m

Toyota presenterar specialversion av GR Supra
Jarama Racetrack Edition

Toyota visar nu upp en specialversion av GR Supra som fått tilläggsnamnet Jarama Racetrack Edition. Med denna vill man hylla den legendariska racerbanan i Madrid, Spanien och man gör detta genom att begåva bilen med en klar blå färg döpt till Horizon Blue och mattsvarta fälgar. Insidan får även svart alcantaraklädsel med blåa sömmar. Bilen ska även komma med mycket utrustning som standard. Motorn lämnas orörd vilket innebär att den raka turbomatade sexan fortfarande bjuder på 340 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Endast 90 stycken exemplar kommer att säljas i Europa. Försäljningen drar igång nu under mars men något pris har vi tyvärr inte fått. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Magnus Walker hyllar det röda svinet
Genom att köra det silvriga svinet

1971 brötade en röd Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG in på racerbanan Spa och folk undrade vad i hundan detta var för åbäke. Bilen var skapad av de båda Mercedes-ingenjörerna Hans Werner Aufrecht och Erhard Melcher som sedan 1967 pysslat med att hotta till olika Mercedes-modeller. Den röda bilen ses som den första riktiga AMG-bilen och den som satte fart på det prestandafyllda märket. Det är nu 50 år sedan och mycket har hänt sedan dess. I det här klippet hyllar Magnus Walker "det röda svinet" genom att hoppa in bakom ratten på en silvrig hyllning till bilen. Historien hittar ni på länken. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M3 sladdar i snön på Jarama
Ser kul ut

Det kom massa snö i Spanien vilket bland annat täckte racerbanan Jarama. Det stoppade inte BMW:s lokala avdelning som bestämde sig för att ta ut nya M3 och sladda lite. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Tre stycken Bugatti Divo på rad
Här kommer 18 miljoner dollar rullandes

Bugatti kommer bara att tillverka 40 stycken exemplar av modellen Divo och här ser vi tre av dem. Trion visar upp sig på den privata racerbanan The Thermal Club som ligger i Palm Desert, Kalifornien innan det är dags att leverera dem till sina nya ägare. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0
2020

Maserati MC20 testas på Fiorano
Ser kul ut

Maserati sågs nyligen med två stycken prototyper av den nya modellen MC20 på Ferraris testbana Fiorano. Vi får höra lite hur den nya dubbelturbomatade V6:an låter och se lite hur bilen beter sig när den pressas. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo på Imola
Körs där den hör hemma

Tidningen Car har fått testa Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo på racerbanan Imola och det är ju precis rätt ställe för en sån här typ av bil. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Mini-förare råkade köra ut på racerbana där race pågick
Använde Apple Maps?

Det är inte alltid så lätt. Det fick den här föraren av en Mini Cooper erfara när den vanliga vägen helt plötsligt blev en aktiv racerbana där ett race pågick. Som tur var upptäcktes detta omedelbart och man kunde skicka ut säkerhetsbilen för att leda bort den förvirrade föraren. Hon hade enligt uppgift deltagit i ett dragrace bredvid banan men tappat bort sig när hon kört klart och råkade därefter irra sig ut på racerbanan. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Bugatti presenterar banracern Bolide
1240 kilo, 1850 hästar

Efter teasers och spionfilmad video är Bugattis senaste modell nu presenterad. Den heter Bolide och det är en superbil som endast får köras på racerbana. Om Veyron och Chiron varit diskreta är Bolide motsatsen och istället väldigt extrem. Den har ett vikt/effektförhållande på 0,67 kilo per hästkraft och ser ut som något hämtat ur ett TV-spel. Och för tillfället är det också just det - det här är än så länge bara ett koncept och det sägs att man inte har bestämt än om den ska tillverkas eller inte. Som motor har man inte helt oväntat använt den 8,0 liter stora W16-maskinen med fyra stycken turboaggregat. Här har man skruvat upp grejerna ytterligare och paketet levererar enorma 1850 hästar och lika många newtonmeter i vrid. Torrvikten ligger på 1240 kilo och enligt Bugattis simuleringar ska bilen klara 0-100 km/h på 2,17 sekunder, 0-200 på 4,36, 0-300 på 7,37, 0-400 på 12,08 och 0-500 km/h på bara 20,16 sekunder. Ett varv runt Le Mans-banan Circuit de la Sarthe ska gå på 3:07.1 och Nordslingan ska klaras av på bara 5:23.1. Detta är alltså bara hittepå-siffror för tillfället, men kanske kan bli verklighet i framtiden. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Autocar kör Mercedes-AMG GT Black Series
AMG:s kraftfullaste kärra

Presskörningarna av Mercedes-AMG GT Black Series har pågått en stund och ett gäng som testat bilen är Autocar. Här får vi se när de kör den 730 hästar starka besten på racerbanan Lausitzring i Tyskland. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Einrides lastbil sätter rekord på Top Gears testbana
Första varvet för ett självkörande fordon här

Det är inget snabbt varv ni kommer att få bevittna här och det är inte heller det som är "rekordet". Istället handlar det om att ett självkörande fordon för första gången har tagit sig runt den klassiska sträckan. Man kör med versionen som kan toppa 80 km/h. Under helgens SpeedWeek som vi skrivit om tidigare kommer den självkörande lastbilen även att köra ett varv på Goodwood-banan, och den blir den första av sitt slag att göra det. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.R sätter ytterligare ett varvrekord
Denna gång på Bilster Berg

Volkswagen fortsätter att sätta rekord med eldrivna ID.R. Det senaste är att man kört väldigt snabbt på racerbanan Bilster Berg i Tyskland. Målet var såklart att slå det tidigare rekordet som låg på 1:44.7 och som sattes av en Radical SR3 SL. ID.R lyckades klå detta med råge och klockade 1:24.2. Bakom ratten satt Dieter Depping. Nästa rekord man vill slå med bilen blir på Goodwood SpeedWeek som anordnas mellan den 16-18 oktober. Det nuvarande rekordet där lyder 1:20.4 och det sattes redan 1965 av F1-legendarerna Jim Clark och Jackie Stewart som båda fick samma tid. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Hopp med liten Bugatti Chiron
Wiiiiiiiii

Bugatti var nyligen och brummade lite med Chiron Pur Sport på racerbanan Nardo och kör man fort där kan man få bilen att lätta från marken, vilket man gjorde. Tillverkningen av versionen drar igång nu i höst och de första kunderna ska få sina bilar i slutet av året. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Jay Kay kör Porsche Taycan Turbo S
På Silverstone

Jamiroquais frontman Jay Kay gillar bilar och därför såg Porsche till att bjuda in honom för att testa Taycan Turbo S på racerbanan Silverstone. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Häng med i en Polestar 1 på Nürburgring
Presterar förvånansvärt bra

Polestar 1 är en stor och tung (2,3 ton) GT-vagn som troligtvis kommer att användas mest för bekväma och snabba långturer av sina ägare. Men som vi kan se här skäms inte modellen för sig när man tar ut den på en racerbana. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Travis Pastrana ska bygga en ny racerbana
Här ska det finnas mängder med saker att göra

Tokfransen Travis Pastrana leker loss på sitt Pastranaland som ligger utanför Annapolis i Maryland. Men det finns planer på ytterligare en lekplats som ska heta Circuit 199. Det nya stället ligger också i Maryland fast i Sudlersville och här ska det bland annat finnas en asfalterad rallycross-bana, en "action sports progression park" och en fastighet där man kan cykla, skejta och köra sparkcykel året runt. Så här säger Travis Pastrana själv om det nya stället: "Our goal is to be a positive outlet in the community. We want to build a facility that promotes fitness, camaraderie, and provides entertainment as well as economic growth for our community. We want to open our doors for local charity events whenever possible and we want to give people access to top driver and rider coaches who can help coach and mentor everyone from beginners through the most elite. I want to spend time with my family, outside and active, doing what we all love, together. That’s why I chose Maryland. This is our home." Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Turbo S på Sachsenring
Snabbare än både Lamborghini Huracán Evo och Ferrari 488 GTB

AutoBildSportsCars plockade nyligen ut nya Porsche 911 Turbo S på racerbanan Sachsenring för att se vad den gick för. När man hade kört klart stod det 1:30.48 på klockan vilket innebär att den här nykomlingen är snabbare runt banan än både Lamborghini Huracán Evo och Ferrari 488 GTB. Den är också två sekunder snabbare än sin föregångare. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Första bantestet med Aston Martins motorcykel avklarat
Snart dags för produktion

I höstas rullade Aston Martin ut motorcykeln AMB 001 som de tagit fram tillsammans med Brough Superior. Det är en monstermaskin endast avsedd för bankörning och nu har man genomfört det allra första testet på just en racerbana. Platsen var Pau-Arnos i Frankrike och man körde med en maskerad prototyp. Hur hojen ser ut i sin helhet ser ni i den inlänkade artikeln. De första kunderna ska få sina cyklar i slutet av året. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 108.000 euro. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

En amerikansk Goodwood-festival är på gång
Anordnas nästa höst

Årets Goodwood Festival of Speed blev som väntat inställt på grund av pandemin, men det kommer fler tillfällen. Eventet har blivit riktigt populärt och nu kommer nyheter som säger att en amerikansk version är på väg. Den heter kort och gott American Festival of Speed och planen är att den ska anordnas nästa höst. Man har valt platsen M1 Concourse som är en privat fordonsklubb som ligger i Pontiac, Michigan. Här finns bland annat den 2,4 kilometer långa racerbanan Champion Motor Speedway och fler än 250 stycken privata garage. Ett eget hill climb ska även kunna fixas till. Om allt går som tänkt kommer motorfestivalen att gå av stapeln den 30 september och pågå till och med den 3 oktober 2021. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Racerbanan Mount Panorama Circuit i Lego
Består av 150.000 bitar

Mount Panorama Circuit är en racerbana som finns i Bathurst, Australien. Nu har Honda tillsammans med Ryan "The Brickman" McNaught återskapat banan i Lego. Den består av 150.000 bitar och har här fått namnet Mount Hondarama. Vikten på hela bygget ligger på 210 kilo och den mäter 3,3 meter i längd och 1,8 i bredd. Det tog åtta stycken personer 650 timmar att bygga och här finns allt från Hondas mest ikoniska bilmodeller till serviceområde och återförsäljare. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Carfection kör DB5:an från No Time To Die
Något att kika på medan vi väntar

Premiären av den nya Bond-rullen No Time To Die har som vi tidigare skrivit om blivit framflyttad till november. Så tills dess får vi peppa med andra saker, som exempelvis den Aston Martin DB5 som kommer att figurera i filmen. Här ser vi när Henry Catchpole och stuntföraren Mark Higgins tar bilen på en tur runt racerbanan Silverstone. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Italdesigns Nissan GT-R har gjort sin publika debut
Världspremiären ägde rum på racerbana i Italien

Planen var att Italdesign skulle visa upp Nissan GT-R50 på bilmässan i Genève i mars men som ni alla vet så ställdes det eventet in. Istället fick man alltså hitta på något annat och det blev att bilen visades upp på den italienska racerbanan Tazio Nuvolari som ligger i Cervesina. Förutom bilder från bankörningen kan ni nedan se den tillhörande videon som strömmades tidigare idag. Endast 50 stycken exemplar av bilen kommer att tillverkas och de första kunderna ska få sina bilar i slutet av året och början av nästa. På prislappen står det 990.000 euro vilket är fem gånger mer än vad en vanlig GT-R Nismo som den baseras på kostar. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Bugatti Chiron Pur Sport på racerbanan
Två stycken prototyper testades

Ingenjörer från Bugatti gav sig nyligen ut på den tyska racerbanan Bilster Berg för att köra lite med Chiron Pur Sport och som tur var hade man med sig ett kamerateam så att vi kan få se lite hur det hela såg ut. Åtta stycken ingenjörer såg till att testa två stycken prototyper och fokus låg på chassi-inställningar. Härnäst för bilarna blir att åka till Nordslingan där de ska få bekänna färg. Bonusklipp på tyska nedan. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

BMW M8 Competition Gran Coupé vs Porsche Taycan Turbo S
Vilken är vassast på banan?

BMW M8 Competition Gran Coupé har en dubbelturbomatad V8:a på 4,4 liter som ger 625 hästar och 750 newtonmeter i vrid. Porsches eldrivna Taycan Turbo S har istället 750 hästar och hela 1050 newtonmeter i vrid. AutoBildSportsCars bestämde sig för att jämföra de båda på racerbanan Lausitzring och även om Porschen klår BMW:n är det med extremt liten marginal. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida