LIVE 17:00 AMD presenterar Radeon RX 6000
m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

SpaceX Starship testat med tre motorer för första gången
Raptor-motorerna ser ut att leverera

Tidigare idag testade SpaceX en prototyp av sin jätteraket Starship försedd med tre motorer, något som man aldrig gjort tidigare. Starship-prototypen SN8 (Serial Number 8) hade försetts med tre stycken så kallade Raptor-motorer och genomförde ett så kallat "static engine test", ett test på några sekunder när raketen står fast förankrad vid marken. SpaceX har än så länge inte själva uttalat sig om testet av SN8 men bedömare anser att testet såg lyckat ut. Hoppa fram 2 timmar och 27 minuter i klippet ovan för att kolla in när SN8:s tre Raptor-motorer drar igång. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Swedish Space Corporation ska börja skjuta upp satelliter
Regeringen satsar 90 miljoner kronor på det

Igår meddelade Swedish Space Corporation (SSC) att man framöver kommer att börja skjuta upp satelliter från den svenska rymdbasen Esrange utanför Kiruna. För att åstadkomma det krävs bland annat tre gånger så stora raketer som de Maxus-raketer som är de största raketerna som hittills skjutits upp från Esrange. Även den svenska regeringen verkar vara med på SSC:s satellit-planer och kommer att skjuta till 90 miljoner kronor till satsningen. Stefan Gardefjord, vd för SSC, säger i ett pressmeddelande: "We are pleased that the Swedish government has now decided to establish the capability to launch satellites from Esrange. The decision means that Sweden will become a launching state, providing a capability that only a few countries have, of great importance for research, technology development and expanded international collaboration." Någon gång under 2022 hoppas SSC kunna rymdsätta den första satelliten som skjutits upp från Esrange. Tumnagel
52.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Blue Origin har testflugit New Shepard igen
Skickade 10.000 vykort till rymden

Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin har för sjunde gången testat sin rymdfarkost New Shepard, farkosten som i framtiden ska ta rymdturister på kortare tripper till rymden. Precis som vid tidigare tester av New Shepard handlade det om en obemannad resa där raketen tog sig till cirka 100 kilometer höjd. Därefter separerades farkostens två delar och rymdkapseln landade på jorden med hjälp av en fallskärm medan själva raketen landade på egen hand med hjälp av sina bromsraketer, något som ni kan kolla in i klippet ovan. Ombord på New Shepard fanns ett gäng instrument och experiment från NASA och några amerikanska universitet. NASA skickade bland annat upp instrumentet SPLICE ("Safe and Precise Landing – Integrated Capabilities Evolution"). Det är ett instrument som samlar in data som ska användas för att kanske i framtiden genomföra liknande landningar på månen som New Shepard nu gör på jorden. Förutom det så skickade Blue Origin även upp 10.000 vykort som efter att de nu har varit uppe och vänt i rymden ska skickas tillbaka till dem som sänt dessa till Blue Origin. Här nedanför kan ni kolla in en repris av Blue Origins egna livesändning från New Shepards senaste test. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uppskjutet av Crew Dragon-1 framflyttat
SpaceX Falcon-9-raket ska ha betett sig lite udda

NASA meddelade i helgen att man kommer att flytta fram den första reguljära resan till ISS med SpaceX Crew Dragon. Tanken var att Crew Dragon-1 skulle ta de tre NASA-astronauterna Shannon Walker, Victor Glover och Michael Hopkins samt JAXA-astronauten Soichi Noguchi till den internationella rymdstationen ISS i slutet av den här månaden. Nu skriver dock NASA i ett inlägg att detta flyttats fram och kommer att som tidigast ske i mitten av november. Anledningen till att NASA och SpaceX har beslutat sig för att flytta fram Crew Dragon-1-uppdraget uppges vara att de ska undersöka ett udda beteende som en av SpaceX Falcon 9-raketer visade upp under ett tidigare uppskjut av raketen. Falcon 9 är den raketmodell från SpaceX som används för att skjuta upp den bemannade rymdkapseln Crew Dragon från jorden. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ryssland ska utveckla återanvändingsbar raket
Amur-raketen ser ut att hämtat en hel del inspiration från SpaceX

Den ryska nyhetsbyrån TASS rapporterar att Rysslands rymdmyndigheter Roscosmos ska utveckla en raket som går att återanvända tillsammans med det statliga raketföretaget Progress Space Rocket Center. Raketen har fått namnet Amur-SPG och av skisserna att döma så har man hämtat en hel del inspiration från SpaceX återanvändningsbara raket Falcon-9. Amur-SPG kommer att bli 55 meter hög och väga 360 ton. Raketen ska klara av att skicka 10,5 ton material till jordens lägre omloppsbana LEO och varje raket är tänkt att kunna användas upp till tio gånger innan de ska anses som förbrukade. Roscosmos uppger att utvecklingskostnaden för Amur-SPG kommer att landa på runt 900 miljoner dollar. Man siktar på att varje uppskjut kommer att kosta cirka 22 miljoner dollar. Någon gång runt 2026 hoppas Roscosmos kunna skicka den första återanvändningsbara Amur-SPG-raketen till rymden. Här nedanför hittas SpaceX grundare Elon Musks kommentar till det hela. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart drar SpaceX reguljära astronautflygningar till ISS igång
Första sker nästa månad

Nästa månad kommer NASA att skicka upp fyra astronauter till den internationella rymdstationen ISS med SpaceX Crew Dragon. Det kommer att bli den första bemannade så kallade "operational flight" till ISS som genomförs av SpaceX. Tidigare i år skickade SpaceX astronauter till ISS för första gången under NASA:s Demo-2-uppdrag vilket gick precis som planerat. Den 31 oktober är det tänkt att NASA och SpaceX ska göra sin första "reguljära" flygning till ISS. Då kommer de tre NASA-astronauterna Michael Hopkins, Victor Glover och Shannon Walker samt JAXA:s astronaut Soichi Noguchi att borda en Crew Dragon för att därefter flyga till den internationella rymdstationen ISS. Precis som under tidigare flygningar med SpaceX Dragon-kapslar kommer nästa flight med Crew Dragon lämna jorden med hjälp av en SpaceX Falcon 9-raketer. Tumnagel
51.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kan Isar Aerospace bli ett europeiskt SpaceX?
Tyskt rymdföretag ska börja skicka raketer till rymden

Den privata rymdmarknaden för raketer i Europa ligger åtminstone 15 år efter den amerikanska men nu kanske det snart kan bli lite ändring på det. Ars Technica har gjort ett reportage om det tyska rymdföretaget Isar Aerospace som verkar sikta på att bli ett slags europeiskt SpaceX. Isar Aerospace grundades 2018 och utvecklingen av deras raketer leds av raketforskaren Bulent Altan. Altan har tidigare arbetat på SpaceX där han bland annat utvecklat system som guidade både Falcon 1 och Falcon 9 till rymden. Isar har än så länge utvecklat raketmotorn Aquila vilken ska lyfta första steget av deras kommande raket Spectrum mot rymden. Isar Aerospace hoppas kunna skicka upp sin första Spectrum-raket till rymden någon gång under 2022. Raketen planeras då ha kapacitet för att rymdsätta cirka 1000 kilo satelliter i jordens lägre omloppsbana LEO. Det kan jämföras med SpaceX Falcon 1-raket som mellan 2006 - 2009 hade en kapacitet för att skicka 420 kilo material till LEO. Idag använder sig dock SpaceX av sin Falcon 9-raket för sådana uppdrag och den har kapacitet att ta med sig hela 22.800 material till LEO. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX siktar på 18.000 meter med Starship-prototyp
Ordentlig luftfärd på gång

SpaceX har nyligen genomfört sina två första testflygningar med prototyper av jätteraketen Starship och snart siktar man sig på att ta sig till ännu högre höjder med en sådan. SpaceX vd Elon Musk uppger att företaget planerar att skicka upp den kommande Starship-prototypen SN8 till 18.000 meters höjd för att sedan låta den återvända och landa på jorden. Enligt Musk så kommer SN8 vara färdigbyggd inom någon vecka men när det är tänkt att skjuta upp finns det än så länge inga uppgifter om. SN8 kommer även att bli SpaceX första Starship-prototyp som man testar tillsammans med raketens noskon. De två tidigare prototyperna man flygtestat, SN5 och SN6, har saknat en sådan vilket gjort att raketerna mest sett ut som enorma flygande sprayburkar vilket ni kan se i de inlänkade artiklarna nedan. Tumnagel
49.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina uppges ha testat hemligt rymdflygplan
Återanvändningsbar rymdfarkost kan landa som ett vanligt flygplan

Den statskontrollerade kinesiska nyhetsbyrån Xinhua News Agency rapporterar att Kina landade någon typ av rymdflygplan förra veckan efter att detta befunnit sig i omloppsbana runt jorden under två dagar. Kina har inte släppt några bilder på deras senaste rymdfarkost och det finns heller inga uppgifter om vad det heter eller har för modellbeteckning. Det spekuleras om att kinas rymdflygplan kan vara en återanvändningsbar farkost som kan landa på jorden för egen maskin, ungefär som USA:s numera skrotade rymdfärjor. 2012 sköt U.S. AirForce upp den experimentella minirymdfärjan "X-37B Orbital Test Vehicle" och det spekuleras om att Kinas rymdflygplan kanske kan påminna om den även om det inte finns några bekräftade uppgifter om det. X-37B syns på bilden ovan efter att ha återvänt från rymden till jorden 2017. Kina uppgav redan 2017 att man skulle utveckla en rymdfarkost som skulle fungera mer som ett flygplan, det vill säga att farkosten skulle kunna starta och landa för egen maskin. Stämmer de senaste rapporterna från Kinas rymdprogram så ser detta ut att vara något som man nu delvis lyckats med. Enligt rapporten så ska Kinas rymdflygplan inte lyft från jorden med hjälp av egen kraft då farkosten sköts upp från jorden med en av Kinas Long March 2F-raketer. Tumnagel
36.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX ska åka till månen
Ska leverera månlandaren Masten XL-1 dit

SpaceX har tecknat ett kontrakt med NASA som innebär att företaget ska hjälpa NASA att leverera en farkost till månen 2022 med hjälp av en av sina Falcon 9-raketer. Det är månlandaren XL-1 från Masten Space System som det är tänkt att SpaceX ska frakta till månen varefter den ska landa någonstans runt månens Sydpol. XL-1 kommer att ha med sig åtta olika instrument som ska undersöka platsen där den landar. Space.com skriver om farkostens instrument: "The instruments on Mastenx27s lander will focus on tasks like mapping the moonx27s composition and temperature, photographing the lunar geology and sampling nearby material. The lander will also carry a small rover that will look for signs of water on the moon." Det här uppdraget är en del av USA:s månlandarprogram Artemis vars syfte är att landa en man och en kvinna på månen till 2024. Det är planerat att dessa astronauter ska landa i samma område där XL-1 förhoppningsvis kommer att ta mark någon gång under 2022. Tumnagel
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan forskare följa skrot i rymden med laser i dagsljus
Blir enklare att hitta eventuella hot mot våra satelliter

Skrot som ligger i omloppsbana runt vår planet efter gamla raketer, satelliter och annat kommer sannolikt att bli ett allt större problem i takt med att vi skickar upp allt mer grejer till rymden. Bland annat genom att gammalt skrot riskerar att kollidera med aktiva satelliter eller rymdfarkoster och då kanske skadar dessa. För att förhindra att rymdskrot kolliderar med annat som ligger i omloppsbana runt jorden försöker forskare att kartlägga var allt skrot runt jorden befinner sig och har nu hittat en ny metod att göra detta. Det är forskare på Institute for Space Research på Austrian Academy of Sciences som har utvecklat ett laserbaserat system som kan observera rymdskrot i fullt dagsljus. Detta har varit omöjligt fram tills nu då man tidigare enbart kunna använda laser för att upptäcka rymdskrot under jordens skymningstimmar. Tim Florher, chef för ESAs Space Debris Office, säger om det nya systemet: "We are used to the idea that you can only see stars at night, and this has similarly been true for observing debris with telescopes, except with a much smaller time window to observe low-orbit objects. Using this new technique, it will become possible to track previously ‘invisible’ objects that had been lurking in the blue skies, which means we can work all day with laser ranging to support collision avoidance." Det har uppskattats att det idag finns över 34.000 skrotdelar som är över 10 centimeter i omkrets som ligger i omloppsbana runt jorden. Det tros även finnas miljontals mindre skrotpartiklar som snurrar runt jorden. Även om dessa är små så riskerar de att skada satelliter eller rymdfarkoster då de kan komma upp i hastigheter på runt 10 kilometer i sekunden. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX Starship-prototyp tar sig upp i luften
Såg ut som en jättelik flygande sprayburk

Efter det att SpaceX genomfört flera mer, och lite mindre, lyckade tester med några Starship-prototyper har en av dessa nu genomfört en första testflygning. Det var Starship-prototypen SN5 (Serial Number 5) som inatt svensk tid lyfte mot himlen från SpaceX anläggning i Boca Chica, Texas. Prototypen tog sig cirka 150 meter upp i luften varefter den landade med hjälp av prototypens inbyggda hjälpraketer. Som synes så är prototypen långt ifrån en komplett prototyp av Starship, farkosten som SpaceX bland annat tänker sig ska ta sig till Mars i framtiden. Den saknar bland annat noskon, klaffar och annat som behövs för att farkosten någon gång ska susa fram genom rymden. Under nattens test av SN5 använde SpaceX en av sina Raptor-motorer. Nu planerar företaget att bygga en prototyp med tre stycken Raptor-motorer, något som gör att nästa flygtest med en Starship-prototyp kan komma att ta sig till 20 kilometer höjd. Exakt när detta kommer att ske finns det inga uppgifter om men SpaceX planer är att det ska ske innan årets slut. Parallellt med detta fortsätter SpaceX även att utveckla den Super Heavy-raket som ska ta Starship till rymden i framtiden. Här nedan hittas SpaceX eget videoklipp på när SN5 tog sig en kort flygtur inatt. Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX fångar upp hela noskåpan från en Falcon 9-raket
Första gången man fixar det

Häromdagen sköt SpaceX upp ytterligare en av sina Falcon 9-raketer till rymden, något som företaget börjar göra rätt rutinmässigt nu för tiden. Den här gången var det dock lite speciellt då företaget lyckades fånga upp båda delarna som utgör Falcon 9-raketens noskåpa. Tidigare har SpaceX lyckats fånga upp ena halvan av kåpan i ett nät som spänts upp på en pråm. Den här gången lyckades man dock fånga upp båda delarna, något som var första gången för företaget. Det har alltid varit SpaceX målsättning att kunna fånga upp både själva raketkroppen och noskåpan för att kunna återanvända dessa till framtida raketuppskjutningar. Det är en av grunderna i SpaceX affärsidé och det har gjort att det oftast blivit billigare att skjuta upp grejer till rymden för SpaceX än med deras konkurrenter. Sedan 2010 har SpaceX nu skjutit upp 92 stycken Falcon 9-raketer till rymden varav samtliga utom två betecknas som lyckade uppskjutningar. Tumnagel
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rocket Labs raketuppskjutning misslyckades
Sju satelliter förstördes under företagets senaste uppdrag

Igår sköt det privata rymdföretaget Rocket Lab upp sin trettonde Electron-raket men det gick tyvärr inte alls som företaget hade tänkt sig. Några minuter efter att raketen skjutits upp från jorden meddelade företaget att uppdraget hade misslyckats. Exakt vad som hände med raketen är än så länge oklart men live-strömmen från det hela avbröts och i samband med detta visade live-data från uppskjutningen att raketen började förlora höjd. Företaget har uppgett att de kommer att samarbeta med den amerikanska myndigheten FAA (Federal Aviation Administration) för att utreda vad som gick fel under helgens raketuppskjutning. Tanken var att Electron-raketen skulle sätta sju satelliter i omloppsbana runt jorden men även dessa satelliter gick förlorade under det misslyckade uppdraget. Företagets vd Peter Beck sa i ett uttalande på Twitter att han var fruktansvärt ledsen för de kunder som nu fått se sina satelliter gå upp i rök. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så fungerar raketerna i Teslas nya Roadster
Kan de få bilen att göra 0-100 km/h på 1,1 sekunder?

För två år sedan meddelade Elon Musk att nya Tesla Roadster skulle erbjudas med ett SpaceX-paket som gav bilen tio stycken raketmotorer. Låter ju helknasigt, men Elon hävdar att han är allvarlig och att raketerna skulle kunna hjälpa bilen att få extrem prestanda. Jason från Engineering Explained tar här upp idén och förklarar hur dessa skulle kunna fungera, om de nu blir verklighet vill säga. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

ESA satsar vidare på raketmotorn Prometheus
Ska skicka Europas återvinningsbara raketer till rymden

Den europeiska rymdstyrelsen ESA har meddelat att man kommer att gå vidare med att utveckla raketmotorn Prometheus efter det att man säkrade finansiering för detta förra året. ESA:s "framtidsmotor" är tänkt att användas för ESA:s första generation av återvinningsbara raketer, raketer som kan komma att likna SpaceX trotjänare Falcon 9. Komponenterna till Prometheus kommer under året att sättas ihop till den kommande raketmotorn och ett första marktest av motorn tror sig ESA kunna genomföra någon gång under nästa år. Runt 2030 siktar ESA på att kunna skjuta upp återvinningsbara raketer till rymden. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina har testat ny raketmodell
Long March-5B ska ta taikonauter till Kinas rymdstation i framtiden

Kina testade igår en ny raketmodell som man gett namnet Long March-5B och det rapporteras att det testet anses lyckat efter det att man lyckats sätta raketens last i omloppsbana runt jorden. Det här var Kinas fjärde uppskjut av Long March 5-raketer och första gången man testade 5B-varianten av raketen. Den 53,7 meter långa raketen är i framtiden tänkt att användas för att kunna skicka taikonauter till Kinas framtida rymdstation som man sikter på att ha i drift 2022. Den farkost som Long March 5B-raketen rymdsatte igår är en testfarkost av den typen av farkost som Kina planerar att använda för att framtiden skicka taikonauter fram och tillbaka till sin kommande rymdstation. Kina planerar att låta testfarkosten återvända till jorden efter det att den lagt sig i en högre omloppsbana cirka 8000 kilometer över jorden. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX, Blue Origin eller Dynetics ska landa astronauter på månen igen
NASA har utsett företag som ska bygga månlandare

NASA har gett de tre företagen SpaceX, Blue Origin och Dynetics i uppdrag att utveckla var sin månlandare de kommande tio månaderna. I början av nästa år kommer NASA att utse vilken av de tre som den farkost som eventuellt kommer att landa astronauter på månen igen 2024. SpaceX planerar att använda sin Starship-farkost för att försöka ta astronauter på månen medan Dynetics har tänkt att använda sig av en farkost som kallas för Dynetics Human Landing System. Den är tänkt att lämna jorden i en av United Launch Alliances framtida Vulcan-raketer. Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin har tänkt att Integrated Lander Vehicle (ILV), som baseras på det koncept som Blue Origin visade upp förra året, ska ta USA:s astronauter till månen. Den kommer att utvecklas tillsammans med Lockheed Martin, Northrop Grumman samt Draper och även den är tänkt att lämna jorden med hjälp av en Vulcan-raket. NASA skriver om de tre månlandarna: Blue Origin of Kent, Washington, is developing the Integrated Lander Vehicle (ILV) – a three-stage lander to be launched on its own New Glenn Rocket System and ULA Vulcan launch system. Dynetics (a Leidos company) of Huntsville, Alabama, is developing the Dynetics Human Landing System (DHLS) – a single structure providing the ascent and descent capabilities that will launch on the ULA Vulcan launch system. SpaceX of Hawthorne, California, is developing the Starship – a fully integrated lander that will use the SpaceX Super Heavy rocket. Det var för ungefär ett år sedan USA beslutade att NASA skulle flytta fram sin månplaner och försöka landa en man och den första kvinnan någonsin på månen till 2024. Initialt var tanken att detta skulle ske från den kommande rymdstationen Gateway som är tänkt att ligga i omloppsbana runt månen men dessa planer övergavs tidigare i år på grund av tidsbrist. Nu är tanken att USA:s nästa månfarare ska bege sig direkt från jorden till månen utan några "mellanlandningar", precis som man gjorde på den gamla goda tiden när Apollo-gänget hängde på månen för 50 år sedan. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA designar respirator för Covid-19-patienter
Kan bygga annat än raketer när det krisar

Respiratorer är något som det har varit brist på sina håll sedan pandemin bröt ut vilket har lett till att flera företag har börjat tillverka och utveckla sådana. Den amerikanska rymdstyrelsen NASA har även de arbetat med ett sådant projekt och nu har man visat upp resultatet av det. NASA skriver i ett pressmeddelande att ett av deras team har lyckats designa en respirator på endast 37 dagar och denna ska snart vara färdig att börja producera. NASA kallar sin respirator för VITAL (Ventilator Intervention Technology Accessible Locally) men innan den börjar masstillverkas måste den godkännas av den amerikanska läkemedelsverket FDA. NASA skriver själva om fördelarna med VITAL jämfört med många andra typer av respiratorer: "VITAL can be built faster and maintained more easily than a traditional ventilator, and is composed of far fewer parts, many of which are currently available to potential manufacturers through existing supply chains. Its flexible design means it also can be modified for use in field hospitals being set up in convention centers, hotels, and other high-capacity facilities across the country and around the globe." NASA säger även att företag som skulle vara intresserade av att börja tillverka VITAL om den blir godkänd av FDA kan ansöka om att få licens för detta utan några kostnader. Tumnagel
50.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Netflix kommer inte att visa Into the deep
Dokumentären om Peter Madsens mord på Kim Wall

Kulturnyheterna rapporterar att Netflix har beslutat sig för att inte sända dokumentären Into the deep efter det att denna fått kritik efter premiärvisningen tidigare i år. Into the deep var ursprungligen tänkt att bli en dokumentär om den danske uppfinnaren Peter Madsen och hans raketbyggen. Filmen ändrade dock fokus efter det att Madsen mördade den svenska journalisten Kim Wall på sin ubåt 2017. Filmen hade premiär på Sundance-festivalen tidigare i år och fick då motta en del kritik. En del av dem som medverkade i filmen kritiserade då de båda filmmakarna Emma Sullivan och Mette Heide för att de inte klippts bort från filmen, något de hade önskat då filmen ändrade fokus från raketer till mord och ubåtar. Huruvida det är kritiken mot filmen som fått Netflix att inte sända filmen är inget Netflix vill bekräfta. Man bekräftar dock att man inte har några planer på att sända filmen. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Esrange bygger raketramper för en ny rymdålder
Företag ska testa raketmotorer på den svenska rymdbasen

Nu har Swedish Space Corporation (SSC) påbörjat byggande av de raketramper som framöver är tänkta att användas för tester av raketmotorer. Redan i sommar är det tänkt att den första av ramperna ska tas i bruk. Då ska ett än så länge inte namngivet tyskt företag testa en raketmotor på den svenska rymdbasen Esrange utanför Kiruna. Hela projektet kallas för "New Esrange" och har finansierats av svenska staten, som bidragit med 60 miljoner kronor, och SSC själva som stått för 20 miljoner av kostnaden. Tumnagel
49.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX har testat sin linbana
Är tänkt att användas om något ballar ur

Snart är det dags för SpaceX att göra sin första bemannade flygning till den internationella rymdstationen ISS. Inför det har man givetvis tagit fram en lång rad räddningssystem som ska användas i händelse av att något skulle gå fel vid uppskjutningen av Falcon 9-raketen och den tillhörande astronaut-kapseln Crew Dragon. En av dessa anordningar är en linbana som är tänkt att användas om raketen och dess tillhörande plattform snabbt måste utrymmas, till exempel om det skulle uppstå en brand. Nu har SpaceX och NASA testat denna linbana på Kennedy Space Centers Launch Complex 39 i Florida. I klippet här ovanför kan ni kolla in hur övningen gick och där får vi se hur personalen lämnar raketrampen i ett antal individuella linbane-korgar vilka snabbt tar dem ner till marken. Väl på marken möts personalen av armerade fordon som är byggda för att stå emot både explosioner och brand. Tanken är att SpaceX och Crew Dragon ska ta de båda astronauterna Robert L. Behnken och Douglas G. Hurley till den internationella rymdstationen ISS någon gång nästa månad. Exakt hur det blir med det återstår antagligen att se då detta, precis som det mesta i vår värld nu för tiden, antagligen är beroende av hur den pågående pandemin utvecklas. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rocket Lab fångar upp en av sina raketer
Ska börja återanvända sina raketer

Det amerikanska rymdföretaget Rocket Lab uppgav förra året att man skulle försöka att börjar återanvända delar av sina raketer och nu har man visat upp ett första försök på hur det ska gå till. Precis som konkurrenten SpaceX så tänker sig Rocket Lab att deras raketuppskjutningar kommer att bli billigare om man kan fånga upp delar av raketerna efter de skjutits upp och återanvända dessa. Rocket Lab har dock valt att fånga upp sina raketer på ett lite annorlunda sätt än SpaceX. SpaceX har konstruerat delar av sina raketer så att dessa har möjlighet att landa själva efter de skjutits upp. Rocket Lab, vars raketer är mindre än SpaceX raketer, tänker sig istället att fånga upp delar av raketen med en helikopter försedd med en slags krok-anordning. I klippet ovan visar Rocket Lab upp hur det gick till att fånga upp en raketdel som släpptes från en helikopter och fångades upp av en annan. Testet bedöms som lyckat men huruvida Rocket Lab kan återupprepa samma sak med en raketdel som varit uppe och vänt på betydligt mycket högre höjder återstår så klart att se. Senare i år planerar Rocket Lab att fånga upp en av sina Electron-raketer som faktiskt skjutits upp från jorden med destination rymden. Denna planerar man dock inte att fånga upp med en helikopter. Istället är tanken att denna ska få landa någonstans i havet och plockas upp därifrån. Det testet är planerat att genomföras någon gång i slutet av det här året. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing planerar att testa Starliner på nytt
Efter misslyckandet förra året

Boeing meddelade igår att man planerar ytterligare ett obemannat test med sin rymdfarkost CST-100 Starliner. Detta efter det att man misslyckades med att ta sig till den internationella rymdstationen ISS under det första testet i december förra året. Det var på grund av en bugg i mjukvaran som Starliner aldrig kom fram till ISS i slutet av förra året. Sedan misslyckandet har det diskuterats huruvida Boeing skulle testa Starliner utan besättning ytterligare en gång och nu verkar det alltså som att så blir fallet. Boeings Starliner är tänkt att tillsammans med SpaceX Crew Dragon i framtiden transportera astronauter fram och tillbaka till ISS. När Boeings nästa Starliner-test kan ske finns det i dagsläget inga uppgifter om. Sannolikt så väntar man med detta tills den pågående pandemin är över eller att vi åtminstone har tillförlitligare prognoser om när så kan bli fallet. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ännu en av SpaceX Starship-prototyper har exploderat
Tre av fyra Starship-prototyper har nu exploderat under tester

Igår var det dags för SpaceX att testa ännu en prototyp av sin kommande jätteraket Starship. Även detta test får betecknas som misslyckat då prototypen förstördes under testet. Tanken var att SpaceX skulle kryo-testa prototypen "Starship SN3", något som innebär att raketen laddas med kväve för att sedan utsättas för liknande kyla och tryck som raketen kommer att utsättas för i rymden. Som synes på klippet här ovanför så gick testet inget vidare och det ser ut som om hela raketkroppen imploderar några sekunder in i testet. Det har var den tredje av fyra Starship-prototype som förstörts i samband med tester under det senaste halvåret. Förra månaden påbörjade SpaceX bygga den femte prototypen, "Starship SN4", som kommer att testas senare den här månaden. Tumnagel
29.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA börjar använda sin klassiska logotyp igen
The worm is back!

Den amerikanska rymdstyrelsen NASA meddelade igår att man kommer att börja använda den klassiska "slingriga" logotypen som man lanserade 1975. Den så kallade "mask-logotypen" ersatte då NASA:s "köttbulls-logotyp" då denna ansåg vara för komplicerad och detaljerad för att se bra ut på raketer som var på väg mot rymden. 1992 så gick dock NASA tillbaka till sin köttbulls-logotyp vilken har prytt NASA:s rymdfarkoster sedan dess. NASA relanserar nu mask-logotypen i samband med att man snart kommer att skjuta upp astronauter till ISS i amerikanska farkoster, något som blir första gången NASA gör sedan man skrotade sitt rymdfärjeprogram 2011. Sedan dess har Ryssland och deras Soyuz-farkoster stått får alla astronaut-transporter till och från ISS, något som har varit både kostsamt och lite pinsamt för NASA. Här ovanför syns hur NASA:s masklogotyp kommer att se ut på en av de Falcon 9-raketer som ska skicka SpaceX Crew Dragon och astronauter till ISS. Tanken är att det ska ske någon gång senare i år men det kan säkerligen förändras med tanke på den rådande världssituationen. Här nedan hittas en bild på NASA:s köttbulle, en logotyp som även den fortsatt kommer att användas framöver. Tumnagel
56.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinas nya rymdraket tog sig inte till rymden
Long March 7A fick ingen lyckad jungfruflygning

Igår skulle Kina skjuta upp sin senaste rymdraket Long March 7A till rymden men detta verkar inte ha gått som planerat rapporterar flera källor. Raketen ska inte ha tagit sig till den planerade omloppsbanan men i skrivande stund är det oklart varför inte så blev fallet. Från den kinesiska rymdstyrelsen bekräftar man att Long March 7A inte lade sig i omloppsbana runt jorden och säger att detta berodde på en anomali av något slag. Exakt varför raketuppskjutningen misslyckades ska man nu försöka utröna. Long March 7A är en större variant av Kinas raket Long March 7, en raket som beskrivits som ryggraden i Kinas rymdprogram. Long March 7 sköts upp till rymden första gången 2016 och denna, samt variationer på raketen, tros bli viktiga inför byggandet av Kinas nästa rymdstation. Long March 7 är en tvåstegsraket som är 53 meter hög medan Long March 7A är en trestegsraket som har en höjd på lite över 60 meter. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Blue Origin visar upp sin nya ledningscentral
Härifrån ska New Glenn övervakas

Förra veckan visade Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin upp noskåpan till sin kommande jätteraket New Glenn och nu har företaget släppt en ny video som visar upp hur Blue Origins nya ledningscentral för raketen ser ut. Blue Origins nya ledningscentral har byggts upp inuti New Glenn-fabriken på rymdbasen Cape Canaveral i Florida. I framtiden är det tänkt att det är härifrån man ska övervaka New Glenns avfärder från jorden och deras vidare resor ut i rymden. När New Glenn väl är färdigbyggd kommer den kraftfullaste versionen att bli hela 95 hög och ha kapacitet att skicka 45 ton till jordens lägre omloppsbana LEO. Raketen kommer delvis att gå att återanvända genom att man landar vissa delar av raketen efter den skjutits upp, ungefär som SpaceX gör med sina Falcon 9-raketer. Tanken är att New Glenn ska bege sig till rymden för första gången någon gång under 2021. I den inbäddade tweeten här nedanför hittas ett klipp på Blue Origins nya ledningscentral på Cape Canaveral. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Blue Origin visar upp noskåpan till New Glenn
Jeff Bezos rymdföretag satsar stort

Arbetet med Blue Origins framtida jätteraket New Glenn ser ut att fortskrida och igår visade Jeff Bezos rymdföretag upp den enorma noskåpa som kommer att sitta på New Glenn-raketerna när dessa i framtiden skjuts upp till rymden. Noskåpan har en diameter på hela sju meter vilket gör den lika stor som Blue Origins rymdfarkost New Shepard, den raket som Blue Origin för tillfället testar och som är tänkt att skicka turister till rymden i framtiden. För New Shepard har dock Blue Origin andra planer då denna är tänkt att skicka satelliter, material och kanske även astronauter till rymden i framtiden. Den största versionen av New Glenn kommer att bli 95 meter hög och kommer att kunna ta med sig satelliter eller annat på en sammanlagd vikt av 45 ton. Ursprungligen var det sagt att New Glenn skulle lyfta för första gången mot rymden redan i år men så verkar inte bli fallet. Enligt den senaste tidsplanen så planerar Blue Origin att börja flyga med New Glenn till rymden 2021. I klippen ovan och nedan kan ni kolla in New Glenns noskåpa lite närmare och få en uppfattning om hur stor den faktiskt är. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida