på den svenska marknaden. Idag breddar man utbudet med larmsystemet Ring Alarm. Nyligen presenterades generation två av systemet på den amerikanska marknaden, men det är generation ett som lanseras här. Vi har testat och det som skiljer är mest utseendet på prylarna förutom att rörelsedetektorn i generation två är känsligare och kontaktsensorernas delar nu kan ha lite mer avstånd till varandra. Visst är det även viktigt att saker man sätter upp i hemmet ser okej ut men det går nog aldrig att göra en sensor särskilt snygg, så även om de nyare i generation två är lite mer slimmade i sin design kan de väl heller kanske inte beskyllas för att vara en fröjd för ögat. Kodpanelen har minskat i storlek och ska inte vara så plastig längre, men jag som hellre styr allt från min mobil känner att den blir överflödig och sköter heller allt från telefonen. Så panelen kan få bo kvar i sin låda för den behövs helt enkelt inte, och du slipper sätta upp något fult på din vägg. Den är visserligen även batteridriven så du kan ställa den lite var du vill, om du nu verkligen vill använda den. TL;DR Ett komplett och mycket lättanvänt hemlarm som kan byggas ut enkelt om man så vill. Supersimpelt att komma igång och du behöver inte signa ett avtal eller få ännu en månadsavgift om du inte vill. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Så här ser Lordstowns eldrivna pickup ut på insidan
Presenteras den 25 juni

Lordstown Motors bjuder nu på några renderingar som visar hur deras kommande eldrivna pickup Endurance ser ut på insidan. I samband med detta berättar man även att bilen kommer att visas upp officiellt den 25 juni, på torsdag nästa vecka alltså. Som vi kan se får bilen ett digitalt instrumentkluster på en stor skärm som breder ut sig ända bort till infotainmentsystemets område. Mellan framstolarna är inte ett tredje säte utan istället ett rejält armstöd som lär bjuda på mycket förvaringsmöjligheter. Planen är att lansering ska ske i januari. Bilen ska bjuda på fyra stycken hjulmonterade elmotorer som tillsammans ger 608 hästar. 0-100 km/h ska gå på 5,6 sekunder och räckvidden på en laddning ska ligga på strax över 40 mil. Priset ska börja på 52.500 dollar. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.4 läcker ut
Läcker?

ID.4 är första eldrivna suven/crossovern från Volkswagen och planen är att presentera den senare i år. Nu har dock bilder på bilen läckt ut i förtid och så här ser den alltså ut. Den baseras på samma plattform som övriga ID-modeller och det sägs att den ska få omkring 48 mils räckvidd. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Intel visar upp ny RealSense-kamera
3D-kameran dubblar räckvidden jämfört med föregångaren

Intel har släppt en ny version av sin 3D-kamera RealSense, kameran som bland annat används för biometrisk inloggning på datorer och annat. Den nya versionen heter RealSense D455 och den ska ha en räckvidd på hela sex meter, dubbelt så mycket som föregångaren D400. Förutom det så ska kamera ha blivit bättre på att hantera färger vilket bland annat ska förbättra dess noggrannhet under olika ljusförhållanden. Uppgraderingarna i D455 kommer bland annat att ge robotar, drönare och annat som använder RealSense-kameror förbättrade möjligheter för att till exempel navigera sig fram utan att förlita sig på GPS, något som bland annat svenska Everdrone har experimenterat en del med tidigare. Intel RealSense D455 går att förbeställa nu och kostar 329 dollar. Leveranserna drar igång i slutet av nästa månad. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hyundai Kona Electric uppdateras igen
Får dragkrok och längre räckvidd

Nu väljer Hyundai att uppdatera den eldrivna versionen av modellen Kona igen och det man har gjort denna gång är chassiförändringar på undersidan och bytt ut Nexen-däcken mot Michelin Primacy 4. Detta möjliggör att man nu kan utrusta bilen med dragkrok om man har en Kona Electric Long Range Performance. Därefter kan man dra ett bromsat eller obromsat släp på 300 kilo. Det går inte att få dragkrok till Kona Electric Standard Range. På bilar som producerats från mars i år kan dragkrok eftermonteras, men vad det kostar är oklart. Smärre aerodynamiska förbättringar och minskat rullmotstånd gör även att räckvidden i Kona Electric Long Range Performance (64 kWh) ökar från 44,9 till 48,5 mil. Kona Electric Standard Range (39 kWh) ökar från 28,9 till 30,5 mil. De här räckvidderna gäller för bilar med produktionsstart i juni 2020. Kona Electric Standard Range kostar från 389.900 kronor, Long Range Performance från 424.900 kronor. Priserna är innan klimatbonus. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida