Quantcast
m

Nu kan forskare följa skrot i rymden med laser i dagsljus
Blir enklare att hitta eventuella hot mot våra satelliter

Skrot som ligger i omloppsbana runt vår planet efter gamla raketer, satelliter och annat kommer sannolikt att bli ett allt större problem i takt med att vi skickar upp allt mer grejer till rymden. Bland annat genom att gammalt skrot riskerar att kollidera med aktiva satelliter eller rymdfarkoster och då kanske skadar dessa. För att förhindra att rymdskrot kolliderar med annat som ligger i omloppsbana runt jorden försöker forskare att kartlägga var allt skrot runt jorden befinner sig och har nu hittat en ny metod att göra detta. Det är forskare på Institute for Space Research på Austrian Academy of Sciences som har utvecklat ett laserbaserat system som kan observera rymdskrot i fullt dagsljus. Detta har varit omöjligt fram tills nu då man tidigare enbart kunna använda laser för att upptäcka rymdskrot under jordens skymningstimmar. Tim Florher, chef för ESAs Space Debris Office, säger om det nya systemet: "We are used to the idea that you can only see stars at night, and this has similarly been true for observing debris with telescopes, except with a much smaller time window to observe low-orbit objects. Using this new technique, it will become possible to track previously ‘invisible’ objects that had been lurking in the blue skies, which means we can work all day with laser ranging to support collision avoidance." Det har uppskattats att det idag finns över 34.000 skrotdelar som är över 10 centimeter i omkrets som ligger i omloppsbana runt jorden. Det tros även finnas miljontals mindre skrotpartiklar som snurrar runt jorden. Även om dessa är små så riskerar de att skada satelliter eller rymdfarkoster då de kan komma upp i hastigheter på runt 10 kilometer i sekunden. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX Starship-prototyp tar sig upp i luften
Såg ut som en jättelik flygande sprayburk

Efter det att SpaceX genomfört flera mer, och lite mindre, lyckade tester med några Starship-prototyper har en av dessa nu genomfört en första testflygning. Det var Starship-prototypen SN5 (Serial Number 5) som inatt svensk tid lyfte mot himlen från SpaceX anläggning i Boca Chica, Texas. Prototypen tog sig cirka 150 meter upp i luften varefter den landade med hjälp av prototypens inbyggda hjälpraketer. Som synes så är prototypen långt ifrån en komplett prototyp av Starship, farkosten som SpaceX bland annat tänker sig ska ta sig till Mars i framtiden. Den saknar bland annat noskon, klaffar och annat som behövs för att farkosten någon gång ska susa fram genom rymden. Under nattens test av SN5 använde SpaceX en av sina Raptor-motorer. Nu planerar företaget att bygga en prototyp med tre stycken Raptor-motorer, något som gör att nästa flygtest med en Starship-prototyp kan komma att ta sig till 20 kilometer höjd. Exakt när detta kommer att ske finns det inga uppgifter om men SpaceX planer är att det ska ske innan årets slut. Parallellt med detta fortsätter SpaceX även att utveckla den Super Heavy-raket som ska ta Starship till rymden i framtiden. Här nedan hittas SpaceX eget videoklipp på när SN5 tog sig en kort flygtur inatt. Tumnagel
50.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX fångar upp hela noskåpan från en Falcon 9-raket
Första gången man fixar det

Häromdagen sköt SpaceX upp ytterligare en av sina Falcon 9-raketer till rymden, något som företaget börjar göra rätt rutinmässigt nu för tiden. Den här gången var det dock lite speciellt då företaget lyckades fånga upp båda delarna som utgör Falcon 9-raketens noskåpa. Tidigare har SpaceX lyckats fånga upp ena halvan av kåpan i ett nät som spänts upp på en pråm. Den här gången lyckades man dock fånga upp båda delarna, något som var första gången för företaget. Det har alltid varit SpaceX målsättning att kunna fånga upp både själva raketkroppen och noskåpan för att kunna återanvända dessa till framtida raketuppskjutningar. Det är en av grunderna i SpaceX affärsidé och det har gjort att det oftast blivit billigare att skjuta upp grejer till rymden för SpaceX än med deras konkurrenter. Sedan 2010 har SpaceX nu skjutit upp 92 stycken Falcon 9-raketer till rymden varav samtliga utom två betecknas som lyckade uppskjutningar. Tumnagel
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rocket Labs raketuppskjutning misslyckades
Sju satelliter förstördes under företagets senaste uppdrag

Igår sköt det privata rymdföretaget Rocket Lab upp sin trettonde Electron-raket men det gick tyvärr inte alls som företaget hade tänkt sig. Några minuter efter att raketen skjutits upp från jorden meddelade företaget att uppdraget hade misslyckats. Exakt vad som hände med raketen är än så länge oklart men live-strömmen från det hela avbröts och i samband med detta visade live-data från uppskjutningen att raketen började förlora höjd. Företaget har uppgett att de kommer att samarbeta med den amerikanska myndigheten FAA (Federal Aviation Administration) för att utreda vad som gick fel under helgens raketuppskjutning. Tanken var att Electron-raketen skulle sätta sju satelliter i omloppsbana runt jorden men även dessa satelliter gick förlorade under det misslyckade uppdraget. Företagets vd Peter Beck sa i ett uttalande på Twitter att han var fruktansvärt ledsen för de kunder som nu fått se sina satelliter gå upp i rök. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så fungerar raketerna i Teslas nya Roadster
Kan de få bilen att göra 0-100 km/h på 1,1 sekunder?

För två år sedan meddelade Elon Musk att nya Tesla Roadster skulle erbjudas med ett SpaceX-paket som gav bilen tio stycken raketmotorer. Låter ju helknasigt, men Elon hävdar att han är allvarlig och att raketerna skulle kunna hjälpa bilen att få extrem prestanda. Jason från Engineering Explained tar här upp idén och förklarar hur dessa skulle kunna fungera, om de nu blir verklighet vill säga. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

ESA satsar vidare på raketmotorn Prometheus
Ska skicka Europas återvinningsbara raketer till rymden

Den europeiska rymdstyrelsen ESA har meddelat att man kommer att gå vidare med att utveckla raketmotorn Prometheus efter det att man säkrade finansiering för detta förra året. ESA:s "framtidsmotor" är tänkt att användas för ESA:s första generation av återvinningsbara raketer, raketer som kan komma att likna SpaceX trotjänare Falcon 9. Komponenterna till Prometheus kommer under året att sättas ihop till den kommande raketmotorn och ett första marktest av motorn tror sig ESA kunna genomföra någon gång under nästa år. Runt 2030 siktar ESA på att kunna skjuta upp återvinningsbara raketer till rymden. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina har testat ny raketmodell
Long March-5B ska ta taikonauter till Kinas rymdstation i framtiden

Kina testade igår en ny raketmodell som man gett namnet Long March-5B och det rapporteras att det testet anses lyckat efter det att man lyckats sätta raketens last i omloppsbana runt jorden. Det här var Kinas fjärde uppskjut av Long March 5-raketer och första gången man testade 5B-varianten av raketen. Den 53,7 meter långa raketen är i framtiden tänkt att användas för att kunna skicka taikonauter till Kinas framtida rymdstation som man sikter på att ha i drift 2022. Den farkost som Long March 5B-raketen rymdsatte igår är en testfarkost av den typen av farkost som Kina planerar att använda för att framtiden skicka taikonauter fram och tillbaka till sin kommande rymdstation. Kina planerar att låta testfarkosten återvända till jorden efter det att den lagt sig i en högre omloppsbana cirka 8000 kilometer över jorden. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX, Blue Origin eller Dynetics ska landa astronauter på månen igen
NASA har utsett företag som ska bygga månlandare

NASA har gett de tre företagen SpaceX, Blue Origin och Dynetics i uppdrag att utveckla var sin månlandare de kommande tio månaderna. I början av nästa år kommer NASA att utse vilken av de tre som den farkost som eventuellt kommer att landa astronauter på månen igen 2024. SpaceX planerar att använda sin Starship-farkost för att försöka ta astronauter på månen medan Dynetics har tänkt att använda sig av en farkost som kallas för Dynetics Human Landing System. Den är tänkt att lämna jorden i en av United Launch Alliances framtida Vulcan-raketer. Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin har tänkt att Integrated Lander Vehicle (ILV), som baseras på det koncept som Blue Origin visade upp förra året, ska ta USA:s astronauter till månen. Den kommer att utvecklas tillsammans med Lockheed Martin, Northrop Grumman samt Draper och även den är tänkt att lämna jorden med hjälp av en Vulcan-raket. NASA skriver om de tre månlandarna: Blue Origin of Kent, Washington, is developing the Integrated Lander Vehicle (ILV) – a three-stage lander to be launched on its own New Glenn Rocket System and ULA Vulcan launch system. Dynetics (a Leidos company) of Huntsville, Alabama, is developing the Dynetics Human Landing System (DHLS) – a single structure providing the ascent and descent capabilities that will launch on the ULA Vulcan launch system. SpaceX of Hawthorne, California, is developing the Starship – a fully integrated lander that will use the SpaceX Super Heavy rocket. Det var för ungefär ett år sedan USA beslutade att NASA skulle flytta fram sin månplaner och försöka landa en man och den första kvinnan någonsin på månen till 2024. Initialt var tanken att detta skulle ske från den kommande rymdstationen Gateway som är tänkt att ligga i omloppsbana runt månen men dessa planer övergavs tidigare i år på grund av tidsbrist. Nu är tanken att USA:s nästa månfarare ska bege sig direkt från jorden till månen utan några "mellanlandningar", precis som man gjorde på den gamla goda tiden när Apollo-gänget hängde på månen för 50 år sedan. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA designar respirator för Covid-19-patienter
Kan bygga annat än raketer när det krisar

Respiratorer är något som det har varit brist på sina håll sedan pandemin bröt ut vilket har lett till att flera företag har börjat tillverka och utveckla sådana. Den amerikanska rymdstyrelsen NASA har även de arbetat med ett sådant projekt och nu har man visat upp resultatet av det. NASA skriver i ett pressmeddelande att ett av deras team har lyckats designa en respirator på endast 37 dagar och denna ska snart vara färdig att börja producera. NASA kallar sin respirator för VITAL (Ventilator Intervention Technology Accessible Locally) men innan den börjar masstillverkas måste den godkännas av den amerikanska läkemedelsverket FDA. NASA skriver själva om fördelarna med VITAL jämfört med många andra typer av respiratorer: "VITAL can be built faster and maintained more easily than a traditional ventilator, and is composed of far fewer parts, many of which are currently available to potential manufacturers through existing supply chains. Its flexible design means it also can be modified for use in field hospitals being set up in convention centers, hotels, and other high-capacity facilities across the country and around the globe." NASA säger även att företag som skulle vara intresserade av att börja tillverka VITAL om den blir godkänd av FDA kan ansöka om att få licens för detta utan några kostnader. Tumnagel
50.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Netflix kommer inte att visa Into the deep
Dokumentären om Peter Madsens mord på Kim Wall

Kulturnyheterna rapporterar att Netflix har beslutat sig för att inte sända dokumentären Into the deep efter det att denna fått kritik efter premiärvisningen tidigare i år. Into the deep var ursprungligen tänkt att bli en dokumentär om den danske uppfinnaren Peter Madsen och hans raketbyggen. Filmen ändrade dock fokus efter det att Madsen mördade den svenska journalisten Kim Wall på sin ubåt 2017. Filmen hade premiär på Sundance-festivalen tidigare i år och fick då motta en del kritik. En del av dem som medverkade i filmen kritiserade då de båda filmmakarna Emma Sullivan och Mette Heide för att de inte klippts bort från filmen, något de hade önskat då filmen ändrade fokus från raketer till mord och ubåtar. Huruvida det är kritiken mot filmen som fått Netflix att inte sända filmen är inget Netflix vill bekräfta. Man bekräftar dock att man inte har några planer på att sända filmen. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Esrange bygger raketramper för en ny rymdålder
Företag ska testa raketmotorer på den svenska rymdbasen

Nu har Swedish Space Corporation (SSC) påbörjat byggande av de raketramper som framöver är tänkta att användas för tester av raketmotorer. Redan i sommar är det tänkt att den första av ramperna ska tas i bruk. Då ska ett än så länge inte namngivet tyskt företag testa en raketmotor på den svenska rymdbasen Esrange utanför Kiruna. Hela projektet kallas för "New Esrange" och har finansierats av svenska staten, som bidragit med 60 miljoner kronor, och SSC själva som stått för 20 miljoner av kostnaden. Tumnagel
49.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX har testat sin linbana
Är tänkt att användas om något ballar ur

Snart är det dags för SpaceX att göra sin första bemannade flygning till den internationella rymdstationen ISS. Inför det har man givetvis tagit fram en lång rad räddningssystem som ska användas i händelse av att något skulle gå fel vid uppskjutningen av Falcon 9-raketen och den tillhörande astronaut-kapseln Crew Dragon. En av dessa anordningar är en linbana som är tänkt att användas om raketen och dess tillhörande plattform snabbt måste utrymmas, till exempel om det skulle uppstå en brand. Nu har SpaceX och NASA testat denna linbana på Kennedy Space Centers Launch Complex 39 i Florida. I klippet här ovanför kan ni kolla in hur övningen gick och där får vi se hur personalen lämnar raketrampen i ett antal individuella linbane-korgar vilka snabbt tar dem ner till marken. Väl på marken möts personalen av armerade fordon som är byggda för att stå emot både explosioner och brand. Tanken är att SpaceX och Crew Dragon ska ta de båda astronauterna Robert L. Behnken och Douglas G. Hurley till den internationella rymdstationen ISS någon gång nästa månad. Exakt hur det blir med det återstår antagligen att se då detta, precis som det mesta i vår värld nu för tiden, antagligen är beroende av hur den pågående pandemin utvecklas. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rocket Lab fångar upp en av sina raketer
Ska börja återanvända sina raketer

Det amerikanska rymdföretaget Rocket Lab uppgav förra året att man skulle försöka att börjar återanvända delar av sina raketer och nu har man visat upp ett första försök på hur det ska gå till. Precis som konkurrenten SpaceX så tänker sig Rocket Lab att deras raketuppskjutningar kommer att bli billigare om man kan fånga upp delar av raketerna efter de skjutits upp och återanvända dessa. Rocket Lab har dock valt att fånga upp sina raketer på ett lite annorlunda sätt än SpaceX. SpaceX har konstruerat delar av sina raketer så att dessa har möjlighet att landa själva efter de skjutits upp. Rocket Lab, vars raketer är mindre än SpaceX raketer, tänker sig istället att fånga upp delar av raketen med en helikopter försedd med en slags krok-anordning. I klippet ovan visar Rocket Lab upp hur det gick till att fånga upp en raketdel som släpptes från en helikopter och fångades upp av en annan. Testet bedöms som lyckat men huruvida Rocket Lab kan återupprepa samma sak med en raketdel som varit uppe och vänt på betydligt mycket högre höjder återstår så klart att se. Senare i år planerar Rocket Lab att fånga upp en av sina Electron-raketer som faktiskt skjutits upp från jorden med destination rymden. Denna planerar man dock inte att fånga upp med en helikopter. Istället är tanken att denna ska få landa någonstans i havet och plockas upp därifrån. Det testet är planerat att genomföras någon gång i slutet av det här året. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing planerar att testa Starliner på nytt
Efter misslyckandet förra året

Boeing meddelade igår att man planerar ytterligare ett obemannat test med sin rymdfarkost CST-100 Starliner. Detta efter det att man misslyckades med att ta sig till den internationella rymdstationen ISS under det första testet i december förra året. Det var på grund av en bugg i mjukvaran som Starliner aldrig kom fram till ISS i slutet av förra året. Sedan misslyckandet har det diskuterats huruvida Boeing skulle testa Starliner utan besättning ytterligare en gång och nu verkar det alltså som att så blir fallet. Boeings Starliner är tänkt att tillsammans med SpaceX Crew Dragon i framtiden transportera astronauter fram och tillbaka till ISS. När Boeings nästa Starliner-test kan ske finns det i dagsläget inga uppgifter om. Sannolikt så väntar man med detta tills den pågående pandemin är över eller att vi åtminstone har tillförlitligare prognoser om när så kan bli fallet. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ännu en av SpaceX Starship-prototyper har exploderat
Tre av fyra Starship-prototyper har nu exploderat under tester

Igår var det dags för SpaceX att testa ännu en prototyp av sin kommande jätteraket Starship. Även detta test får betecknas som misslyckat då prototypen förstördes under testet. Tanken var att SpaceX skulle kryo-testa prototypen "Starship SN3", något som innebär att raketen laddas med kväve för att sedan utsättas för liknande kyla och tryck som raketen kommer att utsättas för i rymden. Som synes på klippet här ovanför så gick testet inget vidare och det ser ut som om hela raketkroppen imploderar några sekunder in i testet. Det har var den tredje av fyra Starship-prototype som förstörts i samband med tester under det senaste halvåret. Förra månaden påbörjade SpaceX bygga den femte prototypen, "Starship SN4", som kommer att testas senare den här månaden. Tumnagel
29.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA börjar använda sin klassiska logotyp igen
The worm is back!

Den amerikanska rymdstyrelsen NASA meddelade igår att man kommer att börja använda den klassiska "slingriga" logotypen som man lanserade 1975. Den så kallade "mask-logotypen" ersatte då NASA:s "köttbulls-logotyp" då denna ansåg vara för komplicerad och detaljerad för att se bra ut på raketer som var på väg mot rymden. 1992 så gick dock NASA tillbaka till sin köttbulls-logotyp vilken har prytt NASA:s rymdfarkoster sedan dess. NASA relanserar nu mask-logotypen i samband med att man snart kommer att skjuta upp astronauter till ISS i amerikanska farkoster, något som blir första gången NASA gör sedan man skrotade sitt rymdfärjeprogram 2011. Sedan dess har Ryssland och deras Soyuz-farkoster stått får alla astronaut-transporter till och från ISS, något som har varit både kostsamt och lite pinsamt för NASA. Här ovanför syns hur NASA:s masklogotyp kommer att se ut på en av de Falcon 9-raketer som ska skicka SpaceX Crew Dragon och astronauter till ISS. Tanken är att det ska ske någon gång senare i år men det kan säkerligen förändras med tanke på den rådande världssituationen. Här nedan hittas en bild på NASA:s köttbulle, en logotyp som även den fortsatt kommer att användas framöver. Tumnagel
56.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinas nya rymdraket tog sig inte till rymden
Long March 7A fick ingen lyckad jungfruflygning

Igår skulle Kina skjuta upp sin senaste rymdraket Long March 7A till rymden men detta verkar inte ha gått som planerat rapporterar flera källor. Raketen ska inte ha tagit sig till den planerade omloppsbanan men i skrivande stund är det oklart varför inte så blev fallet. Från den kinesiska rymdstyrelsen bekräftar man att Long March 7A inte lade sig i omloppsbana runt jorden och säger att detta berodde på en anomali av något slag. Exakt varför raketuppskjutningen misslyckades ska man nu försöka utröna. Long March 7A är en större variant av Kinas raket Long March 7, en raket som beskrivits som ryggraden i Kinas rymdprogram. Long March 7 sköts upp till rymden första gången 2016 och denna, samt variationer på raketen, tros bli viktiga inför byggandet av Kinas nästa rymdstation. Long March 7 är en tvåstegsraket som är 53 meter hög medan Long March 7A är en trestegsraket som har en höjd på lite över 60 meter. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Blue Origin visar upp sin nya ledningscentral
Härifrån ska New Glenn övervakas

Förra veckan visade Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin upp noskåpan till sin kommande jätteraket New Glenn och nu har företaget släppt en ny video som visar upp hur Blue Origins nya ledningscentral för raketen ser ut. Blue Origins nya ledningscentral har byggts upp inuti New Glenn-fabriken på rymdbasen Cape Canaveral i Florida. I framtiden är det tänkt att det är härifrån man ska övervaka New Glenns avfärder från jorden och deras vidare resor ut i rymden. När New Glenn väl är färdigbyggd kommer den kraftfullaste versionen att bli hela 95 hög och ha kapacitet att skicka 45 ton till jordens lägre omloppsbana LEO. Raketen kommer delvis att gå att återanvända genom att man landar vissa delar av raketen efter den skjutits upp, ungefär som SpaceX gör med sina Falcon 9-raketer. Tanken är att New Glenn ska bege sig till rymden för första gången någon gång under 2021. I den inbäddade tweeten här nedanför hittas ett klipp på Blue Origins nya ledningscentral på Cape Canaveral. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Blue Origin visar upp noskåpan till New Glenn
Jeff Bezos rymdföretag satsar stort

Arbetet med Blue Origins framtida jätteraket New Glenn ser ut att fortskrida och igår visade Jeff Bezos rymdföretag upp den enorma noskåpa som kommer att sitta på New Glenn-raketerna när dessa i framtiden skjuts upp till rymden. Noskåpan har en diameter på hela sju meter vilket gör den lika stor som Blue Origins rymdfarkost New Shepard, den raket som Blue Origin för tillfället testar och som är tänkt att skicka turister till rymden i framtiden. För New Shepard har dock Blue Origin andra planer då denna är tänkt att skicka satelliter, material och kanske även astronauter till rymden i framtiden. Den största versionen av New Glenn kommer att bli 95 meter hög och kommer att kunna ta med sig satelliter eller annat på en sammanlagd vikt av 45 ton. Ursprungligen var det sagt att New Glenn skulle lyfta för första gången mot rymden redan i år men så verkar inte bli fallet. Enligt den senaste tidsplanen så planerar Blue Origin att börja flyga med New Glenn till rymden 2021. I klippen ovan och nedan kan ni kolla in New Glenns noskåpa lite närmare och få en uppfattning om hur stor den faktiskt är. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Astra ställde in raketuppskjutning till omloppsbana runt jorden
Ingen vann DARPA Launch Challenge

Häromdagen var det tänkt att det förhållandevis nya raketföretaget Astra skulle skjuta upp en satellit till rymden och lägga den i omloppsbana runt jorden men så blev inte fallet. Astras uppskjut av Astra 3.0 stoppades när det endast var 53 sekunder kvar innan det var tänkt att den skulle lyfta från jorden. Anledningen till det var att Astras personal hade fått någon typ av signaler på att allt inte stod rätt till med raketen, oklart vad. Det här innebär att ingen kommer att vinna den amerikanska militärens forskningsgren DARPA:s så kallade "DARPA Launch Challenge", en tävling där företag tävlade om att ta fram raketlösningar som kunde sätta satelliter i jordens omloppsbana. Astra var den enda deltagaren kvar i tävlingen efter att andra rymdföretag sållats bort under tävlingens gång. Tyvärr var sista dagen för att kunna vinna tävlingen 2 mars, samma dag som det var tänkt att Astra 3.0 skulle lyfta mot rymden. Chris Kemp är en vd för Astra och en av företagets grundare. Han säger om att Astra 3.0 inte tog sig till rymden den här gången: "Fundamentally, safety is our top priority, and winning the challenge would have been fantastic today, but our objective really is to reach orbit in as few flights as possible." Astra har tidigare skickat raketerna Astra 1.0 och Astra 2.0 till rymden men dessa har ej tagit sig så långt att de kunnat lägga sig i omloppsbana runt jorden. Astra planerar dock att försöka få upp även Astra 3.0 till rymden och det ser ut att kunna ske förhållandevis snart, kanske redan 15 mars. Lyckas man då kommer man dock inte få de 2 miljoner dollar man hade fått i prispengar av DARPA om man lyckats få upp raketen innan "DARPA Launch Challenge" avslutades häromdagen. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här gör man raketer
Alltså inte såna små pluttar du köper på nyår

Här får vi följa med när SmarterEveryDay får en rejäl guidad tur runt United Launch Alliance. Guidningen görs av deras vd Tory Bruno som vi får träffa lite mer i klippet nedan. Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0

Snart skickar Astra sin första raket i omloppsbana runt jorden
Nytt rymdföretag ska visa upp vad man kan

Snart är det dags för det amerikanska rymdföretaget Astra att skicka upp sin första raket i omloppsbana runt jorden vilket är planerat att ske den här veckan. Astra började utveckla raketer 2016 och har fram tills nu bedrivit sitt arbete i det tysta, i så kallat "stealth mode". Nu är dock företaget redo att visa upp sina raketer för världen och man kommer snart att skicka sin raket Astra 3.0 till rymden. Astra planerar att tillsammans med den militära forskningsmyndigheten DARPA att rymdsätta tre stycken minisatelliter, så kallade Cube-satelliter, i omloppsbana runt jorden med Astra 3.0. Astra planerar att skicka upp Astra 3.0 från rymdbasen Pacific Spaceport Complex - Alaska (PSCA) som ligger på Kodiak-öarna i amerikanska Alaska. Initialt var det tänkt att raketen eventuellt skulle lyft redan igår men detta har blivit framflyttat. Eventuellt kommer nu Astra 3.0 att skjutas upp till rymden i morgon torsdag den 27 februari. I klippet nedan kan ni lyssna på när den skotske youtubern och astrofysikern Scott Manley snackar lite mer om Astra och deras raketer. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Norrskensraket uppskjuten från Esrange
Svensk-tyskt projekt ska samla in data för forskning om norrsken

Nu har Rymdstyrelsen och Swedish Space Corporations (SSC) skjutit upp en raket från rymdbasen Esrange utanför Kiruna som ska studera norrsken, något som sker efter att förseningen som gjorde att raketen inte kunde skjutas upp i början av februari vilket var den ursprungliga planen. Raketen heter Spider-2 och efter den skjutits upp släppte den ut tolv stycken instrument på 65-130 kilometers höjd vilka ska samla in data om norrsken. SSC skriver om projektet: "The mission objective was to launch a set of 8 SPIDER Free Falling Units (FFUs) and 4 MUSCAT free falling spheres into the upper atmosphere 65-130 km altitude to study disturbances in Electrojets with background measurements by main payload instrumentation (PLASMA) under an ejectable nose cone. All free-flying instruments are self-sufficient and are recovered by helicopter, for data extraction, after landing with their own parachute system." När man väl har samlat in datan från instrumenten så tror man att forskare från bland annat KTH kommer att ha data som räcker för att studera norrsken i flera år. Förutom KTH så kommer datan att analyseras av forskare på Leibniz-Institute of Atmospheric Physics på Rostock University, Department of Meteorology på Stockholm Universitet samt Swedish Institute of Space Physics. Tumnagel
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX ska skicka turister till rymden
Kanske redan nästa år

Elon Musks rymdföretag SpaceX kommer tillsammans med reseföretaget Space Adventure att börja skicka turister till rymden meddelade Space Adventures ordförande Eric Anderson igår. De båda företagen planerar att skicka fyra stycken turister till rymden som under sin tripp kommer att få ta ett par varv runt jorden i en omloppsbana som ligger högre upp än den omloppsbana 400 kilometer ovan jord som den internationella rymdstationen ISS trafikerar. SpaceX planerar att använda sin nyligen färdigställda Crew Dragon som farkost för turisterna och denna kommer att skjutas upp från jorden i en av SpaceX återanvändningsbara Falcon 9-raketer. De båda företagen har inte presenterat någon exakt tidsplan för när man ska skjuta upp de fyra turisterna till rymden men det kan eventuellt ske redan i slutet av nästa år. Vad det kommer att kosta finns det heller inga uppgifter om men det spekuleras om att en biljett kan komma att kosta miljontals dollar. SpaceX har sedan tidigare planerat att skicka en japansk turist till månen 2023 men det verkar alltså som om det resan man arrangerar med Space Adventures kommer att ske tidigare än så. Space Adventures har sedan tidigare arrangerat rymdresor för turister till den ryska delen av den internationella rymdstationen ISS vilket gör att de har en del erfarenhet av sådana här uppdrag sedan tidigare. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är Solar Orbiter på väg till solen
Europas soljagare ska kolla in vår stjärna lite närmare

Inatt svensk tid lyfte ESA:s farkost Solar Orbiter (SolO) från jorden och tanken är att den ska undersöka vår stjärna lite närmare de kommande åren. SolO är ett framtagen av den europeiska rymdmyndigheten ESA i samarbete med sin amerikanska motsvarighet NASA och tanken är att farkosten ska observera olika egenskaper hos solen och hur dessa påverkar vårt solsystem. Farkostens kameror och sensorer kommer bland annat att ta sig en närmare titt på hur solvindar fungerar och solens aktivitet vid dess båda poler. SolO:s huvuduppgift är att försöka ta reda på hur solen skapar och kontrollerar den så kallade heliosfären, den stora "bubbla" som omger vårt solsystem. Resan till solen förväntas ta cirka 3,5 år och som närmast kommer SolO att flyga förbi solen på ett avstånd av 42 miljoner kilometer. Sammanlagt har SolO kostat cirka 1,5 miljarder euro att utveckla varav ESA:s stått för större delen av kostnaden. Hoppar ni fram till 29:e minuten i klippet nedan kan ni kolla in hur det såg ut när SolO lyfte mot solen med hjälp av en av United Launch Alliances Atlas V-raketer. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Patch fixar fotoläget i Jedi: Fallen Order
Spränger inte längre raketet

Jedi: Fallen Order fick nyligen en ny uppdatering som fixar lite buggar och lägger till lite trevligheter. Den största nyheten är att en bugg i fotoläget fixat som tidigare gjorde att raketer exploderade när fotoläget aktiverats och man zoomade in på raketen, vilket känns lite fuskigt. Raketbuggen var inte det enda som levererades med uppdateringen. Den orangea ljussabeln, som tidigare endast var tillgänglig för folk som förbokade spelet, har blivit tillgänglig för alla spelare. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Indien ska bege sig till månen en tredje gång
Hoppas kunna landa på månen den här gången

Den indiska rymdstyrelsen ISRO har meddelat att man kommer att bege sig till månen en tredje gång och den här gången siktar man på att lyckas landa en farkost på månen. Detta var något som var målet även vid Indiens andra månresa som man genomförde under uppdraget Chandrayaan-2 nu i somras. I somras misslyckades man dock med att landa sin rover på månen då farkostens bromsraketer ballade ur under landningen, något som ledde till att farkosten hade för hög fart när den gick in för landning och kraschade mot månens yta. Chandrayaan-3:s rover kommer att ha en liknande konfiguration som Chandrayaan-2, en rover som var framtagen för att bland annat bekräfta förekomsten av vatten runt månens sydpol. Skulle Chandrayaan-3 lyckas mjuklanda på månen så blir Indien den fjärde nationen som klarat av den bedriften efter det att USA, Ryssland (Sovjet) och Kina tidigare lyckats med detta. Tidigare i år genomförde även ett privat initiativ från Israel ett försök att mjuklanda på månen men inte heller det gick vägen, något som vi då skrev om här. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Nu är Boeings Starliner hemma från rymden igen
Efter att ha misslyckat att docka med ISS

Igår landade Boeings rymdfarkost CST-100 Starliner återigen på jorden efter att ha tillbringat något dygn i omloppsbana runt jorden. Landningen rapporteras ha gått som NASA och Boeing planerat vilket gör det hela till ett någorlunda lyckat avslut på ett uppdrag som i övrigt får betraktas som ett misslyckande för NASA och Boeing. När Starliner sköts upp från jorden i fredags var tanken att den obemannade farkosten skulle ta sig till den internationella rymdstationen ISS och docka med den. Ett mjukvarufel på Starliner ska dock ha gjort att farkosten inte tog sig till ISS på grund av att man missade att lägga sig i den aktuella omloppsbanan runt jorden som krävdes för detta. Lite mera specifikt ska det ha varit en timer på Starliner som gick 11 timmar fel av någon anledning. Detta ska ha gjort att man gjorde av med för mycket bränsle för snabbt vilket i sin tur ledde till att Starliner inte tog sig till den utsedda omloppsbanan. Efter Starliner åter var på jorden sa Boeings rymdchef Jim Chilton att man nu skulle börja analysera data från farkosten för att ytterligare analysera vad som gick fel och vad som gick rätt under Starliners första tripp till rymden. Därefter kommer man tillsammans med NASA att besluta om tidsplanen för att skicka astronauter till ISS med Starliner fortsatt står fast. Enligt den planen är tanken att Starliner ska ta astronauter till ISS någon gång under 2020. Att Starliner inte lyckades docka med ISS lär hur som helst antagligen leda till vissa förseningar för bemannade rymdfärder till ISS med Starliner. Gänget bakom Starliner är dock redan rätt luttrade när det gäller förseningar. När man började planera för Starliner var tanken att den skulle kunna flyga astronauter till ISS redan 2017. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Se när Boeing Starliner ska landa på jorden igen
Klockan 13:57 är det dags

För någon dag sedan sköts det upp ett Boeing Starliner-farkost som skulle docka med den internationella rymdstationen ISS. Dock avbröts dockningen då de upptäckte att farkosten hamnade i en omloppsbana som gjorde det omöjligt för farkosten att möta upp och docka med ISS. Tanken är att Starliner ska bli ett alternativ till Rysslands Soyuz-raketer för persontransport till och från ISS. Därför måste den ju också kunna landa säkert på jorden igen. Så även om den inte lyckades docka med ISS kan Boeing och NASA fortfarande testa om de lyckas landa Starliner. Detta test kommer ske vid 13:57 i dag och det kommer du kunna följa direkt i klippet ovan. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Starliner tog sig inte till ISS
Ganska misslyckat test med Boeings astronaut-kapsel

Idag sköts Boeing Starliner-farkost upp i ett test där kapseln för första gången skulle ta sig till den internationella rymdstationen ISS och docka med den. Uppskjutningen av Starliner ska ha gått bra men ganska snart upptäckte man att farkosten skulle hamna i en omloppsbana som skulle göra det omöjligt för farkosten att möta upp och docka med ISS. Testet kommer dock antagligen inte räknas som ett komplett fiasko då Starliner faktiskt nu ligger i omloppsbana runt jorden. Det innebär att Boeing och NASA fortsatt har möjlighet att landa Starliner på jorden, något som den givetvis också måste kunna klara av i framtiden när den transporterar astronauter till och från ISS. Tidigast på söndag tror man Starliner åter kan vara på jorden. Dagens test får väl dock till stor del ses som ett misslyckande. Detta lär sannolikt leda till att det dröjer ytterligare en tid innan amerikanska astronauter åter kan ta sig till ISS i amerikanska farkoster. Sedan NASA skrotade den sista av sina rymdfärjor 2011 har Rysslands Soyuz-raketer varit det enda sättet som astronauter och kosmonauter kunnat ta sig till och från ISS. Tumnagel
34.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida