m

Säg hej till kämparna i Destruction AllStars
Actionracern släpps i februari

Destruction AllStars skulle egentligen vara en releasetitel till Playstation 5, men några veckor innan release drogs det i handbromsen för släppet. Releaseplanerna ändrades och spelet planeras nu att släppas i februari och kommer vara gratis för prenumeranter av Playstation Plus. Releasedatum har inte spikats, men troligtvis kommer det bli tillgängligt redan 2 februari. Hur som helst så har vi nu fått en ny trailer, eller något, för spelet där vi får se några av bilkämparna vi kommer få ta kontroll över. Tumnagel
35.8°
+
André Stray
0

ByKolles Racing presenterar sin Le Mans-racer
Kommer även i gatutförande

ByKolles Racing visar nu upp bilen de ska tävla med på Le Mans och man kallar den för PMC Project. Förutom att tävla inom FIA World Endurance Championship kommer även andra versioner att tas fram, och även en du ska få köra med på gatan. Under skalet på Le Mans-versionen finns en V8:a utan överladdning som ger runt 700 hästar, inga hybridgrejer här alltså. Bilen ska väga in på 1039 kilo. Gatversionen kommer att få hybridiserad V8:a och en effekt runt 1000 hästar. Målvikten kommer att ligga på ett ton. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Tre stycken Bugatti Divo på rad
Här kommer 18 miljoner dollar rullandes

Bugatti kommer bara att tillverka 40 stycken exemplar av modellen Divo och här ser vi tre av dem. Trion visar upp sig på den privata racerbanan The Thermal Club som ligger i Palm Desert, Kalifornien innan det är dags att leverera dem till sina nya ägare. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Ny självkörande racerbil
Byggd av Dallara

Indy Autonomous Challenge presenterar nu deras högteknologiska racerbil som tillverkats av Dallara. Som sagt handlar det om en självkörande sak som lag ska kunna använda till att tävla med i "the world’s first high-speed, head-to-head autonomous race". Bilen baseras på Dallara IL-15 men har alltså betydligt mer teknik under skalet istället, och ingen plats för någon förare. Det här ska vara den mest avancerade och snabbaste självkörande racerbilen hittills och varje bil som är späckad med radar, lidar, kameror och avancerade datorer sägs vara värd över 800.000 euro. Det första racet ska äga rum den 23 oktober och då kommer fler än 500 stycken collegestudenter fördelade på 39 stycken lag från tolv stycken olika länder att delta. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Aston Martin ska försöka bräcka 200 mph med Bulldog
Den över 40 år gamla konceptbilen har inte gett upp än

Bulldog är namnet på en konceptbil som Aston Martin presenterade 1979. 1981, för 40 år sedan, försökte man nå 200 mph (322 km/h) med bilen som hade en teoretisk toppfart på 237 mph (381 km/h). Det gick dock aldrig vägen och man nådde "bara" 191 mph (307 km/h). Nu vill dock den nuvarande ägaren att man ska försöka igen och det hela kommer att ske med Aston Martins egna racerföraren Darren Turner bakom ratten. Classic Motor Cars i Bridgnorth har under 18 månader gått igenom hela bilen så att den snart är i toppskick igen och redo för uppgiften. Bilen har en V8:a på 5,3 liter med dubbla turbo och över 600 hästar och 678 newtonmeter i vrid. När man ska försöka sig på 200-gränsen är oklart, men när den väl är slagen ska bilen ut på rundtur över hela världen för att visa upp sig. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0
2020

Lamborghini presenterar vindrutelösa SC20
Specialbyggd åt en kund

I början av oktober visade vi bilder på en ny Lamborghini som moderiktigt saknade framruta och tak. Nu är bilen presenterade och man kallar den för SC20. Men det här är inget som kommer att säljas till kreti och pleti utan det här är något som specialbyggts åt en enda kund. Det är Lamborghinis Squadra Corsa-avdelning som snidat fram kärran vid Lamborghini Centro Stile precis så som kunden ville ha den. Utseendeinspiration ska ha kommit från Diablo VT Roadster, Aventador J, Veneno Roadster och Concept S. Som väntat är SC20 baserad på Aventador. Under den unika kolfiberkarossen finns en V12:a på 6,5 liter utan överladdning. Här ger den 770 hästar och 720 newtonmeter i vrid. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad automatlåda. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Det här är drivlinan i Peugeots nya Le Mans-racer
Kommer övervakas av FIA med hjälp av sensorer

Peugeot Sport ligger bakom HYBRID4 500KW som är namnet på den drivlina man kommer att stoppa i nästa Le Mans-bil. Den består av en dubbelturbomatad V6:a på 2,6 liter som är placerad i mitten av bilen. Den utvecklar upp till 680 hästar. På framaxeln sitter en elmotor som ger ytterligare 272 hästar och som får sin kraft från ett 900-voltsbatteri. Slår man ihop effekten får man 952 hästar men enligt reglerna får maxeffekten ligga på 680. Det innebär att man kommer köra förbränningsmotorn något strypt så länge det finns ström i batteriet. När denna är slut släpper man lös all kraft i vinkelsexan igen. Elmotorn får bara användas i pitlane och vid hastigheter över 120 km/h. Det innebär att i kurvor där det går lite långsammare så kommer bilen endast vara bakhjulsdriven, för att sedan driva på alla fyra igen när man fått upp lite fart. För att man inte ska kunna fuska med siffrorna ska det finnas sensorer som hela tiden skickar effekten på alla fyra hjulen direkt till FIA så att de kan övervaka. Drivlinan ska börja testas i bänk under nästa vår. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Maserati MC20 testas på Fiorano
Ser kul ut

Maserati sågs nyligen med två stycken prototyper av den nya modellen MC20 på Ferraris testbana Fiorano. Vi får höra lite hur den nya dubbelturbomatade V6:an låter och se lite hur bilen beter sig när den pressas. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Bentley har snickrat ihop en ny prototyp av Blower
Första exemplaret i Blower Continuation Series

Vi har tidigare berättat att Bentley planerat att återskapa tolv stycken exemplar av den klassiska racerbilen Blower. I augusti drog man igång monteringen av den första och nu är den klar. Det här är en prototyp som man döpt till Car Zero och den ska man använda för tester innan det är dags för resterande bilar att bli till. Bland annat ska den köras 800 mil på bana och genomgå en rad olika uthållighetstester. Alla bilar är som väntat redan tingade och sålda. Car Zero har tagit runt 40.000 timmar att få till och företaget har handtillverkat 1857 stycken nya delar från originalritningar. Ramen är som sig bör i ask och precis som originalet innehåller sätena tio kilo hästhår för att vara mjuka att sitta på. Motorn är på 4,5 liter och den har kolvar i aluminium, överliggande kamaxel, fyra ventiler per cylinder och dubbla tändstift. Vevhuset är i magnesium. På motorn sitter en kompressor (därav namnet Blower) och effekten ska ligga runt 240 hästar. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Företag siktar på att tävla med radiostyrda bilar på månen
Solsystemets första spacerace

Det amerikanska rymdföretaget Intuitive Machines har tillsammans med företagen Moon Mark samt Lunar Outpost ett lite annorlunda månprojekt på gång. Det handlar om att genomföra ett "spacerace" med två radiostyrda bilar som ska åka med Intuitive Machines rymdfarkost Nova-C till månen nästa år. Förutom att göra olika typer av forskningsarbeten planerar Intuitive Machines att månsätta de två radiostyrda bilar som ska kunna kontrolleras via operatörer här på jorden. De 2,5 kilo tunga bilarna ska sedan köra ett race mot varandra i Oceanus Procellarum där Nova-C är tänkt att landa. Moon Marks tekniske chef Todd Wallach säger om det kommande projektet till New Atlas: "We do not expect significant communications delay as impacting the race or drivability of the vehicles. We will have near real time visuals, telemetry and command and control via our partnership with Intuitive Machines. The racers built by Lunar Outpost will connect with the Intuitive Machines Lander via WiFi, and the Lander will send and receive telemetry, commands and controls to and from the Earth to drive the racers." Exakt hur bilarna som ska tävla på månen kommer att se ut är inte presenterat ännu. Bilderna som visas här artikeln ska nog mest ses som fantasiskapelser för tillfället. Intuitive Machines rymdfarkost Nova-C är planerad att lyfta mot månen med hjälp av en av SpaceX raketer någon gång under nästa år. Exakt när detta kommer att ske finns det än så länge inga uppgifter om. I videoklippet nedan kan ni kolla in Nova-C lite närmare. Tumnagel
31.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för tredje säsongen av Fast & Furious: Spy Racers
Man fortsätter med det här, men lägger ner OA? Cool.

Fast & Furious-spinoffen Spy Racers har redan rullat i två säsonger och tydligen är en tredje på ingång. I den tredje säsongen är det dags att åka bil i Sahara-öknen och vad som kommer hända där får vi se 26 december. Seriens två första säsonger finns på Netflix och länk till serien hittar ni här nere till vänster. Tumnagel
33.0°
+
André Stray
0

Nico Rosberg provkör Rimac C_Two
Mate Rimac hänger med

Rimac C_Two är inte här på riktigt än men tester med nästintill helt färdiga prototyper pågår för fullt. Den före detta racerföraren Nico Rosberg är ett stort fan av elbilar och han har lagt beställning på ett exemplar. Här får han provköra bilen för första gången. Lanseringen kommer att ske någon gång under nästa år. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Ännu en specialversion av Bugatti Chiron
Denna hyllar gamla piloter

Ettore Bugatti var lika fascinerad av flyget och piloterna som han var av bilar. Piloterna var även imponerade av Bugattis kvicka och lätta bilar och många hoppade in bakom ratten i dessa när de väl var på marken igen. Med specialversionen Chiron Les Légendes du Ciel vill Bugatti därför hylla de legendariska piloterna och racerförarna Louis Blériot, Roland Garros, Robert Benoist, Bartolomeo Costantini och Albert Divo. Specialaren är baserad på Chiron Sport och endast 20 stycken exemplar kommer att bli till. På prislappen står det 2,88 miljoner euro. Vdn Stephan Winkelmann säger följande: "Bugatti has had close associations with aviation since the company was established more than 110 years ago. Many successful Bugatti racing drivers, such as Albert Divo, Robert Benoist and Bartolomeo ‘Meo’ Costantini, flew for the French Air Force, the French aviator legend Roland Garros privately drove a Bugatti Type 18 to be as fast on the road as in the air. It is therefore almost an obligation for us today to pay tribute to the legends of that time and dedicate a special edition to them." Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Eldrift med Volkswagen ID.4
Tanner Foust sladdar

Här får vi se när racerföraren Tanner Foust visar vad chassiet på Volkswagen ID.4. klarar av, och det genom att drifta lite med bilen. Som tur är fick han inte sladd och voltade. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Det här är Lamborghini Hurácan STO
En Super Trofeo-racer för gatan

Lamborghini rullar nu ut Hurácan STO som är det närmaste du kan komma racerbilen Super Trofeo utan att vara en racerförare. Den här får alltså framföras på gatan men du lär nog få svårt att utnyttja dess vassa aerodynamik på bästa sätt på allmänna vägar. Så köper du en - ta den till banan och äg. Effekten är samma som i Hurácan Evo vilket innebär att V10:an på 5,2 liter ger 640 hästar. I STO skickas dock all kraft endast till bakhjulen. Vridet är lite lägre med 565 newtonmeter men så är också vikten - den här väger 43 kilo mindre än Hurácan Performante och vågen stannar på 1339 kilo. 0-100 km/h ska gå på tre sekunder blankt, 0-200 på nio sekunder och toppfarten anges till 310 km/h. De första kunderna får sina exemplar nu i vår och då har de betalat 249.412 euro för sin bil. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Embracer storshoppar spelstudior
12 utvecklarstudior och en PR-byrå

Den svenska speljätten Embracer Group har sedan sin start förra året köpt upp en hel del spelstudior. Senast i augusti la bolaget vantarna på sju spelstudior, inklusive Metro-utvecklarna 4A Games, och nu har ytterligare tolv spelstudior köpts upp som Shadow Warrior-utvecklarna Flying Wild Hog och Goat Simulator-utvecklarna Coffee Stain North, samt en PR-byrå vid namn Sandbox Strategies. Hela listan med uppköpta bolag har ni här nere: Flying Wild Hog Silent Games Coffee Stain North Quantic Lab SRL IUGO Mobile Entertainment Purple Lamp Studios Mad Head Games 34BigThings Nimble Giant Entertainment Snapshot Games Zen Studios A Thinking Ape Entertainment Detta betyder att Embracer nu har 58 utvecklarstudior under sitt paraply med 5 700 anställda i 45 länder. Ovan har ni en trailer för kommande Shadow Warrior 3. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Tut i luren! Porsche Carrera GT har fyllt 20 år!
Modellen med vackraste motorljudet får nu handla på Systemet

I slutet av september år 2000 körde racerföraren Walter Röhrl runt med en Porsche Carrera GT Concept i Paris eskorterad av poliser. Produktionen drog visserligen inte igång förrän 2003 men modellen har nu alltså funnits i 20 år vilket såklart är värt att hylla. Konceptet baserades på en ny typ av racerbil som man tänkte tävla med i 24-timmars på Le Mans. Den hade chassi i kolfiber, V10-motor och dess internbeteckning var 9R3. Men man bestämde sig för att lägga ned tävlingssatsningarna, och tog istället fram en gatversion. Bilen bjuder på massvis av godsaker som exempelvis keramiska bromsskivor, kolfibermonocoque och horisontellt liggande fjädrar. Men en stor grej var såklart motorn. I produktionsversionen ökade litervolymen från 5,5 till 5,7 liter. De tio cylindrarna såg tillsammans till att ge maskinen 612 hästar och 590 newtonmeter i vrid. Som enda alternativ erbjöds en sexväxlad manuell växellåda som i sin tur driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder, 0-200 på 9,9 och toppfarten anges till 330 km/h. Bilen väger in på 1380 kilo. Tillverkningen pågick från 2003 till 2005 och 1270 stycken exemplar blev till. Frånpriset när bilen var ny låg på 452.690 euro - en summa som stigit ordentligt med åren. Jag själv hade turen att få inspektera ett exemplar med egna ögon i år och det är verkligen en fantastisk skapelse. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo på Imola
Körs där den hör hemma

Tidningen Car har fått testa Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo på racerbanan Imola och det är ju precis rätt ställe för en sån här typ av bil. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Fler fräsiga koncept från Porsche
Vilka bilar!

Igår skrev vi om ett gäng koncept Porsche varit tysta om men som de nu gladeligen visade upp. Totalt handlar det om 15 stycken som tillverkades mellan 2005 och 2019. Igår visade vi fyra av dem, här är ytterligare åtta stycken. Först ut är 960 Turismo och det är konceptet som slutligen blev Taycan. Frågar ni mig så är det så här jag hade velat att den färdiga produkten såg ut. Sen har vi Le Mans Living Legend som är en Cayman-liknande skapelse där man stoppat ner en V8:a bakom sittbrunnen. Med den här ville man hylla coupé-versionen av racerbilen 550. 2013 byggde man 904 Living Legend som är en hyllning till 904 / Carrera GTS från 60-talet. Egentligen är det här en Volkswagen XL1 med annan kaross och som motor sitter där faktiskt en V2:a. Japp, där satt faktiskt en vinkeltvåa som man hade hämtat från Ducati 1199 Superleggera. Den är på 1,2 liter, ger 200 hästar och varvar upp till 12.000 varv. 911 Safari Concept och Macan Safari var två stycken skogsmulle-versioner som tillverkades 2012 respektive 2013. Båda fick högre markfrigång, plast runt hjulhusen och saker som extraljus på taket. Vision 918 RS var ett koncept man tog fram två år efter att produktionen av 918 Spyder lades ned 2015. Det här var en vidareutveckling av bilen där man tog den ännu mer in i framtiden. Något som skulle kunna fungera både på bana och på gata. Togs fram av Porsches Weissach-team men blev aldrig verklighet. Sist men inte minst har vi Vision 916 och 906 Living Legend som båda två är racerbilar för framtiden. Dessa togs fram 2016 respektive 2005. 906 Living Legend hämtar sin inspiration från 906 som man började tävla med 1966. Med Vision 916 ville man skapa en modern version av klassikern 914, fast med eldrivna navmotorer och mycket mer effekt. 916 var en 914 fast med boxersexa istället för boxerfyra, endast elva stycken exemplar tillverkades. Konceptet ritades av en praktikant på designavdelningen. Vilket eller vilka av alla koncept som Porsche nyligen visat gillar du bäst? Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Porsche visar upp koncept som aldrig blev verklighet
Bland annat gatversion av 919 Hybrid och eldriven skåpbil

Porsche har nu delat med sig av ett gäng konceptbilar som aldrig gått i produktion. Det handlar om en gatversion av racerbilen 919 Hybrid som Porsche tänkte skulle använda samma hybridiserade drivlina som originalet. En turboladdad V4:a på 2,0 liter parad med en elmotor. Bilen blev aldrig verklighet och det enda som faktiskt blev till är prototypen vi ser här. Sen har vi Vision Renndienst som är en eldriven hommage till den Folkabuss Porsche använde i racing-sammanhang för väldigt länge sedan. Den skapades 2018 men blev heller aldrig något som vidareutvecklades. Bland bilderna ser vi sedan Vision Spyder som är ett koncept där man hämtat inspiration från 550/1500 RS Spyder från 1954. Man tog fram en bil i skala 1:1 och gav den en väldigt speciell störtbåge. Sist men inte minst i samlingen man visar upp nu är Vision 920. Det här var en slags vidareutveckling av 919 och man tänkte att den skulle kunna fungera både på gatan och banan. Totalt skapade Porsche 15 stycken olika konceptfordon mellan 2005 och 2019 som alla varit hemlighållna fram tills nu när man släpper boken Porsche Unseen. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

AC Cars ska bygga eldriven version av Le Mans-racer
Har en ganska saftig prislapp

I somras skrev vi att AC Cars nu erbjuder den klassiska Cobran med eldrift. Nästa projekt är att en legendar inom racingvärlden också ska få samma behandling. Det handlar om en hyllning till Cobran man tävlade med på Le Mans på 60-talet. Den uppdaterade elversionen kommer bland annat att bjuda på kaross i aluminium som tas fram på liknande vis som man gjorde förr. Drivlinan kommer från det brittiska företaget Falcon Electric och den lämnar 620 hästar och 1000 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 54 kWh och räckvidden på en laddning anges till 19,3 mil. 0-100 km/h ska gå på 4,2 sekunder. Vikten på bilen ska ligga på under 1250 kilo. Alan Lubinsky som är chef på AC Cars säger följande: "We are determined to make a tremendous success of these recreated AC Cobra Le Mans electrics designs when they are launched first in the UK and later in other markets. We know the external appearance will win the approval of many ‘traditional’ AC fans. The inclusion of an up to the minute, emissions-free powertrain from our new friends, the electric experts at Falcon, will chime well with the excellence of the handmade bodywork built in the historic and important location of Brooklands!" Endast tolv stycken exemplar kommer att tillverkas och sex av dem kommer vara gröna och sex stycken kommer vara röda. För att bli ägare till en sån här måste man hosta upp hela 600.000 pund. Det är ganska mycket saftigare än den "vanliga" eldrivna Cobran som man säljer för 85.000 pund. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Mini-förare råkade köra ut på racerbana där race pågick
Använde Apple Maps?

Det är inte alltid så lätt. Det fick den här föraren av en Mini Cooper erfara när den vanliga vägen helt plötsligt blev en aktiv racerbana där ett race pågick. Som tur var upptäcktes detta omedelbart och man kunde skicka ut säkerhetsbilen för att leda bort den förvirrade föraren. Hon hade enligt uppgift deltagit i ett dragrace bredvid banan men tappat bort sig när hon kört klart och råkade därefter irra sig ut på racerbanan. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida