m

Här är världens första elsparkcykel för racing
S1-X har en toppfart på över 100 km/h

Förra sommaren presenterades planerna på att dra igång en racingliga för elsparkcyklar och idag visade arrangörerna upp elsparkcykeln som deltagarna i eSkootr Championship kommer att köra. Elsparkcykeln har fått namnet S1-X och är försedd med två stycken motorer på 6kW vilka sammanlagt ska generera 16 hästkrafter. Fordonet ska ha en topphastighet på lite över 100 km/h och kunna ta kurvor i 50-graders vinkel på de 400 - 1000 meter specialbyggda banorna där eSkootr Championship kommer att köras. eSkootr Championship skriver i ett pressmeddelande att man i början av sommaren kommer att börja en slags försäsong där förare som ska delta i den nya racingligan kommer att utses. När den första riktiga säsongen drar igång finns det än så länga inga uppgifter om förutom att det kommer att ske någon gång i år. Här nedanför hittas lite bilder samt ett videoklipp på S1-X. Tumnagel
28.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gunther Werks bygger egen 993 Speedster
En modern tolkning

Gunther Werks senaste projekt är döpt till 993 Speedster Remastered och det är en hyllning till väldigt sällsynta Porsche 993 Speedster. Modellen släpptes aldrig officiellt och endast två stycken exemplar ska ha blivit till. Flera personer har dock byggt egna versioner av bilen och nu ska alltså Gunther Werks göra samma sak. Som motor har man valt en boxersexa på 4,0 liter som Rothsport Racing har byggt. Den ska ge hela 440 hästar och 454 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på bakhjulen och kraften dit kommer via en uppgraderad version av 993:ans manuella Getrag-låda. För att få bilen att ha lika bra köregenskaper som deras tidigare 400R har väldigt mycket tid och energi lagts på att förstärka chassiet eftersom ett fast tak saknas. För att kompensera för detta är bland annat den främre huven i kolfiber. Vidare utrustas bilen med ett 3D-printat Inconel-avgassystem, backspeglar och dörrhandtag i aluminium och smidda Fuchs-kopior i hjulhusen. Under de två pucklarna bakom stolarna finns ett tygtak att montera för när vädret är tråkigt. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och planen är att dra igång med detta i början av nästa år. Vad man får betala är oklart. 400R börjar på 565.000 dollar och den här lär bli snäppet dyrare. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Gran Turismo 7 skjuts upp till 2022
Vi får vänta ett tag till på det läckra bilspelet

Gran Turismo 7 presenterades i somras och då sades det att release skulle ske någon gång 2021, men på grund av pandemin kommer det inte ske. I stället siktar utvecklarna på att släppa spelet nästa år. I ett uttalande säger Sony detta om saken: "GT7 has been impacted by Covid-related production challenges and therefore will shift from 2021 to 2022. With the ongoing pandemic, itx27s a dynamic and changing situation and some critical aspects of game production have been slowed over the past several months. Wex27ll share more specifics on GT7x27s release date when available." Detta är förstås lite tråkigt för folk som suktat efter den högkvalitativa racingsimulatorn, men det är ändå bra att Polyphony Digital får tid på sig att färdigställa spelet. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

BlizzCon 2021 Blizzard släpper arkadsamling
Med spel som Blackthorne och The Lost Vikings

Under sin öppningscermoni gör BlizzCon 2021 presenterade Blizzard en samling som innehåller tre av Blizzards klassiska spel från 90-talet. Samlingen heter Blizzard Arcade Collection som innehåller det första The Lost Vikings, Rock n’ Roll Racing och Blackthorne. Samtliga tre spel har fått små moderna uppgraderingar så som möjligheten att spara var man vill och "spola tillbaka" spelen upp till tio sekunder. Blizzard Arcade Collection innehåller också ett digitalt museum där du kan spana in grejer så som konceptbilder, material som aldrig användes i spelen samt intervjuer. Samlingen är nu tillgänglig på Windows, PlayStation 4, Switch samt Xbox One för dryga 200 kronor. Det finns också en dyrare utgåva som innehåller lite bonusmaterial till Diablo III och Overwatch. Samlingen går såklart också att spela på PlayStation 5 och Xbox Series X/S via konsolernas bakåtkompatibilitetsfunktioner. Tumnagel
39.8°
+
Frode Wikesjö
0

Metro Exodus släpps i tjusigare version till PC
Med ännu mer ray tracing

4A Games meddelade i november att Metro Exodus till konsol kommer få en next gen-uppdatering någon gång i framtiden. Detta är dock inte allt. Utvecklarna har meddelat att PC-versionen av Metro Exodus också kommer få en hel del kärlek. Metro Exodus PC Enhanced Edition heter den nya versionen och är avsedd att lira med de senaste grafikkorten från Nvidia och AMD för att ta del av en ordentlig ray tracing-upplevelse och utvecklarna har lagt till stöd för Advanced Ray Traced Reflections samt DLSS 2.0. Enhanced Edition kommer börja säljas som en separat version via de olika PC-butikerna, men äger man spelet sedan tidigare kan man lägga vantarna på den förbättrade PC-versionen utan extra kostnad. 4A Games har inte berättat när de uppgraderade versionerna kommer släpps, men troligtvis lär releasen ske i år i alla fall. Nedan har ni lite info om vad de olika versionerna har att erbjuda. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0

Cyan Racing släpper klipp på Volvo P1800 Cyan
Sladdar loss i norra Sverige

Cyan Racing tog med sig Volvo P1800 Cyan till norra Sverige för att sladda lite och som tur var hade de med sig filmkameran så vi får se hur det såg ut. Man hamnade i Åre och körde där på en sjö när det var minus 20 grader. Tumnagel
56.4°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Porsche 911 GT3
Bättre på alla punkter

Porsche presenterar nu precis som utlovat sin senaste GT-modell - 911 GT3. Bilen är proppad med racingteknik från Porsche Motorsport och är en bil för dig som gärna svänger av den allmänna vägen och rastar loss på banan då och då. Motorn är en boxersexa på 4,0 liter som ger 510 hästar. Den bygger på samma drivlina som sitter i 911 GT3 R och saknar överladdning - ingen turbo eller kompressor här alltså. Till maskinen kopplas en sexpetad manuell låda eller en dubbelkopplingslåda. Med den sistnämnda avklaras 0-100 km/h på 3,4 sekunder och toppfarten ligger på 318 km/h. Med manuell låda toppar bilen 320 km/h. På Nürburgrings nordslinga har den nya modellen klockat 6:59,927. Tjänstevikten med manuell låda landar på 1493 kilo, med PDK är vikten 1510 kilo. Saker som håller vikten nere är inget baktsäte, främre huv i kolfiber, lättviktsglas, smidda fälgar och lätt avgassystem. Bilen går att beställa nu och kommer till återförsäljarna i juni. Priset börjar på 1.840.000 kronor. Läs allt om den i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

En första titt på nya Audi RS3
Dock rejsversionen

Audi Sport presenterar nu andra generationen av RS3 LMS som är en bil som kommer att tävlas med i racingserien TCR. Nya RS3 är inte presenterad för allmän väg än så det här är en liten försmak, även om den gatlegala bilen inte kommer att bli lika brutal. Under huven på denna sitter den fjärde generationen av EA888-motorn som är en turbomatad fyra på 2,0 liter. Här ger den 340 hästar och är kopplad till en sekventiell sexpetad växellåda från Hewland. När Audi kommer att presentera nya RS3 är oklart för tillfället. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Smygtitt på kinesiska Hongqis hybrid-superbil S9
Kommer att tillverkas i Italien

Hösten 2019 visade vi bilder på kinesiska Hongqis hybrid-superbil S9. Det handlade då om ett koncept och smygtitten vi ser här är på den produktionsklara modellen. Bilen är framtagen av Silk EV och First Automobile Works (FAW) och den kommer att tillverkas i Terra dei Motori (motordalen) i Italien. Som designchef för företaget har man anställt den välkända italienaren Walter de Silva som ligger bakom många kända former. Han säger följande: "I am excited to be designing the Hongqi’ S’ series of new energy vehicles. We are in the final styling phase for the Hongqi S9. The S9 has core elements of beauty and elegance, ultimately embracing the ‘Essence of Beauty’. China and Italy are leading automobile innovation with this joint venture, establishing a new cultural model that believes in the beauty of design and technology as the link between these two great countries." När S9 ska presenteras är fortfarande oklart. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Digital Foundry tar en titt på Control till PS5
Släpps gratis till PS Plus-prenumeranter i morgon

I morgon kommer Control: Ultimate Edition bli tillgängligt Playstation Plus-prenumeranter och prenumeranter med PS5 kommer få tillgång till PS5-versionen med den nya versionen. Digital Foundry har fått lägga vantarna på spelet i förtid och har släppt en video där de går igenom förbättringarna PS5-spelare kommer kunna uppleva. Mer specifikt kommer PS5-spelare kunna välja mellan två olika grafiklägen: Performance där man siktar på 60 fps och Graphics som rullar i 30 fps med ray tracing-effekter. I båda lägena kommer spelat köras i 1440p och sedan skalas upp till 4K. Värt att nämna är att Control: Ultimate Edition också släpps till Xbox Series X under morgondagen och kommer erbjuda samma grafikalternativ som PS5-versionen. På Series S saknas ray tracing-alternativet. Control finns för övrigt att lira via Game Pass, men detta är endast grundversionen till Xbox One. Så, hur kommer ni lira? Med Performance-läget eller Graphics? Svara på frågan och motivera era svar i kommentarsfältet. Annars jävlar! Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

SSC Tuatara ska nu vara världens snabbaste produktionsbil
Men man missade 300 mph-gränsen

Soppan kring SSC North Americas superbil Tuatara började i oktober förra året när man hävdade att man toppat 532,9 km/h med bilen och därmed satt ett nytt rekord för produktionsbilar. Det hela visade sig vara knas och företaget lovade att återkomma med en ordentlig rekordkörning där inget skulle vara felaktigt. Nu säger man sig ha klått rekordet för snabbaste produktionsbilen i världen genom att snitta 455,2 km/h (282,9 mph) under körningar på Kennedy Space Center. Målet var ju såklart 300 mph (482,8 km/h) men det räckte inte den 3,7 kilometer långa raksträckan till. Det tidigare rekordet hålls av Koenigsegg som 2017 fick upp en Agera RS i 447,2 km/h. Grundaren Jerod Shelby säger följande: "We had Racelogic there with their VBOX equipment, we had Life Racing, we had Garmin, and we had IMRA, which is the International Mile Racing Association. We used equipment from all four groups and had staff there from three of those groups. But when it came down to it, it seems that everyone in the car community looks at Racelogic and VBOX as the most respected measurement tool, so they had multiple redundant systems in the car, and they had a gentleman named Jim Lau, their American representative, present for all the tests." Tumnagel
28.8°
+
Bobby Green
0

Digital Foundry tar en ordentlig titt på The Medium
En djupdykning i tekniken

I morgon släpps Bloober Teams nya spel The Medium till PC och Xbox Series X / S. Spelet anses vara det första exklusiva spel till sin nya spelplattform och i spelet får vi ta kontroll över klärvoajanta Marianne som har möjlighet att hoppa mellan den verkliga världen och andevärlden, vilka renderas samtidigt tack vare konsolernas nya hårdvara. För att se vad spelet har att erbjuda på teknikfronten har Digital Foundry grottat ner sig i det mystiska äventyret och släppt en ordentlig videogenomgång av detta. För att sammanfatta Digital Foundrys fynd så ser och rullar The Medium jämt och bra i 30 fps på de nya krysslådorna, men med några få dippar i vissa tillfällen. Båda versionerna kör dynamisk upplösning och på Series X rullar spelet i mellan 4K och 900p-upplösning och på Series S ligger upplösningen på mellan 1080p och 648p. Värt att nämna är att när lägst upplösning körs så får man se vy från de båda världarna i split screen, så upplösningsdippen bör inte märkas av allt för mycket. Ray tracing finns, men endast på Series X. The Medium släpps i morgon till XSX/S och PC. Spelet kommer vara en del av Game Pass. Bonusvideor nedan med videorecensioner av spelet från ACG, IGN och Game Informer. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Bloober Team släpper specskrav för The Medium
Hårda bud om man vill maxa

The Medium släpps nästa vecka och vill man spela spelet på PC så kan det vara bra att kika på vad spelet har för specskrav. Och utvecklarna Bloober Team har nu levererat sådana i massvis med olika kategorier beroende på om man vill lira i 1080p med 30 fps eller vill köra full patte med ray tracing, 4k-upplösning i 30 fps. Minimumkravet är relativt snällt och du behöver ha minst Intel Core I5-6600 eller AMD Ryzen 5, GTX 1650 Super, 1060 eller AMD R9 390X samt 8GB ram. I andra änden av spektrumet är det förstås lite högre krav och då gäller det att ha Intel Core i7-9700 eller AMD Ryzen 7 3700 X, RTX 3080 eller RX 6800 XT 16GB samt 16GB ram. Samtliga specskrav har ni i bilden nedan. The Medium släpps till PC och Xbox Series X/S 28 januari. Spelet kommer bli tillgängligt via Game Pass på releasedagen, så prenumererar man på det kan man lira direkt utan att betala något extra. Detta gäller både Game Pass till PC och konsol. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

ByKolles Racing presenterar sin Le Mans-racer
Kommer även i gatutförande

ByKolles Racing visar nu upp bilen de ska tävla med på Le Mans och man kallar den för PMC Project. Förutom att tävla inom FIA World Endurance Championship kommer även andra versioner att tas fram, och även en du ska få köra med på gatan. Under skalet på Le Mans-versionen finns en V8:a utan överladdning som ger runt 700 hästar, inga hybridgrejer här alltså. Bilen ska väga in på 1039 kilo. Gatversionen kommer att få hybridiserad V8:a och en effekt runt 1000 hästar. Målvikten kommer att ligga på ett ton. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Lönnmördarsimulatorn Hitman 3 träffar helrätt
Vi har spelat avslutningen i World of Assassination-trilogin

Med Hitman 3 har danska IO Interactive inte bara levererat en slutpunkt för berättelsen om Agent 47 i World of Assassination-trilogin. Utvecklarna har även levererat en av de vassaste lönnmördarsimulatorerna som verkligen gjort det riktigt roligt och spännande att utföra den rätt mörka handlingen att ta fiktiva karaktärers liv. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Ecurie Ecosse återskapar Jaguar C-Type
Vacker kärra!

Ecurie Ecosse är ett skotskt racingstall som grundades av David Murray och Wilkie Wilkinson i Edinburgh 1952. Stallet är mest känt för att ha vunnit Le Mans 24-timmars två år i rad - 1956 och 1957. Nu presenterar de en återskapad version av klassikern Jaguar C-Type som kommer att byggas i sju stycken exemplar. Chassiet och karossen kommer att byggas för hand och under huven kommer det att sitta en rak sexa från Jaguar. Den har borrats upp till 4,2 liter och ska ge runt 300 hästar. Större bromsar kommer att monteras för att kunna stoppa den snabba bilen lite bättre. En bil är klar hittills och det är den vi ser här. När resterande ska vara klara och vad de kostar framgår inte just nu. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Lotus och Alpine ska bygga eldriven sportbil ihop
Blir en uppföljare till nya A110

Nu får vi reda på att Alpine Cars, Renault Sport Cars (RSC) och Renault Sport Racing (RSR) förenas under Alpines flagg med syfte att utveckla prestandasportbilar. Med i Alpines produktplan finns en helt eldriven "Hot hatch" i B-segmentet baserad på plattformen CMF-B, en helt eldriven crossover i C-segmentet baserad på CMF-plattformen och en eldriven uppföljare till A110 som utvecklas tillsammans med Lotus. När den sistnämnda kan tänkas presenteras är dock oklart för tillfället. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Ny självkörande racerbil
Byggd av Dallara

Indy Autonomous Challenge presenterar nu deras högteknologiska racerbil som tillverkats av Dallara. Som sagt handlar det om en självkörande sak som lag ska kunna använda till att tävla med i "the world’s first high-speed, head-to-head autonomous race". Bilen baseras på Dallara IL-15 men har alltså betydligt mer teknik under skalet istället, och ingen plats för någon förare. Det här ska vara den mest avancerade och snabbaste självkörande racerbilen hittills och varje bil som är späckad med radar, lidar, kameror och avancerade datorer sägs vara värd över 800.000 euro. Det första racet ska äga rum den 23 oktober och då kommer fler än 500 stycken collegestudenter fördelade på 39 stycken lag från tolv stycken olika länder att delta. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Samarbetet mellan Ken Block och Ford är över
Dags att gå vidare efter tio år

Under tio års tid har nu Ken Block och Ford samarbetat kring bland annat Gymkhana-filmerna, men nu har detta nått ett slut. Inte för att de båda parterna är osams eller så, utan för att det är dags att gå vidare helt enkelt. Det kan vara så att Ford hellre vill lägga krut på sina elbilssatsningar och då kanske det ser bättre ut om man inte förknippas med supertrimmade förbränningsmotorer. Även om man haft en del el med i kalaset också. Det verkar även som att Ken är sugen på att leka med andra leksaker än bara de som det står Ford på. Så här säger Ford: "All of us at Ford are very grateful for Ken Block and his bringing the thrill of Ford Performance vehicles to a whole new generation of car buyers. He did it in ways that were uniquely Ken - with fun, energetic and extraordinary driving exhibitions that were unmatched in the automotive world, along with important victories and performances in rally & rallycross worldwide. Ken, thanks for 10 great years of Hooning." Och så här säger Ken: "Working with Ford over the past decade has been awesome. From racing all over the world, to accumulating a half billion views from Gymkhana THREE to Gymkhana TEN, to creating the Emmy nominated series The Gymkhana Files for Amazon Prime – along with building a fleet of Fords including the iconic AWD Mustang Hoonicorn and F-150 Hoonitruck – it’s been a great partnership." Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Runescape fyller 20 år
Fira med ett inlogg, vetja

4 januari 2001 lanserade Jagex Runescape och nu, 20 år senare, lever fortfarande spelet och mer eller mindre frodas. Under 2020 lyckades spelet locka till sig 1,2 miljoner betalande prenumeranter utöver de miljontals som lirar gratisversionen. I ett uttalande om årsdagen säger Jagex-chefen Phil Mansell detta: "RuneScape has come a long way since 2001 when it was launched by a small team of visionary game developers. It was innovative and ambitious right from the start in providing players with a free, always-on, role-playing game with a unique personality. Today the RuneScape games are a true Great British success story that has gone global. It has thrived for 20 years by embracing its heritage while also evolving with more than 1000 game and content updates, making it a truly living game." För att fira årsdagen kommer alla som loggar in under dagen att få ta del av eventet The Grand Party, vilket är ett födelsedagsevent med unika uppdrag med ikoniska karaktärer från Runescape-historian återvänder. Utöver detta får spelare lite utrustning och en mantel. Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0
2020

Fristående Spider-Man: Remastered verkar vara på ingång
Tidigare endast tillgänglig via Miles Morales

Att spela Spider-Man på Playstation 5 har varit förvånansvärt krångligt. För att lägga vantarna på originalversionen har spelare varit tvungna att köpa Spider-Man: Miles Morales - Ultimate Edition, vilket ger spelare tillgång till både Miles Morales samt den remastrade versionen av Spider-Man tillsammans med all DLC. Nu verkar det bli ändring på den fronten då den remastrade versionen av spelet verkar vara på ingång till Playstation Store som ett fristående spel, men när detta kommer ske är i skrivande stund okänt. Den remastrade versionen av Spider-Man kommer med flådigheter som används i Miles Morales, som möjlighet att spela med 4K-upplösning och ray tracing eller 60 fps med lite lägre upplösning utan ray tracing. Nyligen uppdaterades spelet med ett tredje grafikval där man kan få både 60 fps och ray tracing, vilket kan göras genom att justera upplösning, reflektionskvalitet och mängd fotgängare på gatorna. Ovan kan ni se lite gameplay från nya och gamla versionen av Spider-Man. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Digital Foundry kollar in ray tracingen i Cyberpunk 2077
Gör en del tuffa grejer

Alex Battaglia från Digital Foundry spenderar här dryga 20 minuter med att kolla in hur ray tracing ser ut i Cyberpunk 2077. Värt att nämna är att det är ray tracingen i Windows-versionen som det pratas om i videon. På tal om Cyberpunk 2077 så verkar det som att man inte ska ha sparfiler över 8MB eftersom de då blir korrupta. Detta är ju så klart totalt obra och något man kanske bör hålla koll på fram tills det fixas. Tumnagel
40.1°
+
Frode Wikesjö
0

Lamborghini presenterar vindrutelösa SC20
Specialbyggd åt en kund

I början av oktober visade vi bilder på en ny Lamborghini som moderiktigt saknade framruta och tak. Nu är bilen presenterade och man kallar den för SC20. Men det här är inget som kommer att säljas till kreti och pleti utan det här är något som specialbyggts åt en enda kund. Det är Lamborghinis Squadra Corsa-avdelning som snidat fram kärran vid Lamborghini Centro Stile precis så som kunden ville ha den. Utseendeinspiration ska ha kommit från Diablo VT Roadster, Aventador J, Veneno Roadster och Concept S. Som väntat är SC20 baserad på Aventador. Under den unika kolfiberkarossen finns en V12:a på 6,5 liter utan överladdning. Här ger den 770 hästar och 720 newtonmeter i vrid. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad automatlåda. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Porsche återvänder till Le Mans 2023
Med ny LMDh-bil

Porsche har vunnit Le Mans 19 gånger och de är sugna på att göra det en 20:e gång. Planen är att göra det 2023 med en helt ny LMDh-bil som man nu berättar lite om. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Det här är drivlinan i Peugeots nya Le Mans-racer
Kommer övervakas av FIA med hjälp av sensorer

Peugeot Sport ligger bakom HYBRID4 500KW som är namnet på den drivlina man kommer att stoppa i nästa Le Mans-bil. Den består av en dubbelturbomatad V6:a på 2,6 liter som är placerad i mitten av bilen. Den utvecklar upp till 680 hästar. På framaxeln sitter en elmotor som ger ytterligare 272 hästar och som får sin kraft från ett 900-voltsbatteri. Slår man ihop effekten får man 952 hästar men enligt reglerna får maxeffekten ligga på 680. Det innebär att man kommer köra förbränningsmotorn något strypt så länge det finns ström i batteriet. När denna är slut släpper man lös all kraft i vinkelsexan igen. Elmotorn får bara användas i pitlane och vid hastigheter över 120 km/h. Det innebär att i kurvor där det går lite långsammare så kommer bilen endast vara bakhjulsdriven, för att sedan driva på alla fyra igen när man fått upp lite fart. För att man inte ska kunna fuska med siffrorna ska det finnas sensorer som hela tiden skickar effekten på alla fyra hjulen direkt till FIA så att de kan övervaka. Drivlinan ska börja testas i bänk under nästa vår. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida