Quantcast
LIVE Onsdag 16:00 Samsung Unpacked
m

Doug spanar in en Ferrari F50
F1-bilen för gatan

När Ferrari skulle ersätta F40 föddes F50. Men det var en helt annan typ av bil. Istället för en dubbelturbomatad liten V8:a hade den nya bilen en stor V12:a utan överladdning. Den här motorn grundade sig i en maskin man använde i Formel 1 vilket gjorde modellen till en riktigt vass racerbil ämnad för gatbruk. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på McLaren Senna LM
Den gatlegala versionen av Senna GTR

Förra året började det bubbla upp rykten som sa att McLaren höll på med en specialversion av modellen Senna kallad Senna LM. Den är baserad på racerbilen Senna GTR men är något man får köra med på gatan, fortfarande ganska så extrem dock. McLaren har fortfarande inte officiellt presenterat bilen men den har synts till på nätet flera gånger sedan ryktena började. Nu har en McLaren-återförsäljare i Auckland, Nya Zeeland, fått in just en sån här. I följande klipp går man igenom bilen som är en hyllning till legendariska F1 LM som lanserades för att fira segern på 1995 års upplaga av 24-timmars på Le Mans med en F1 GTR. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Imponerande privat bilsamling i Storbritannien
Många ikoniska racerbilar här

I det här klippet får vi hänga med och spana in en riktigt gedigen privat bilsamling som bland annat innehåller Lamborghini Countach, Ferrari F40, Grupp C-Porschar och den Jaguar XJ220 som vann på Le Mans. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Första Brabham BT62 Competition levererad
Kommer att tävla i Britcar Endurance Championship

Brabham har nu monterat ihop och tillverkat den allra första BT62 Competition-versionen. Bilen har skeppats till Storbritannien där den kommer att tävla i årets upplaga av Britcar Endurance Championship. Stallet som kommer att förfoga över bilen heter Horsepower Racing och det ägs av Paul Bailey. Köra kommer Ross Wylie att göra. Competition-versionen kostar från 750.000 pund och har ett FIA-godkänt chassi, komplett telemetrisystem med tillhörande ratt i kolfiber, kolfiberkaross, lättviktshjul och kralliga bromsar. Bakom sittbrunnen sitter en V8:a på 5,4 liter utan överladdning som ger 700 hästar och 666 newtonmeter i vrid. Kraften går endast till bakhjulen och den kommer dit via en sexstegad sekventiell växellåda. Matchvikten för ekipaget ligger på bara 972 kilo. Härnäst för Brabham är att bygga både banpreppade och gatlegala versioner av bilen som sedan ska skeppas till Australien, Nya Zeeland och Europa. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Replika av Apple-sponsrad Porsche 935 till salu
Blir din för 499.000 dollar

En Porsche 935 K3 från 1979 sponsrad av Apple rejsade på Le Mans för en herrans massa år sedan, och nu är en replika av denna bil till salu hos Dupont Registry för 499.000 dollar. Originalet kördes av teamet Dick Barbour Racing som hade Apple som huvudsponsor under säsongen 1980. Körde gjorde Bob Garretson, Bobby Rahal och Allan Moffat. Några vidare framgångar blev det dock aldrig för teamet, och på Le Mans var man tvungna att bryta 13 timmar in i det 24 timmar långa rejset. Originalet finns faktiskt kvar och ägs av Adam Carolla. Han köpte bilen för flera år sedan för 4,84 miljoner dollar och idag är den värd mellan 8-10 miljoner dollar. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Lanzante presenterar McLaren P1 GTR-18
Inspirerad av F1 GTR Longtail

Sommaren 2018 presenterade det förra McLaren-rejsteamet Lanzante P1 GT som är en gatlegal version av värstingen P1 GTR. Nu rullar man ut P1 GTR-18 som är en ännu vassare version av denna, inspirerad av legendaren F1 GTR Longtail och klädd i samma Gulf Team Davidoff-färger som Lanzante hade på sin McLaren F1 GTR när man körde racing. Bilen vi ser här är en av sex stycken P1 GTR som har konverterats på detta vis. Det är oklart vad konverteringen kostar men det snackas om sjusiffriga belopp, och det är utöver de 3,5 miljoner dollarna en P1 GTR kostar. För pengarna får man en förlängd bakdel, mega-vinge, takscoop, en ännu mer massiv frontsplitter, gälar på skärmarna och stora hjul med centrumbult. Och möjligheten att köra en supervass racerbil till mataffären. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

KTM har byggt ny bil för GT2-racing
Det här är X-Bow GTX

Det var länge sedan KTM bara tillverkade motorcyklar. Nu visar man upp den senaste skapelsen man ska tävla i GT2-racing med och den heter X-Bow GTX. Under skalet sitter en turbomatad femma på 2,5 liter som man har lånat från Audi. Här levererar den hela 600 hästar vilket låter mer än tillräckligt med tanke på att bilen bara väger ett ton. Debuten sker senare i år. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Första testerna med SCG 004
På Cremona Circuit i Italien

Hittills har vi bara sett Scuderia Cameron Glickenhaus modell 004 på skisser och renderade bilder, men här har vi den äkta varan ute på test på Cremona Circuit i Italien. Det vi ser här är racerbilen utvecklad för GT3-körning men det kommer även att komma en version för gatan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Den här vill Glickenhaus köra 24-timmars på Le Mans med
Det är dags för en amerikansk bil att vinna igen

Det har nu gått 53 år sedan en amerikansk bil vann 24-timmars på Le Mans och enligt James Glickenhaus och hans gäng är det dags att ändra på det nu. Till sin hjälp har man bilen vi ser här - 007 Le Mans Hypercar. Den kostar två miljoner euro och för pengarna får du en racerbil optimerad för bankörning med en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter och 852 hästar under skalet. Vikten ligger på 1100 kilo. Som vi kan se handlar det fortfarande bara om renderingar här, en prototyp av bilen ska köras i vindtunnel nästa månad så det är en bit kvar. Går allt enligt planerna ska produktionen dra igång i augusti och de första testerna påbörjas i september. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

The Smoking Tire kör en Koenig C62
Ingen dussinbil direkt

Koenig Specials är ett tyskt bilföretag som bygger om mängder av olika bilar och i de flesta fallen gör de ganska så extrema. 1990 presenterade man exempelvis en Ferrari Testarossa som fått dubbla turbo och kompressor och nu lämnade 1000 hästar vilket räckte för en toppfart på 370 km/h. Det är alltså 30 år sedan vi snackar om. En annan bil man byggde var Koenig C62 - en Porsche 962 som gjordes gatlegal. Det var dock i princip fortfarande en racerbil med en 3,4 liter stor boxersexa hämtad från Carrera som ger 800 hästar. Helt okej effekt i en bil som väger strax under ett ton. Matt Farah från The Smoking Tire fick nycklarna till en och tog sig en provtur. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2019

Minotto Barchetta med Ferrari-V12:a under det vackra skalet
En hyllning till 60-talet

Hans Teijgeler hade en vision och en dröm om en bil som inte fanns. En modern superbil med klassiska linjer inspirerade av racerbilarna från 60-talet. Så han byggde en själv och resultatet heter Minotto Barchetta. När han hade bestämt sig för designen la han ett år på att få till karossen i kolfiber. Sen var det dags för drivlinan och det dög inte med vad som helst. Till slut föll valet på en V12:a från Ferrari - den på 5,8 liter som finns i 612 Scaglietti. Över 530 hästar letar sig via en sexpetad manuell låda till bakhjulen och det är som ni säkert kan förstå mer än tillräckligt med pulver för att den här kärran som väger 985 kilo torr ska röra på sig. Just nu är bilen en prototyp och Hans kommer att bygga versioner till folk som är intresserade men då med en Busso från Alfa Romeo istället. Denna kommer att masseras av välkända Autodelta till 3,8 liter istället för mer kraft än originalet. Vill man verkligen ha bilen med V12:a ska det gå att ordna också. Läs storyn om bilen på länken där det även finns massa fina bilder på den. Bonusklipp på plats två som behöver undertexter. Tumnagel
50.8°
+
Bobby Green
0

Aston Martin Valkyrie brummar på Silverstone
Låter mumsigt

Utvecklingen av Aston Martins superbil Valkyrie fortskrider och precis som tidigare i år testas bilen för fullt på racerbanan Silverstone. Här får vi se en prototyp brumma omkring och sprida välljud från sin mustiga V12:a. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Aston Martin rullar ut suven DBX
Britten bryter ny mark

Aston Martin ger sig nu bokstavligen ut på ny mark då man idag presenterar suven DBX. Vi har fått lite information kring den tidigare och även läckta bilder på hur den ser ut så egentligen är det inte så många överraskningar. Bilen får samma AMG-V8:a som många andra modeller har vilket innebär dubbla turbo, 4,0 liter och i det här fallet 550 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Klossen väger in på 2245 kilo och från stillastående till 100 km/h ska det ta 4,5 sekunder. Toppfarten anges till 291 km/h. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen och kraften dit skickas via en niostegad automatlåda. Luftfjädring med aktiva stötdämpare är standard och man kan höja bilen 45 millimeter eller sänka den 50 millimeter. Men, det här är ju ingen racerbil trots att den har bra effekt och bra prestanda. Med den här tänker sig istället Aston Martin att man ger sig ut i skog och mark, kanske jagar, kanske fiskar eller kanske gör något annat friluftsmässigt där man inte nöjer sig med vilket fordon som helst. Insidan är draperad med skinn, Alcantara och diverse exklusiva detaljer för att det ska kännas så ombonat som möjligt. Instrumentklustret är en skärm på 12,3 tum och i mitten sitter ytterligare en skärm med pekfunktion på 10,25 tum för infotainment-systemet. Apple CarPlay är standard. I Sverige blir priset från 2.225.000 kronor. När bilen lanseras är oklart för tillfället. Här kan du konfigurera ditt egna exemplar. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Davids vackra Alfa Romeo Giulia TZ
En racerbil för gatan

1963 rullades Tubolare Zagato ut. Det var en moddad race-version av Alfa Romeos modell Giulia som fick rörramschassi och kaross i aluminium som Zagato knackat fram. Ett år senare homologerades bilen och då hamnade huvudpersonen i detta klipp i Kalifornien. Efter att ha levt ett hårt liv på racerbanor i många år köpte David Eichenbaum bilen som med hjälp av Conrad Stevenson numera är har återfått sin fornstora glans. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Racerbilen Corvette C8.R brummar på bana
Får annan motor som kommer till gatan senare

R är tilläggsbokstaven på nya Corvette C8 när det handlar om bilen man ska använda för racing. Den har en V8:a utan överladdning på 5,5 liter istället för gatbilens 6,2 och bjuder på 500 hästar. Den skippar även stötstängerna och har istället dubbla överliggande kamaxlar. Som grädde på moset har den en så kallad flat vevaxel vilket bland annat skapar ett ganska säreget motorljud. Det här receptet ska så småningom även hitta ut i en gatversion. C8.R ska göra sin debut på 24-timmarsloppet på Daytona i januari. Fler klipp nedan. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

En DTM-preppad Mercedes 190 E 2.3-16 har fått nytt liv
Tjock!

Mercedes-Benz firar i år att man har varit involverade i motorsport i hela 125 år. Ett sätt att uppmärksamma detta kommer från Australien där den före detta racerföraren Andrew Miedecke har låtit renovera en gammal DTM-preppad 190 E 2.3-16 till nyskick igen. Just denna bil importerades till Australien och kördes med i tävlingen Bathurst 1000 km 1986. Nu har bilen fått nya klibbor och en full mekanisk restauration. I veckan ställdes den ut på Motorclassica i Melbourne och drog antagligen en hel del blickar där. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0

McLaren 620R läcker ut
Läcker?

Det vi ser här är en McLaren 620R. Det är en specialversion av modellen 570S och en gatlegal version av racerbilen 570S GT4. Något för dig som tycker att en 600LT är lite för tam alltså. 620 i namnet borde innebära att den här bjuder på 620 hästar ur den välbeprövade V8:an bakom sittbrunnen. I övrigt pryds bilen av ett takscoop, en rejäl vinge där bak och diverse andra aerodynamiska attribut som mest hör hemma på banan men som i det här fallet alltså även kan avnjutas på allmänna vägar. När versionen blir officiell är oklart för tillfället. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Mattias Ekström har provkört sitt nya kontor
Eldrivna Cupra e-Racer

I mars förra året skrev vi om Cupras nya eldrivna racerbil e-Racer. En sådan ska Mattias Ekström ratta under i ETCR-serien (European Touring Car Championship) nästa år och nu har han klämt på den för första gången. Bilen som ger inte mindre än 670 hästar från fyra stycken elmotorer provkördes på Circuit de Catalunya i Barcelona och lite av hur det såg ut ser vi i klippen här nedan. Drivningen sker på bakhjulen och 0-100 km/h ska gå på bara 3,2 sekunder. 0-200 tar 8,2 och toppfarten ska ligga på 269 km/h. Så här sa Mattias efter den första turen med bilen : "I think the biggest challenge is getting used to driving with no gearbox and without the roar of the engine as a reference for knowing, for example, how fast to go when taking curves. It felt really good, especially when reaching full power coming out of the slow corners on the circuit. I still need some time to get used to the sound of the engine; it’s much quieter than any other I’ve driven before, and I’m a very emotional driver. In addition, I have to pay close attention to energy management in each lap; that’s essential with an electric race car, almost as important as its speed." Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Tom Scott åker med en självkörande racerbil
Lite skrämmande ändå

Tom Scott fick en inbjudan där man frågade om han ville bli körd runt racerbanan Silverstone av en Roborace-bil och självklart tackade han inte nej till det. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Lyssna på Peugeot 905
Det var allt

Nej, en Peugeot 308 SW har inget fräsigt motorljud, men det har däremot Peugeot 905. Det är en Le Mans-prototyp med en 3,5 liter stor V10:a utan överladdning i sig. Den låter trevligt, mycket trevligt. Lyssna här ovan så förstår ni själva. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Glickenhaus visar bilder på sin nya racerbil
Kommer att tävla i World Endurance Championship Hypercar

Scuderia Cameron Glickenhaus ska vara med och tävla i den nya racingklassen World Endurance Championship Hypercar och man kommer att göra det med följande fordon som man nu visar bilder på. Vad skapelsen heter får vi inte reda på just nu och det enda vi vet är att den kommer att ha en dubbelturbomatad V6:a på 650 hästar under skalet. Den skickar kraften till bakhjulen medan ett KERS-system på ytterligare 150 hästar ser till att driva framhjulen vid behov. Den nya serien ska dra igång i samband med FIA WEC nästa år och andra som kommer att delta är bland annat Toyota, Aston Martin och ByKolles Racing. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Racerversionen av BMW i8 låter riktigt vass
Inte som gatbilen direkt

En BMW i8 kanske ser ganska frän ut, men den har verkligen inte ett passande motorljud. Man har väl gjort vad man har kunnat för att få den lilla trecylindriga snurran att låta så bra man kan, men tyvärr räcker det inte. Det finns som vi alla vet inga genvägar till det perfekta ljudet, utan vill man ha maffigt motorljud måste man ha maffiga grejer att jobba med. Det har custombyggda BMW i8 GTR som istället för en trepip huserar en V8:a under skalet. Den är på 4,0 liter, helt utan överladdning och ger 540 hästar. Mumma! Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

BAC presenterar Mono R
Mer kraft och lägre vikt

Ytterligare en racerbil i samma anda som Radicals senaste är den här från BAC. Man har tagit modellen Mono och skruvat upp det hela ett steg till och därefter adderat ett R till namnet. Den är fortfarande gatlegal och ensitsig men trivs nog allra bäst på bana. Bilen har fått ännu mer pulver och lägre vikt. Motorn är en fyra på 2,5 liter utan överladdning. Den har optimerats och utvecklats tillsammans med Mountune och ger 340 hästar - 35 fler än i vanliga Mono. Varvstoppet ligger på hela 8800 varv. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,5 sekunder och som toppfart gäller 274 km/h. Tjänstevikten anges till 555 kilo vilket är 25 kilo mindre än föregångaren. Endast 30 stycken exemplar kommer att tillverkas och alla är redan sålda till ägare av den första generationen. Vad de har fått betala framgår dock inte. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

John byggde sig en egen Sauber C9
Laglig för gatan

1989 vann Mercedes Le Mans med racerbilen Sauber C9. John Ackermann älskar verkligen den här bilen, så han bestämde sig för att bygga en egen som han kunde köra på gatan med. Allt är byggt från grunden och upp och det hela började 2011. Chassiet är egentillverkat i stål och karossen är i glasfiber. Motorn är en V6:a på 3,2 liter som fått dubbla turbo och effekten i maskin ligger på omkring 320 hästar. Bilen väger in på runt ett ton och toppfarten sägs ligga på 300 km/h. Originalet har en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter som ger över 800 hästar och som låter bilen toppa 400 km/h, så där fegade John ur lite men man kan ju inte få allt. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Därför blev Mercedes bil luftburen på Le Mans
Tre gånger under samma race

I helgen var det dags för den 87:e upplagan av 24-timmars på Le Mans där racerbilarna kör runt på Circuit de la Sarthe ett helt dygn i sträck. Undertecknad var på plats och det var verkligen en häftig upplevelse. Jag orkade inte riktigt hålla mig vaken alla timmar men det hela var spektakulärt ändå. Segern kammades hem av Toyota i år och inga större olyckor inträffade som tur var, men så har det ju såklart inte alltid varit. 1999 när Mercedes var med och tävlade med sin CLR-GT1 blev bilen luftburen inte mindre än tre gånger. Först under kvalificeringen med Mark Webber bakom ratten, för att sedan hända igen under övningsvarvet då bilen till slut landade på taket. Fyra timmar in i racet var det dags igen. Peter Dumbreck kom i hög hastighet över ett krön och bilen tog till skyarna för att snurra ett par varv och sedan landa på rätt sida upp i skogen. Ett klipp som troligtvis "alla" har sett och som du kan återse här nedan. Men hur kunde detta hända? Det snackar man om i klippet ovan. Den sista olyckan ledde till att Mercedes drog sig ur racet omedelbart, och faktiskt även la ner hela CLR-programmet och slutade med denna typ av racing. Det hela gjorde även att reglerna hur Le Mans-bilar skulle designas ändrades, samtidigt som man gjorde om banan en aning. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Trailer till The Art of Racing in the Rain
En racingfilm om människans bästa vän

Gillar du hundar så har snart hundfilmen The Art of Racing in the Rain premiär och där får vi följa hunden Enzo och hans husse Denny som till vardags hänger på olika racingbanor. Kevin Costner gör Enzos röst medan Milo Ventimiglia hans husse Denny Swift. The Art of Racing in the Rain har amerikansk premiär 9 augusti men när den kommer hit till Sverige är än så länge okänt. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Designtänket bakom andra generationen av Ford GT
Chefsdesignern Camilo Pardo berättar

Ett helt gäng år efter originalet var det så dags för en ny version av Fords racerbil GT40 år 2005. Den droppade dock 40 i namnet och heter bara GT. Camilo Pardo var chefsdesigner för projektet, och här får vi höra honom berätta för Jay Leno om hur han och gänget tänkte. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Richard Hammond kör nya Porsche 911 GT3 R
Ser kul ut!

Richard Hammond har nu fått hoppa in bakom ratten på racerbilen Porsche 911 GT3 R och här får vi se vad han tyckte om den ganska så speciella upplevelsen. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida