m

Archer Aviation visar upp elflygplanet Maker
Tvåsitsigt eVtol-plan med en räckvidd på 100 kilometer

Det amerikanska startupföretaget Archer Aviation har visade igår upp sin första flygplansmodell under ett livesänt event som ni kan kolla in i repris här nedanför. Archers första modell kallas för Maker och det handlar om eVtol-plan som Archer siktar på att använda till flygande taxitjänster. Maker har plats för två personer, en räckvidd på cirka 100 kilometer och en maxhastighet på 240 km/h. Den tvåsitsiga Maker-modellen ska fungera som en testplattform som längre fram ska följas av en större modell vilken ska ha plats för fyra passagerare samt en pilot. Archer Aviation hoppas börja kunna använda Maker i kommersiell flygtaxi-trafik i Los Angeles och Miami 2024. Ni kan hoppa till 40:e minuten i presentationen nedan för att kolla in när Maker avtäcks. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första Tesla Model S Plaid levererad
"Snabbare än en Porsche, säkrare än en Volvo"

I natt så levererade Tesla sina första Model S Plaid. Det här är superversionen av deras i dag klassiska modell. Plaid har 1020 hästar och klarar 0 till 100 på ner mot två sekunder. Dessutom med en räckvidd på 62,8 mil och plats med både en hög personer och packning. Toppfarten är satt till 322 km/h men då behöver man ha andra däck än de bilen levereras med, dessa kommer senare. När den första Model S visades klarade man 0-100 på 4,2 sekunder och kom dryga 42 mil, vilket då 2012 var imponerande. Bilen har tre motorer och Tesla kallar lösningen för "relentless". Tidigare har Porsche varit stolta över att deras Taycan kan köra 0-100 om och om igen och en Tesla Model S klarade inte detta, men nu är Tesla alltså där. På tal om Porsche, till skillnad mot dem så har Tesla bara en växel och det gör att motorn snurrar galet fort, över 20.000 rpm som värst. Luftmotståndet är väldigt, väldigt lågt: 0,208. Tesla säger att detta är när hjulen snurrar och inte stillastående. Laddningen har snabbats upp och man ska få i 30 mils räckvidd på en kvart. Man har även skapat en ny värmepump som man säger ger 30 procent bättre räckvidd i kallt väder och att lösningen behöver 50 procent mindre energi för att värma upp bilen. Enligt Musk kommer man att ha väldigt lite skillnad på räckvidd i bra och dåligt väder. Häromdagen gick Elon Musk ut med att man skrotar toppmodellen Plaid+ eftersom den (enligt honom) helt enkelt behövdes, vanliga versionen blev tydligen tillräckligt bra. Plaid+ var runt 300.000 kronor dyrare än den vanliga, så i natt passade Tesla på att höja priset med 100.000 kronor för den vanliga. Prislappen ligger nu på 1.379.990 kronor. Elon Musk är säker på att bilen kommer att klassas som den säkraste bilen någonsin. Den har dock inte testats ännu av någon officiell instans. Musk sa under presentationen att bilen är "snabbare än en Porsche, säkrare än en Volvo". På insidan är mycket nytt. Den nya ratten ska ge bättre sikt och skärmen har vänts från stående till liggande format. Man har lyckats minska storleken på paketet framför framsätet och storleken på saker i kupén överlag vilket gör att baksätet numera är helt ok. Ljudet i bilen ska också ha blivit bättre, både det som kommer ur högtalarna och det som (inte) kommer in från omvärlden. Bilen har bland annat extra tjocka glas. Tesla levererade de första 25 bilarna i natt och kommer att tillverka "hundratals" i veckan nu och över 1000 framåt. Detta kommer alltså inte bli någon massproducerad modell, men så är ju prislappen rätt fet också. Tumnagel
32.6°
+
Roger Åberg
0

Det här är helt elektriska BMW i4
M4-prestanda för mindre peng!

Vi har sett ett antal olika elbilar från olika tillverkare som liksom är nya typer av bilar och inte direkt ersätter någon av de nuvarande modellerna. Nu börjar det dock komma modeller som ska ersätta äldre modeller och en av dessa är BMWs i4. Detta är alltså framtidens 4-serie, men versionen med fossilmotorer som rätt nyligen har presenterats kommer att leva kvar vid sidan av denna. På utsidan känner vi igen modellen, likheterna med just 3 och 4-serien är många. Bland annat hittar vi de gigantiska njurarna i fronten. Precis som med 4-serien så ska det här vara en bil som är riktigt trevlig att köra och får bra prestanda. Två modeller kommer att släppas vid lanseringen, den enklare kallas eDrive40 och BMW vill nog att vi ska jämföra denna med M440i vilket fungerar på vissa plan men inte alla. eDrive40 har 340 hästar vilket är snudd på M440i som har 374 hästar, men noll till hundra går på 5,7 sekunder vilket är 1,2 sekunder långsammare än M440i, här är den snarare jämförbar med en 430i. eDrive40 har också bakhjulsdrift precis som 430i. Prislappen på denna ligger på 625.000 kronor, vilket efter skattereduktioner är en bit över vad en 430i kostar (488.200 kronor) men inte galet mycket dyrare faktiskt. Den fetare versionen kallar man för M50 och som namnet antyder är det fart på denna. Här får man två elmotorer som tillsammans ger 544 hästar och som bonus även ger fyrhjulsdrift. 544 hästar är mer än de 480 man får i en M4:a vilket gör att accelerationen faktiskt blir bättre, 3,9 sekunder för M50 mot 4,2 för M4. Av någon anledning så har BMW valt att "bara" ta 100.000 kronor extra för denna vilket gör att prislappen landar på 725.000 kronor, en M4 börjar på 885.400 kronor. Nu är M50 inte en "riktig" M-bil även om M-gänget har varit med och hjälpt till, bilen ska ha M-fjädring, variabel sportstyrning och M-bromsar. Hur denna står sig mot M4 får vi alltså återkomma till, men det känns lovande detta. Batteriet är på 83,9 kWh i båda modellerna men räckvidden skiljer sig lite. eDrive40 kommer 59 mil medan M50 kommer 51,1 mil. Inte så illa det. På gatorna kommer i4 att börja rulla i november. Folk som vet något säger att elbilar kommer att vara billigare än motsvarande fossilbilar 2025 ungefär, men kanske är vi där i vissa fall långt tidigare. Den blåa bilen bland bilderna är M50, den vita eDrive40. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Varannat barn kollar varje dag på Youtube
Skillnad mellan pojkar och flickors tittande online

Youtube är kungen bland kidsen, det visar sig när MMS har tittat på vad barn mellan tre och åtta år kollar på online. I snitt kollar 47 procent av barnen på Youtube dagligen, tittandet är högre hos pojkar (50 procent) än hos flickor (44 procent). Men Youtube är den enda tjänsten där pojkarna kollar mer, för på SVT Play, Netflix och Disney+ är tjejernas tittande högre. Störst är skillnaden på Disney+ som har lyckats fånga elva procent av barnen, men där siffran för tjejer är 15 procent och killar sju procent. En anledning till detta är troligen att Disney har väldigt mycket serier som riktar sig till tjejer, det dräller av princessfilmer och tonårsserier på tjänsten. Visst finns det även material för killar, med de riktar sig oftast till en lite äldre målgrupp. På delad andraplats bakom Youtube hittar vi SVT Play och Netflix, men här har Netflix tappat och SVT Play ökat räckvidden det senaste halvåret. Tumnagel
31.7°
+
Roger Åberg
0

Arevo släpper 3D-printade elsparkcykeln Scotsman
Som går att individanpassa

Förra året släppte det amerikanska företaget Arevo elcykeln Superstrata som hade en 3D-utskriven ram. Samma företag lanserar nu elsparkcykeln Scotsman vars ram går att individanpassa för att sedan skrivas ut av en 3D-skrivare för kompositmaterial. Själva individanpassningen innebär att Scotsmans kunder kan anpassa höjden och basen på elsparkcykeln efter sitt eget tycke. Det går även att välja en av fem färger på fordonet. Vidare går Scotsman att få med tre olika motoralternativ. Den billigaste modellen, Scotsman 500, levereras med dubbla motorer som tillsammans har en kapacitet på 2x 250W och en topphastighet på 30km/h. Scotsman 1000 har motorer på 2x500W och en topphastighet på 50 km/h medan Scotsman 2000s motorer levererar 2x1000W och kan komma upp i en hastighet på 73km/h. Samtliga modeller levereras med ett batteri som ger dem en räckvidd på 120 km. Det går dock att förse fordonen med ett extrabatteri som dubblar räckvidden. Scotsman crowdfundas nu på IndieGoGo. Priserna för en Scotsman 500 startar på cirka 11.600 kronor, Scotsman 1000 på cirka 13.300 kronor och Scotsman 2000 på cirka 16.600 kronor. Extrabatterierna kostar mellan 2000 - 3150 kronor på IndieGoGo. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen fokuserar på tre versioner av ID.3 och ID.4
Med ologiska namn

När Volkswagen släppte ID.3 släppte man en första version som fanns i tre versioner. Enkelt och effektivt. Sen började man sälja bilen på riktigt och helt plötsligt fanns det 7-8 olika versioner med konstiga namn som pure och business som ingen förstod, inte ens folket på VW. Sen gjorde man samma tramsiga resa med ID.4. Nu backar man ett steg och erbjuder tre versioner av ID.3 och tre versioner av ID.4, dessa går sedan att addera utrustning till om man vill. Tyvärr har någon tysk fortfarande inte gått en rimlighetskurs i hur man döper saker. För ID.3 är det här grundversionerna: ID.3 Pure Performance 45 kWh, upp till ca 34 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 150 hk, från 404 900 kr ID.3 Pro Performance 58 kWh, upp till ca 42 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 204 hk, från 439 900 kr ID.3 Pro S 77 kWh, upp till ca 55 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 204 hk, 4-sitsig, från 469 900 kr (en 5-sitsig version erbjuds mot pristillägg) Ja, som ni noterar används Performance och S på ett nästan brottsligt uselt sätt, Pure Performance är varken performance i hastighet eller räckvidd. Att Pro S troligen är långsammare (pga större batteri) än Pro Performance är också helt logiskt. Inte. För ID.4 är det här grundversionerna: ID.4 Pure Performance 52 kWh, upp till 34 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 170 hk, från 446 900 kr ID.4 Pro Performance 77 kWh, upp till ca 51 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 204 hk, från 509 900 kr ID.4 GTX 77 kWh, upp till ca 48 mils räckvidd, fyrhjulsdrift, upp till 299 hk, från 565 900 kr Här är det en gnutta mer logiskt även om Pure Performance bara borde heta Pure. Som sagt så kan man som kund lägga till tillval och paket på grundversionerna. Tumnagel
26.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är Cupra Born
Märkets första elbil blev inget fartvidunder

Efter att Volkswagen släppte ID.3 så har det varit fokus på de lite större SUVarna på MEB-plattformen, alltså VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4. Men nu är det dags för ett syskon till ID.3! Det är Cupra som nu levererar sin Born som jag måste säga är riktigt snygg, speciellt fronten är riktigt läcker. Bilen kommer med två motorversioner, en med 150 hästar och en med 204 hästar. Man kan även välja till en boost-funktion och med den får man 231 hästar under en kortare stund. Kraften ska räcka för att nå 100 km/h på 6,6 sekunder om man väljer batteriet på 58 kWh, väljer man det större batteriet på 77 kWh tar det 7 sekunder. Ingen supersportbil alltså, lite tråkigt att den inte finns i en fetare version faktiskt. Bilen erbjuds dock med ställbart sportchassi, sportdämpning, hårdare styrning, större bromsar och fetare däck än ID.3. Batteristorlekarna är 45, 58 och 77 kWh. Maximala räckvidden är 540 kilometer och snabbladdningen ligger på 125 kW. På insidan och kring den vanliga tekniken är det väldigt mycket ID.3 med Cupra-stil, vilket ju inte alls behöver vara fel. Bilen kommer att börja rulla innan slutet av året. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen visar upp lite mer av nästa folkabuss
Nya Multivan presenteras officiellt nästa månad

Volkswagen har skickat ut en ny teaser inför presentationen av den sjunde generationens folkabuss. Nu visar man bland annat upp en designskiss på nya Multivan samt en smidig bordslösning som går att få som tillval i nästa generations folkabuss. Nya Multivan kommer att vara en laddhybrid som för det mesta rullar på el tills batteriet laddats ur. Volkwagen skriver i ett pressmeddelande: "Räckvidden på el ska räcka för de flestas vardagsbehov. Om maximal med kraft skulle behövas, eller om batteriet tömts, kliver en turbomatad bensinmotor (TSI) in och hjälper till eller tar över framdriften. För den upp till 7-sitsiga Multivan är detta ett optimalt system eftersom det tillåter avgasfria resor i staden, samtidigt som den inte kompromissar med en av sina paradgrenar – möjligheten till bekväma långresor." Volkswagen kommer att presentera nya Multivan officiellt 10 juni. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är elektriska Ford F-150
Med en gigantisk frunk

Fords F-150 är en riktigt viktig bil för Ford, det har varit den bäst säljande pickupen sedan 1977 och den bäst säljande modellen i världen sedan 1981. Bilen är så viktig för märket och USA att president Biden närvarande vid presentationen. Nu har den som sagt kommit i elektrisk form och fått tillägget Lightning och säljstart är om ett år, i mitten av 2022. Pickisen kan i sin värsta form accelerera till 60 mph på runt fyra sekunder, så även om målgruppen kanske tycker det är tråkigt att fossilbrännaren är borta så borde andra saker väga upp. En sån sak är att där motorn förut satt finns nu en gigantisk frunk på 400 liter att ha saker i. Man kommer även att driva sina elverktyg från bilen från en hel hög med uttag. Man kan även koppla in den åt andra hållet där hemma och driva huset på elen från bilen. På insidan hittar vi samma skärm som finns i Mustang Mach-E och under bilen hittar vi två olika typer av batterier men även om man köper den billigaste versionen så får man två motorer och fyrhjulsdrift. Standard-versionen levererar hela 426 hästar och har en räckvidd på 37 mil, den fetare versionen levererar 563 hästar och har en räckvidd på 48,2 mil. Laddar gör man med 150 kW så relativt snabb laddning. Prislappen för den billigare börjar på 40.000 dollar och den fetare på 53.000 dollar. Räkna med prislapp på 600.000 - 700.000 kronor i Sverige dock. Om den nu kommer hit. En cool sak är att bilen kan räkna ut hur mycket last man har och hur mycket det man drar väger. Tumnagel
63.2°
+
Roger Åberg
0

Amazon köper in sig i tillverkare av elflygplan
Elflygplanet Alia kan komma att frakta Amazon-prylar i framtiden

Amazon har tillsammans med lite andra företag investerat 368 miljoner dollar i flygplanstillverkaren Beta Technologies, ett företag som håller på och utvecklar ett elektriskt VTOL-flygplan. Flygplansmodellen Alia kommer att ha en räckvidd på cirka 40 mil och kunna transportera sex personer eller cirka 680 kilo varor. Att Amazon investerar i Beta Technologies tror bedömare beror på att Amazon planerar att använda de eldrivna flygplanen i sin logistikkedja framöver, något som kanske gör att Amazon kan uppnå sitt mål att bli koldioxidneutrala till år 2040. Beta Technologies planerar att släppa sina första Alia-flygplan på marknaden någon gång under 2024. I klippet nedan kan ni kolla in en tidigare testflygning med Alia. Där har den dock ej försett med de rotorer som gör planet till ett VTOL-flygplan (vertical take-off and landing) utan istället startar och landar flygplanet som ett traditionellt flygplan. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pony.ai visar upp självkörande taxi
Med en lite diskretare LIDAR-sensor från Luminar

Det kinesiska företaget Pony.ai har visat upp lite av en ny självkörande bil som man håller på och utvecklar, en bil som primärt är tänkt att användas i taxi-verksamheter med självkörande bilar. Det man nu visar upp är framför allt bilens nya LIDAR-sensor som är utvecklad av amerikanska Luminar. Som synes på bilden ovan så är denna betydligt mycket diskretare än de "saftblandare" som finns på många andra modeller av självkörande bilar. Ni kan till exempel kolla hur Pony.ai:s första flotta med självkörande bilar ser ut på bilden här nedanför. Den LIDAR från Luminar som sitter i Pony.ai:s nya bil sägs ha en räckvidd på 500 meter. Pony.ai delägs av bland andra Toyota som även använder Luminars LIDAR i utvecklingen av sina egna självkörande bilar, något som även Volvo och Audi gör. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Argo AI:s nya LIDAR har en räckvidd 400 meter
Gör att självkörande bilar kan "se" längre

Argo AI, företaget som delägs av bland andra Ford och Volkswagen, säger att man har utvecklar en ny LIDAR vilken man tror är den som har längst räckvidd på marknaden. Det nya LIDAR-systemet har en räckvidd på 400 meter, något som kan ge självkörande bilar förmågan att upptäcka saker på vägarna snabbare än vad många av dagens LIDAR-system gör. Argo Self-Driving System kan sedan tidigare täcka in 360 grader runt bilen och kan enligt Argo AI framföra självkörande fordon både dag- och nattetid i till exempel städer. Med den utökade räckvidden blir det nu möjligt att göra detta säkert även i högre hastigheter skriver Argo AI i ett pressmeddelande. Argo AI:s grundare och vd, Bryan Salesky, som tidigare utvecklat självkörande bilar hos Google, säger i ett pressmeddelande: "Argo Lidar takes us to a whole new level of self-driving technology, unlocking our ability to power both delivery and ride-hail services. The Argo Self-Driving System delivers the safety, scale and service experience that businesses want and their customers demand, especially coming out of the pandemic." Argo AI testar redan idag Argo Self-Driving System i en flotta med bilar från Ford och systemet lär sannolikt dyka upp i kommersiella bilar från både Ford och Volkswagen framöver. Här nedan kan ni kolla in en kort demo på Argo Self-Driving System. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Citroën lanserar fraktversion av sin elbil Ami
Ami Cargo är antagligen den sötaste budbilen på marknaden

För ett år sedan lanserade Citroën den lilla elbilen Ami och nu har man presenterat en version av denna som är tänkt att fungera som budbil i stadstrafik. Citroën Ami hade två säten men i Ami Cargo har ett av dessa slängts ut och ersatts av ett modulärt lastutrymme där man kan förvara paket i olika storlekar. Precis som Ami är Ami Cargo försedd med ett 5.5kWh batteri vilket ska ge den en räckvidd på cirka 75 kilometer. Maxhastigheten ligger på 45 km/h vilket gör att det inte krävs något bilkörkort för att köra den. En Citroën Ami Cargo kommer att kosta cirka 6500 euro i Frankrike men kommer även gå att avbetala med 25 euro i månaden om man först hostar upp 2500 euro. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wingcopter visar upp ny autonom leveransdrönare
Wingcopter 198 kan leverera tre paket åt gången

Det tyska startup-företaget Wingcopter har presenterat en ny autonom drönare avsedd för paketleveranser. Wingcopter 198 är en så kallad multicopter vars rotorer gör att den kan lyfta och landa vertikalt samt hovra i luften. Den är även försedd med vingar som ska ge den möjlighet att flyga längre sträckor snabbt och stabilt. Upp till tio stycken Wingcopter 198 kan kontrolleras samtidigt av en operatör i ett kontrollrum medan drönarna gör sina leveranser autonomt till tre olika förinställda adresser. Wingcopter 198 har en topphastighet på 150 kilometer i timman och en räckvidd på upp till 75 kilometer när den bär sin maxlast på sex kilo. Om lasten väger mindre kan räckvidden utökas upp till 110 kilometer. När vi kan få se Wingcopter 198 börja leverera paket finns det än så länge inga uppgifter om. Företaget har sökt om tillstånd för kommersiella drönarleveranser på den amerikanska marknaden men när ett sådant eventuellt kan bli godkänt är även det oklart. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Returnal får oss att vilja dö om och om igen
Vi har spelat Housemarques nya bullethell-roguelike

Finska Housemarque har gång på gång visat att de kan göra riktigt vassa bullethell-spel, men med Returnal kastar sig utvecklarna ut på djupt vatten och försöker leverera en ordentlig AAA-upplevelse. Men lyckas utvecklarna ta sin expertis till nästa nivå? Jajemensan. TL;DR: Returnal kombinerar bullethell-spelande med roguelikeelement och erbjuder en av de bästa upplevelserna på PS5 just nu. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

Kenguru är en elbil för rullstolsburna
Liten elbil för en person

Här kan ni kolla in den några år gamla elbilen Kenguru som är speciellt framtagen för att passa rullstolsburna bilister. Bilen har bara plats för en chaufför. Gas- och broms-pedaler är utbytta mot reglage som sitter på bilens styre och det finns även en anordning som ser till att bilen inte kan starta innan rullstolen är fastlåst i bilen. Den lilla elbilen har en topphastighet på cirka 45 km/h och en räckvidd på mellan 70 till 100 kilometer. En Kenguru kostar cirka 25.000 dollar, motsvarande lite över 200.000 svenska kronor. Här nedan kan ni kolla in ett lite äldre klipp där Translogic kollar in Kenguru. Tumnagel
51.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Husqvarna visar upp konceptet E-Pilen
En elmotorcykel för stadskörning

Husqvarna har visat upp ett koncept på en elmotorcykel som kallar för E-Pilen vilken kanske kan tilltala dem som föredrar motorcyklar framför mopeder och elsparkcyklar när de tar sig fram i städer. E-Pilen har effekt på 8kW vilket ska motsvara ungefär 10 hästkrafter. Motorcykelns batteri ge en räckvidd på cirka 100 kilometer och det går enkelt att byta batterier om man har två och det första skulle laddas ur. Husqvarna säger inget om eller när man planerar att släppa E-Pilen på marknaden. Här nedan hittas ett litet klipp på härligheten samt lite fler bilder. Tumnagel
56.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Quds Rise är den första bilen från Libanon
Eldriven bil från EV Electra

Det libanesiska företaget EV Electra har presenterat elbilen Quds Rise vilket ska vara den första bilmodellen som produceras i det nu för tiden rätt ekonomiskt sargade landet. På EV Electras webbplats står det att bilen kommer att ha en räckvidd på 450 kilometer, en topphastighet på 165 km/h och göra 0 - 100 km/h på 5 sekunder. EV Electra säger att man planerar att producera 10.000 Quds Rise om året och att produktionen ska starta någon gång senare i år. 30.000 dollar, motsvarande cirka 250.000 svenska kronor, kommer bilen att kosta. Här ovan kan ni kolla in en rendering av Quds Rise och här nedanför hittas ett videoklipp där ett exemplar av bilen glider runt på gatorna i Libanon. Tumnagel
14.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så mycket kostar Hyundai Ioniq 5
Nu kan man boka First Edition

Ioniq 5 väckte stor uppmärksamhet när vi skrev om den här på Feber och Hyundai säger själva att man aldrig tidigare har upplevt ett så stort intresse för en modell. Från och med i dag kan man boka Ioniq 5 First Edition. Den levereras med, enligt Hyundai, hög utrustningsnivå och batteristorleken 72,6 kWh. Antingen så väljer man bakhjulsdrift och då får man 217 hästar eller så väljer man fyrhjulsdrift och då får man 305 hästar. Räckvidden enligt WLTP är 481 respektive 460 kilometer. Bakhjulsdrift kostar 544.900 kronor och fyrhjulsdrift kostar 579.900 kronor och bokar man någon av dessa så är leverans satt till efter sommaren. Tumnagel
51.3°
+
Roger Åberg
0

Tesla Model 3 får längre räckvidd
Men tappar dragkroken

Tesla fortsätter att pilla på sin mjukvara och den senaste uppdateringen påverkar Model 3 Long Range som får ökad räckvidd och nu landar på 614 kilometer enligt WLTP. När Tesla presenterade Model 3 2017 kom Long Range-versionen nästan 50 mil, så man har alltså lagt till över 10 mil i räckvidd sedan lanseringen. Snyggt jobbat! Anledningen till den ökade räckvidden beror på att man justerat både mjuk- och hårdvara som drivlina och klimatsystem. Om man redan har beställt en Long Range men inte fått den levererad så kommer man automatiskt att få den nya versionen. Uppdatering Tyvärr har Tesla tagit bort dragkrok som alternativ i deras konfigurator. Istället får man som kund prata med den lokala säljaren. Mycket tråkigt eftersom många svenska köper med dragkrok. Model Y och X har fortfarande dragkrok som alternativ. Tumnagel
30.6°
+
Roger Åberg
0

VanMoof lanserar extrabatteri till sina elcyklar
Utökar räckvidden med 100 kilometer

Elcykeltillverkaren VanMoof har lanserat något man kallar för VanMoof PowerBank vilket är ett extrabatteri som ger deras elcyklar lite extra kräm när cykelns inbyggda batteriet har laddats ur. VanMoof PowerBank passar till VanMoofs modeller S3 samt X3 och utlovar en extra räckvidd på cirka 100 kilometer. Batteriet går dessutom att använda som en bärbar batteriladdare då det laddar upp cykelns inbyggda batteri när denna står still. Extrabatteriet adderar cirka 2,8 kilo vikt till VanMoofs S3-modell som i sitt grundutförande väger 19 kilo. Batteriet kostar 348 euro, cirka 3500 kronor. Vi har skrivit lite om VanMoofs cyklar tidigare, vilka kostar från cirka 20.0000 kronor, och de artiklarna hittas inlänkade här nedanför. Tumnagel
138kg
+
Wille Wilhelmsson

Mercedes visar upp nya EQB
Elektrisk version av GLB

Mercedes fortsätter att presentera elbilar, förra veckan var det dags för EQS, tidigare i år fick vi EQA och nu är det EQB. Det är som ni ser den elektriska varianten av GLB, en relativt kompakt SUV med plats för sju, något som även EQB har vilket gör det till en få elektriska alternativ för den stora familjen. Modellen som presenteras nu är specificerad för Kina, en europeisk version kommer senare under året. Bilen kommer att tillverkas i Ungeska Kecskemét. En tredje sätesrad finns alltså och den andra går att justera rejält, hela 14 centimeter faktiskt. Ett gäng olika motor och batterialternativ kommer, men det är ingen sportbil för i Kina kommer den snabbaste varianten att ha 268 hästar. Batterier kommer att finnas i storlekar från 66,5 kWh, en version med lång räckvidd ska komma. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi A6 e-tron concept
Så blir framtidens A6

Bilmässan i Shanghai har dragit igång och Audi tog tillfället i akt att presentera en riktigt fin konceptbil. Det handlar om nästa generation av A6 i elektrisk form, alltså A6 e-tron. Det här är faktiskt den första helt elektriska bilen från Audi som tydligt ersätter en av de nuvarande modellerna, även om fossilvarianten lär finnas en stund till. E-tron, e-tron GT och Q4 e-tron har ju alla varit nya modeller, men det här är alltså A6. Det handlar så klart om ett koncept och de är ju alltid flådigare än versionerna som sedan kommer på gatan. Men om man tittar i backspegeln så har varken koncepten för e-tron GT eller Q4 e-tron skiljt sig så jättemycket från de slutgiltiga versionerna, så jag tror att vi ser framtiden för Audi här. Och det är faktiskt lite annorlunda. Det är en riktigt slankt bil som i alla fall jag tycker är vacker och lysen både fram och bak har fått lite ny stil. Bilen bygger på PPE-plattformen, alltså personbilsvarianten av den J1-plattform som Porsche Taycan och Audi e-tron GT använder, så det finns en stor möjlighet att det här blir en riktigt rolig bil. Slankheten ger förresten lågt luftmotstånd, man har lyckats komma ner i 0,22 cW vilket är lågt men inte så lågt som Mercedes lyckades komma med sin EQS som har 0,2. Eftersom det är den plattformen men bilen är större än e-tron GT så får vi saker som snabbladdning med 270 kW men också mer räckvidd, Audi lovar upp till 70 mil. Golvet är platt tack vare plattformen och innerutrymmena lär bli riktigt trevliga. Audi kallar detta en lyxsedan och de lär passa på att göra en riktigt fet version som kostar riktigt fläskigt med pengar. Man har också hittat på en ny färg som man kallar för Heliosilver som ska ha en 3D-effekt. Fräsigt! Audi har som sig bör också jobbat med belysningen och självklart finns matrix-belysning. Men man har även slängt in lite projektorer som kan visa upp tecken och symboler framför bilen, dels för att man ska kunna kolla på grafik när man sitter i garaget (?) men också för att upplysa gångtrafikanter om diverse saker. Baklysena är uppbyggda av ny OLED-teknologi. Färdiga versionen av den här kommer redan nästa år faktiskt! Tumnagel
54.3°
+
Roger Åberg
0

NFT visar upp sin flygande bil Aska
Ska börja levereras 2026

Det amerikanska företaget NFT har visat upp sin första modell av de flygande bilarna man utvecklar, flygbilar vilka man hoppas ha både på vägar och i luften om några år. Modellen heter Aska vilket betyder "flygande fågel" på japanska. Den eldrivna Aska ska, med vingarna ihopfällda som på bilden nedan, vara ungefär lika stor som en SUV och kan lyfta från marken som ett så kallat VTOL-flygplan (Vertical Take-Off and Landing). Aska är primärt utvecklad för privatpersoner som vill bo på lite mera lantliga belägna platser men kanske behöver pendla in till städer då och då. Räckvidden uppges ligga på runt 400 kilometer. NFT har börjat ta emot förbeställningar på de första 150 exemplaren av Aska som man planerar att bygga. Dessa säger man ska börja levereras 2026 och de kostar 789.000 dollar styck, motsvarande nästan 6,7 miljoner svenska kronor. Här nedanför hittas ett klipp på hur det ser ut när Aska transformeras från bil- till flygläge. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är utsidan av Mercedes elektriska lyxbil
EQS är officiell

Nya Mercedes EQS är deras moderna och elektriska version av deras S-Class. Självklart är det en lång bil, men eftersom den ska gå riktigt långt har man jobbat väldigt mycket i vindtunneln vilket syns på resultatet som verkligen är slankt, cW-värdet (alltså måttet på luftmotståndet) är låga 0,2. Man har även jobbat på ett nytt system som tar hand om energin vid inbromsningar och detta ska kunna generera 290 kW. Räckvidden blir som längst hela 77 mil. Ladda går, om man har rätt stolpe, snabbt - upp till 200 kW. Mercedes säger att man ska kunna ladda 30 mils körning på 15 minuter under rätt förutsättningar och hela batteriet ska kunna laddas på en halvtimme. Batteriet är på 107,8 kWh. Laddar man med laddbox på 22 kW kommer man från 10% till 100% på drygt fem timmar. Mercedes lovar att man med laddbox hemma ska få 10 mils körning på en timme. Men det kräver som sagt 22 kW. Inredningen har massor med skärmar och det går vi igenom här. Säljstart är i juni och första bilarna levereras i augusti. Prislapparna är ännu inte satta. Tumnagel
32.7°
+
Roger Åberg
0

Tesla sänker priset på Model 3
Men lägger till standardutrustning

Elbilar är fortfarande ruskigt dyra, men de blir mer och mer prisvärda. Nu sänker Tesla priserna på två versioner av Model 3 och lägger samtidigt till saker i standardutrustningen på den billigaste versionen. Det handlar om trevliga saker som värmepump, elektrisk bagagelucka och ny mittkonsol med induktiv laddning för två mobiltelefoner. Prislappen sänks alltså samtidigt på Model 3 Standard Range Plus från 579.900 kronor till 549.900 kronor men det är exklusive destinations- och dokumentavgifter på 9180 kronor. Samtidigt skrivs räckvidden upp från 43 till 44,8 mil. Även Model 3 Long Range prissänks från 649.900 till 619.900 kronor plus avgiften på 9180 kronor. Priserna är innan klimatbonusen på 70.000 kronor. Tumnagel
36.3°
+
Roger Åberg
0

DJI presenterar Air 2S
Ny drönare med en ordentligt uppgraderad kamera

DJI har presenterat lite nytt på drönarfronten. Den här gången är det Air-serien som byggts ut med Air 2S som erbjuder en snarlik upplevelse som Mavic Air 2, fast med små designändringar och en uppgraderad kamera. Air 2S kommer med en ny sensor på 1 tum som kan ta bilder med upp till 20 MP upplösning och spela in 5,4K-video i 30 fps, eller 4K i 60 fps med 150Mbps bitrate. Med den förbättrade sensorn ska digitala zoomen förbättrats och kameran kan hantera 4 gånger zoom vid 4K-inspelning och upp till 8 gånger zoom om man sänker upplösningen till 1080p. Med den större sensorn har även vikten ökat en aning, vilket i sin tur påverkar flygtiden. Vikten ligger på 595 gram och flygtiden ligger på 31 minuter, ner från 33 minuter på Mavic Air 2. Drönaren kommer med uppgraderade sensorer för hinderdetektering och ska nu vara bättre på att upptäcka hinder som är längre bort och kan göra detta i högre hastigheter än tidigare. Drönaren ska även utrustas med uppdaterad videoöverföringsteknik som gör att videoströmmen har en teoretisk maxräckvidd på upp till 12 km. DJI Air 2S går att beställa nu via DJI:s hemsida och kommer även vara tillgänglig via välsorterade elektronikbutiker. Priset ligger på 1029 euro för standardpaketet och Fly More-samlingen, som i vanlig ordning kommer med fler batterier, ladd-hubb och bärväska, kostar 1349 euro. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Det här är Audi Q4 e-tron!
Med Sonoshögtalare på insidan

Efter många smygtittar släppte Audi i kväll skynket för deras elektriska SUV Q4 e-tron. Bilen bygger på MEB-plattformen och är syskon med VW ID.4 och Skoda Enyaq. Två versioner kommer, Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback som har lite mer sluttande taklinje. Vad det verkar har koncernen låtit bli att lycka till VW och Skoda-versionerna och låter Audi vara först med fyrhjulsdrift och lite starkare motor. Tre versioner kommer att finnas. Minstingen kallas för Q4 35 e-tron och har ett batteri på 52 kWh och en räckvidd på 34,1 mil enligt WLTP. Denna har 170 hästar och gör 0-100 på 9 sekunder. Mellanversionen kallas för Q4 40 e-tron och har ett större batteri på 72 kWh vilket ger en räckvidd på 52 mil enligt WLTP. Denna har 204 hästar och gör 0-100 på 8,5 sekunder. Båda dessa versioner är bakhjulsdrivna. Men en Audi måste så klart ha quattro och det har tjockaste versionen Q4 50 e-tron. Denna har samma batteri som mellanmodellen men alltså två motorer och 299 hästar och gör 0-100 på 6,2 sekunder. Jag har kört ID.4 med 204 hästar och den duger men är inte snabb, så vill du ha en pigg version ska du välja 50-versionen. Men priserna då? Q4 35 e-tron kostar 475.000 kronor. Q4 40 e-tron med Proline-paket (som innehåller värmepump) kostar 564.700 kronor och stora Q4 50 e-tron med Proline-paketet kostar 641.900 kronor. Alla dessa kommer i juni. Det finns även en Sportback-version och för den får man betala 22.700 kronor mer och vänta lite längre, senare under sommaren ska den komma men vi vet inte exakt när. Det bisarra är att Sportback faktiskt har större bagage, 535 liter (1460 liter) jämfört med den vanliga versionen som har plats för 520 liter (1490 liter). Anledningen är att man mäter upp till "skynket" och upp dit så spelar slutande tak ingen roll. Q4 e-tron 35 och 40 får dra 1000 kilo och Q4 50 e-tron får dra 1200 kilo. Q4 e-tron är första bilen som erbjuder Sonos-stereo. Japp, Sonos har också hoppat på det lukrativa bil-tåget. Vi vet just nu inte så mycket mer än att bilen kommer att ha tio högtalare inklusive mitthögtalare och subwoofer. Kolla in vår tidigare genomgång av insidan. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

Nu går det att beställa en billigare Polestar 2
Nu från 489.000 kronor

Polestar (och Volvo för den delen) har främst satsat på att leverera elbilar i det dyrare segmentet med så mycket lull-lull som möjligt. Anledningen till taktiken är precis som med Tesla att man prioriterar att leverera modeller som man tjänar mycket pengar på och när man får igång produktionen börjar man sälja billigare versioner. Nu verkar det som att Polestar är redo att ta det där klivit, för man har börjat sälja en billigare version av Polestar 2 som kostar från 489.000 kronor. Då får man så klart inte allt man får med den dyrare versionen och det man tummar på är batteri och fyrhjulsdrift, den billigare versionen är alltså framhjulsdriven. Eftersom bilen då bara får en motor blir den långsammare, 7,4 sekunder istället för 4,7 sekunder till hundra. Det verkar dock inte som att Polestar har problem att få iväg de bilar man tillverkar, för leverans är satt till oktober om man beställer i dag. Räckvidden med framhjulsdrift och det mindre batteriet är 42-44 mil enligt WLTP och den kostar alltså 489.000 kronor. För 50.000 kronor till, alltså 539.000 kronor, får man framhjulsdrift och det större batteriet som enligt WLTP ska räcka 51,5-54 mil. För ytterligare 50.000 kronor till, alltså 589.000 kronor, får man även fyrhjulsdrift och då blir räckvidden 45-48 mil. Det går inte att välja en Polestar 2 med fyrhjulsdrift och det mindre batteriet. Den vakne ser då att 589.000 kronor är mindre än de 659.000 kronor som en Polestar 2 kostade tidigare. Man kan alltså i dag få en billigare bil med större batteri och fyrhjulsdrift än tidigare, men då ingår inte samma utrustning. Förut fanns bara paketet Performance, nu finns även paketen Pilot och Plus. Pilot kostar 40.000 kronor och innehåller pixelstrålkastarna, främre LED dimljus och kurvljus, 360-graderskamera, "Driver assistance with Pilot Assist, Adaptive Cruise Control, and Emergency Stop Assist", "Driver awareness with Blind Spot Information System (BLIS) with steering assist, Cross Traffic Alert with brake support, and Rear Collision Warning & Mitigation", automatisk dimning av ytterspeglar och park assist sida. Plus kostar 45.000 kronor och innehåller värmepump, panoramatak, stereo från Harman Kardon, WeaveTech-säten, uppvärmt baksäte, ratt och torkarblad, bättre interiörbelysning, trådlös laddning för mobilen, matkassehållare och tonad bakruta. Pris med de två paketen blir 674.000 kronor, alltså 25.000 kronor dyrare än tidigare. Performance-paketet finns kvar och kostar 60.000 kronor. Uppdatering I en tidigare version av artikeln stod det att bilen var bakhjulsdriven. Det stämmer inte, den är antingen framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Tumnagel
47.2°
+
Roger Åberg
0

NIU släpper elsparkcykel
I två olika versioner

NIU har gjort elmoppar ett bra tag nu och verkar sälja rätt bra här i Sverige. Nu kommer man även med en elsparkcykel som kommer i två versioner. NUI Kick Scooter heter den och kommer i en sport och en pro-version. Sport-versionen ska kosta från 599 euro men priset på Pro-versionen vet vi inte just nu. Sportversionen kommer i fyra färger (vit, röd, blå och svart) och Pro kommer i brons och svart. De flesta specifikationerna verkar vara samma på de två modeller förutom räckvidd (40 respektive 50 km), vikt (18,5 respektive 20 kilo), batteristorlek (365 respektive 486 Wh) och kraften på motorerna (350 W respektive 350 W). Båda modellerna har en topphastighet på 25 km/h och verkar har bra storlek på däck och framförallt på ståplatsen. Båda två har en app som man kan koppla där man kan se lite historia och status och sånt. Eftersom NIU finns i Sverige redan så lär nog de här dyka upp här. Tumnagel
35.5°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida